Ezredvégi
beszélgetés
Jádi
Ferenc pszichiáterrel
/
Berlinben él, rövid életrajzát,
munkásságát hamarosan küldi/
-Pszichológusok
mostanában a narcisztikus személyiségek
szaporodásáról számolnak be. Egy svájci
szépségklinika is erre a belátásra juthatott, mert
szolgáltatásait így hirdeti: "Újra magamba
szerettem". Megegyezik ez a németországi és itteni
tapasztalaiddal? Mivel magyarázható ez az eltolódás?
-Kétségtelenül
nárcisztikus korban élünk, Magyarországon is, mivel a
Harmadik világhoz képest a "gyõztes" csapathoz
tartozunk. Ennek a nárcisztikus világnak az egyik uralkodó
divatja az önmegmásítás. Korábban a mindenkori
uralkodó osztályokat jellemezte a nárcizmus, és ez
vezetett az összeomlásukhoz. A pléhpofa
fazonfigurává válása, a nevek és
számok világának elúrhodása, a
méretek és tartamok kierõszakolása a
konzervativizmus kezdete. Az örök állandóság
és átváltozás apóriájának
mozgatóereje minden valószínûség szerint arra
az ábrándra vezethetõ vissza, hogy saját
példaképünkké válhatunk.
A
nárcisztikus neurózisokkal kapcsolatban figyeltem fel az
önmegmásítás, a mûvi személyiség
szerepére. Ennek azért van olyan nagy jelentõsége,
mert egy látszólagos transzparencia uralkodik a világon,
ami - az ebbõl adódó kontrolálási
lehetõségek miatt - a személyiség
titkolására, eltorzítására és
mesterséges személyiség kialakítására
vezet. Például húsz évvel ezelõtt, amikor a
világ transzparenciája még nem volt ilyen fokú, az
emberi kapcsolatokat természetesebb viszonyok jellemezték. Ma a
barátságok és szerelmek õszinteségét
nagyobb veszély fenyegeti, s ebbõl adódóan a
remény is kisebb, mint húsz évvel ezelõtt.
Soha
nem volt ennyi kozmetikai sebész a világon. Õk azt
állítják, azért vannak sokan, mert sokan
akarják magukat megváltoztatni. Ma nagyon sokan
kínálnak átalakító,
álöltözetet nyújtó dolgokat és
szolgáltatásokat. Tény, hogy az orvostudomány
részben a borbélyszakmából nõtt ki,
és a pszichiátria is idetartozik. Ma is vannak olyan
pszichoterápiai iskolák, amelyek azt kérdik: szeretne
sikeres lenni? Megoldjuk! Nos, az ilyen borbélyszakmák
száma az utóbbi idõben megnövekedett. Mivel nagy a
konkurencia, az emberek álarcossági igénye sokkal nagyobb,
mint korábban, és ezért a test
átalakítását nyújtó szakmák
száma is megnövekedett. El tudom képzelni, hogy a
közeljövõben lesznek olyan orvosok, akik szemrebbenés
nélkül génsebészeti rendelõket fognak nyitni.
Ennek persze már semmi köze az orvostudomány eredeti
gondolatához; ahhoz, hogy miként lehet valakinek a
megváltozott egészségét a beteg
számára élhetõ módon
visszaállítani, mely életet a beteg úgy jelöli
meg, hogy most egészséges vagyok. Mert az
egészséget nem az orvos, hanem a beteg állapítja
meg. Ebbõl adódóan egészség nincs is
orvosilag nézve, mert nincsen mindennek normája. A
betegséget és az egészséget egy
érzet-rendszer figyeli, amit közérzetnek nevezünk, a
materiális és mérhetõ értékek csak
követik a közérzet változását. A
léleknek sincsen normája, mert ha lenne, akkor anyaga is lenne...
-Mennyiben
játszik közre ebben az a morál, amely a sikeresnek mondott
személyiségek mintáinak követésére
buzdít?
-A
morál erõsödésével az ember
önhamisítási tendenciái is megnövekednek. A
morál nem belõlünk ered, hanem egy külsõ
konstrukció. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az etika nem fontos;
fontos megkülönböztetni az etikát és a
morált! Minél nagyobb a morál szerepe, annál kisebb
az etika jelentõsége. Napjainkban a morál
személyiséget megmásító hatása sokkal
nagyobb, mint korábban. Amíg régen egy bankigazgató
egy kártyaparti közben viccelõdhetett a
szeretõjérõl, addig ezt ma nem teheti meg, mert lehet,
hogy a konkurense eladja ezt egy újságnak.
Ha
az ember osztozik az uralkodó közszellemben, akkor kényszert
érez arra, hogy átállítsa, megváltoztassa a
személyiségét. Ebbõl adódóan
eltávolodik személyiségének magjától.
Most az a divat, hogy a személy valamiféle összképet
igyekszik kelteni, ami alapján megítélik. Persze mindenki
saját maga kell, hogy képet alkosson a másikról.
Aki most lát és hall engem, annak saját
felelõsségére kell képet alkotnia arról,
amit mondok. Ez nem igazmondás vagy hazugság, hanem
önhûség kérdése. Vagyis abban a pillanatban,
amikor valaki megért engem, akkor önmagát érti meg;
csak annyit tud belõlem megérteni, amennyit
önmagából megértett. Ezt a belsõ képet
mindenkinek magának kell megalkotnia, függetlenül
másoktól. Úgy is mondhatnám, hogy autopoietikusan,
önmagából alakítja ki. Ez az önszervezõ
rendszerek természete.
Az
önszervezõ rendszerek érdekes tulajdonsága, hogy
mimikrit tudnak létrehozni. Ez a mimikri-jelenség jött
divatba nárcisztikus korunkban. De ez minden uralkodó
osztály esetében jellemzõ, mivel a luxussal kapcsolatos.
Másnak lenni, mint ami az ember maga, nagy luxus. Ezt csak az engedheti
meg magának, aki viszonylagos jólétben él. Ha pedig
valaki nem azonos önmagával, az összeomlik, az a
halálának, a túlvilágának a kezdete. Most
viszonylagos jólét van, de ez nem tart soká, mint ahogy a
korábbi uralkodó osztályok is csak bizonyos ideig voltak
képesek uralkodni. Egy nagyon konzervatív korban
élünk, és valaminek a vége felé
közeledünk.
-
Milyen hatással van ez a személyiség
fejlõdésére?
-Minél
távolabb kerül az ember személyisége
magjától, annál mindenhatóbbnak érzi
önmagát. Minél közelebb kerül hozzá,
annál nagyobb a tehetetlenség-érzése, ugyanakkor
annál nagyobb a nyugalma, és annál jobb a
kétség-elviselõ képessége. A
kétség-elviselõ képességnek a
kreativitásban roppant nagy szerepe van. Enélkül nincsen
kreativitás, mint ahogy változásra sincs
lehetõség. Freud azt mondja, hogy a tudattalan folyamatok
felismerésével a változás reménye jár
együtt. De ezen túlmenõen van egy antropológiai
vonása is: az, hogy bizonyos belsõ folyamatok
belátása közelebb visz önmagunkhoz, és ahhoz a
rettenetes felismeréshez, hogy nem vagyunk mindenhatóak. Ma
ugyanis a mindenhatóság reménye fontos szerepet
játszik, és ebbõl adódóan a
tehetetlenség lehetõsége alig merül fel.
Valójában persze nem lehet úrrá lenni a dolgokon, a
történelmen stb. Ahol az ember valamit tehet, az
önmagával kapcsolatos. A másik emberrel kapcsolatban ez csak
valamiféle erõszakra vezethet. Ezért is remélem
azt, hogy ez a folyamat a mi világunkban, az emberiség
napfényes oldalon élõ részénél,
szerencsés összeomlásra fog vezetni.
-Van-e
valamiképpen érzékelhetõ hatása az új
médiumoknak, a megnövekedett sebességeknek?
-Valamit
megérteni csak akkor lehet, ha az ember huzamosabban foglalkozik vele.
Legalábbis ez a tapasztalatom. Mostanában inkább a
felületes ismeretek kommunikációja a kérdés.
Az, hogy pillanatok alatt információkat szerezhetünk
távoli földrészekrõl, amibõl nagyon gyorsan
kialakul a mindenhatóság érzete. A világ
amerikanizálódása, az amerikai
mindenhatósági érzettel történõ
nézése a jellemzõ, de ez a világ
megértéséhez semmiképpen nem visz közelebb. Ez
a covboj-mentalitás, egy olyan ember mentalitása, aki
lóhátról nézi a világot, és
úgy gondolja, hogy az az övé. Ha pedig ezt
kétségbe vonják, akkor elõveszi a
puskáját, vagy a gazdasági fegyverét, és
megpróbája bizonyítani.
Egy
uram-bátyám világ alakult ki, melyben
láncszem-szerûen kapcsolódnak a dolgok és az emberek
egymáshoz, az egyik személyiség a másikhoz,
és nagyon kevés az önálló gondolkodó.
Ebbõl adódóan aztán sokkal kevesebb az eredeti
gondolat annál, mint ami az elmélyült, huzamosabban
valamivel foglalkozó emberek világában kialakulhatott
volna. Rengeteg ún. információ van, de az eredeti
ötletek száma elenyészõ.
-Mégis
hogyan születnek a különféle tudásterületeken
uralkodó "ménsztrímek" ellenére eredeti
gondolatok? Milyen ma a "kutatás logikája"?
-A
felismerések a történelemben nem a keresésnek, hanem
a véletlennek az eredményei. Vagyis, ha valamit egy
irányban keresnek, akkor egy másikban találják meg.
És minél többen mennek egy bizonyos irányba,
annál nagyobb a valószínûsége annak, hogy a
dolog kudarccal végzõdik, mert ott biztosan nem lehet
megtalálni. Ez a kutatás logikája. A mai tudományos
életben a kutatók nagy része nem önhûen kutat.
Közismert, hogy divatokat kutatnak, és ezekrõl a
divatokról megpróbálják elhitetni, hogy
jelentõséggel bírnak. Ugyanakkor mindig voltak olyan
kutatók, akik valamiféle önhûség miatt egy
bizonyos témával, az életük
témájával foglalkoztak, és érdekes
módon valamire ráakadtak. Ez a fajta kutatás az, aminek
nagy hagyománya van az európai, vagy nyugati
szellemtörténetben.
Önmagunk
útját követni bizonyos tekintetben luxus, mert ez azzal
jár, hogy a peremre sodródunk. A peremen lenni pedig senki nem
szeret, ezért aki ott van, az arra törekszik, hogy olyan
példát kövessen, ami a középpontban van.
Könnyen belátható, hogy ez az út nem vezet
eredményre, egy új, saját sorsú életre,
hanem csak másodkézbõl élt életre.
Tömegesen élnek így, s hogy mégis saját sorsuk
lesz, azt annak köszönhetik, hogy az élet
másképpen alakul, mint ahogyan eltervezik. Mert a
jövõrõl senkinek semmilyen információja
sincsen. Ebbõl adódóan a személyes életben a
jövõ csak belülrõl jöhet, mert csak a
múltunknak van jövõje. Elképzelhetõnek tartom,
hogy a közös múltunk felõli
felvilágosodás tömegeket gondolkodtat el, de saját
múltját mégiscsak mindenkinek magának kell
megalkotnia, úgy, hogy megvallja, mit tett és mikor volt
tétlen.
Szégyenletes
az, hogy még a világ jobbik részében is nagy a
szegénység, az igazságtalanság és az
erõszak. Ezek nem nyíltan, hanem szubtilis formában vannak
jelen, ami sokkal veszélyesebb. Ennek következményei
igazán a következõ nemzedékben válnak majd
érezhetõvé. Nagyon konzervatív korban
élünk, és valaminek a vége felé
közeledünk. Mindennemû szubtilis erõszak az
autenticitásra törekvõ következõ
generáció nagy lázadására vezet. A
tömegek mindig is valamilyen vezéreszméket, vezéreket
és patkányfogókat követtek, ami azzal a
kulturális problémával függ össze, hogy a
tudásra mindenkinek magának kell szert tennie.
-Mennyiben
hoztak új felismeréseket az utóbbi évek
lélektani kutatásai?
-Az
utóbbi évek mélylélektani kutatásainak
talán az egyik legfontosabb eredménye a csecsemõkorral
kapcsolatos. Kiderült, hogy a csecsemõ fejlõdése
kezdettõl fogva két úton halad: az egyik a példa
követése, az utánzás, a másik pedig az
önhûség, az önérvényesítés,
önismeretre törekvés. A tanulás és
tanuságtevés kettõsségét is érinti
ez. Érdekes, hogy ennek a két útnak a kibontakozása
minden személyiségben párhuzamosan történik.
Példát követnie könnyebb az embernek, mint
önmagához eljutni. Kívülrõl venni könnyebb,
mint újat, belülrõl elõhozni. Másfelõl
nagyon nehéz kialakítani és megformálni azt,
amilyen az ember maga. Nagyon nehéz valakinek úgy
ajándékot adni, hogy az ne tegye a másikat
adóssá. Az utóbbi évek neokonstruktivista
diskurzusából, mely Derrida két szellemes esszéje,
a hamispénz és az archivum körül alakult ki,
nyilvánvaló, hogy a társadalomtudományoknak fel
kell hagyniuk az adás-vétel, kínálat-kereslet stb.
pszichoökonómiai modelljével, mert ez egy
historizáló idõfogalomhoz (praesens) és az itt
és most követeléséhez, végsõ
következményét tekintve pedig egy elodázó
és adóssá tevõ stratégiához vezetett.
A segítés elmélete az adós morális
imperatívuszát mellõzve az
ajándékozás, a véletlen, és a
létajándék ontológiai idõmodelljét
követõ etika irányába fejlõdött.
Így a most kell követelése helyett a jelenlét, a
másság, az önazonosság, és a
heterogenitás kategóriái váltak fontossá.
A
progresszív baloldal újragondolja a véletlen és a
kegy (a magyarban a
sors
kegye
adottság
helyett) kategóriáját. Ha valaki kegyként fogja fel
például azt, hogy van munkája, akkor abból tud
ajándékozni másoknak is. Ha valaki
ajándékoz, akkor megtisztel valakit, és csak akkor
áll talpra a szegény, ha emberi
méltóságát tisztelik. Amennyiben az adomány
a kegyeskedési adomány kategóriájába esik,
annyiban követeléssel és adóssággal jár
együtt. Ebbõl az apóriából csak az
ajándék kategóriája vezet ki, ami a gazdag ember
számára lehetõséget ad emberi
méltóságának visszaszerzésére
és szegénységének megélésére.
Ugyanez áll a vendégszeretet kategóriájára
is. Ezek a folyamatok már világszerte észlelhetõk;
a migráció feltartóztathatatlanul átformálja
jelenünket, csak a konzervatívok álmodnak
állandó munkahelyrõl, - lehetõleg
köztisztviselõi - teljes állásról.
A
mélylélektani kutatások azt mutaják, hogy minden
gyermek egyfajta készlettel, egy egyéniséggel jön
világra. Ezt az individualitását kezdettõl fogva
egyrészt kendõzni próbálja, másrészt
pedig próbálja kiépíteni. Az egész lelki
organizáció e két tengely mentén fejlõdik,
aminek az a következménye, hogy részint nagyon közel
kerül önmagához, részint pedig nagyon távol
kerül önmagától. Minél idõsebb lesz, s
minél több kudarcot szenvedett el, annál közelebb
kerül önmagához, ugyanakkor egyre több olyan
kérdéssel foglalatoskodik, ami nem az õ ügye. Ez a
dialektika határozza meg életünket.
Ezzel
a kettõsséggel ugyanakkor együtt jár a
szótudat és a képtudat, az érzés és
az érzet (affektus) kettõssége is. Minden tudat egyfajta
tárgytudat, és az ember
önmegmásításának alapja a nyelviségbe
való berendezkedés. Vagyis az ember beleszület egy nyelvi
világba, és ezáltal a világ
elképzelhetõvé válik. Egy kutya, egy kanál,
vagy egy fûszál - a világ -
elgondolhatóságáért önmagunk
mássá válásával fizetünk. Ez az egyik
út. A másik ennek a felismerése, és nyomában
egy visszafelé vezetõ út kialakítása - ezzel
fogalalkozik a mûvészet; azzal, hogy miként lehet a
szóvilágból (a szempontból) a
képvilágba (a látáshoz) visszatérni.
Nyilvánvaló, hogy a folyamat csak a nemtudás
felismerésén, a káprázatból való
felocsudás és a vakság elismerésén
keresztül mehet végbe. A neuropszichológia bizonyos
irányzatai ezen a területen keresgélnek valamit,
amirõl egyébként a filozófiai
szubjektumelméletek már vagy kétszáz éve
elmélkednek.
-Mit
jelent ez a képvilág a Te szóhasználatodban?
-Képvilágon
azt értem, ami a világ
elképzelhetõségén, a szóvilág
képi kivetítésén túl van. Azt a pontot
jelölöm vele, ahol a megértés az emlékezet
vakságából a tanusító
megemlékezés terébe kerül és a másik
mássága világossá válik. Amikor hagyom a
világot olyannak lenni, amilyen, és elcsodálkozok rajta.
Ez a csodálkozó tûnõdés a csecsemõkor
alapvetõ megismerési tevékenysége. Megismerni,
összképbe rendezni fogalom nélkül is lehet. Nem kell
feltétlenül magyarul, vagy valamilyen más nyelven tudni
ahhoz, hogy a világot olyannak lássuk, amilyen. Ehhez egyfajta
belsõ rendezettségre van szükség. Komplexebb,
elvontabb ismeretekhez persze szótudat nélkül nem juthatunk.
Ez nagy probléma, ugyanis a szótudat révén a
világ másnak is képzelhetõ, mint amilyen. A
szótudatból egy összképtudat alakul ki, amely
utópikus elemeket is magában foglal. Ez a a jövõre
vetítõdik ki, és a vágyak erre irányulnak.
Ez azt jelenti, hogyha kigondolom valaminek a
megvalósítását, mint régen az
ötéves tervét, akkor attól kezdve meghalok, s csak
akkor támadok fel, amikor a célt elértem.
Érdekes
módon ez a képiség, ahogy világ önmagát
mutatja, egy bensõ autonómiával rendelkezik.
Ugyanúgy, ahogy az önmagát megfigyelõ elemzõ
is. E két rendszer, tehát az ember bensõje és a
világ között valamiféle dialógus alakul ki.
Minél inkább elismerjük, hogy milyen a világ, a
világ is annál inkább elismeri, hogy mi milyenek vagyunk.
Ennek a folyamatnak az alapmodellje a játék. A
játék kétféleképpen történhet:
lehet úgy játszani, hogy elhatározzuk, mit
játszunk. Ekkor bizonyos tekintetben vége is van a
játéknak. Szabályok szerint fogunk
kártyázni, és kényszerek
érvényesülnek. De ha azt határozzuk el, hogy
játszunk, de nem tudjuk, mi a kártya, és azt sem tudjuk,
hogy milyen szabályok érvényesülnek, hanem menet
közben alakítjuk ki ezeket a szabályokat, és
változtathatjuk is õket, akkor egy autonóm
játékhoz jutunk. Ezt teszi a mûvészet és
minden kreatív tevékenység. Ez ad reményt arra,
hogy valahová eljuthatunk, és nem csak körbejárunk
valamit és a kiindulópontra (vagyis a vágyhoz) jutunk
vissza.
-A
legnagyobb érdeklõdéssel ûzött társas
játék ma a szexualitás körül folyik. Mennyiben
változott ennek megítélése Freud óta? Milyen
tanulságokkal szolgál e téren a praxisod?
-Az
amit szexualitásnak nevezünk, ritkaságszámba megy,
és nagy a hallgatás róla. Amirõl sok a szöveg,
az az erotika. Erosz-centrumoknak hívják a helyeket, és
nem is titkolják, hogy ennek a szexualitáshoz semmi köze
sincsen. Ha valaki belemaszturbál a másikba, az az autoerotika
körébe tartozik, aminek semmi köze a szexualitáshoz. A
fantázia realizálására e téren számos
lehetõség nyílik, mivel nagy pénzek
mûködtetik. A másikkal való
önkielégítés kultúrája igen nagy;
minél nagyobb a jólét, annál nagyobb. És az
emberi testet a fantázia alakította lélek bocsátja
áruba.
A
szexualitás a fantázián, a tárgykeresésen
túl jelentkezik, és alapvetõen az
önkéntelenségen alapul. Valaki meglát valakit,
vonzónak találja, kûzd ellene, majd belátja, hogy ez
az a ritka eset, amelyik mindennemû elképzelhetõ
elfojtáson túl van. Ez az, amit a szerelem
fellobbanásának nevezünk. Ennek következõ
fázisa az elismerés, a másik elismerése, aki
nélkül semmi vagyunk. Mindennemû megismerésnek a
kezdete az, hogy elismerem: van. Ha a megismerés ellenére a
vonzalom továbbra is fennáll, akkor van esély arra, hogy
szexualitás jöjjön létre.
A
szexualitásnak az a jellemzõje, hogy ugyanúgy megy
végbe, és mégis mindig más. Az erotikát
pedig az jellemzi, hogy mindig másképpen szeretnék
csinálni, méghozzá másként
elképzelve. És mivel ez a csõd
lehetõségével jár, mint minden olyan folyamat, ami
a tetszéssel kapcsolatos, ezért inkább az erotikát
és a fantáziát választjuk, s nem a
szexualitást. Nekem, analitikusként legalábbis ez a
tapasztalatom. Fekszenek elõttem a paciensek, és nem szeretik
azt, akivel hálnak. Ami döbbenetes, hiszen már Kinsey is
úgy találta, hogy az amerikaiak többsége nem mer
azzal a személlyel élni és hálni, akivel a legszebb
a szerelmi élete.
A
másik tapasztalatom az, hogy minél idõsebb leszek,
annál érdekesebb a szexualitás. Idõs emberek, akik
partnerükkel huzamosabb ideje szexuális életet élnek,
ugyanerrõl számolnak be. Vonzónak tartják
párjukat. Minden aktus új és örömteli,
gyengéd és idõtlen.
A
szexualitás nagyon titkos dolog, és keveset is tudunk
róla. A pszichoanalízis révén sokat tudtunk meg az
erotikáról, a csábításról és
különféle tévútjairól, de keveset a
szexualitásról és a szerelemrõl. Ami
kivételes állapot, és csak párszor adatik csak meg
az életben. Arról, hogy ketten egymással újra
és újra, visszatérõen szeretkeznek.
Magáról a szexualitásról, ami a tetszéssel
és a gyönyörrel kapcsolatos, keveset tudunk. Mert ez a
fantázián túl van. Ami a fantázián innen
van, az elképzelhetõ. És az képzelhetõ el,
ami már volt egyszer. Ami még nincsen, az nem
képzelhetõ el. A fantázia semmi újat nem hoz. A
képzelet meglévõ dolgokat hoz össze. Ami újat
hoz, az az ötlet. Az ötletnek nincs prototípusa. Akinél
az ötlet felmerül, azt annyira meglepi, hogy szótlanná
válik. Erre a ritka dologra rájönni kínkeserves dolog
, mert kétség nélkül nem megy. Érdekes
módon a kétség végén jön az ötlet.
Talán mert az ember nem szívesen szenved, inkább
fantáziál, és fél a szenvedélytõl.
-
A kreativitás kutatásában születtek-e újabb
eredmények?
-Vannak
olyan képzési irányzatok, amelyek a kreativitás
fejlesztésén dolgoznak, ezek nem "kreativitási
tréningek", hanem az öneszményûségre
való rávezetés lehetõségeit kutatják.
Mivel a kreativitás nem tanulható és nem
tanítható, meg kell teremteni az alapjait. Ki kell
alakítani a véletlennel való játék olyan
szabályait, amelyek nem kényszeresek.
Az
életutat vizsgáló pszichológiai és
kreatológiai elméletek különbséget tesznek az
élet lefolyása (course of life, Lebenslauf), és egy
historizáló biográfia (life story) között. Az
elõbbi hordozója a véletlen, a lehetetlennel való
szembesülés, míg az utóbbié a
lehetséges változatainak felismerése és a
lehetetlen mellõzése. Az elsõ típus a
jövõ sorssal kerül szembe, a második pedig a
múlttal. Az elsõ típusnak olyan eseményrendszere
van, melynek nincs prototípusa, példaképe,
vezéreszménye, de tanulságos minták
rendszerével szolgál. Ezáltal az eseményrendszer
nem elõre strukturált, azaz nem tartozik - Sartre
szóhasználatával élve - szimbolikus vagy
imaginárius kategóriába. Ha a múltunk
kiábrándító, esélyünk van arra, hogy
magunkhoz térjünk vagy hogy tudatosan vállaljuk az
öncsalást. A felsõfokú képzés a
kiábrándítással, a magától
értetõdésre való
rákérdezéssel, a "valóság"
kérdéses voltával foglalkozik, a
középfokú a méretezéssel és a
mértékesség alapjainak felmutatásával. Ha
valaki abban a kegyben részesül, hogy esélye nyílik a
magához térésre, akkor sansza van arra is, hogy
mással foglalkozzon mint ami a kétértékû
logikából következnék: felhagy az
okoskodással. És pont ez lenne a
felelõsségvállalás kezdete, saját
viszonylagosságának elismerése, az
önzõség vége. Jól ismerjük ezt a pontot a
festõ esetében, amikor a kép autonóm
értelmét elismeri, a kutatónál, amikor a
természeti törvény
rendkívüliségére rájön.
Ha
ezen a téren sikerülne valamiféle szélesebb
körû áttörés, akkor a tömegek
kiszámíthatatlanabbá válnának, ami
mindennemû képviseleti demokrácia végét
jelentené. Ez egyszersmind az önrendelkezõ társadalom
kezdete is lenne.
-Miért
gondolod azt, hogy a képviseleti demokráciának
véget kellene vetni?
-Az
alapvetõ problémát az jelenti, hogy abban a pillanatban,
amikor valaki leadja a szavazatát, akkor szótlanná
válik, mint az infáns - a csecsemõ, akinek nincs szava.
Abban a pillanatban átruházta valakire a hatalmát, ami,
mint képesség, az övé. Egy másik emberre
ruházza, aki szerencsétlen módon hatalomvággyal van
megverve, és abban a hiszemben szenved, hogy valakit képvisel.
Annak a nevében elkezd tevékenykedni, és azt hiszi, hogy
valamit létre tud hozni. Ez nem a felnõttség, hanem a
csecsemõkor kezdete. Ez egy régi találmány, ami a
rabszolgatartó szabad athéniek
demokráciájából ered. Ehhez rabszolgákra van
szükség; olyan emberekre, akik áron alul dolgoznak, akiket
kizsákmányolnak, akiknek semmi szavuk nincs, s akik
érdekes módon a megújulás reményét
jelentik. Ugyanakkor a képviselõ, aki a szavunkat
képviseli azt hangoztatja, hogy õ jelenti a
megújulást. Ez az alapja annak a visszás helyzetnek,
amiben élünk. A képviselõ ugyanis nem tudja az
én szavamat helyettem használni, csak a maga kedve és
ízlése szerint, a saját boldogulására,
önzõ módon. Aki pedig leadta a szavazatát, a
szavát, az ettõl kezdve tehetetlenné válik. Ez a
dolgok egyik része. A másik része pedig az, hogy ebben a
rendszerben az egyedüli szabályozó tényezõ a
piac. Vagyis, hogy a szavát vesztett polgár azzal, hogy
vásárol-e vagy nem vásárol, eldönti, hogy
milyen irányba fejlõdjön a társadalom. Mivel ez
borzasztó módon manipulálható -
méghozzá kínálattal manipulálható
és teremthetõ kereslet - ennek a kontrollmechanizmusnak a szerepe
is manipuláció tárgya, ami erõszakra vezet.
Ebbõl a dilemmából csak az önrendelkezés
jelent kiutat. Ha valaki rájön, hogy mit tehet és mit nem,
és tekintettel kezd lenni a világra.
Nagyon
nehéz tekintettel lenni a világra: egyrészt azért,
mert áttekinthetetlen, másrészt pedig azért, mert a
jó és a rossz kérdésének
eldöntése egy hosszas belsõ vívódás
eredményeképpen születik meg, és ebben roppant nagy a
személyes felelõsség, hisz a külvilágot
becsülni(!) és a becsületünket relativálnunk kell
hozzá.
-Mibõl
gondolod, hogy egy ilyen horderejû változás
végbemegy, hiszen "megrendíthetetlennek" tûnnek
a Nyugat alapvetõ intézményei? Egy kollégád,
Slavoj Zizek a minap ennek érzékeltetésére azt a
példát hozta, hogy a világ - ökológiai
értelemben vett - végét el tudjuk képzelni, de a
kapitalizmus vége elképzelhetetlen.
-A
lacaniánusok még a munka és szabadidõ
antinómiájában élnek; ennek nincs
ontológiája, csak tárgylogikája és
körkörössége van. Az ontológiai
kérdések sokáig divatjamúltnak tetszettek, mert az
intellektuális középszer került hatalomra. A
nyelvfilozófia hermeneutikai fordulata, a posztmodern
tanácstalanság felismerése és a pragmatika
cinkossságának nyilvánvalóvá
válása óta az egyetemi ifjúság újra
kérdez és kérdõre von. Szerencsére semmilyen
elképzelésük, azaz ideológiájuk sincs! De
éreztetik velünk, hogy elégedetlenek a helyzettel, a
kompromisszumos szózatokkal, a birtokolhatósági
ígéretekkel, stb. A kijózanodást követi a
vakság, és a vakságot a vakmerõség, ennyi
biztos.
Azt
gondolom, hogy a következõ évezred központi
problémája lesz az, hogy miként lehet egy nem a
képviseletre épülõ demokráciát anarchia
nélkül megvalósítani. A kérdés az, hogy
meg lehet-e valósítani egy olyan etikát, amelyik
eliminálja az önzést; amelyik az egyéni emberi
lehetõségekre épül, és nem azok
maszk-szerû csalásával él, és az emberi
élet intenzívvé válására vezet. Ennek
a társadalmi feltételei azonban teljességgel
hiányzanak, és noha a képviseleti
demokráciákat ünneplés övezi, elméleti
téren már jelentõs elõrelépesek
történtek. Nem kétséges, hogy a képviseleti
demokrácia végére értünk. Érdekes
szakaszba jutottunk: a teoretikusok is tudják, hogy csõd van, a
mûvészek is tudják, hogy csõd van, és
tudják az etikával foglalkozók is. Van tehát egy
csomó dolog, amin lehet dolgozni.
Monory
M. András - Tillmann J.A.
|