Ha
érdekel, elosvashatod a szakdolgozatomat:
Civil
szervezetek a szociális szférában...
A törvények és a rendeletek sokszor adottak, mégsem tudunk vele élni. Nem ismerjük vagy nem jól értelmezzük őket. Nincs elég információnk vagy "bátorságunk" a segítség - kéréshez.
Ezen szeretnénk segíteni - az érdeklődő szülőknek,
nagyszülőknek, fiataloknak nyújtva tanácsot, vagy kapcsolatot közvetítve.
15/1998. (IV.30.) NM rendelet
a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi
intézmények, valamint személyek
szakmai feladatairól és működésük feltételeiről
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 162.§-a (2) bekezdésének a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján az alábbiakat rendelem el:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§ (1) A rendelet hatálya kiterjed valamennyi személyes
gondoskodást nyújtó ellátásra, az ellátásban részesülő gyermekre és szülőjére,
törvényes
képviselőjére, a fiatal felnőttre, továbbá az ellátást
nyújtó személyre és intézményre.
(2) E rendelet alkalmazásában személyes gondoskodáson a
Gyvt. 15.§ (2) bekezdésében meghatározott gyermekjóléti alapellátást (a
továbbiakban:
alapellátás), valamint a Gyvt. 15.§ (3) bekezdésében meghatározott
gyermekvédelmi szakellátást (a továbbiakban: szakellátás) kell érteni.
(3) E rendeletben foglaltakat kell alkalmazni a nem állami szerv (Gyvt. 30.§) által nyújtott személyes gondoskodásra is.
(4) A Gyvt. 5.§-ában foglalt értelmező rendelkezések e rendelet vonatkozásában is irányadóak.
(5) E rendelet alkalmazásában ellátást nyújtó: a gyermek gondozását, nevelését, felügyeletét közvetlenül végző személy, illetve intézmény.
2.§ (1) A személyes gondoskodás során a gyermeki és szülői jogok tiszteletben tartásával, azok érvényesülését biztosítva kell eljárni.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó személy, illetve intézmény
az önkéntesen vagy hatósági intézkedés alapján igénybe vett ellátás megkezdésekor
gondoskodik a gyermeknek és szülőjének (törvényes képviselőjének),
illetve a fiatal felnőttnek a Gyvt. 33.§ (2) bekezdése szerinti tájékoztatásáról.
A
gyermek szülője (törvényes képviselője), illetve a fiatal
felnőtt írásban nyilatkozik a tájékoztatás megtörténtéről.
(3) Az ellátás megkezdésekor az ellátást nyújtó felhívja
a gyermek törvényes képviselőjét, illetve a fiatal felnőttet az intézményi
nyilvántartásokhoz
szükséges adatok szolgáltatására, továbbá a jogosultsági
feltételekben, illetve a nyilvántartásban szereplő adatokban beállott változások
bejelentésére.
3.§ (1) A gyermekjóléti szolgáltatás és az átmeneti gondozás
formáinak szakmai létszám irányszámait, továbbá a bölcsődei ellátásnak,
valamint a
szakellátás formáinak szakmai létszámminimum követelményeit
az 1. számú melléklet tartalmazza. A feladatellátás érdekében további munkakörök
is
létesíthetők.
(2) Az egyes munkakörökben foglalkoztatott személyek képesítési előírásait a 2. számú melléklet tartalmazza.
(3) A személyes gondoskodás körébe tartozó feladatokat ellátó személyek munkaruha juttatását a 3. számú melléklet tartalmazza.
4.§ (1) A megyei, fővárosi gyámhivatal (a továbbiakban:
megyei gyámhivatal) által kijelölt módszertani és továbbképzési feladatokat
ellátó intézmény
a) figyelemmel kíséri az alap- és szakellátásokat érintő
tudományos kutatásokat, publikációkat, a modellértékű új kezdeményezéseket,
továbbá
szorgalmazza mind szélesebb körű megismerésüket és gyakorlati
alkalmazásukat,
b) szervezi a gyermekjóléti, gyermekvédelmi területen
dolgozók tapasztalatcseréjét és továbbképzését,
c) elemzi és értékeli a személyes gondoskodást nyújtó
személyek, illetve intézmények működését, és javaslatot tesz a működés
lehetőség szerinti
javítására.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott intézmény a megyei gyámhivatal felkérésére részt vesz az ellátást nyújtó személy és intézmény ellenőrzésében.
II. Fejezet
A GYERMEKJÓLÉTI ALAPELLÁTÁSOK
1. Cím
ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
5.§ (1) Az alapellátásnak a gyermek szükségleteit figyelembe véve kell szolgálnia a Gyvt. 38.§ (1) bekezdésében meghatározott célokat.
(2) A települési önkormányzatnak az igénybe vehető alapellátásokról
tájékoztatnia kell a városi gyámhivatalt, valamint a lakosságot a helyben
szokásos
módon.
(3) Az alapellátást a jogosult lakóhelyéhez vagy tartózkodási
helyéhez legközelebb eső szolgáltatást nyújtó személynél vagy intézménynél
kell biztosítani,
kivéve, ha ez nem áll a gyermek érdekében.
2. Cím
GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁS
6.§ (1) A Gyvt. 39.§-a szerinti gyermekjóléti szolgáltatást
úgy kell szervezni, hogy az - szükség esetén - kiterjedjen a településen
vagy településrészen élő
valamennyi gyermekre.
(2) A gyermekjóléti szolgáltatást ellátások teljesítésével
(gondozással), ellátások közvetítésével (szolgáltatás) vagy szervező tevékenységgel
(szervezés)
kell biztosítani.
(3) A gondozó tevékenységet, így különösen a családgondozást a gyermekjóléti szolgálat alkalmazottja vagy megbízott szakember látja el.
(4) A gyermekjóléti szolgálat szolgáltatás közvetítésével
segíti elő a gyermek vagy családtagja hozzájutását valamely - nem a szolgálat
által nyújtott -
szolgáltatáshoz.
(5) A gyermekjóléti szolgálat szervezési feladatai körében
gondoskodik a szabadidős programoknak, a gyermekvédelmi feladatokat ellátó
személyek és
intézmények együttműködésének, valamint a helyettes szülői
hálózatnak a szervezéséről.
7.§ (1) A települési önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatás
alapfeladatain túl speciális szolgáltatásokat is nyújthat. Speciális szolgáltatás
különösen a
gyermekek utcai szociális gondozása, a lakótelepi gyermekek
szociális gondozása, illetve az ifjúsági lelkisegély-telefonvonal működtetése.
(2) Az utcai szociális munka célja a lakóhelyéről önkényesen
eltávozó, vagy gondozója által a lakásból kitett, ellátás és felügyelet
nélkül maradó gyermek
felkutatása, lakóhelyére történő visszakerülésének elősegítése,
szükség esetén átmeneti gondozásának vagy gyermekvédelmi gondoskodásban
részesítésének kezdeményezése.
(3) A lakótelepi szociális munka célja elsősorban a felügyelet
nélkül maradó, illetve az iskolából kimaradt, munkahellyel nem rendelkező,
a településen
csoportosan csellengő gyermekek és fiatal felnőttek gondozása.
A gyermekjóléti szolgáltatás feladatai
A gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése
8.§ (1) A gyermeket, illetve szülőjét tájékoztatni kell
mindazokról a jogokról, támogatásokról és ellátásokról, amelyek összefüggésben
állnak a gyermek
testi, lelki egészségének biztosításával, családban történő
nevelkedésének elősegítésével.
(2) A jogokról, támogatásokról és ellátásokról történő
tájékoztatást úgy kell szervezni, hogy arról a gyermek - fejlettségétől
függően - önállóan, törvényes
képviselője nélkül is tudomást szerezhessen.
9.§ A gyermekjóléti szolgálat a támogatásokhoz, ellátásokhoz
való hozzájutás érdekében
a) segítséget nyújt a gyermek vagy szülője (törvényes
képviselője) kérelmének előterjesztéséhez,
b) szükség esetén kezdeményezi a támogatás megállapítását,
az ellátás igénybevételét a hatáskörrel rendelkező illetékes hatóságnál,
szolgáltatónál,
c) a gyermeket, illetve a szülőt (törvényes képviselőt)
felkészíti a támogatás célszerű felhasználására.
10.§ Amennyiben a családtervezési, a pszichológiai, a nevelési,
az egészségügyi, a mentálhigiénés tanácsadást nem a gyermekjóléti szolgálat
végzi, a
szolgálat a gyermeket, illetve szülőjét (törvényes képviselőjét)
a) felhívja a tanácsadás igénybevételének lehetőségére,
b) tájékoztatja a tanácsadás céljáról és feltételeiről,
c) segíti a tanácsadást nyújtó felkeresésében.
11.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat a szociális válsághelyzetben
levő várandós anyát
a) tájékoztatja az őt, illetve a magzatot megillető jogokról,
támogatásokról és ellátásokról,
b) segíti a támogatásokhoz, ellátásokhoz való hozzájutásban,
c) személyes segítő kapcsolat keretében közreműködik problémái
rendezésében.
(2) A gyermekjóléti szolgálat a születendő gyermeke felnevelését
nem vállaló várandós anyát tájékoztatja az örökbeadás lehetőségéről, valamint
arról,
hogy melyik gyámhivatal ad részletes tájékoztatást az
örökbefogadási eljárásról.
(3) A gyermekjóléti szolgálat tájékoztatja az illetékes védőnőt a várandós anyag szociális válsághelyzetéről.
12.§ (1) A gyermek számára olyan szabadidős programokat
kell szervezni, amelyek
a) a családban jelentkező nevelési problémák és hiányosságok
káros hatásainak enyhítését célozzák, illetve
b) megszervezése a rossz szociális helyzetben lévő szülőnek
aránytalan nehézséget okozna.
(2) A gyermekjóléti szolgálat kezdeményezi, hogy a közoktatási
intézmények, az ifjúsággal foglalkozó szociális és kulturális intézmények,
valamint a
társadalmi szervezetek, szervezzenek az (1) bekezdés szerinti
célokat szolgáló programokat.
(3) A gyermek részvételének elősegítése céljából a gyermekjóléti
szolgálat nyilvántartást vezet a településen rendelkezésre álló, szabadidős
programokat
nyújtó szervezetekről, illetve programjaikról, és ezekről
tájékoztatja a gyermekeket, a szülőket (törvényes képviselőket), valamint
az iskolai gyermek- és
ifjúságvédelmi felelősöket.
13.§ A hivatalos ügyek intézkedésben való közreműködés
során a gyermekjóléti szolgálat
a) segítséget nyújt a gyermeknek, illetve a szülőnek ügyeik
hatékony intézéséhez,
b) tájékoztatja a gyermeket, illetve a szülőt az igénybe
vehető jogi képviselet lehetőségéről.
A gyermek veszélyeztetettségének megelőzése
14.§ (1) A települési önkormányzat a településen élő gyermekek veszélyeztetettségének megelőzését a gyermekjóléti szolgáltatás útján szervezi.
(2) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan észlelő- és jelzőrendszert
működtet, amely lehetővé teszi a gyermekeket általában veszélyeztető okok
feltárását,
valamint az egyes gyermek veszélyeztetettségének időben
történő felismerését. Ennek keretében figyelemmel kíséri a településen
élő gyermekek
a) életkörülményeit és szociális helyzetét,
b) gyermekjóléti és egyéb szociális ellátások iránti szükségletét,
c) gyermekvédelmi vagy egyéb hatósági beavatkozást igénylő
helyzetét.
(3) A gyermekjóléti szolgálat
a) kezdeményezi, szervezi és összehangolja a Gyvt. 17.§-ában
meghatározott, valamint más érintett személyek és szervezetek részvételét
az észlelő- és
jelzőrendszerben,
b) felhívja a Gyvt. 17.§-ában meghatározott személyeket
és szerveket jelzési kötelezettségük teljesítésére,
c) nyilvántartja, és a külön jogszabályban meghatározott
módon felhasználja az általa kezelt adatokat.
(4) A gyermekjóléti szolgálat az észlelő- és jelzőrendszer
részét képező, a gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatot ellátó
- így különösen a (3)
bekezdés a) pontjában meghatározott - így különösen a
(3) bekezdés a) pontjában meghatározott - személyek és intézmények bármely
gyermek
veszélyeztetettségével kapcsolatos jelzését fogadja, és
a probléma jellegéhez, a veszélyeztetettség mértékéhez, a család szükségleteihez
igazodó
intézkedést tesz a veszélyeztetettség kialakulásának megelőzése,
illetve a veszélyeztetettség megszüntetése érdekében.
(5) A gyermekjóléti szolgálat fogadja a panaszával hozzá forduló gyermeket, és segíti őt problémája megoldásában.
15.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat működésének megkezdésről,
tevékenységének céljáról és tartalmáról, továbbá elérhetőségéről, valamint
szolgáltatásai
igénybevételének módjáról tájékoztatja a települési, településrész
lakosságát, továbbá a 14.§ (3) bekezdésének a) pontjában meghatározott
személyeket
és intézményeket.
(2) A 14.§ (3) bekezdésének a) pontjában meghatározott
személyekkel és intézményekkel való együttműködés, valamint tevékenységük
összehangolása
érdekében, a gyermekjóléti szolgálat szükség szerint,
de legalább havi rendszerességgel esetmegbeszélést tart. Az esetmegbeszélés
célja a szolgáltatásra
rászoruló gyermeket és családot érintő információk cseréje,
azok rögzítése, a feladatok meghatározása, illetve elosztása a részt vevő
szakemberek és
egyéb meghívottak között.
(3) Az esetmegbeszélés állandó meghívottja az illetékes
védőnő, bölcsőde, óvoda munkatársa, iskolai gyermek- és ifjúságvédelmi
felelős, a családsegítő
szolgálat, illetve a nevelési tanácsadó munkatársa.
(4) Az esetmegbeszélésre a fiatalkorúak hivatásos pártfogóját
meg kell hívni, ha olyan család ügyét tárgyalják, melynek bármely tagja
fiatalkorúak
pártfogó felügyelete alatt áll.
(5) A gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó más személyeket,
illetve intézmények képviselőit szükség szerint kell meghívni, így különösen
akkor, ha
részvételük az egyes gyermekkel kapcsolatos probléma megoldásához,
illetve a gyermekek nagyobb csoportját érintő veszélyeztető tényezők
megszüntetését célzó cselekvési terv kidolgozásához szükséges.
(6) Évente legalább egy alkalommal - a gyermekjóléti szolgálat
által szervezett tanácskozáson - át kell tekinteni a település gyermekvédelmi
rendszerének
működését, és javaslatot kell tenni annak lehetőség szerinti
javítására.
A gyermek veszélyeztetettségének megszüntetése
16.§ (1) A kialakult veszélyeztetettség megszüntetésére
irányuló családgondozás körében a gyermekjóléti szolgálat családgondozója
személyes segítő
kapcsolata keretében
a) támogatja a gyermeket az őt veszélyeztető körülmények
elhárításában, személyisége helyes irányú fejlődésében,
b) segíti a szülőket a gyermek gondozásában, ellátásának
megszervezésében, a családban jelentkező működési zavarok megszüntetésében,
illetve
c) kezdeményezi és a gyermeknek nyújtott gyermekjóléti
ellátásokkal összehangolja a szülők és más hozzátartozók részére a szociális
alapellátás
keretében nyújtott személyes gondoskodást.
(2) Az (1) bekezdés szerinti családgondozást tervezett módon, határidő megállapításával kell teljesíteni.
(3) A családgondozó a gondozás megkezdésekor rögzíti a gyermek és szülője (törvényes képviselője) személyi adatait, továbbá helyzetértékelést készít.
(4) Az (1) bekezdésben foglaltak biztosítására a családgondozó
- a gyermek és a szülő (törvényes képviselő) közreműködésével - gondozási
tervet
készít. A gondozási tervet készít. A gondozási tervet
ismertetni kell a gyermekkel és a szülővel (törvényes képviselővel).
(5) A családgondozó - a gyermek és a szülő (törvényes képviselő)
közreműködésével - szükség szerint, de legalább hat hónaponként értékeli
a gondozás
eredményességét, és a megállapításokat a helyzetértékelésben
rögzíti.
17.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat, illetve a speciális
szolgálat a családi konfliktusok megoldását az érintett családtagok közötti
közvetítéssel, illetve más
konfliktuskezelő, családterápiás módszer alkalmazásával
segíti elő, vagy javaslatot tesz ilyen szolgáltatás igénybevételére.
(2) A gyermekjóléti szolgálat elősegíti, hogy a szülők
- akik a házasság felbontása vagy a gyermek elhelyezése, illetve a szülő
és a gyermek közötti
kapcsolattartás rendezése céljából indított eljárás résztvevői
- értesüljenek a konfliktuskezelő szolgáltatás igénybevételének lehetőségéről.
18.§ (1) Ha a gyermek veszélyeztetettségét a gyermek, illetve
szülőjének vagy más hozzátartozójának egészségi állapota vagy fogyatékossága
okozza, a
gyermekjóléti szolgálat egészségügyi vagy gyógypedagógiai
ellátás biztosítását kezdeményezi.
(2) Ha a veszélyeztetettség valamely más gyermekjóléti
vagy szociális ellátás biztosításával előreláthatólag megszüntethető vagy
mérsékelhető, a szolgálat
kezdeményezi az ellátás biztosítását.
(3) Ha a gyermekjóléti szolgálat valamely ellátás biztosítását
kezdeményezi, előzőleg kísérletet kell tennie arra, hogy megnyerje a gyermek,
illetve szüléje
(törvényes képviselője) együttműködését, kivéve, ha elháríthatatlan
akadály vagy sürgős szükség áll fenn.
(4) A gyermekjóléti szolgálat az eset összes körülményeinek
feltárása után mérlegeli, hogy a kialakult veszélyeztetettség megszüntethető-e
az önként
igénybe vehető alapellátásokkal, vagy a gyermekvédelemi
gondoskodás körébe tartozó, illetve egyéb hatósági intézkedés kezdeményezésére
van-e
szükség.
Javaslattétel gyermekvédelmi gondoskodás alkalmazására
19.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat a gyermekvédelmi gondoskodás
körébe tartozó hatósági intézkedések közül javaslatot tehet
a) a jegyzőnek a gyermek védelembe vételére, illetve ideiglenes
hatályú elhelyezésére,
b) a városi gyámhivatalnak a gyermek ideiglenes hatályú
elhelyezésére vagy nevelésbe vételére.
(2) Az (1) bekezdés szerinti javaslatban a szolgálatnak
ismertetni kell a gyermek helyzetét, különösen
a) a veszélyeztető körülményeket,
b) a gyermek személyiségének feltárt jellemzőit,
c) a szülő nevelési tevékenységét, és
d) a család szociális helyzetére vonatkozó adatokat,
e) az addig biztosított alapellátásokat, valamint az ügy
szempontjából fontos más ellátásokat,
f) a gyermek és a szülő (törvényes képviselő) addigi együttműködési
készségét, illetve annak hiányát.
(3) A gyermeket fenyegető közvetlen és súlyos veszély esetén
a szolgálat csak a veszély tényét és jellegét nevezi meg, és a többi adat
feltárásának
mellőzésével tesz javaslatot a hatóság intézkedésére.
A hiányzó adatokat a hatáság felhívásától függően szerzi be.
A védelembe vételhez kapcsolódó szolgáltatási feladatok
20.§ (1) Ha a jegyző a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi
és gyámügyi eljárásokról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet (a
továbbiakban: Gyer.) 85.§-a alapján - a védelembe vétel
mellőzésével - felhívta a gyermekjóléti szolgálatot az alapellátás keretében
történő
segítségadásra, a gyermekjóléti szolgálat felveszi a kapcsolatot
a gyermekkel, illetve családjával, és szükség szerint biztosítja a gyermekjóléti
szolgáltatást.
(2) A gyermekjóléti szolgálat javaslatot tesz a gyermek
védelmébe vételére, ha a szolgálat előzetesen megkísérelte a veszélyeztetett
gyermeknek az
alapellátás keretében történő segítését, de az a gyermek
vagy a szülő (törvényes képviselő) megfelelő együttműködésének hiánya miatt
nem vezetett
eredményre.
(3) A gyermekjóléti szolgálat a védelembe vételre vonatkozó
javaslatában közli a gyermeket korábban gondozó családgondozó adatait,
illetve szükség
esetén javaslatot tesz a jegyzőnek másik családgondozó
kirendelésére.
21.§ (1) A védelembe vétel során a gyermekjóléti szolgálat
vezetője, illetve a kirendelt családgondozó jegyző határozata alapján biztosítja
a gyermekjóléti
szolgáltatást.
(2) A családgondozó a gondozási-nevelési tervet a szülővel
és a gyermekkel együttműködve készíti el. A terv elkészítésénél figyelembe
kell venni az
alapellátás során követett gondozási tervet és az alapellátás
tapasztalatait.
(3) A gondozási-nevelési terv tartalmazza
a) a veszélyeztető körülmények megjelölését,
b) a védelembe vétel megszüntetéséhez szükséges változásokat,
valamint ennek elérése érdekében a családgondozó, a szülő, valamint a gyermek
feladatait,
c) a család részére szükséges ellátásokat,
d) a szükségesnek tartott hatósági, illetve bírósági eljárások
kezdeményezésének megjelölését,
e) a segítséget nyújtó intézmények, illetve személyek
megjelölését, továbbá
f) a szakmailag szükségesnek tartott egyéb rendelkezéseket.
22.§ (1) A védelembe vétel során a kirendelt családgondozó
feladata
a) a gyermek gondozásának, ellátása szervezésének és a
szülői nevelés támogatásának folyamatos biztosítása, valamint
b) a jegyző tájékoztatása - felülvizsgálat keretében,
illetve szüksége szerint - a gyermek veszélyeztetettségére vonatkozó körülményekről.
(2) A védelembe vétel keretében folytatott családgondozásra a 16.§ rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(3) A családgondozó a szülővel és a gyermekkel fenntartott
segítő kapcsolata során elősegíti, hogy
a) a szülő, illetve a gyermek fogadják el a gondozási-nevelési
terv céljait, és működjenek együtt a tervben meghatározottak teljesítése
érdekében,
b) a szülő, illetve a gyermek nyilatkozattal vállalják
az a) pont alatti együttműködést,
c) a szülő váljon alkalmassá, illetve legyen hajlandó
a gyermeket veszélyeztető körülmények elhárítására és a gyermek testi,
értelmi, érzelmi és erkölcsi
fejlődésének biztosítására,
d) az a)-c) pontban foglaltak alapján sor kerülhessen
a védelembe vétel megszüntetésére.
(4) Amennyiben a gondozási-nevelési terv megvalósítása
a szülő, illetve a gyermek megfelelő együttműködése miatt nem lehetséges,
a családgondozó
a) módosítja a gondozási-nevelési tervet,
b) felhívja a szülő, illetve a gyermek figyelmét arra,
hogy a védelembe vétel sikertelensége esetén a gyermekvédelmi gondoskodás
más eszközének
alkalmazására kerülhet sor,
c) javaslatot tesz a jegyzőnek, illetve a gyámhivatalnak
a gyermekvédelmi gondoskodás más eszközének alkalmazására.
(5) A családgondozó a védelembe vétel felülvizsgálata során
tájékoztatja a jegyzőt a védelembe vétel körében végezett családgondozói
tevékenységéről,
és megindokolt javaslatot tesz
a) a védelembe vétel fenntartására vagy megszüntetésére,
b) a jegyző vagy a gyámhivatal által teendő intézkedésekre.
A családjából kiemelt gyermek visszahelyezésének elősegítése, illetve utógondozása
23.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat a családból kiemelt
gyermek visszahelyezését segítő családgondozást a gyámhivatal által elfogadott
egyéni elhelyezési
terv alapján teljesíti.
(2) A gyermekjóléti szolgálat családgondozója együttműködik
a területi gyermekvédelmi szakszolgálat (a továbbiakban: szakszolgálat)
vagy a
nevelőszülői hálózatot működtető, illetve a gyermekotthon
családgondozójával. Az együttműködés keretében a gyermekjóléti szolgálat
családgondozója
elsősorban a szülőket támogatja a nevelésbe vétel megszüntetéséhez
szükséges feltételek megvalósításában, a gyermekkel való kapcsolattartásban.
(3) a gyermekjóléti szolgálat családgondozója a családgondozást
különösen a következő szolgáltatásokkal teljesíti:
a) személyes segítő kapcsolat keretében a szülő és a gyermek
kapcsolatának helyreállítása, továbbá folyamatos kapcsolattartásuk segítése,
b) a szülők nevelési, gondozási, háztartásszervezési ismeretei
gyarapításának támogatása,
c) közreműködés a család lakáskörülményeinek rendezésében,
a lakás felszerelésének és berendezésének elfogadhatóvá tételében,
d) a szülők szociális és egyéb ellátásokhoz való hozzájutásának,
ügyeik intézésének támogatása,
e) társadalmi szervezetek és önkéntes segítők közreműködésének
kezdeményezése.
(4) A gyermekjóléti szolgálat családgondozója javaslatot
tesz a gyámhivatal felé a kapcsolattartás formájának és módjának megváltoztatására,
ha a
szülők körülményeiben, életvitelében beállott változás
azt indokolttá teszi.
(5) A gyermek nevelésbe vételének felülvizsgálata során
a gyermekjóléti szolgálat tájékoztatja a gyámhivatalt a Gyer. 109.§ (1)
bekezdésében
foglaltakról.
24.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat családgondozója a családjába visszahelyezett gyermek utógondozását a gyámhivatal határozata alapján látja el.
(2) Az utógondozás célja a gyermek családjába történő visszailleszkedésének,
tanulmányai folytatásának vagy iskolai végezettségének,
szakképzettségének megfelelő munkahely-felkutatás segítése.
(3) Az utógondozás során a gyermekjóléti szolgálat családgondozója
együttműködik a gyermekotthon, a nevelőszülő hálózatot működtető, illetve
a
szakszolgálat utógondozójával.
(4) A gyermek visszahelyezését segítő családgondozásra, valamint az utógondozásra egyébként a 16.§ szabályait kell megfelelően alkalmazni.
A helyettes szülői hálózat szervezése
25.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat közreműködik a településen
a gyermek átmeneti gondozását saját háztartásukban helyettes szülőként
vállaló
személyek, családok felkutatásában, továbbá tájékoztatást
ad számukra az átmeneti gondozás keretében ellátandó feladatokról, illetve
a helyettes szülői
jogviszonyról. A gyermekjóléti szolgálat nyilvántartást
vezet a helyettes szülői férőhelyekről.
(2) A gyermekjóléti szolgálat a települési önkormányzat
által működtetett helyettes szülői hálózat szervezése, működtetése érdekében
helyettes szülői
tanácsadó alkalmazásával folyamatosan segíti a helyettes
szülőt feladatai ellátásában, illetve ellenőrzi tevékenységét.
(3) A gyermekjóléti szolgálatnak abban az esetben is gondoskodnia
kell a (2) bekezdés szerinti helyettes szülő szakmai segítéséről, illetve
ellenőrzéséről,
ha a helyettes szülői hálózat létszáma helyettes szülői
tanácsadó alkalmazását nem indokolja.
(4) A helyettes szülői tanácsadó feladataira a 100.§ (2) bekezdésében foglaltakat értelemszerűen alkalmazni kell.
(5) A helyettes szülői tanácsadó jelzi a települési önkormányzat
jegyzőjének, ha a helyettes szülő a gyermek teljes körű ellátását nem biztosítja
megfelelően.
Az örökbefogadással kapcsolatos feladatok
26.§ (1) Az átmeneti nevelésbe vett gyermek örökbefogadhatóvá
nyilvánítására irányuló eljárás során a gyermekjóléti szolgálat a gyámhivatal
megkeresésére
a) környezettanulmányt készít a gyermek szüleinél,
b) véleményt ad arról, hogy az örökbefogadhatóvá nyilvánítás
a gyermek érdekét szolgálja-e.
(2) A gyermekjóléti szolgálat környezettanulmányt készít
az örökbefogadni szándékozó személy családi és lakáskörülményeiről
a) az örökbefogadás előtti eljárásban a szakszolgálat,
b) az örökbefogadás iránti kérelem elbírálása előtt a
gyámhivatal
megkeresésére.
(3) A gyermekjóléti szolgálat a gyámhivatal megkeresésére
figyelemmel kíséri az örökbefogadni szándékozó személyhez gondozásra kihelyezett
gyermek
ellátását, a szülő-gyermek kapcsolat alakulását, a gyermeknek
a családba történő beilleszkedését, és a gyámhivatal által kitűzött határidőre
megküldi az
örökbefogadásra vonatkozó javaslatát.
A gyermekjóléti szolgáltatás biztosításának módja
27.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat szervezhető különösen:
a) önálló gyermekjóléti szolgálat működtetésével,
b) más intézmény keretében,
c) önálló családgondozó alkalmazásával.
(2) Ha az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott
szolgálat több telephellyel működik,
a) ki kell jelölni az egyes szolgálatok működési területét,
és arról a lakosságot tájékoztatni kell,
b) meg kell határozni az egyes intézmények közötti feladatmegosztás
és együttműködés szabályait.
(3) Az önkormányzat speciális feladatkörű gyermekjóléti szolgálatot is szervezhet.
Az önálló gyermekjóléti szolgálat
28.§ (1) Az önálló gyermekjóléti szolgálat olyan szolgáltató
intézmény, mely az alapellátás keretében alaptevékenységként gyermekjóléti
szolgáltatást
nyújt.
(2) A gyermekjóléti szolgálat vezetőjének feladata különösen
a) az esetek elosztása a családgondozók között,
b) legalább havonta esetmegbeszélések megszervezése,
c) a családgondozók rendszeres továbbképzésének és szakmai
tapasztalatcseréjének megszervezése.
29.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat családgondozója számára
a munkavégzéshez biztosítani kell
a) olyan önálló irodai elhelyezést, amely megfelel a személyes
segítő munka követelményeinek,
b) a heti munkaidőkeretnek legalább a felét kötetlen munkaidő-beosztás
keretében, a személyes segítő munka, illetve az adatgyűjtés helyszínen
való
elvégzéséhez,
c) a rendszeres szakmai továbbképzést.
(2) A családgondozó a feladata ellátása során a gyermekkel vagy családjával kapcsolatos adatokat a külön jogszabályban meghatározottak szerint kezeli.
A más intézmény keretében működő gyermekjóléti szolgálat
30.§ (1) Ha a gyermekjóléti szolgálat feladatait más intézmény
(pl. családsegítő szolgálat) keretében látja el, az önálló gyermekjóléti
szolgálatra vonatkozó
szabályokat a (2)-(3) bekezdésben meghatározott eltérésekkel
kell alkalmazni.
(2) Az intézmény alapító okirata tartalmazza a gyermekjóléti szolgálat feladatainak ellátását is.
(3) Az intézményben biztosítani kell a gyermekjóléti szolgálat önálló szakmai egységként történő működtetését.
(4) Ha a gyermekjóléti szolgálat családsegítő szolgálat
keretében működik, a lakosságot megfelelően tájékoztatni kell arról, hogy
az intézmény a szociális
igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi
III. törvényben meghatározott családsegítési feladatán túl a gyermekjóléti
szolgálat feladatait is
ellátja.
A társulás keretében működő gyermekjóléti szolgálat
31.§ (1) Ha a települési önkormányzat társulás keretében
vagy ellátási szerződés kötése útján gondoskodik a gyermekjóléti szolgálat
feladatainak
ellátásáról, a települési önkormányzat tájékoztatja a
lakosságot gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó szakembereknek az adott településen
való
elérhetőségéről, a szolgáltatás helyéről, idejéről és
gyakoriságáról.
(2) Az (1) bekezdés szerint biztosított gyermekjóléti szolgálat családgondozójára a 29.§-ban foglaltak az irányadók.
Az önálló családgondozó
32.§ (1) Ha az önkormányzat önálló családgondozó foglalkoztatásával
biztosítja a gyermekjóléti szolgálat feladatainak ellátását, a 2. számú
mellékletben
meghatározott képesítésű személyt kell családgondozó munkakörben
alkalmaznia.
(2) Az önálló családgondozóra - a (3) bekezdésben meghatározott
eltérésekkel - az önálló gyermekjóléti szolgálat családgondozójára vonatkozó
rendelkezések az irányadóak (29.§)
(3) Az önkormányzat gondoskodik arról, hogy az önálló családgondozó
számára szakintézmény - különösen önálló gyermekjóléti szolgálat vagy
gyermekjóléti szolgálatként is működő családsegítő szolgálat
- biztosítsa
a) szükség szerinti szakmai és módszertani konzultációt,
b) a rendszeres esetmegbeszélést több szakember közreműködésével,
b) a rendszeres szakmai továbbképzést,
c) a családgondozó szakszerű helyettesítését.
A gyermekjóléti szolgálat ellenőrzése
33.§ (1) A gyermekjóléti szolgálat szakmai ellenőrzése a Gyvt. 118.§-ának (3) bekezdése szerint történik.
(2) A módszertani feladatot is ellátó gyermekjóléti szolgálat
a megyei gyámhivatal, a fenntartó, illetve a működést engedélyező jegyző
felkérésre
szakvéleményt ad arról, hogy az ellenőrzött gyermekjóléti
szolgálat működése megfelel-e a jogszabályban előírt szakmai követelményeknek.
3. Cím
A GYERMEKEK NAPKÖZBENI ELLÁTÁSA
34.§ A családban nevelkedő, a szülők munkavégzése, betegsége
vagy egyéb ok miatt ellátatlan gyermek nappali felügyeletét, gondozását,
nevelését
napközbeni ellátás keretében kell biztosítani.
Bölcsőde
35.§ (1) A bölcsőde olyan szolgáltató intézmény, amely az alapellátás keretében alaptevékenységként napközbeni ellátást nyújt a gyermek számára.
(2) A bölcsőde feladata a három éven aluli gyermekek gondozása-nevelése,
harmonikus testi-szellemi fejlődésének segítése az életkori és egyéni
sajátosságok figyelembevételével.
(3) A bölcsőde a feladat jellegétől függően
a) napos bölcsőde,
b) hetes (5 napos) bölcsőde
lehet.
(4) Ha a bölcsőde más intézménnyel összevontan működik, biztosítani kell a bölcsőde önálló szakmai egységként történő működtetését.
36.§ (1) Bölcsődébe a gyermek húszhetes korától hároméves
korának betöltéséig, illetve annak az évnek december 31-ig vehető fel,
amelyben harmadik
életévét betölti.
(2) Ha a gyermek a harmadik életévét betöltötte, de testi
vagy szellemi nevelésére és óvodai jelentkezését a bölcsőde orvosa nem
javasoltja,
bölcsődében gondozható negyedik életévének betöltését
követő augusztus 31-ig.
(3) A gyermek bölcsődébe történő felvételét a szülő hozzájárulásával
a) a körzeti védőnő,
b) a házi gyermekorvos vagy a háziorvos,
c) a szociális, illetve családgondozó,
d) a gyermekjóléti szolgálat,
e) a gyámhatóság
is kezdeményezheti.
(4) A bölcsődébe történő felvételt fogyatékos gyermek esetén
a (3) bekezdésben foglaltakon túl a gyermek habilitációját segítő szakember
és a
közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban:
Kt.) 30.§-ának (3) bekezdésében, valamint 34.§-ának a) pontjában szabályozott
szerv
(a továbbiakban: szakértői bizottság) is kezdeményezheti,
ha a bölcsődében a gyermek korai fejlesztése megszervezhető.
37.§ (1) A napos bölcsődébe a fenntartó által meghatározott
napi nyitvatartási időn belül biztosítja a gyermek ellátását. Alapfeladatként
nyújtott ellátás
esetén egy gyermek napi gondozási ideje a tizenként órát
nem haladhatja meg.
(2) A hetes bölcsőde naptári hetenként legalább százhúsz óra időtartamban bentlakásos formában folyamatos ellátást biztosít.
38.§ (1) Hetes bölcsődébe azt a gyermeket lehet felvenni,
akinek egészsége, testi vagy szellemi fejlődése a család szociális helyzete,
illetve otthoni
körülményei miatt otthonában hétközben nem biztosítható.
(2) Ha a gyermek hetes bölcsődei elhelyezésére okot adó körülmények megváltoztak, a hetes bölcsődei ellátást meg kell szüntetni.
39.§ (1) A szülőnek (törvényes képviselőnek) a gyermek
bölcsődei jelentkezéséhez csatolnia kell a kezelőorvosának igazolását arról,
hogy a gyermek
egészségi állapota alapján bölcsődében gondozható.
(2) Nem gondozható bölcsődében a fertőző beteg gyermek mindaddig, amíg a kezelőorvos igazolása szerint ez az állapota fennáll.
40.§ (1) A bölcsődei ellátás keretében a gyermek életkorának
és egészségi állapotának megfelelően biztosítani kell
a) a gondozás-nevelés feltételeit, így különösen
aa) a törvényes képviselő közreműködésével történő fokozatos
beilleszkedés lehetőségét,
ab) megfelelő textíliát és bútorzatot,
ac) a játéktevékenység feltételeit,
ad) a szabadban való tartózkodás feltételeit,
ae) a fogyatékos gyermek egyéni fejlesztésének feltételeit,
b) az étkeztetést.
(2) Egy bölcsődei csoportban - a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - legfeljebb 10 gyermek gondozható.
(3) A fogyatékos gyermeket is ellátó csoportban legfeljebb 8, a kizárólag fogyatékos gyermeket ellátó csoportban legfeljebb 6 gyermek gondozható.
(4) A bölcsődei gondozás-nevelés minimumfeltételeit, valamint
a szakmai munka részletes szempontjait az Országos Család- és Gyermekvédelmi
Intézet
(a továbbiakban: Módszertani Intézet) által kiadott módszertani
levél tartalmazza.
41.§ (1) A fogyatékos gyermek habilitációs céllal a korai
fejlesztés feltételeivel rendelkező bölcsődébe felvehető és a szakértői
bizottsággal egyeztetett
vélemény alapján gondozható, ha a bölcsődei gondozás során
nem veszélyezteti sem maga, sem társai testi épségét.
(2) A szakértői bizottság szakvéleménye alapján felvehető
a bölcsődébe és 6 éves koráig gondozható az a fogyatékos gyermek, aki valószínűsíthetően
képzési kötelezettséget fog teljesíteni. A gyermek képességeit
5 éves korában a szakértői bizottságnak újra szakvéleményeznie kell.
(3) Fogyatékos gyermeket bölcsődébe próbaidővel lehet felvenni, melynek legrövidebb időtartama egy hónap.
(4) A próbaidő letelte után a gyermekkel közvetlenül foglalkozó
szakmai csoport (orvos, gyógypedagógus, gondozónő) együttes véleménye
figyelembevételével kell dönteni a gyermek további gondozásáról.
Elutasítás esetén a gyermeket további korai fejlesztése érdekében a 36.§
(4)
bekezdése szerinti szakértői bizottsághoz kell irányítani,
illetve a törvényes képviselőt tájékoztatni kell a gyermek más intézményben
való elhelyezésének
lehetőségéről és módjáról.
42.§ (1) A fogyatékos gyermek bölcsődei elhelyezése történhet
a) egészséges gyermekekkel közös csoportban,
b) speciális bölcsődei csoportban.
(2) A speciális csoportban elhelyezett gyermekek állapotától
függően kell meghatározni az egy gondozó által ellátható gyermeklétszámot,
ez azonban
gondozónként három gyermeknél több nem lehet.
43.§ (1) A bölcsődei ellátás megszűnik
a) a bölcsődei nevelési év végén (augusztus 31.), ha a
gyermek a harmadik életévét betöltötte, illetve
b) ha a 36.§ (2) bekezdése, illetve a 41.§ (2) bekezdése
szerinti életkort elérte.
(2) Meg kell szüntetni annak a gyermeknek az ellátását,
aki a bölcsőde orvosának szakvéleménye szerint egészségi állapota miatt
bölcsődében nem
gondozható, illetőleg magatartászavara veszélyezteti a
többi gyermek fejlődését.
(3) A bölcsőde orvosa a (2) bekezdés szerinti szakvélemény
kialakítása előtt más szakember (gyógypedagógus, pszichológus, gondozó
stb.) véleményét
is kikéri.
44.§ (1) Ha a bölcsőde alapfeladatát nem veszélyezteti,
a bölcsőde térítési díj ellenében külön szolgáltatásként
a) játszócsoportot,
b) időszakos gyermekfelügyeletet,
c) gyermekhotelt,
d) egyéb, gyermeknevelést segítő szolgáltatást (pl. gyermeknevelési
tanácsadást, játék-, eszközkölcsönzést)
működtethet, illetve otthoni gyermekgondozást biztosíthat.
A bölcsőde által biztosított külön szolgáltatásokat a gyermek 6. életévének
betöltéséig lehet
igénybe venni.
(2) A játszócsoportban szakképzett gondozónő segítségével
gyermekfelügyelet vagy a gyermek és a szülő (gondozó) együttes játéklehetősége
biztosítható.
(3) Az időszakos gyermekfelügyelet keretében a gyermek
számára a szülő (gondozó) által igényelt alkalommal és időtartamban bölcsődei
ellátás
nyújtható az e célra létrehozott játszócsoportban vagy
a normál bölcsődei csoport üres férőhelyein.
(4) A gyermekhotel olyan gyermek részére nyújt 24 órás
folyamatos ellátást, akiről szülője (gondozója) elfoglaltsága miatt átmeneti
ideig nem tud
gondoskodni. Az ellátás hétvégén és ünnepnapon is biztosítható,
időtartama azonban egy alkalommal a tizenöt napot nem haladhatja meg.
45.§ (1) A bölcsődék szakmai ellenőrzése a Gyvt. 118.§-ának (3) bekezdése szerint történik.
(2) A bölcsődék egészséügyi tevékenysége feletti szakfelügyeletet
az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat területileg illetékes
megyei
(fővárosi) intézetének tisztifőorvosa (a továbbiakban:
tisztifőorvos) gyakorolja. A tisztifőorvos feladata ellátása érdekében
közreműködésre felkérheti a
megyei módszertani bölcsődét.
(3) A módszertani bölcsőde felkérésre szakvéleményt ad
az ellenőrzést végző, illetve a felügyeletet gyakorló szervnek, valamint
a fenntartónak, hogy a
bölcsőde tárgyi és személyi feltételei, szakmai programja
és működése megfelel-e a jogszabályokban előírt szakmai követelményeknek.
Családi napközi
46.§ Az alapellátás keretében germekek napközbeni ellátásra
családi napközi működtethető az ellátást nyújtó saját otthonában vagy más,
e célra
kialakított helyiségben.
47.§ (1) Családi napköziben a Gyvt. 43.§ (2) bekezdése
szerinti ellátás biztosításában csak olyan böntetlen előéletű személy vehet
részt, aki érvényes
egészségügyi könyvvel rendelkezik, és vérsezrinti gyermeke
nincs ideiglenes hatályú elhelyezésben, átmeneti vagy tartós nevelésben.
Az alkalmasság
szempontjaira egyébként a Módszertani Intézet módszertani
levelében foglaltak az irányadók.
(4) A családi napközit működtető személynek igazolnia kell,
hogy betegsége vagy egyéb váratlan esemény bekövetekzése esetén helyettesítése
megoldott
olyan személlyel, aki megfelel az (1) bekezdésben megjelölt
alkalmassági feltételeknek.
(5) Amenyiben a családi napközit működtető a saját otthonában
nyújtja az ellátást, az (1) bekezdésben foglalt rendelkezéseket a vállalkozóval
közös
lakásban élő személyekre is alkalmazni kell.
48.§ (1) A családi napközi feladatainak ellátására csak
száraz, világos, jól szellőztethető és fűthető épület vagy lakás alkalmas,
függetlenül attól, hogy
önállóan vagy olyan épületben működik-e, amelyet más célra
is hasznosítanak.
(2) A családi napköziben a gondozás-nevelés részletes szakmai
szempontjait úgy kell meghatározni, illetve az esetleges balesetek megelőzése
érdekében
a gyermekek tartózkodására szolgáló helyiségeket úgy kell
kialakítani, hogy az megfeleljen a Módszertani Intézet módszertani levelében
foglaltaknak.
49.§ (1) Családi napköziben a gyermeklétszám a saját, napközbeni
ellátást igénylő gyermeket is figyelembe véve
a) három 5 éves kor alatti egészséges gyermek - akik közül
egy lehet 1 évesnél fiatalabb, de 20 hetesnél idősebb -, továbbá két iskolás
korú gyermek,
vagy
b) öt fő 5 évesnél idősebb egészséges gyermek [a Kt. 69.§
(1) bekezdésében szabályozottak szerint], vagy
c) egy fogyatékos gyermek és két 5 évesnél fiatalabb nem
fogyatékos gyermek, vagy
d) két fogyatékos gyermek
lehet.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott létszámon túl egy
3 év alatti és egy 3 év feletti gyermekkel több gyermek ellátása engedélyezhető,
ha az ellátást
végzőnek kisegítő feladatokra állandó segítsége van.
50.§ Ha a családi napköziben 3 évesnél fiatalabb és 3-14
éves kör közötti gyermeket is elhelyeznek, az 1 éves kor alattiak részére
elkülönített játszó- és
öltöztetőhelyet kell kialakítani.
Házi gyermekfelügyelet
51.§ (1) Az alapellátás keretében gyermekek napközbeni
ellátásaként házi gyermekfelügyelet biztosítható a gyermek ellátásában
akadályozott szülő
kérelmére
a) a nappali intézményben el nem helyezhető,
b) a nappali intézményben elhelyezett, de a nappali intézmény
nyitvatartási idején túl felügyelet nélkül maradó
gyermek számára.
(2) Különösen indokolt a házi gyermekfelügyelet biztosítása
a) az egyedülálló szülő gyermeknevelésben való átmeneti
akadályoztatása esetén,
b) iker gyermekek gondozásának, nevelésének segítésre,
c) a váltott műszakban dolgozó, egyedülálló szülő gyermekének
a kora reggeli, illetve késő eseti órákban.
(3) A házi gyermekfelügyelet során a gyermek életkorához, egészségi állapotához igazodó gondozást, felügyeletet kell biztosítani.
(4) A házi gyermekfelügyelet keretében gondozó tevékenységet csak olyan személy láthat el, aki megfelel a 47.§ (1) bekezdésében foglaltaknak.
(5) A házi segítségnyújtás körébe tartozó gondozói tevékenységet
hivatásos és társadalmi gondozó végzi. A gondozó napi gondozási tevékenységéről
a
személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások
és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról, és az igénylésükhöz felhasználható
bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII.29.) Korm. rendelet
3. számú melléklete szerinti gondozási naplót vezeti.
(6) A házi gyermekfelügyeletet végző gondozó csak a gyermek gondozásra vehető igénybe.
4. Cím
GYERMEKEK ÁTMENETI GONDOZÁSA
52.§ (1) Az alapellátás keretében a családban nevelkedő,
rászoruló gyermeket ideiglenes jelleggel az életkorához, egészségi állapotához
és egyéb
szükségleteihez igazodó, teljes körű ellátást biztosító
- a Gyvt.-ben meghatározott ideig tartó - átmeneti gondozásban kell részesíteni.
(2) Az átmeneti gondozás során a gyermek számára a 76-82.§-okban részletezett ellátást kell nyújtani.
(3) Az átmeneti gondozásban részesített gyermek gondozásának,
nevelésének célja, hogy
a) ideiglenesen pótolja a gyermek gondozásában akadályozott
szülő gondoskodását,
b) együttes elhelyezést és ellátást biztosítson az otthontalanná
vált szülő és gyermeke számára.
(4) A (3) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a
szülőkhöz történő mielőbbi visszakerülés érdekében a gyermek gondozását
végző, valamint a
szülőt segítőszemélyek kötelesek együttműködni egymással.
53.§ (1) Az átmeneti gondozás megkezdésekor - ha az előre
láthatólag egy hónapnál hosszabb időtartamú lesz - el kell készíteni a
gyermekre vonatkozó
egyéni gondozási-nevelési tervet. A terv célja a gyermek
gondozásával, nevelésével, családjába történő visszajuttatásával kapcsolatos
feladtok részletes
megtervezése és az abban részt vevő szakemberek közötti
munkamegosztás kidolgozása.
(2) A terv elkészítésekor figyelemmel kell lenni
a) a gyermek testi, lelki állapotára, családi kapcsolataira,
nemzetiségi, etnikai és vallási hovatartozására,
b) az átmeneti gondozását szükségessé tevő okokra,
c) a gyermekjóléti szolgálat által az alapellátás, illetve
a védelembe vétel során készített gondozási tervre,
d) a gyermekkel és szülőjével (törvényes képviselőjével)
folytatott személyes beszélgetés során szerzett tapasztalatokra,
e) egyéb, a gyermek nevelése, gondozása szempontjából
jelentős körülményre.
(3) Az egyéni gondozási-nevelési terv kidolgozásában be kell vonni a gyermek szülőjét (törvényes képviselőjét).
(4) Az átmeneti gondozást nyújtónak az egyéni gondozási-nevelési terv alapján ellátandó feladataira a 84.§ értelemszerűen irányadó.
54.§ (1) Az átmeneti gondozásban részesített gyermek számára
nyújtott ellátásról, gondozásról, nevelésről a gyermek és szülője (törvényes
képviselője) a
85.§ (1)-(2) bekezdésében meghatározottak szerint nyilváníthat
véleményt.
(2) Az átmeneti gondozásban részesített gyermek vallásgyakorlására,
továbbá kisebbségi önazonossága megőrzésére a 85.§ (3)-(4) bekezdései az
irányadók.
55.§ Az átmeneti gondozásban részesített gyermeknek a gondozási
helyéről engedély nélküli eltávozása, illetve távolmaradása esetén a 86.§-ban
foglaltak
szerint kell eljárni.
56.§ (1) Az átmeneti gondozást nyújtó személy vagy intézmény elősegíti a gyermeknek a szülővel való kapcsolattartását.
(2) A szülő az átmeneti otthon házirendje, illetve a helyettes
szülővel történt megállapodás szerint látogathatja meg, illetve viheti
el a gyermeket, és élhet a
kapcsolattartás egyéb formáival (levelezés, telefonkapcsolat,
ajándékozás, csomagküldés).
(3) Az átmeneti gondozást nyújtó a gyermek átmeneti gondozásáról
értesíti a szülő lakóhelye (tartózkodási helye) szerinti gyermekjóléti
szolgálatot és
együttműködik vele az átmeneti gondozást szükségessé tevő
okok megszüntetése, a gyermek mielőbbi hazakerülése érdekében.
57.§ (1) Az átmeneti gondozás keretében a lakóhelyéről
önkényeses eltávozott vagy gondozási helyét elhagyni kényszerült gyermek
számára az
állapotához, a bekerülésének körülményeihez igazodó speciális
ellátást, lakhatást kell biztosítani.
(2) A gyermekotthonban a gyermekkel folytatott egyéni beszélgetés
során fel kell tárni a gyermek felügyelet nélkül maradását előidéző, illetve
átmeneti
gondozását szükségessé tevő okokat.
(3) Ha a feltárt körülmények alapján valószínűsíthető,
hogy a gyermek visszakerülése a szülőhöz (törvényes képviselőhöz) ellentétes
a gyermek
érdekével, vagy ha a gyermek nem akar visszakerülni szülőjéhez
(törvényes képviselőjéhez), az ellátást nyújtó haladéktalanul megkeresi
a gyámhivatalt a
szükséges hatósági intézkedés megtétele céljából.
(4) Az (1) bekezdés szerinti gyermek átmeneti gondozásra
történt befogadásáról haladéktalanul tájékoztatni kell a Gyermekjóléti
Szolgálatot, továbbá
értesíteni kell a szülőt (törvényes képviselőt) arról,
hogy
a) gyermekéről gondoskodjon, vagy
b) nyilatkozzon írásban arról, hogy gyermeke átmeneti
gondozását kéri, illetve abba beleegyezik, egyúttal részletezze az okokat,
amelyek az átmeneti
gondozást szükségessé teszik, vagy
c) a (3) bekezdésben meghatározott esetben keresse fel
az ügyben eljáró gyámhivatalt.
(5) Amennyiben a szülő (törvényes képviselő) gyermekéért
nem jelenik meg és nem is kéri gyermeke további átmeneti gondozását, az
átmeneti gondozást
nyújtó haladéktalanul értesíti az illetékes gyámhivatalt
a szükséges hatósági intézkedések megtétele céljából.
58.§ Az átmeneti gondozásnak a Gyvt. 47.§ (1)-(2) bekezdésben
foglalt megszüntetése, illetve megszűnése esetén a gyermeket a szülőjének
(törvényes
képviselőjének), vagy a gyámhivatal határozatában megjelölt
személynek lehet átadni.
Helyettes szülő
A működtető feladatai
59.§ (1) A helyettes szülő alkalmasságának megállapítására,
illetve felkészítésére a 95.§-ban, valamint a 96.0 (2) bekezdésének a)
pontjában foglaltak az
irányadók.
(2) A felkészítő tanfolyamot eredményesen elvégző személyt,
mint helyettes szülői férőhelyet biztosítót - a működtető és a jelentkező
személy közös
kérelmére - a gyermekjóléti szolgálat nyilvántartásba
veszi. Ezzel egyidejűleg a működtető a nevelőszülői, hivatásos nevelőszülői
és helyettes szülői
jogviszony egyes kérdéseiről szóló 150/1997. (IX.10.)
Korm. rendelet (a továbbiakban: Nevr.) 29.§ (1) bekezdés szerint megállapodást
köt a helyettes
szülői feladatot vállaló személlyel.
(3) A helyettes szülői jogviszonyból származó jogokra és kötelezettségekre a Nevr. 29.§ (2) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
(4) Amennyiben a jegyző kijelölése alapján a helyettes
szülőnél további gyermeket helyeznek el átmeneti gondozás céljából, a működtető
a kijelölésről
szóló határozat kézhezvételét követően - a Nevr. 29.§
(2) bek. szerint - módosítja a helyettes szülői megállapodást.
(5) A helyettes szülői hálózatot működtető a helyettes
szülő folyamatos szakmai segítéséről, illetve ellenőrzéséről a 25.§ (2)-(4)
bekezdéseiben foglaltak
szerint gondoskodik.
A helyettes szülő feladatai
60.§ (1) A helyettes szülő befogadja az átmeneti gondozást igénylő gyermeket, ha az átmeneti gondozás biztosítására kijelölték.
(2) A gyermek átmeneti gondozásának megkezdéséről a helyettes szülő értesíti a gyermekjóléti szolgálatot.
61.§ (1) A helyettes szülő és a helyettes szülői tanácsadó
közösen elkészítik - az 53.§-ában foglaltak szerint - a gyermek egyéni
gondozási-nevelési
tervét.
(2) Az átmeneti gondozásban részesülő gyermek számára a
helyettes szülő saját háztartásában biztosítja - az egyéni gondozási-nevelési
tervnek
megfelelően - a 76-82.§-okban részletezett ellátását,
gondozást, nevelést.
(3) A gyermek elhelyezésének körülményeire a 105.§ (2) bekezdés rendelkezései az irányadók.
Gyermekek átmeneti otthona
Feladatai
62.§ (1) A gyermekek átmeneti otthona folytonos munkarend
szerint működő bentlakásos gyermekintézmény, amely a alapellátás keretéven
a gyermek
számára alaptevékenységként átmeneti gondozást biztosít.
(2) A gyermekek átmeneti otthona az alapító okiratában
rögzítettek szerint alapfeladatként biztosíthat egyéb személyes gondoskodást
nyújtó ellátási
formákat is. Az ellátás jellegének megfelelő személyi
és tárgyi feltételeket ellátási formánként külön-külön biztosítani kell.
(3) A gyermekek átmeneti otthona alaptevékenységével összhangban
végzett vállalkozási tevékenysége nem veszélyeztetheti alapfeladatainak
ellátását,
illetve az elhelyezett gyermekek testi, értelmi, érzelmi,
erkölcsi fejlődését.
(4) A gyermekek átmeneti otthona létesítésére a 110.§-ban foglaltak az irányadóak.
63.§ A gyermekek átmeneti otthona házirendjére a 112.§-ban foglaltak az irányadóak.
Befogadás
64.§ (1) A gyermekek átmeneti otthona az otthonba történő befogadásról haladéktalanul értesíti a gyermek lakóhelye szerinti gyermekjóléti szolgálatot.
(2) A gyermekek átmeneti otthonában fizetendő térítési díjról külön jogszabály rendelkezik.
Értesítés rendkívüli eseményről
65.§ A gyermekek átmeneti otthona a 119.§ (1) bekezdésében
meghatározott - a gyermekkel kapcsolatos - eseményről haladéktalanul értesíti
a
fenntartót és a törvényes képviselőt.
Elhelyezési feltételek
66.§ (1) A gyermekek átmeneti otthonában biztosítandó elhelyezési feltételekre a 124.§-ban foglaltak az irányadóak.
(2) Ha a gyermekek átmeneti otthona lakásotthoni formában működik, az elhelyezési feltételekre a 125.§-ban foglaltak az irányadóak.
Családok átmeneti otthona
Feladatai
67.§ (1) A családok átmeneti otthona folytonos munkarend
szerint működő bentlakásos intézmény, amely az alapellátás keretében a
gyermek és szülője
számára alaptevékenységként biztosítja a Gyvt. 51.§ (2)
bekezdése szerinti átmeneti gondozást.
(2) Ha a családok átmeneti otthona más ellátási forma részeként
működik, az ellátás jellegének megfelelő személyi és tárgyi feltételeket
ellátási
formánként külön-külön biztosítani kell.
(3) A családok átmeneti otthona alaptevékenységével összhangban
végzett vállalkozási tevékenysége nem veszélyeztetheti alapfeladatainak
ellátását,
illetve az elhelyezett gyermekek testi, értelmi érzelmi,
erkölcsi fejlődését.
(4) A családok átmeneti otthona létesítésére a 110.§-ban foglaltak az irányadóak.
68.§ A családok átmeneti otthona házirendjére a 112.§-ban, foglaltak az irányadóak.
Befogadás
69.§ (1) A családok átmeneti otthona az otthonba történő
befogadásról haladéktalanul értesíti
a) a gyermek és a szülő lakóhelye szerinti gyermekjóléti
szolgálatot,
b) ha a szülő kiskorú, törvényes képviselőjét, valamint
a gyermeke törvényes képviselőjét is.
(2) Ha a kiskorú szülő és törvényes képviselője, illetve
gyermekének törvényes képviselője között vita merül fel az átmeneti otthonban
való tartózkodás
miatt, a gyámhivatal döntését kell kérni.
Elhelyezési feltételek
70.§ (1) A családok átmeneti otthona a szülő és gyermeke együttes lakhatását otthonszerű elhelyezés formájában biztosítja.
(2) A családok átmeneti otthonának legalább 12, de legfeljebb 40 személy (felnőtt és gyermek együttes) ellátására alkalmasnak kell lennie.
(3) Az egyes családok elhelyezésére külön lakószobát kell biztosítani.
(4) A családok átmeneti otthonában biztosítani kell
a) az éjszakai és nappali tartózkodásra,
b) a személyi tisztálkodásra,
c) az étkezésre,
d) közösségi együttlétre
szolgáló helyiségeket.
Ellátás
71.§ (1) A családok átmeneti otthona a gyermek és a szülő
számára biztosítja
a) az életvitelszerű tartózkodás lehetőségét,
b) tisztálkodási, mosási, főzési lehetőséget,
c) a textíliával történő ellátást, és a személyes higiéné
feltételeinek megteremtését,
d) szükség szerint ruházatot és élelmiszert,
e) az elsősegélyhez szükséges felszereléseket.
(2) A szülő munkavégzése vagy egyéb indokolt távolléte,
illetve akadályoztatása esetén a családok átmeneti otthona segítséget nyújt
a szülőnek gyermeke
ellátásához, gondozásához.
72.§ A családok átmeneti otthona a teljes körű ellátás
mellett pszichológiai, jogi, szociális és mentálhigiénés segítséget nyújt,
így különösen a fiatal szülő, a
családi krízis bekövetkeztében védelmet kereső szülő és
gyermek, a szociális krízis miatt bekerülő családok számára.
73.§ (1) A 71-72.§-okban meghatározott ellátásra vonatkozóan az intézmény vezetője és az igénybevevő írásbeli megállapodást köt.
(2) A családok átmeneti otthonában fizetendő térítési díjról külön jogszabály rendelkezik.
III. Fejezet
A GYERMEKVÉDELEMI SZAKELLÁTÁSOK