Gyakorlati és formai
tanácsok gyűjteménye
- segédlet pályázatírók
számára
Kedves Olvasók, Pályázatírók!
Számos "pályázatírós" kiadvány jelent meg az elmúlt pár évben hazánkban, külföldről meg még több szerezhető be. Nagyon hasznos kiadványok ezek, ám közös tulajdonságuk, hogy "szakirodalom jellegűek", viszonylag vaskosak, súlyos elméleti alapra építenek, kevéssé közvetlenek, és a száraz, gyakorlati tudnivalókat, "pályázatírós trükköket" sok esetben úgy kell kihámozni belőlük.
Nem valószínű, hogy különösebbb újdonságot lehet mondani ebben a témakörben, a "tananyag" ugyanaz, ebben a kis füzetben csak a magam szájíze szerint állítottam egyfajta összefoglaló rendszerbe az összegyűlt pályázatírási ötleteket. A gyűjtemény nem tartalmaz "varázsformulákat", tuti tippeket és szigorúan követendő formai előírásokat - tapasztalatokon alapuló formai és tartalmi tanácsokat annál többet!
A kiadvány eredetileg az Állampolgári Tanulmányok Központja számára készült, ez az első, "csiszolatlan" kiadása. Célja az volt, hogy olyan, lépésről-lépésre használható, áttekinthető segédletet állítsunk össze, amelyet konkrét pályázatok írásánál tényleg elővesztek és haszonnal forgattok majd.
Ezúton kérek minden
olvasót, segítsetek abban, hogy igazán hasznos segédlet legyen ez a kiadvány
mindenkinek. Minden további ötletet, tapasztalatot, trükköt, módosítási
javaslatot szívesen fogadok! (Cím a kiadvány végén.)
Az utánközlés nem tilos, hanem kívánatos, természetesen a források megjelölésével és a tartalmi alapelvek tiszteletben tartásával.
P. László
FELHASZNÁLT IRODALOM
(többek között):
FUNDRAISING II. - Project proposal writing - REC Junior Fellowship Program háttéranyagok
(Kosztolányi István, Simona Popovici)
Joan Flanagan: How to write a Grant Proposal - Johns Hopkins University Third Sector Project
Money for Earth! - A Milieukontakt Oosteuropa kiadványa - Jan Haverkamp, Magda Verheije, Dan Swartz IUCN Guide to the Preparation of Project Proposal
Stephanie Barton-Farcas: Hogyan Írjunk Pályázati Programot? Institute for Local Government and Public Service - 1995
És még egy sor segédlet,
amelyeket többek között a következő támogató szervezetek adtak ki a pályázati
programjaik részeként: REC, Ökotárs, Soros, Autonómia, Magyar Országgyűlés,
KTM, OFA. Úgyszintén sokat segített néhány szervezet - az Ökotárs Alapítvány
Facilitátor csoportja, a Soros-NIOK Iroda, a Civil Társadalom Fejlődéséért
Alapítvány és a REC - amelynek munkájában, illetve képzésein részt vettem.
Külön köszönet Kosztolányi
Istvánnak, akinek munkáján az egész füzetke alapszik.
A karikatúrákért (sic:amelyek
ebben a verzióban nem látszanak) pedig köszi Kalmár Csabi cimborámnak.
Bevezetés
Tapasztalatok mutatják, hogy gyakorlatilag az összes polgári önszerveződésből kiinduló csoport, egyesület, alapítvány a pénzt jelöli meg a tevékenységéhez, létezéséhez legfontosabb szükségletnek.
Arra vonatkozólag, hogy
hogyan teremtenek elő forrásokat, nagyjából ugyanilyen arányban válaszolják,
hogy leginkább a jelenleg leggyakoribb és legismertebb, ugyanakkor számos
hátránnyal járó, pályázatíráson keresztüli támogatásszerzésre tudnak gondolni,
mint lehetséges pénzforrásra.
Ennek a pályázatírási
ötletgyűjteménynek nem célja ezen szemlélet kritizálása, megvitatása. Azért
indítottam ezzel az általános(ító) meglátással, mert egy források után
kutató civil szervezet számára nem árt mindenek előtt felidézni: a pénz
a tényleges munkának eszköze, nem célja!
A pályázatírás csak
egy módszer a sok közül!
Mielőtt azonban belemennénk a pályázatírás technikai vonatkozásainak részletezésébe, tisztázzunk egy fontos elvi kérdést:
Ha átfutjuk egy szervezet
tevékenységének, életének részeit és azokra kritikus szemmel tekintünk,
akkor hamar feltűnhet, hogy a pénzügyi források hiánya csupán egyike a
szervezet munkáját akadályozó tényezőknek. Gondoljunk csak a rosszul megszervezett
megbeszélésekre, a tisztázatlan szerepekre és munkakörökre, a hosszú távú
tervezés hiányára, az elmulasztott értékelésekre, a tagok és/vagy alkalmazottak
képességeit figyelmen kívül hagyó munkamegosztásra - a sort oldalakon keresztül
lehetne folytatni.
Ne felejtsük el továbbá,
hogy a pályázatírás a támogatásszerzésnek csak egy módja. Csak jelzésképpen
néhány egyéb pénz- és támogatásszerzési módszer, kiemelve két jól ismert,
de ebből a szemszögből kevéssé nyilvánvaló formát:
Tagdíjak:
Viszonylag kevés szervezet
él ezzel a lehetőséggel (alapítványok természetesen nem is élhetnek vele),
mivel "a tagok már önkéntes munkájukkal is bőven megtették a magukét",
illetve "az embereknek nincs pénzük tagdíjra". Viszont a tagdíjat szedő
szervezetekben inkább nyilvánvaló a partneri viszony: a tagok tagdíjat
(esetleg önkéntes munkát is) adnak, a szervezet viszont különböző szolgáltatásokat
nyújt cserébe (hírlevél, ingyenes előadások, összejövetelek stb.).
Önkéntes munka:
Sajnos sokan kihagyják
a számításból az önkéntes munka értékét - ami ugyan pénzben nem jelenik
meg, de a pályázatíráskor alapvető érv lehet: vegyünk például egy olyan
szervezetet,
ahol 10 önkéntes fejenként átlagosan heti 5 órát szán a szervezetre. (Valós
példa.) Az országnak azon a területén, ahol ez a szervezet tevékenykedik,
az átlagos órabér 300 forint körül van. Ha elvégezzük ezt az egyszerű összeszorzást,
azt kapjuk, hogy a szervezet hetente 15.000 forintnyi önkéntes munkát használ,
évente pedig mintegy 700.000 forintnyit. Felelőtlenség ezt az óriási, szinte
"ingyen" kapott forrást elpazarolni. Ugyanakkor hasznosan fel lehet használni
a különböző támogatásszerző tevékenységek során - bizonyos szempontból
ez a szervezet erejét és emberi oldalról történő támogatottságát jelzi.
És a többi:
Szolgáltatási díjak
Munkahelyi pénzszerzés
Hagyaték
Hírlevelek, újságok, hirdetés, előfizetés
Névre szóló levelek
Rendezvények - pl.:
tombola, árverés, bazár, kiállítás.
Azaz mielőtt pályázatírásba
fogunk, gondoljuk végig, mit, miért és hogyan csinálunk! Sokan először
"pénzt akarnak csinálni", hogy dolgozhassanak. Ez fordítva van az önkéntes
munka esetén - előbb le kell tenni valamit az asztalra, tervezni kell,
és csak aztán lehet pénzt felhajtani rá! És ismétlem, hiteles szervezetekben
a pénz a munkának eszköze, nem célja!
A támogató és a pályázó
viszonya
Bizonyos kifogások a
támogatásszerzés ellen azon a felfogáson alapulnak, hogy a szervezet csak
attól a személytől vagy intézménytől függ, akinél a források csapja vagy
a pénz van. Ebből könnyen vonják le a következtetést: más út nincs, mint
elfogadni ezt a függő helyzetet és megpróbálni kinyitni a csapokat.
Egy-két kivételtől eltekintve azonban hasznosan alkalmazható egy másik megközelítés is. E szerint a támogatónak rendelkezésére áll valamilyen forrás (pályázati program esetén pénz, természetbeni támogató esetében idő, asztal, számítógép vagy bármilyen más tárgy, illetve szolgáltatás). A pályázónak viszont vannak tagjai, munkatársai, önkéntesei, rendelkezésére áll ezek szaktudása, tapasztalata, helyszíni ismerete és ideje.
Az egész támogatásszerző folyamat legelején két, egymástól független szereplő található.
A támogató szervezetek
nem egyszerűen kiszórják a pénzüket az ablakon - általában a feltételeket
meghatározó Támogatási Szerződés szerint elvégzett munkát várnak. Fontos
tehát leszögezni: a "kéregető-adakozó" szemlélet idejétmúlt - a támogatásért
folyamodó szervezetek a támogató független partnerei a pályázat beadásától
kezdve a munka befejeztéig!
Felmerül a kérdés:
"Na, de miért is adna nekünk bárki pénzt arra, amit csinálunk?"
Nos, például a következőkért:
1. Egyetért céljainkkal;
2. Neki nincs ideje az adott tevékenységre;
3. Lelkiismereti okokból;
4. Így mossa a szennyest;
5. Jól jön neki, ha a támogatók között szerepelhet;
6. Levonhatja az adójából;
7. Olyan pénzalapot
kezel, amit azért kapott, hogy azt szétossza az adott cél érdekében
tevékenykedő szervezetek között;
8.Sok pénze van; stb.
Még számos indokot lehetne találni, de a fenti lista így is jól mutatja, hogy számos olyan terület van, ahol megközelíthetjük, "megkörnyékezhetjük" leendő támogatóinkat.
Ebből a szempontból
a támogatásszerzés nem más, mint ötletünk, tevékenységünk "eladása" a támogató(k)nak.
A forráskeresés időszakában tehát úgy kell kezelnünk a leendő támogatókat,
mint partnereinket egy adott cél érdekében.
A sikeres támogatásszerzés
lépései
A támogatások megszerzésére
irányuló erőfeszítések előtt érdemes kicsit elmorfondírozni, az alábbiak
alapján végig gondolni az egész folyamatot:
Miről is szól ez az egész támogatásszerzés?
Mikor érdemes támogatás után járkálni?
Mik azok az alapok, amivel a szervezeteknek rendelkeznie kell, ha támogatást akar szerezni?
A folyamat mely részére lehetünk befolyással?
Hol és hogyan lelünk támogatókra?
Hogyan vegyük fel a kapcsolatot a lehetséges támogatókkal, ha megtaláltuk őket?
Kinek a feladata legyen a pályázati anyag elkészítése?
Ha elkészült az anyag, mit kell tennünk, hogy az a támogató asztalán a kupac tetejére kerüljön?
Mit tegyünk, ha visszautasítottak minket?
Mit tegyünk, ha megkaptuk
a támogatást?
A legelső lépés egyszerűen a mit?, miért?, miért pont mi?, hogyan?, mikor?, mennyiért?, főbb kérdések megválaszolása. A lényeg az, hogy viszonylag rövid, legfeljebb egy oldalas ütőképes leírását készítsük el annak a tevékenységnek, programnak, amire majd a támogatást kérjük.
Gyűjtsünk háttéranyagokat; adatokat, irodalmat, képeket, tanulmányokat, szakmai véleményeket stb.
Ezeknek először csak a közérthetőbb részét mutassuk meg leendő támogatónknak. Elég annyi, amiből látja, hogy értünk a problémához, átlátjuk annak megoldási lehetőségeit. Ne essünk át a ló túloldalára; ne érezze úgy beszélgető társunk, hogy "mi vagyunk az okosok", ő meg majd csak a támogatást adja hozzá!
Fegyverkezzünk fel támogatólevelekkel,
szervezetünkről vagy eddigi tevékenységünkről szóló újságcikkekkel, korábbi
programjaink külső értékelésével. A támogatónak látnia kell, hogy "érdemes"
és "biztonságos" minket támogatni. A legtöbb támogató szeret előzetesen
meggyőződni a támogatandó szervezet pénzügyi és munkavégzési megbízhatóságáról.
Ez érthető, hiszen a támogató szempontjából a támogatás bizonyos értelemben
befektetést jelent. Mindenki szereti befektetésének megtérülését látni...
(Ez persze nem jelenti azt, hogy egy kísérleti program kudarca rontja helyzetünket
- főleg, ha elvégeztük annak pontos értékelését, amelyből látható, hogy
nem feltétlenül rajtunk bukott el a program.)
A lehetséges támogatók felkutatása
Ha megválaszoltuk az alapkérdéseket és "felfegyverkeztünk", jöhet a lehetséges támogatók felkutatása.
Kezdhetjük ezzel a lépéssel
is, csak sokkal munkaigényesebb. Ha viszont az első három lépéssel elkészültünk,
akkor már csak a megfelelő "szósszal kell leöntenünk" pályázatunkat az
egyes támogatók ízlésének megfelelően: formátumát, hangsúlyait, felépítését
stb. kell megváltoztatnunk.
A sikeres támogatásszerzőknek
állandóan a keze ügyében vannak azok az alapanyagok, amelyek segítségével
könnyen össze tudnak állítani különféle igényeket kielégítő pályázatokat.
A szervezet készen áll a támogatásszerzési folyamatra, ha:
Kidolgozott programja és munkaterve van.
Van éves költségvetése, vagy ha ez nincsen, akkor is be tudja bizonyítani a támogatónak, hogy a szervezet léte nem csak ettől az egy támogatástól függ.
Felelősséget tud vállalni a pénz elköltésének módjáért és a tervezett eredmények eléréséért.
Kéznél van az alapító okmány egy példánya.
Van valamilyen információs anyaga, amely tartalmazza történetét, célját (céljait), főbb tevékenységeit, szervezeti felépítését és eddigi sikereit.
Birtokában vannak a tevékenységéről szóló újságcikkek és más híradások.
Rendelkezik támogatólevelekkel.
Tisztában van azzal,
mit és hogyan tud nyújtani a támogatásért cserébe a támogatóknak.
Ezek a feltételek némileg
földről elrugaszkodottnak tűnhetnek sok szervezet számára. A tapasztalat
azonban azt mutatja, hogy azok, akik sikerrel végzik forrásfelkutató és
támogatásszerző munkájukat, minden fentebb említett feltételnek megfelelnek.
Ez természetesen nem
jelenti azt, hogy aki nem rendelkezik a fentiekkel, az ne is kezdjen bele
a támogatások hajkurászásába. Csupán számolnia kell azzal, hogy erőfeszítéseit
kevesebb siker koronázza majd...
A PÁLYÁZATÍRÁS ELŐTT
MÉG A PÁLYÁZAT BEADÁSA
ELŐTT TÁJÉKOZÓDNI KELL:
A pályázati kiírás részletes
feltételeiről (kik pályázhatnak, mire, mikor, milyen határidővel,
mekkora összeggel stb.)
a pályázatot kiíró alapítvány, intézmény stb. céljairól,
a pályázatot kiíró "speciális igényeiről",
a döntési mechanizmusról!
MINDEZEK ÉS A PÁLYÁZATOT
KIÍRÓK ÁLTAL (SZERENCSÉSEBB ESETBEN) KIADOTT RÉSZLETES KIÍRÁSBAN SZEREPLŐ
SZEMPONTOK FIGYELEMBEVÉTELÉVEL LEHETŐLEG NE KÖVESSÜK EL A KÖVETKEZŐ, GYAKORI
HIBÁKAT:
a formai követelmények figyelmen kívül hagyása,
a beadott pályázat nem illik a pályázatot kiíró intézmény tevékenységi körébe,
a pályázat szétfolyik vagy túl rövid vagy kusza,
a pályázatban a pályázó mellébeszél, eltitkol valamit,
a tevékenység céljának leírásában általánosságok vannak, konkrétumok nélkül,
a pályázó túl sokat markol, a pályázat kivitelezhetetlennek látszik,
a költségvetés nem reális,
a pályázatban a pályázó kirekesztő/kioktató hangnemben ír,
a pályázó annak ellenére,
hogy tudna, mégsem működik együtt másokkal!
A pályázat részei
A következő pár oldalon a pályázatírás elméleti alapjait vesszük sorra egy kicsit bővebben, jó néhány gyakorlati tanáccsal és ötlettel fűszerezve.
Mindjárt az első: Mindig próbáljuk a bíráló helyébe képzelni magunkat!
Valahogy így kell egy bírálót elképzelnünk, pár nappal a döntéshozó ülés előtt. Azaz úgy írjuk a pályázatunkat, mintha egy túlterhelt, morcos, fáradt embernek kellene röviden, egyszerűen és érthetően "eladnunk" a programunkat, úgy hogy az emlékezetes és megkapó legyen! (Az esetek nagy részében ez így is van!)
Hogyan tegyük hát ilyenné
a pályázatunkat? Erre következik most néhány jótanács. A pályázat részein
nem a megírás sorrendjében megyünk végig, abban a sorrendben megyünk végig,
amilyenben egy valódi pályázat lapjai vannak egymás után, ahogy a bíráló
kihúzza azokat a borítékból.
A pályázat részei:
I. Kísérőlevél
II. A pályázat címlapja és rövid összefoglalása
III. A pályázat leíró részei
III/1. A pályázat bemutatása
III/2. A szükséglet, illetve megoldandó probléma ismertetése
III/3. A program céljai
III/4. Módszerek
III/5. Értékelés
III/6. Jövőbeni folytatás lehetőségei és kiegészítő források
IV. Költségvetés
+Mellékletek
I. Kísérőlevél
A kísérőlevél nem elengedhetetlen
része egy pályázatnak. Ennek ellenére általánosan bevett szokás rövid kísérőlevelet
csatolni a támogató szervezeteknek küldött folyamodványokhoz, ezért erre
is kitérünk röviden:
A kísérőlevél céljai:
1.A támogató udvarias megszólítása,
2.a pályázó személynek
a pályázó szervezet általi felhatalmazása, megbízása, és ennek a
támogató felé történő
jelzése (mandátum),
3.rövid utalás a pályázat
tartalmára, (NEM leírás, összefoglalás, mivel a kísérőlevelet általában
nem kezelik együtt
a pályázattal!)
4.a pályázattal kapcsolatos
elkötelezettségünk jelzése.
FONTOS!
A pályázatnak kell magáért beszélnie, nem a kísérőlevélnek kell eladnia azt!
Ne legyen tolakodó,
nyomást gyakorló, fenyegető, ne próbálja megmagyarázni, hogy miért
"kell" a támogató szervezetnek
pénzt adnia nekünk!
Ne legyen megalázkodó,
tekintse a címzettet jövőbeni partnerének, ne leendő "urának és
parancsolójának"!
Lehetőleg megnevezett személynek íródjon, ne "tisztelt cím"-nek vagy "akire tartozik"-nak!
A kísérőlevelet a pályázó
szervezet képviselője, esetleg a szervezet vezetője is kézzel írja alá!
Egy jó kísérőlevél lehet olyan egyszerű, mint a következő példa mutatja:
1971 Augusztus 9.
Garas Dezső
Hét Krajcár Alapítvány
Butarest, XII. ker.
Fillér u. .
Tisztelt Garas Úr!
Múlt heti megbeszélésünk
szerint ezúton továbbítom a Fityfiritty Klub pályázatát. A
pályázat révén egyesületünk
150000 forint támogatást kíván elnyerni az ebihalak békává
válását bemutató vándorkiállításunk
országszerte történő bemutatásához.
Klubunk, illetve anyaszervezetünk,
a Magyar Futtyfurutty Szövetség nevében bízunk
benne, hogy Alapítványuk
támogatásra érdemesnek találja hiánypótló
kezdeményezésünket,
amelyet az 1914 június 28-i közgyűlésünk a második félévi
programjaink közé egyhangúlag
betervezett, és programvezetőként Rontó Pált jelölte meg.
Üdvözlettel:
Kont Árpád Fityisz Balambér
A Magyar Futtyfurutty A Fityfiritty Klub
Szövetség elnöke vezetője
II. A pályázat címlapja
és rövid összefoglalása
A pályázat első része
a címlapja, amely a pályázó adatait és az egész pályázat tartalmát hivatott
egyetlen összesűrített
oldalon összefoglalni. Nem keverendő össze a kísérőlevéllel, a pályázat
maga valójában ezzel kezdődik - ez tekinthető valójában az egész pályázat
csontvázának... (Noha ez az egész alapja, érdemes legutoljára összeállítani
a kész pályázat alapján.)
A címlap részei:
1.A pályázó szervezet neve
2.A pályázat címe
Legyen egyértelmű, figyelemfelkeltő,
rövid és emlékezetes!
1.A pályázó legfontosabb adatai - a szervezet neve, címe, telefonszáma, bankszámlaszáma.
Fontos a pomtos azonosítás,
különösen, ha esernyőszervezet csoportjáról van szó. Több
szervezet együttműködése
esetén a fő megvalósító és a felelősségvállaló (pályázó) szervezet
adatai is szerepeljenek!
2.A pályázó csoport képviselőjének adatai - név, elérhetőség
Nem feltétlenül a csoport
vezetője! Az a személy kerüljön megnevezésre, aki a támogatókkal
tartja majd a kapcsolatot,
további adatokkal tud szolgálni a pályázatot illetően és felelős
azért.
3.A benyújtás dátuma
Főleg határidős pályázatoknál
jó, ha a címlapon szerepel ez az adat. Néha hosszabb idő is
eltelik a pályázat
benyújtása és az elbírálás között, ezért is fontos tudni, mikor került
beadásra.
4.A pályázott tevékenység időtartama
Kezdetének és végének
napra pontos dátuma. Amennyiben a tevékenység szakaszokra oszlik,
azok dátumai is legyenek
benne.
5.A támogatótól kért pénzösszeg
Megfelelő pénznemet
válasszunk. Nem kötelező, de jó, ha itt feltüntetjük, hogy mennyi a
tevékenység megvalósításához
szükséges teljes pénzösszeg (a költségvetési oldal főszáma),
és ebből mennyi a rendelkezésre
álló pénzösszeg - saját forrás, egyéb támogatóktól származó
juttatás - a kettő
különbsége értelemszerűen a támogatótól kért összeg kell hogy legyen.
6.A pályázat összefoglalása, azon belül:
- ki? mit? hol? miért?
mikor? hogyan? - a pályázó bemutatása, utalás korábbi tevékenységeire
és hitelességére -
a probléma felvetése, a megoldásra tett javaslat (hosszú táv) - a konkrét
tevékenység, alkalmazandó
módszerek leírása (rövid táv).
A tevékenység tömör
összefoglalása nagyon fontos - nem szép dolog, de gyakran csak ennek
az elolvasására jut
a bírálók idejéből - azaz ezen állhat vagy bukhat egy pályázat sorsa!!!
A
tapasztalatok szerint
a kész pályázat alapján, csoportos ötletbörze segítségével lehet
legjobban megfogalmazni
ezt a pár mondatot.
7.(Esetleg egy felvezető
idézet is jól jöhet - ha van egy hangzatos, rövid figyelemfelkeltő idézet,
mondat, amely megragadhatja
a bírálók figyelmét, érdemes a címlapra tenni!)
8.(Jó, ha a címlap is
alá van írva és le van pecsételve)
FONTOS!!!
A pályázat általában
az összefoglaló címlap alapján kerül a többi kozé besorolásra,
adminisztrálásra -
megengedhetetlen, hogy ebben bármi hiba vagy hiányosság legyen!
A bírálók - akik a
több száz pályázatot olvassák - minden valószínűség szerint ezt a lapot
olvassák el először alapinformációkért.
A kísérőlevélen általában csak átfutnak, az összefoglalás az első dolog, amit részletesen áttanulmányoznak. Itt kell megragadni a támogató fogyelmét!
Amennyiben a támogató által kiadott űrlapról van szó, azt töltsük ki, ne változtassunk a formátumán!
Az összefoglalás adja a pályázat keretét, ezért érdemes minél hatékonyabban összeállítani azt. Legjobb ezt utoljára hagyni, a kész pályázat alapján megszövegezni!
Egy minden lényeges
információt tartalmazó, világos és rövid összefoglaló megírása mindenképp
hasznos - levelekben, sajtóban, fórumokon jól tudjuk majd használni a frappánsan
összeszedett bemutatkozásunkat!
PÉLDA:
TANULNI!!! TANULNI?! TÁN ÜLNI?!?!
(VI. Lenin pápa)
A pályázó csoport neve:
FITYFIRITTY KLUB (A Magyar Futtyfurutty Egyesület (MaFE) butapesti tagszervezete)
A csoport (nem önálló szervezet esetén a felelősségvállaló csoport) bejegyzési száma:
Magyar Futtyfurutty Egyesület - Megyei Bíróság, Miskárolc. - bejegyzési száma: 1234
(A Fityfiritty Klub önálló jogi személyiséggel nem rendelkező önálló tagszervezet.)
Levelezési címe:
Fityfiritty Klub - Butapest, Buksza utca 13. 1O2
Telefon:
(+1) 231 O11
Fax: (+1) 231 O13
Drótposta (e-mail): fityisz@fitty.zpok.hu
A pályázatért felelős személy neve: RONTÓ PÁL
Elérhetősége: (az egyesületen kívül)
Butapest, Tárca tér 4. III/#. tel.:(+1) 543 O32
A csoport bankszámlaszáma: (2*8 vagy 3*8 szám, kötőjelekkel elválasztva)
12345678-12345678-12345678
A bank neve: BUTAPEST BANK
A bankszámla-tulajdonos szervezet nev: Magyar Futtyfurutty Egyesület (MaFE)
- átutalás esetén kérjük a Fityfiritty Klubot jogosult felhasználóként megjelölni!
A pályázat típusa:
Helyi tevékenység, működés, egyéb
A pályázatban foglalt tevékenység időtartama:
Kezdete: 19O Január 5. Vége: 19O Június 1.
A tevékenység összefoglalása:
(Ide jön a tevékenység leírása 5-6 mondatban)
(A "lásd a 3. oldalon"
típusú summázat nem jó, mindenképpen muszáj három sorba beszorítani
valamit!)
12. A kért forint összeg:
120 000 forint
A teljes költségvetés: 210 000 Ft.
Saját forrás: 90 000
Ft.
ELLENŐRZŐ LISTA A CÍMLAPHOZ
A pályázat elején található
Pontosan azonosítja a pályázó csoportot
Nincs benne adathiba
A pályázat összefoglalása:
Legalább egy mondat jelzi a csoport hitelességét, elszámoltathatóságát
Legalább egy mondat jelzi a problémát, illetve szükségletet
Legalább egy mondat jelzi a célokat
Legalább egy mondat jelzi a felhasznált módszereket
Egyértelműen meghatározza
a kért összeget, a teljes költségvetést és a rendelkezésre álló
forrásokat
Rövid, lényegre törő, tömör
Érdekes és világos
III. A pályázat leíró részei
III/1. A pályázó bemutatása
Bármilyen kapcsolatfelvétel
esetén az első dolog a bemutatkozás. A leíró részt is ezzel kezdjük: a
csoport bemutatása az eszköz, amely megismerteti a támogató szervezetet
a pályázó tevékenységeivel, képességeivel, megalapozza a hitelét.
(Nem szabad elhanyagolni abban az esetben sem, ha egy szervezet már sokadszorra pályázik ugyanahhoz a támogató szervezethez: minden pályázatot külön-külön regisztrálnak, külön azonosítási számot kap, azaz minden pályázat egy "kis külön világ". Nem lehet tehát elintézni a dolgot annyival, hogy "már úgyis ismernek minket" - régi és régen látott ismerőseink memóriáját is fel kell frissíteni néha.)
A bemutatás részei: (nem kötelező mindent belevenni, de ha lehet, érdemes!)
szervezet teljes neve (Már egy jól megválasztott név is keltheti az eredetiség és hitelesség képzetét.
Általában persze már megvan a pályázó neve - ilyenkor érdemes szépen kivitelezett, de nem túl csicsás fejléces papírt használni.)
a szervezet céljainak, filozófiájának bemutatása
a szervezet eddigi munkájának legjelentősebb eseményei
alap- és az azon belül a jelenleg futó - tevékenységek
a szervezet felépítése, tagjainak, aktivistáinak száma, emberi erőforrásai más szervezetekkel való együttműködés
anyagi erőforrások és azok származási helye, ha lehet referenciaanyagokkal az egyéb támogatóktól
a szervezet eddigi munkájának külső vagy belső értékelése
támogatólevelekből kiemelt idézetek
kiadványok megemlítése
és bármi más, ami a
teljes és frappáns bemutatkozást elősegíti!
Az információk az összegyűjtés csoportban végezhető el a legjobban. Egyszerűen meg kell kérni a társaságot, a szervezetet ismerőket, hogy írják össze gondolataikat. A különbözően megfogalmazott álláspontokból már könnyebben összeállítható egy jó bemutatkozás.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni:
a bemutatkozás formailag legyen összeszedett, tömör. Gondolatainkat rendezzük
logikai sorrendbe, az egyes bekezdések következzenek egymásból.
FONTOS!!!
Ne vigyük az olvasót szervezeti felépítéseket, belső mechanizmusokat taglaló "erdőbe".
Ne részletezzük túláradóan
a filozófiánkat, ne "lihegjük túl" szervezetünk küldetésének
fontosságát. A sok
elméleti megközelítés, "beszéd" eltakarhatja a "tetteket", a
cselekvőképességet
is.
Ne listázzuk ki az összes
eddig begyűjtött pénzforrást, csak említés szintjén és
általánosságban a legfontosabbakat
- különben a támogató még azt hiszi, hogy a pénz
előteremtése még a
tényleges munkánál is fontosabb szervezetünk számára.
Ne felejtsünk el azért
konkrét adatokat közölni, de ne keverjük össze a bemutatkozást az
egyszerű adatszolgáltatással.
ELLENŐRZŐ LISTA PÁLYÁZÓ
BEMUTATÁSÁHOZ
Pontosan azonosítja a pályázatért felelős csoportot
Pontosan azonosítja a pályázatot kivitelező csoportot
Leírja a csoport rövid
és hosszú távú céljait általánosságban, még nem a pályázatra
vonatkozóan!
Ismerteti a pályázó egyéb eddigi és tervezett programjait
Tartalmazza a pályázó hitelére vonatkozó adatokat és alá is támasztja azokat
Bemutatja a pályázó tapasztalatát a pályázott tevékenységi területen
A probléma/szükséglet leírás egyenesen kapcsolódhat hozzá
Érdekes
Szakzsargont nem tartalmaz
Rövid, tömör
III/2. A szükséglet,
illetve megoldandó probléma ismertetése
Ez az egész pályázati terv legkritikusabb pontja - ez mutatja be a pályázat mögött meghúzódó okokat.
Amennyiben szükséglet-kielégítés
jellegű a pályázat, akkor ez a rész a célcsoport azon általános körülményeire,
hiányaira koncentrál, amelyeket meg kívánunk változtatni. Ha pedig probléma-megoldás
szerepel majd a pályázatban, akkor konkrét helyzetet ismertetünk. Ez a
két kategória sem választható el élesen egymástól, hiszen bizonyos elemei
mindenképp azonosak:
FONTOS!!!
A bemutatott probléma/szükséglet
hátterébe nyilvánvaló módon bele kell illeszkednie a
pályázó szervezet céljainak,
terveinek - különben hiteltelen pénzhajhászásnak tűnik a
pályázat!
Ennek a résznek kell
tartalmaznia azokat a tényeket és bizonyítékokat, amelyek a pályázó
érintettségét, tapasztaltságát
mutatják a kérdéses területen.
Ez a rész adja a keretet,
a "dimenziókat" a pályázathoz - meg kell jelenjen benne a
megfontolás, hogy reálisan
mit tud a szervezet tenni az ügy érdekében általában és a
pályázaton nyert támogatás
segítségével.
A szükséglet/probléma
kell, hogy előtérben legyen, semmiképp sem a pályázó saját igényei!
A leírásnak tényeken
kell alapulnia! Ha vannak olyan dokumentációk, statisztikák a problémával
kapcsolatosan, amelyek
nem a pályázó vagy az érintettek által kerültek összeállításra, azok komolyan
tudják segíteni a szükséglet alátámasztását!
Ahhoz, hogy a pályázatunk
a lehető legmeggyőzőbb és minél érdekesebb legyen, mindig érdemes a támogatók
helyébe képzelve magunkat, az "ő" kérdéseikre válaszolva árnyalnunk a megfogalmazásokat:
Kinek/minek az érdekében kezdeményezi a pályázó a tevékenységet?
Mi a probléma vagy szükséglet, amelyet a pályázó megcéloz?
Valósak és reálisak a tervek? Elérhető tényleges változás a program segítségével?
Milyen irányba mutat a problémaleírás? Levezethető belőle logikusan a tervezett program?
A célcsoport szükséglete
van előtérben, nem a pályázóé? - Érdemes a célzottaktól is
véleményt és támogató/együttműködő
nyilatkozatot kérni a pályázattal kapcsolatosan!
ELLENŐRZŐ LISTA A SZÜKSÉGLET,
ILLETVE A PROBLÉMA ISMERTETÉSÉHEZ
Kapcsolódik a csoport bemutatásához, céljaihoz
Valós helyzetet ír le, nem feltételezésekre alapszik
Statisztikailag alátámasztható tényeket tartalmaz
Hatóságilag alátámasztható tényeket tartalmaz
A célcsoport bevonásával, megkérdezésével került megfogalmazásra, kidolgozásra
Létező és nem a pályázó
által generált probléma, azaz nem a felkínált módszer, tevékenység
hiány, "maga a probléma"
Nem használ szakzsargont,
érdekes, rövid és tömör
III/3. A program céljai
A célok leírása a pályázat
végén "kjövő" eredményt írja le, nem az oda vezető utat részletezi! A cél
meghatározása még nem a módszerek bemutatása, ne keverjük össze!
MÓDSZER:
Ha az állítások ezeket a folyamatra utaló szavakat használják, akkor ez módszer, eszköz és nem a cél:
...biztosítjuk...
...megalakítjuk...
...létrehozzuk...
...működtetjük...
CÉL:
A program célmeghatározásánál ilyen jellegű. eredményre utaló szavakat használunk:
...növelni...
...megszűntetni...
...csökkenteni...
...elterjeszteni...
Természetesen nem kell, nem is lehet éles határvonalat húzni a két rész között - gyakorta a célt rögtön össze is kötik az érvelésben. Ez kisebb célok, kis összegre szóló "egynevezős" pályázatok esetén mindenképp jól működik. Azért tárgyalom külön fejezetben mégis őket, mert ha hosszabb távú, nagyobb léptékű programról van szó, akkor érdemesebb előbb a célt tisztázni, hiszen egy "nagy cél" mellé nem könnyű a sok különböző eszközt változatos formában mellérendelni.
Példa:
Az ötnapos munkatalálkozó
eredményét mutatja az a teszt, amit a 20-25 résztvevő az elméleti képzés
elején és végén is kitölt majd. Legalább 25%-os javulást várunk a következő
területeken:
(1) statisztika-elméleti ismeretek,
(2) objektív célmeghatározási módszerek és
(3) nevelési programok értékelési metódusai.
Figyeljünk fel arra,
hogy ez a rövid, "csupasz" célleírás nem tartalmazza azt, hogy a résztvevők
mire fogják használni a tanultakat! Itt még csak azt, hogy a pályázó mit
fog közölni a résztvevőkkel. Ez ugyanis már egy másik, távlatibb cél, amit
egybe lehet vonni az alapcéllal - érdemes is.
A cél leírásánál érdemes
ismét a pályázat kiírójának képzelni magunkat, és feltenni magunknak legalább
a legfontosabb kérdést: hogyan lehet mérni a program eredményét?!
ELLENŐRZŐ LISTA CÉL
ISMERTETÉSÉHEZ
Leírja a problémához kapcsolódó várt végeredményeket
Nem a módszereket írja még le !
Leírja a célcsoportot , hogy milyen végeredményt vár a pályázó velük kapcsolatosan
Meghatározza a célok várt megvalósulásának idejét
Meghatározza a célokat
számok tekintetében , ha lehetséges
III/4. Módszerek
Amikor a szükségleteket, illetve a megoldandó problémákat feltüntettük, leírtuk az ezekkel kapcsolatos célokat, a következő lépés azoknak a módszereknek a részletezése, amelyeket fel kívánunk használni a megoldás során.
A "módszer"-résznek
két alapkövetelménye van - érthetőség és igazolhatóság. Rövidebben: miért
gondoljuk azt, hogy így működni fog a dolog?
Mire érdemes odafigyelni?
A módszerek leírásának hosszúsága: a pályázatírók nem egyszer hosszasan
részletezik a "forradalmi" megközelítéseket, miközben kimarad a megfelelő
probléma- és célleírás. Pedig ha ez megvan, a módszer-rész különösebb magyarázkodás
nélkül lehet akár ilyen rövid is:
PÉLDA:
A tevékenység keretében három, különböző felépítésű, színjátszáson és helyzetgyakorlatokon alapuló képzési programot juttatunk el legalább 50 iskolába, illetve kulturális központba és közösségi helyre. Előadásokat tartunk és megfelelő segédanyagokat bocsátunk a résztvevők rendelkezésére. A célcsoport az ifjúság - hozzávetőlegesen 20.000 emberre számítunk.
Persze ez már túl tömör,
de még így, szövegkörnyezetéből kiragadva is érthető módszerleírást ad.
Ha a programismertetést kiegészítjük egy kis elméleti háttérrel, hogy mondjuk
miért jó a színház-módszer, mi az elvi háttér mögötte, minden teljesen
tisztává válik az olvasók/bírálók számára.
Fontos, hogy semmiképp ne legyen egyik rész sem hosszabb, mint amit a pályázati kiírás megszab - és lehetőleg legyen apró, emészthető darabokra bontva. (lásd a sikeres pályázatírás tíz pontját!)
Egy-egy hosszabb részt
mindenképp bontsunk fejezetekre, minél több gondolatjeles, felsorolásszerű
mondatot használjunk.
ELLENŐRZŐ LISTA A MÓDSZEREK
BEMUTATÁSÁHOZ
Szervesen kapcsolódik a problémához és a csoport céljaihoz
Világosan összefoglalja a tervezett tevékenységeket
Leírja, hogy miért pont az adott módszert választotta a csoport
Leírja a tevékenységek egymás utáni sorrendjét és kapcsolódását
Leírja a megvalósítók szakmai feladatait
Részletesen bemutatja
a célok megvalósításához szükséges tevékenységek idő, tér és
befektetésbeli vonzatait
PÉLDA:
A módszerek és a tevékenység lefolyásának ábrázolására gyakorta szoktak időtáblázatot összeállítani a pályázatírók.
Ez az időtáblázat persze
már a tervezési szakaszban is remekül használható - egy ilyen terv nélkül
bizonyos lépések akár ki is maradhatnak, ezért mindenképp ajánlott a használata!
III/5. Értékelés
Gondolom jó páran már
ugranátok a költségvetéshez, hiszen úgy tűnhet, már minden leírás benne
van a pályázatban, ami benne lehet. Nos, azért még fér bele: ha előre gondolkodik
a pályázatért felelős személy, tudhatja, hogy a pályázattal majd el is
kell számolnia a támogató szervezet felé. Sokkal jobb, ha már a pályázatban
értékeljük a várható eredményeket, már csak azért is, mert így mi "adjuk"
az értékelési módszert is, és nem a támogató!
Érdemes tehát már előre
értékelni a programot, így aztán csak össze kell majd hasonlítani a tényleges,
programvégi értékelést az előzetessel, illetve még van lehetőségünk arra,
hogy alakítsunk a programon és pályázaton. Ha a program célját pontosan
meghatároztuk, a siker objektíven mérhető, az értékelő kérdések pedig "adják
magukat".
PÉLDA :
Ha például egy munkanélkülieket
képző és munkába állító oktatóprogramról van szó, jogosan kérdezhetjük
meg magunktól :
A résztvevők hány százaléka végezte el a tanfolyamot?
Milyen tanulmányi eredménnyel?
Hányan álltak ezt követően
munkába?
De vannak általános kérdések is, melyek minden értékeléshez jók:
Összehasonlítva hasonló munkát végzőkkel milyenek az eredményeink?
A program, mely részei
mondhatók a legsikeresebbnek?
Vigyázat: Az előzetes értékelésbe még nem vehetjük bele az olyan szempontokat, mint a költséghatékonyság vagy a résztvevők száma, hiszen azt még csak tervezzük!
Még egy figyelmeztetés! Néhány pályázó, ha fel is ajánl valamilyen értékelési módot, elköveti néha a következő hibákat:
Nem tartja szükségesnek
az értékelést - ("Kiállításunk magáért beszél, látható lesz, hogy jó
helyre költöttük el
a pénzt!")
Valamilyen túl tudományos,
költséges és szükségtelen módot javasol. - ("A program
folyamatos értékelését
egy 11 szakértőből álló szakmai zsűri hetenkénti értekezlete biztosítja
a tevékenység egésze
alatt.")
Valamiféle szakértő
veszi át az egész dolgot ("Dr. Nagyon Tudor, a hablatyszki egyetem
professzora fogja a
program értékelő tanulmányát megírni")
Valamiféle komolytalan,
gyerekes értékelési módot javasol ("Összeállítunk egy kis kérdőívet,
amelyen a résztvevők
1-től 3-ig pontozhatják az esemény színvonalát.")
Hogyan tervezzük meg
az értékelést?
Nyolc megfontolandó
lépést javaslok:
1.A tevékenység céljainak tisztázása
Már eleve gondoljunk
a világos és mérhető célokra a tervezésnél, így a saját dolgunkat is
megkönnyítjük!
2.Gondoljunk az értékelés
olvasóinak szempontjaira!
A csoport tagjainak
értékelési szempontjai nem biztos , hogy megegyeznek a támogatók
szempontjaival. Különösen
vonatkozik ez a pénzügyi részekre! Sok pályázó hajlamos csak az
eredményt nézni, az
oda vezető utat, illetve a költségeket pedig a "cél szentesíti az eszközt"
alapon mellékesnek
tekinteni az értékelés szempontjából. Ez a szemlélet igen kevés támogató
szervezetre jellemző,
de alapjában sem elég csak a végeredményt nézni!
3.Munkaértékelés - eredményértékelés
- vagy mindkettő?
Erről szól a 2. pont.
Természetesen el lehet dönteni, hogy milyen értékelést ajánlunk fel, mi
a fontosabb szempontrendszer.
Azt viszont mindenképp tegyük világossá, hogy miért az adott
értékelési módszert
választottuk.
4.Ki végzi el az értékelést?
A legfontosabb annak
eldöntése és megindoklása, hogy külső vagy belső szakember végzi el
az értékelést, és miért
pont ő. Hangsúlyozom megint, előkészítő értékelésről van szó, nem a
program utáni tényleges
értékelésről!
5.Mennyiben legyen szó
az anyagi vonzatokról?
Ha két közel azonos
eredménnyel járó program közül az egyik jóval takarékosabb, nyilván
érdemes azt választani.
Az előzetes értékelés kimutathatja a költségvetés hiányosságait -
viszont magyarázatot
is tud adni az egyes költségekre.
6.Hogyan gyűjtjük össze az értékeléshez szükséges adatokat?
Ez a tevékenység jellegétől
függ. Érdemes az előzetes értékelésben ide beépíteni az
ellenőrzési pontokat,
amelyeket a tevékenység alatt használunk és a végső értékelésben
összehasonlítunk a
tervezettel.
7.Hogyan rendszerezzük az adatokat?
Ez a 6. pont másik oldala
- az összegyűjtött adathalmazt válogatni és rendszerezni is kell,
ennek módszerét is
előre el kell dönteni.
8.Milyen formában állítjuk össze a végső értékelési riportot?
Ha a kiírás nem határozza
meg az értékelés formai követelményeit, érdemes előre jelezni a
támogató felé, hogy
milyen riportot várhat tőlünk.
ELLENŐRZŐ LISTA AZ ELŐZETES
ÉRTÉKELÉS ÖSSZEÁLLÍTÁSÁHOZ:
A módszereket és a végeredményt is értékeli
Bemutatja, hogy ki és miért pont ő fog értékelni
Értékelési kritériumrendszert állít fel
Leírja az adatgyűjtő és rendszerező módszereket
Bemutatja, hogy az értékelés mennyiben hasznosul a program folyamán
Felajánlja a programvégi
értékelés módszerét és az összehasonlítás lehetőségét
III/6. Jövőbeni vagy
kiegészítő források, a folytatás lehetősége
A pályázat leíró részének
ez az utolsó fejezete. Egy tevékenység sikere, folytatása, kivitelezhetősége
nagyban függ a pénzügyi források meglététől. Nem egy alapjában igen jó
és támogatandó pályázat bukott el már azon, hogy a pénz csak egy "kis fellángolásra"
volt, vagy lett volna elegendő - így aztán "mindent vagy semmit" alapon
a pénzosztó szervezet nem tudta támogatni a programot.
Érdemes tehát már a pályázat leírásánál ismertetni a folytatáshoz vagy teljes megvalósításhoz szükséges források előteremtésének tervezett módját - még abban esetben is, ha a kiegészítő források még nem állnak rendelkezésre.
Ismét néhány megfontolandó
kérdés és javaslat, ami segíti ennek a résznek a kidolgozását:
Elég tőkeerős a szervezetünk
ahhoz, hogy a pályázaton nyert pénzek felhasználása után is
folytatni tudja a programot?
Ha igen, hogyan tesszük ezt nyilvánvalóvá a pályázat kiírója
számára?
Ha a tevékenység valamilyen
profitot eredményez, akkor feltétlenül tüntessük fel a tervezett
bevételek forrását,
mértékét, stb. itt is és a költségvetésben is!
Részt vesz-e egyéb együttműködő
szervezet is a programban?
Mennyiben segíti ez
a program fenntarthatóságát?
Vannak-e egyéb támogatói
a programnak? Ez kiadványok, szerzői jogok, reklám és elszámolás
szempontjából igen
fontos a legtöbb támogatónak.
Milyen nem pénz jellegű
források állnak rendelkezésre? Lehet, hogy pusztán önkéntes
munkával is továbbmegy
a program?
Tervezzük-e újabb, hasonló
vagy folytatólagos pályázat beadását? (Ezt a legtöbb támogató
szervezet nem nagyon
szereti, de ha ezt tervezzük, jó előre közölni!)
Ne felejtsük el: minél konkrétabb, tényszerűbb a pályázat, annál nagyobb az esélye a támogatásra!
A bizalom egyik legfontosabb
építőköve az a tudat, hogy nem szalmaláng lesz a végzett munka, és így
a befektetett pénz is hasznosul!
ELLENŐRZŐ LISTA A JÖVŐBELI
ÉS KIEGÉSZÍTŐ
FORRÁSOK BEMUTATÁSÁHOZ
Bemutatja a tevékenység
fenntartásához és folytatásához szükséges források
előteremtésének tervezett
módszerét
A fenntartás és fejlesztés
lehetőségeit külön tárgyalja
IV. Költségvetés
A kísérőlevél, a címlap/összefoglalás
és a leíró részek mellett a költségvetés a pályázat negyedikként sorra
kerülő eleme. Ez azonban semmiképp sem a fontossági sorrend! Egy támogató
szervezet alkalmanként több száz pályázatot is kaphat, szinte biztos, hogy
nem olvassa mindet rögtön végén: valószínűleg először a címlapot és az
összefoglalást nézik meg, aztán a költségvetést, majd a leíró részeket,
a kísérőlevelet pedig általában ,ár csak átfutja a szem. A költségvetés
tehát a pályázat egyik legfontosabb része, akár van hozzá a kiíró által
meghatározott külön formanyomtatvány, akár nincs, fontos igen pontosan
és áttekinthetően összeállítani azt!
Mi a költségvetés? Nem
egyéb, mint a tervezett tevékenységeire vonatkozó becslés. Mint minden
"jóslat", ez sem biztos, de a tapasztalatok és körülmények ismeretében
igen nagy pontossággal megadható jóslat!
Mint a pályázat összes
részénél, itt is a tényszerűség, konkrétság, rövidség és áttekinthetőség
a legfontosabb! Az általam javasolt forma a pályázat szöveges részeinek
"pénzesített" változata, amelynek részei:
1.Pénzügyi összesítő
- a címlaphoz hasonlóan ez jön legelőre, de ez kerül legutoljára
összeállításra
2.Teljes költségvetés
- a költségvetés "problémafelvetés-része". Itt minden tétel fel kell tűnjön,
az összes tervezett
pénzmozgás, kiadások, bevételek, és nem pénzbeli értékek, beleértve az
anyagi eszközöktől
az önkéntes munka értékét is!
3.Programköltségvetés
- A támogatótól kért összeg, kiemelve a teljes költségvetésből.
PÉLDA:
KÖLTSÉG-KATEGÓRIÁK
Teljes költségvetés
Rendelkezésre álló forrás
Kért támogatás
I. SZEMÉLYI KÖLTSÉGEK
A. Fizetés - nettó
B. Adó és TB
C. Alkalmi megbízások
II. ANYAGI KÖLTSÉGEK
A. Irodabérlet
B. Eszközkölcsönzés
C. Irodafelszerelések
D. Utazás- és szállásköltségek
E. Telefon, fax, posta
F. Egyéb költségek
III. ÖSSZESEN
A részletes költségvetés ez egyes sorok részletezése, további sorokra bontása, amelyben kivetítjük, hogy:
Miből áll össze a fizetés, kinek adjuk, miért annyi, amennyi?
Miért annyi az adó és TB, amennyi?
Hova utazunk, miért, milyen járművel?
Milyen eszközöket kölcsönzünk?
stb.
Lehetőleg minden költségvetési
tétel szerepeljen a leíró részben is!
Amennyiben kerek összeget írunk, nem árt kifejteni, hogy miért pont annyira saccoltuk a szükségleteket. De még jobb pontos számításokkal előállni, és azt felkerekíteni kerek összegre.
Például ha tudjuk, hogy
a körlevél feladása 9324 forintba fog kerülni, nyomtatással, borítékolással
és postázással együtt, akkor érdemes ezt feltüntetni alapként, de a biztonság
kedvéért 10000 forintot kérni. Az picivel több ugyan, de mindig akadhat
egy-két utánrendelő! 10 % tűrés mindenhova belefér - persze nem milliós
nagyságrendek esetén. Mindenesetre igyekezzünk tisztában lenni az árakkal,
bérekkel és bankügyletekkel, ha költségvetést állítunk össze!
Részletes költségvetés
elkészítése - két fő kategóriát szoktunk megkülönböztetni:
alapköltségek - amelyek a konkrét tevékenységhez kellenek: pl. bérleti díjak, bérek,
megbízási szerződések, alkalmi munkások, szakértők, irodai költségek, adminisztráció,
telefon, postázás, nyomtatás, másolás, eszközök kölcsönzése, karbantartása, szállítási
költségek, utazás, szállás, étkezés, stb.)
háttérköltségek - a
tevékenység koordinálásához, hátterének biztosításához szükséges
keretek - "overhead
expenses", azaz a fenti alkategóriákkal jellegében megegyező, de nem a
konkrét tevékenységhez,
hanem a szervezet "két tevékenység közötti létezéséhez"
kapcsolódó költségek.
Tekinthető ez a szervezet
nyereségének is, ezért is jó, ha ez az összes költségek legfeljebb
15 %-át teszi ki egy
pályázatban - gyakran nem is szokták feltüntetni külön a pályázatban, de
érdemes a tervezéskor
kalkulálni vele.
V. MELLÉKLETEK
A mellékletek két csoportra oszthatók:
Amit a pályázat kiírója
megkövetel - mint például:
alapszabály másolata
bejegyzési végzés másolata
banki vagy egyéb támogatók jótállása
ajánlólevelek
éves jelentés stb.
Amit nem kértek, de
a pályázó kiegészítő adatként csatolni akar, például:
újságcikkek
térképek, tervrajzok
fényképek
egyéb dokumentáció.
A mellékletekkel kapcsolatban
az az egyetlen szabály, hogy a támogató szervezet által nem kért kiegészítések
mennyisége semmiképp ne legyen több, mint a pályázat negyede-harmada. Egy
ötoldalas pályázat mellé csatolt 15 oldalnyi cikk, térkép és fotó szabályosan
elnyomná a pályázatot magát.
HA MINDEZZEL MEGVAGYUNK,
LEELLENŐRIZTUK A PÁLYÁZAT FORMAI DOLGAIT,
LEMÁSOLTUK A MEGFELELŐ
PÉLDÁNY-SZÁMBAN, MEGVAN MINDEN ALÁÍRÁS STB.
AKKOR MÁR CSAK ANNYI
A DOLGUNK, HOGY HATÁRIDŐRE KÜLDJÜK BE A
KIVÁLASZTOTT TÁMOGATÓ
SZERVEZETHEZ - SZIGORÚAN AJÁNLVA VAGY
ÁTVETETVE AZ ILLETÉKESSEL
- ÉS BÍZZUNK ABBAN, HOGY LESZ RÁ ELÉG PÉNZ!
SOK SIKERT!!!
MELLÉKLET TOVÁBBI ÖTLETEK,
TIPPEK, JAVASLATOK ÉS
TRÜKKÖK:
A pályázatírás és tanítás 15 alapelve:
1. Készüljünk fel alaposan.
2. Higgyünk abban, hogy mondanivalónk fontos (az is!).
3. Legyünk tisztában céljainkkal és azok realitásával.
4. Ismernünk kell a fő mondanivalónkat és annak lényegi pontjait.
5. Ismernünk kell hallgatóságunkat, arról kell beszélni, ami őket érdekli.
6. Összegezzünk: mondjuk
el, miről fogunk beszélni, aztán beszéljünk, majd mondjuk el, miről
beszéltünk.
7. Nyerjük meg hallgatóságunkat, használjunk pozitív megerősítést.
8. A szemléltetőeszközök legyenek jól láthatók.
9. Fordítsunk figyelmet a részletekre.
10. Ellenőrizzük elméleteinket, végezzünk próbarepülést.
11. Kössük le a hallgatóság figyelmét.
12. Legyünk rugalmasak, igazodjunk az igényekhez.
13. Álljunk készen a kérdésekre és figyeljünk rájuk oda.
14. Tegyük szívesen a dolgunkat.
15. Ne felejtsük el: éppen eladni próbálunk valamit!
A pályázatok:
18 %-a nem tartalmazott oldalszámot
73 %-ából hiányzott a tartalomjegyzék
81 %-ában nem szerepelt összegzés
92 %-ából hiányzott a pályázók szakmai önéletrajza
25 %-ában hiányzott a projekt-felelős szakmai önéletrajza
66 %-a nem készített tervet a projekt értékelésére
17 %-a meg sem nevezte a projekt felelősét
20 %-a nem sorolta fel a célkitűzéseket
18 %-a nem biztosította az elérhetőséget, nem adott meg telefon- és/vagy fax-számot
13 %-a esetében a költségvetés számításaiban hibák voltak
22 %-a egy korábban
elutasított pályázat volt, amit kiegészítések és a javasolt
változtatások nélkül adtak be újra.
Pályázatírási tippek:
1.Ha lehet, aláhúzás
vagy dőlt betű helyett inkább használjunk vastag betűt, mert az jobban
olvasható.
2.A grafikonokat és
a táblázatokat egyetlen vonallal rajzoljuk meg, ne pontozva vagy
szaggatottan.
3.Használjuk inkább magabiztosan a "fog" és "lesz" szavakat a "lehet" helyett.
4.Postázzuk úgy, hogy
lehetőleg keddi vagy szerdai napon érkezzen. Hétfőn még álmosak,
csütörtök-pénteken
meg már mennének víkendezni!
5.A lapok oldalán hagyjunk elég helyet (2-3 cm), lehet, hogy a bírálók jegyzetelni akarnak.
6.A sorok végét hagyjuk egyenetlenre, ezáltal megkönnyítjük az olvasást.
7.Ne írjunk 15 szavasnál hosszabb mondatokat.
8.Egyes szám helyett használjunk többes számot, amikor emberekről írunk.
9.Ha a pályázat megírása
gondot okoz, kezdjük a költségvetéssel. A pénz meghatározza a
módszereket és a kitűzhető
célokat.
10.Ne használjunk színezett papírt a szöveghez vagy a fejezetek elkülönítésére.
11.Az új bekezdéseket kezdjük 5 leütéssel vagy 1 tabulátorral beljebb.
12.Ellenőrizzük a helyesírást és a szóközöket.
13.Használjunk kötőszókat:
valójában, mégis, ezenkívül, de, így, következésképpen, ennek
eredményeként, ha,
tehát...
14.Használjunk felsorolásokat,
amelyek tartalmazhatják: - egy sorozat lépéseit - a szükséges
anyagokat - az értékelés
kritériumait - következtetéseket - javaslatokat
15.Lehetőleg használjunk 12-es betűnagyságot, az kényelmesen olvasható.
16.Fogalmazzunk tömören!
Ilyen kifejezések helyett:
Így:
azon a véleményen vagyunk - azt gondoljuk
egy későbbi időpontban - később
a jelenlegi időpontban - most
azalatt az idő alatt - amíg
abból az okból, hogy - azért, mert
nyilvánvalónak tűnik számunkra - nyilvánvaló
jelentős számú - sok
(Stephanie Barton-Farcas)
A sikeres pályázat "tízparancsolata"
1. Ragadd meg a figyelmet
- és tartsd is meg! A támogató szervezetek gyakran százával kapnak
pályázatokat, akár
minden héten! Nekik emlékezniük kell rád!
2. Használd a támogató
nyelvét! Biztosnak kell lenned abban, hogy az általad használt
kifejezéseken és megfogalmazásokon
más is ugyanazt érti, amit te.
3. Legyél magabiztos!
Soha ne mondd, hogy "csinálnánk", "szeretnénk", "próbálkozunk",
"lehetne"! Ne értékeld
túl magad, de mindig mondd, hogy "fogjuk", "tesszük", "megcsináljuk"!
Ha te nem vagy biztos
magadban és a tevékenységedben, ők sem lesznek azok.
4. Érthetőség. Pályázatod
legyen oly módon elrendezve és megszerkesztve, hogy minden "simán
folyjon" benne. Ellenőriztesd
a helyesírást és a nyelvezetet, idegen nyelvű pályázat esetén
anyanyelvű emberrel.
Ne bízz csak a számítógép helyesírás ellenőrző programjában!
5. Kezelhető méret/reális
program. Aki sokat markol, keveset fog! Ne próbálj túl sokat kérni vagy
tenni! A legjobb munka
kicsi, rövidtávú, mérhető eredményt hoz és sikere nyilvánvaló. Kérj
meg másokat a "realitásvizsgálat"
elvégzésére.
6. Falatka-teória. Mindent
vágj falatnyi darabokra - olyanokra, amelyek egy darabban
"lenyelhetők" és nem
kell az olvasónak rágódnia rajtuk. Különösen fontos ez a stratégia és a
várt eredmények leírásánál.
7. Használd a támogató
kiírását. A támogató okkal adott kiírást - szorosan kövesd hát azt. Ha
a
kiírás szerint csak
természetvédelmi pályázatok támogathatók, ne is próbálkozz
energiahatékonysági
ügyekkel. A pályázatodat úgy szerkeszd meg, ahogy ők kérik.
8. Lényegre, lényegre,
lényegre! Ha napenergiáról szól a pályázatod, ne kezdj el a bálnákról írni!
És ne feledd a kezelhető
méretet!
9. Hitelesség. Hangsúlyozhatod
a háttéranyagokban (pl. a szervezeted leírásánál, a tervezett
leírásánál, a tervezett
tevékenység értékelésénél, vagy a más intézményektől kapott támogató
levelekben), de látsszon
a pályázat egészén is!
10. Teljesség. Ha három másolatot kérnek, mellékelj három másolatot, stb.
(Dan Swartz)
Kedves Olvasók, Pályázatírók!
Ez a füzet amolyan "nulladik kiadás". Elsődlegesen "nekünk", civileknek íródott, de minden, pályázatírással foglalkozó haszonnal forgathatja, hiszen az alapelvek minden pályázat esetében azonosak.
Mivel a civil szektor jobbára közös értékek mentén alakul ki, baráti és mozgalmi jellegű, remélem elnézitek nekem a tegező hangnemet.
Az írottakhoz pár ember máris adott néhány hasznos tanácsot, így a második ("igazi első") kiadás összeállítása máris elkezdődött.
Ezúton kérek mindenkit: osszátok megy velünk tapasztalataitokat, meglátásaitokat, adjatok tanácsot, segítsetek még praktikusabbá, hasznosabbá tenni ezt a segédletet. Minden tartalmi és formai javaslatot szívesen fogadok. Kérlek benneteket, ha csak lehet, inkább írjátok le véleményeteket és kiegészítéseiteket, úgy küldjétek - a szó ugyebár elszáll...
A kiadványhoz gyakorlati
képzés (tréning) is kapcsolódik, amelyet megegyezés szerint szívesen megtartok
az érdeklődőknek. A képzés gyorstalpaló változata mintegy 3 órába besűríthető.
Persze érdemesebb egy teljes napot rászánni, mert így kényelmesen végig
lehet menni az elméleti részeken, de lehet gyakorlatokat is csinálni. Érdeklődni
az alant olvasható címen lehet, és a kiegészítési és módosítási javaslatokat
is oda várom.
Köszönöm. és kellemes,
hasznos olvasgatást kívánok!
pepe
Pályázatírás -
Gyakorlati és formai
tanácsok gyűjteménye -
segédlet pályázatírók
számára
Összeállította: Perneczky László
Kiadó: Közép- és Kelet-Európai Regionális Környezetvédelmi Központ, (REC)
Magyar Iroda
1035, Budapest, Miklós tér 1.
tel.: +1/269 7210 fax: +1/269 7259
e-mail: loh@rec.rog
pepe közvetlen e-mail: pepe@rec.org vagy pepe@re.zpok.hu