Bokor
A Bokor bázisközösségi mozgalom a II. világháború végétől a rendszerváltásig működött. Sokféleképp jellemezhető, pl. a szovjet vallási és nemzeti elnyomásra adott nagyszerű válasz, földalatti ellenálló közösséghálózat volt.
Eredetében és tagjaiban alapvetően katolikus volt, de nyitott és kritikus gondolkodása valóban egyetemessé tette. Az egyén, a család, a közösség, az egyház, a társadalom, az emberiség, az élővilág gondjaira egyaránt keresett válaszokat.
Számos tagja szenvedett hosszú börtönéveket az ötvenes évektől, és számos fiatal vállalt 1-3 év börtönt katonaságmegtagadásért a nyolcvanas években. Az erőszakmentességnek ez olyan, világszerte ritka evangélium-inspirálta fejleménye volt, hogy 1983-ban egy ENSZ dokumentum külön is említette a magyar katolikus katonaságmegtagadókat.
A Bokor szellemi világítótorony volt, sok rejtett kis tanácskozásán százak vettek részt, százmillió leütésnyi nagyságrendben adott ki illegális (szamizdat) publikációkat, köztük tudományos szintű tanulmányokat, pótolhatatlan dokumentációkat és úttörő jellegű fordításokat.
Nagy, nemzetközi hatású viharokat, jelentős megújulást hozott a római katolikus egyházban, a teológiától (pl. Jézus tanítására koncentráló kritikus szentíráselemzés) a pasztorális gyakorlatig (pl. szentségkiszolgáltatásokhoz kötelezően kapcsolódó oktatások, s főleg a kisközösség).
Ökológiai munkacsoportja a magyar zöld mozgalom legősibb gyökereihez tartozik, ifjúsági táborainak számos eredeti módszertani megoldása vált később közkinccsé.
Jelentős karitatív és tanácsadó (pl. iszákosmentő) munkát végzett és a magát szegénynek érző Kelet-Európában talán az egyetlen széles mozgalom volt, amely nagy anyagi áldozatokat is vállalva támogatta az éhező népeket. Magyarországon még a kis adományozás kulturája is csak évtizedekkel később van elterjedőben.
Lelkigyakorlatai, lelkivezetési gyakorlata korszerű lelkiséget teremtett. A kor lefojtott lehetőségei közt fantasztikus pasztorális munkát végzett. Elmélettel és gyakorlatiasan is támogatta egy nemzeti-keresztény jellegű családeszmény megvalósítását.
Értékei a rendszerváltás után szélesebb körben is elfogadottá váltak, hibái pedig lassanként feledésbe merültek.
A Bokor mozgalomban felnőtt, ill. általa inspirált emberek a rendszerváltással megnyílt számos lehetőséggel élve a legkülönfélébb területeken alkottak és alkotnak.
Máig hatóan alapítványok, egyesületek, cégek, média, tudós körök, oktatás, egészségügy, önkormányzatok, nemzetközi vallási és civil mozgalmak stb. területén lehet észlelni a Bokor szellemiségének hatását. Ezen egyéniségek és körök közt él ma is a Bokor informális, baráti, egyenlőségen alapuló, decentralizált hálózata.
Miután betöltötte feladatát, s mivel a rendszerváltás után fő erői, nagy egyéniségei más, tágabb lehetőségekkel éltek, visszahúzódtak egy hibás belső bozótstruktúra uralma elől, ill. megöregedtek, sokan meg is haltak már, a formális Bokorból fokozatosan csak néhány jelentőség és mozgalmi funkció nélküli baráti társaság maradt, amelyekben a Bokor fő erényei, eszményei többé-kevésbé feledésbe merültek. (Így pl. főnökösködhetnek olyan a múlt Bokrot nem is ismerő ficsúrok, akik a szegénységeszményt és ökológiai gondolkodást rendszeres autózást kívánó hobbijaikkal csúfolják meg.) Természetesen van egy maradék szabadidőklub, társasági élet, foci, kosár, nyaralás, kirándulás, tábor, buli, sörözés, szép dolgok is akadnak, jótékonyság, gyerekfoglalkozások, mise...
1993 augusztusában megszűnt az Egyházrend (a Bokor 1980-ban írásos formát is nyert "alkotmánya") szerinti gyakorlat és felépítés is. A néhányak által helyette létrehozott, egyre zsugorodó bozót-struktúrásdi föladta az Egyházrend egyenlőség, autonómia, hatalomnélküliség, tudományos gondolkodás stb. elveit és központosítani próbált, még cenzúra és kiközösítés alkalmazásával is (épp amelyek ellen régen a Bokor küzdött).
(Az Egyházrend Bulányi György egyik fő műve, ami elsőként jelent meg nyomtatásban - az Egyházfórum könyvek sorozatban, 1989-ben, Nyugaton -,
s megjelent németül és angolul is. Főleg ez a műve váltotta ki a Tanítóhivatal rosszallását, amikor a Bokor gyakorlatából kiindulva felvázolta az egész egyházban megvalósítandó szeretetközösségi rendet.)
A kilencvenes évtized első évei óta már nincs olyan közösségcsoport, amely Bokor mozgalomként léphetne fel anélkül, hogy szégyent hozna erre a közel fél évszázados szép történetre. Létezik viszont az e történet által inspiráltak, ma is elkötelezetten dolgozók, autonómok és egyenlők informális baráti hálózata.
"Ne mondogassátok, hogy Bokor-tagok vagytok. Mert mondom nektek, van hatalma az Istennek, hogy ezekből a kövekből utódokat támasszon a Bokornak." (Mt 3,9 s Lk 3,8 nyomán)
"Jóbarátom, tudod-e, hogy mért nem meri Soha senki beismerni azt
Hogy ha elmúlt az, amiben hittünk Az, ami oly szép volt, de vissza sose tér
Azt hiszem, rájöttem már - igen
Gondolkozz el, nem nehéz - óh, nem"
(Bródy János)
----------
Ágnesnek van egy udvarlója, Rudi. Azonban Ágnes előtt egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy ezzel a 'menő fejjel' teljesen tönkretenné az életét.
"Ágnes: - Hétközban azért dolgozik, motorcsónakokat épít, hogy mások víkendezzenek. A mások víkendjéből pedig magának csinál minél szebb és hosszabb víkendeket.
Ila: - Miért érzed nevetségesnek, hogy Rudi motorcsónakokat épít? S vasárnap kirándul?
Ágnes: - ... valamikor csak egy-két nagy vadaskertet kerítettek be a szántók és kalyibák elől paradicsomnak. Ma egész paradicsom-tartományok vannak az elrejtőzőknek, a világról elfeledkezni akaróknak. Természettel kötjük be a szemünket, és sportolunk, hogy mozdulnunk ne kelljen."
"Ágnes: - Nincs kedve valami (a népfőiskolához) hasonlót csinálni?
Rudi: - Egyáltalán. Nincs érzékem sem az istállókhoz, sem a közügyekhez.
Ágnes: - Természetes, én is a maga módján gondolom. Paradicsomi módon. Csinálna egy nagy tábort valamelyik dunai szigeten, amelyben senkinek sem szabadna egyetlen mozdulatot sem tenni, amelynek értelme van. Csak társasjátékozni, egymást masszírozni, ügetni, napozni, bukfencet hányni, vizilabdázni, konzervet enni. Maga motorcsónakon hordaná, mint Kháron, a lelkeket. Énnekem volna egy nagy olajos amforám, abból kenném magát, hogy egyenletesen süljön le. S megdicsérném a vizet és a naplementét."
----------
(Németh László: Győzelem)
Keresések az adatbázisban:
- Az összes Bokorral kapcsolatos anyag
- Magyar nyelvű Bokorral kapcsolatos anyagok
- Bulányi György SchP
- Bokorliget Alapítvány
- "Érted Vagyok"
- Karácsonyi Ajándék
- Iszákosmentõ Misszió (+Halász Endre)
- Magyar katolikusok szenvedései 1944-1989
(+Havasy Gyula dokumentumgyûjteménye)