Ha fontolóra vesszük azt a helyet, melyet a tér és
az idõ problematikája az elméleti meg-ismerés
egészében elfoglal, és ha arra a szerepre tekintünk,
melyet e probléma a megisme-rés alapkérdéseinek
történeti és szisztematikus fejlõdésében
játszott,1 úgy csakhamar egy döntõ és
alapvetõ jellegzetesség tûnik fel. A tér és
az idõ már akkor különleges és kitünte-tett
helyet foglal el, ha pusztán a megismerés tárgyaként
ragadjuk meg: azt a két alappillért alkotja a megismerés
architektonikus felépítésében, mely az egészet
hordozza és összetart-ja. De tér és idõ
mélyebb jelentõsége nem merül ki ebben az objektív
teljesítményben. Annak tisztán ontológiai,
tárgyi jellemzõje, ami a tér és az idõ,
még nem hatolt be annak a centrumába, amit e kettõ
a megismerés felépítése számára
jelent. A tér és az idõ „minemûségére”
vonatkozó kérdés specifikus jelentõsége
sokkal inkább abban áll, hogy e kérdésnél
s e kérdéssel a megismerés fokozatosan új irányt
vesz. Elõször itt érti meg, hogy a valódi kifelé
fordulás miért csak egy ennek megfelelõ befelé
fordulás által hajtható végre – itt tanulja
meg belátni, hogy a tárgyiság horizontja csak akkor
tárul fel valóban, ha a szellem pillantása nemcsak
elõre, a tárgyak világába, hanem vissza, saját
„természetére”, önnön megismerésének
funkciójára is irányul. Minél világosabban,
élesebben és tudato-sabban tesszük fel a megismerés
problémájának történetében a tér
és az idõ lényegére irá-nyuló
kérdést, annál érthetõbbé válik
az is, hogy ez a lényeg nem úgy lebeg a megismerés
elõtt, mint egy rejtélyes, végsõ soron ismeretlen
valami, hanem saját létében valamilyen, mindig meghatározandó
módon lezárt és megalapozott. Így a megismerés
annál bizonyo-sabban tér vissza önmagába, minél
mélyebbre hatol a tér és az idõ struktúrájába
– s így fogja fel bennük mint tárgyi korrelátumaiban
és ellentámaszaiban önnön alapfeltételeit
és princípiumát. A megismerés a létet
teljes terjedelmében kívánja átfogni, térbeli
és idõbeli végtelenségében megmérni
– de végül azt tapasztalja, hogy a megmérés e
feladata csak akkor oldható meg, ha a mértéket elõször
önmaga számára állítja fel és rögzíti.
A teoretikus megismerés keretein belül nyert belátás
azután igazolódik be, bõvül és mûködik,
amikor az értelmi megformálás más alapformáira
tekintünk. Itt is megmutat-kozik a primer, teljességgel centrális
jelentõség, mely a tér és az idõ formájára
irányuló kérdéshez járul. Csak akkor
rajzolható meg teljes bizonyossággal valamennyi különös
formavilág kontúrja, csak akkor mutatható és
fogható fel a törvény, melynek hatálya alatt
áll, ha ez az általános alapkérdés már
tisztázódott. A jelenlevõk körében nem
szükséges külön kifejtenem, hogy ez a problémafelvetés,
különösképpen Németországban, milyen
erõsen meghatározta a modern esztétika és az
általános mûvészettudomány alapirányát.
Ebben az értelemben vetette fel pl. Adolf Hildebrand ismert és
alapvetõ fejtegetéseiben a „forma problémá”-ját.
A forma lényegére vonatkozó kérdésben,
mint ahogyan Hildebrand hangsúlyozza, csak akkor juthatunk el az
érthetõségig, ha elõtte a tér lényegére
és a térbeli ábrázolásra irányuló
elõzetes kérdést feltesszük és tisztázzuk.
„Nem igényel további meg-alapozást – áll vizsgálódásainak
elején –, hogy külvilághoz való viszonyunk, amennyiben
az a szem számára létezik, elsõsorban a térrõl
és a formáról alkotott képzeten és ismereten
alapul. Enélkül a külvilágban való orientáció
teljességgel lehetetlen. Tehát a térbeli képze-teket
az általánosban és a formaképzeteket mint a
lehatárolt tér képzeteit a különösben,
a dolgok lényegi tartalmaként vagy lényegi realitásaként
kell felfognunk. Ha szembeállítjuk a tárgyat vagy
annak térbeli képzetét a róla nyert változó
jelenségekkel, úgy minden jelen-ség pusztán
térbeli képzetünk kifejezésének képét
jelenti, s a jelenség értékét azon kifeje-zõképesség
erejével mérjük, melyet az a térbeli képzet
képeként birtokol.”2 Nem feled-kezhetünk meg arról,
hogy a festõi, a plasztikus, az architektonikus térre irányuló
kérdés mögött szintén a másik, mindent
átfogó, a mûvészi megformálás
elvére általában vonatko-zó kérdés
vetõdik fel, s e pontból kiindulva megfogalmazásának
és megoldásának új lehe-tõségei
nyílnak meg. Szõjük tovább az ismeretelméleti
és esztétikai probléma közötti analógiát,
így talán megalapozottnak tûnik reményünk,
miszerint épp a tér problematikája válhat az
esztétika új öneszmélésének kiindulópontjává:
egy olyan megfontolásnak, mely nem pusztán sajátos
tárgyát teszi láthatóvá, hanem képes
saját immanens lehetõségeinek megértéséhez
is elvezetni – a specifikus formatörvény megragadásához,
melynek uralma alatt a mûvészet áll.
De mielõtt a konkrét tárgyaláshoz
fognék, még egyszer megpróbálkozom egy egé-szen
általános orientációval. Ha megkíséreljük
egyetlen rövid formulába sûríteni a tér
problematikájának ismeretelméleti fejlõdését,
azt mondhatjuk, hogy ezen fejlõdés egyik alaptendenciája
és lényegi eredménye abban áll, hogy a természetbe,
illetõleg a tér minõ-ségébe való
bepillantásból a rendfogalom létfogalommal szembeni
elsõdlegességének is-meretét nyerhetjük
és szilárdíthatjuk meg. A lét fogalma nemcsak
a történeti kezdõ- és kiindulópontját
alkotja a tudományos filozófiának, hanem úgy
tûnik, hogy lehetséges kér-déseinek és
válaszainak összességét is szisztematikusan felöleli.
A létfogalom e primátusa a tudományos filozófia
megalapítójának és a logika teremtõjének
meggyõzõdése szerint magán a kijelentés
tiszta formáján alapul. Már a kijelentés formális
karaktere szükségsze-rûen magában foglalja, hogy
azt, amirõl a kijelentés szól s amire vonatkozik,
létezõként kell tételeznünk és
meghatároznunk. Minden megítélés „terminusaként”,
kiindulópontja-ként és alapjaként követeli
meg a létet, melyrõl ítél; minden szigorú
értelemben vett „logikai” képesség, a gondolkodás
és a kimondás képessége megköveteli, hogy
a gondolt és a kimondott létezzék: „mert a létezõ
nélkül, amelyben kifejezõdött – fogalmazza meg
Parmenidész ezt az identitást – nem találod a gondolatot”.3
Az arisztotelészi logikában és metafizikában
e kötelék annyiban szilárdabb és szorosabb, amennyiben
a lét, a „szubsztancia” immár kifejezetten a kategóriák
élére kerül: mint ami lehetõvé teszi a
?ôçãïñåéí-t, a kijelentest.
A tulajdonságok és viszonyok minden tételezése,
minden meg-határozás, mint „ez” vagy „az”, mint „itt” vagy
„most”, mindig szükségszerûen elõfeltéte-lezi
a lét alapmeghatározását s ezen elõ-feltételezéshez
kell kapcsolódnia. De ez az oly egyszerû, oly természetes
és magától értetõdõ kiindulópont,
mely minden logikai tárgyalás sajátja, azonnal nehézzé
és problematikussá válik, amint megjelenik vele a
tér logikája is. Mert milyen létezés – kell
mármost kérdeznünk – illeti meg a teret? Az, hogy valamilyen
létet tulajdonítsunk a térnek, elkerülhetetlennek
tûnik – hiszen hogyan beszélhetnénk más-ként
róla, hogyan jelölhetnénk és határozhatnánk
meg ekként vagy akként, ilyen – s nem másmilyen –
minõségûként? Mégis, egyetlen pillanat
alatt egy veszélyes elméleti konflik-tus keletkezik a másik
oldalon, ahol ehhez a követelményhez ragaszkodunk. A fenomeno-lógia
jellegzetességén, a tér és az idõ egyszerû
tényállásán alapul, hogy létük
nem azonos a „dolgok létével”, hanem attól specifikusan
különbözõ. Ragaszkodjunk mégis ahhoz, hogy
a teret és az idõt a létezõ genusának
mint mindent átfogó felsõ fogalomnak rendeljük
alá – ezzel azt érjük el, hogy ez a genus már
csak egy látszat-egységet jelent. Ezután már
nemcsak a különbözõ dolgokat, hanem az ellentéteseket
és az egymásnak ellentmondóakat is felöleli.
És az, hogy miként oldható fel az ellentmondás,
hogyan egyesíthetõek egymás-sal a tér és
az idõ, illetve a térbe és idõbe beáramló
tartalmak létfajtái, a metafizika legne-hezebb feladataihoz
tartozik. Ez itt nem a megfelelõ hely ezen probléma dialektikájának
felgöngyölítéséhez és a teoretikus
gondolkodás történetének folyamán e gyökérbõl
fakadó antinómiák összességének
nyomon követéséhez. Nemcsak a metafizika, hanem a klasszi-kus
fizika fejlõdése is ezen antinómiák jegyében
áll. Még a legutolsónak, Newton fiziká-jának
sem sikerül – terve minden nagyszerûsége ellenére
– úrrá lennie e végsõ metafizikai nehézségen.
Végül is rejtéllyé kell változtatnia tér
és idõ „lényegét”, melyet megismerni vél;
mindkettõt, Kanttal szólva „örök és végtelen
semmivé”4 kell tennie. A tér abszolút léte
a dolgok kategóriája, a puszta szubsztancia kategóriája
alá rendelve s e nézõpontból rákérdezve
csakhamar a nem-létbe lép át, s egy mindent felölelõ
és megalapozó dologból semmivé válik.
E nehézség elvi megoldása a filozófiában
ugyanúgy mint a természettudományban csak akkor vált
lehetségessé, amikor – különbözõ utakon
– mindkettõ új faj- és nem-fogalmat harcolt ki, mely
fokozatosan, mind kivehetõbben és tudatosabban a szubsztancia
metafizikai kategóriája fölé rendelõdött.
Ez a teljesítmény a rend fogalmának sajátja.
Az ezzel megkezdõdött intellektuális harc történetileg
legvilágosabban Leibniz filozófiájában került
elõtérbe. Leibniz is a szubsztancia nézõpontja
alá rendel minden létezõt, s nála is minden
metafizikai valóság egyetlen összességben, a
monádok, az individuális szubsz-tanciák végtelen
sokaságában oldódik fel. De logikusként és
matematikusként Leibniz más irányvonalat követ.
Logikája és „Mathesis universalis”-a ugyanis már nem
áll kizárólago-san a szubsztancia-fogalom uralma alatt,
hanem mindkettõ a reláció átfogó tanává
bõvül. Mint ahogyan a valóságot a szubsztancia
által, úgy az igazságot a viszony fogalmával
ha-tározza meg. Az igazság alapja a kölcsönös
kapcsolatban van. Csak a reláció és a rend ezen fogalmai
tárják fel számára tér és idõ
valós természetét és engedélyezik azt,
hogy mindkettõt ellentmondás nélkül illessze
a megismerés rendszeréhez. A newtoni abszolút tér
és abszolút idõ fogalmából származó
ellentmondásokat Leibniz azáltal gyõzi le, hogy dolgok
helyett rendekké teszi õket. Tér és idõ
nem szubsztanciák, hanem sokkal inkább „valós relációk”,
igazi objektivitásuk a „viszonyok igazságában”, s
nem valamilyen abszo-lút valóságban rejlik. E szempontból
Leibniz teljes érthetõségében megelõlegezte
azt a megoldást, melyet a modern fizika a tér- és
idõprobléma számára talált. Eszerint
a tér szintén nem bír olyan léttel, mely valamiképpen
az anyag léte mellett állna, s melybe mint elõzetesen
adottba, az anyag sokaságként csupán utólagosan
lépne be. A tér megszûnik „dolog lenni a dolgok között”,
s a fizikai tárgyszerûség végsõ maradékától
is megszaba-dul. A világ nem a „térbeli” testek egészeként
s nem is „idõbeli” történésként definiálódik,
hanem az események (events, ahogyan Whitehead mondja)5 rendszereként:
és ezen ese-mények meghatározásában,
törvényes rendjében az idõ és a tér
feltételekként, lényegi és szükségszerû
momentumokként jelennek meg.
De úgy tûnik, Hölgyeim és Uraim, mintha
ezzel a tárgyalással messze eltértem volna a számomra
kitûzött témától. Mert – vethetnék
ellenem – milyen összefüggés áll fenn a teoretikus
képzetben lezajló változások és a tér
elméleti megalapozása, illetve a mûvészi szemlélet
és a mûvészi megformálás között?
Nem követi ez a megformálás saját önálló
törvényét, nem járja a metafizika minden vitás
kérdésétõl érintetlenül a tudományos
világmagyarázat minden törvényén keresztül
zavartalanul a maga útját? Ezt az önállósá-got,
az esztétika sajátos autarkiáját nem feszíthetjük
túl, bármennyire elismerjük is. Bár a szellem
birodalmában kivétel nélkül világosan
meghatározott körvonalak és egymástól
szilárdan lehatárolt alakzatok vannak jelen, itt kevésbé
tekinthetjük, mint bárhol másutt merev elválasztó
falakként e megtartandó különbségeket s
tehetjük õket cezúrákká. A szellemi univerzum
számára még átfogóbb és mélyebb
értelemben érvényes az az elv, amelyet a görög
spekuláció a fizikai kozmosz számára alaptörvényként
állított fel: a sõìðÜèåéá
ôùí üëùí6 elve. Minden egyes
húr, melyet benne megérintenek, csakhamar az egészet
rezgésbe hozza; egyetlen momentum változása implicit
s eleinte fel nem ismert módon az egész egy új formáját
foglalja magában. Így rejt magában, ahogyan a teoretikus
tárgyalás szférájában már felmutattuk,
a létfogalomtól a rend fogalmához vezetõ átmenet
egy teljességgel általános érvényû
és rendkívül termékeny problémát,
egy tisztán esztétikai szempontból is lényegi
kérdésfelvetést. Ha a lét kategóriájából
indulunk ki, úgy megmu-tatkozik, hogy ez a kategória egyetlen
korlátlan alkalmazás esetében sem szenved el belsõ
változást és átalakítást. Épp
az abszolút identitás, az önmagában való
egység és egyforma-ság képezi a lét
logikai alapjellegét. Nem képes anélkül megváltoztatni
a természetét, hogy meg ne tagadná és el ne
veszítené azt, vagy hogy áldozatául ne esne
ellentétének, a nem-létnek. A lét ezen megingathatatlan
identitását már az elsõ filozófiai felfedezõ,
Parmenidész is hírül adta: „Ugyanaz ugyanabban maradván
önmagában nyugszik, s így szilárdan ugyanott
marad, mert a hatalmas Ananké a határ kötelékeiben
tartja, mely kétfe-lõl körülzárja”.7 A lét-fogalom
ezen egységével és merevségével ellentétben
a rend fogal-mát már a kezdetektõl a különbözõség
momentuma, a belsõ sokalakúság jellemzi és
tün-teti ki. Mint ahogyan a lét számára az identitás,
úgy képezi a rend számára bizonyos mér-tékben
a sokféleség azt a lételemet, melyben egyedül
képes létezni és formálódni. Mint ahogyan
a létfogalom az egységet korrelátumaként követeli
meg – „ens et unum convertuntur”, ahogyan a skolasztika megfogalmazta –,
úgy áll fenn analóg korreláció a sokaság
és a rend között. Amint a valóság elméleti
össz-szemléletében és speciálisan a tér
teoretikus felfogásában, illetve magyarázatában
a tárgyalás súlypontja a lét pólusától
a rend pólusa felé mozdul el, úgy válik adottá
a pluralizmus gyõzelme az absztrakt moniz-mus, a sok-formaságé
az egyformaság fölött. A különbözõ
szellemi képzõdmények és a változatos
formáló elvek, melyek a puszta létben s a térben
– melyben a dolgok egymással ütköznek – harcban állnak
s úgy tûnik, kizárják egymást, a rendfogalom
uralma alatt sza-badon s könnyedén létezhetnek egymás
mellett. A rend fogalmának tiszta funkciója ugyanaz, mindegy
melyik különös anyagban és a szellem mely külön
területén belül mû-ködik. Általánosságban
kifejezve arról van szó, hogy a határtalannak határt
szabjunk, a relatíve meghatározatlant meghatározzuk.
De a meghatározás és a határ felállításának
fel-adata csak nagyon különbözõ vezér- és
irányvonalak mentén hajtható végre. Amikor
Pla-tón szembeállítja a jelenséget és
az ideát, a sokaságot és az egységet, a határtalant
és a ha-tárt – ezt az ellentétet mindenekelõtt
a logikai, tágabb értelemben a „teoretikus” meghatá-rozás
funkcióján valósítja meg. A határtalan
lehatárolásának és összetartásának
lényegi és nélkülözhetetlen eszköze
a tiszta gondolkodás funkciója. Ez teszi lehetõvé
az átmenetet a keletkezéstõl a léthez, a jelenségek
özönétõl a tiszta forma birodalmába. Így
a sokaság minden tagolása a fogalmi egyesítés
és a fogalmi elkülönítés formájához
kötött – egy szi-nopszis, mely egyben diaireszisz is. E kettõs
alapirányban, mint a logikai alapirányában egyáltalán,
mozog a dialektikus munkája. Mint ahogyan a pap sem tetszõlegesen
darabolja fel az áldozati állatot, hanem szakavatottan, természetes
ízületeinek megfelelõen vágja szét – úgy
ismeri és különbözteti meg a valódi dialektikus
a létet nemeiben és fajaiban. A tagolás ezen módja,
a d?áéñåéóèáé
êáôÜ ãÝíç , a ôÝìíåéí
êáô` åéäç8 a lényegi
feladat, mely számára adott s melyre gondolkodása
minden pillanatában figyelnie kell. De az elválasztás
és az összekapcsolás, az elkülönítés
és az összeillesztés mûvészete, bármennyire
is alapve-tõ és nélkülözhetetlen a világ
teoretikus fogalma számára, mégsem az egyedüli
mód, melyben a szellem uralja és formálja a világot.
Ezen megfontolásnak léteznek más eredeti módjai
is, melyekben a megkülönböztetés és az összekapcsolás,
a tagolás és az összefog-lalás éppúgy
megõrzõdik, s melyekben mégis mindkettõ más
törvények uralma s más formaelv hatálya alatt
áll. Nemcsak a teoretikus fogalom birtokolja az erõt, hogy
a megha-tározatlant meghatározza, s a káoszt kozmosszá
változtassa. A mûvészi szemlélet és ábrá-zolás
funkcióját is uralja s priméren áthatja ez
az alapvetõ erõ. Benne is jelen van – egy sajátos
módon – az elkülönítés, mely egyben összekapcsolás,
s az összekapcsolás, mely egyben elkülönítés.
De az összekapcsolás és az elkülönítés
itt nem a gondolkodás és a teo-retikus fogalom, hanem a tiszta
forma médiumában megy végbe. Amit Goethe a költészet-rõl
mond, az a költõi megformálás minden formájára
érvényes: a történés monoton sorába
„életteremtõ lüktetést”9 oszt. Ezen „életrekeltõ
felosztás”, ellentétben a logikai és teoreti-kus szférával,
itt nem vezet a fajok és nemek megkülönböztetéséhez,
a tiszta fogalmak szférájához, melyek általánosságuk
foka szerint egymás alá és fölé rendelõdnek,
hogy vé-gül a gondolat e hierarchiája segítségével
a lét hierarchiáját tárják elénk.
Az élet alapelv-éhez sokkal inkább hû marad;
egyedi alakzatokat hoz létre, melyekbe a teremtõ fantázia
– melybõl ezen alakzatok létrejönnek – az élet
fuvallatát leheli, s az élet közvetlenségével
és frissességével ajándékoz meg. A mítosz
is rendelkezik a teremtõ képzelõerõ ugyanezen
erejével – jóllehet itt újra egy másik formatörvény
uralma alatt áll s bizonyos mértékben a megformálás
egy más „dimenziójában” mozog. Mert a mítosz
is birtokolja annak sajátos módját, hogy a káoszt
életre keltse és áthassa. Nem áll meg az egyedi
démonikus erõk zûrzavaránál, mely erõket
a pillanat hozza létre s emészti fel újra. Inkább
versengésben és összeütközésben állítja
szembe ezen erõket, s végül épp e küzdelembõl
hozza létre a min-den létet és történést
felölelõ egység képét, mely az isteneket
és embereket azonos módon köti és uralja. Nincs
a mitológiának oly kimunkált rendszere s nincs olyan
kultúrvallás, mely valamely módon ne emelkedett volna
az egészen „primitív” kezdetektõl a történések
összrendjének ezen képzetéig. Ez a szemlélet
indogermán körben a Rita, vagyis a mindent felölelõ
szabály gondolatában fejezõdik ki, melyet minden történés
követ. „A Rita szerint – áll a Rigvéda egy énekében
– folynak a folyók, eszerint ragyog fel a hajnalpír: a rend
ösvényének valóban utánajár, s
hozzáértõként nem hibázza el az ég
irányait.”10
Csak annyiban követjük nyomon ezt az összefüggést,
amennyiben arra szolgálhat, hogy a tér rendjének kibontásába
és a lehetséges tér-alakzatok sokféleségébe
mélyebb bepillantást nyújtson. A tárgyalásunk
szempontjából döntõ mozzanat itt mutatkozik meg:
eszerint nincs általános, teljességgel szilárdan
álló tér-szemlélet, hanem a tér abban
az ér-telmi rendben nyeri el meghatározott tartalmát
és sajátos illeszkedését, melyben formáló-dik.
A tér „formája” aszerint változik, hogy mitikus-,
esztétikai- vagy teoretikus térként gondoljuk-e el,
és ez a változás nem pusztán az egyes és
alárendelt vonásokat érinti, ha-nem egészként
vonatkozik rá és elvi struktúrájára.
A tér nem rendelkezik egy teljességgel, egyszer s mindenkorra
szilárdan adott struktúrával; e struktúrát
csak azon általános értelmi összefüggés
által nyeri el, melyben felépülése végbemegy.
Az értelmi funkció az elsõdle-ges és meghatározó,
a térstruktúra a másodlagos és függõ
momentum. Ami a különbözõ értelmi karakterû
és értelmi eredetû tereket, a mitikus, esztétikai
és teoretikus teret egy-mással összeköti, az egy
tisztán formális meghatározás, mely legélesebben
és legpregnán-sabban Leibniz térrõl alkotott
definíciójában mint a „koegzisztencia lehetõsége”
(ordre des coëxistences possibles) s mint ezen lehetõség
rendje fejezõdik ki.11 De e tisztán for-mális lehetõség
a megvalósulásnak, a konkretizálódásnak
egészen különbözõ módjaiban részesül.
Ami elõször is a mitikus teret illeti, egyrészt a jellegzetes
mitikus gondolkodás-módból, másrészt
azon sajátos életérzésbõl származik,
mely benne rejlik a mítosz minden képzõdményében,
s azok sajátos árnyalatát kölcsönzi. Amikor
a mítosz a fenn és a lenn, a jobb és a bal, az ég
különbözõ tájai, kelet és nyugat, észak
és dél között különbséget tesz,
nem empirikus-fizikális terünk értelmében vett
helyekrõl, s nem is geometriai terünk ér-telmében
vett pontokról és irányokról van szó.
Minden egyes hely és irány sokkal inkább egy bizonyos
mitikus minõséggel terhelt. Egész tartalma, értelme,
specifikus különbözõ-sége ettõl a minõségtõl
függ. Amit itt keresünk és rögzítünk,
azok nem geometriai megha-tározások, sem fizikális
„tulajdonságok”, hanem meghatározott mágikus vonások.
Üdvö-zülés vagy kárhozat, megközelíthetõség
vagy tiltás, áldás vagy átok, otthonosság
vagy idegenség, szerencsekívánat vagy fenyegetõ
veszély – ezek azok az ismertetõjegyek, me-lyek szerint a
mítosz a térbeli helyeket egymástól elkülöníti
s melyek szerint a térbeli irá-nyokat megkülönbözteti.
Minden hely egy sajátos atmoszférában helyezkedik
el és mági-kus-mitikus ködfoltot képez maga körül;
mert csak azáltal van, hogy meghatározott hatá-sok
tartoznak hozzá, hogy üdvözülés és
kárhozat, isteni vagy démoni erõk indulnak ki belõle.
Ezen mágikus erõvonalak mentén tagolódik és
strukturálódik a mitikus tér s vele a mitikus világ
egésze. Ahogyan tapasztalásunk terében, geometriai-fizikai
terünkben min-den lét meghatározott s számára
kiutalt hellyel bír, ahogyan az égitestek helyüket birtokol-ják
és állandó pályán köröznek
– ugyanez érvényes a mitikus térre is. Nincs lét
és történés, dolog és folyamat, nincs
a természetnek eleme és nincs emberi cselekedet, mely ne
lenne e módon térbelileg rögzítve és predeterminálva.
A térbeli rögzítés formája s a benne jelen-levõ
sorsszerû szükségszerûség megingathatatlan
– nincs elõle menekülés. Még ma is érezhetjük
bizonyos természeti népek világképében
azt az erõszakot, mely ebben a tér-szemléletben jelen
van. Cushing ugyanígy írja le ezt a momentumot a zuni-indiánok
vi-lágképének kitûnõ ábrázolásában.12
E törzs számára nemcsak a fizikai tér, a természeti
események és dolgok tere, hanem az egész élettér
felfogása szigorú mitikus minta alapján formálódik.
Nemcsak a különbözõ elemek, mint a levegõ
és a tûz, a víz és a föld, a kü-lönbözõ
színek, az élõlények, növények
és állatok különbözõ nemei és
fajtái tartoznak sa-ját térbeli területükhöz,
melyhez egy belsõ rokonság, egy eredeti mágikus szimpátia
által kapcsolódnak, hanem az azonos odatartozás a
társadalom rendjét és tagolódását
is megha-tározza s minden közös cselekvést és
életet áthat. A fizikai és a szociális kozmoszt
az egyesig, a legfinomabb részletig kiterjedõen meghatározza
a térbeli helyek és térbeli irá-nyok mitikus
megkülönböztetése; e kettõ nem más,
mint visszatükrözõdése és ellenjátéka
az alapvetõ térszemléletnek. Kant egy ismert prekritikai
írásában feltette „a térbeli tájékok
megkülönböztetésének elsõ alapjára”13
vonatkozó kérdést. Ha a matematika és a termé-szettudomány
tere helyett a mitikus térre vonatkoztatva tesszük fel ugyanezt
a kérdést, úgy tûnik, hogy a döntõ
motívumot, mely a helyek és irányok minden mitikus
megkülönbözte-tésének alapjául szolgál,
azon belsõ láncolatban kell keresnünk, melyet a mitikus
érzés és a mitikus fantázia a tér és
a fény meghatározásai között érzékel.
Érzés és fantázia számára csak
akkor válnak el a tér különbözõ meghatározásai,
ha a nappalt és az éjszakát, a fényt és
a sötétséget elhatárolják egymástól,
s elmerülnek eredetükben – ekkor e meghatározá-sok
már nemcsak objektív, a puszta „tárgyi világtól”
kapott ismertetõjegyek alapján külö-nülnek
el, hanem mindegyikük más színben és árnyalatban
jelenik meg, saját lelki alapér-zésébe merülve.
A Kelet mint a fény forrása egyben az élet forrása
és eredete, a Nyugat a hanyatlás, az iszonyat, a holtak birodalmának
helye. Nem tudom közelebbrõl megvizs-gálni ezen szemlélet
egyes részleteit – csupán kiemelem a problémánk
számára lényeges és döntõ alapvonásokat.
A mitikus tér formája az egészben éppúgy,
mint tagolódásai és alakzatai az egyesben csak a mítosz
univerzális értelmi funkciójából kiindulva
és az ehhez való állandó visszatérésben
és visszapillantásban tehetõ érthetõvé,
s válik lényege és saját-szerûsége
felfoghatóvá.
Forduljunk az esztétikai tér s kiváltképp
annak a tárgyalásához, ahogyan ez a tér az
egyes képzõmûvészeti ágakban, a festészetben,
a plasztikában, az építészetben konst-ruálódik
– s itt csakhamar más levegõ vesz körül bennünket.
Egy csapásra egy új szférá-ban, a tiszta ábrázolás
szférájában találjuk magunkat. Minden valódi
ábrázolás egy, a vi-lághoz való új
viszony, melybe az ember belehelyezi magát, és semmiképpen
sem csupán a világ passzív másolata. Schiller
azt írja az esztétikai nevelésrõl szóló
leveleiben, hogy a szemlélés, a „reflexió”, melyet
a mûvészi szemlélet alapfeltételeként
és alapmomentuma-ként tekintett, az ember elsõ „szabadelvûnek”
nevezhetõ viszonya az õt körülvevõ világ-hoz:
„A vágy közvetlenül ragadja meg tárgyát;
a szemlélet a messzeségbe tolja az övét. (…)
A természet szükségszerûsége, amely a puszta
érzékelés állapotában osztatlan hata-lommal
uralkodik rajta, az elmélkedésben alábbhagy vele,
az érzékekben pillanatnyi béke áll be, maga
az idõ, az örökké változó, megáll,
miközben a tudat szétszórt sugarai össze-gyûlnek,
s a végtelen utóképe, a forma, visszaverõdik
a mulandó alapon”.14 A mûvészi forma ezen sajátossága
és eredete az esztétikai tér sajátosságának
felel meg. Az utóbbit annyiban hasonlíthatjuk össze
a mitikus térrel, hogy mindkettõ az összes, geometria
alkot-ta absztrakt sémával ellentétben a térbeliség
teljesen konkrét módja. Az esztétikai tér is
valódi „élettér”, mely a teoretikus térrel
ellentétben tiszta érzés és fantázia,
s nem a tiszta gondolkodás erejébõl épül
fel. De érzés és fantázia itt már más
szinten jelennek meg, és a mítosz világával
összehasonlítva bizonyos mértékben egy új
szabadságfokot érnek el. A mûvészi tér
is intenzív kifejezésértékekkel telített
és teletûzdelt, s a legerõsebb dinamikus ellentétek
által életre keltett és mozgatott. És e mozgás
már nem az a közvetlen életmoz-gás, mely a remény
és félelem mitikus alapaffektusaiban, mágikus vonzásban
és taszítás-ban, a „szent” megragadásának
vágyában, a profán és tiltott megérintésétõl
való iszonyat-ban nyilvánul meg. A tárgy mint a mûvészi
ábrázolás tartalma egy új distanciába,
az Éntõl való távolságba került
– s csak ebben nyerte el saját önálló létét,
a „tárgyiasság” egy új formáját. Ez
az új tárgyiasság az, ami az esztétikai teret
is jellemzi. A mitikus világ démo-nait már legyõzte
és megtörte. Már nem veszi körül az embert
titokzatos ismeretlen erõk-kel; már nem köti mágikus
kötelékbe – az esztétikai ábrázolás
alapfunkciója révén a kép-zet tulajdonképpeni
tartalmává vált. A valódi „képzet” (Vorstellung)
egyben mindig szembe-állítás (Gegenüber-Stellung)
is: az Énbõl indul ki s ennek alkotó erõibõl
bontako-zik ki; de a megalkotottban egyúttal saját létére,
saját lényegére és saját törvényére
ismer – ezt az Énbõl kelti életre, hogy e törvénynek
megfelelõen létezzen, s ebben az objektív ál-landóságban
szemlélje. Így az esztétikai tér már
nem olyan, mint a mitikus tér, az erõk váltakozó
játéka és egymásba átcsapása,
mely az embert kívülrõl ragadja meg s affektív
erõszakkal gyõzi le – az esztétikai tér sokkal
inkább a lehetséges megformálási módok
foglalata, melyben a tárgyi világ egy új horizontja
tárul fel.
Azt a kérdést, hogy miképpen mûködik
az esztétikai tér ezen általános funkciója
az egyes mûvészetekben, itt nem kell feltennünk. Ez kongresszusunk
folyamán mélyebb vizsgálódásokra hivatott
szakembereknek szolgál majd témaként – s magamat sem
jogo-sultnak, sem képesnek nem érzem arra, hogy ezeket a
vizsgálódásokat tovább folytassam. Még
egy teljesen általános metodikai észrevételt
engedjenek meg nekem. Amióta Lessing elõször megfogalmazta
alaptételét – miszerint az összes mûvészet
által alkalmazott érzéki jelek természetébõl
kell kiindulnunk ahhoz, hogy az egyes mûvészeti ágak
valódi lehatáro-lásához eljuthassunk –, ezt
a tárgyalási módot újra és újra
nagy sikerrel alkalmazzák. Aho-gyan Lessing a festészet és
a költészet közötti határt ezen alaptételnek
megfelelõen felállí-totta, sajátos jeleikként
a „térbeli alakokat és színeket”, és az „idõben
tagolt hangokat” meghatározva, s ebbõl a költõi
és a festõi ábrázolás lehetséges
tárgyainak foglalatát felépí-tette és
szisztematikusan lehatárolta15 – úgy Herder ugyanezt az elvet
kiterjesztette a zené-re és a plasztikára is. Szerinte
az egyes mûvészetek elhatárolása és természetes
tagolása a különbözõ érzékekre
és érzék-körökre való felosztásból
következik. „Egyik érzékszervünk önmagán
kívül és egymás mellett, a másik egymás
után, a harmadik egymásban fogja fel a részeket: látás,
hallás, érzés”16 – és ebbõl a természetes
háromosztatúságból következõen
a mûvészetek különbözõsége, a
költészet és a zene, a zene és a festészet,
a festészet és a plasztika határai kidolgozhatóak.
A tér esztétikai természetérõl folytatott
újabb vizsgáló-dásokban mindig újra
ezt az utat járták; különösen az „optikai”
és a „haptikus” tér, a látás és a tapintás
terének alapvetõ különbségére utaltak
annak érdekében, hogy a formáló elv és
az egyes mûvészeti ágak tulajdonképpeni feladatkörét
megérthessük. Ezen vizsgálódá-sok gyümölcsözõ
mivoltát semmiképp sem vitathatjuk – véleményem
szerint mégsem elégségesek ahhoz, hogy a probléma
tulajdonképpeni lényegét feltárjuk. Mert a
tiszta áb-rázolásmód, a megformálás
tulajdonképpeni moduszainak különbözõsége,
mely minden mûvészetben eleven, az ábrázolás
puszta anyagából kiindulva teljes mértékben
sohasem fogható fel. Amikor Lessing a Laokoónhoz mottóként
Plutarkhoszt választotta: ?ç êáß ôñüðóéò
ìéìÞóåùò äéáöÝñïõóéí,17
úgy tûnik számomra, hogy a tárgyalás
súlypontját az el-sõ momentumról a másodikra,
a ?ç oldalaról a t?üðïò oldalara kell
áttolnunk. A modern fenomenológia nyelvén, Husserl
terminológiájában megfogalmazva itt nem a hületikus,
hanem a noetikus momentum, nem a szenzuális ?ç, hanem az
intencionalis ìïñöÞ a dontõ.18 Nem
gondolhatok arra, hogy ezt a felfogást szisztematikusan megalapozzam:
be-fejezésképpen egyetlen példán szeretném
röviden megvilágítani. Maradjunk az egyes mû-vészeti
ágaknál, melyek Lessing szerint az érzéki jelek
egy meghatározott területére utal-nak s ahhoz rögzítettek
– minden egyes mûvészeti ág a térbeli és
az idõbeli megformálás különbözõ
?üðïé-t, utjait, lehetõségeit öleli
fel. A költészetre pillantva pl. a lírai költe-mény,
az eposz, a dráma mind saját idõszférájában
és mintegy saját idõszakaszában mo-zog és
formálódik. Ágoston az idõfogalom analízisében,
mely a fenomenológiai felfogás és értelmezés
történeti fordulópontját és csúcspontját
képezi, azt mondja, hogy alapjában véve nincs három
különbözõ idõ: jelen, múlt és
jövõ. Sokkal inkább csak három különbö-zõ
idõaspektus létezik, melyeket mind az egyetlen jelen foglal
magában. Beszélhetünk a múlt, a jelen, és
a jövõ jelenvalóságáról: az elsõt
emlékezetnek, a másodikat szemléletnek, a harmadikat
elvárásnak nevezzük.19 Az idõ e három
modusza – az emlékezet, a szemlélet és az elvárás
– szerint osztható fel a költõi idõ, s e hármas
felosztás szerint határolhatóak el a költészet
fajai (?íç) – eposz, lira, dráma – egymástól.
Mindegyik az idõ más „jegyében” áll – s mindegyik
különös árnyalatot ad az idõnek, mintegy sajátos
színbe me-rülve tûnik fel. Az eposz mindent az emlékezés
tiszta formájába s ezzel a múlt fátylába
burkol; a lírai költemény az érzés közvetlen
jelenében lebeg s hozza létre belõle a jelent, a szemlélet
jelenlétét; a dráma csak a jövõ felé
mozogva él – a szenvedélyes feszültségben, mely
a jövõbelit megelõlegzi és afelé halad.
A lírai költõ alapjában véve mindig a
mában áll, a tiszta most-ban, ott is, ahol a nem-most-hoz
és a már-nem-hez fordul.
„A naptól hiába szöksz te:
mert a napot, mit találhatsz,
mánál jobbnak úgyse látod;
de ha itt kedvedre várhatsz,
hol kerülöm a világot,
hogy hozzám több szál kötözze,
megbújhatsz, s leszek a társad.
Mert a ma, másnap a másnap,
mert ami lesz s mi letellett,
nem visz el s nem vesztegelhet.”20
Így beszél az igazi nagy lírikus – így beszél
Goethe, de ez a karakterisztikus idõpátosz nem az eposz vagy
a dráma pátosza. Az eposz mint egy tisztán-volt, elmerül
a történés-ben, és bizonyos értelemben
ebben a történésben „kell maradnia”, hogy ezt formatörvénye
szerint megformálhassa – a dráma ott is, ahol mint történelmi
dráma a múltból látszik szólni, Shakespeare-t
idézve „a szenvedély valódi zuhataga, szélvésze,
s mondhatnám for-gószele közepett”21 áll, s ebbõl
nyeri idõbeli dinamikáját, a magával ragadás
erejét. Így válik ezen az egyedi példán
világossá, hogy az ábrázolás különös
iránya és értelme – el-tekintve az érzéki
anyagtól, mellyel dolgozik, s eltekintve az ábrázolás
eszközétõl – ho-gyan marad eleven és hatékony
a mûvészetben, s ebbõl az értelembõl
hogyan származik térszemléletének és
idõszemléletének formája.
Engedjék meg, Hölgyeim és Uraim, hogy vizsgálódásaimat
ezzel fejezzem be. A témában, melyet eredetileg választottam,
még egy lényeges bõvítés lett volna
jelen: a mi-tikus és az esztétikai tér analízisét
a teoretikus tér, a matematika és a matematikai fizika tiszta
terének elemzése követte volna. De bizonyosan meg fogják
érteni és bocsátani, hogy ezt a problémát,
mely a modern fizika alapjainak ismeretelméleti vizsgálatának
közép-pontjában áll, inkább szeretném
egészen mellõzni, mintsem hogy a hátralévõ
néhány perc-ben még megkíséreljem tárgyalását.
Engedjék meg, hogy témám ezen oldalának még
ki-merítõbb tárgyalásra utaljak, mely egy más
helyen, A szimbolikus formák filozófiája címû
könyvem harmadik kötetében található.22
Az elém kitûzött feladat tárgyi követelményei
és kongresszusunk szigorú szabályai közötti
kötelesség-konfliktusban inkább elõadásomat,
mintsem a következõ elõadókat korlátozom,
fõképpen mert elsõ elõadóként
a kongresszus szabályait rám nézve különösen
kötelezõnek érzem s nem akarom felidézni a rossz
példa veszélyeit. Vizsgálódásom célja
különben sem az volt, hogy a kitûzött problémát
bármely tekintetben is kimerítse. Csak felütésképpen
kívánt szolgálni kongresszusunk munkájához,
hogy keretet adjon, melyben a vizsgálat és a diskurzus mozogni
tud. E keretek betöltését bizonyosan elvárhatom
a következõ elõadásoktól, melyekben hozzáértõ
szakemberek fog-nak területük sajátos problémáiról
beszélni. Így arra kérem Önöket, Hölgyeim
és Uraim, hogy az elõzõ fejtegetéseket elsõ
orientációs kísérletként és elõzetes
határállításként te-kintsék.
A teoretikus, különösképpen a filozófiai gondolat
sohasem tekinthet el egy ilyen határmegvonástól: de
ismertnek kell maradnia, hogy a határok, melyeket a gondolkodás
állít fel, nem merevedhetnek szilárd korlátokká;
mozdítható korlátoknak kell maradniuk, hogy felölelhessék
a jelenségek mozgását. Itt csak a gondolkodás
kettõs lépése érvényes, a határok
felállításának és megszüntetésének
váltakozása, mint ahogyan az Rückert: A brahmanok bölcsessége
címû versében is – mellyel elõadásomat
zárni szeretném – kifeje-zésre jut:
„Wer Schranken denkend setzt, die wirklich nicht vorhanden,
Und dann hinweg sie denkt, der hat die Welt verstanden.
Als wie Geometrie in ihren Liniennetzen
Den Raum, so fängt sich selbst das Denken in Gesetzen,
Anschaulich macht man uns die Welt durch Länderkarten,
Nun müssen wir des Geists Sternkarten noch erwarten,
Indes geht, auf Gefahr den Richtweg zu verlieren,
Der Geist durch sein Gebiet, wie wir durch’s Feld Spazieren.”23
(Aki nem létezõ korlátokat állít
gondolkodva, / Majd azokat mellõzve gondolkodik, meg-értette
a világot. / Mint ahogyan a geometria vonalhálójába
/ A teret, úgy zárja magát a gondolkodás törvényekbe,
/ A világot térképekkel teszik számunkra szemléletessé,
/ Most még a szellem csillagtérképeire kell várnunk,
/ Mialatt a helyes út elvesztését kockáztatva,
/ Mint mi a mezõkön, sétál a szellem területén
át.)
Hölgyeim és Uraim, engedjék meg, hogy kifejezzem
azon kívánságomat és remé-nyemet, hogy
közös munkánk minden kényszertõl mentesen,
szabadon bontakozik ki, mindazonáltal határozott és
világosan kivehetõ irányt követ majd; hogy egy
lépéssel to-vább vezet bennünket a „szellem csillagtérképe”
felé, melyet ma még nélkülözünk.
Utasi Krisztina fordítása
* © Ernst Cassirer: Mythischer, ästhetischer und theoretischer
Raum. (Vierter Kongress für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft.)
Beilageheft zur Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft.
Bd. 25. Ferdinand Enke Verlag, Stuttgart, 1931. A fordítás
a következõ gyûjteményes kötet alapján
készült: Ernst Cassirer: Symbol, Technik, Sprache. Aufsätze
aus den Jahren 1927-1933. (Herausgegeben von Ernst Wolfgang Orth und John
Michael Krois.) Felix Meiner Verlag, Hamburg, 1985. A szöveg számokkal
jelölt lábjegyzeteit e kötet szerkesztõi írták.
1 Vö. E. Cassirer: Substanzbegriff und Funktionsbegriff.
Berlin, 1910. 88. skk., 225. skk., 380. skk. Das Erkenntnisproblem címû
négykötetes mûvében Cassirer szintén tárgyalja
a tér problematikáját. E. Cassirer: Das Erkenntnisproblem
in der Philosophie und Wissenschaft der neuen Zeit. Berlin, 1911.
2 Adolf Hildebrand: A forma problémája a képzõmûvészetben
(Wilde János fordítása). Modern Könyvtár
15. Politzer Zsigmond és fia Könyvkereskedése, Budapest,
1910.
3 Parmenidész: 8. fragmentum. In: Parmenidész,
Empedoklész: Töredékek (Steiger Kornél fordítása).
Gondo-lat, Bp., 1985. 10.
4 Vö. I. Kant: A tiszta ész kritikája. A
39 / B 56: Kant itt a „matematikai természettan képviselõi”-re
utal, „akik abszolút realitást tulajdonítanak a térnek
és az idõnek”, és „fel kell tételezniök,
hogy önmagában létezik két örök és
végtelen semmi, a tér és az ido”. In: Immanuel Kant:
A tiszta ész kritikája (Kis János fordítása).
Ictus, Szeged, 1995. 93.
5 Vö. Alfred North Whitehead: An enquiry concerning the
principles of natural knowledge. University Press, Cambridge, 1919., illetve:
Process and Reality. An Essay in Cosmology. University Press, Cambridge,
1929. 29. sk., 101., 111., 326.
6 A görög filozófia e motívumához
vö. Plótinosz: Enneádész IV. 3, 8. a sztoában
betöltött szerepéhez vö. Stoicorum veterum fragmenta.
vol. IV, Stuttgart, 1968. 137. A „mindenség összhangjának”
elvérõl az asztro-lógiában Cassirer a Die Begriffsform
im mythischen Denken (1922) címû mûvében beszél.
In: E. Cassirer: Wesen und Wirkung des Symbolbegriffs. Wiss. Buchges.,
Darmstadt, 1956. 39.
7 Parmenidész: I. m. 10.
8 A szofista 253 d 1, Phaidrosz 277 b 8. Vö. E. Cassirer:
Logos, Dike, Kosmos in der Entwicklung der griechischen Philosophie. Elander,
Göteborg, 1941. A 3. oldal 1. jegyzete A szofista 264 c, 267 d, Phaidrosz
273 d, 277 b, Állam 454 és Az államférfi 258
szöveghelyekre hivatkozik.
9 „Míg a természet únott forgással
/ orsóra készti örök fonalát, / s minden
lény civakodó sokasága / hallatja vad hangzavarát,
/ az õs, változatlan áradatba / ki oszt életteremtõ
lüktetetést?” In: Goethe: Faust I. (Jékely Zoltán
fordítása). Európa Kiadó, Budapest, 1986. 10.
10 Ernst Schwenter (szerk.): Lieder des Rigveda. Folkwang, Hagen,
1923. I. 124, 3. Vö. E. Cassirer: Philosophie der symbolischen Formen.
Wich. Buchges., Darmstadt, 1953. II. 132. (A következõkben:
PhsF)
11 Vö. Gottfried Wilhelm Leibniz: Hauptschriften (E. Cassirer
és A. Buchenau szerkesztésében). Meiner, Leipzig,
1915. I. 134.; II. 401., 463., 468.
12 Vö. E. Cassirer: Die Begriffsform im mythischen denken.
Teubner, Leipzig, 1922. Cassirer itt Cushing gondolatát idézi,
ugyanígy a PhsF II. 115., 127., 179., 222. Vö. Frank Hamilton
Cushing: Outlines of Zuni creation myths. U. S. Bureau of American Ethnology,
Washington, 1896.
13 Vö: Immanuel Kant: Von dem ersten Grunde des Unterschiedes
der Gegenden im Raume (1768), Ak. Ausg. II. 375-384. In: E. Cassirer (szerk.):
Immanuel Kants Werke. II. Berlin, 1922. 391-400.
14 Friedrich Schiller: Levelek az ember esztétikai nevelésérõl
(Szemere Samu fordítása). In: Schiller: Válo-gatott
esztétikai írásai. Magyar Helikon, Bp., 1960. 25.
levél, 258.
15 Gotthold Ephraim Lessing: Laokoón vagy a festészet
és a költészet határairól (Vajda György
Mihály fordítása). In: Uõ: Válogatott
esztétikai írásai. Gondolat, Bp., 1982. XVI. fejezet,
skk.
16 Johann Gottfried Herder: Plastik. Einige Wahrnehmungen über
Form und Gestalt aus Pygmalions bildenden Traum (1778). In: Bernard Ludwig
Suphan (szerk.): Herders sämmtliche Werke. Weidmann, Berlin, 1877-1915.
VIII. 14. skk.
17 „Anyagukat és utánzásuk módját
tekintve különböznek.”
18 E. Husserl különbségtételéhez
hyle és morphe között lásd a Symbol-Aufsatz 10.
jegyzetét.
19 Vö. Szent Ágoston: Vallomások (Városi
István fordítása). Gondolat, Bp., 1987. XI. könyv,
illetve PhsF III. 194. skk.
20 Johann Wolfgang von Goethe: Kelet-nyugati diván. Hívogató
(Kálnoky László fordítása). In: Goethe:
Versek. Európa, Bp, 1963. 533.
21 Vö: William Shakespeare: Hamlet. III. felvonás,
2. szín, ahol Hamlet azt mondja a színészeknek: „In
the very torrent, tempest, and, as I may say, the whirlwind of passion,
you must acquire and beget a temperance”. („mert a szenvedély valódi
zuhataga, szélvésze, s mondhatnám forgószele
közepett is bizonyos mérsékletre kell törekedned
és szert tenned…” – Arany János fordítása)
22 Vö. PhsF III,2 III. fejezet, illetve E. Cassirer: Substanzbegriff
und Funktionsbegriff: Untersuchungen über die Grundfragen der Erkenntniskritik.
Berlin, 1910. 3. fejezet.
23 Vö: Friedrich Rückert: Weisheit der Brahmanen.
In: Werke VIII. Pantheon II., Berlin/Leipzig, 1910. 34. Hasonló
gondolatmenetek találhatóak a következõ könyvben
is: Stephen E. Toulmin: The philosophy of science: an introduction. Hutchinson,
London, 1953. Vö. németül: Einführung in die Philosophie
der Wissenschaft. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, 1953. 27.
skk., 30. skk., 107. skk.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta