Ezredvégi beszélgetés EKLER DEZSÕ építésszel Mi az építészet számodra? Minek tekinted azt, amit csinálsz? Építész vagyok, házakat tervezek. Nagyszerû fiatal csapatom van, 5-6 kiváló tehetségû fiú, akikkel az ország különbözõ részeire házakat tervezünk. S nap mint nap ezeknek az építésével bajlódunk. Sokat utazunk, jövünk-megyünk, veszekszünk, és sokat dolgozunk. Az építészet gyakorlásában leginkább ez a jövés-menés és ennek a dramaturgiája fontos számomra. Minden épület, minden új feladat egy-egy megfejtendõ rejtély. Végtelen tudniillik azoknak a szempontoknak a száma, amiket figyelembe kell venni, egy ház tervezésekor. A megbízó háklijától kezdve az éghajlaton át, a földrajzi adottságokig, a járatos vagy a környéken szokásos építõanyagokig, az építési tradíción át a múlt legváratlanabb emlékeiig, a helyszínen talált maradék anyagok, egyáltalán a városi vagy a tájbeli miliõ, ami mindezt körülveszi. Aztán mindaz, ami az embernek egyáltalán eszébe juthat. Tehát bármely esztétikai vagy szûkebb értelemben vett szakmai szempontnál fontosabb az, ahogy egy ház épül. És a legfontosabb egy-egy ilyen történeten belül az a sok-sok ember, akivel mindeközben az építész érintkezik. És a legkülönösebb a dologban, s ez az építészet egyik legnagyobb titka, hogy az a hangulat, ami ezen történet közben kialakul, és mintegy átlengi azt az egy-két évet, ami alatt egy épület fölépül. Valamilyen rejtélyes módon ez a kollektív akarat? szellem? hangulat? -- legpontosabb szó talán rá a kedély; ez az, ami beleköltözik a házba. Hogyan lettél építész? Két tényezô játszott közre: bár építésznek tanultam, szociológusként kezdtem a pályámat. Városszociológiával, lakásszociológiával, várostörténettel foglalkoztam, Az izgatott az építészetben, hogy mi van mögötte, s az akkori marxista tanulságokból eredõen, amiben mindnyájunknak része volt, a következtetés úgy adódott, hogy a társadalom van az építészet mögött. Hogy miért ilyen vagy miért olyan, azt a társadalom határozza meg, a társadalom vajúdja ki magából. Ez volt az egyik tényezõ, amiért leginkább a szociális aspektus felõl kezdtem el látni az építészetet. A másik tényezõ Makovecz Imre mesterem tanítása, aki ilyesféleképpen gyakorolja az építészetet, antropozófus indíttatásából eredõen. Akárcsak Josef Beuys, a korszak egyik nagy képzõmûvésze, aki a "szociális plasztikát" mûvelte. A mûvészetet mindenki által gyakorolható szociális szobrászatként fogalmazta meg, szintén antropozófus indíttatásból.
Curbusier nagy jelentõségû képzõmûvész. Gyönyörû makettokat nagyított föl hatalmas házakká, ezt pedig csak a legnagyobb mûvészek tudják, a legnagyobb építészek. Leonardoi /?/ értelemben a mikrokozmoszban megtalálja azt a képletet, amit házzá nagyít, robbant föl. No de milyen társadalmi jövõ jegyében dolgozott? Rendes technokrata volt, aki a küszöbönálló hatalmi fordulatokat elõre megzenésítette az építészetben. Ha végigolvasod az 1928-as modernista CIAM építészkongresszus jegyzõkönyvét tisztán kiderül. Akárcsak Ernst May esetében, aki szocdem fôépítész volt Frankfurtban. Egy reális szociális program megvalósításaként kétemeletes angol sorházakat épített a város szélén. Az õ reálpolitikai irányzatuk állt szemben a nagy utópistákkal. Grópiuszék utópiatervekben rajzolták meg a tíz-és húszemeletes tömböket, elkülönítve a pihenõvárosokat a dolgozó várostól és közte a ma jól ismert autópályákkal. Pontosan tudták, hogy a hadtáp társadalom az elsõ világháború után hogyan fog kialakulni és mik lesznek az elvárásai. És ezt Corbusier a leglátnokibb módon meg is írta a rajzok mellé. A bombázók a városépítész legjobb barátai, mert tabula-rasa helyzetet teremtenek a városban, ahova autók áramlását nem fogják holmi keresztutak zavarni. Elkülönítette a lakóvároson belül a technokrata elit lakóhelyét a dolgozó tömegek lakóhelyétõl. Egyáltalán, hogy iparilag elõregyártott építészetet, tízemeletes épületeket javasoltak a modern hadtápkapitalizmus spekulációs és ipari érdekei szerint. Mennyiben jelent az organikus építészet valóban más megoldást? Össztársadalmi értelemben hiteles építészet ma nem lehetséges. A korábbi egységes stílusú építészeti idõszakok valamilyen módon a társadalom egyfajta irányultságát fejezték ki. De nem volt soha össztársadalmi igényük. Így az organikus építészek sem képzelik magukról ezt. Leegyszerüsítve a dolgot, az organikus építészet a preraffaelita irányzattal kezdôdik, folytatódik a szecesszióban és a különféle úgynevezett nemzeti romantikákban. A skandináv, saarineni nemzeti romantika elôbb átjön német nyelvterületre, s Kós Károllyal egészen Erdélyig jut. A két háború közt különféle historizálásokban, vagy tovább bonyolított népies irányzatokban folytatódik. A hatvanas évektõl pedig Európa különbözõ fertályain, Hollandiában, Dániában, és Németországban is megtaláljuk az úgynevezett organikus vagy szerves építészeti irányzatokat, amelyek a - mondjuk így - romantikus irányzatnak a leágazásai. Mit tartasz jó építészetnek? Egyetlen igazi építészeti cél az kellene legyen, hogy otthonos tereket építsünk. Az egész mai világ, úgy, ahogy van, nem otthonos. Otthontalan, kietlen, lakatlan, élhetetlen, szörnyû. A tereink, az utcáink, a házaink, a lakásaink a szöges ellentetjei annak, amit otthonosnak mondhatunk. És nemcsak fizikai, építészeti értelemben lakhatatlan és elviselhetetlen, ha szabad így sarkítanom, hanem szociális és mondhatni, szellemi értelemben is. Egyre inkább a barátság, a nyugodtság, a családiasság, a Hamvas Bélás idill nélküli. Nincs kert. Ma a kertek mûgyepes, tujával körülültetett kietlenségek. Akinek pénze nincs, az telerakja ócska limlommal, s ezért lelakott tüzéptelepek a vidéki kertek. Keress egy helyet, ami otthonos. Néhány fölhagyott kastélynak vagy kuriának, vagy csak öregek által lakott falunak a szegleteiben találsz még olyan helyeket, ahol azt mondhatod, hogy milyen jó volna itt lakni. A világ egésze, a világban rejlõ tendencia pusztítja el az otthonosságot. Mi változott meg ? A jó építészet, vagy az építészetnek nevezhetõ igazi építészet mindig egy közösségnek, valamely közösségnek az akaratát, létét, egzisztenciáját fejezi ki. Építészetrõl Fülep Lajos megfogalmazása szerint csak akkor beszélhetünk, ha ez a kollektív lelkület átsüt egy épületen. Sugárzik egy épületbõl. A középkori város és a katedrális ma is nyilvánvalóan közvetíti azt a szándékot, hogy egy akkori közösség ott, azon a helyen így mutatta meg - kinek? - a feljebbvalónak, hogy õ ez és õ ezé akar lenni, s a jövendõ generációknak is ezt a keretet ajánlva megmutatta magát térben. Ma olyan közösségekrõl, akik úgy építkeznek, ahogy azt jónak gondolják, nem nagyon beszélhetünk. Meg tudnátok mondani, hogy a Szentendrei utat itt mellettünk Óbudától Szentendréig ki akarja ilyenné építeni? Ahol minden fát kivágnak, járda már nincsen, ha valaki gyalog arra vetõdik, vagy megfullad vagy sáros lesz, ahol csak autóval lehet teperni, és gyerek jobb, ha nem megy a közelébe. Ki akarja ezt ilyennek? S aztán a táblaerdõk, a leírhatatlan környezeti pusztítás, amelynek részesei vagyunk, az kinek az akaratát testesíti meg? Kinek az egzisztenciáját fejezi ki? Egyáltalán, ki felel ezért? Mert ha építészetrõl beszélünk, környezetrõl vagy városról beszélünk, akkor az elsõ kérdés ez volna. Ezért megkockáztatom: építészet ma már nincsen. Vagy inkább próbál úgy csinálni, mintha lenne. Ide sorolhatók azok az organikusabb jellegû kísérletek, amirõl elõbb beszéltünk, vagy ide sorolhatók azok a látványos, kvázi mûvészi példák, amelyek itt-ott Európában nagyobb középületek formájában megvalósulnak. Az európai és az amerikai posztmodern és dekonstruktivista építészet valamiképpen reflektál erre. Most jut eszembe, hogy az elõzõ tézisnek azért Amerika a legtisztább bizonyítéka. Amerikában nincs építészet. Megtalálod Wright házait és amellett baromi szép autókat látsz... Van-e egyáltalában bármilyen mai építészet hátterében olyan eszményi közösség, amire utalsz? Amögött a kétségbeejtõ építészet mögött, ami helyeink 98 százalékát meghatározza, igenis közösséginek mondható szándék és reális közösségek laknak, akarnak. A butik és bodega külvárosaink, a vállalkozási barakk átmeneti zónáink, a kriptásított, tönkreépített, száz százalékosan fa és bokor nélküli vidéki, családiházas külvárosaink mögött mind egy válságban lévõ, önmagát keresõ társadalom akarata rejlik. De hát építészetrõl van szó. Antiépítészetrõl vagy spontán építészetrõl, akárhogy is nevezzük, de kétségbeesett és önpusztító építészetrõl. Nézz meg egy faluszéli vagy vidéki városszéli új családiházas telepet, egy új parcellázáson, elsõ fõ ismertetõjegy, ha volt is ott egy-két fa, biztos, hogy kivágták. Kettõ: a telkek túl kicsik. Három: a házak feleslegesen nagyok. Négy: még az építõ /mert nincs építtetõ: maguk építik az emberek a házat/ szándékait sem fejezik ki. Azt fejezik ki, hogy a szomszédtól maradt egy ablak és azt én oda beépítettem. Meg volt olcsón a tüzépen vakolóanyag, azt rávakoltam, ha egyáltalán eljutottam odáig, hogy vakoltam. Ez a mai világunk építészete, amely mögött ez a társadalmi szándék, akarat, egzisztencia, én így mondanám, kétségbeesés vagy dezorientáltság vagy önpusztítás rejlik. Városépítészettel is foglalkoztál. Hogyan írható le a mai várost? Én Konrad Lorenz leírását tartom mérvadónak, aki "A civilizált emberiség nyolc halálos bûne" között gyakorlatilag valamennyi pusztító válságtünetnek az összegzõdéseként írja le a várost. Azértelmes térbeli strukturák elrákosodási folyamataként jellemzi, amelyek korábban mint egy egészséges szövetnek a sejtjei tudtak egymáshoz kapcsolódni. Gondoljunk egy budapesti külváros családiházas övezetére, ahol utcák, kertek, fasorok, kis kõhidak vannak és a gyerekek gyalog mennek haza az iskolából, és buszok és vilamosok közlekednek. Ehhez képest gondoljuk el a mai budapesti külvárosokat, a szociológia szerint átmenetinek tekintett zónákat: többsávos autóutakon gyorsan közlekedõ autók, amelyeknek a kiszolgálására benzinkutak épülnek, mellettük megjelennek a kurvák és az úgynevezett élet ezekre az utakra szervezõdik a barkácsboltoktól a videokölcsönzõkön keresztül a kis panziókig. Ezen a fõ csapásokon kívül esõ területek pedig egyre inkább élettelen zónává szikkadnak, ahonnan a boltok eltûnnek, ahol este a gyerekek és az asszonyok nem mernek gyalog közlekedni, mert veszélyesnek van minõsítve; ahol a közvilágítás sem fontos már, mert az emberek bezárkóznak sötétedéskor a házaikba. Milyen lesznek szerinted a jövô városai? Hamvas Béla azt mondja, hogy tízezer lélekszámnál nagyobb városoknak nem szabadna lennie. Mások is mondják ezt. /Arisztotelész szerint a városnak egzetlen pillantásal átfoghatónak kell lennie. Tillmann kiegészítési javaslata...az elôzô mondat helyére./ Például Leon Kliernek volt egy tervjavaslata Luxemburg városára, megállítandó azt a folyamatot, hogy a belváros elnéptelenedjen, és a kitelepülés, a szuburbanizáció folytán, - amikor is a várost családiházas tenger kezdi körülvenni - a város szíve infarktust ne kapjon. Ô azt javasolta, hogy bontsák föl a várost tízezer lélekszámnál nem nagyobb egységekre. Oda sûrítsék, mintegy kis középkori városként az egyes negyedeket, s köztük szántsák föl a földet, erdõsítsék, parkokat építsenek. Ha tíz perc alatt át tudsz gyalogolni egy városon vagy fél óra alatt, akkor egészséges egy város, mondják többen is. És biztos, hogy ebben van valami. Nem gondolod, hogy Amerika inkább egy nagyítóüveg, melyen keresztül valójában az európai eredetü tendenciák felerôsítve mutatkoznak? Igazad van. Amerika egy kísérleti laboratórium. Amikor tíz évvel ezelõtt ottjártam, nagyjából így summáztam. Ott már a nyolcvanas évek elején átélhetõ volt, hogy egy kontroll és majdhogynem felelõsség nélküli kísérlet zajlik. Ez átélhetõ abban a felfokozott tempóban, amivel ott fogyasztanak. Az irdatlan mennyiségû áru, amin keresztül mint egy õsvadonon gázolnak át a fogyasztásra kárhoztatott, összeaszalódott amerikai asszonyok, akik mindeközben a testüket cserzik és mumifikálják engedelmes katonaként. Egy örjöngõ, felfokozott, fogyasztógépezet Amerika. Ez az egyetlen üdvözítõ minta számunkra is, akik úgy élünk ma ebben az országban, mint egy túlgazdagodott család szegény gyermekei. Egyszerre gondoljuk magunkat fogyasztásra érettnek és siránkozunk, hogy valójában milyen szegények vagyunk --holott soha nem voltunk gazdagabbak. Míg Nyugaton építészeti csúcsteljesítmények is épülnek, a harmadik világban viszont kalyibavárosok tömegei. Milyen folyamatokat érzékelsz ebben a "második világban"? Közhely, de az építészet nem produkál mást, mint amit a világ produkál. Ugyanaz a gyorsuló szétszakadás tapasztalható szerintem ebben a társadalomban is, mint ami a világban végbemegy. Virilio, a világhírû francia gondolkodó, aki egyébként városépítészként kezdte, azt mondja, hogy az elsô és a harmadik világ között mélyül a szakadék. De a statisztikák is ezt mutatják: a harmadik világban 6-7 az átlagos gyermekszám egy családban, a fejlett világban már, a legfejlettebb országokban 2 alatt van. A szegénység nõ és a gazdagság intenzifikálódik. Ez még egy követhetõ dolog. A botrányos igazán az, hogy a fejlõdési mintát a gazdag kisebbség adja. Õ diktál. Beláthatatlan az, ami például Kínában fog történni. Ezek az öntörvényûvé vált technikák és mechanizmusok azonban nem a fogyasztásból, hanem a megismerés szabadságából születtek. Ezekkel a XX. századi vívmányokkal kapcsolatban én két dolgot biztosra veszek. Az egyik - és talán itt van a titka a bukfencnek, amirõl beszéltünk - : hogy ha ki is talált ennyi mindent az ember, talán ha egy-két százalékát szabadott volna használnia. Mert valóban el kell hinni az eredetmítoszt, a paradicsomi jelenet paradigmáját: ha egyszer szakítottunk a tudás fájáról, akkor arra lettünk kárhoztatva, hogy önmagunk gondolkodását kimûvelve, a magunk talpára állva valósítsuk meg magunkat ebben a világban. Biztos, hogy nem kellett volna a felét sem használni annak, amit az ember föltalált. Azért lett ennyi minden fölhasználva, mert a katonáknak erre szükségük volt. A XX. századi találmányok 95 százaléka katonai találmány. A golyóstoll éppúgy, mint a rádió, de nem tudtok olyat mondani - a leszívott élelmiszertõl és a konzervtõl kezdve a Coca-Coláig - , ami ne hadi lelemény volna. Látsz-e valamilyen alternatívát? Hogy egyáltalán kiutakban reménykedhessünk, elõször is az alapvetõ hazugságokkal kellene leszámolnunk. A haladás mítoszával le kellene számolnunk. Az írástudóknak nagyon nagy felelõsségük van ma is abban, hogy ezeket a hazugságrendszereket életben tartják. Szinte érthetetlen számomra, hogy miért tartják a maguk számára megengedhetõnek ezen mítoszok életben tartását. Miért hazudnak még mindig ezek az emberek? Miért írják le egy újságban, hogy a felmelegedés és a klímaváltozás küszöbön áll, de nagyon nem kell megijedni, mert katasztrófa nem lesz; hozzá kell szokni, És a városok tekintetében? A városok dolgában kiút csak olymódon képzelhetõ el, ahogy átfogó vagy általános társadalmi értelemben alternatívák elképzelhetõek. Itt egy szót tudnék vezéreszmeként kimondani, ez az önkorlátozás, a belátás, a fékezés, a lenyugvásnak a lehetõsége. Ehhez kicsit tisztábban kellene látni eme apokaliptikus vízió dolgában, hogy most a világnak van-e még egészében véve jövõje, avagy kész-passz, ez a vonat elment. Én végletesen pesszimista vagyok: ez a világ el lett cseszve, ez a vonat elment. És mert ilyen véglegesen, végletesen merem gondolni, egyre teljesebb a remény és a derû a szívemben ezzel kapcsolatban. Nem túlélésben és nem utópiákban, nem egyoldalú zöld vagy egyéb alternatívákban gondolkodom, hanem úgy gondolom, hogy az emberben belül, mindannyiunkban van egy pont, ahol egyszer csak megfordulhat a dolog. Monory M. András - Tillmann J.A.
|