Kada - Elek Is
1997. március 21-től április 13-ig
|
Az ápolónő
Az ápolónőről, akinek aktfotója egy
naptár címlapjára került, ami nagy sikert aratott a kaminonsofőrök között, akit
sok férfi és a törvény is megerőszakolt volna,
azok számára, akik elérzékenyülnek egy kismacska láttán, segítik a
rászorultakat és a gyengébbeket, akik szeretik a nyugodt és békés, örömökkel teli
életet.A kiállításon láthatják
szívét két szívverés között is, életét, amely egy heves nyári vihar utáni
szivárványt juttat az eszünkbe, és naplementét egy kemény munkával töltött nap
végén, |
|
akinek popsija olyan volt, mint egy
hóval borított domb,
aki miatt nem szöktem meg a cirkuszhercegnővel,
aki kimászott a kádból, és megtörülközött, aztán meztelenül kiállt a
fürdőszoba ablakába, a hővös szellobe, és hallgatta a tücskök ciripelését,
aki szeret főzni borral ízesíthető ételeket,
aki meg tudja mondani, hogy a marhasültet elrontani bűn-e,
akivel a munka, az élet, a tánc, az álmodozás, a beszéd, a csók, az ének, a
nevetés, a tanulás...elek is |
A Bartók
32 Galéria egyik jellegze-tessége, hogy noha a földszinten van, mégis jó időbe
telik, míg a látogató az utcáról a kapun, udvaron, gádoron, majd az ajtón és egy
kisebb előszobán át bezsilipel a kiállítóterembe. Épp ezért, sehol másutt nem
lett volna annyira meglepő, hogy a kiállító elreteszelte a kiállítótér
küszöbét, és arra ösztönözte a látogatókat, hogy a küszöbről nézzék meg a
kiállítást. Persze, itt sem egyszerűen erről van szó. A látogató egy fából (a
küszöbre!) épített emelvényre lett felterelve, s e kilátóra emlé-keztető
alkalkalmatosság kerítését átlépve sem tudott kényelmesen bejutni a
kiállítótérbe - hacsak nem azzal a bizonytalan érzéssel, mint mikor valahova
illetéktelenül hatol be. Hogy a kiállítótérbe ne szabadna belépni, az sehova sem
volt kiírva, azaz nem lett megtiltva, csupán megnehezítve. Másszóval az akadály a
megtekintés módját azok számára korlátozta, akik nem akartak vagy nem tudtak a
korláton átmászni. Őket ezért a kerítésre függesztett kukker
kárpótolta. |
|
Aki
látcsővel nézelődött, az a kukkolás izgalmával vehette birtokba a terepet, s
alighanem számára volt igazán meglepetés, hogy a szemközti fal egyik képén, egy
régi ház első emeleti ablakán is kibámészkodik valaki, méghozzá a székesfőváros
jelenlegi főpolgár-mestere. Így, ha előbb nem, a kukkolótárs fölfedezésével annak
a tantusznak is le kellett esnie, hogy a falak tövébe helyezett, s egymást folytató
képek városképek, s hogy így ez az egész kiállítás valami város-szerűséget
modellez, s ez a város-szerűség Budapest. |
|
Az itt
bemutatott város-panoráma azonban Budapest legjellegtelenebb, túlnyomórészt a 70-es
években felépített lakótelepek tájképeiből állt. Egy-egy ilyen
panelház-együttesre tekintve persze az sem teljesen bizonyos, hogy valóban budapesti
képeket látunk - hisz vidéki nagyvárosainkban, de a szomszédos
volt szocialista országok vásosainak peremkerületeiben is ott állnak ugyanezek a
lakótelepek -, hát még azt milyen nehéz eldönteni, hogy az adott kép épp melyik
budapesti kerületből való! Kőbányáról?
Újpestről? Vagy a Józsefvárosból, netán Csepelről? Hogy mégis Budapestről lehet
szó, az még a pesti látogató számára is csak három-négy általa jobban ismert
környék látképéből derülhetett ki, illetve a főpolgármester már említett
szituációban történő megidézéséből. |
|
E
városképek kiválasztása nyilván arra céloz, hogy a főváros lakosságának
jelentős része nem budapesti, hanem lakótelepi lakos, aki csupán vásárlóként
és/vagy dolgozóként, azaz átutazó vendégként jár be a város mindazon
kerületeibe, melyek a képzeletünk-ben élő - a képeslapokról vagy a televízióból
ismert - Budapestet alkotják. De vajon mit nyújt egy budapesti lakosnak Budapest, s mi
az amit mindebből nem nyújt a lakótelepek lakóinak is éppenúgy? Nyilvánvaló, hogy
a la-kótelepek uniformizálják az embert közvetlen körülvevő közterületeket, s
hogy minél kom-fortosabb a telep - iskola, óvóda, játszótér, orvosi rendelő,
étterem, presszó, szupermarket, kultúrház, etc. - annál inkább be is zárják, mert
annál valószínűbb,
hogy lakóját foglyul ejti önnön kényelme vagy mindennapi fáradtsága. Mi az ami
elvész? Budapest azon közte-rületeiből való részesedés, ami miatt ez a város még
mindig azonosíthatja magát önmagával, múltjával; az a fajta aktivitás, mellyel a
város folytonossága birtokba vehető és alakítható. |
|
Ha a lakótelepek - melyek a várost körül-ölelik - ilyen értelemben gettók,
akkor maga a történelmi Budapest is csak rezervátum, s a kiállítás ezt a helyzetet
fordítja a visszájára azáltal, hogy e lakótelepi körpanorámát a küszöbön fölépített magaslesről szemlélteti. |
|
Budapest a
század eleje óta nőtt meg annyira, hogy ez lett Moszkva, Berlin és Róma közt a
legnagyobb város. Nagyobb, mint Bécs vagy Zürich. E jelenséget alighanem az teszi
paradoxonná, hogy a magyar főváros növe-kedése, az ország alapterületének
csök-kenésével volt fordítottan arányos. Azzal, hogy az I.Világháborút követő
békekötések követ-kezményeként az ország alapterülete harmadára csökkent,
Budapest - mely a századfordulón még kisebb volt, mint Bécs - a térség legnagyobb
városává duzzadt. A háborút követően nemcsak az elcsatolt területekről indult meg
a bevándorlás, hanem a háborút követő gazdasági nehézségek, a tömeges
elszegényedés következtében vidékről is. S minthogy a II. világháborút követő
államosítás, ipari- és mezőgazdasági szerkezetváltás tovább generálta a városi
agglomerációt, így jött létre az a helyzet, hogy ma már minden ötödik magyar
budapesti lakos. Igen ám, csakhogy az ily módon felduzzadt metropolisz mégse tudta
igazi városi polgárokként integrálni a különféle okokból idetelepült embereket, s
úgy tűnik az új köztársaság sem kezeli nagyobb hatásfokkal e gazdasági,
társadalmi, és politikai probléma-komplexumot, mint elődei. Az előző politikai
berendezkedés időszakában kialakult belső- vagy rejtett munkanélküliség időközben
manifesztté vált, az ország gazdasági teljesítőképessége az újabb
szerkezetváltás következtében még a korábbiakhoz képest is visszaesett, s így a
lakosság elszegényedése tömegessé vált. A súlyosbodó szociális problémák ellenére a szociális kiadások
relatív és abszolút értelemben csökkennek, melynek következtében a bűnözés
ugrásszerűen megnövekedett, s jelenleg közel háromszorosa annak, mint amit
közvetlenül a politikai rendszerváltást megelőzően regisztráltak. Tekinve, hogy
ezek egymással összefüggő, mi több, egymást generáló folyamatok, nem lehet egyik
pillanatról a másikra változtatni rajtuk: ha már belekerültünk - bármilyen
rettenetes is, huzamosabb ideig együtt kell élnünk velük. |
|
S ha változtatni szeretnénk rajta, könnyebb lenne megtalálni a megoldást, hogy addig is, hogyan
tudnánk mindezt még a legelviselhetőbbé tenni. Ebben az össze-függésben érdekes,
hogy a teremben kiállított minden egyes képen feliratok olvashatók, melyek többnyire
az itt ábrázolt épületek tetejére vagy homlokzatára kerültek, de amelyek mégis
jól megkülönböztethetők az esetleges eredeti - tehát e gyönyörűséges
tájegységekben fotózott - feliratoktól. Az egyik képen ábrázolt épület felénk
legközelebb eső betonfalán például egy graffitit látunk, az
egyik rendszerváltó parlamenti párt
nevének kezdőbetűit. A közepső D, vagyis a Demokratát jelölő betű helyén
dávidcsillag van. A látképet Elek Is úgy alakítja át, hogy a kérdéses fal fölső
széléhez - gyermekjátékként forgalmazott guminyomda betűivel - nyomtatott betűsort
illeszt, mintegy neonreklám tervezetet, mely így szól: Hülye
zsidózók! A lakótelepi tájképek
között előfordul egy-egy sztálin-barokk épületegyüt-tes is, illetve a legutóbbi
időszak építészetét ugyancsak méltóképp reprezentáló felüljáró vagy MOL-benzinkút is. A lakótelepi épületek tetején - melyeken valójában
mind a mai napig csak elvétve található neonreklám -, újabb felirat-tervezetek.
Ilyenek: A rántottcsirke a gyengék oldalán áll! Vagy: elszalasztó-társak!
Vagy: Jó látni, hogy megvan még a világ! Vagy: és több fantáziát
követelünk a politikusoknak! Vagy: kis
elkopók és beletörődők! Vagy: A szegények európa
niggerei. Vagy: És kintről
kerékpárbűz szüremlik be. Vagy: Azt hittem alszol! A
már említett benzinkút tetején ez olvasható: Gyönyörű alma van a zsebemben. Ismét
máshol a felirat kérdez: Érzelmi gyarmat? Vagy: Szolgalélekkel? Találhatni a képek közt kakukktojásokat, például
egy a nádasban csónakázó, és a csónakból - vélhetően vadlibára - lövöldöző
vadászt. Csónakja oldalán a felirat: nem kívánt rész törlendő!
E feliratok az adott kontextusban nem igényelnek különösebb
kommentárt, annál is inkább, mert képi összefüggéseikben maguk is azok. De a mesét
ezúttal nem is e feliratok összessége adja, hanem - egy alternatív köztéri gondolkodás utópiájaként -, az ott élők vagy arra járok
hétköznapi gondolatai. Annak a fajta morfondírozásnak gyöngyszemei, melyek
valamennyiünkben öntudatlanul is meg-szólalnak mikor egyedül vagyunk, s mintegy
folyamatos belső monológ automatikusan kommentálják és reflektálják a bennünk és
körülöttünk lévő valóságot.
Városi közterületeink társadalmasításával baj van (a magamét
már megírtam a dologról Az úúúúúúúúúúj közérti szobrászat és a pipában
(lásd Balkon 1996/9.), Kada pedig kifejtette Kis civilizációs értekezés unalmamban
c. füzetében, melyet az Óbudai Társaskör Galériája jelentetett meg, 1996-os
kiállításával kapcsolatosan.
Elek Is nem először nyúl a Budapest témához. Hadd utaljak itt példaképp A rábaszás Káma Szútráját ki írja meg című 1988-ban a szerző által kiadott és terjesztett
kötetre, vagy például olyan utcai akcióira, mint a Rózsadombi villára gyűjtök
feliratozású táblával történt koldulás (1988), vagy a Butapest visszafoglalása című utcai akciósorozat (1993).
1988-ban jól el is verték az V. kerületi -
azaz Szalai utcai - Rendőrkapitányságon azért, mert koldult. Tudniillik az akkori
szervek nem tudták megkülönböztetni az utcai akciót a
koldulástól, a koldusokat viszont - ezek szerint, és ezt sajnos én is láttam Elek
Pista hátán - kíméletlenül elverték. ...akkor ezért nem volt szegénység,
most meg már ezt is szabad... Ez ma már egy szabad ország, ahol persze ugyanaz a
válság tart tovább, mint ami már a két háború között is volt, vagy a II.
Világháború után, és amellyel szemben mindezidáig valamennyi hazai politikai
berendezkedés - és volt egy néhány már e században -, tehetetlennek bizonyult.
Főbb vonalait tekintve tehát ez a kontextusa
Elek Is Bartók 32 Galériában bemutatott kiállításának, és egyúttal a magyarázata
is, hogy miért vagy mennyiben Budapest a visszatérő témája ezeknek az egyébként -
és nála mindig - verbálisan is igen erőteljes eseményeknek.
Ha megpróbáljuk Elek Is eddigi életművén
belül elhelyezni és értelmezni e kiállítást, akkor ezúttal azzal dicsérhetjük
őt, hogy kellőképpen visszafogta magát. S mivel lényegesen kevesebbet bízott a
didaxisra, mint amennyi gondot fordított az olyan járulékos elemekre, mint amilyen egy
kiállítás dramaturgiája, e bemutatója nem egyszerűen hatásos és szellemes volt,
hanem az ő eddigi legjobbja is. És az elmúlt években bárhol
máshol bemutatott kiállítások között is az egyik legfinomabb falat. Megnyitóját az
tette emlékezetessé, hogy McElek's-et ehetett a közönség, ami egy két szelet -
frissen, ott helyben kloffolt és sütött - rántotthús közé illesztett karaj kenyér
volt...
Várnagy Tibor
elek is / Elek István
H-11O3 Budapest, Kada utca 58.
- Egyéni kiállításai:
- 1984 Plakátok és tusfestmények. Liget
- Galéria, Budapest
- 1989 Stúdió Galéria, Budapest
- 1996 Bibliaillusztrációimból. Óbudai Társaskör
Galériája
- 1997 Bartók 32 Galéria
|
Csoportos kiállításai:
- 1984-től a Helyettes szomjazókkal: Budapesten a
Bercsényi Kollégiumban, a Fiatal Művészek Klubjában, Jászberényben, Miskolcon,
Győrött, Szegeden,...
- 1993-tól a Négy Nagy Gazdaggal:
- 1993 Második magyar epigon kiállítás. Hamburg
- 1994 Igyál Magyar. Liget Galéria, Budapest
- Vigasz - l'art pour l'art. Performance, Hamburg
- 1995 Money and Humanity. Pannó. Art Expo, Budapest
- Zászlókiállítás. Gallery by Night. Stúdió
Galéria, Budapest
- A szabadság meghívja a magyar művészeket a
Városligetbe. Egy Vámos Rousseau festmény megvalósítása az életben, terepen
- Éjszakai repülés. Performance. Mediawave, Pécs
- 1996 Hat napos asztali-performance és kiállítás
reggelivel. Mediawave, Győr
- Álomotthon-sátorfesztivál.Őszi fesztivál,
Margitsziget, Budapest
|
A kiállítás megnyitóján Nagy Attila
első magyar húsklopfoldája működött közre.
English text
|