A pszichoszexualitás vörös posztó mindazok szemében,
akik már létrejöttétõl kezdve izzó
ellenszenvvel viseltettek a freudi pszichoanalízissel szemben, olyannyira,
hogy elvakult igyekezetükben soha nem tisztázták maguk
elõtt: mit is jelent e kifejezés valójában.
Tudván, hogy Freud a pszichoszexualitást mint terminust már
kezdettõl fogva használta, úgy hirtelenjében
nem értjük ezt az ellenséges beállítódást.
Ugyanakkor mintha a követõk körében is csak a szó
második felét érzékelték volna – mégpedig
egyszerûen azért, mert csak ez utóbbi alkotórész
kapcsán kellett felvenni a kesztyût, míg a szó
elsõ felével kapcsolatban senkinek nem voltak elõítéletei.
Érthetõ persze, hogy e szó kapcsán félreértések
adódtak és rögzültek nemcsak a szélesebb
nagyközönség soraiban, de szakmai berkekben is. Így
eshetett meg, hogy az 1913-as londoni neurológus-kongresszuson Pierre
Janet szájából a következõ furcsa, ironikus
megjegyzést hallhattuk: „A pszichoanalízisben használatos
olyan kifejezések, mint a szexuális ösztönök,
a genitális szerelem, a koituszvágy vagy a libidó
stb. egészen egyszerûen a metafizikusok élan vitalját
jelölik”. Efféle kérdéseket már több,
Freud komoly megértésére törekvõ kutató
is felvetett, hogy vajon miért kell annyira ragaszkodni egy olyan
kifejezéshez, amelyik ennyire felkorbácsolja a kedélyeket.
Persze mint puszta hívószó, a pszichoszexualitás
is természetesen a szalonképesebbek közül való,
amelyeknek, úgymond, volt „filozófiai gyerekszobájuk”
– még ha Freud lenne is az utolsó, aki kész volna
vitát nyitni szavak és gyerekszobák vonatkozásában.
Esetünkben a dolog megnevezésén kívül e
fogalommal a formálison kívül még gyakorlati
célt is szem elõtt tartunk, s ezen felül egy további
funkciónak is eleget kell tennie: ugyanis fontos, hogy már
magában a szóban kimondassék, miféle összefüggés
áll fenn a nemiséghez kapcsolódó jelenségek
között, amelyeket eddig vagy nem méltattak eléggé
figyelemre, vagy fordítva, túlságosan is óvatosan
kezeltek. Ha azonban egy másik kifejezést választanánk
az emberi test szótárából, mondjuk olyat, amelyik
a „testi vágyra” rímelne, akkor a nagyon is semleges hangzás
túl könnyen félrevihetne bennünket: azok felé
az élettani folyamatok felé, amelyek az énfenntartásban
(Icherhaltung) jutnak szerephez. Továbbá itt van még
az az ellenvetés, miszerint a „szexualitás” egy jól
körülhatárolt, érvényes definíciókkal
rendelkezõ fogalom, aminek a felrúgása maga is félreértésre
adhatna okot – még ezt az ellenvetést is, bár meg
kell fontolnunk, vissza kell tudnunk utasítani, pedig a legjogosabbak
közül való. Hiszen azon elõítéletek
és félremagyarázások darázsfészkét
akarjuk ezáltal felzavarni, amelyek a nemiség dolgaiba való
mélyebb belátást akadályozzák – hadd
zúgjanak a fülünkbe minél mérgesebben és
alávalóbban. Ha egyszer itt alaposan rendet raktunk, akkor
aztán nevezheti magát a hírhedt szexualitás,
aminek csak akarja: akkor aztán tényleg elérkezik
a terminológiai viták ideje, amelyekkel tudatosan vagy tudattalanul
mindezidáig csupán eltakartak (méhészfátyol)
valamit. Eddig ugyanis a szexualitás terminusával is az volt
a helyzet, mint sok más freudi fogalommal, amelyek szintén
félreismerhetetlenül magukon viselik az értük történt
hadakozás nyomait, nevezetesen, hogy a kifejezés tartalmának
túlfeszítésével együtt jár valami,
ami tovább harcol: valami, ami rikító vérvörös
színével azonnal szemet szúr, de csak azoknak, akik
még mindig a régi, mindent átfestõ szépítkezésre
kíváncsiak. Ezért kell, ha ezen múlik a freudi
kutatási eredmények sikere, teljes mellszélességgel
kiállnunk e mellett a megjelölés mellett: tisztelnünk
kell önmagáért, és meg kell becsülnünk
a maga teljes történeti valódiságában
is.
Mint ismeretes, Freud elsõ ízben a Breuerral közösen
kezelt hisztériás betegekkel kapcsolatos, utólagosan
napvilágra került információk révén
jutott arra a felismerésre, hogy a kórisme hátterében
egy figyelmen kívül hagyott jelenség, a szexualitás
rejlik. A késõbb egyedül elvégzett kezelések
alapján pedig mindinkább bizonyossá vált elõtte,
hogy a hisztéria általában is szexuális zavarokra
vezethetõ vissza, míg a kényszeres neurózis
kezelésekor a másik faktor – az éntendenciákon
belüli zavar – kerül elõtérbe és válik
egyre inkább irányadóvá a neurózistól
a pszichózis felé vezetõ úton. Freud mai felfogása
mind a kettõ vonatkozásában tartalmazza a gátlás
kölcsönösségét, mivel szerinte „a neurózisok
is az Én és a libidó konfliktusából
keletkeznek”.1 Aki Freud munkáit ebbõl az alapállásból
tekinti, ahogyan õ ennek a két dolognak az egymásravonatkoztatottságát
akarja – végig empirikus anyagon tesztelve – felszínre hozni,
az maga is tisztában van azzal, hogy itt egyáltalában
nem arról van szó, hogy kiderítsük a „komplexusokról”
(Jung) azok „szexuális” jellegét, hanem arról, ami
a legmélyebben rejlik, a pszichésen legvégsõrõl
és a legnehezebben megragadhatóról. Mivel a szexuális
komplexusok jóval mélyebben rejlettek, mint a Breuer-Freud-féle
hisztériás esetek során felfedezett és terapeutikus
céllal felhasznált komplexusok, ezért egy ideig nem
is figyeltek fel rájuk, azoknál pedig továbbra is
homályban maradnak, akik ellenállnak önmaguknak, illetve
a betegeknek, vagy éppen a tüneti szimptómák
eltüntetésében elért gyógyítói
sikereikbõl kiindulva ellenzik a mélyrehatóbb pszichoanalitikus
beavatkozásokat. Freudot ezért illeti meg ezután is
a „szexualitás nyomkeresõje” cím, és ezután
is megmarad az a híre, hogy bárkit, aki a pszichoanalízis
határvidékére vetõdik, képes anyaszült
meztelenre vetkõztetni, csakúgy, ahogyan a vámtisztnek
is jogában áll põrére vetkõztetni a
gyanúba fogott és mindent tagadó csempészt.
Ennek ellenére egyértelmû, hogy mitõl olyan
fontos ez a csempészáru a pszichoanalízis számára:
mégiscsak úgy beszélünk a „lelki” megnyilvánulásokról,
mint amelyek túlmennek a számunkra fiziológiai szinten
értelmezhetõ határokon, és a szexuális
mégiscsak valami olyasmi, amelyet mindkét oldal – a szomatikus
állapot és a lelki rész – felõl is interpretálhatunk.
Bár más testi állapotaink is fokozhatják vagy
éppen tompíthatják pszichés állapotunkat,
azért mégis ez az egyetlen, ahol egységben adott a
kettõ, ahol tapasztalataink szerint a testi vágyaink lelki
élménybe csapnak át. Ez az egyetlen olyan egységesség,
amelyet két nézõpontból is egyformán
szemlélhetünk, s e nézõpontoknak a keresztezõdésében
tényleg önmagával találkozik – mintha ránézvén
bandzsítanánk –, és még akkor is egységesnek
tûnik föl, ha értelmünk ki tudja mutatni a benne
rejlõ kettõsséget. Ezért sehol sem juthatunk
közelebb annak forrásához, amit lelkinek nevezünk,
mint ebben a kettõs izgalomban, amelyben ennyire tagolatlan egészlegesség
nyilvánul meg, ahogyan a szomatikus nemi aktusban mint olyanban
szintén az élet alkotóelemeinek totalitása
fejezõdik ki a maga primitív, ám mindent magában
foglaló formájában. Ennek a keresztútnak a
kivételével máshol mindenütt csak különféle
irányokból közeledve ismerjük meg magunkat: mint
testi világot, azaz még a saját testünk számára
is csak mint külsõleg adott világot vagy éppen
mint a saját belsõ világunkat, amelynek a megértése
szintén önmagából indul ki.*
Amikor Freud egészen a szexualitás keresztútjáig
visszament, akkor ezt elõször is olyan orvosként kellett
megtennie, akinek úgy tûnt, a beteges tényállapotok
ezekkel az egymást keresztezõ rétegviszonyokon belül
kialakuló kölcsönös gátlásokkal azonosítandók
– azaz mint csomósodások, gubancok lelhetõk föl
a szexualitás folyamatában. Freud figyelme ezen a területen
elsõsorban a szexualitás jelenségeinek korai pszichés
stádiumaira irányult, amelyekre úgy tekintett, mint
azokra a feltételekre, amelyek mellett ezekbõl a korai stádiumokból
az lesz, amit a köznapi szóhasználat a szexuális
megnevezésen ért: vagyis kóros eltévelyedés,
az infantilis nemiség. Az „infantilis-szexuális” szó
váltotta ki a leghangosabb ellenkezést: mindent csatasorba
állítottak a gyermek jó híre védelmében,
és még ma is több színtéren folyik a küzdelem.
A helyzet azonban mégiscsak az, hogy a gyermek, ez a szegény,
piciny, gonoszul megrágalmazott ártatlan poronty szolgáltatta
az elsõ pszichológiai szempontból is mélyreható
belátásokat a visszamaradt és ezáltal betegesen
elfojtott vagy éppen aszociális formában kitörõ
szexualitás mibenlétével kapcsolatban. A gyermek révén
sikerült tisztázni, hogy milyen összefüggés
áll fenn a korai stádiumok és a beteges állapotok
között – rajta keresztül sikerült, úgymond,
in flagranti kapni a gyermeki szexualitást a beteggel, az õrülttel,
valamint a bûnözõvel. Ahelyett azonban, hogy sûrûn
keresztet vetnénk, akár egy sátáni tréfa
láttán, sokkal inkább azon kellene lennünk, hogy
ezeknek a szerencsétlen páráknak jusson egy talpalatnyi
föld abból, amit mindannyiunk régi gyermekvilágából
visszanyertünk. Ahelyett, hogy emiatt a gyereket rossznak tekintjük,
érezzünk ki legalább valami keveset abból a szentségbõl,
amit a gyermek magán visel, ami az utolsó órában
még a keresztre feszített lator elõtt is felnyitotta
a Paradicsom kapuját. Ez ugyanis kétségtelenül
a pszichoanalízis egyik legnagyszerûbb vívmánya,
jelesül az, hogy sejtetni engedi, micsoda soha fel nem tárt
mélységekben válik szét és egyesül
az, ami aztán a mi emberi-tudatos értékelésünktõl
függõen utólag vagy mint a „legmagasabb rendû”,
vagy mint a „legalacsonyabb rendû”, vagy éppenséggel
mint a legszörnyûbb, a legpusztítóbb energiakisülés
jelenik meg. Ezen a ponton nem szabad elkalandoznunk az ellenkezõ
irányba, és nem szabad a pszichés kisülések
komor oldalát más színben feltüntetnünk,
csak mert érintkezik az infantilissel: hogy ezt az oldalt addig
értelmezzük, amíg súlytalanná nem tesszük,
olyannyira, hogy lassan már úgy viszonyulunk hozzá,
mint egy gyerekjátékhoz, és csak látszatra
marad meg annak, ami valójában – ahogyan manapság
a gyermeki szexualitást is kedves mókaként fogjuk
föl. Freud azonban nem torpan meg az ártatlanság erõdjének
bevehetetlen bástyája, a gyermek elõtt, de áttörvén
a falakat, nem zuhan bele a mindent elhallgattató absztrakciók
pusztán szimbolizáló ürességébe.
Megvolt hozzá a bátorsága, a jó értelemben
vett merészsége, hogy ezen a felettébb elgondolkodtató
helyen még tovább ásson, hogy pszichológusként
tántoríthatatlanul végigjárja ennek a vájatnak
a koromfekete folyosóit, s csak ezért érhetett el
olyan földalatti összekötõ járatokat, amelyek
láttán a határvonalak itt fent elmosódnak –
még a legjobban õrzötteké is.
Ezért a szexualitásnak a megjelenése magával
a létezéssel – a születés utáni elsõ
napokkal – veszi kezdetét, vagy hogy egy freudi kifejezést
használjunk: „Eredetileg csak szexuális tárgyakat
ismertünk” (Jahrb. IV. 443.). Amit itt Freud kimond, azt a lehetõ
legreálisabbnak kell felfognunk, olyan kijelentésként,
amely elveszi Janet gunyoros megjegyzésének ironikus élét,
mindamellett közel jár az igazsághoz. Valójában
ugyanis az egyedi teremtmény világba való beleágyazottsága,
egységünk a rajtunk kívüli létezéssel,
amivel pedig a filozófusoknak és nem a pszichoanalitikusoknak
kell foglalkozniuk, sehol máshol nem szolgál közvetlenebb
élménnyel, mint az eredeti testi összefüggésben,
amin túlra bennünk magunkban nem törekszik semmi; egyedül
az újszülöttnek olyan a külvilág, mintha csak
belsõ világa folytatódna, hiszen továbbra is
az anyai organizmushoz kötõdik, ahogyan addig is – csak most
már kívülrõl, nem pedig belülrõl.
Ekkor „érzelmekrõl” még nem igazán beszélhetünk,
de nem pusztán azért, mert a szunnyadó képességek
mellett alig marad hely néhány testi érzetnek, hanem
azért, mert ezen egységes folyamaton belül, úgymond,
hiányozna az érzelmek számára az a legkisebb
szükséges távolság, melynek áthidalásával
az érzelmek egységes megjelenése lehetõvé
válna. A gyermek legkorábbi megnyilvánulási
formái egy olyan szerelmi állapotnak felelnek meg, amelyet
a mindentõl-körülöleltség (In-allem-umfangen-sein)
biztosít: éli (lebt) az anyát, mielõtt még
„szeretné” („liebt”), s ennek folytán az anya késõbb
a gyermek elsõ tárgykeresésekor annak számára
nem mint valami teljességgel egyszeri dolog jelenik meg, hanem sokkal
inkább a „visszatalálás”2 (Freud), a viszontlátás
formáját ölti. A tárggyal való ezen eredetszerû
összeolvadásból adódnak aztán az érzékelt
világhoz kapcsolódó elsõ örömérzetek,
amelyet a saját testiség kellemes volta közvetít.
Öröm, egyelõre még szorosan kapcsolódva
az önfenntartás ösztönéhez, a táplálékfelvételhez,
a kiválasztási hajtóerõhöz; a szopás,
a saját végtagok érintésének öröme;
öröm, amelyet az egyes testtájak elkülönítetten
küldenek – majdnem úgy, mintha kicsiny teste darabonkénti
felkínálásának részleteiben feltárulna
a gyermek elõtt a tárgyi világ sokrétû
voltából valami, ami libidója számára
egyelõre nem hozzáférhetõ. Ezt a periódust
nevezzük az autoerotizmus korszakának, amikor is a gyermek
egész teste bizonyos értelemben egyetlen szexuális
szerv. Freud ezt a szakaszt hangsúlyozottan megkülönbözteti
a rákövetkezõtõl, ami már valamivel tudatosabb
létezést jelent, és lehetõvé teszi,
hogy a különleges vágyak egy központi tárgy
köré csoportosuljanak, ami azonban ekkor még a gyermek
saját személye. Az autoerotizmust mint szexuális korszakot
más szerzõk is tárgyalják (és egy I.
Bloch nevével fémjelzett folyóirat olvasói
elõtt ez bizonyára nem ismeretlen). Mégis ez az utóbbi,
a gyermek személye bír nagyobb jelentõséggel
Freud speciális felfogása szempontjából. A
„nárcizmus” elnevezés (melyet még Näckétõl
és Ellistõl vett át, akiknél tautologikusan
az autoerotizmust jelenti) Freudnál egyformán hangsúlyos
mind az Énre kihegyezett szexuális választás,
mind pedig fordítva, az éntendenciák szexualitása
vonatkozásában. („A pszichés energiák különbségével
kapcsolatban végezetül azt a következtetést vonjuk
le, hogy ezek az energiák elõször a nárcizmus
állapotában találhatók meg együtt és
megközelítõ elemzésünk számára
egymástól megkülönböztethetetlenül, s
csak a tárgymegszállás nyomán válik
lehetségessé a szexuális energiát, a libidót
az énösztönök energiájától megkülönböztetni.3)
Úgy mondhatnánk: a nárcizmus ily módon mint
pszichés tényállás* annak analogonja, ami a
mindenbe beágyazottság testi visszhangjaként, illetve
az újszülöttnek az anya testéhez való hozzásimulásában
nyilvánul meg.
Ez olyan félreértésekhez vezethet, miszerint ennek
a freudi fogalomnak nemhogy nem felelne meg semmiféle rákövetkezõ
szexuális fázis, hanem mintha éppenséggel egyfajta
visszafordulás lenne megfigyelhetõ az autoerotizmus legalsó
fokához (ez vezetett W. Stekel rosszízû tréfájához,
amit kérdésként intézett Freudhoz: mit gondol,
vajon hogyan szaporodnak a vademberek, ha Ön szerint azok megrekedtek
a nárcizmus szintjén?). Ez a látszólagos ellentmondás,
miszerint a nárcisztikusság elve egyúttal felette
is áll az egyszerû autoerotikusnak, mégis mintha az
autoerotikus mögé kellene visszalépnie, úgy oldható
föl, hogy a nárcisztikusságot mint elvet nem egyszerûen
a szexuális- és énfejlõdés egyik átmeneti
szakaszának fogjuk föl, hanem az egyes fázisok állandó
kísérõjeként: mintegy önszeretetünk
élethossziglani mércéjeként. Freud szavaival:
„Így alakul ki bennünk az én eredeti libidómegszállásának
elképzelése, amely késõbb tárgyakra
helyezõdik át, alapjában véve azonban a helyén
marad, s úgy viszonyul a tárgymegszállásokhoz,
mint valamely protoplazmaállatka teste az általa kiterjesztett
ál-nyúlványokhoz”.4 Freud tehát terapeutikus
értelemben is úgy beszél a nárcizmusról,
mint arról a pontról, ameddig el kellene jutnia a gyakorlati
pszichoanalízisnek, s úgy tekinti, hogy azon túl már
nem kísérhetõk figyelemmel a regressziós folyamatok,
de amelyrõl elrugaszkodva mégis minden regenerációs
folyamat az utolsó erejével nekilendülhet. A fenti,
biológiából vett képet még ki lehetne
egészíteni egy úgyszintén a biológiából
származó képpel: nemcsak a moneronok protoplazmacsomócskája
bocsát ki és fogad be újabb és újabb
darabkákat, hanem az emberi organizmus minden testsejtje is tárolja
a saját protoplazma-maradékát – hosszú távú
tartalék rejlik a sejtosztódás mögött. A
nárcizmus, ami azután is megmarad, hogy nem egyeduralkodó
többé, olyannyira nem tûnik el teljes mértékben
a késõbbi fejlõdés folyamán, ahogyan
a protoplazmaalap sem. De ahogyan az ál-nyúlványokat
sem tekintjük úgy, mintha kifejlett kezük meg lábuk
lenne, éppúgy nem szabad úgy elgondolnunk a nárcizmust,
mint ami szilárd tudatformákban fejezõdik ki: kizárólag
a közösségi szilárd magja fejezõdik ki ilyen
módon, ami egységes bázisul szolgál mind a
korai autoerotikus specializációk, mind pedig a késõbbi
tárgyválasztás számára. Ezzel egyben
vissza is utasíthatjuk azt a különös ellenvetést
– és az a legmegdöbbentõbb, hogy C. G. Jung is ezt képviselte,
pedig õ igazán érthetne a dologhoz –, miszerint Freud
pszichológiája „pszichodinamikai beállítódása
ellenére is”, azon vélekedése révén,
hogy „az egyes szexuális részösztönök” majd
csak a genitáliákban összefonódva egységesülnek,
valami olyasmihez lép vissza, mint a régi skolasztikus lélekképesség
fogalma. Ezzel szemben Freudnak van igaza, amikor úgy fogalmaz,
hogy „a pszichoanalízis kiáll a szexuális részösztönök,
az erogén zónák mellett, elismeri azokat, de kiáll
a »szexuális funkció« így nyert, kiterjesztett
fogalma mellett is – a szûkebb értelemben vett genitális
funkciókkal szemben”.5
A libidó eredeti megnyilvánulási formáiról
– ez az egész testben ott lüktetõ érzéki
öröm, ami azonmód egy, az életet igenlõ
örömmé szélesedik – az idõ múltával
mindinkább egyes területekre szûkülve, végezetül
a genitáliákra korlátozódik: mindazonáltal
nem veszíti el a mindenen túlmutatni akarás tulajdonságát
– azt a hajtóerõt, hogy még az énterületeket
is bevonja a szexualitás körébe, amely területeket
a nárcisztikus állapot még egységesnek mutatott.
Ez a nárcizmus térbeli korlátozottsága folytán
csupán néhány pillanat erejéig sikerülhet
– az egész bódulatában, mintegy rajtaütésszerûen,
és csak annyira, amilyen mértékben a mindenre kiterjedõ
infantilis szexualitás visszaszorul. Ennek tükrében
a szexuális folyamatok alapjában véve két egymással
ellentétes irányba mutatnak: az egyik a pubertás szintjéig
megy vissza, a másik onnan fölfelé vezet, és
– nekem legalábbis – úgy tûnik, mintha így lehetne
a legszebben megvilágítani azt, amit Freud lappangási
idõnek nevez: hiszen ott, ahol a két irány találkozik,
vagyis valahol középtájon, ott a megnyilvánulási
formák bizonyos értelemben felfüggesztik egymás
érvényességét, de legalábbis eltûnnek
a szemünk elõl, és egy idõre nem manifesztálódnak.
Közben fény derül arra a csaknem mulatságos tényre,
hogy míg az õsszexualitás kezdetben tisztán
testi irányultságú, s csak késõbb, fokozatosan
fordul át egyre lelkibb gyengédségekbe – vagy akár
azt is mondhatnánk: hogy egyre lelkibb gyengédségekig
kapaszkodik fel –, addig a szexuális érés, az összes
lelki-szellemi elõzmény után, végkifejletében
a nemi aktus tiszta testiségébe torkollik. Amit aszexuálisnak
szokás nevezni, az majd csak azután következik, amikor
már elhalkult ez az átszellemült hang, ami a késõbbiekben
aztán nagyon is hangsúlyos lesz, míg végezetül
túl nem harsogja a pubertás nemiség hangorkánja.
Az egész programot egyedül és kizárólag
a „szexualitás” címszó alatt találjuk meg,
és egyedül az erkölcsiség fütyüli ki,
mivel egyre élesebb disszonancia kezd létrejönni mindabból,
amirõl a már kifejlõdött tudat egyénileg
beszél. Itt gyûlik össze a „szexuálissal” kapcsolatos
minden ódium, és összeszövetkeznek ellene, megakadályozandó
mind a kulturális Énnel, mind pedig az individuális
Énnel szembenálló elv feltárását
és érvényre juttatását. Ennek a szembenállásnak
a benyomását valóban nem tudjuk elnyomni magunkban,
tartsa bár az ember legbensõbb valója a nemiségét
rövid pórázon vagy éppen engedje szabadjára,
tegye meg hajbókoló szolgának vagy fogja föl
titokban irányító démonnak; a viszonyuk továbbra
is alapvetõen ellentmondásos marad, hiszen az egyed, aki
énszerû fejlõdésre ítéltetett,
ehhez a hajtóerõt a mindenbe-beleágyazottságtól
vonja el, amelynek révén saját magához végtére
is mint nemiséghez jut el (amiért is E. Bleuer megjegyzése
– a Jahrbuch elsõ kötetében – teljességgel helytálló,
miszerint ez a harc nem a kulturális gátlások [nevelés]
mentén bontakozik ki, hanem benne rejlik már magában
a dologban is). A „szexualitás” és az „Én” Freud számára
egyszerûen csak közkeletû megnevezések, amelyek
egy mostanra már elismerten mélyreható pszichikai
ellentétpárt jelölnek.
Freud a legkorábbi szakadást, ami ebbõl a tényállásból
adódik, az incesztusszituáció, valamint a gyermek
ödipusz-komplexusa kapcsán tárgyalta – ez utóbbi
egyébként a pszichoanalízis legszárnyalóbb
és leginkább dédelgetett kifejezése. A szüleink,
akik minket a világra segítenek, természetszerûleg
szexuális kötõdésünk létrejöttének
csomópontját alkotják, ahogyan az énmegkülönböztetését
is, ahol egyébiránt a mindenkori zavaró részt,
vagyis a szülõi „versenytársat” ugyanolyan hevesen eltagadják,
mint amilyen erõsnek a másikkal való azonosulást
vallják. És még ha ez valószínûleg
csak a neurotikusokra volna is jellemzõ, akiknek a szemében
az „infantilis incesztus” túlságosan vérszomjas kegyetlenségnek
tûnik fel, és még ha igaz is, hogy az agresszív
halálvágy nem annyira a gyilkolás örömébõl,
mint inkább abból ered, hogy gyermekkorban még összekeveredik
a meghalás és a távollevés, azért vigyázni
kell, hogy ne fosszuk meg ezt a belsõ szituációt a
pozitivitásától. Emlékezzünk csak, hogy
mi jellemzõ az infantilitásra: az ártalmatlan önkényességbe
fordulás, valamint a megregulázatlan érzelmi kitörések
hevessége. Ez a kezdete ugyanis annak a folyamatnak, hogy az, ami
elemi módon nem behatárolt, hirtelen személlyé
sûrûsödik össze, s hogy a tudattalan éntudatba
megy át – mindez sorsalakító, robbanásszerû
hatások sorozatát indítja el. Nem véletlen,
hogy Freud – minden tréfát félretéve – az ötödik
életév elõtti idõszakról mint a szenvedélyek
uralmáról beszél, amellyel szembeállítva
a késõbbiek idillinek mondhatók; továbbá
azt is kijelenti, hogy azzal az erõvel kapcsolatban, amit a késõbbiekben
kriminálisnak nevezünk és ami ellen törvényekkel
és tiltásokkal védekezünk, tehát még
ezzel kapcsolatban sem lehetnek soha többé olyan erõteljes
élményeink, mint amikor a mindent-szabad kötetlensége
az emberi kapcsolatok megtapasztalásába csapott át.
Ugyanis nem feledkezhetünk meg arról, hogy a gyermek a maga
gondolkodását, fantáziáját az õt
körülvevõ realitástól még elválasztja;
éppúgy, ahogyan a testi adottságai mindent megelõznek,
hiszen mindennek ilyenformán kellett megnyilvánulnia, s ez
volt az, amibe mindent bele lehetett gyömöszölni, mindent,
ami a belsõ élet kezdeteként már meg-megmoccant
és kifele törekedett, ennek megfelelõen pl. az „incesztusérzéseket”
is a maguk gyerekességében mind fizikainak kell tekintenünk.
Bár a neurotikus esetében, akit félelmei nyomasztanak
a gyermekkori önkép egy piciny kis Oidipusz, tele gyilkos vágyakkal
és vérfertõzõ gondolatokkal, azért ez
a túlzó és majd csak a késõbbiekben
elsajátított ítéletalkotási mód
mégiscsak hamis. Azonban az a valami, ami a neurotikus félelmét
a gyermekkorba vetíti vissza, az nem ebbõl az ítéletalkotásból
táplálkozik, hanem pontosan azokból a fel nem dolgozott
alapérzésekbõl, amelyek folytán a neurotikus
ismételten visszacsúszik az infantilis mindent-akarás
tudattalan anyagiságába, a mindent kizárólagosan
birtokolni akarás gyermeki vágyának szintjére.
Ezért én a magam részérõl nagyon
is elgondolkodtatónak tartom, hogy amikor meg akarjuk érteni
ezeket a folyamatokat, akkor „szimbolizáljuk” õket, amiként
ezt tesszük olyankor is, ha gyengíteni akarunk rajtuk. Freud
néhány korábbi követõje is így
jár el: részben azzal, hogy – mint pl. a Svájci Iskola6
– az infantilis incesztusvágyat puszta hasonlatnak tekinti, mégpedig
a gondolkodás archaikus visszamaradottságára, melyen
a lét anyaméhébe való visszatérésvágyat,
illetve az abból való újjászületést
értik. Részben pedig azzal, hogy – mint pl. Alfred Adler
– az infantilis incesztusvágyban rejlõ szexuális faktort
kiiktatja a hatalomvágyó énakarat javára. Még
csak nem is annyira azt tartom fontosnak, hogy valamit többé-kevésbé
„szimbolizálunk”, hanem azt, hogy vajon nem fordítjuk-e ki
ezzel teljes egészében fikció és valóság
viszonyát, melynek folytán az egyedül valóságos
éppenséggel fiktívnek tûnik majd, miközben
a puszta hasonlatszerût realitásnak tekintjük. Ugyanis
az incesztusszituáció eredetileg éppenséggel
a legesleginkább meghatározott személyes benyomások
élményén alapul, melyeket a pszichoanalízis
segítségével ismét feltárhatunk, és
ami örökké azon van, hogy összegyûjtse mindezeket
az affektív izgalmi lehetõségeket, mégpedig
azért, hogy ez a kiindulópont élénk maradjon
és tovább pulzáljon. Amennyiben az így megélt
nem esik bele valamely kifejlõdöttebb lét tudat felügyelte
létezésébe, vagy ha azt elégtelen volta miatt
rövid idõn belül elfojtjuk, azért marad még
valamekkora játéktér arra, hogy utólagosan
hozzunk létre viszonyokat, amelyekhez azonban az élmény
komplexusszerûen kapcsolódik. (Kissé hasonlítanak
ezek a viszonyok azokhoz a „gondolati emléknyomokhoz”, amelyekkel
deja-vu élményekkor találkozunk. Freud szerint a deja-vu
valami már látott ismételt felismerését
jelenti, és úgy jön létre, hogy a tudat olyan
szempontokra lel, amelyek alapján a valódi identitás
valamely elfojtott darabját képes fedésbe hozni valamely
jelenbeli elemmel.)7 Ezek a rákövetkezõ személyek
vagy események, amelyeket annyira egyénre szabottan, aktuálisan
és részletesen értékelünk, óriási
jelentõségüket mégsem magukból, hanem
a fent említett eredetibõl merítik, abból,
amelynek révén alapjában véve puszta fedõalakokká
válnak. Ez pontosan az, amit Freud „áttételnek” nevez.
Életünk során mindvégig olyan benyomásokra
referálunk, amelyekben valami valószerûtlen akar visszatérni
hozzánk – valami, ami csak töredékeiben, félig
eltakartan, hasonlatok formájában lesz ismételten
a tapasztalás tárgya, és ez azért van, mert
a benyomások érzelmi alapja a még nem tudatos, tagolatlan
egészig vezethetõ vissza, amelybõl felébredve
az élettõl körülölelve érezzük
magunkat. Amilyen mértékben az egykor-volt „valóságosan”
tört ránk, olyan mértékben vált mindinkább
„szimbólumszerûvé” a késõbbi alakjaiban
– annyival inkább tettük aztán ezeket az új képzõdményeket
a jelentésekkel, a hangsúlyokkal és a vonatkoztatásokkal
együtt totálissá. Ezzel szemben az a valami, ami nem
indított be bennünk effajta áttételi mozgást,
vagy e mozgás nagyon csekély volt, ha tehát a meg
nem történtté tehetõ múlt nem állt
hozzánk megragadhatatlanul közel és egyszersmind tõlünk
távol is, az nem is igazán szívott be bennünket,
bármennyire is megragadhatónak és jelenvalónak
látszott. Az õsélmény – a belsõnek és
a külsõnek a személyes életben megvalósuló
elsõ egyesítése – gondoskodik arról, hogy ettõl
kezdve otthonosan érezzük magunkat még a legidegenebb
idegenségben is, és még a legismertebb dolgok is tele
lesznek vágyakkal – valahogy úgy, mintha lenne a gyermek
elõtt egy még fel nem lebbentett fátyol, ami eltakarja
elõle a világ utolsó rejtett szegletét. Innen
ered a „jövõbelátó” pillantása és
a szerelem „vaksága”. Hasonlít a jövõbelátóhoz:
túllát azokon a személyeken, akiknek az egyedisége,
„véletlenszerûsége” bennünk a legtipikusabb élmények
létrejöttéért felelõs, de akikkel kapcsolatosan
a tárgyi ítéleteinkben annál inkább
vakok vagyunk.
Nemiségünk érési affektusában az élet
teljes körû egyesítését követeljük
– miután a mag és a petesejt, az organikus õsalkotórészek
egymáshoz kapcsolódnak –, legkifejlettebb tárgyválasztásunk
azután még egyszer teljes egészében a legfizikálisabbnak
mondható libidó-megnyilvánulásban összegzõdik,
ahogyan az elsõ egység a külsõvel a gyermek számára
fizikai-totális folyamat volt. Továbbá itt van minden
késõbbi szellemi-lelki élményfeldolgozó
módszeren túl – mint ami még mindig elõfeltételez
egyfajta distanciát – a test, ami mindent átfogóan
akar hatni, magába fogadja és kifejezi azt, ami bennünk
mindenféle realitáson túl akar emelkedni. Ezzel ráadásul
a test maga lesz az, mégpedig a személyek közötti
testi kapcsolat tényszerû voltából kifolyólag,
ami õt bizonyos mértékben a szimbólumok szimbólumává
teszi ezen a területen. Ezért az egész embert megrészegítõ
tulajdonképpeni szerelmi kábulatnak is szüksége
van arra a lelkiségre, amely által megtámogatja az
animális oldalt. Valószínûleg ez lehet az oka,
hogy partnerünk testi vonzalma ennyire döntõnek bizonyul:
ezért van, hogy olyan visszautasíthatatlan – ugyanakkor megalázónak
tûnik –, akkor is, amikor a kábulat már alábbhagy,
hiszen partnerünket továbbra is nagyra becsüljük
valami értékesebb formában, mint amilyennek a testi
értékei neki magának is tûnnek – ezért
van, hogy továbbra is megmarad a szeretettség középpontjában.
Fizikálisan már nem szeretni végül is azt jelenti,
hogy a szeretett dolgot már nem annak az õsbenyomásnak
a leképezõdéseként fogjuk föl, amelyet
csakis fizikálisan éltünk meg, mégpedig mint
önmagunk és a világ totális benyomását.
Ez pedig azt jelenti, hogy visszahelyezzük az embert a maga nyomorúságos
egyedüllevõségébe, amiben õ maga – bármennyit
is számítson – csak annyit ér, ahányan õ
maga van, és nem annyit, amennyi létezõt még
hozzá lehet számítani. Vagyis annyit ér, mint
a szemében megcsillanó fény, mint hajának csillogása,
vagy mint kezének varázslatos puhasága. Bármennyire
erõs is a vonzódás, nem egyszerûen valahol húzódik
a vonzalom határa, mégis ezek a határok azok, amelyek
teljes egészében meghatározzák a vonzalmat,
és ez az a körülmény, melynek folytán a
vonzalomnak – a testi vonatkozás eltûnésével
csak erõteljesebben elõlépõ – szellemisége
továbbra is földi marad, azaz visszatartja a bõség
utolsó darabkáját, azt, ami érinthetetlen,
az összemérhetetlent, ami a maga részérõl
képes szárnyakat adni az ún. érzéki
szerelemnek, annak minden földhözragadtsága ellenére
is, s így az „ég gyermekévé” teszi azt.
Ez a kétirányúság felfogható úgy
is, mint a mindinkább visszaszoruló õsszexualitás
és az egyre inkább elõtérbe kerülõ
genitális szexualitás széttartó irányai,*
és éppen ezért jól jellemzi a physisrõl
kialakult kettõs felfogásunkat: a physis egyfelõl
olyan testi képként foglalja össze saját magunk
számára önmagunkat, amelyben a külsõ és
a belsõ világ folyamatosan egységbe olvad, másfelõl
pedig mint olyat, amelyben a tudatos énegzisztenciánktól
megkülönböztetve annak testi ellentettjeként jelenik
meg. Ez utóbbi áll az elõtérben, amikor Freud
az átmenetet a tisztán nárcisztikus stádiumból
a tárgyát megtalált libidóra úgy írja
le, mint a test fokozatosan növekvõ erogenitását
– mígcsak ki nem sül a feszültség-„felesleg”, mégpedig
a külvilág valamely tárgyára irányultan.
(Ez a kényszer – túllépni a nárcizmus határain
– akkor következik be, amikor az Én libidóval való
megszállása túlmegy egy bizonyos mértéken.)
Ezért is lesz sokkal világosabb minden, ha Freud nyomán
a libidófolyamatok értelmezését beleágyazzuk
részben a szervi megbetegedéseknek, részben pedig
a hipochondriának mint a saját test szeretetének egyik
fajtájának értelmezései közé (negatív
elõjellel, a kedvetlenségbe és az attól való
szenvedésbe). Mindhárom esetben arról a minden érdeket
abszorbeáló, kizárólag a kisülésre,
a megnyugvásra és a megszabadulásra irányuló
túlérzékenységrõl van szó, amely
valamely szervhez kötõdik – és amelyet a legszembetûnõbben
a nemi szervek példáznak, valamint maga a szerelembeesés
aktusa. A libidóérettséget tekintve a szexualitás,
úgymond, pusztán az Én egyik tulajdonságává
válik, besorolva annak különféle területeire,
ezért a szexuális öröm túlzott örömmé,
s így teherré, túl nagy teherré válik,
mivel lényegének megfelelõen nem marad meg az énrendben
(Ichordnung), hanem átlépve a területek határait
énellenséggé válik: a saját test ráadásul,
amit a szexuális vágy felhasznál, ily módon
mint az Én ostromlója lép föl. A saját
test még inkább az Én ellen fordul a hipochondriás
viselkedésben, ami nem más, mint a Büntetõ kétélû
szeretete, akit – ebben az állapotban – egyfelõl a pokolba
kívánunk, másfelõl azonban abnormális
módon azon munkálkodunk, hogy a Büntetõ kellemes
közérzete megmaradjon; de még inkább a szervi
betegségben, ahol is a legelkeseredettebben és legeltökéltebben
megkülönböztetve kívánjuk magunkat látni
a saját szenvedõ testünktõl, azt a külvilág
egy darabjának, számunkra is idegennek és ellenségesnek
tüntetve fel.
Teljesen más a helyzet azonban, ha a szexualitást az
eredeti libidó felõl nézzük, vagyis ha még
nem az Én egyik tulajdonságaként fogjuk föl,
a testet pedig nem mint valami belsõvel szembeállított
külsõdleges dolgot tekintjük. Az említett három
esetben ugyanis az elsõdlegesen nárcisztikus viselkedésünket
valahogy megzavarva érezzük. Nem tehetjük meg, hogy visszalépünk
a magunk és a világ közti teljes összekapcsoltságba
– ehelyett megragadunk azokban a szembeállításokban,
amelyek a különbözõ fejlõdési fokozatok
során mindinkább feldarabolnak bennünket, míg
végül azt is elérik, amit a legsajátabbnak tekintünk:
a testünket. Innen nézve válnak igazán érthetõvé
Freud szavai arról, hogy a nárcizmusban a tárgyválasztás
folytán egyre szegényebbek leszünk: „Aki szeret, az
úgyszólván elvesztette nárcizmusának
egy részét, s azt csak a szeretve levés által
nyerheti vissza.” „Ebben az esetben arra a két alaptényre
támaszkodunk, hogy a parafréniában az énérzés
fokozódik, az áttételi neurózisban viszont
csökken, s hogy a szerelmi életben a szeretve nem levés
az énérzést csökkenti, a szeretve levés
fokozza.”8 Ilyenkor azonban, mint ahogy akkor is, ha még megmarad
valami az elõrehaladott fejlettségû tárgyválasztó
libidóban a nárcizmusból, akkor az újra és
újra közvetlen kapcsolatot létesít a saját
egzisztencia és a partneré között, s a kettõt
minden további nélkül azonosítja, ahogyan ugyanilyen
kapcsolatot hoz létre a lelki megnyilvánulási formák
és a testiek között, amelyeket az elõbbiek természetes
kifejezõeszközének tart. Az, hogy „csak az a lélek
igazán boldog, amelyik alázatos”9, nemcsak azt jelenti: azért
boldog, mivel és amiért viszontszeretik, hanem azt is, hogy
ennek a boldogság- és életérzésnek az
erõsödése mondatik ki, mégpedig azzal, hogy „introjíciálja”
(Ferenczi) a külsõt a belsõbe, amelyik ezért
vagy kifosztottnak, vagy megnyomorítottnak érzi magát.
Csak az a fajta szeretõ nem ilyen, akit egyáltalán
nem mozgat meg az eredeti szexualitás, és – ennek folyományaként
– a leginkább ilyen a neurotikus a maga belsõ kettõsségével,
mert a szexuális élményben mind a kettõ énirányult
marad, és nem jutnak el az „Én” és a „Te”, ahogyan
a „szellem” és a „test” egymásbaolvadásáig
sem. Azt pedig, hogy ez a hiány, és nem a „rendkívül
nagy libidókiválasztás” önmagában, amit
itt irányadónak kell tekintenünk, Freud megjegyzése
csak megerõsíti: „A tehetetlenség, a szeretetre testi
vagy lelki zavarok miatt való képtelenség észlelése
rendkívüli módon csökkenti az énérzést.”10
Valamint: „Elfojtott libidónál a szeretetmegszállást
az én rossz csökkentésének érzik, a szerelmi
kielégülés lehetetlen, az én újbóli
gazdagítása csak a libidónak a tárgyaktól
való visszavonása útján képzelhetõ
el. A tárgylibidó visszatérése az énhez,
nárcizmussá történõ átalakulása
mintegy ismét boldog szerelmet jelent, másfelõl viszont
a valóban boldog szerelem is annak az õsállapotnak
felel meg, amelyben a tárgy- és énlibidó még
nem különböztethetõ meg egymástól.”11
Valóban, a szerelem boldogsága, ami mindig ki akar elégülni,
vagyis ami meg akar szabadulni a libidótól, nemcsak önnön
többletét ismeri, hanem a be nem tellést is, ez pedig
a libidó iránti vágyat jelenti, azt, hogy nem éri
be semmivel, ami nem képes az azonosulás abszolút
voltát létrehozni azzal, ami eredetileg az „Egy és
a Minden”-t jelentette, az „Én és a Te”-t, a lelkit és
a testit.
Talán olybá tûnhet, hogy túlságosan
is sokáig idõztünk ennél a nárcisztikus
kiindulópontnál (valahogy úgy, mint amikor álmunkban
futunk, mégsem haladunk elõre egy tapodtat sem). Ennek oka
abban keresendõ, hogy nemcsak hogy minden benne veszi kezdetét,
de még a látszólag legtávolabbi célok
érdekében is minduntalan meg kell benne merítkezni.
Eme társadalmi gyermekszoba, amelyet a szexuális- és
az énösztönök formájában különböztetünk
meg („A nemi tevékenység eleinte a létfenntartás
szolgálatában álló mûködések
egyikére támaszkodik s csak késõbb függetleníti
magát tõle”12), hosszú idõn át fontos
marad – igen: „lehetséges, hogy semmi lényeges dolog nem
mehet végbe a szervezetben anélkül, hogy abból
ne hasadna le egy részlet, mely a nemi ösztönt ingerli”.13
Az érett szakaszban aztán már csak az ellenkezõ
irányú folyamat mûködõképes: a „centralizált”,
genitálisan rögzült szexualitás átterjed
az énéletre: „Az ember szerelmi életének számtalan
sajátsága s maga a szerelemnek kényszerjellege mind
csak akkor érthetõk meg, ha a gyermekkorra vonatkoztatjuk
vissza és ezen kor utóhatásaiként fogjuk fel.”14
Még maguk az infantilizmusok is, amelyek pedig a genitálisan
rögzült szexuális célokkal ellentétben perverziók
formájában rögzülnek, reaktivizálódnak
azáltal, hogy a tárgyat „szõröstül-bõröstül”
bekebelezi a szerelem: „Éppen ez a nemi túlbecsülés
az, ami oly nehezen nyugszik bele abba, hogy a nemi cél a tulajdonképpeni
nemi szervek egyesülésére szorítkozzék,
s ennek segítségével emelkednek egyéb testrészeken
véghezvitt ténykedések a nemiség céljává.”15
Végül a harmadik esetben, ahol a nemiség sem nem infantilisan
fixálódott, de nem is a genitáliacélba torkollik,
hanem céljait az aszexuálisban jelöli ki, vagyis a szexuális
szublimációk esetében, az Én és a libidó
eredeti egysége marad csak igazán irányadó.
Hiszen ami másképpen zajlik le a szublimációs
folyamatokban, az nem más, mint a libidinózus ösztönerõk
megújult vonatkozása, amely a tudatos énterületet
célozza meg – a szellemileg kifejlett ember bújtatott ismét-gyereksége
ez. A kölcsönös megtermékenyülés ezen
állapotában az ember szellemi impulzusai olyan fokot érnek
el, hogy az már átveti a legszûkebb énállításán
(Ichbehauptung), ami a maga részérõl a szexualitását
átszellemítésként érzékeli, olyasminek,
amely így újfajta értelemben válik a megtermékenyítés
eszközévé. Minden olyan dolog, amit termékenynek
tartunk, innen meríti a maga meghatározhatatlan érvényességigényét,
mintha csak valami olyat állítanának elõ, amely
mélyebben és messzebbre nyúlik, mint a normál-szexuális
és a normál-énszerû egymásmellettisége
– ez egy megkülönböztethetetlen áldozatkészség,
ami ugyanúgy túlmegy mindkettõ saját énigényein,
ahogyan a puszta szexuális szükségen is. A szublimációkban
az elmúlt gyõzedelmeskedik és eggyé válik
szellemi jövõnkkel: Freud ezt röviden és világosan
„az ideálalkotás nárcisztikus csírájának”
nevezi: „Az énfejlõdés távolodás az
elsõdleges nárcizmustól, egyszersmind erõteljes
törekvést hoz létre arra, hogy azt ismét visszanyerje.
Ez az eltávolodás úgy megy végbe, hogy a libidó
egy (kívülrõl rákényszerített)
ideálra tolódik át, s a kielégülés
ezen ideál megvalósítása által megy
végbe.”*16
A „genitálisan rögzült szexuális céloktól
való elfordulás” olyannyira jellemzõ egyaránt
a szublimációra és a perverziókra, hogy Freud
talán ezért mondhatta azt a szakorvos hûvös nyugalmával:
„El kell ismernünk, hogy talán éppen a legvisszataszítóbb
perverziók azok, melyeknél a lélek a legnagyobb mértékben
mûködik közre a nemi ösztön átváltoztatásában.
Oly lelki munka kifejtésérõl van itt szó. amelytõl,
ha eredménye mégoly irtózatos is, nem lehet elvitatni,
hogy az az ösztön egyik eszményítési módjaként
értékelendõ.”17 A perverziónak azonban, mivel
megmarad az énfenntartás területén, melynek szerveivel
szexuálisan visszaél, pontosan az énfejlõdés
szellemi irányultságának vetülete hiányzik,
és ezzel az átalakulás és az idealizáció
pozitív volta is: a genitáliacéltól eltekintve
megmarad a tisztán negatívban, a puszta „áthágásoknál”
és „belefeledkezéseknél” (Freud) az infantilizmus
területén. Ez érvényes a legnagyobb perverzióktól
kezdve – vagyis azoktól, amelyek egyáltalán nem tudják
elleplezni a rossz hírüket, és amelyeket csak a legkisebb
gyerekkorban tolerálunk –, egészen addig a fajtáig,
amelyik fel nem ismerve ravaszul megbújik annak a köpönyege
mögött, amit Freud az „alulról fölfelé áttevõdésként”
derített föl, és amely perverzió minden életkorban
képes úgy feltûnni, mintha „szublimált” lenne.
Az eredeti, a genitáliacéltól legtávolabbi
szexualitásnak van még egy további, egy második
tulajdonsága is, amely – nekem legalábbis úgy tûnik
föl – a perverziókon és szublimációkon
keresztül továbbra is megmarad: vagyis hogy a perverziók
és a szublimációk infantilis szexualitásként,
valami még nem differenciáltként, mind aktív-passzív
irányultságúak. A szublimált libidótermékekkel
kapcsolatosan nem akarom idecitálni a biológiai oldal azon
föltevését, mely szerint a tehetséges alkotó
ember rendelkezik mindkét nem elõnyeivel; minden esetben
duplán is jelen vannak a mûvekben, mint teremtõ és
mint teremtmény, feloldódva az alkotásban, ugyanakkor
irányítva is azt, tudattalan erõktõl hajtva
és tudatosan elhatározva. A perverzitások szerintem
mind, társuljanak bármelyik erogén zónához
is, aktívak és passzívak: legyen szó akár
Freud „orális, kannibalisztikus” tevékenységeirõl
– amelyek esetén már a csecsszopásban is jelen van
az ajkak összezárásával történõ
bekapás, valamint a befogadás momentuma –, akár az
anális erotikáról, ahol a produkció kioldódása
mellett „passzív nemi célú szerv gyanánt elsõsorban
a bélnyálkahártya érvényesül”.18
Az erogén zónáktól viszonylagosan függetlenül
fellépõ kukkoló és magamutogató ösztönökrõl
(voyeurség, exhibicionizmus), de méginkább a szörnyûségek
perverziójáról (szadomazochizmus) Freud felteszi,
hogy aktív-passzív jellegûek, és ezzel egyben
azt is feltételezi, hogy megjelenésükben ellentétpárt
alkotnak. Úgy vélekedik, világos, hogy „a szadisztikus-mazochisztikus
ellentétpár létezését nem lehet egyszerûen
a nemiség agressziós alkatrészébõl leszármaztatni.
Ellenben csábító gondolat volna az ilyen egyidejûleg
fennálló ellentéteket a kétnemûséggel
hozni viszonylatba, melyben szintén két ellentét,
a hím és a nõi kvalitások ellentéte
keveredik. Ezen ellentétes nemi sajátságok jelentõségét
a pszichoanalízis a cselekvõ és szenvedõ kvalitás
ellentétére redukálja.”19 Freud a továbbiakban
ennek a perverziónak a passzív alkotóelemérõl
még azt is mondja: „jogosan kétségbevonható,
hogy elsõdleges elõfordulásáról egyáltalán
szó lehetne és nem keletkezik-e az minden esetben a szadizmusból,
átalakulás útján”.20 Azonban úgy is
felfoghatnánk az eredeti, szubjektum–objektum-viszonyt még
szétválasztatlanul magában foglaló szexualitást,
mint ami alapul szolgál – pontosan õ szolgál majd
bázisul – annak, amitõl a szexuálisnak (mint egy,
az énre rátelepülõ tulajdonságnak) egyre
jobban tudatosuló hatalmi ösztöne mindinkább aktívabb
és agresszívabb lesz, míg végül az alapul
szolgáló infantilis a passzív-nõi, pusztán
reaktív ellentétpár színében tûnik
föl. Ez volt az, ami végzetesnek bizonyult A. Adler számára,
aki túlhangsúlyozta a férfi-agresszív oldalt,
és negatív színben tüntette föl a passzív
nõi részt. Számomra nemcsak hogy úgy tûnik,
mintha mindkettõben egyaránt pozitív gyönyör
fejezõdne ki, hanem úgy gondolom, hogy ezzel összefügg
a genitális irányultságú libidó egyik
problémája is: arról a kérdésrõl
van szó, hogy melyek e libidó „ingeréhségének”
az okai, valamint hogy miért az inger fokozását és
nem pedig a tompítását jelenti, ha az emberek idõszakosan
lemondanak róluk. Ezek a vallomások, bármennyi „elõkéjt”
(Freud) jelentsenek is, mindazonáltal fokozzák az ingeréhséget
és közben ez a fokozás még kínokkal is
együtt jár, ahelyett, hogy elcsitulnának. Vajon nem
arról van-e szó, hogy mintha kétféle személyre
osztódnánk az érzésfajtáknak megfelelõen,
amelyek közül az egyik élvez, a másik pedig elviseli
ezt, és éppen e tûrésben leli élvezetét?
Vajon mindeközben a gyengédségben eltöltött
idõ és az összes kontrektációs-ösztön
(Moll)21 nem kínzó-e a detumeszcen-ösztön szempontjából,22
amelyik ennek ellenére kívánkozva veti alá
magát neki, mint olyannak, akinek jólesik, hogy megkínozzák?*
Valójában már a megfogalmazás is, hogy „az
önmaga személyéhez fordulás” (Freud), amelyik
a szadomazochizmus mélyén is megbúvik, szóval
ez a megfogalmazás is olyan, ami miatt Freud alig akarta ezt a perverziók
körébe sorolni, mivel az „a cselekvõképesség
és a szenvedõlegesség közti ellentét (…)
a nemi élet általános jellemvonásaihoz tartozik”.23
Igaz, csak a szadomazochizmus olyan, mintha a libidó zónapörköltjébõl
kivonnánk minden fûszert, és azt külön szolgálnánk
föl. Ami továbbra is érdekes, az az, hogy ez a fûszerekbõl
összeálló íz még másutt is képes
megtartani az élvezeti értékét, több helyen,
mint a normális: csillapíthatatlan örömérzetének
még a máskülönben az élvezet korlátját
jelentõ fájdalom sem szabhat gátat. Az „öröm”
máskor valami olyan, ami csupán egy igencsak meghatározott
szakaszon kísérhet el bennünket, anélkül,
hogy ne csapna át hatalmaskodásba, illetve kedvetlenségbe:
a szexualitás területén még abban is megnyilvánul,
hogy ugyan anonim módon, de továbbra is tevékeny marad,
látjuk, ahogyan az ijedtség, a szükség, a halálfélelem
libidinózus izgalommá alakul át; talán az a
leginkább paradox, amit lelkileg teszünk, az, hogy az antipódusunkat
és õsellenségünket, az énmegsemmisítõt
ezzel szexuálisan magunkhoz kötöttnek gondoljuk, mégpedig
az önfokozás egyik különleges fajtájaként.
Éppen ezen ismerhetjük fel újra a legeredetibb szexualitás
keze nyomát – a nárcizmusét, ami képes a kettõt
egyesíteni magában, s ekkor még nem akar tudomást
venni olyasmikrõl, mint az énkorlátok, és a
nárcizmus gyönyörébõl még egyszer
az utolsó eksztázisban fellobban a genitálisan rögzült
libidó, mint valami láng, amelyik önmagából
táplálkozik, úgy, mintha csak a partner révén
lobbanna lángra.
Az, hogy már ezek a perverziók is a partnerre irányulnak,
és hogy amik mégsem ilyenek, azokhoz is alászállhat
a normállibidó, mégpedig anélkül, hogy
a partnerséget a legkisebb mértékben is feladná,
mindez nemrégiben arra késztette Freudot, hogy az autoerotikus-nárcisztikus
szexuális tevékenység, valamint a genitálisan
rögzült szexuális élet szintje közé
teoretikusan beiktasson egy pregenitális szintet. Ez a maga részérõl
amphierotikus (Ferenczi) irányultságú szint mint lényegileg
a normálhoz tartozót foglalja magában mind a homo-,
mind pedig a heteroszexualitás egész területét,
hiszen: „A pszichoanalitikus kutatás a legnagyobb határozottsággal
elítéli azt a felfogást, amely a homoszexuálisokat
mint valami különös emberfajtát akarja a többi
embertõl különválasztani. Azáltal, hogy
e módszer nemcsak nyilvánvalóan mutatkozó,
hanem egyéb nemi ingerületeket is tanulmányoz, felderíti,
hogy minden emberben megvan a képesség az azonos nemû
tárgyválasztásra, s e választás tudattalanjában
létre is jön. Mi több, azok a libidinózus érzelmek,
melyek az embert a vele egynemû személyekhez fûzik,
a rendes lelki életnek nem kevésbé fontos tényezõi,
lelki betegségeknek pedig még hatalmasabb rugói, mint
a másik nemet illetõ érzelmek. (…) A pszichoanalízis
szerint tehát a férfinak a nõhöz való
kizárólagos nemi vonzódása magyarázatra
szoruló probléma és nem magától értetõdõ
dolog…”24 Az inverzió maga annyiféle jelentéssel bír,
mint pl. az androgén áttétel – legyen az organikusan
vagy pszichésen hangsúlyos – pl. Fliess „biszexualitás”
fogalma, Hirschfeld „köztes fokozata”, Ferenczi „szubjektum-homoerotizmusa”,
valamint a saját nemen belüli puszta ízlésbeli
választás objektív homoerotizmusa: „Végül
pedig szorgalmazni kell, hogy a nemiség objektumának inverziója
fogalmilag szigorúan megkülönböztetendõ a
nemi jellemvonások keveredésétõl a szubjektumban.”25
Végezetül pedig még azt is meg kell jegyeznünk
az invertált egyén normalitásával kapcsolatosan,
hogy az elsõ esetben, vagyis a „köztes fokozatnál” a
kettõs nemiség még magán hordja a heteroszexualitás
nyomait, azaz egyfajta távolságtartást a saját
nemmel szemben is – amennyiben ezt választják ki (mint a
második esetben), ami egyébként ha nem is szükségképpen,
de azért elég gyakran megtörténik –, valamint
hogy a heteroszexualitás csak a gyerekkor viszonylagos azonosnemûségének
ténye révén válik egyáltalán
lehetségessé, és mint probléma megfogalmazhatóvá.
Ugyanakkor Freud eredményeinek fényében továbbra
is kérdéses, hogy milyen gyakran beszélhetünk
fejlõdési zavarokról, ha valaki hosszabb ideig megragad
ebben a fázisban. Õ ugyanis a következõkre jutott:
„Az összes így vizsgált esetben megállapítottuk,
hogy a késõbbi invertáltak gyermekségük
elsõ éveiben igen intenzív, bár hamar múló
idõszakán mentek keresztül a nõhöz (többnyire
az anyához) való rögzítettségnek, ennek
leküzdése után magukat azonosítják a nõvel
és önmagukat teszik meg nemiségük tárgyává,
vagyis – a nárcizmusból kiindulva – a saját személyükhöz
hasonló férfiakat keresnek fel, s ezeket olyképpen
szeretik, mint ahogy õket szerette az anyjuk.”26 És ha az
inverzió patologikus fordulata is csupán akkor járna
komoly veszéllyel, ha elfojtják, ha tudattalan marad (errõl
– mint ismeretes – a kényszeres neurózis és a paranoia
tanúskodik), úgy a manifeszt inverzió esetén
sem lenne az eredetileg a heteroszexuálisról a homoszexuális
tárgyra történõ áttérés
tudatos, s ennyiben nehezen lehetne elkerülhetõ, hogy ne maradjon
vissza valamiféle gátlás. Hiszen még ha végsõ
soron az összes szerelmi tárgyunk is az elfelejtett áttételeknek
köszönheti varázserejét, a normális rájuk
vonatkoztatottság szempontjából az a mérvadó,
milyen mélyre sikerült rejteni õket a felejtés
barlangjába, hogy azok ne állhassanak az új illúzió
útjába. Ha az invertált ember, akármilyen is
legyen normális állapotban, akként tekinthetõ,
mint aki megragadt a szexuális fokozatok, mondhatni, utolsó
elõtti lépcsõfokán, akkor így már
megmagyarázható, hogy miért nem annyira hangsúlyos
a genitálisan fixált libidó* – s erre maguk az invertált
személyek is több esetben rámutattak, mint valamire,
amely szellemi társaságuknak csak elõnyére
válik, és egymás kölcsönös támogatását
is megkönnyíti. Valóban, azt szeretnénk, hogy
ez igaz legyen: miközben önnön akaratukból megragadtak
a pregenitális fázisban, s ezért nyitva áll
elõttük annak lehetõsége, hogy libidójuk
egy részét az alkotó emberhez hasonló módon
szublimálják, vagyis úgy, ahogyan azt az alkotó
ember a munkáiba fekteti be – õk emberekbe fektetik be, mint
mûvekbe.* Ha azonban az invertált a maga libidójából
szintén csak az egoista á deux-t képes kifarigcsálni,
azt, ami a heteroszexuális (mint gyereknemzõ) kapcsolatok
köré húzza föl a maga nyomortanyáját,
akkor ezzel a családépítéssel elveszi a helyet
azok elõl a kulturális helyek elõl, amelyek alkalmasak
arra, hogy összefogják az emberiséget. A homoszexuális
libidó a legtágabb értelemben véve nem is ér
el a másik nemig, hanem minél inkább saját
nemén belül parancsol megálljt magának, annál
inkább belenyúlik az emberibe, az összes anyaöl
szülte testvériességbe, õ az egyetlen, ami még
arra is képes, hogy az ellenségszeretetet e testvériesség
utolsó kifejezõdéseként (Tolsztoj híres
szavait követve – „az egyetlen igaz szerelem” kifejezõdéseként)
mint élményt mutassa föl. A homoszexuálisnak
a kulturális célok és a társadalom szempontjából
jelentõs voltát Freud mindig erõteljesen hangsúlyozta,
és való igaz, világosan meg is mutatkozik benne, hogyan
képes a túlélésre a legeredetibb libidójellegzetesség:
még egyszer mint a nárcisztikusból küldött
követ jelenik meg, amivel egyúttal a nárcisztikus maga
is megint színre lép, ha most már tartalmasabban is,
feltöltve addigi útjának szerzeményeivel, felnõve
ahhoz, hogy megfeleljen a szellem állította követelményeknek.
A valós életben a homo- és a heteroszexualitás
nem válnak el olyan élesen egymástól, mint
ahogyan az a fogalmiságukból következne. A pszichoanalitikus
vizsgálódások számos esetben kimutatták,
hogy ezek miként játszanak át egymásba, és
hogy – tudottan vagy nem tudva róla – miként jelennek meg
valakinél váltakozva. Jó néhány rokonsági
körön belüli házasságban, illetve némely
heteroszexuális vonzódás testvéri színezetében,
valamint az incesztustól a lehetõ legtávolabbra esõ
kapcsolatban mégis fennmaradó incesztus-félelem mögött
egy igen erõteljes inverziós hányad húzódik
meg. Ahol a szeretett lényt elsõsorban anyai vagy nõvéri
szeretettel, a tulajdonképpeni elbódítás majdhogynem
teljes kizárásával keresik és szeretik, az
Freud számára éppen annyira árulkodó,
mint amikor valaki ezzel szemben az egzotikust vagy a kurvaszerût
keresi, mintegy menekülésként az inverzió veszélyével
szemben. A genitálisan rögzült libidó, a szexuális
érettség ezen utolsó stádiuma ugyanis minden
további nélkül fölveszi magába a korábbi,
inkább még biszexuális fázisok legkülönfélébb
értékeit és gyengédségeit, legyenek
azok lelki vagy testi természetûek: itt gyûlik össze
minden a végsõ felhasználásra. A genitális
libidó minden õt megelõzõ vívmány
végsõ örököse – még azoké is,
amelyek nem akartak az örökös felõl rendelkezni,
így pl. ez a helyzet, amikor az invertált libidót,
mintha csak nem is létezne, fölszívja magába
és olyan lyukakat tölt föl vele,* amelyeket õ maga
máskülönben üresen hagyott volna. Ezen a ponton éppen
emiatt szerencsés lenne, ha az inverzió-helyeslõk
mellett foglalnánk állást. Manapság ugyanis
mindinkább az a benyomásunk, mintha mindaz, amire a heteroszexualitás
– és csak õ – törekszik, vámpírként
ki akarná szívni minden másból az erõt
és a szépséget. A valóban ideális házasságban,
ahogyan azt mindenki magától értetõdõnek
veszi – bár a többség azért csupán ideálnak
tartja – az effajta pofazacskóba-gyûjtési vágynak
kizárólagos birtokjogot tulajdonítanak. Sem arra nem
marad ehhez fogható hely, ahol a férfi a férfival
barátkozhatna, nem is szólva arról, ha hárman
vannak, sem pedig a házastárs szeretete nem egyeztethetõ
össze ebben a kizárólagosságban a tárgyi
értelemben vett teljes odaadással, történjék
az csupán munka- vagy alkotói célból. Az olyan
korszakokban, mint amilyen a mienk is, ahol az embereknek a korábbi
vallásos célkitûzései által jótékony
határok közé terelt, túlzottan is személyes
szerelmi életét más irányokba viszik el és
e korábbi szerelmi élet egzaltációi össze
sem mérhetõk immár az erotikus egzaltációkkal,
ott úgy tûnik, arra a következtetésre kell jutnunk,
hogy a vallásosság szabadon lebegõ mennyisége
egyfajta szerelmi és házassági ideálban csapódott
le. A nõ számára ez nem ugyanabban az értelemben
veszteség, mint a férfinak: nemcsak azért, mert a
heteroszexuális kapcsolatban a nõ a gyõztes, hanem
azért is, mert a nõ azzal, hogy anya lesz, egy jó
adag inverziót tud belevinni az effajta kapcsolatba. Számomra
egyébként az anya mint a nõiségben meglévõ
férfiség jelenik meg: egyfajta teremtõ, uralkodó,
vezetõ, felelõs, védõ (ahogyan tisztán
a nemi jelleget tekintve a nõi nemi szervek megmaradnak a szerelmi
aktusban passzívnak, de a gyerekkel szemben már produktívak
(„detumeszcálók”). A nõnek ily módon természeténél
fogva sajátja, hogy benne átjátszanak egymásba
a különféle irányultságú emberi tendenciák,
vagyis azzal van megáldva, amit a férfi a szellem erejével
tud csak kialakítani. Legalábbis ebbõl a szempontból
nézve meggondolandó, hogy milyen sokat köszönhet
a heteroszexuális libidó az õt a fejlõdésben
megelõzõ fázis homoszexuális libidójának,
és hogy háláját le is kell rónia ezért.
Ugyanis csakis azért vagyunk képesek az idegen nemû
partnerhez oly nagy mértékben hasonulni, mert az emberek
közötti homoszexuális viszony kezdetben testhez kötött
volt, és mert ez a kezdeti viszony mindinkább átlelkesítve,
illetve szellemmel telítõdve volt képes a hozzánk
hasonlót belsõleg oly erõsen áthatni. Ugyanakkor
a nemi kapcsolatban a szexuális agresszió a testileg leghangsúlyosabbra,
bizonyos szempontból pedig megint csak a legprimitívebbre
megy vissza. Ami miatt azonban mindez számomra igazán fontos,
az az a körülmény, hogy a megelõzõ fejlõdés
eredményeként annak a képessége, hogy a libidót
testileg nem a lehetõ legrövidebb úton juttatjuk el
a céljához, hanem útközben feldolgozzuk, hogy
„szublimáljuk” – a heteroszexuális, genitálisan rögzült
libidó számára ily módon felhasználásra
készen jelenik meg: anélkül, hogy az saját magából,
mintegy önálló teljesítményként
ahhoz bármit is hozzátenne. Ennek a ténynek a folyományaként
képes valaki eljutni addig, hogy a partnerével magasröptû,
sokkal komplexebb és átfogóbb közösségiséget
alakítson ki, mégpedig anélkül, hogy eközben
a saját fizikai, genitális jellegzetességét
lerontaná vagy felélné – képes az egymásmellettiségre,
arra, hogy nem rövidíti meg a másikat, sõt arra
is, hogy a másikra támaszkodva még magasabbra jusson,
de képes arra is, hogy a másikon élje ki az agresszivitását
és az odaadását, hogy tér nyíljon a
másikkal való kapcsolatban a megnyugvásra és
gyengédségre irányuló törekvések
elõtt. Csak ezek kölcsönzik neki a rendkívülit,
ami, úgymond, az erotika királynõjévé
teszi meg õt – arról van szó, ami õt, a maga
területén egy szintre helyezi a magát totálisan
átváltoztatni képes erotika ritka megnyilvánulásaival:
a teremtõ mûvekkel, amelyekrõl szintén az derül
ki, hogy önhatalmúlag felfalnak mindent, amit a szublimációs
munka eredményeként elõtalálnak, hogy ezekbõl
építkezve valóságossá váljanak
– a felhasználhatatlan maradékot pedig leküldik a perverziók
kísérteties világába.
Ahogyan a szellemi alkotófolyamatokhoz az embernek lénye
legmélyebb rétegeit is meg kell mozgatnia és be kell
vetnie még a legõseredetibbet, a leginfantilisabbat is, hogy
egy ilyenféle valóság alkotásként a
tudat szintjéig felemelkedjen, valamint ahogyan az organizmusnak
az utódnemzéshez is minden erejét mobilizálnia
kell, mégpedig a testiség legprimitívebb totális
kifejezõdéseként, úgy a szexuális élmény
csúcspontja is elõfeltételezi, hogy a fizikailag is
rögzült primitivitás bekerüljön a tudattalanba.
A genitális nemi aktusban – bármennyi elõzze is meg
– semmi más, csak a puszta fizikainak a kifejezõdése
marad vissza mindig, amelynek a teljes valósága nem hagy
teret a pszichés izgalmak osztódásának. Annyira
földhözragadtan, mintha csak valami semmiség válna
köddé benne, mintha legalábbis csak valami csoda folytán
lenne képes kiszabadulni a korábbi teljességében.
Banalitás és csoda kapaszkodnak itt egymásba e probléma
kapcsán, amennyiben a legprimitívebb és a legrendkívülibb
között nincs lehetõség semmiféle végsõ
felosztásra, hanem csak a relatív céltételezések
felõl nézve nyílik erre lehetõség, azok
felõl, amelyek azon alapulnak, hogy mi a folyamatokat csak egy rövid
részlet erejéig vagyunk képesek tudatosan követni
– ahol is a kezdet és a vég a banálisba, a már
csak materiálisba, külsõségbe, elképzeltbe
oldódik fel. A megélés tudattalan részében
mindazonáltal majdhogynem mindennek a fordítottja érvényes:
akkor tarthatjuk a folyamatot a legtökéletesebbnek, ha a tudatos
pillantásnak semmi sem tûnik föl, ha semmi sem szembeütközõ.
Mindkettõ – semmi máshoz nem hasonlíthatóan
– felhívja figyelmünket a nemi csodára. A tudatos ítélet
számára ezért – a szeretõ fél pátosza
ellenére is – mindaz, ami a szerelmi aktust a testi felfokozottságában
körülveszi, úgy jelenik meg, mint egymás kölcsönös
túlbecslésének dadogó megnyilvánulásai,
amelyek a szellemi kábultság állapotában mintegy
véletlenül csúsznak ki a közösülõk
száján – valahogy úgy, ahogyan a mesében a
virágok és a drágakövek potyognak ki az elvarázsolt
herceg (egyébként lehet, hogy hercegnõ volt) szájából.
Mindeközben ez a kitörés lényegileg magát
a dúskálást ünnepli, vagyis azt a tényt,
hogy a szeretõ testben és lélekben egy lett vele.
Ha továbbmegyünk ezen a vonalon – a nemi aktustól az
anyaságig: vagyis a tényleges megtestesülésig,
a megvalósulásig, addig, ami ezekben egymás felé
törekszik, akkor kezdettõl fogva ugyanazt látjuk: ami
az anyai lényegben túláradóan jelen van, ami
semmire sincs tekintettel, miközben ünnepel és magát
felékesíti, mintha csak valami olyanról lenne szó,
ami a föld minden kincsénél drágább, az
egyedül a megtestesültségre vezethetõ vissza, félelmének
valóságosságára, és az érvényes
rá, ami mint valami ismeretlen, a legtávolabbi felõl
mint öle összes lehetõségének legkiszámíthatatlanabb
gyümölcse növekedett, a maga banalitásának
csodájára. Néha az anyai szeretetnek teljességgel
jogtalanul vetik a szemére (Weininger módjára) banális
kötõdésének ezt a választásnélküliségét,
amely már csak azért sem szerelem, mert az a távolságok
nélküli egyesülésélmény. Itt is a
saját test megtapasztalása a kiindulópont, vagyis
a létbe beleplántált saját életrész.
Az anyaiban keresztezõdik csak véglegesen az örökkön
önerotikus a mindent átfogóval, a legszélesebb
környezet, amit a libidó képes leírni az organizmushoz
kapcsolódó testrésszel: ahogyan minket meggyõz,
mégpedig azért, hogy minden gyengédségünket,
még ha a legmesszebbmenõkig szublimálja is magát,
megmarad beleágyazódva a saját szexuális énkeresés
gyökérállományában, ami azonban a mi egoizmusunk
is, és ami a maga banalitásában belesüllyed totalitásának
létcsodájába. Csakis abból, ami – a gyermek
és anya szeretetegységében – ezt a tényt olyannyira
abszolút módon kifejezésre juttatja, csakis innen
kiindulva volt képes átvinni a melegséget a tárgy
felé, mint egyfajta világtényt, és bele tudott
helyezkedni annak különféle fázisaiba és
fokozataiba. Ahogyan az anyaság lényege az, hogy mindenféle
élet beleszületik a maga megszülésébe, úgy
virágzik ki minden másban is – mindennel, ami él,
visszatérve végtelen formában és más
ruhában, megújulva és átváltozva. Ami
ezzé a mindent egyesítõ túláradássá
teszi az emberi teremtményt, nem is hagy alább lüktetésében,
míg csak át nem járt minden alakot – míg el
nem jutott a mi ajtónkhoz is valamilyen addig ismeretlen formát
öltve, talán a legidegenebb koldus vagy valamilyen más
teremtmény, talán éppen az ellenség alakjában.
Csatár Péter fordítása
* © Lou Andreas-Salomé: Das „zweideutige” Lächeln der
Erotik (Inge Weber és Brigitte Rempp szerkesztésében).
Kore Verlag, Freiburg, 1990. 145-171. (Az írás elsõ
ízben 1917-ben jelent meg a Zeitschrift für Sexualwissenschaft
nevû folyóiratban, Psychosexualität címmel.) A
szerzõ jegyzeteit csillaggal, a szerkesztõi jegyzeteket számmal
jelöljük.
1 Sigmund Freud (1912) : Über neurotische Erkrankungstypen.
GW VIII 329.
* 2 Mindkét lehetséges irány képviselteti
magát a freudiánus folyóiratokban, amilyen ez is:
felfogásaikban kiegészítve egymást, módszertanilag
ugyanakkor egymástól függetlenül, mivel egymástól
abszolút elválasztandó területeken munkálkodnak.
(Zentralblatt für Psychoanalyse. Medizinische Monatsschrift für
Seelenkunde [röv.: Zb]. – Zeitschrift für *rztliche Psychoanalyse.
Késõbb átkeresztelték Internationale Zeitschrift
für *rztliche Psychoanalyse [röv.: IZ]. – Jahrbuch für psychoanalytische
und psychopathologische Forschungen [röv.: Jb). – Schriften zur angewandten
Seelenkunde [Ezt a sorozatot Freud szerkesztette.] – Imago. Zeitschrift
für Anwendung der Psychoanalyse auf die Geisteswissenschaften.)
Lásd S. Freud: Adalékok a szerelmi élet
pszichológiájához II. (Vajda Júlia fordítása).
In: Uõ: A szexuális élet pszichológiája.
Cserépfalvi, Bp. 1995.
3 S. Freud: A nárcizmus bevezetése (Berényi
Gábor fordítása). In: Uõ: Ösztönök
és ösztönsorsok. Metapszichológiai írások.
Filum, Bp. 1997. 19.
* Ezért ezt a tényállást a lehetõ
legjobban el kell tudnunk különíteni annak a két
oldalnak megfelelõen, amelyek felcserélésekhez vezethetnek
– legyen szó akár az autoerotizmusról túlságosan
is általános értelemben véve, vagy éppen
az énre irányulóról túlságosan
is speciális értelemben. Így lehetséges véleményem
szerint az, hogy a libidó nagyon is vonatkozhat a testi egységre
anélkül, hogy abba azonmód beleértenénk
az énszemély egészét (sõt egy helytelenítõ
vagy egy meghasonlott viselkedésmódból is következtetni
lehetne a lelki-szellemi személyre, hogy autoerotikus tettekkel
bódítsa el magát). És ugyanígy a fordítottja
is bekövetkezhet: valaki erotikusnak hiheti magát egész
személyében, s ennek mégis olyan fokon tudatában
lehet, ami öntükrözésbe mehet át, tudálékos
hiúságba, annak a körülménynek az élvezetébe,
hogy magamagát élvezi valaki. A két eset egyikében
sem egészen a freudi definíciónak megfelelõen
hatja át egymást szubjektum és objektum; a vízben
a saját képét visszatükrözõdni látó
Nárcisz számára e kép immár nem a világ
helyett áll, a világ pedig nem Nárcisz legbensõbb
valójaja helyett. (Különösen az alkotó szellemi
tevékenység megítélésében válnak
fontossá ezek a különbségtételek, amelyekkel
e helyütt azonban nem kívánunk foglalkozni.)
Egy adott tárgyszeretet területén, mint pl. a szülõ
gyermekszeretete, analóg eseteket láthatunk a már
említettekkel: egyszer ott van a babusgató testi gyengédség,
amivel a szülõ az új teremtményben egyúttal
még a saját organizmusát is anyaian körülöleli
(„A gyermek személyében, akit szülnek, egyszerre kerülnek
szembe a saját testük egyik részével s valamely
idegen tárggyal, amelynek a nárcizmusból kiindulva
immár teljes tárgyszeretetet tudnak ajándékozni”
S. Freud: A nárcizmus bevezetése. Id. kiad. 30.). Máskor
ezzel szemben a szülõk tökéletességkeresése
nyilvánul meg a gyermekkel szemben, akiben így saját
személyiségüket óhajtják egy jobb kiadásban
reprodukálni – A túlértékelés vonását
Freud a nevezett írásban „nárcisztikus jegy”-nek nevezi:
„A megindító, alapjában véve annyira gyerekes
szülõi szeretet nem egyéb, mint a szülõk
újjászületett nárcizmusa” S. Freud: I. m. 31.
Egyáltalán nem érdektelen, hogy tisztázzuk,
miként foglaltatik benne az eredeti önszeretetben – ellentétben
a késõbbi és tudatos egoizmusunkkal, amellyel elhatárolni
véljük magunkat másoktól – minden tárgyi
szeretet, vagyis szükségképpen a világ in toto.
Valójában az önmagunkban való elsõ csalódás
és az önmagunknak való nemtetszés elsõ
jelei szükségeltetnek ahhoz, hogy magunkat a tárggyal
mint valami mással gyakorlatilag szembeállítsuk –
mégpedig azért, hogy megtanítsuk magunknak, hogy mit
jelent a nem-szeretet, a gyûlölet, az undor, röviden mindaz,
amit nem szeretnénk magunkba „introjektálni” (Ferenczi),
hanem amibõl projekciókat akarunk végezni: magunk
számára, libidózus értelemben egy külvilágot
akarván létrehozni. Amennyire hiányzik az elsõ
nem tudatos szerelmi totalitásból a „külvilág”,
annál inkább „külsõvé lesz téve”,
annál inkább kilökõdik belõlünk,
mint valamiféle idegent tételezzük elsõ tapasztalataink
határmezsgyéjén, amelyek alapján már
soha többé nem törekszünk arra, hogy magunkat valamiféle
a világot elnyelõ egészlegességgé nagyítsuk
föl, hacsak nem a szexuális és a szellemi alkotómunka
hevének rendkívüli állapotjaiban.
Az a közvélekedés, miszerint maga fölött
ítélkezik, aki minduntalan gyanakszik és másokat
elítél, valamint az a hit, amelyik azokról a hibákról
szól, amelyeket – mivel bennünk is megvannak – a leginkább
gyûlölünk másokban, nos, e két vélekedés
ugyanabból a forrásból ered. Abból, hogy önszeretetünkbõl
kiindulva éppen az lép elénk a tárgyi világból
s izgat fel bennünket leginkább, amit saját lényegünkbõl
kikapcsoltunk, amitõl eredetileg nem gondoltuk elválasztva
magunkat.
4 S. Freud: I. m. 19.
5 S. Freud: Die Disposititon zur Zwangsneurose. GW VIII 449.
6 A C. G. Jung körül csoportosulók.
7 Vö. S. Freud: A mindennapi élet pszichopatológiája
(Gergely Erzsébet és Lukács Katalin fordítása).
Cserépfalvi, Bp. 1994. 207-209.
* Ezt a kifejezést nem szabad összetéveszteni pl.
C. G. Jungnak azzal a megállapításával, hogy
„a libidó önmagában vett ellentétessége
– a libidó elõretörekvése és visszatörekvése
egyszerre” (Wandlungen und Symbole der Libido [1911/1912] – Beitr*ge zur
Entwicklungsgeschichte des Denkens. I. rész. Jb. III.) Amikor Jungnál
a libidó terminusába a freudi aszexuális fogalma is
beleérteõdik (vagyis az éntendenciák), akkor
az elõretörekvõ irány Jung szerint kitörést
jelent a freudi értelemben vett libidófogalomból,
és a „vissza” pedig egyszerûen azt áthidalandt jelenti
– miközben Freud számára éppen ez az õsélmény
jelenti minden eljövendõ dolog elõfeltételét,
sõt annak gyógyforrását, amelyet a patologikus
adalékanyagok csak megmérgezhetnek. Ez ugyanaz az ok, amely
alapján Freudnak a Jung által kifogásolt „retrospektív”
kezelésmódja ugyanúgy kapcsolódási pontot
talál a gyógyuláshoz, ahelyett, hogy erre a kiásandó
alapra épülne rá „aszexuálisan”.
8 S. . Freud: A nárcizmus bevezetése. Id. kiad.
36.
9 Uo.
10S. Freud: I. m. 36.
11 S. Freud: I. m. 37.
12 S. Freud: Három értekezés a szexualitás
elméletérõl (Ferenczi Sándor fordítása).
In: A szexuális élet pszichológiája. Id. kiad.
79.
13 S. Freud: I. m. 99.
14 S. Freud: I. m. 119. jegyzet
15 S. Freud: I. m. 52.
* A „kívülrõl rákényszerített”
szavakat e helyütt zárójelbe teszem, mert ezen a ponton
máskülönben esetleg félreérthetõ
lehet e megfogalmazás.
16 S. Freud: A nárcizmus bevezetése. Id. kiad.
38.
17 S. Freud: Három értekezés a szexualitás
elméletérõl. Id kiad. 61.
18 S. Freud: I. m. 93.
19 S. Freud: I. m. 60.
20 S. Freud: I. m. 58-59.
21 A bõrérintés szükséglete.
„E helyütt meg kell emlékezni Moll feltevésérõl,
ki a nemi ösztönt kontrektációs és detumescentiás
ösztönre osztja.” S. Freud: I. m. 68. jegyzet
22 Federn szerint (1914): A szexuális kielégülésre
törekvés a végöröm [Endlust] értelmében.
Federn: Beitr*ge zur Analyse des Sadismus und Masochismus. Die libidösen
Quellen des Masochismus). IZ II 105 122.
* A kényszer az, ami feltétlen, és nem a fájdalom
érzete mint olyan. Ez az, ami tulajdonképpen gyönyörérzetet
ad, éppen ezért helyesebb – ahogyan azt Paul Federn is teszi
– az algolagniát (A fájdalomérzet öröme.
Vö. Federn [1913]) megkülönböztetni a szadizmustól,
mintsem J. Sadgerrel feltételezni, hogy éppen a fájdalomérzet
az, amit készek vagyunk okozni a partnerünknek, merthogy azt
az ember maga is élvezi. Ahogyan mindannyian magunkban hordozunk
egy parancsolót és egy engedelmeskedõt, vagyis az
ösztönök egy korábban bevezetett rangsorát,
ahogyan testünk maga is az ellenálló és az ellentétes
erõk kiegyensúlyozottságára épül,
úgy az a lehetõség, hogy gyönyörnek érezzük
a kényszert (és elfogadjuk a vele járó fájdalmat),
szexuális megnyilvánulásaink mentén végig
fellelhetõ, le egészen a pszichés és organikus
lényeg végsõ elrendezõdéséig.
23 S. Freud: I. m. 59.
24 S. Freud: I. m. 47-48. jegyzet
25 Uo.
26 Uo.
* Itt is gondolhatunk mind egy pregenitális beállítódásra,
mind pedig egy puszta reakcióra, ami a leginfantilisabb análerotikus
emlékképeken alapul, de még a lemondásra is,
ami tisztán anatómiai tények folytán következik
be. Freud már korán rámutatott arra, hogy a fiúgyermek
elõször az anyán elõfeltételezi a férfi
nemi szerveket, majd megjegyzi: „Elvárásom szerint és
J. Sadger (…) megfigyelése alapján a késõbbi
homoszexuálisok gyermekkorukban mindannyian átmentek egy
amphigén fázison és hasonlóan megtaláljuk
a genitális zóna, speciálisan a pénisz infantilis
túlértékelését.” S. Freud: Egy ötéves
fiú fóbiájának analízise. A „kis Hans”
(Alpár Zsuzsa fordítása). In: Uõ: A patkányember.
Klinikai esettanulmányok. Cserépfalvi, Bp. 1993. 187.
* Ha összevetjük a férfit és a nõt,
akkor figyelemre méltó, hogy a nõi nemet mennyire
megilleti egyfajta kettõs nemûség, amennyiben ugyanis
a pubertás korrral visszaesik az elsõként Freud leírta
passzív fázisba, és megéli a kisfiúinak
ható klitorisszexualitást. Mindig rá szoktak mutatni
erre, mint a neurózis egyik lehetséges forrására.
Valóban az a helyzet, hogy van itt valami, ami a tisztán
fiziológiai továbbfejlõdés folytán,
egyúttal pszichés értelemben is „elfojtódik”,
ami – egészen úgy, ahogyan a férfiúi inverziónál
is történik – ezt az eddigi, eredeti libidódarabot a
genitális libidóból elfedi. Ugyanakkor – és
ez a különbség a férfiúi inverzióhoz
képest – ez a még eredetibb libidódarab minden további
nélkül rendelkezésére áll a szublimálandó
lehetõségek elõtt, mégpedig azáltal,
hogy a pubertáskori szexualitás új utakon vezetõdhet
le. Akár úgy is fogalmazhatnánk, hogy ezáltal
a testi impulzusok jóváhagyta elõretörés
történik a szublimáció irányába,
ahol a férfi (hogy invertált-e vagy sem, az itt mellékes)
ehelyett csakis szexuális visszafogottsággal vagy megtartóztatással
éri el a pregenitális fokon azt, amit akar: ami bizonyára
hozzátartozik azokhoz az okokhoz, amelyek a férfi szexuális
sorsába kettõséget visznek bele, illetve amelyek õt
a nõ vetélytársává teszik a maga „rejtett”
érdekeinek tükrében stb. Csakis a nõnek adatik
meg a kettõ egymásba fonódó egysége
a libidóbirtoklás teljessége révén,
s így természettõl fogva elõjoga az én
és a szexus összehangolása. A korán eltérített
klitorisszexualitás annak a szellemiségnek felel meg, amely
a férfi kezdeményezéseivel nem vethetõ össze,
amelyek éppenséggel a nõi egész egyik „felét”
jelentik. Ez alkalmas arra, hogy a nõiségben házasítsa
össze a kettõt, mégpedig az átlelkesített,
végigvitt szerelmi vallomás révén. Hiszen még
ott is, ahol úgy tûnik föl, hogy egy tehetséges
nõ valódi szellemi áldozatot hoz, azzal, hogy a „fiút”
a nõi kísérõjeként veszi föl magába,
ahelyett, hogy aszexuálisan átférfiasítaná,
még ott is csak azért viszi végig a nõ felerõsített
és individualizált ismétlések formájában
azt, ami neki mint nemnek tipikusan a kötelessége is, amikor
férfiassá vált.
* A nemek bajtársiassága a szerelemi életben.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta