Csapody Tamás: KARD ÉS SZERELEM
Népszabadság, 1999. március 22.
Az idén negyedszer adták át a Balassi Bálint-emlékkardot.
A XVI. századi végvári kard mintájára
kovácsolt szablyát katonai tiszteletadás mellett, politikai
eseménynek kijáró külsőségek közepette,
a katolikus tábori püspök és dandártábornok
adta át Bálint-napon a Gellért Szállóban.
A „Balassi Bálint emlékét, szellemi örökségét
idéző” díszkard irodalmi díjat testesít meg,
és a Bálint-napi parádé díjazottja egy
„arra érdemes” költő.
Balassi Bálint szellemének, szellemi örökségének
egyik meghatározó része a költő katonaélete.
Mint híres versében, az Egy katonaénekben a végvári
vitézek általa is élt életéről írja,
„Ellenség hírére vitézeknek szíve gyakorta
ott felbuzdul, / Sőt azon kívül is, csak jó kedvébűl
is vitéz próbálni indul” továbbá, hogy
„Ellenséget látván örömmel kiáltván
ők kopjákot törnek”, valamint, hogy „Az éles szablyákban
örvendeznek méltán, mert ők fejeket szednek”.
A „civilekkel” és nőkkel szembeni erőszakos viselkedése miatt
kortársai által gyűlölt, pörösködő, rokonaitól
erőszakkal várat foglaló végvári vitéz
és kóbor lovag nemcsak parancsra, a haza és önmaga
védelmében ölt, hanem kedvtelésből, mulatságból,
szórakozásból is. A véres fegyveres harc életeleme
volt, élvezettel ölt, ebben talált értelmet, örömöt
és esztétikumot.
Nemzedékek óta iskoláinkban memoriterként szereplő
idézett katonai és költői hitvallása merőben ellentétes
nemcsak a keresztény és keresztyén egyházi felfogással,
de a korabeli büntetőjoggal, és – ma használatos kifejezések
szerint – a nemzetközi joggal és az emberi jogokkal is. A vitéz
köztörvényes bűnöző és háborús
bűnös is volt. Költői nagyságán mindez nem változtat
ugyan, de nehéz őt elképzelni mint nemzeti hőst és humanista
példaképet, mivel nemcsak hogy oly korban élt e földön,
„mikor az ember úgy elaljasult, hogy önként, kéjjel
ölt, nemcsak parancsra”, hanem – kor- és vitéztársaival
együtt – aktívan részt vett ennek a korszellemnek a kialakulásában.
A szellemi örökség további meghatározó
eleme Balassi istenes és szerelmes költészete. A „Te katonád
voltam, Istenem” szavakkal a száján Esztergom falai alatt életétől
búcsúzó költő volt Szerb Antal szerint a magyar
irodalom legnagyobb vallásos költője Ady előtt. Az Isten katonája
azért tért át a katolikus hitre, hogy az udvar jóindulatát
megnyerje, és az egyház érvénytelennek mondja
ki házasságát. Az Istennél személyes ellenségeire
panaszkodik, és Istentől remél védelmet tőlük.
„Az úrfajta megalkudni, megbékülni, nagy gőgjében
mással öszszeférni nem tudása, a magyar önmagában
tökéletesség, amit beszennyez minden emberi érintés,
magyar méltóság, örök bánatok forrása
szólal meg Balassa istenes verseiben” – mondja Szerb Antal. Szerelmes
verseit a költő maga is szégyellte, kortársai a „fajtalan”
versek közé sorolták, a szintén költő és
katona Zrínyi Miklós könyvtárában is ebben
a kategóriában tartották nyilván őket. A költő
tehát gyarló emberi érdekekből lett tagja a katolikus
anyaszentegyháznak, amelynek tagjaként feudális gőgös
magyar úrként nagyszámú udvari és utcai
– szent és profán – szerelmek dalnoka lett.
Az irodalmi díj kigondolóinak szándéka szerint
a hazánkban is egyre inkább elhatalmasodó Valentin-nap
szorult valamilyen ellenünnepre.
Szemükben ugyanis a Valentin-nap, a szerelem és szerelmesek ünnepe
a konzumérzelmek angolszász majmolását, a „kultúrmocsok”
megjelenését szimbolizálja, amolyan populáris
és „túl gejl” ünneppé kezd válni. Olvasva
az újságokban megjelenő Valentin-napi, önmutogató
ömlengéseket, talán ki lehet mondani, hogy a szerelem
napját másként, színvonalasabban is meg lehetne
ünnepelni. De miért kell ehhez a Bálint-napot „balassibálintosítani”?
Miért kell az erős, egészséges kifejezést jelentő
latin valens szóból származó Valentin- és
Bálint-névnapot katonai tartalommal felruházni? Miért
kell ehhez militáns irodalmi díjat alapítani, militáns
ünnepet kreálni?
Balassi Bálintnak a Valentin-napot ellensúlyozandó férfiasságát,
erejét és „vitézségét” talán jobb
volna végérvényesen feledni, nem pedig tábori
püspökös, dandártábornokos, szablyás,
miniszter asszonyos újjáélesztésén fáradozni.
De ha már a Valentin-nap túl felszínesnek mutatkozik,
akkor miért nem tér vissza a díjat létrehozó
tisztelt grémium Szent Bálint vagy Szent Valentin katolikus
vértanú – sok történész szerint azonos,
de – elvi, morális vagy vallási és egyházi alapokon
egyaránt védhető alakjához?
Vissza a nyitólapra