Talán Arendt volt az elsô, de
ha nem az elsô, akkor is egyike az elsôknek, aki a holocaust, majd
pedig a Gulág tényével szembesülve a gonosz ôsrégi
metafizikai és morálfilozófiai rejtélyét
kezdte firtatni. Ôt nem elégítették ki a politikai,
történelmi, pszichológiai, karakterológiai magyarázatok.
Mindezek a magyarázatok kauzálisak. Segítségükkel
többet lehet tudni a holocaust okairól és körülményeirôl,
feltételeirôl és következményeirôl; Arendt
is részletesen beszél mindezekrôl a Totalitarizmus gyökerei
címû mûvében. De a magyarázat még nem
megértés, csupán anyaga a megértésnek. A
megértés egészen más: arról van itt szó,
hogy a jelenség lényegéig hatoljunk. A nácizmus
gonoszat mûvelt; a nácik uralta világban gonosz dolgok történtek;
a gonosz dolgok forrása a gonosz. Azzal, hogy a gonosz metafizikai eredetû
kérdését megint középpontba állította,
Arendt nemcsak kiszélesítette, hanem egyúttal el is mélyítette
a dialógust. Nemcsak azt kérdezte, hogy hogyan lesz egy autoritariánus
személyiségbôl náci, vagy hogyan lesz a frusztrált
kispolgárból náci, vagy hogyan vezet az irredenta nacionalizmus
vagy az antiszemitizmus vagy az imperializmus a nácizmushoz, hanem így
is tette fel a kérdést: hogy lehetnek minderre emberek képesek?
Hogyan tud egyetlen ember egy egész népet vakon egy esztelen tömeggyilkosságba
magával ragadni? Mi lakozik bennünk, emberekben? Mi lakozik bennünk,
modern emberekben? Az utóbbi különösen fontos gondolat.
Arendt számára a gonosz kérdése morális és
egzisztenciális, de ugyanakkor történelmi is. Modern gonoszról
is beszél, nemcsak a gonoszról általában. Kár,
hogy errôl a különbségtevésrôl olyan sokszor
megfeledkezik.
Arendt ugyanis jó tanítványa volt Arisztotelésznek.
Ami a gonoszról írt elméleteit illeti, két vonatkozásban
túlságosan is az. Amikor a gonoszra kérdez, választ
keres arra az alapkérdésre, hogy mi a gonosz. Arisztotelész
szellemében ez annyit is jelent, hogy meg kell határoznia a gonoszt.
Le kell írnia a gonosz identitását, meg kell mondania,
hogy pontosan mi a gonosz. Nem lehet a gonosz ilyen is meg amolyan is. Nem lehet
kaméleon, sokféle, heterogén. Nem, mivel tudnunk kell,
hogy mi a gonosz, és egyértelmû választ kell adnunk
arra, hogy micsoda. Jaspers egyik levelében udvariasan meg is kérdezi
Arendtet, hogy miért mondta, hogy minden, miért nem inkább
azt, hogy némely gonosz a gondolattalanságból ered? Késôbb
én is megismétlem ezt a kérdést.
De van egy másik problematikus arisztotelészi
örökség is Arendt tarsolyában. Arisztotelész
azt mondta, hogy nincsen festô festmény és festmény
festô nélkül, továbbá, hogy a jóság
a jó ember életformája, nincs jó karakterû
ember jó tevékenység nélkül, és viszont,
jó tevékenység jó karakter/ember nélkül.
Arendt átveszi ezt a gondolatmenetet s a benne foglalt különbségtevést
a techné, azaz alkotótevékenység és az energeia,
azaz etikai praxis között. A gonosztevôt a jó ember analógiájára
gondolja el. A gonosz az, aki gonoszul él, és viszont, aki gonoszul
él, az gonosz. Nem attól gonosz valaki, mert gonosz tettet hajtott
végre, mivel a tett nem energeia, hanem ergon, nem cselekvés,
hanem alkotás, tehát kívül kerül alkotója
személyiségén. S miután a gonoszság olyan,
mint a jóság, és nem olyan, mint a festés vagy uralkodás,
nem kell és nem is lehet éles különbséget tenni
a gonoszság, amit valaki mûvelt, és a gonosz között,
aki azt elkövette. Mert akkor a gonoszság olyan lenne, mint a festmény,
és nem olyan, mint a jóság.
De mindezt másként is el lehet gondolni. Már
a jóság esetében sem kell okvetlenül az arisztotelészi
különbségtevést elfogadni. A modern világ nemcsak
a görög, de a zsidó/keresztény hagyományból
is táplálkozik. E hagyomány szellemében el tudjuk
gondolni, hogy egyetlenegy nagy jótett megmenti a világot. Egy
efféle tett tevôje kétségtelenül jó.
Amennyiben a tevôrôl morális értelemben beszélek,
akkor beszélnem kell a tettrôl is. Ha a tett borzalmas, ha végtelenül
sok szenvedést mért az ártatlanokra, akkor a tevô
gonosz. Legalábbis ez volt Leibniz szerintem ésszerû gondolata.
A tett nemcsak energeia, hanem ergon, mû is. Gázkamrákat
gyerekekkel etetni, hullahegyeket produkálni tett. S miután végtelenül
borzalmas tett, tevôje radikálisan gonosz. Még akkor is,
ha banális.
Nincs uralkodás az uralkodó nélkül,
és festmény festô nélkül, tirannia tirannosz
nélkül, gonoszság gonosz nélkül. Gondolkozzunk
például a festôrôl! Mondjuk, beszélgetünk
egy zseniális festôvel, aki a saját festményeirôl
csak banalitásokat tud mondani. Következtethetünk-e ebbôl
arra, hogy a festészet mint olyan banális? Vagy szükségünk
van-e arra, hogy igazoljuk, hogy miután festményei zseniálisak,
maga a festô is egy mélyen gondolkozó ember, mint azt Arendt
számos ellenlábasa Eichmann esetében tette?
Arendt legalább háromféleképpen
határozta meg a gonoszt. Az Eichmann-per elôtti korszakban a radikális
gonoszról beszél. A radikális gonosz kifejezés Kantra
utal, de Arendt többnyire, bár nem mindig, más értelemben
használja. Kantnál a gonosz radikalitása az ember egoista
természetébôl következik, s a gonosz így végsô
soron a maximák sorrendjének megfordításában
nyilvánul meg. Miközben a morál maximájának
kellene az elsô helyen állnia, s az egyéb maximáknak,
mint amilyen az önérdek vagy a kellemesség maximái,
alá kellene rendelôdnie az elôbbinek, az emberben rejlô
gonosz hajlam következtében a kellemes vagy az önérdek
maximái megelôzik a morál maximáját. Kant
gondolkozik azon, hogy van-e ördögi vagy démonikus, de
bár lehetôségüket nem tagadta , nem hitt igazán
létezésükben. Ha azonban az ember a holocaustot akarja megérteni,
akkor éppen az ördögi maxima gondolatához kell fordulnia.
Ezt teszi Arendt is, ahogy korábban Thomas Mann is A Törvény
címû kisregényében. Ha a kategorikus imperatívusz
és a tízparancsolat megtiltja a gyilkosságot, akkor a radikális
gonosz nem azt mondja, hogy a parancs követendô, feltéve,
ha érdeked nem kívánja, hogy gyilkolj, vagy ha nem arra
vágyol, hogy ölj, hanem megparancsolja, hogy gyilkolj. Úgy
fogalmaz, hogy ölnöd kell, hogy gyilkolni kötelesség.
A totális rendszerek ideológiái efféle maximákat
fogadtak el, s tömegesen követték is ôket. Így
ebben a kantinál élesebb, azaz ördögi értelemben
valóban azt lehetne mondani, hogy a radikális gonosz a gonosz
maxima elfogadásán alapul, hogy a gonosz a jó megfordítása,
a jó ellentétének megparancsolása, s nem egyszerûen
a jó hiánya, tehát hogy létezik pozitíve,
nem csak negatíve gonosz, van ördögi. Én ezt a gondolatmenetet
fogadnám el, bár nem mint a radikális gonosz meghatározását,
hanem inkább mint egyik, szerintem is alapvetô aspektusának
leírását. Arendt különben igen sok történettel
és idézettel támasztja alá ezt az értelmezést
is.
Még egy hasonlattal él Arendt, amelyet fontosnak
tartok. A gonoszt, elsôsorban a náci gonoszságot a fungushoz
hasonlítja, vagy (Jaspersszel együtt) a járványhoz.
Ez a metafora valóban számot vet a gonosz modernségével.
Miután sok esetben, bár nem Eichmann esetében, kollektív
bûnökrôl van szó, felvetôdik a felelôsség
modern kérdése. Balzac Vautrinje úgy fogalmazott a Goriot
apóban, hogy a kollektív bûnökért senki
sem felelôs. Egyesek megfordították a mondatot, és
úgy fogalmaztak, hogy a kollektív bûnökért mindenki
felelôs. Szerintem ami a felelôsséget illeti
így sem, úgy sem fogadható el a gondolat. Inkább
azt mondhatnánk, hogy mindenki bûne arányában felelôs
a kollektív bûnökért. De a gonosz mint járvány
vagy fungus metaforája esetében nem a felelôsség
arányának a kérdése a legfontosabb, hanem az, hogy
olyan emberek is részt vesznek rettenetes bûnök elkövetésében,
akik különben tisztességes emberek lettek volna, vagy azok
is voltak, akiket valóban egy járvány kapott el vagy sodort
magával. De nem mindenkit kap el egy járvány ugyanazon
okokból s ugyanúgy, és nem ugyanolyan erôvel. Thomas
Mann a Mario és a varázsló címû novellájában
például azt ábrázolja, hogy azt, aki csak nemet
mond a gonoszra, azt a járvány el tudja kapni, de azt, aki a jóra
mond igent, azt nem tudja magával ragadni.
A radikális gonosz elôbb említett gondolatát
Arendt feladja az Eichmann-per kapcsán, bár korábbi formuláiból
egyet s mást megôriz és áthangol új gondolatmenetének
megfelelôen. Nemcsak a fungusra vagy a járványra, mint a
nácizmus metaforáira gondolok, hanem arra a már az ötvenes
években kialakult elméletére is, hogy a gonosz, elsôsorban
a modern gonosz lényege az, hogy feleslegessé teszi az embereket.
Ahogy Jaspersnek írja: hogy egyetlen egyed mindenhatósága
embereket feleslegessé tehet. Ezt a fogalmazást is érdekesnek,
de túlságosan sommásnak tartom. Megjegyzem, hogy Richard
Bernstein (Arendt és a zsidóság címû könyvében)
ezt a gondolatot tartja Arendt fejtegetései magvának, melyhez
fanatikusan mindig újra visszatér. Ha most éppen Koszovó
felé tekintünk, akkor tanúsíthatjuk Arendt igazát.
Itt az a gonoszság, hogy az albánok saját szülôföldjükön
feleslegessé váltak. Az emberi felesleg produkálása,
mint a modern gonosz egyik jellemzôje különösen a menekülthullámok
idején szembeötlô. De hát sem a holocaust, sem a Gulág
nem errôl szólt. Sem a zsidókat, sem a kulákokat
nem azért irtották ki, mert feleslegesek voltak, vagy azzá
akarták tenni ôket. A belsô ellenség rémképének
termelése pedig egyáltalán nem felesleges a totális
állomok mûködése szempontjából. Megint
inkább azt mondanám, hogy némely modern gonosz arról
ismerszik meg, hogy feleslegessé teszi az embereket, más modern
gonosz pedig másról.
Kicsit bôvebben kell beszélni a gonosz állítólagos
banalitásáról, hiszen ez a meghatározás tette
híressé és hírhedtté Arendt Eichmann Jeruzsálemben
címû könyvét. Mikor a könyv megjelenése
után Gershom Scholem egy levelében megjegyzi, hogy korábban
maga Arendt is elfogadta a radikális gonosz gondolatát, méghozzá
nem annak kanti változatában, hanem inkább mint ördögi
maximát, Arendt így válaszol: Valóban az a
véleményem, hogy a gonosz sosem radikális, csak szélsôséges,
s hogy nincsen sem mélysége, sem csábító
dimenziója. Túlburjánozhat, és elpusztíthatja
az egész világot, éppen azért, mert, mint a fungus,
a felületen terjeszkedik. A fungus hasonlat itt maga is felületes.
Arendt itt nem mondja meg, hogy mi az, ami gomba módra terjeszkedik,
csak azt, hogy így terjeszkedik. Azonban a gonosz nem a terjeszkedés
maga, hanem az, ami terjeszkedik. De arról, hogy mi a gonosz, csak azt
tudja meg Scholem, hogy nem radikális: és ez nem elég.
Továbbá nemcsak az nem érthetô, hogy mi az, ami terjed,
hanem az sem, hogy hogyan terjed. Igen furcsa, hogy az Eichmann-könyvben
Arendt a következôket írja: A Gonosz a Harmadik Birodalomban
elveszítette azt a minôségét, melyrôl a legtöbb
ember megismeri: a kísértés minôségét.
Úgy hiszem, hogy ez egyszerûen így nem igaz. A nácizmusban
igenis megvolt a kísértés ereje. Ha nem lett volna, akkor
érdemes szellemek, mint például Heidegger, nem csatlakoztak
volna hozzá. Itt térnék vissza arra a kérdésre,
hogy miért terjed az a bizonyos fungus. Félelembôl is, de
nem csak abból, önérdekbôl is, de nem csak abból,
gondolattalanságból is, de nem csak abból. Kísértésbôl
is. Eichmann a vádlottak padján, Jeruzsálemben nem kísért
meg senkit, de ebbôl nem következik, hogy Hitler nem kísértett
meg senkit, vagy hogy Sztálin nem kísértett meg senkit.
A század gonosz despotái kísértôk, csábítók
voltak. Heideggerôl vagy Lukácsról igazán nem lehet
elmondani, hogy csak elkaptak egy járványt. Arendt túl
messze ment a gonosz banalitásának elméletében.
Mindez, mint tudjuk, Jeruzsálemben kezdôdött,
Eichmannal a vádlottak padján, aki, ahogy Arendt írja,
az elkövetô felületességével döbbentett
meg. Az egyetlen megfigyelhetô jellemvonása valami
egészen negatív volt: nem ostobaság volt ez, hanem gondolattalanság.
Itt találta meg Arendt e könyv kulcsszavát, mikor úgy
fogalmaz, hogy Eichmann sosem fogta fel, hogy mit csinált,
hogy a gondolkodásra való képtelenség jellemezte.
A gonosz banalitása kifejezés csak egyetlenegyszer szerepel a
könyvben, az itt idézett mondatban, melyben Arendt Eichmann saját
védelmére felhozott utolsó mondandójára reagál:
Úgy nézett ki, mintha az utolsó pillanatokban összefoglalná
azt a leckét, amire az emberi romlottság tanított bennünket,
a gonosz félelmetes, szót és gondolatot semmibe vevô
banalitásáról.
Ismétlem: a gonosz banalitása kifejezés
csak egyszer fordul elô a könyvben. Ugyanakkor ez a könyv alcíme,
melyre Arendtet férje, Heinrich Blücher beszélte rá,
aki késôbb, mikor Arendtet a cím miatt oly sok támadás
érte, lelkiismeret-furdalást is érzett emiatt. Pedig nem
volt rá oka. Arendt valóban a gonosz banalitásáról
beszél. Azonban mindenekelôtt meg kell kérdeznünk tôle,
mi az, hogy banalitás? Mit jelent az, hogy a gonosz banális?
Mindenekelôtt el kell mondanom, hogy a támadók
egy része félreértette a mondatot. Igaz, úgy, hogy
mégsem értette félre. Arendt nem a szörnyûséget
banalizálta azzal a gondolattal, hogy a gonosz banális, hiszen
éppen azt tekinti a legnagyobb szörnyûségnek, hogy
a gonosz banális. Nem a szenvedést banalizálja, hanem az
elkövetôt. Az egyik problematikus pontról már röviden
szóltam. Nem lehet elválasztani a tettet az elkövetôtôl:
ha a tett radikálisan gonosz, akkor a tevô is az. Visszautalok
a zseniális festô esetére. Ha a festmény zseniális,
akkor a festô is az, még ha ez nem is látszik rajta, még
ha banálisak is a szavai és a gondolatai is, ha nem érti
meg saját festményét. Mert a festménye nem banális.
Amit félreértettek a gondolatban, az éppen
az, hogy Arendt számára a banálisan elkövetett gonosz
növeli a borzalmat, nem csökkenti. Nos, ebben van is valami, ha csak
retroaktíve is. Mert nem az elkövetés idején, hanem
a visszaemlékezésben, a bûntudat elmaradásában,
a mellébeszélésben jelenik meg a gonosz banalitása.
A gonosz retrospektíve, tehát akkor, amikor már nincs módja
gonoszat tenni, banális, ha képtelen arra, hogy felkiáltson:
Uram, vétkeztem!, ahogy azt néha a nem banális
gonosztevôk teszik. Arendt a könyvet nem 1944-ben írta, hanem
akkor, mikor az utókor banalizálta a történteket,
s mindenki mindenekelôtt saját bûneit. És ez tényleg
növeli a borzalmat. Nekem errôl a zsidó húsvét
esti (Szeder) szertartása jut az eszembe, ki tudja, talán Arendtnek
is. A gonosz gyermek kérdezi apjától az egyiptomi rabszolgaság
és kivonulás történetét hallva: na, és
nekem mindehhez mi közöm? A Haggada szerint ez a gonosz kérdés.
Az apa azt válaszolja, hogy mindannyian ott voltunk, Te is, hogy mindez
tegnap és mindez velünk történt. És ez az igaz
válasz. De hát persze a gonosz gyermek sem banális. Mert
nincs banális kérdés.
Arendt, mint mondtam, valóban a gonosz banalitásáról
beszél. Gondolatát kétféleképpen értelmezi,
s mindkét esetben a gonoszat elkövetô szempontjából.
A gonosz banalitása annyit jelent, hogy a gonosztevô banális.
Az elsô értelmezés negatív, és
sok szempontból jogosult. Arendt tiltakozik az ellen, hogy a gonoszt
jelentôsnek, démonikusnak, sátáninak lássuk.
Ne felejtsük el, hogy Arendt disszertációját Szent
Ágoston szeretetfogalmáról írta. Úgy látszik,
hogy elfogadta Szent Ágoston Plótinosztól eredô gondolatát,
hogy a Gonosz negatívum, negáció, valójában
nem létezik, mert csak a jó hiánya. Arendt egy antimanicheus,
antignosztikus gondolatmenetbe helyezkedik bele: nem lehet a világot
két metafizikus erô, Isten és a Sátán küzdelme
örök harci terepének tekinteni. Nincs Antikrisztus. Nem szabad
a Gonoszt felértékelni, nem szabad nagyságot tulajdonítani
neki, sem pedig mélységet. Innen ered a gombahasonlat. A gonosz
felületes, a felületen terjedô. Ezért nem lehet a gonosz
démonikus sem, nem lehet igazi nagysága.
Ez egy nagyon fontos gondolat. A Gonosz poetizálása
egyik velejárója a politika esztetizálásának,
a despoták felmagasztalásának, azoknak az ordas eszméknek,
melyek a 20. századi értelmiség radikalizmusát oly
sokáig jellemezték. A gyilkos despota valóban sem nem mély,
sem nem magasztos. De ettôl még lehet nagy. Van nagy járvány,
nagy háború, nagy katasztrófa. De ettôl még
egyik sem mély vagy magasztos. Vannak nagy bûnök és
nagy bûnösök, de a nagy bûnök elkövetôje
ettôl még sem nem mély, sem nem fenséges. Mi több,
ettôl még lehet démonikus is, lehet vonzereje. A gonosz
maximák választásának és követésének,
sajnos, van vonzereje, mert többek között módot ad tudattalan
pusztító vágyak kiélésére, hatalmi
fantáziák tettre váltására. Arendt túlságosan
megvetette a pszichológiát, túlságosan a tudatos
választások szintjén elemzett. De a személyiség
szabadságának feladása, egy apafigurának való
engedelmes alárendelése nem okvetlenül érthetô
meg egyedül tudatos motívumokból. A titkos vágyainak
kiélését követelô apafigura lehet vonzó,
gonoszsága ellenére vagy éppen gonoszsága következtében.
Az ember nem egyszerû teremtmény.
Hozzátenném, hogy az a gondolat, hogy a modern
gonosz banális alakban jelenik meg, nem új. Dosztojevszkij Ivan
Karamazovjának ördöge is banális volt, s ugyancsak banális
kosztümben jelent meg Adrian Leverkühn ördöge Thomas Mann
Doktor Faustusában. Mindkét banális ördög
ugyanakkor kísértô-csábító is volt.
Ilyesmi pedig Arendt szerint nem létezik. Továbbá Arendt
következtetéseket von le Eichmannról, aki a vádlottak
padján ül, arra az Eichmannra nézve, aki Budapesten intézte
a magyar zsidók deportálását. Nem vette figyelembe
azt, hogy a gonosz a hatalom szituációjában terjeszkedik,
hogy a hatalmától, hogy a hatalomtól megfosztott gonosz
elveszti a szarvát, a vereséget szenvedett gonosz a vonzerejét.
Ebben különbözik a radikális gonosz abszolút módon
a Jótól. De az, hogy a gonosz hatalmával együtt elveszti
démonikus vonzerejét, még nem jelenti azt, hogy nem volt
ilyen ereje, amíg a hatalomban volt.
A legfontosabb tézis, mellyel Arendt alátámasztja
a gonosz banalitásának gondolatát, mint már említettem,
az, hogy a gonosz nem gondolkozik. Nem buta, de nem gondolkozik. A gondolattalanság
azonos a gonosszal.
Ezzel kapcsolatban már idéztem Jaspers bölcs
ellenvetését, hogy ez némely gonoszra nézve igaz,
de nem mindegyikre. Hogy Hitler vagy Sztálin nem gondolattalanságból
voltak gonoszok, az számomra nem szorul bizonyításra. De
ettôl még a tézis igaz lehet Eichmann esetében. Bár
én nem hiszem, hogy az. De bizonyosan igaz igen sok más esetben.
Azonban, hadd ismételjem magamat, ebbôl meg nem következik,
hogy a gonosz egyenlô a gondolattalansággal.
Ebben az elméletben Arendt erôsen támaszkodott
Heideggerre. De ami esetleg meggyôzô a spekulatív filozófiában,
még nem bizonyos, hogy meggyôzô a morális metafizikai
szférában. A Gondolkodás címû könyvében
Arendt például idézi Szókratész állítólagos
mondását, hogy amikor gondolkozunk, két ember van egy emberben,
és hozzáteszi, hogy senki sem szeret egy gonosztevôvel egy
társaságban lenni. Kérdem, miért nem? Vagy nem tételezhetjük-e
fel, hogy ha két ember van egy emberben, és mindkettôjük
gonosz, akkor kitûnôen elbeszélgetnek egymással?
Mint ezt Arendt Scholemhez intézett és korábban
idézett levelébôl láttuk, az Eichmann-per idején
megszûnt különbséget tenni gonosz és radikális
gonosz között. Ezt én problematikusnak látom. A gonosznak
nemcsak különbözô fajtái, de különbözô
szintjei is vannak. A radikális gonosz más szinten helyezkedik
el, mint a gonosz más típusai. Csak megismétlem, hogy a
radikális gonosztevô megfordítja a morális maximákat.
Azt parancsolja, hogy gyilkolj, megköveteli másoktól, hogy
eszerint cselekedjenek, s e maxima szellemében cselekszik maga is. Számára
az elemi együttérzés és szánalom puszta gyengeségek,
melyeket le kell gyôzni. A gonoszt félelembôl vagy gondolattalanságból,
a gondolkozásra való képtelenségbôl elkövetô
szerintem nem radikális gonosz. Ettôl tette még lehet radikálisan
gonosz.
Szeretnék egy koronatanút megidézni mindarra,
amit mondtam. Egy tanút, aki nem élt Hitler és Sztálin
idejében, de többet tudott a gonoszról, mint mi mindannyian.
Ez a tanú Shakespeare. Ha Shakespeare-t olvasunk, akkor megértjük,
hogy nehéz, mi több, lehetetlen a gonoszt úgy általában
meghatározni. Mert minden gonosz a maga módján gonosz.
Azt is megértjük, hogy van gonosz, aki bizonyos határok között
gonosz, és van határtalan gonosz. Az utóbbi a radikális
gonosz. Megérthetjük azt is, hogy alapvetô, hogy ki hol áll
meg a maga gonoszságában. Gondoljunk III. Richárdra, akit
Arendt nem lát valóságos típusnak. Én igen.
Richárd elhatározza, hogy gonosz lesz, radikálisan gonosz,
hogy számára nem lesz határ. A nevérôl elnevezett
tragédia többi gonosztevôje számára van határ.
Hastings megelégszik ellenségei meggyilkolásával,
de nem akarja a hercegek trónfosztását, Buckingham együtt
csinál mindent Richárddal, de habozik, mikor az megparancsolja,
hogy a gyermekeket megölje. Richárd nem habozik: megöleti a
gyermekeket. Ez a radikális gonosz. Ilyen volt Hitler, ilyen volt Sztálin
is, ilyen volt Eichmann is. Eichmann egy olyan Buckingham volt, aki
habozás nélkül engedelmeskedett a gonosz maximának:
Ölj! Öld meg a gyermeket az anyjával együtt! Igaz, Richárd
reflexív volt, gondolkozott. Ezért érkezett el az a pillanat
a csatatéren, mikor a két ember, a gondolkozó meg a gyilkos,
nem fért meg ugyanabban a lélekben. Richárd egy pillanatra
úgy érzi, hogy önmaga ellensége, s hogy gyûlöli
önmagát. De ezt a vereség pillanatában érzi,
amikor lehull a korona a fejérôl, sosem ennek elôtte. Shakespeare
mindent tudott az emberrôl.
Tudott ô a gonosz azon formájáról
is, aki a gonosz volt Arendt szerint, akit gondolkodásra
való képtelensége tett gonosszá. Hamlet mondja:
mert nincs a világon se jó, se rossz, a gondolkodás
teszi azzá. Mikor ezt mondja, éppen Rosenkranzcal és
Guildernsternnel beszél, akik éppen az elôbb biztosították
arról, hogy Dánia nem börtön, tehát, hogy nem
gondolkoznak, hanem gondolkodás nélkül engedelmeskednek.
Nos, Rosenkranz és Guildernstern valóban olyan gonoszok, mint
akikrôl Arendt beszél. Ôk azért gonoszok, mert egy
percig sem gondolkoznak el a rossz és a jó különbségén.
Shakespeare-nél ôk Richárdtól, Jagótól
vagy Edmundtól eltérôen nem radikálisan
gonoszok. Éppen azért nem, mert gondolattalanságból
gonoszok. A náci és a sztálini korszakban is voltak hasonló
gonoszok, ôk voltak a legnagyobb számban, és ôk sem
voltak radikálisan gonoszok. Egy az utóbbi idôben népszerûvé
vált könyvben, Bernhard Schlink A felolvasó (Der Vorleser)
címû regényében szerepel egy asszony, aki ifjúkorában
azért jelentkezik az SS-be, és azért válik gyilkosság
részesévé, mert el akarja titkolni, hogy analfabéta.
A történet, melyet itt nem tudok elemezni, allegorikus. Amikor az
asszony hosszú börtönbüntetését tölti,
megtanul olvasni, és egy könyvtárat gyûjt össze
a holocaust-irodalomból, köztük van az Eichmann Jeruzsálemben
is. Hannah (ez a könyv hôsnôjének neve) képes
a bûnbánatra. Talán azért, mert gondolkozni kezd?
Amikor tettét elkövette, nem gondolkozott. A gondolkodásra
való képesség vagy képtelenség nem egy olyan
adottság, mint egy pisze orr vagy egy nagyon alacsony IQ. Azon gyökeresen
lehet változtatni. Ezt Shakespeare mindig tudta. A radikális gonosz
shakespeare-i képéhez az is hozzátartozik, hogy nincs érzéke
a bûnbánathoz. S alapjában nála csak a radikális
gonosz igazán gonosz. A többi csak bûnös, még
akkor is, ha gyilkol, de nem gonosz. A bûnös képes bûnbánatra,
mint Othello. A gonosz nem. De mindkettô mûvelhet gonoszságot.
Én itt Shakespeare-nek hiszek. S hogy még egy pillanatig koronatanúmnál
maradjak: van, amikor és ahol a gonosz terjed, mint a fungus, és
van, ahol nem. III. Richárd birodalmában a gonosz terjedt, mint
a járvány, s Macbeth országában úgyszintén.
De Jágó gonoszsága privát volt, s így terjedésre
alkalmatlan. Sem hatalma nem volt, sem démonikus vonzereje. De ettôl
Jago nem volt kevésbé gonosz Reagannél vagy Gonerilnél.
Arendt rendkívüli gondolkozói ereje kellett
ahhoz, hogy makacs következetességgel visszavezesse a gonosz kérdését
a filozófiába. Mióta visszavezette oda, ott is maradt.
Azóta is gondolkozunk rajta. Nem pont úgy, mint ô, esetleg
nagyon is másként, sokféleképpen. A metafizika dekonstruálása
idején, azaz napjainkban úgy tûnik, mintha mégis
lenne egy a morális metafizikából eredô s eredetét
meg nem tagadó fogalom vagy gondolat, mely makacsul velünk marad,
s úgy tûnik, nem dekonstruálható. Ez éppen
a morális gonosz fogalma és gondolata. Nem tudom, hogy mire véljem
ennek a gondolatnak makacs jelenlétét, ellenállását,
kísértô erejét. Csak azt tudom, hogy én sem
tudtam ellenállni kísértésének. S talán
nem is akartam.