Az ügyészség 15 pontban
emelt vádat Otto Adolf Eichmann, Karl Adolf Eichmann és felesége,
Maria (született Schefferling) fia ellen, akit 1960. május 11-én
este fogtak el Buenos Aires egyik külvárosában. Kilenc nappal
késôbb repülôvel Izraelbe vitték, hogy 1961. április
11-én a jeruzsálemi Kerületi Bíróság
elé állítsák: a náci uralom s különösen
a második világháború idején másokkal
együtt bûncselekményt követett el a zsidó nép
ellen, bûncselekményt követett el az emberiség ellen,
és háborús bûnös volt. A vád az 1950-es,
nácikat és cinkosaikat büntetô törvényre
hivatkozott, amely kimondja, aki ezen bûncselekmények egyikét
elkövette, halállal bûnhôdjék. Eichmann a
vád minden pontjára így válaszolt: A vád
értelmében nem bûnös.
Akkor milyen értelemben érezte magát bûnösnek?
A vádlott hosszú kihallgatása során sem a védônek,
sem a vádlónak, de a három bíró egyikének
sem jutott eszébe, hogy erre rákérdezzen. A kérdésre
a kölni dr. Robert Servatius, akit Eichmann a védelmével bízott
meg, s akit (a nürnbergi perek precedensét követve, ahol a gyôztes
hatalmak fizették a védôügyvédeket) az izraeli
állam fizetett, a tárgyalótermen kívül, a sajtónak
adta meg a sztereotip választ: Eichmann Isten elôtt érzi
magát bûnösnek, nem a törvény elôtt.
E választ azonban a vádlott maga sohasem erôsítette
meg. A védelemnek érezhetôen kedvére valóbb
lett volna, ha Eichmann ártatlansági nyilatkozatában arra
hivatkozik, hogy az akkoriban érvényes náci törvények
szerint semmi büntetendôt nem követett el, ugyanis az inkriminált
cselekmények nem bûntettnek számítottak, hanem állami
aktusoknak, amelyek felett egyetlen másik államnak sincs joga bíráskodni
(par in parem imperium non habet). Kötelessége volt engedelmeskedni,
amit tett, mint dr. Servatius védôbeszédében a bûnösség
kérdését illetôen fogalmazott, a maga idejében
erény volt, a gyôztesek számára viszont bûntett:
akasztófa vagy érdemrend, ez a kérdés.
Eichmann maga másként vélekedett. Elsôsorban
a gyilkosság vádját kifogásolta: Semmi közöm
nem volt a zsidók megöléséhez. Soha egyetlen zsidót
nem öltem meg, de egyetlen nem zsidót sem öltem meg én
egyáltalán nem öltem embert. Soha nem adtam parancsot egy zsidó
megölésére, mint ahogy nem adtam parancsot egyetlen nem zsidó
megölésére sem... Nem tettem. Késôbb erre
még egyszer visszatért: úgy adódott, hogy nem
kellett megtennem, mert semmi kétséget nem hagyott afelôl,
hogy saját apját is megölte volna, ha erre parancsot kap. Végtelen
ismétlésekbe bocsátkozva magyarázta azt, amit már
az úgynevezett Sassen-dokumentumokból (az 1955-ben Argentínában
Sassen holland újságírónak, az igazságszolgáltatás
elôl szintén bujkáló egykori SS-tisztnek adott interjú,
ami Eichmann elrablása után kivonatokban megjelent a Life-ban és
a Sternben) tudni lehetett: vádolni ôt csak a zsidók kiirtásában
való bûnrészességgel lehet, amirôl
Jeruzsálemben így beszélt: Az egyik legnagyobb bûntett
az emberiség történetében. A védelem egyébként
nem sokat törôdött Eichmann teóriáival. A vád
viszont sok idôt elvesztegetett arra a kísérletre, amelynek
során Eichmannra akarta bizonyítani, hogy legalább egyszer
saját kezûleg gyilkolt. (Hogy az ügyész számára
miért volt olyan fontos e gyilkosság bizonyítása,
nem vált világossá. Egy magyarországi zsidó
fiúról volt szó, akit egy kertben gyümölcslopáson
kaptak. Mikor Harry Mulisch, a Strafsache 40/61 szerzôje rákérdezett:
Mi igaz ebbôl a történetbôl?, Hausner így
válaszolt: Isten segítségével be fogom bizonyítani,
hogy igaz. Ha ez sikerült volna, olyan bûncselekményt
bizonyít Eichmannra, amiért Izraelben nem járt halálbüntetés.
Azt ugyanis már nehezen bizonyíthatta volna, hogy a gyilkosság
célja a zsidó nép kiirtása volt.) Az ügyész
valószínûleg azt akarta bizonyítani, hogy Eichmann
parancs nélkül is gyilkolt hogy parancsra gyilkolt volna, azt
maga is beismerte , feltételezhetô tehát, hogy saját
szakállára is adott parancsot gyilkosságokra. Egy ilyen gyilkosságra
felszólító parancs bizonyításánál
több sikert ért el a vádló: Franz Rademachernek, a külügyminisztérium
zsidóreferensének egy megjegyzésérôl van szó,
amit a jugoszláviai zsidóakciókról folytatott telefonbeszélgetés
során egy távirat szélére firkált: Eichmann
agyonlövetést javasol. Mint kiderült, ez volt az egyetlen
gyilkossági parancs ha ezt egyáltalán
annak lehet nevezni , amihez legalább egy szemernyi bizonyítékot
sikerült felmutatni.
Ez a bizonyíték azonban kevésbé
állja meg a helyét, mint amennyire a per idején tûnt.
A bírák Eichmann kategorikus tagadása ellenére a vád
verzióját fogadták el, igaz, a védelem sem volt éppen
meggyôzô, mert mint Servatius fogalmazott, e rövidke közjátékot
(csupán nyolcezer ember) már teljesen elfelejtette. A közjáték
1941 ôszén történt, hat hónappal azután,
hogy a Wehrmacht Jugoszlávia szerb részét elfoglalva állandó
partizánharcokba bonyolódott. Ezúttal a katonai hatóságok
akartak két legyet ütni egy csapásra, amikor elhatározták,
hogy minden megölt német katonáért száz zsidó
és cigány túszt fognak agyonlôni. Bár mindenki
tudta, hogy sem a zsidók, sem a cigányok nem voltak partizánok,
de mint Harald Turner tanácsos, a katonai közigazgatás
illetékes civil hivatalnoka mondta a zsidók úgyis
itt vannak a táborokban, ôk is szerb állampolgárok,
és egyébként is el kell tûnniük (lásd
Raul Hilberg, The Destruction of the European Jews, 1961). A táborokat,
melyekbe csak zsidó férfiakat internáltak, Franz Böhme
tábornok, a térség Wehrmacht-parancsnoka állíttatta
fel. Sem Böhme tábornoknak, sem Turner tanácsosnak nem volt
szüksége Eichmann hozzájárulására zsidók
és cigányok ezreinek agyonlövetéséhez. Csak akkor
támadtak nehézségek Eichmann-nal, amikor Böhme a Szerbiában
állomásozó rendôrségi és SS-parancsnokságok
bevonása nélkül határozott zsidóinak deportálásáról.
Valószínûleg így akarta megmutatni, hogy Szerbia zsidótlanításánál
nincs a külön parancsnokság alatt álló Sonderkommandókra
utalva. Eichmannt informálták, hiszen deportációs
ügyrôl volt szó, ô pedig megtagadta a hozzájárulását,
mivel az akció más tervekkel ütközött volna. Ha tehát
Eichmann ténylegesen agyonlövetést javasolt, ez
nem jelentett mást, mint hogy a katonák tegyék azt, amit
már amúgy is tettek, azaz az ô feladatuk a túszok agyonlövése,
de nem a deportálása. Az eset már csak azért sem tartozhatott
a Birodalmi Biztonsági Fôhivatalhoz, mert csak férfiakról
volt szó. Szerbiában az Endlösung hat hónappal késôbb
kezdôdött, amikor a nôket és a gyerekeket összeterelték,
majd elgázosító teherautókban elintézték
ôket. Eichmann a kihallgatás során a tôle megszokott
módon a legbonyolultabb és legvalószínûtlenebb
magyarázatot adta: Rademachernek szüksége volt a Birodalmi
Biztonsági Fôhivatal, azaz Eichmann szolgálati helyének
a támogatására, hogy a külügyminisztériumban
keresztül tudja vinni akaratát, ezért hamisította a
dokumentumot. Egy normális perben aligha lett volna elégséges,
hogy egy telefonon tett megjegyzést parancsként interpretáljanak,
annál is inkább, mivel ez a konstrukció azt sugallta, hogy
Eichmann-nak módjában állt a Wehrmacht tábornokainak
parancsokat osztogatni.
Elismerte volna bûnösségét, ha gyilkosságban
való bûnrészességgel vádolják? Talán
igen, de bizonyára csak lényeges megszorításokkal.
Amit tett, az csak visszamenôleg számított bûncselekménynek.
Ô mindig törvénytisztelô polgár volt, Hitler parancsai
pedig, melyeket legjobb képességei szerint hajtott végre,
a Harmadik Birodalomban törvényerôvel bírtak.
(A védelem Eichmann téziseinek alátámasztására
idézhette volna a Harmadik Birodalom egyik legismertebb alkotmányszakértôjét,
Bajorország jelenlegi oktatási és mûvelôdésügyi
miniszterét, Theodor Maunzot, aki 1943-ban a Gestalt und Recht der Polizeiban
a következôket írta: A jelenlegi törvényes
rend abszolút középpontja a Führer parancsa.) Akik
most számon kérték Eichmannon, hogy miért nem cselekedett
másként, mintha egyszerûen nem tudnák, vagy elfelejtették
volna, hogyan álltak a dolgok Hitler idején. Ô mindenesetre
nem akart azok közé tartozni, akik utólag bizonygatták,
hogy mindig ellene voltak, holott a valóságban buzgón
teljesítették a kapott parancsokat. De az idôk változnak,
ô és még sokan mások, például Maunz professzor
is, új álláspontra jutott. Amit tett, azt ô
tette, semmit sem akar elvitatni; inkább kész lennék
saját magam nyilvánosan felakasztani, elrettentô példaként
e Föld országainak összes antiszemitája számára.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy bármit is megbánna: A bûnbánat
kisgyermekeknek való. (Sic!)
Ezen az álláspontján ügyvédjének
erôteljes nyomására sem változtatott. Himmler 1944-es
ajánlatának egymillió zsidót adott volna cserébe
tízezer teherautóért megtárgyalásakor
a védelem megkérdezte Eichmannt az ügyben betöltött
szerepérôl: Tanú úr, a feletteseivel folytatott
tárgyalások során utalt arra, hogy sajnálja a zsidókat,
és segíteni kellene rajtuk? Eichmann így válaszolt:
Eskü alatt állok, az igazságnak megfelelôen kell
nyilatkoznom. E dolgot nem sajnálatból tettem... ami
igaz is lenne, ha Eichmann egyáltalán tett volna valamit.
Amit viszont utána mondott, az igaz: Indokaimat már ma reggel
ismertettem, melyek a következôk voltak: Himmler saját
emberét küldte Budapestre, hogy a zsidó kivándorlás
ügyét intézze. (A deportálások idején
az emigráció virágzó üzletággá
vált: a zsidók hatalmas összegért megválthatták
kifelé vezetô útjukat. De errôl Eichmann nem beszélt.)
Ô, Eichmann természetesen azért bosszankodott, mert az emigrációs
ügyeket egy rendôrségtôl távol álló
személy intézte, míg ô maga, akinek ez
volt a szakterülete, a deportálás nyomorúságos
munkáját végezte. Ettôl forrni kezdett,
azon gondolkodott, hogyan tudná a kivándorlási ügyeket
ismét magához ragadni.
Eichmann az egész per folyamán megpróbálta
megmagyarázni többnyire sikertelenül , hogy milyen
értelemben érezte magát bûnösnek, ha már
a vád értelmében nem volt bûnös. A
vád nem csak azt állította, hogy bûncselekményeit
elôre megfontolt szándékkal hajtotta végre
ezt nem is tagadta , hanem azt is, hogy aljas indokból, cselekményei
bûnös természetének teljes tudatában tevékenykedett.
Ami az aljas indokot illeti, nem volt az, amit ô úgy nevezett: innerer
Schweinehund, azaz a szíve mélyéig piszkos gazember; egészen
pontosan emlékezett arra, hogy rossz lelkiismerete csak akkor lett volna,
ha nem teljesíti a parancsot, nem küldi férfiak, nôk,
gyerekek millióit fáradhatatlan buzgalommal és a legkínosabb
alapossággal a halálba. Ezt az állítását
bizony nem könnyû megemészteni. Hiszen fél tucat pszichiáter
mégiscsak azt állította róla, hogy normális
mindenesetre normálisabb, mint én vagyok, mióta
megvizsgáltam mondta állítólag egyikük.
Másikuk úgy találta, hogy Eichmann egész lelki habitusa,
viszonya feleségéhez, gyerekeihez, anyjához, apjához,
testvéreihez és barátaihoz nem egyszerûen normális,
hanem igazán példamutató. (Hausner késôbbi
közlései, melyek a Saturday Evening Post számára
írt cikksorozatában jelentek meg olyan dolgokról, amelyeket
a perben nem lehetett elôhozni, ellentmondanak a Jeruzsálemben
kapott nem hivatalos információknak. A pszichiáterek véleménye
szerint tudhatjuk meg most Eichmann egyszerre csak veszélyes
és csillapíthatatlan gyilkolási vágytól fûtött,
perverz szadista személyiség lett. Ha ez igaz, bolondok
házába kellett volna zárni.) Végül a lelkész,
aki Eichmannt rendszeresen látogatta a börtönben, amikor felülvizsgálati
kérelmét a Legfelsôbb Bíróság már
megtárgyalta, de a másodfokú ítéletet még
nem hozta meg, azt bizonygatta, hogy Eichmann nagyon pozitív ideákkal
bíró ember, ami nyilván az egész világot
megnyugtatta. A lélekbúvárok komédiája arra
a szomorú tényre vezethetô vissza, hogy az ügy nem a
morális, végképp nem a jogi beszámíthatatlanságról
szólt. Még csak nem is az eszelôs zsidógyûlöletrôl,
fanatikus antiszemitizmusról vagy különleges ideológiai
izgatásról. Személy szerint a legkisebb mértékben
sem volt baja a zsidókkal, ellenkezôleg, jó személyes
okai voltak, hogy ne legyen zsidógyûlölô. Persze
legközelebbi barátai között voltak fanatikus antiszemiták,
például Endre László magyar belügyi államtitkár,
akit 1946-ban Budapesten felakasztottak; de ha Eichmann-nak hiszünk, ez csak
a legjobb barátaim némelyike antiszemita... ismert témájának
egy változata.
De ó jaj senki nem hitt neki. A vád
képviselôje nem hitt neki, hisz nem ez volt a hivatala. A védô
egyáltalán nem figyelt rá, mivel ôt Eichmann-nal
ellentétben a lelkiismereti kérdések nem érdekelték.
Végül a bírák sem hittek neki, mert túlságosan
humánusak voltak, s szakmájuk követelményeihez talán
túlságosan ragaszkodtak ahhoz, hogy elhiggyék: egy átlagos
normális ember, aki nem gyengeelméjû, nem is túlfûtött
vagy cinikus, teljesen képtelen legyen az igazat a hamistól megkülönböztetni.
Inkább a néhány hazugságból levonták
a következtetést, hogy Eichmann hazug így viszont elmentek
az általuk tárgyalt ügy legnehezebb morális és
jogi problémája mellett, teljesen eltekintve attól, hogy
nem sikerült feloldaniuk az ellentmondást a két állítás
között, miszerint a vádlott a náci rezsimen belül
nem tekinthetô kivételnek, illetve hogy cselekedeteinek bûnös
természetével, mint minden normálisan érzô
embernek, tisztában kellett lennie. Az tény, hogy normális
volt, és nem kivétel, mint ahogy a Harmadik Birodalom viszonyai
között csak a kivételek ôriztek meg olyasvalamit,
mint a normális érzés. (A jogi kérdések
jó áttekintését lásd Jürgen Baumann, Gedanken
zum Eichmann-Urteil, Juristenzeitung, 1963/4.)
Eichmann 1906. március 19-én született Solingenben,
a késeirôl, ollóiról és sebészeti segédeszközeirôl
híres Rajna-menti német városban. Ötvennégy év
múltán, mikor a jeruzsálemi börtönben kedvenc idôtöltésével,
az emlékiratírással foglalatoskodott, a következô
szavakat szentelte eme emlékezetes pillanatnak: Ma, tizenöt
évvel és egy nappal 1945. május 8. után, elkezdem
visszavezetni gondolataimat ahhoz a bizonyos március 19-éhez az
1906. évnek, mikor Solingenben, a Rajna-vidéken reggeli öt
órakor emberi megjelenési formában a földi életbe
léptem. A túlvilágról alkotott elképzeléseinek
megfelelôen, amelyek a náci idôk óta nem változtak
(Jeruzsálemben olyan értelemben vallotta magát istenhívônek
[Gottesgläubiger], ahogy a nácik e szót alkalmazták
a keresztény hitet elhagyókra, és nem volt hajlandó
megesküdni a Bibliára), születését egy magasabb
értelem hordozójának tulajdonította, egy a kozmikus
mozgással megegyezô lénynek, melynek minden, önmagában
magasabb értelem nélküli emberi élet alá
van rendelve. (Ez a terminológia igen tanulságos: Istent magasabb
értelem hordozójának [Höherer Sinnesträger]
nevezni annyit jelent, mint elhelyezni a katonai hierarchiában: a nácik
ugyanis a parancsok befogadóiból [Befehlsempfänger]
parancsok hordozóit [Befehlsträger] csináltak,
hogy ezzel is a régi rossz hírek hordozói
mintájára kifejezzék, a felelôsség mily
terhét hordozzák, milyen jelentôsséggel bírnak
a parancsok végrehajtói. Ezenfelül Eichmann mint mindenki,
akinek az Endlösunghoz köze volt hivatalosan titkok hordozója
[Geheimnisträger] volt, ami kétségkívül
erôsítette öntudatát.) Bár Eichmann az efféle
metafizikai elmélkedéshez nem vonzódott, mégsem kerülte
el a figyelmét a parancsokat osztogató magasabb értelem
hordozója és a parancsokat végrehajtó parancsok
hordozója közötti összefüggés. Amikor
az amerikai fogolytáborban felfedezte az élet értelmét,
Mulisch szerint így írt: Most megint minden rendben volt,
lényem ismét megnyugodhatott, hisz nem voltam minden vezérlet
híján, hanem, mint mindig, irányítottak engem.
Ettôl megnyugodva létezésének másik, kézenfekvôbb
okáról kezd beszélni, a szüleirôl: Nem örültek
volna ilyen minden mértéket meghaladóan az eseménynek,
amely minden elsôszülött érkezésekor természetes,
ha már akkoriban, születésem órájában
láthatták volna a szerencsétlenség istennôjének
gondból és szenvedésbôl készült fonalait,
melyeket a szerencse istennôjének akarata ellenére szôtt
az életembe. De a sors jóságos, átláthatatlan
fátyla eltakarta szüleim szemei elôl a jövendôt.
A gond és szenvedés fonalai elég
korán, már az iskolában megmutatkoztak. Eichmann apjának,
aki elôször a solingeni Straßenbahn- und Elektrizitätsgesellschaftnál
könyvelô volt, majd 1931 után ugyanezen társaság
igazgatója lett az ausztriai Linzben, öt gyermeke volt: egy lánya
és négy fia. Közülük csak Adolf, a legidôsebb
nem volt képes befejezni a reáliskolát, mint ahogy késôbb
sem sikerült letennie a záróvizsgát a politechnikumban,
ahová bedugták. Eichmann egész életén keresztül
ámította környezetét korai szenvedéseivel,
midôn apja tiszteletreméltóbb anyagi balsorsa mögé
rejtôzködött. De Izraelben az elsô kihallgatásokon,
melyeket Avner Less rendôr százados mintegy 35 napon keresztül
végzett, s melyek eredménye 76 hangszalag lett (ezek anyagát
3564 gépelt oldalon rögzítették), Eichmann nagyon jó
hangulatban volt, lelkesedett a nagyszerû lehetôségért:
...mindent kiadhatok magamból, amit csak tudok. Igyekezett
magának minden idôk vallomásra leginkább kész
vádlottjának rangját kivívni. (Lelkesedése
azonban hamarosan lelohadt, ha teljesen soha nem is hunyt ki, amikor konkrét
kérdésekkel és cáfolhatatlan dokumentumokkal szembesítették.)
Kezdeti határtalan bizalmának amely szemmel láthatóan
tékozló volt Less százados irányában, aki Harry
Mulischnak azt mondta: Eichmann úr gyóntatója voltam
legjobb bizonyítékaként tekinthetjük, hogy életében
elôször elismerte korai ballépéseit, holott tudnia kellett,
hogy ezzel ellentmond saját, fontos és hivatalos náci dokumentumokban
található bejegyzései egész sorának.
Nos, ballépései hétköznapiak voltak.
Mivel nem volt éppen a legszorgalmasabb diák
vélhetôen a legtehetségesebb sem , apja kivette ôt
a reáliskolából, késôbb a politechnikumból
is, jóval azelôtt, hogy bármelyiket befejezte volna. Összes
hivatalos papírján az állt, hogy foglalkozása gépészmérnök.
Ebben tehát körülbelül ugyanannyi az igazság, mint
abban az állításában, hogy Palesztinában született,
és folyékonyan beszél héberül és jiddisül.
Színtiszta hazugságok, melyeket Eichmann elôszeretettel mesélt
SS-bajtársainak, de zsidó áldozatainak is. Ugyanezen a színvonalon
állt többször ismételt állítása,
miszerint azért bocsátották el az osztrák Vacuum Oil
Company utazó ügynöki állásából,
mert az NSDAP tagja volt. A Less századosnak mesélt változat
nem volt ennyire drámai, de a valóságnak valószínûleg
ez sem felelt meg: azért bocsátották el, mert ekkoriban,
a nagy munkanélküliség idején a nôtlen alkalmazottaktól
váltak meg elsôként. (Ez az egyébként hihetô
magyarázat azért nem kielégítô, mert 1933-ban,
amikor állását elvesztette, már két éve
jegyben járt késôbbi feleségével, Veronika [Vera]
Liebllel. Miért nem házasodtak össze korábban, mikor
még jó állása volt? Végül 1935 márciusában
keltek egybe, talán mert az agglegények elômenetele az SS-ben
még nehezebb volt, mint a Vacuum Oilnál.) A fontoskodás és
a nagyképûség nyilván már korán kedvenc
szokásává vált.
Mialatt az ifjú Eichmann az iskolával bajlódott,
apja otthagyta a Strassenbahn- und Elektrizitätsgesellschaftot, és
saját vállalkozásba kezdett. Egy kis bányaüzemet
vásárolt, ahol aztán egyszerû munkásként
alkalmazta nem túl sok jóval biztató csemetéjét,
egész addig, mígnem az Oberösterreichische Elektrobau AG eladási
osztályán szerzett neki állást, ahol több mint
két évig maradt. Ekkor, 22 évesen semmilyen kilátása
nem volt semmilyen értelmes pályafutásra. Az egyetlen, amit
talán megtanult, az eladás volt. Ekkor életében elôször
váratlan szerencse érte. Ezt a jelentôs eseményt is
két teljesen különbözô változatban tálalta.
Egy 1939-es, az SS-hez benyújtott elôléptetési kérelméhez
csatolt kézzel írt önéletrajzában a következô
áll: 1925-tôl 1927-ig az Oberösterr. Elektrobau AG-nál
eladóként tevékenykedtem. Az állást saját
akaratomból hagytam ott, mert megbíztak a bécsi Vacuum Oil
Company AG felsô-ausztriai képviseletével A kulcsszó
a megbíztak annak alapján, amit Izraelben Less
századosnak vallott, senki nem bízta meg semmivel, nem is ajánlottak
fel neki semmit. Anyja tízéves korában meghalt, apja újra
házasodott. Mostohaanyja egyik unokatestvérének akit
nagybácsinak szólított , az Osztrák
Autóklub elnökének a felesége egy csehszlovákiai
zsidó kereskedô lánya volt. Felhasználva az osztrák
Vacuum Oil Company vezérigazgatójához, a zsidó Weiss
úrhoz fûzôdô kapcsolatait, a bácsi
szerzett utazó ügynöki állást szerencsétlen
rokonának. Eichmann kellôképpen hálás volt,
családjának zsidó tagjait hozta fel személyes
okai egyikeként, amiért nem vált antiszemitává.
Még 1943-ban vagy 44-ben, az Endlösung teljes tombolása idején
sem felejtette el a segítséget: A házasságukból
származó lány azt hiszem a nürnbergi (...)
törvények szerint félzsidó (...) 1943-ban (...)
eljött hozzám, hogy az engedélyemmel Svájcba utazhasson.
Természetesen engedélyeztem. Ugyanez a nagybácsi közbenjárt
nálam valami bécsi zsidó házaspár ügyében
is. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy otthonról nem ismertem semmilyen
gyûlöletet a zsidók ellen, hiszen anyám és apám
szigorú keresztény nevelésben részesítettek,
és anyámnak részben zsidó rokonsága miatt más
elképzelése volt e témában, mint ahogy az az SS-körökben
megszokott volt.
Eichmann kitartóan igyekezett bizonyítani, hogy
áldozatai iránt sosem volt ellenséges érzülettel,
és ezt nem is titkolta. Mondtam ezt dr. Löwenherznek [a bécsi
zsidó közösség vezetôje], éppígy dr.
Kasztnernak [a budapesti cionista szervezet elnökhelyettese], azt hiszem,
mindenkinek elmondtam. Mindenki hallotta egyszer, az embereim is tudták.
Már az iskolában volt egy barátom, akinél a szabadidômet
töltöttem, vagy ô jött a mi házunkba; egy Sebba nevû
linzi család... [Amikor] utoljára találkoztunk, sétálni
mentünk a linzi Landstraßera, ekkor már az NSDAP jelvényét
hordtam a gomblyukamban, de ô nem talált benne semmi rosszat.
Ha Eichmann nem lett volna ennyire finomkodó, vagy a rendôrségi
kihallgatás (amely biztosítandó a további együttmûködését,
keresztkérdéseknek nem vetette alá) nem lett volna ilyen
diszkrét, kimutatható lett volna elôítélet-mentességének
egy másik aspektusa is. Úgy tûnik, hogy Bécsben, ahol
oly rendkívüli ügyességgel szervezte a zsidók erôltetett
kivándorlását, volt egy zsidó szeretôje,
egy régi imádott Linzbôl. Fajgyalázás
(Rassenschande) zsidóval ápolt nemi kapcsolat volt
a legnagyobb bûntett, amit egy SS-tag elkövethetett. Annak ellenére,
hogy a háború idején, a fronton kedvenc idôtöltésnek
számított a zsidó lányok megerôszakolása,
teljes mértékben szokatlan volt, hogy egy magas rangú SS-tiszt
zsidó nôvel tartson fenn kapcsolatot. Így Eichmann gyakori
éles kirohanásai Julius Streicher, a Der Stürmer patologikusan
obszcén kiadója és annak pornografikus antiszemitizmusa ellen
talán tényleg személyes okokon alapultak, mélyebben
gyökereztek, mint a felvilágosult SS-ek szokványos
megvetése az alsóbb pártszervek vulgáris emócióival
szemben, amelyek képviselôi tárgyilagosságban
az elitet meg sem közelítették.
A Vacuum Oil Companynál eltöltött öt és
fél év bizonyára Eichmann életének boldogabb
korszakai közé tartozott. Amíg a mindenhol tomboló munkanélküliség
miatt senkinek nem volt pénze, ô jól keresett, sôt,
ha éppen nem utazgatott, még a szüleinél lakott. A dátum,
amikor ez az idill véget ért 1933 pünkösdje
azon kevesek közé tartozott, amelyekre mindig emlékezett. Lecsúszása
azonban már igazából korábban megkezdôdött.
1932 végén váratlanul áthelyezték Linzbôl
Salzburgba, ami igen kellemetlenül érintette: Nem
okozott többé örömet a munka, nem volt kedvem eladni, ügyfeleket
látogatni, de azért végeztem mindennapi teendôimet.
A munkakedv ily hirtelen elillanása többször elôfordult
Eichmann-nál. A legrosszabb akkor volt, amikor értesült a zsidók
fizikai megsemmisítésérôl kiadott Führer-parancsról,
és az ebben neki szánt fontos szereprôl. Ez szintén
teljesen váratlanul érte: Ilyen erôszakos megoldásra
én magam sohasem gondoltam. A következô szavakkal ír
elsô reakcióiról: Ezzel minden kiüresedett bennem,
az összes munka, az összes fáradozás, minden érdeklôdés;
bizonyos értelemben kipukkadtam. Így pukkadhatott ki
1932-ben Salzburgban is. Saját beszámolója alapján
nem lehetett nagyon meglepve, amikor elbocsátották, de ne képzeljük
azt, hogy emiatt túlságosan boldog volt.
Bármi legyen is az oka az 1932-es év fordulópontot
jelentett életében. Ez év áprilisában belépett
az NSDAP-ba, Ernst Kaltenbrunner tanácsára az SS-nek is rögtön
tagja lett. Az ifjú linzi ügyvéd késôbb a Birodalmi
Biztonsági Fôhivatal (a továbbiakban RSHA Reichssicherheitshauptamt)
fônöke lett, ahol Eichmann a hat ügyosztály egyikén,
a Heinrich Müller parancsnoksága alatt álló IV. ügyosztályon
dolgozott, végül az ügyosztály B4 részlegének
vezetôje lett. A bíróság elôtt Eichmann a tipikus
kispolgár benyomását keltette, ezt erôsítette
minden mondat, amit kimondott vagy leírt. De e benyomás csalóka:
valójában egy szolid polgári család deklasszálódott
gyermeke volt. Társadalmi lesüllyedésére jellemzô,
hogy bár apja az idôsebb Kaltenbrunnerrel aki maga is ügyvéd
volt Linzben igen jó barátságban állt, a két
fiú kapcsolata nem csak hûvös maradt, de Kaltenbrunner Eichmannt
egész egyszerûen lenézte. Eichmann jóformán
mindig, jóval azelôtt, hogy az NSDAP és az SS tagja lett volna,
egyesületek vagy szervezetek tagjaként érezte jól magát.
Ezért 1945. május 8., a német vereség dátuma
személyesen elsôsorban azt jelentette számára, hogy
ezentúl vezér nélkül kell a saját nehéz
életemet élnem, nem kérhetek sehonnan iránymutatást,
sehonnan nem kapok parancsokat és utasításokat, semmilyen
rám vonatkozó rendelkezést nem vehetek igénybe
röviden, egy eddig ismeretlen élet állt elôttem.
Politika iránt nem érdeklôdô szülei már
gyerekkorában beíratták a Fiatal Férfiak Keresztény
Egyesületébe (Christlicher Verein Junger Männer), innen
késôbb átment a Vándormadárba (Wandervogel).
A reáliskola négy eredménytelen éve alatt a NémetOsztrák
Frontharcos Szövetség (Deutsch-österreichische Frontkämpfervereinigung)
ifjúsági tagozatának, az Ifjú Frontharcosok Szövetségének
(Jungfrontkämpferverband) volt tagja, melyet az osztrák kormány
annak ellenére megtûrt, hogy szenvedélyesen németbarát
és köztársaságellenes volt. Mikor Kaltenbrunner javasolta
neki, hogy lépjen be az SS-be, éppen egy teljesen más jellegû
szervezet, a Schlaraffia szabadkômûves-páholy tagja
akart lenni. Less századosnak így mesélt: A Schlaraffia
vidámságot, boldogságot keresô kereskedôk, orvosok,
színészek, hivatalnokok stb. egyesülete volt... Idônként
mindenkinek elôadást kellett tartania, melynek legfontosabb része
a humor, a finom humor volt... Kaltenbrunner azonban fölvilágosította
Eichmannt, hogy e tréfás társaságot ott kell hagynia,
mert mint náci nem lehet szabadkômûves ekkoriban még
teljesen ismeretlen szó Eichmann számára. Talán nehezére
esett volna a választás az SS és a Schlaraffia között,
de a probléma megoldódott: ...egy véletlen folytán
magamat rúgtam ki. Olyan hibát követett el ugyanis, amitôl
még az izraeli börtönben is ugyanúgy elpirult, mint annak
idején: ...a méregtôl és szégyentôl
biztos fülig pirultam, mert valami olyan történt, ami teljességgel
ellentétes volt a neveltetésemmel, mégpedig legfiatalabbként
megpróbáltam az egész asztaltársaságot egy
borra meghívni; ezzel megástam a síromat.
Így fújta ôt az idô forgószele
az Eldorádóból (A Schlaraffia név a német
népmesékben Schlaraffenlandnak nevezett Seholsincsországból
ered, s az Eldorádó jelentésnek felel meg) pontosabban
szólva a doktori címmel, biztos karrierrel és finom
humorral bíró, tiszteletre méltó nyárspolgárok
társaságából, akiknek legnagyobb bûne a buta
csínyekhez való ellenállhatatlan vonzódás volt
a pontosan 12 évig és 3 hónapig fennálló
Ezeréves Birodalom menetoszlopaiba. Egy biztos nem meggyôzôdésbôl
lépett be a pártba, nem is lett soha meggyôzôdéses
párttag. Valahányszor az indokairól kérdezték,
mindig ugyanazokat az elhasznált közhelyeket ismételgette a
versailles-i szerzôdésrôl és a munkanélküliségrôl.
Közelebb áll az igazsághoz, amit a törvényszéken
vallott: Elvárásom ellenére, anélkül, hogy
igazán szándékomban állt volna, bizonyos mértékben
bekebelezett a párt, ahogy ezt már elmondtam. Minden olyan gyorsan,
hirtelen történt (...). Ideje, de kedve sem volt hozzá,
hogy rendesen informálódjék, nem ismerte a pártprogramot,
a Mein Kampfot sosem olvasta. Kaltenbrunner tanácsolta: Miért
nem lép be az SS-be?, ô meg válaszolt: Miért
is ne? Ennyi történt, semmi több.
Természetesen ennél jóval több történt.
Eichmann nem mondta el a tárgyalás során elnöklô
bírónak, milyen törekvô ifjú volt, akinek a Vacuum
Oil Company utazó ügynöki állásából
már azelôtt elege lett, hogy a társaság unta meg ôt.
A jelentéktelen és értelmetlen, köznapi egzisztenciából
az idô szele, ahogy ô értelmezte, a történelem
középpontjába repítette. A mozgalomba, amely
sosincs nyugvó állapotban, ahol egy olyan ember, mint ô
a társadalom szemében, a családja szemében, ebbôl
következôleg a saját szemében is kisiklott egzisztencia
még egyszer újra kezdhette, és végül valamire
mégis vihette. Még ha nem is szerette mindig, amit csinálnia
kellett (például embereket vagonszámra a halálba küldeni,
ahelyett, hogy az országból egyszerûen csak kiüldözze
ôket), még ha elég korán rájött is, hogy
az egésznek rossz vége lesz, azaz Németország elveszti
a háborút, még ha legkedvesebb tervei nem is valósulhattak
meg (az európai zsidóság kitelepítése Madagaszkárra,
a zsidó haza megteremtése a lengyelországi Nisko
környékén, az orosz tankok ellen kidolgozott berlini védelmi
rendszer), még ha legnagyobb bánatára soha nem
ért el az SS-Obersturmbannführernél [alezredes] magasabb rangot,
vagyis még ha az egy bécsi évet leszámítva
az egész élete a szerencsétlenség istennôjének
gondból és szenvedésbôl szôtt fonalaival
volt is keresztül-kasul szôve, akkor sem felejtette el, mi lehetett
volna az alternatíva. Ha valaki megkérdezi, akár Argentínában,
ahol a menekültek nyomorúságos életét élte,
akár a jeruzsálemi bíróság elôtt, ahol
élete gyakorlatilag már véget ért, inkább választotta
volna, hogy szolgálaton kívüli Obersturmbannführerként
akasszák fel, mint hogy békésen, normálisan élhesse
végig életét a Vacuum Oil Company utazó ügynökeként.
Eichmann új pályafutásának kezdete
nem sok jóval kecsegtetett. 1933 tavaszán, amikor már munkanélküli
volt, Hitler hatalomra jutásának következményeként
Ausztriában betiltották a náci pártot, annak minden
tagozatát. De a dolgok ilyen kellemetlen fordulata nélkül sem
lehetett volna szó az osztrák pártban karrierrôl: még
a régi SS-tagok is eredeti foglalkozásukból éltek,
Kaltenbrunner is apja ügyvédi irodájában dolgozott.
Eichmann elhatározta hát, hogy Németországba megy,
ami kézenfekvô volt, hiszen családja sosem adta fel német
állampolgárságát. A német határ túloldalán,
Passauban Eichmannból ismét kibújt az utazó ügynök.
Amikor jelentkezett az illetékes SS-vezetônél, megkérdezte,
...nem tudna-e számomra valami utat a Vacuum Oil Co.-hoz, a bajor
Vacuum Oil Co.-hoz. Ez egyike volt nem ritka visszaeséseinek élete
egyik szakaszából a másikba. Mikor Argentínában
vagy Jeruzsálemben a szemére vetették, hogy kijelentései
a tömény náci felfogást tükrözik, így
mentegette magát: ...még mindig elkap a régi kerék.
De Passauban hamar kiigazították a régi kerék
útját. Értésére adták, milyen idôszerû
lenne egy katonai kiképzés. Na jó, gondoltam, miért
ne legyek katona? Gyors egymásutánban két bajor SS-táborba
került, Lechfeldbe és Dachauba (semmi köze nem volt az ottani
koncentrációs táborhoz), ahol az Österreichische Exillegion
[Osztrák Menekült Légió] kiképzése folyt.
Így lett német útlevele ellenére egyfajta osztrák.
1933 augusztusától 1934 szeptemberéig volt a kiképzôtáborokban,
scharführeri (szakaszvezetô) rangot ért el, és elég
ideje maradt, hogy a katonai pályához fûzôdô viszonyát
átgondolja. Saját beszámolója szerint a tizennégy
hónap során kizárólag a büntetôgyakorlatokon
tüntette ki magát, melyeket az úgy kell az apámnak,
ha lefagy a kezem, miért nem vesz nekem kesztyût szellemében
nagy konoksággal hajtott végre. De az ilyen kétes értékû
szórakozásoktól eltekintve, melyeknek elôléptetését
köszönhette, szörnyen szerencsétlennek érezte magát:
...a szolgálat egyhangúsága taszított engem.
Mindennap mindig ugyanaz, mindig ugyanaz. Az unalom e feneketlen mélységében
hallott arról, hogy az SS Birodalmi Vezetô Biztonsági Szolgálatában
(Himmler SD-je) szabad állások vannak, s rögtön jelentkezett.
Ilyenformán Eichmann számára egyre több alkalom adódott, hogy Poncius Pilátusként mindenféle bûntôl mentesnek érezhesse magát, a hónapok és évek múltával pedig egyre kevesebb igénye mutatkozott arra, hogy bármit is érezzen. Így és nem másképpen ment minden a maga útján, adott volt az ország új törvénye, a Führer parancsa; s úgy látta, bármit tett, mint törvénytisztelô polgár cselekedett. Amint a rendôrségen és a bíróságon újra és újra hangoztatta, a kötelességét teljesítette; nem pusztán parancsokat hajtott végre, hanem törvényeknek engedelmeskedett. Eichmann halványan sejtette, hogy ez fontos megkülönböztetés lehet, mindazonáltal sem a védelem, sem a bírák nem vették fel a kesztyût. Minduntalan a felsôbb parancs és az állami aktus ellentétének jól bevált sablonjait forgatták oda-vissza, amelyek már a nürnbergi perek hasonló ügyekben folytatott vitáit is uralták, pusztán azért, hogy meglegyen az illúzió: a teljes mértékben precedens nélküli elbírálható a precedensek és a velük járó mércék alapján. A tárgyalóteremben persze a szerény értelmi képességekkel megáldott Eichmanntól lehetett a legkevésbé elvárni, hogy rákérdezzen e fogalmakra, s hogy önállóan gondolkodva igyekezzen tisztázni azokat. S mivel azon túl, hogy saját felfogása szerint mint törvénytisztelô polgár cselekedett, még parancsokat is teljesített (mindig gondosan levédte magát), teljesen összezavarodott, így végül felváltva hangsúlyozta a vak engedelmesség, vagy ahogyan ô nevezte: a hullaengedelmesség (Kadavergehorsam)
erényeit, illetve buktatóit.
Eichmann elôször a rendôrségi kihallgatás
folyamán adta tanújelét annak a zavaros sejtelmének,
mely szerint ebben az egész ügyben nem pusztán arról
a kérdésrôl van szó, hogy egy katonának teljesítenie
kell a természetét és szándékát tekintve
egyértelmûen bûnös parancsot; mégpedig akkor,
amikor meglepetésszerûen és nagyon hangsúlyozottan
kijelentette, hogy egész életét a kanti erkölcsi elôírásoknak
megfelelôen élte le, különös tekintettel a kanti
kötelességmeghatározásra. Ez elsô hallásra
megdöbbentô és felfoghatatlan volt, hiszen Kant morálfilozófiája
teljes mértékben elkötelezett az ember ítélôképessége
iránt, ami éppenséggel kizárja a vak engedelmességet.
A kihallgatást vezetô tiszt nem faggatózott tovább
ebben az irányban, Raveh bíró úr ellenben, akár
kíváncsiságból, akár felháborodásában,
amiért Eichmann bûntetteivel összefüggésben Kanthoz
merészelt folyamodni, úgy döntött, kikérdezi
a vádlottat. És mindenki meglepetésére
Eichmann a kategorikus imperatívusz megközelítôen pontos
meghatározásával állt elô: A Kantra
vonatkozó megjegyzésemmel azt akartam mondani, hogy saját
akaratom és törekvésem elvének olyannak kell lennie,
hogy az mindig az általános törvények elvévé
emelkedhessen (ami nem alkalmazható például a rablás
vagy a gyilkosság esetében, mivel sem a gyilkos, sem a tolvaj
nem kívánhatja komolyan, hogy olyan törvények keretei
között éljen, ami másokat is felhatalmaz arra, hogy
ôt kirabolhassák vagy megölhessék). A további
kérdések nyomán hozzátette, hogy olvasta Kant A
gyakorlati ész kritikája címû mûvét.
A késôbbiekben pedig elmagyarázta, hogy attól a pillanattól
fogva, amikor megbízták az Endlösung végrehajtásával,
már nem élhetett a kanti elveknek megfelelôen, amivel tisztában
is volt, ám azzal a gondolattal vigasztalta magát, hogy immár
nem vagyok a saját magam ura, és képtelen vagyok
bármin is változtatni. Azt viszont nem említette
a bíróságon, hogy amint ô maga mondta
abban az idôszakban, amikor az állam szentesítette
a bûncselekményeket, nem egyszerûen elhagyta az immár
alkalmazhatatlanná vált kanti formulát, hanem eltorzítva
így olvasta: cselekedj úgy, hogy cselekedeteid elve azonos legyen
a törvényhozó, illetve az ország törvényeinek
elvével avagy Hans Frank megfogalmazásában, amit
Eichmann is ismerhetett, a kategorikus imperatívusz a Harmadik
Birodalomban így szólt: Cselekedj úgy, hogy
a Führer jóváhagyja cselekedeted, amennyiben tudomást
szerez róla (Die Technik des Staates, 1942, pp. 1516.).
Kantnak természetesen soha nem jutott eszébe, hogy a cselekvés
elvét egyszerûen egy ország éppen adott törvényhozójának
az elvével vagy az érvényes törvényekkel azonosítsa;
ellenkezôleg, számára az ember abban a pillanatban törvényhozóvá
válik, ahogy cselekedni kezd: gyakorlati eszének használata
révén olyan elvekre tehet szert, amelyek a törvény
elveivé válhatnak, s szükséges is, hogy azzá
váljanak. Igaz viszont, hogy az Eichmann által öntudatlanul
eltorzított változat megegyezik azzal, amit ô maga nevezett
a kisember házi használatára szánt kategorikus
imperatívusznak. E házi használatban Kant szellemébôl
mindössze az a morális követelmény maradt meg, hogy
nem elégséges a törvény betûjének engedelmeskedni,
és ezáltal a legalitás határán belül
maradni, hanem a saját akaratot azonosítani kell a törvény
elvével, amely elv a törvény forrása. Kant filozófiájában
ez a forrás a gyakorlati ész; Eichmann házi használatában
pedig a Führer akarata volt. Az Endlösung végrehajtásában
megmutatkozó kísértetiesen gondos alaposságot amit
a megfigyelô általában tipikusan német tulajdonságként
vagy éppen a tökéletes bürokrata jellemzôjeként
azonosít arra a különös vonásra lehet visszavezetni,
ami valóban jellemzô Németországra: a törvénytisztelet
nem pusztán a törvényeknek való engedelmességet
jelenti, hanem azt is, hogy mindenkinek oly módon kell cselekednie, mintha
azon törvények alkotója lenne, amelyeknek engedelmeskedik.
Ebbôl ered az a meggyôzôdés, amely szerint a legkevesebb,
ami elvárható, hogy a puszta kötelességteljesítésnél
többet kell tenni.
Bármilyen szerepe legyen is Kantnak a német
kisemberi mentalitás kialakulásában, az egy
pillanatig sem kétséges, hogy Eichmann egy ponton valóban
követte a kanti szabályokat: a törvény az törvény,
ami alól nem lehet kivétel. Jeruzsálemben azonban bevallotta,
hogy két esetben kivételt tett azokban az idôben, amikor
nyolcvanmillió német mindegyikének megvolt
a maga kedvenc zsidója: segített egy félzsidó unokatestvérén,
illetve nagybátyja közbenjárására egy bécsi
zsidó házaspáron. Ez a következetlenség bizonyos
mértékben még a per folyamán is kínosan érintette,
és amikor a keresztkérdések során erre rákérdeztek,
félreérthetetlenül mentegetôzött: feletteseimnek
elmondtam, vagy jobban mondva meggyóntam bûneimet. Gyilkos
kötelességének teljesítésével szemben
tanúsított megalkuvásmentes magatartása bírái
szemében érthetôen terhelôbb volt minden
másnál, viszont az ô szempontjából éppen
ez igazolta, mint ahogy annak idején ez nyugtatta meg lelkiismeretét,
bármi maradt is abból. Nincs kivétel: ez volt a bizonyíték
arra, hogy mindig akár érzelembôl, akár érdekbôl
fakadó hajlamaival szemben cselekedett, mint ahogy
arra is, hogy mindig a kötelességét teljesítette.
Kérlelhetetlen kötelességtudata végül
nyílt konfliktusba hozta feletteseivel, ami már akkor majdnem
a vesztét okozta. Eichmann utolsó lelkiismereti válságát
a háború vége felé, több mint két évvel
a Wannsee-konferencia után élte át. A bukás közeledtével
a vele egyívásúak közül is egyre többen
és egyre kitartóbban harcoltak a kivételekért, mi
több, az Endlösung teljes leállításáért.
Ez volt az a pillanat, amikor felhagyott szokásos óvatosságával,
és még egyszer kezdeményezett: ô szervezte
meg például a zsidók erôltetett menetét Budapesttôl
az osztrák határig, miután a szövetségesek
szétbombázták a szállítási vonalakat.
Ekkor, 1944 ôszén Eichmann megtudta, hogy Himmler parancsot adott
az auschwitzi megsemmisítô létesítmények lebontására;
rájött, hogy a játéknak vége. Ez idô
tájt került sor Himmler és Eichmann ritka személyes
megbeszéléseinek egyikére. Himmler állítólag
ráüvöltött: Ha mind ez idáig irtotta a zsidókat,
akkor mostantól, ha én, mint ebben az esetben, úgy kívánom,
zsidóápoló lesz. Emlékeztetnem kell arra, hogy nem
Müller Gruppenführer vagy maga, hanem én alapítottam
1933-ban az RSHA-t. Itt én parancsolok. Az egyedüli tanú,
aki alá tudja támasztani az elhangzottakat, a szerfölött
kétes hitelû Kurt Becher; Eichmann tagadta, hogy Himmler üvöltözött
vele, de azt nem, hogy a beszélgetés lezajlott. Himmler nem mondhatta
szó szerint ugyanezt, mivel bizonyára tudta, hogy az RSHA-t 1939-ben
hozták létre, nem pedig 1933-ban, s nem ô maga, hanem Heydrich
alapította az ô jóváhagyásával. Mindazonáltal
valami hasonlónak történnie kellett, ugyanis Himmler akkoriban
minden irányba azt a parancsot adta, hogy a zsidókkal bánjanak
jól lévén ôk az ô legtartósabb
befektetése. Eichmann számára letaglózó
élmény lehetett.
Eichmann utolsó lelkiismereti válsága
az 1944 márciusában induló magyarországi missziójával
kezdôdött, amikor a Vörös Hadsereg a Kárpátokon
keresztül már a magyar határ felé tartott. Az új
területek annektálása, illetve a zsidó menekültek
beszivárgása megnövelte a magyarországi zsidóság
létszámát; 1944-re, amikor Eichmann tevékenységét
elkezdte, a háború elôtti ötszázezerrôl
körülbelül nyolcszázezerre nôtt a számuk.
Mai ismereteink alapján azt mondhatjuk, hogy a Magyarországra
újonnan érkezett háromszázezer zsidó biztonsága
nem annyira a magyarok védelmet nyújtó igyekezetének
volt köszönhetô, mint inkább annak, hogy a németek
vonakodtak külön akciót indítani e korlátozott
létszám miatt. A német külügyminisztérium
nyomására 1942-ben Magyarország felajánlotta, hogy
kiadja az összes zsidó menekültet. A külügyminisztérium
eme elhatározást jó irányba tett lépésként
üdvözölte, ám Eichmann ellenkezett; úgy vélte,
hogy technikai okok miatt ajánlatosabb az akciót
elhalasztani addig, amíg Magyarország kész a magyar zsidókat
is alávetni az intézkedéseknek. Túl költséges
lett volna pusztán egy kategória miatt az egész evakuációs
mechanizmust mozgásba hozni (...) anélkül, hogy a magyarországi
zsidókérdés megoldásához közelebb kerültünk
volna. Most, 1944-ben viszont Magyarország közelebb
került a megoldáshoz, ugyanis március 19-én
a német hadsereg két hadosztálya megszállta az országot.
Velük együtt érkezett a Birodalom új, teljhatalmú
megbízottja, dr. Edmund Veesenmayer SS-Standartenführer, Himmler
bizalmi embere a külügyminisztériumban, továbbá
Otto Winkelmann SS-Obergruppenführer, az SS vezérkarának
és a rendôrség vezetô testületének tagja,
tehát Himmler közvetlen beosztottja. Az SS harmadik hivatalos küldötteként
érkezett az országba Eichmann, a zsidóevakuáció
és -deportálás szakértôje, aki az RSHA-ban
Müller és Kaltenbrunner parancsnoksága alatt állt.
Hitler nem hagyott kétséget afelôl, hogy mit jelent a három
úriember érkezése; az ország megszállása
elôtti híres tárgyaláson közölte Horthyval,
hogy Magyarország még nem tette meg a szükséges
lépéseket a zsidókérdés rendezésére,
illetve azzal vádolta ôt, hogy nem engedte meg a zsidók
lemészárlását (Hilberg).
Eichmann feladata nyilvánvaló volt. Hivatalával
együtt Budapestre költöztették, hogy megfigyelhesse: minden
szükséges lépést megtesznek-e. Önmagában
ismét egy lecsúszás írja Eichmann ,
hiszen egy központi hatóság referensébôl egy
másodrangú hatóság referensévé váltam.
De ez a fizetésemre nem volt hatással (ezt nem felejtette el megjegyezni
a karrierjét mindig szem elôtt tartó Eichmann), így
a dolog végül is rendben volt. Mindazonáltal halvány
fogalma sem volt a jövôt illetôen; leginkább a lehetséges
magyar ellenállás miatt aggódott, amellyel képtelen
lett volna megbirkózni, hiszen sem elegendô emberrel, sem helyismerettel
nem rendelkezett. Ám aggodalmai teljesen alaptalannak bizonyultak. Minden
simán ment, mondtam már, álmodni sem mertem volna,
ismételgette, valahányszor erre az epizódra emlékezett.
A nehézségek máshol jelentkeztek: nem
egy, hanem három személy kapott arra vonatkozó parancsot,
hogy segédkezzenek a zsidókérdés megoldásában,
és mindegyikük különbözô egységhez,
tehát különbözô parancsláncolathoz tartozott.
A legnagyobb nehézséget egy negyedik ember jelentette, akit Himmler
különleges feladattal küldött abba az egyetlen
európai országba, amely nem csupán jelentôs számú
zsidónak nyújtott menedéket, hanem ahol a zsidók
még mindig fontos gazdasági szerepet játszottak. (Becslések
szerint Magyarországon az összesen száztízezer kereskedelmi
és ipari vállalatból negyvenezer zsidók kezében
volt.) Eme bizonyos negyedik személy Kurt Becher Obersturmbannführer,
a késôbbi Standartenführer volt.
Bechert saját vallomása szerint
pusztán azért küldték Magyarországra, hogy
az SS részére húszezer lovat vásároljon,
ami azonban alighanem hazugság, ugyanis nyomban megérkezése
után egy sor eredményes tárgyalást bonyolított
le a nagy zsidó cégek vezetôivel. Legjelentôsebb tranzakciója
a harmincezer munkást foglalkoztató mamutvállalathoz, a
Weiss Manfréd Acélmûvekhez fûzôdik. Tárgyalásainak
végeredményeként a Weiss család negyvenöt tagja
Portugáliába emigrált, Becher úr pedig vállalatuk
vezetôje lett. Eichmann tombolt, amikor tudomására jutott
ez a Schweinerei: a megegyezés a magyarokkal fenntartott jó
viszonyát fenyegette, akik természetesen elvárták,
hogy a saját földjükön elkobzott zsidó tulajdon
az ô birtokukba kerüljön. Volt is oka a felháborodásra,
hiszen az ilyen egyezségek ellentétben álltak az e tekintetben
nagyvonalú náci politikával.
Ám a Weiss-ügylet csak az elsô lépést
jelentette, a dolgok menete legalábbis Eichmann szempontjából
számottevôen rosszabbra fordult. Becher született üzletember
volt, és ahol Eichmann pusztán a szervezés és az
adminisztráció felmérhetetlen gondjait látta, ott
ô a pénzcsinálás szinte korlátlan lehetôségeit
fedezte fel. Ennek egyetlen akadálya az Eichmann-szerû, alacsonyrendû
teremtmények szûkagyúsága volt, mivel azok komolyan
vették munkájukat. Terveinek végrehajtása során
Becher Obersturmbannführer szoros kapcsolatba került dr. Kasztner
Rezsô mentôakcióival. Becher üzletei, amelyeket Kasztner
közvetítésével bonyolított, jóval egyszerûbbek
voltak a gazdasági élet mágnásaival folytatott bonyolult
tárgyalásoknál, és valójában abból
álltak, hogy miden egyes kimentendô zsidó életének
megszabták az árát. Kemény, ám meglehetôsen
kicsinyes alkudozások voltak ezek, és úgy tûnik,
Eichmann is bekapcsolódott az elôkészítô tárgyalások
némelyikébe. Jellemzô módon az ô árajánlata
volt a legalacsonyabb, zsidónként potom kétszáz
dollár természetesen nem azért, mintha több
zsidót óhajtott volna megmenteni, hanem egyszerûen azért,
mert nem szokott hozzá, hogy nagyban gondolkodjék. Végül
ezer dollárban egyeztek meg, és dr. Kasztner családját
is beleértve egy 1684 fôs zsidó csoport Magyarországról
a Bergen-Belsen-i cseretáborba, majd onnan Svájcba távozott.
Kétségtelen, hogy Becher ténykedése
Himmler teljes jóváhagyásával folyt, ugyanakkor
a legélesebb ellentétben állt a régi, radikális
parancsokkal, amelyeket Eichmann közvetlenül RSHA-béli fônökeitôl,
Müllertôl és Kaltenbrunnertôl kapott. Eichmann szemében
a Becher-féle emberek korruptak voltak, azonban a korrupció nemigen
kelthetett fel benne lelkiismereti válságot, mert noha ô
maga nyilvánvalóan érzéketlen volt az efféle
kísértésekkel szemben, ám ekkor már évek
óta korrupció vette körül. Nehéz elképzelni,
bár nem teljesen lehetetlen, hogy nem tudott barátja és
beosztottja, Dieter Wisliceny Hauptsturmführer üzletérôl,
amikor még 1942-ben Pozsonyban a Zsidó Megmentési Bizottságtól
ötvenezer dollárt fogadott el a szlovákiai deportálások
késleltetéséért; ám az már lehetetlen,
hogy nem tudott Himmler 1942 ôszi próbálkozásáról,
aki megfelelô összegû valuta fejében kivándorlási
engedélyeket igyekezett eladni szlovákiai zsidóknak, így
fedezve egy új SS-hadosztály felállításának
költségeit. Most, 1944 ôszének Magyarországán
azonban más volt a helyzet, s nem egyszerûen azért, mert
Himmler is érdekelt volt az üzletben, hanem azért,
mert az üzlet ekkorra hivatalos politikává vált; immár
nem puszta korrupció volt.
Kezdetben Eichmann igyekezett bekapcsolódni a játékba,
és elfogadni az új szabályokat ez akkor történt,
amikor belekeveredett a fantasztikus áruért vért
(azaz egymillió zsidóért tízezer teherautót
a széthulló német hadsereg számára) tárgyalásokba,
amelyeket minden bizonnyal nem ô kezdeményezett. Az a mód,
ahogyan Jeruzsálemben az ügyben betöltött szerepét
magyarázta, világosan mutatja, hogy akkoriban miként igazolta
mindezt önmaga számára: olyan katonai kényszerûségnek
tartotta, amely azzal a további elônnyel járt, hogy új
és fontos szerephez juttathatta az emigrációs ügyletekben.
Azt viszont vélhetôleg soha nem ismerte be önmagának,
hogy a minden oldalról növekvô nehézségek napról
napra inkább azt valószínûsítették,
hamarosan munka nélkül marad (ami néhány hónap
múltán valóban be is következett), amennyiben nem
sikerül megvetnie a lábát a körülötte dúló
általános hatalmi harcban. Amikor a csereterv kudarcba fulladt,
amit elôre látni lehetett, már mindenki tudta, hogy Himmler
dacára a fôként Hitlertôl való indokolt
félelmébôl eredô állandó bizonytalankodásának
az üzletet és a katonai szempontokat figyelmen kívül
hagyva eldöntötte az Endlösung befejezését,
semmi mással nem törôdve, mint azzal a saját szerepérôl
kiagyalt illúzióval, amely szerint ô lesz a német
béke megteremtôje. Ebben az idôben jött létre
az SS mérsékelt szárnya, amely részben
azokból állt, akik eléggé ostobák voltak
hinni abban, hogy csodálatra méltó alibi az, ha egy gyilkos
bizonyítani tudja, nem gyilkolt annyit, mint amennyit gyilkolhatott volna,
részben pedig azokból, akik eléggé okosak voltak
elôre látni a normális feltételek visszatértét,
amikor a pénz és a jó kapcsolatok ismét kulcsszerepet
játszanak majd.
Eichmann soha nem csatlakozott ehhez a mérsékelt
szárnyhoz, és kérdéses, hogy befogadták
volna-e, ha egyáltalán megpróbálja: nem pusztán
azért, mert túlságosan kompromittálta magát,
vagy mert a zsidó tisztviselôkkel fenntartott folyamatos
kapcsolata miatt túl közismert lett volna; hanem mert túl
primitív volt a felsô-középosztálybeli, jó
neveltetésben részesült úriemberek számára,
akik iránt az utolsó pillanatig a legkeserûbb haragot táplálta
magában. Teljes mértékben képes volt milliókat
halálba küldeni, ám képtelen volt errôl nyelvszabályozás
(Sprachregelung) nélkül, nyíltan beszélni.
Jeruzsálemben viszont már szabályok nélkül,
szabadon beszélt gyilkosságról, ölésrôl
és az állam által törvényesített
bûntettekrôl; védôivel ellentétben nevén
nevezte a dolgokat, akik többször is érzékeltették,
hogy társadalmilag Eichmann fölött állnak. (Servatius
segéde, dr. Dieter Wechtenbruch Carl Schmitt tanítványa,
aki tárgyalás elsô heteiben volt jelen, majd Németországba
küldték, hogy a védelem számára tanúvallomásokat
gyûjtsön, és majd csak az utolsó héten, augusztusban
jelent meg újra készségesen állt a riporterek
rendelkezésére a tárgyalótermen kívül,
és úgy tûnt, nem annyira az Eichmann által elkövetett
bûnök döbbentették meg, mint inkább védencük
ízlésének és mûveltségének hiánya.
Majd meglátjuk mondta , hogyan húzzuk ki a
balfácánt a pácból! (...wie wir das Würstchen
über die runden bringen.) Maga Servatius még a per elôtt
úgy nyilatkozott, hogy ügyfelének jelleme semmiben nem tér
el egy közönséges postásétól.
Miután Himmler mérsékeltté
vált, Eichmann, amennyire csak merte, szabotálta a parancsait,
de addig a pontig mindenképpen, ameddig úgy érezte, hogy
közvetlen felettesei fedezik. Kasztner egyszer megkérdezte
Wislicenyt, hogyan merészeli Eichmann szabotálni Himmler
parancsait? ebben az esetben, 1944 ôszén az erôltetett
menetek leállítását. Íme, a válasz:
Valami táviratot bizonyára fel tud mutatni. Müller
és Kaltenbrunner nyilván fedezik. Ugyancsak lehetséges,
hogy volt valami zavaros terve a Theresienstadt még a Vörös
Hadsereg megérkezése elôtti likvidálására,
ám errôl csupán Dieter Wisliceny kétes értékû
tanúvallomásából tudunk. Más tanúk
azt állították, hogy Eichmann egyik embere, Rolf Günther
eszelte ki e tervet, és éppenséggel Eichmann adta ki írásban
a parancsot, amely szerint a gettónak sértetlenül kell maradnia.
Mindenesetre kétségtelen, hogy 1945 áprilisában,
amikorra már gyakorlatilag mindenki meglehetôsen mérsékeltté
vált, Eichmann kihasználta M. Paul Dunand-nak a svájci
Vöröskereszt részérôl a Theresienstadtban tett
látogatását arra, hogy nyilvánosságra hozza:
ô személy szerint nem ért egyet Himmlernek a zsidókra
vonatkozó új irányvonalával.
Így tehát egy pillanatig sem volt kétséges,
hogy Eichmann mindig mindent megtett azért, hogy a végsô
megoldás, az Endlösung valóban végsô
legyen. A kérdés pusztán az, hogy ez valójában
fanatizmusának, avagy a zsidók iránt táplált
határtalan gyûlöletének volt-e bizonyítéka,
és hogy hazudott-e a rendôrségnek, illetve hamisan tanúskodott-e
a bíróságon, amikor azt állította, ô
mindig parancsokat teljesített. Más magyarázatot nem találtak
a bírák, akik kemény erôfeszítéseket
tettek, hogy megértsék a vádlottat, mi több, oly elôzékenységgel
és oly ôszinte, ragyogó emberséggel bántak
vele, amilyennel amaz vélhetôleg egész addigi életében
nem találkozott. (Dr. Wechtenbruch elmondta a riportereknek, hogy Eichmann
olyan nagy bizalommal tekint Landau bíró úrra,
mintha az helyre tudná állítani az ô erkölcsi
világrendjét. E bizalmat Wechtenbruch Eichmann tekintély
iránti igényének tulajdonította. Bármin is
alapult, a bizalom a per folyamán mindvégig nyilvánvaló
volt, s ez lehetett az oka, hogy Eichmannt az ítélet annyira kiábrándította;
összetévesztette az emberséget a puhasággal.) A három
férfi jóságát, foglalkozásuk
erkölcsi talapzata iránti rendíthetetlen és némileg
régi vágású hitét igazolhatja, hogy soha
nem értették meg ôt teljes mértékben. Mivel
az ügy szomorú és fölöttébb nyomasztó
igazsága valószínûleg az, hogy nem a fanatizmusa,
hanem mély lelkiismeretessége sarkallta Eichmannt a háború
utolsó évében megalkuvást nem ismerô magatartásra,
amint három évvel korábban szintén ez késztette
arra, hogy egy rövid ideig az ellenkezô irányba mozduljon.
Eichmann tudta, hogy Himmler rendelkezései homlokegyenest ellentmondanak
a Führer parancsának. Éppen ezért nem volt szüksége
tényszerû részletekre, noha azok ôt támogatták
volna. Amikor Budapesten megkapták Himmler parancsát, miszerint
a magyar zsidók evakuálását le kell állítani,
Eichmann egy Veesenmeyertôl származó távirat
szerint azzal fenyegetôzött, hogy adott esetben újra
a Führer döntését kéri. Az ítélet
szerint ez a távirat terhelôbb volt, mint amilyen száz
tanúvallomás lehetett volna.
Eichmann elveszítette a mérsékelt
szárny ellen vívott harcát, melynek élén
maga a német rendôrség parancsnoka, a Reichsführer
SS állt. Vereségének elsô jelét 1945 januárjában
tapasztalhatta, amikor Kurt Becher Obersturmbannführert Standartenführerré
léptették elô, azaz éppen azt a rangot kapta, amelyrôl
Eichmann a háború egész ideje alatt álmodott. (Az
a történet, miszerint saját szolgálati helyén
nem lehetett magasabb rangot elérni, csupán féligazság;
ha nem ragad le a IVB4 részlegében, a IVB ügyosztály
vezetôjévé nevezhették volna ki, és akkor
automatikusan megkapja a magasabb rangot. Az igazság valószínûleg
az, hogy azok, akik Eichmannhoz hasonlóan a közállományból
emelkedtek fel, nem juthattak alezredesi rangnál magasabb pozícióhoz,
legfeljebb a fronton.) Ekkor már folyt a harc Magyarország felszabadításáért,
és Eichmannt visszahívták Berlinbe. Himmler ugyanakkor
az ellenségét, Bechert nevezte ki a valamennyi koncentrációs
táborért felelôs Reichssonderkommissar posztra, Eichmannt
pedig a zsidó ügyek irodájából
áthelyezték egy másik, teljesen jelentéktelen irodába,
amely az egyházak elleni harccal foglalkozott ráadásul
ô ezen a területen tökéletesen járatlan volt.
A háború utolsó hónapjaiban bekövetkezett bukásának
gyorsasága a legárulkodóbb jel arra nézve, hogy
Hitlernek mennyire igaza volt, amikor 1945 áprilisában berlini
bunkerében kijelentette: az SS nem megbízható többé.
Amikor Jeruzsálemben Eichmannt szembesítették
a Hitler, illetve az ominózus Führer-parancs iránti rendkívüli
lojalitásának bizonyítékaival, újra és
újra megkísérelte megmagyarázni, hogy a Harmadik
Birodalomban a Führer szava törvényerôvel bírt
(Führerworte hatten Gesetzkraft), ami egyebek mellett azt jelentette,
hogy ha a parancs közvetlenül Hitlertôl eredt, akkor annak nem
kellett írásban érkeznie. Igyekezett megmagyarázni,
hogy éppen ezért nem kért soha írásos parancsot
Hitlertôl (soha nem került elô az Endlösungra vonatkozó
Führer-parancs írásos dokumentuma, valószínûleg
nem is létezett ilyen) ellenben írásos parancsot szeretett
volna látni Himmlertôl. Ne feledjük, valószerûtlen
volt akkoriban a dolgok állása, s egész könyvtárak
teltek meg oly roppantmód képzett jogászok
kommentárjaival, akik mind azt írták, hogy a Führer
szavai, szóbeli kijelentései jelentették az ország
alaptörvényét. Ezen törvényes keretek
között értelemszerûen törvénytelennek minôsült
minden parancs és rendelkezés, amelyik betûjében
vagy szellemében ellentétes volt a Hitler által kimondott
szavakkal. Eichmann helyzete ezért nyomasztó módon hasonlított
annak a sokat emlegetett katonának az esetére, aki normális
törvények keretei között visszautasítja, hogy végrehajtson
olyan parancsokat, amelyek ellentmondanak a törvényességrôl
szerzett addigi tapasztalatainak, és ezért törvényteleneknek
fogja fel ôket. A téma kiterjedt irodalma általában
ugyanazt a kétértelmû törvényfogalmat használja,
ami ebben a szövegkörnyezetben egyszer az ország törvényét
azaz a lefektetett, pozitív törvényt jelenti,
másszor pedig azt a törvényt, amely feltehetôen minden
ember szívében ugyanolyan hangon szólal meg. Gyakorlatilag
azonban a visszautasítandó parancsoknak nyilvánvalóan
törvényelleneseknek kell lenniük, és a törvényellenességnek
mint fekete zászlónak kell lobognia felettük, figyelmeztetésként,
amely így szól: Tilos! amint arra az ítélet
rámutatott. Egy bûnös rendszerben ez a fekete zászló
a figyelmeztetô jellel éppen olyan nyilvánvalóan
ott lobog a normális esetben törvényes parancs fölött
például, hogy ne ölj meg ártatlan embert csak
azért, mert az történetesen zsidó , amiképpen
jogállamban egy bûnös parancs fölött. A lelkiismeret
egyértelmû hangjára vagy a jogászok még
homályosabb nyelvén fogalmazva az emberiesség
általános érzésére hivatkozni (ld.
Oppenheim-Lauterpacht: International Law, 1952) nem csupán a kérdés
megkerülését jelenti, de annak tudatos elutasítását
is, hogy észrevegyük századunk központi morális,
jogi és politikai problémáját.
Eichmann tetteit természetesen nem csak az a meggyôzôdése
motiválta, hogy Himmler ekkoriban bûnös parancsokat
adott ki. Kétségtelen, a meghatározó személyes
mozzanat nem a fanatizmus volt, hanem a valódi, határtalan
és mértéktelen csodálata Hitler iránt
(amint a védelem egyik tanúja, dr. Wilhelm Höttl is megállapította)
ama ember iránt, aki ôrvezetôbôl a birodalom
kancellárja lett. Reménytelen kísérlet volna
mérlegelni, hogy a Hitler iránti csodálat volt-e erôsebb
benne vagy pedig az eltökéltsége, hogy a Harmadik Birodalom
törvénytisztelô polgára maradjon akkor is, amikor Németország
már romokban hever. A háború utolsó napjaiban mindkét
tényezô ismét szerepet kapott, amikor Berlinbe visszatérve
elkeseredett dühvel tapasztalta, hogy körülötte mindenki
hamis papírokat gyárt, így biztosítva magát
még az orosz vagy az amerikai csapatok megérkezése elôtt.
Néhány héttel késôbb Eichmann maga is álnéven
kezdett utazni, ám Hitler ekkor már halott, az ország
törvénye már érvényét veszítette,
így amint mondta már nem kötötte az esküje.
Az SS tagjainak esküje ugyanis annyiban tért el a hadsereg katonai
esküjétôl, hogy csak Hitlerhez kötôdött és
nem Németországhoz.
Adolf Eichmann lelkiismerete, amely kétségtelenül
bonyolult volt ugyan, ám semmi esetre sem egyedülálló,
aligha hasonlítható össze a német tábornokokéval.
Egyikük Nürnbergben arra a kérdésre: Hogyan volt
lehetséges, hogy Önök, tiszteletreméltó tábornokok
mindvégig megkérdôjelezhetetlen lojalitással engedelmeskedtek
egy gyilkosnak? így válaszolt: Nem egy katona
feladata, hogy legfelsô parancsnokának bírájaként
cselekedjen. Tegye meg azt a történelem vagy az Isten az égben!
(Mindezt egyébként a Nürnbergben felakasztott Alfred Jodl
tábornok mondta.) A jóval kevésbé intelligens és
teljesen iskolázatlan Eichmann legalább halványan felfogta,
hogy nem egy parancs, hanem egy törvény csinált mindannyiukból
bûnözôt. A parancs és a Führer szava közti
különbség az, hogy utóbbi érvényességének
nem voltak tér- és idôbeli korlátai, amelyek a legjellegzetesebb
ismérvei a parancsnak. Ez volt a valódi magyarázata annak
is, hogy az Endlösungra vonatkozó Führer-parancsot szabályozások
és direktívák özöne követte, melyeket mind
jogász szakértôk és tanácsadók fogalmaztak
meg és nem egyszerûen hivatalnokok; a szokásos parancsokkal
szemben ezt a parancsot törvénynek tekintették. Fölösleges
hangsúlyozni, hogy az ebbôl eredô jogi parafernália,
amely távolról sem csak a német pedantéria és
alaposság tünete, a leghatékonyabb eszközként
járult hozzá, hogy az egész ügy a törvényesség
külsô látszatával bírjon.
És amiképpen a civilizált országokban
a törvény feltételezi, hogy a lelkiismeret hangja mindenkihez
így szól: Ne ölj!, még ha az ember természetes
vágyai és hajlamai idônként a gyilkosság felé
ösztönöznek is, Hitler országának törvénye
éppen úgy elvárta, hogy a lelkiismeret hangja mindenkihez
így szóljon: Ölj!, noha a mészárlások
szervezôi nagyon is tudatában voltak annak, hogy a gyilkosság
ellenkezik a legtöbb ember normális vágyaival és hajlamaival.
A Harmadik Birodalomban a gonosz elveszítette azt a sajátosságát,
amelyrôl a legtöbb ember felismeri a kísértés
jegyét. Sok német és sok náci, vélhetôleg
túlnyomó többségük, bizonyára kísértésbe
esett, hogy ne öljön, hogy ne raboljon, hogy ne engedje
felebarátait a pusztulásba masírozni (mert természetesen
mindannyian tudták, hogy a zsidókat a pusztulásba szállították,
noha nem mindenki tudhatott a borzalmas részletekrôl), és
hogy mindezen bûntettekben a haszonrészesedés által
ne váljon bûnrészessé. Ám, Isten a tudója,
megtanulták, hogyan küzdjék le vágyaikat, miként
álljanak ellen a kísértésnek.
Mesés Péter és Pató Attila fordítása