|
A MÓDSZER:
Az értékelemzés |
Az Egyesült
Államokban 1947-ben egy mérnök kialakított egy módszert a szervezett csoportos
mûszaki fejlesztésre, amit "értékelemzés"-nek nevezett el. Az 50-es években a
Pentagon márelrendelte, hogy minden 100 ezer $ feletti megrendelésnél el kell
végezni ezt az eljárást. Japánban "gazdasági atombombá" -nak nevezték el a
módszert (õk pedig igazán tudják, mi az az atombomba!), és az új termékeik
kialakításánál 85 %-ban, meglévõ termékeiknél 55 %-ban alkalmazták.
A
módszer: a vevõ igényeibõl kiindulva építik fel a termék által ellátandó
feladatok struktúráját, és "brainstorming"- gal gyûjtenek minden funkcióhoz
megoldási ötleteket, amelyek közül a szükséges szinten mûködõ és legalacsonyabb
költségû variációt állítják össze.
Az értékelemzés team-munka, közremûködõi
a terméket minden oldalról közrefogják, a beszerzéstõl a tervezésen, a
gyártáson, a kereskedelmen át a kalkulációig.
Az értékelemzés nem csak
módszer, de szemlélet is. Az alapelvek között szerepel az alábbi tanács:
"Alkalmazzuk ezt a kritériumot: PÉNZT, CSAK MINT SAJÁTOT KIADNI!"
Eszerint 1947 óta arra bíztatják a team tagjait, hogy érezzék magukat
tulajdonosnak, úgy gondolkodjanak, mintha a saját pénzükrõl lenne szó.
Az értékelemzéssel kimutathatóan elérhetõ megtakarítás Magyarországon is kb.
20 % a meglévõ termékeknél. Az új termékek kialakításánál nem lehet így
számszerûsíteni, mert ki kellene találni hagyományos módszerrel is a terméket,
az eleve a legcélszerûbb beruházásnak alkalmazása, a piaci igényekre kialakítás
lényegesen kevesebbe kerül, mint az átalakítás, a módosítás, a meglévõ
technológia lecserélése.
Az közismert, hogy az általunk kitalált terméket saját gyermekünkként
szeretjük, és gondos szülõkként dolgozunk érvényesülésén - ebben az esetben a
piacrakerülésén. Ezt a személyes motívumot nem pótolhatja a tökéletes szervezés,
a legjobb menedzser sem.
A
PROGRAMRA VISSZA A
KULCSRA