Bartók 32 Galéria

home.jpg (1082 bytes)program.jpg (1067 bytes)legujabb.jpg (1070 bytes)tartalom2.jpg (1088 bytes)

Szirtes János: Akciófestészet

1996. január 5-től január 28-ig

SZIRTES JÁNOS

1954-ben született Budapesten
1975-77 Képzőművészeti Főiskola, Pozsony
1977-83 Képzőművészeti Főiskola, Budapest
1978 óta mintegy 250 csoportos kiállításon vett részt.
1972 óta kb. 170 performance-ot hozott létre,
1986-tól együtt dolgozik feLugossy Lászlóval.

KÉP Szirtes Jánosról

A kiállításhoz kapcsolódó publikáció:

AKCIÓ - FESTÉSZET, Szirtes Jánossal beszélget Antal István, Balkon, 1996/1-2.

Szirtes János: Akciófestészete Antal István: A kortárs magyar képzőműszetben talán nincs még egy festő, akinek a képein ennyire evidens fontosságú lenne a festés folyamatának mint akciónak a szerepe. És ez még mintha erősödne is az utóbbi időben.

Szirtes János: ...Ez persze nem jelenti azt, hogy az ember állandóan otthagyja és félig kész állapotban eldobálja a dolgokat.

A.I.: Úgy tűnik, mintha az újabb képeidnek a témája a festészet lenne maga. Tehát azt a folyamatot viszed föl a vászonra, ahogy a képet létrehozod.

SzJ.: ...Jelen pillanatban azzal foglalkozom, hogy maga a gesztus, ami a festészetnek egyértelműen az egyik alappillére, mint performance is megjelenik az életemben. Tehát a gesztus, akár nevezhetjük gesztus festészetetnek is, ilyen értelemben maga a kép elkészítése, és számomra, ha nem is performance, de minden féleképpen akció.

A.I.: A gesztus az érdekes szó itt. Hagyományosan a festés a gesztus, mármint ahogy felviszed a képet a vászonra, de nálad az ábrázolt téma, a bemutatott téma is gesztus. Tehát a gesztussal egy másik gesztust örökítesz meg, vagy hagysz lebonyolódni. Előző kiállításodon, a Vigadó első termében ott voltak azok a képek, ahol a két fajta jel(gesztus) egymásra hatása volt a képek témája. ...Az a fajta módszer, ahogy festesz, tudniillik hogy a festés folyamata, az akció, ahogy a képet megcsinálod, ugyanolyan fontosságú, illetve evidens módon épül be abba, ami ott megjelenik, egyértelműen az absztrakt festőket jellemezte. Pollock is azt mondta, hogy a képei tulajdonképpen dokumentumművek. Hogy semmi mást nem csinált, csak dokumentálta, hogy bizonyos gesztusokat bizonyos időben megtett. Tulajdonképpen mi a viszonyod az abszrakthoz? Az absztrakt képhez?

Sz.J.: ...Lehet valaki abszrakt festő úgy, hogy néha megjelennek nála motívumok, jelek. Egy figuratív festő pedig egyik percről a másikra félig absztrakt képeket festhet... Teljesen lényegtelen, hogy mi a téma. Szerintem most a művészet arról szól, hogy az ember hogyan tud egy halott térbe életet varázsolni, és önmagát kifejezni benne ....

A.I.: Visszatérve az energiára és a gesztusra. Ebből a szempontból talán két csoportra lehet osztani a festőket. Az egyik az energiáit koncentrálja a képében, tehát a képei tulajdonképpen erőcentrátumok. A másik viszont szétdobja, kiteríti az energiáit a képére. Akinek a képeit szinte úgy látod mondjuk a Koonigot tartom ilyen festőnek mintha egy energiaáradat részlete lenne. Igazam van-e, amikor tégad az energiakoncentráló csoport tipikus képviselőjének tartalak?

Sz.J.: Igazad van...

A.I.: Amikor ez a beszélgetés megjelenik, talán még nyitva van a kiállításod a Bartók 32 Galériában. Mi ez a kiállítás?

Sz.J.: Furcsa kiállítás. Végülis minden ugyanarról szól, amiről az előző kiállítás. Tisztán egy gesztusról van szó. Visszatértem az akvarellhez. Nagyon érdekel, hogy én hogyan fejezem ki magam, de azután, amikor ez már kifejeződik, az is érdekel mert különben nem foglalkoznék anyaggal hogy ha ez a gesztus találkozik az anyaggal, hogyan él tovább. Ez megint egy alapvető művészeti probléma. Tehát amikor én valamit csinálok, akkor meghúzom a vonalat. Na, de avval történik valami. Erre az akvarell nagyon jó. A nedves papíron a gesztus tovább él, tovább nő. Fejlődik. Tehát arról szól, hogy húzok valamit mondjuk egy vonalat és akkor ...Elkezdi a maga életét élni. Tehát akvarellfestményeket csinálok. Az a formabontó, hogy ezek 17 x 3 méteres festmények. Ezek hallatlanul nagy gesztusok. Itt most másról van szó, mint például a koncentrált képeknél, merthogy a gesztus találkozik egy olyan anyaggal, amelyik még a saját életét bonyolítja.

A.I.: És ott a térelem.

Sz.J.: És ott a tér. Amikor azt mondom, hogy egy gesztust festek, és az ott él, akkor azt is mondom, hogy egy performance hogyan lesz festészet. Most éppen ez érdekel. Tehát a gesztus ott fog megszületni a kiállítótérben, közönség előtt. Ilyen értelemben azt a formabontást is el kell követnem, hogy én saját magam nyitom meg saját magam kiállítását.

A.I.: Úgy látom, hogy egyre erősebben és tudatosabban érdekel az, amit csinálsz.

Sz.J.: Igen. Csak az érdekel. Mi az, amit csinálok, és amit csinálok azt hogyan?

(Részletek Antal István és Szirtes János akció festészet című beszélgetéséből)


JÁNOS SZIRTES

1954 Born in Budapest
1975-77 Academy of Fine Arts, Bratislava
1977-83 Academy of Fine Arts, Budapest
Since 1978 some 250 group exhibitions
Since 1972 approx. 170 performances
Since 1986 works in cooperation with László feLugossy

István Antal: “There is, perhaps, no other painter on the Hungarian contemporary art scene in whose paintings the role of the process of painting —as an action— was given such overriding importance. And that trait seems to have increased lately.”

János Szirtes: “...Which naturally doesn t mean one keeps abandoning things one only just picked up, throwing them away half-accomplished.”

I.A.: “It seems as though the theme of your latest paintings was painting itself. You re transferring to the canvas the process of creating the picture.”

J.Sz.: “... gestures, deeply rooted in painting, appear in my very own life in the form of performances. Gesture, or I might say gesture painting, is in this sense the very creation of the painting. Calling it a performance might be pushing it slightly, but I reckon it s most certainly an action.”

Szirtes János: Akciófestészet - hosszú asztal I.A.: “It s interesting you use the term ‘gesture . Traditionally speaking painting is a gesture— ‘attaching the picture to the canvas— but with you the theme your painting presents is in itself a gesture. So, by means of a gesture you re capturing another gesture, or allowing it to happen. In your previous exhibition in Vigadó Gallery you had paintings where the main theme was the interaction of the two types of gestures.Your approach to painting, the action of portraying the process of painting, the equal priority you give to process and result brings abstract painters to mind. Pollock once said of his paintings that they were, in fact, documents. That he did nothing but register his performing certain gestures at certain moments. What s your notion of abstract? Of abstract painting?”
J.Sz.: “...The appearance of certain abstract motifs, signs in his painting will often qualify a painter as abstract. And a figurative painter can easily revert to abstract painting from one moment to the other. It is totally irrelevant what the theme is. I reckon that breathing life into a dead space, and self-expression is what art is about nowadays.”

I.A.: “Going back to energy and gesture... In this respect there are two types of painters. One of them concentrates his energies in his paintings, making his works kind of energy-concentrates. The other, however, disseminates, spreads out his energy in his paintings. Which makes these works (Koonig, for instance, is one of the latter type) appear like part of some massive flow of energy. Am I correct in assuming that you re characteristically one of the energy-concentrating type?”

J.Sz.: “Absolutely...”

Vonalak - lines

I.A.: “When this conversation is published your exhibition at Bartók 32 Gallery will probably still be open. What is this exhibition like?”

J.Sz.: “It s a peculiar exhibition. It s all very much like the previous one. Clearly about a gesture. I returned to water-colour. I m keenly interested in how I express myself, but after it has been expressed I m also curious to see how this gesture lives on following its interaction with matter—or else I wouldn t be concerned with matter. That again is a fundamental art issue. So when I set out to do something, I draw a line. But something happens to that line. Water-colour is excellent in this respect. On damp paper the gesture lives on, it grows. Develops. What I m talking about is that I draw, say a line, and it begins a life of its own. So I took to water-colour painting. The unorthodox thing about these works is that they are 17x3 meter in dimension. Immense gestures. And that s different from the concentrate-paintings, because the gesture encounters a material which is self-supportive.”

I.A.: “Not to mention the space factor.”

J.Sz.: “Yes, the space. When talking about painting a gesture, its subsistence in space, what I m also talking about is how a performance becomes painting. That I am concerned with. The gesture is conceived in the exhibition room, in front of an audience. Which is what propelled me to break with tradition, and open the exhibition myself.”

I.A.: “It seems as though you re growing increasingly interested—consciously—about what you re doing.”

J.Sz.: “Yes. That s my only concern. What I am doing, and how.”

(From the conversation of István Antal and János Szirtes entitled Action-Painting)


fotók: Lisztes Edina és Sulyok Miklós


Egyéni kiállításai:

1981 Kertészeti Egyetem, Budapest
1982 Széné Színház, Budapest
FMS Galéria, Veszprém
Várgaléria, Sárvár
1983 Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1985 Liget Galéria, Budapest
Mana Galéra, Bécs
Galerie Dienstag Künstlerhaus, Stuttgart
1986 Modern Magyar Képtár, Pécs
1987 Rotor Galéria, Göteborg
Upplands Konstmuseum, Uppsala (ef Zámbó Istvánnal és feLugossy Lászlóval)
Stúdió Galéria, Budapest
1988 Francia Intézet, Budapest
Megyei Művelődési Központ, Szeged
Szombathelyi Képtár, Szombathely
Moltkerei Werkstatt, Köln
Salamon Torony, Visegrád (Gémes Péterrel)
Miskolci Galéria, Miskolc (ef Zámbó Istvánnal és feLugossy Lászlóval)
1989 Kongresszusi Központ, Budapest
Templom Galéria, Eszergom
Liget Galéria, Budapest
1990 Városi Galéria, Vác (feLugossy Lászlóval)
Magyar Intézet, Szófia (feLugossy Lászlóval)
Fészek Galéria, Budapest
Művészetek Háza, Bielefeld
1991 Városi Könyvtár, Békéscssaba
Ifjúsági Ház, Székesfehérvár (feLugossy Lászlóval)
Múzeumi Képtár, Győr (feLugossy Lászlóval)
Művészeti Fesztivál, Érsekújvár(feLugossy Lászlóval)
Ludwig Forum, Aachen
Moltkerei Werkstatt, Köln
1992 Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
Grenzenlos, Bethanien Haus, Berlin
SRL Galleria D'Arte, Róma (Záborszky Gáborral)
1993 Városháza, Zalaegerszeg
Magyar Intézet, Helsinki
Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
Art-Werpen, Antwerpen
Ludwig Múzeum, Budapest
1994 Tűzoltó utcai kiállítóterem, Budapest
Művészetek Háza, Veszprém
Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
1995 Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
Vigadó Galéria, Budapest
Vox Kávéház, Budapest
1996 Bartók 32 Galéria, Budapest
Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
Home Galéria, Budapest
1997 Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest
Fészek Galéria, Budapest
Galerii la Etaj 3/4 Delateatrul National, Bukarest

Legfontosabb bibliográfia:
feLugossy László, Elisabeth Jappe, Beke lászló, Hegyi Loránd: Katalógus szirtes János Ernst Múzeum-beli kiállításához. Budapest, 1992.
Bogácsi Erzsébet: A fény megszüli a sötétséget, beszélgetés Szirtes Jánossal párban járó műfajokról. Népszabadság, 1997. február 12.
Marta & Lubo Stacho: Všetko sa nedá nakreslít (Nem lehet mindent lerajzolni). Mosty, 1997. május12.


home.jpg (1082 bytes)program.jpg (1067 bytes)legujabb.jpg (1070 bytes)tartalom2.jpg (1088 bytes)