2. Tehát a nô, akirôl
ez a történet szól, igencsak szomorú, ott ül
az ágy szélén, fehér hálóingben, egyszerre
gondol a halálra és veti el annak lehetôségét,
egészen összefagyott már, szilvaszín kék a
lábfeje, magányos. Combján a szorítástól
szinte feslik a hálóing. Annak kellene történnie,
hogy az ágy végtelen távolságban lévô
másik végébôl egy kéz átfogja a vállát.
Jó. A nô hôsnô mordul egyet, odébb
húzódik, még mit nem, azt nem (ugyan ki akarta volna azt,
éjjel háromkor, fáradtan és álmosan, esetleg
fájó gyomorral). És ha valóban nem történik
semmi, akkor a szomorú nô sértetté válik:
féltékeny lesz és szemrehányó, mert úgy
hiszi, nem szeretik már. Azt miért nem? Amikor igen. A fizikából
kölcsönvett hasonlattal, mely azonban talán a folyamat lényegét
is megközelíti, azt mondhatnók, hogy valamint a villamosság,
ha az áramvezetékben erôs ellenállásra talál,
hôvé alakul át, úgy a szexuális gerjedelem
is, ha a pszichikus áramkör el van elôtte zárva, és
csupán az alárendeltebb idegpályákat telítheti,
oly motoros, vazomotoros, szekretórius, respiratórius tevékenységek
mozgatójává alakul át, melyeknek pszichikus korrelátuma
a szorongási érzet. Nem arra gondolok, hogy a nô azt várná
el a férfitól, ami Tahtúr bejárónôjével
történt, fejével a hûtôben, noha az is kétségtelenül
Ferenczi magyarázatára szorulna, de mégsem kerülhetem
meg az ,,azt nem, holott igen kérdéskörét.
Pszichiátriánkon egyre több nôt
kezelünk, gyógyszer nincs, sorra küldjük haza a nem meggyógyított,
segítségre szoruló embereket. Nôket. Nem szeretném,
ha a feljegyzéseimet bárki felhasználná, de el kell
mondanom: mindannyiuk esetében a magány az öleléssel
kezdôdött. Éppen ott, ahol a végét várták
volna. ,,Ami persze nem tragédia, nincsenek nôi kéjgyilkosok.
Uraim, a komplexusaikból fakadó vad érzéseket, erôszakot
és hasfelmetszést, fojtogatást és verést,
a nôi öl okozta traumákat meghagyjuk Önöknek, készíthetnek
belôle kiváló filmeket, hogy megfagyjon a nézô
ereiben a vér, de a mindennapokban, ott aztán miénk a tér;
noha nem esnénk Önöknek a konyhakéssel azért,
mert soha nem tudják, mikor van az ölelés és a beszéd
ideje, de elárulhatom: a nô addig boldog, amíg várja,
hogy megérintse a szerelem. Onnantól csak a könnyei patakzanak.
Amál néni, az egyik bentlakó napjában többször
is elmondja ezt a vádbeszédet. Nem tudom, mi lesz vele, hiszen
a pénzügyi gondok miatt ô is hamarosan kikerül innen.
Magzatelhajtással foglalkozott egészen az 50-es évek
közepéig; egy alkalommal egy dühös férj késsel
esett az arcának a bajai szôlôk rejtekén, az
egyik, budároknak épített viskóban lakott és
dolgozott , mert a felesége meddô maradt Amál néni
tûitôl és kanalaitól. Az ügybôl nem lett
semmi, a férj az ablakon keresztül távozott a még
ágyban fekvô felesége csak bámult riadt és
könnyes szemekkel, belefehérülve hálóingébe,
aminek alját egyre csak pöttyözte a vér , három
gyereke lett, az asszonynak boldogtalan élete, az anyja meg, aki elzavarta
Amál nénihez, tovább kapálta a szôlôt,
mérte a bort, és sokkal kevesebb szenvedéssel vitte el
a rák, mint a lányát. És sokkal késôbb.
Mégis: Amál néni a kedves Kôbl doktor mindenese,
aki a háború után úgy hitte, jót tesz, ha
a vissza nem tért orvostól ellesett tudománnyal és
a nála maradt mûszerekkel segít az asszonyokon lelke
akkor zavarodott elôször össze (akkor mindössze néhány
hétig volt osztályunk betege), hogy mindennap látnia kellett
a kiszáradt hasú, hosszú lenhaját varkocsban hordó,
széles szájú, szerelemre termett fiatalasszonyt, akinek
férje nem az ajtót választotta a távozáshoz,
mert akkor el kellett volna búcsúznia. Vitába szállhatunk-e
az egyensúlyából kilépett és minden bajért
a férfit okoló lélekkel.
Egyikükön se tudunk segíteni, be kell végre
látnunk, hogy az egyetlen dolog, amit tehetünk, hogy védelmet
biztosítunk számukra, amíg lehet. És nem sokáig
lehet. Városunk lakóinak egyharmada pszichotikus betegségben
szenved, a csaknem kétezer-ötszáz skizofrénból
mindössze százat tudtunk elhelyezni az intézetben. Az öngyilkosságot
elkövetôkrôl inkább semmit nem mondanék. A halál
keresése a város egyik legfontosabb jellemzôje. Aki itt
él...
De engem ebbôl a tárgyból is a nôi
áldozatok érdekelnek, az ô cselekedeteik mozgatórugóinak
egyike. Csak egyetlen rugó. Mert Amál néninek mégis
lehet valami igaza abban, hogy mindannyiuk esetében a magány az
öleléssel kezdôdött. Az ,,azt nem, holott igen
a nôiség legmélyebb és legösszetettebb problémája,
amely egyenes összefüggésbe hozható a szüzesség
terhével. Amitôl elszakadni nem könnyû: védtelen
testhelyzetben adni és megszabadulni egyszerre, remegô combokkal
remélni a csodát, megfelelni és elbûvölni, örökre
összeforrni, és egyedül maradni a fürdôszobában.
Erre ha odaadó is az elsô szeretô nincs megoldás...
3. Talán Ausztráliában. Ahol
fordítva áll a hold, és kereszt ragyog az égen,
vattapuha az éjszaka, és a bennszülöttek nem ismerték
a szüzesség fogalmát, a nô ajándékcikk
volt, és élvezeti tárgy, mellyel a megnôsített
fiatalembernek meg kellett ajándékoznia azt az öreget, aki
neki feleséget szerzett. A déli féltekén egyszerûek
a dolgok. Az északin meg zar nisu i nasi pjesnici i filozofi pokazali
da ce se zena, koja je prepredeni trgovac svoga djevianstva, bolje udati
od one, koja ga rasipno potrati kao dokaz tome sluzi odvratno sladunjava
Pamela Andrews Richardsona, koja uhvati u stupicu veleposjednika lorda B, postojano
braneci svoje djevicanstvo do trenutka nakon vjencanja i zbog toga dobiva u
zamjenu bogate poklone. Mert nem mindegy, hogy a nô az ajándék,
vagy ôt ajándékozzák meg: a semmiért. Ausztráliában
talán nem a só a nôi nedvesség mértékegysége.
6. Amál néni állapota nem javul.
Mindenkit arról igyekszik meggyôzni, hogy vele nincs baj, a környezete
szôtte összeesküvés áldozata. És miközben
errôl beszél, tiszta tekintetét mélyen az enyémbe
fúrja. Szégyellem a gondolataimat, idônkénti összerezzenésem,
ha hirtelen mozdulatot tesz, ami gyakran elôfordul, kezei repkednek, az
álla is önálló életet él. Nem értem,
hogyan lehet annyira átható a tekintete, ha a gyógyszereket
rendre beveszi. Mai beszélgetésünk igen furcsán alakult.
Miután megkérdeztem tôle, mit ért az alatt, hogy
a nôk magánya minden esetben az öleléssel kezdôdik,
nagyon dühös lett, rám ripakodott, szagtalan és száraz
nônek nevezett, majd elfordult. Bármennyire is szerettem volna,
ha a kérdésemre válaszol, kénytelen voltam az általa
megadott irányba indulni, és megkérdezni, mit jelent számára
az, ha egy nô szagtalan és száraz. Az egyszerûség
kedvéért, átmesélés helyett ôt magát
idézem: ,,Nézze, magával én nem igazán tudok
errôl beszélgetni, hiszen nincs gyereke. És ha azt gondolja
mert olyan nôkön segítettem, akik nem akartak szülni
, nem értem meg, mit jelent a gyerek, téved. Csakhogy a
másik oldalt is látom. Azt a fájdalmat is, amit a gyerek
eldobása jelent. Lehetnek olyan pillanatok, tényezôk, amelyek
rákényszerítik a nôt. Az egészséges
nôben csak a férfi tiltakozása válthatja ki azt az
elhatározást, semmi más. Elkövettem és
hiába mondom az Istennek, hogy csak egyszer tettem meg, nem hajlandó
enyhíteni a büntetésemen azt a hibát, hogy
olyan nôt kapartam ki, akinek a férje gyereket kívánt.
Mindannyiunk élete megsínylette. Ezért tudom biztosan,
hogy igazam van, amikor azt állítom, hogy az egészséges
nôt csak a férfi kényszerítheti... Nem okvetlenül
durvasággal, még csak szavak sem kellenek ahhoz. Elég a
hallgatás. Nincs ahhoz fogható megaláztatás. Gyûlölöm
a nyálat. De ha leköpnek (volt rá példa), letörlöm.
Az is megalázó. De kivájni magamból egy darabot,
éppen azt, amit akkor kaptam, amikor a legodaadóbb voltam, a legjobban
kitárulkoztam: ennél nincs nagyobb megalázás.
Ez a kirohanás mintha egyre távolabb sodort
volna az eredeti kérdéstôl (a nô magánya az
öleléssel kezdôdik), amihez akár úgy is eljuthattam
volna, ha Amál néni arról beszél, mit jelent számára
a szagtalan és száraz nô fogalma. Viszont meg kell mondanom,
van némi igazság abban, amit most elmondott, hiszen ha a lélekállapot
statisztikai adatokkal nem is mérhetô, az mégis statisztikai
tény, hogy a házasságon kívül született
gyerekek neme, amiként a szeretôk által világra hozott
csecsemôké is, háromnegyedében lány. A házasságon
belül született gyerekek statisztikai mérlegével összehasonlítva
arra a következtetésre jutottak, hogy ennek oka az, hogy a házasságon
kívül (akár szeretôként, akár élettársként)
szülô nôk döntô többsége alárendeltnek
érzi magát, így a gyerek neme az ô megerôsítésüket
szolgálja. A vizsgálatokkal azt is megállapították,
hogy a házasságon belüli viszony ugyanígy feltérképezhetô:
vagyis azokban a házasságokban, amelyekben a nô az erôsebb
egyéniség, rendre fiúk születnek. Évtizedekre
visszamenôleg, az anyakönyvezett gyerekek nemét böngészve
jöttek rá arra, hogy a háborúkat követôen
több fiú születik. Ennek nem csak az lehet a magyarázata,
hogy a természet pontosan érzékeli az elesett férfiak
számát, de az is, hogy a háború évei alatt
magukra maradt asszonyoknak a családfô szerepét kellett
magukra venniük, amiben jellemük megacélosodott, míg
a háborúból visszatért férfiak zöme
lelkileg ha nem is megrokkant, de mindenképpen megviselt állapotban
volt. A fogantatás pillanatában tehát a nô volt a
domináns. Mindez csak statisztika, amit más szempontból
felállított paraméterekkel cáfolni lehet, nem törôdöm
vele, mégis izgalmasnak érzem Amál néni ehhez fûzhetô
gondolatmenetét.
Ám önzô módon mégis jobban
érdekelt, miért tart engem Kôbl doktor egykori mindenese,
az 50-es évek elsô felének kontár bábasszonya,
osztályunk egyik régi ismerôse, akit legutóbb Strauss
ügyvéd úr irodájából szállítottak
hozzánk, mert miután bevégezte a takarítást,
és szokásos konyakját szopogatta az ügyvéd
társaságában, hogy meghányják-vessék
az élet ügyeit (Strauss Barna mindig is adott Amál néni
józan eszére), egyszeriben munkaadója fejéhez vágta
a metszett poharat, és tíz körmével esett az arcának.
Így aztán nem válaszoltam semmit a megerôsítés
különben sem lehet része a beszélgetéseknek,
hiszen a beteg esetében az a negatív képzetek erôteljes
rögzülését váltaná ki Amál
néni fejtegetéseire a leköpés és kaparás
közti megalázottsági szint mértékét
illetôen, hanem szigorúan újra feltettem a kérdést:
De miért vagyok én szagtalan és
száraz nô?
Akinek gyereke van, az nem lehet szagtalan és
száraz. Örökké a testén hordja a tej szagát,
amivel csecsemôjét táplálta. De azt gondolja maga,
kedveském, hogy ez az illat csábító és jó?
Ugyanolyan kellemetlen, mint az a másik, havonta bekövetkezô.
Csak éppen mindkettô értelmet ad a nôi létnek.
Ugyanabban a pillanatban azonban el is távolítja, ki is zárja
abból a létbôl a férfit. Vagy a férfi önmagát?
Nem is tudom. Értelmetlen és zavaros ez az egész, belefájdul
a fejem. Annyiszor próbáltam segíteni, annyiszor gondoltam,
hogy tudok valamit, amivel jobb kedvre deríthetném azokat a szomorú
nôket, akiknek kisúroltam a fürdôszobáját,
kiráztam az ágynemûjét, de minden alkalommal kudarcot
vallottam. A nôkön nem lehet segíteni, csodájuk a büntetésük
is. De maga ezt sokkal jobban tudja. Vagy a mellrák egyik jele nem éppen
a kiszivárgó nedv? A közelgô és lehetséges
halál egyik jele ugyanaz, mint ami a szülést követi,
az életet jelenti. A kórház udvarán sétálgatva
éppen elég ilyen esettel találkoztam. És tudom,
mit mondanak az orvosok, a férjek többsége kiáll megcsonkított
feleségük mellett. De mit érez a nô? Hogyan hiheti,
hogy elegendô lesz a férfinak, amikor pontosan emlékszik
arra a pillanatra, amikor a szoptatás befejezésével petyhüdtebbé
váló mellére józanul hajolt rá a férje.
Mégis azt mondom, bár soha nem tudtam segíteni egyetlen
szomorú asszonyon sem, pedig minden becsületes bejárónônek
ez az egyik feladata (ha nem a legfontosabb), mégis azt mondom, a nô
akkor nem szagtalan és száraz, ha egy ideig vérben és
tejben ázik. Annak ellenére, hogy a közhiedelemmel ellentétben
ez igenis eltávolítja tôle a férfit.
Ismét nem jutottam elôbbre. De olyan erôsnek
hatott Amál néni egyoldalú, igazságtalan és
férfigyûlölô álláspontja, hogy néhány
pillanatra megam is rabjává, áldozatává lettem.
A hozzám tartozó betegek mindegyikének éppen a párkapcsolat
okozott súlyos lelki problémákat, és mivel mindegyikük
nô, a beszélgetések egészét áthatotta
az egyoldalúság, amit nekem kellett feloldanom, nekem kellett
meggyôznöm az osztályra került nôket, hogy nincs
igazuk, csak a nem megfelelô emberrel hozta ôket össze a sors.
Ami egyre nehezebbé vált, hiszen ôket hallgatva az a meggyôzôdés
kezdett kialakulni bennem, hogy olyan jelenségrôl van szó,
ami nem általánosítható, inkább helyhez kötött,
ehhez a városhoz. Kezdtem azt hinni, hogy Szabadkán másként
alakulnak a dolgok, az itt élôkön nincs segítség.
Hiszen ezért is kezdtem a város kórháztörténetét
olvasni, és ezért éreztem rossz ómennek, hogy a
nagy nehezen megalakult elsô kórház után szemészetet
és elmegyógyintézetet hoztak létre. Ami nevetséges.
Nem mondhatom, hogy azért romlik a szabadkaiak látása,
mert másként néznek a dolgokra, és nem mondhatom
hogy ennek következtében bolondulnak meg, válnak depresszióssá,
követnek el öngyilkosságot. És mégis. Amál
néni szavai pedig teljesen kibillentettek egyensúlyomból.
Hiszem pedig, hogy az egészéges viszonyulást így
kell megfogalmazni: mondj szeretôdnek, s újra megkeresztelsz. De
hiába hiszem ezt, ha nem tudom, mi lett volna Júlia sorsa, ha
életben maradnak. Az egyik beteg, amikor ezt mondtam neki, válaszul
egy filozófust idézett. Cordéliám! Harc-e az ölelés?
Sokat kínlódom.
Nem akarom, hogy Amál néni magával ragadjon.
De amit az imént kifejtett a tejrôl és a vérrôl
amiben minden nônek áznia kell egy darabig (a szülésre
és a gyerekágyra gondolhatott), hogy valóban nôvé
váljon, még ha ezzel el is idegeníti a férfit, és
azokat a legszebbnek érzett pillanatokat, amelyek a vér és
tej állapotához vezettek , eszembe jutott egy felmérés
(csak statisztikával, felmérésekkel védekezhetem?
Egyáltalán: miért kell védekeznem a betegeim gondolatai
ellen?), amit Amerikából hozott haza szülészetünk
egyik kiváló munkatársa, aki sorozatos támadásoknak
volt kitéve, mert ellenezte az ,,apás szülés
bevezetését. Ez a felmérés arról szólt,
hogy az ilyen szüléseket követôen a férfiak többségénél
lelki konfliktusok jelentkeznek; pszichológusi segítségre
van szükségük ahhoz, hogy újra közeledni tudjanak
a feleségükhöz. Ezt Amál néni persze nem tudja,
én meg nem mondom el neki. De ha már eljutottunk a vérhez,
ami az ô esetében különösen fontos kifejezés,
megpróbálom visszavezetni ôt ahhoz a beszélgetésünkhöz,
amiben arról beszélt, hogy nincsenek nôi kéjgyilkosok.
Hátha akkor elmondja, miért kezdôdik a nôk magánya
az öleléssel. Hiszen az ô esetében az osztályra
való felvételekor történt vizsgálat szerint
a magány okozta depresszió váltotta ki a Strauss
ügyvéd elleni dührohamot.
Azt mondta a múltkor, nincsenek nôi kéjgyilkosok.
De ha már a mai beszélgetésünk ilyen irányt
vett, elmondom magának, hogy Katalin orosz cárnô legyilkolt
szüzek vérében fürdött...
Mert azt olvasta valami könyvben? Én arról
beszéltem, hogy a való életben, bárhogyan is alakul
a nôk sorsa, bármi történik is velük gyerekkorukban,
nem esnek a férfiaknak a sötét utcán, nem vágják
el a torkukat. A bajai szôlôkben, ahol én leéltem
az életem, mindennapos volt az asszony megverése. Öt fityók
pálinka után már azért is pofon járt, ha
morzsa maradt a viaszkoson. Azzal takarták le a konyhaasztalt, ha nem
tudná, kedveském. És soha nem hallottam egyetlen nôrôl
se, hogy emiatt bosszút esküdött volna a férfiak ellen,
és a szôlôk rejtekén sarlót vágott volna
a nyakszirtjükbe. De arra emlékszem, hogy a Galán Pityu mit
csinált a lányokkal, mert azt beszélték
az anyja megelégelte, hogy egyedül kötözze a szôlôt,
és férjhez ment. A Pityut bántotta ahogy az újság
annak idején megírta , hogy az anyja elhanyagolta. Úgyhogy
nincsenek nôi kéjgyilkosok. Talán vannak szertelen nôk,
akik túl sokat bujálkodtak, és ebbe beleôrülve
szûzlányok vérében fürödve érezték
jól magukat, mint az a maga cárnôje, nem mondom, hogy nincs
ilyen. De a való életben lehetetlen. Normális nôvel
ilyen nem fordulhat elô, mert az tudja, hogy nem a bujálkodásra
teremtették. Ezért nincsenek nôi kéjgyilkosok. A
nôt lefoglalja a gyerek. Nincs ideje gyilkolászni. Ha meg nem szülhetett,
akkor kutyákat és macskákat dédelget.
De ha már ide kanyarodtunk, elmesélek magának
valamit. Egyszer majdnem meggyilkoltam valakit. Egy ügyvédet. Nem
magam miatt. De olyan kegyetlenül bánt két asszonnyal, hogy
elvesztettem a józan eszem és nekiestem, a tíz körmömmel
vájtam volna ki a szemét, tán nem is a poharat vágtam
volna a fejéhez, ha kés lett volna a közelemben. Nála
takarítottam minden szerdán. Bevett szokás volt, hogy takarítás
után leültünk az irodájában, elszopogattunk egy
konyakot, és megbeszéltük a világ dolgait. Adott a
véleményemre, de mindig csak másokkal kapcsolatban. Róla
magáról nem akarta hallani a véleményemet. Azon
a szerdán (pontosan emlékszem, hisz aznap szállított
ide a mentô) mielôtt nekiláttam volna a takarításnak,
kimentem a piacra. Láttam a feleségét, szép, nagydarab
fekete asszony, büszke a végtelenségig, csak a szeme alatti
karikák meg az állába vésôdött ráncok
árulták el, mennyire nem jól mennek a dolgai. Már
négy éve tudta, hogy a férjének szeretôje
van, de ahogy a legtöbb úrinô szokta, nem vett róla
tudomást. A fiaik felnôttek, neki meg nem volt más dolga,
mint odébb húzni a porszívót, ha úgy látta,
olyan közel hagytam a tálalóhoz, hogy a gégecsô
megkarcolhatja. A piacon sem vásárolt az az én dolgom
volt , csak vett ezt-azt: fonott virágtartót, fûszereket,
díszes köcsögöt. Azon a szerdán éppen az
adventi koszorúk körül ôgyelgett. Az ügyvéd
úr szeretôje két hatalmas kosárral tülekedett
a zöldségek között, és maga is olyan zöld
volt, az arca olyan csipkés-ráncos, akár egy káposzta.
Mert a halas felôl jött, rögtön tudtam, hanyadán
áll a dolog. Gondoltam, éppen ideje, hogy segítsek ezeken
az asszonyokon. Az ügyvéd úr felesége is megérdemelt
még egy barátot az élettôl, de legalábbis
gondtalan játékot az unokáival, a másik gyerekének
meg joga volt apára. Így tiszta a dolog. Délután,
ahogy ott ültem az irodában, és forgattam a konyakos poharat,
azt mondtam: No jó, ügyvéd úr, akkor most jól
figyeljen rám, mert én elmesélem magának, kik ellen
dolgozik. Nem, ne mondjon semmit, ne is lélegezzék, feszülten
figyeljen, és felejtse el a rólam keringô történeteket,
jobbat mondok, fordítsa azokat visszájára, úgy talán
el tudja képzelni az igazságot. Megközelítôleg.
Mert én még annál is szörnyûbb vagyok. Én
egy tigris vagyok, egy asszonytigris. Ne mosolyogjon, kérem, és
ne üljön olyan férfiasan keresztbe vetett lábakkal,
én ma délelôtt óta tudom, hogy akár szorosan
is zárhatja a nadrágszárakat, akkor se esne baja... no
igen, a lényegnek. Csak megfelelô gatyát kell hordani, ügyvéd
úr, nem amolyan bugyifélét, hanem igazi, száras
gatyát. De ezt nem is kell mondanom magának, én rakom tele
a mosógépet ebben a házban, mindent tudok. Tehát
hagyjuk ezt a ficamodott pózt, vesse hátra magát, hiszen
a legjobb foteljában ül, hagyja, hadd csússzon fel a nadrágjának
a szára a vékony bokáján, engem nem zavar a kicsit
kitágult gumi a zoknijában, térdzoknit amúgy is
csak a diplomaták hordanak, néztem a tévében. Nem,
ne szóljon semmit. Ha keresztbe vetett lábbal ül, akkor védekezhet:
a kezét oda kulcsolhatja, ahol a harmonikázó zokni elôbbukkan.
De én nem akarom, hogy védekezhessen. Azt akarom, hogy olyan megalázottan
üljön elôttem, mintha a meztelen feneke meredne az égnek,
amikor magára nyit a felesége. Majd rátérek erre
is. De most dôljön végre hátra, kezében azzal
a metszett pohárral, érintgesse, simogassa, szüksége
lesz rá. Mert én most beszélni fogok. Hosszan és
vérszomjasan, mert én egy asszonytigris vagyok. Ahogy a tévében
mondták, egy feminista. És ki fogom harcolni, hogy férfinak
lehessen nevezni magát. Akármennyire is tiltakozik ez ellen. Rákényszerítem
magát arra, hogy felhagyjon annak a két asszonynak a kínzásával.
Mert láttam, hogy az egyik álla ráncosabb már nem
lehetne az elfojtott könnyektôl, a másik meg olyan zöld
lett a halszagtól, akár egy fej káposzta.
És valóban rákényszerítettem
volna, higgye el, kedveském, ha akkor nem vág közbe, nem
mondja, hogy amirôl beszélni akarok, tárgytalan. De egy
káposztafejûvé lett nôre azt mondani, hogy tárgytalan,
még csak nem is a nô, hanem a zöld szín, azt nem bírtam
elviselni. És nemcsak azért, mert annak idején, 53-ban
elkövettem azt a bûnt, nem. Legfôképpen azért,
mert magam elôtt láttam a jövôt, hallottam az ügyvéd
úr telefonjait, kedveskedô hangját. Tudtam, hogy nem fog
hátat fordítani a szeretôjének, annak meg nem lesz
ereje két lábbal rúgni ôt fenéken. És
akkor egy igazi tigrisnek éreztem magam, egy asszonytigrisnek, akinek
meg kell védelmeznie egy meg sem született gyereket, meg kell akadályoznia,
hogy patkánnyá változzon az a két szerencsétlen
nô. Mert patkányszerelem volt az, mindkét asszony részérôl,
elviselhetetlenül növekedô érzés, ami az ügyvéd
úr rabságában tartotta ôket. Hát hozzávágtam
a poharat, és a tíz körmömmel vájtam volna ki
a szemét. Hogy miért nem sikerült, arra máig sem emlékszem.
Itt tértem magamhoz. Nem tudja, mi lett velük?
Hallgatnom kellett volna talán? A kötelezô
távolságtartás nemcsak azt írja elô, hogy
a saját problémáimról nem beszélhetek a betegeimmel,
de azt is megkövetelné, hogy ne adjak olyan információt,
ami az állapotukon ronthatna. Mégsem álltam meg. Segíteni
szerettem volna Amál nénin, kihozni ôt abból a zsákutcából,
aminek a neve férfigyûlölet. Arra gondoltam, ha elmondom neki,
mi lett azzal a három emberrel, talán belátja, hogy a ,,valós
élet ahogyan ô mondja, nem olyan tragikus, távolról
sem olyan melodramatikus. Abban nincs szükség asszonytigrisekre.
Az ügyvéd úr és a felesége
vett egy falusi házat, nyugdíjasokként élnek, a
fiaik viszik tovább az irodát. A szeretô odaköltözött
az édesanyjához. Minden elrendezôdött, Amál
néni, az a négy év csak egy állomás volt,
igaz, fájdalmas, de a vonatok továbbindultak.
Nem számítottam arra a reakcióra, amit
ez a néhány mondat kiváltott. Nem akarom elmondani, mit
csinált Amál néni. De azt igen, hogy nem rajta segítettem,
hanem magam sodortam még mélyebbre a kétségek közé:
egyre inkább úgy látom, amit egyesek túlzó
dramatizálásnak éreznek, a valóságtól
való eltávolodásnak, az ebben a városban maga a
realitás. És errôl nem csak a szaporodó nôi
betegek száma gyôzött meg (tegnap két nôt szállítottak
be)...