Hat héttel eme »normális, emberi találkozó« után Storfer meghalt valószínûleg nem a gázban végezte, hanem agyonlôtték. [...] Ennyi. Csupán az íz kedvéért. |
A fenti sorokat Hannah Arendt idézi
az Adolf Eichmann SS-Obersturmbannfüher rendôrségi kihallgatásán
készült jegyzôkönyvbôl. Borzasztó, szörnyûséges,
embertelen a cinizmus, ami az anyanyelvével hôsies küzdelmet
vívó s e harcban furtonfurt vereséget szenvedô Eichmann
szavaiból árad gondolnánk, csakhogy nem errôl
van szó. A helyzet ennél lényegesen ijesztôbb: mindazt,
amit elmondott, komolyan is gondolta. Horror.
Arendt nem állított se többet, se kevesebbet,
mint hogy a gonosz (pontosabban: az ô történetében
szereplô gonosz, még pontosabban: az ô történetében
leírt gonosz tettek elkövetôje) nem sátáni eredetû,
nem diabolikus jelenség, ennél jóval egyszerûbb (bonyolultabb):
banális. S mint ilyen, természetesen emberi. Vagyis a népirtások
aktív résztvevôi amolyan közönséges emberek
mint te vagy én, barátom. Ma már e tézis
nem tûnik annyira felháborítónak. Amint a gonosz
aktivitása mit sem csökken, lényegi mivolta is egyre felismerhetôbbé
válik. Az egykor botrányos tézis már-már
közhellyé vált, de olyan közhellyé, amelyrôl
igazán nem gondolkodunk el. Pedig gondolkodni bizony érdemes.
Ha az a bizonyos Obersturmbannführer (a nácik számos bûntette
mellett is elképesztô, hogy Goethe nyelvén ilyen szavakat
voltak képesek kitalálni), az az Eichmann nevezetû gondolkodott
volna... Na igen, tán szegényebbek lennénk ma egy fogalommal.
Lehet persze vitázni, hogy miként értelmezhetô Eichmann
személyén keresztül Arendt gonosz-felfogása, mennyiben
tekinthetô ez egyetlen személyre vonatkozó, egyszerû
kijelentésnek, s mennyiben tehetô meg a gonosz jelenségét
jellemzô, általános érvényû kategóriának.
Lehet vitatni, hogy a gonosz banális, szembe lehet állítani
a radikális gonoszt a banális gonosszal. Gondolkodhatunk azon,
hogy vajon aki banálisnak nevezi a gonoszt, az egyben banalizálja-e.
Annyi azonban biztos: az az Obersturmbannführer, az az Eichmann nevezetû
nem gondolkodott. Nem volt képes rá, de hajlandó sem. S
talán ebben rejlik a titok egyik nyitja. Hiszen, aki gondolkodik, esetleg
rájöhet, hogy azért bármit, BÁRMIT mégsem
tehet meg. A dolgok folyhatnak olajozottan, legfeljebb apróbb kellemetlenségek
kíséretében. Obersturmbannführer uram is kiválóan
végezte munkáját, nagyszerû szervezô, ma talán
úgy mondanánk, nagyszerû menedzser volt. De azért
korántsem mindegy, hogy ténykedésünknek tulajdonképpen
mi is a végeredménye.
Nos, a gonosz nem századunk találmánya,
s a korábbi évszázadok gonoszai sem voltak, nem lehettek
különbek. Így Eichmann csak szomorú-hitvány apropója
az arendti tézis megszületésének, bár erre
ô maga nyilván végtelenül büszke lenne.
Nem olyan régen elméláztam a huszadik
századról. Jól ki is találtam, szépet lehet
írni mondjuk valami ilyesfajta címmel: Szarajevótól
Szarajevóig. Balga jószág vagyok, a történetek
nem érnek véget. (Legújabban Fukuyama vélte úgy,
hogy vége a történelemnek. Meglehet, igaza van, ha elfogadjuk,
hogy létezik egyfajta végpont, nagy cél irányába
törtetô, teleologikus történelem. Én ebben erôsen
kételkedem, a történetek bizony nem sokat változnak,
így az emberi kegyetlenségrôl szóló történetek
sem. A Historia nem magistrája semminek sem; a Bourbonok ugyebár
semmit sem tanulnak és semmit sem felejtenek.) Mesélnivalónk
bizony mindig akad.
Az emberi cselekvésnek aligha akad elképesztôbb
válfaja, mint az, ha megtesszük, amit zavartalanul megtehetünk,
ami módunkban van, bármi legyen is az. Miért etették
egykor keresztényekkel az oroszlánokat, miért küldték
máglyára az eretnekeket, miért vitték rabszolgának
az afrikai feketéket, miért vitték Auschwitzba a zsidókat,
Gulágra a nem is tudom kiket, szinte mindenkit, miért ölik
halomra a kurdokat, albánokat, nôket és férfiakat,
aggokat és gyermekeket? Mert módjukban volt, mert módjukban
van. Mert azt hiszik, bármit megtehetnek.
Mirôl szól hát az Eichmann-történet?
Kétségtelen, a gonoszról. Banális ember (sôt,
valójában szánalmas pojáca) lévén
a banalitásról. Mirôl szól a többi?