Az Emberi - túlságosan is emberi című írásban Nietzsche
gondolkodásának egy újabb korszaka teljesedett ki. A bölcseleti perspektíva megfogalmazásának
ez az időszaka alapvetően különbözik a korábbi periódusoktól.
1 Az élet adottságként történő
elfogadása és öröklött vagy átvett elvek szerint történő kiteljesítése (ahogy ez az első bázeli évekre
vagy a Korszerűtlen elmélkedések időszakára jellemző volt) Nietzsche gondolkodásától
teljesen idegenné válik. Ugyanilyen kevéssé jellemző a modernitás köztudatát uraló, az ember
tradicionális tudáshorizontjából kiemelt értékek, szempontok revideálásának, új aspektusból
történő bemutatásának mint a perspektíva lehetséges megalapozásának igénye. A "történelemfeletti"
vagy a jobbított phüszisz esztétizáló igazságfogalmát átható hit bizonyossága a szabad szellemű
embereknek szóló könyvből hiányzik.
2 A Nietzsche perspektivikus gondolkodásában beálló
újabb fordulat egyben az érett művek problémavilágának első impresszív megnyilvánulása is.
A kötet második kiadásához 1886-ban írt előszó szövegében - amely egyben a mű jelentőségének
rövid bemutatása - a perspektivikus gondolkodásmód világosan tetten érhető.
3 Ebben a
"kísérleti évek" sivatagát, Schopenhauer vak akaratfelfogásának elfogadását vagy Wagner
gyógyíthatatlan romantikáját a "fölényes biztonságig és egészségig" vezető hosszú út szükséges
velejárójaként határozta meg. A szabad szellem eszméjének megfogalmazása a végső cél, a
"gyógyulás" szolgálatába állított elképzelés. A gondolat direkt és elvont jelentéstartalommal
egyaránt kitölthető, vagyis a perspektivizmus akarása számára par excellence az élet akarása.
A korszakot jellemezhetjük a mű eredeti problémafelvetésének sorrendjében. Születési
körülményei - ahogy Nietzsche gondolkodásának ez a korszaka sem - merev határokkal nem
kijelölhető epocha, hanem sokkal inkább egy hosszú folyamat eredményének tekinthető.
Levelezéséből tudjuk, hogy 1876 júliusában éppen a bayreuthi ünnepi játékok idején hirtelen és
minden eddiginél hevesebb formában tört rá betegsége.
4 Ekkortájt születtek azok az esszék és
aforizmák, amelyeket stilisztikai átdolgozás után az Emberi - túlságosan is emberiben
megjelentetett.
5 Ez év októberétől egészen 1877 májusáig egész éves szabadságát a Nápoly
melletti Sorrentóban töltötte, ahol szinte végig betegségével küszködött, mégis elviselhetetlennek
érezte, mikor a Bázelba történő visszautazásra gondolt.
6 Az Emberi - túlságosan is
emberi megjelenése Nietzsche és közvetlen környezete közötti távolságot tovább mélyítette.
Barátai közül is csak nagyon kevesen fogadták tetszéssel azt a szellemi kalandot, amely csupán
prológusa a Zarathustrát megelőző intellektuális erőfeszítésnek.
7 Vizsgáljuk meg ezt a
kérdést néhány általa is kedvelt alapfogalom, az igazság, a morál, a művész és a perspektivikus
egyén lehetőségének szempontjából!
A. AZ IGAZSÁG
Általában elmondható, hogy Nietzsche átlép az esztétikai igazságfogalom
terrénumán belül műalkotásként felvázolt perspektíva lehetőségein, mikor az igazság
elgondolásának abszurditását fejtegeti.
8 A filozófia és a metafizikus gondolkodás hibája, hogy
a "kortársi emberből indul ki".
9 Nietzsche metafizika-kritikájának központi motívuma, hogy a
jelent mint minden ítélet relevanciájának zálogát és mint a "mostot" túldimenzionáló
gondolkodásmód alapját elutasítja. "Az »Emberben« a filozófusok akaratlanul is »aeterna
veritast«, valami állandót látnak, a dolgok biztos mértékét."
10 Az ember örök igazságként,
önmaga örök jeleneként és egyben önmagával való azonosságként kívánja a világot megérteni.
Csakhogy ez a törekvés a történeti érzék teljes hiányára vall, "nincsenek örök tények, ahogy
abszolút igazságok sem léteznek."
11 Nietzsche a metafizikai gondolkodásmód több
dimenzióját érintette kritikájában az Emberi - túlságosan is emberi Elsőrendű és végső
kérdésekről szóló fejezetében.
Nietzsche a nyelvi gondolkodás elemi sajátosságaként tartotta számon azt a hitet, amely alapján "az
ember hosszú ideig »aeterna veritasnak« hitte a dolgok neveit, [...] komolyan gondolta, hogy a
nyelvben a világ megismerését birtokolja."
12 Nietzsche ezt a lépést tartotta a tudományos
gondolkodás felé vezető első lépésnek, és a "megtalált igazság hiteként" aposztrofálta. Az így
felfogott igazság alapja az a hamis logika, amely a dolgok azonosságának lehetőségét vizionáló
téves elképzelésen alapul. Nietzsche szerint az a feltevés, hogy több azonos dolog van, eleve
tévedés, ahogy maga az azonosságfogalma is paradox jelenség.
13 "Az emberre az alacsonyabb
rendű organizmusok periódusából maradt vissza az a hit, hogy léteznek azonos dolgok..."
14
Nietzsche az igazság fogalmának több meghatározását adja. Ezek egyszerre jelentik az igazság
bizonyosságként felfogott ontikus státuszának relativizálódását és ismeretelméleti kritikáját. A
metafizikai igazságfogalom kritikája annak a vak hitnek az elutasítását jelenti, amely ösztönösen,
reflexszerű megszokásból állít igazságokat. "Néhány gondolat mint tévedés és álomkép lép a
világba, majd igazsággá lesz, mert az ember utólag valódi szubsztrátumot csúsztat mögé."
15
Az ember igazságvágya a stabilitás, az állandóság iránti vágy, hisz az igazság "metaforák,
metonímiák, antropomorfizmusok át- meg átrendeződő serege, azaz röviden: emberi viszonylatok
összessége [...], az igazságok illúziók, amelyekről elfelejtettük, hogy illúziók, metaforák..."
16
Az ember mint eszes lény absztrakciós képességével az igazság érzetét gerjeszti önmagában.
Nietzsche szerint az igazság metafizikus hitének leghatékonyabb ellenszere a hitetlenség, ami az
egyéniséget szembesülésre kényszeríti saját korlátaival és ellehetetleníti a mindannyiunkban
munkálkodó primordiális akaratot, amely a metafizikai hit lényegét jelentő végső fundamentum
igényét jelenti. A metafizika igazságfogalmának egyeduralma elleni szellemi harc feltételeként
Nietzsche kimondja, hogy "logikátlanságra" és "igazságtalanságra" van szükség, ha valóban meg
akarunk szabadulni a hamis ígéretektől. Nyelvhasználatában a "logikátlanság" nem a következetes
gondolkodás hiányát jelenti, csak annak a belátását, hogy a valóság teljes komplexuma sokkal
bonyolultabb jelenség, mint hogy kauzális összefüggésekké szimplifikált viszonyrendszerként
elgondolható lenne. A "logikátlanság" iránti igény értelme kizárólag mint kritika érthető meg. Nie-
tzsche szerint a nyelv, a vallás, a művészet, mindaz, "ami értéket ad az életnek", mélyen a
logikátlanságban gyökerezik.
17 A logikátlanság nem ésszerűtlenség, csak rekonstrukciós
kísérlete egy hipotetikus viszonynak, amely az embert más, eredetibb formában fűzi világához, mint
a mindent eluraló kauzalitás. A szabad szellem önmagára ismerésének útja "logikátlansággal" van
kikövezve, hisz minden embernek szüksége van a természetében adottságként rejtőző ösztöneire,
fantáziájára, intuícióira, mert ezek nélkül nem lehet élni. "Csak a legnaivabb emberek hiszik, hogy
az emberi természet tisztán logikussá változtatható."
18 Az ember tehát szükségszerűen
logikátlan, vagyis "igazságtalan". Nietzsche szerint az "igazságtalanság" nem jelenti az igazság
fogalmához kapcsolódó érték elvesztését, és az "igazságtalanság" nem minősítés. Egyszerűen arról
van szó, hogy minden ítélet, amely a kizárólagos bizonyosság hitének alapján jött létre, és ezt a hitet
mint az adott ítélet lényegét mutatja meg, illegitim. Persze felmerül a kérdés, hogy létezhet-e olyan
ítélet, amely nincs átitatva a bizonyosságnak transzcendenciába gyökerező hitével? Nietzsche
szerint igen. "Az élet értékére vonatkozó összes ítélet logikátlan, ezért igazságtalan."
19
Nyilvánvaló, hogy Nietzsche ebben a korszakában nem az igazság fogalmát, hanem a hozzátartozó
tradicionális jelentéstartalmat, az "igazság igazságát", és persze ezzel együtt a tradíció egészét tette
kritikája tárgyává. Az igazság bizonyosságának abszolút hitét elutasító gondolat nem minden
előzmény nélküli jelenség. Már 1872-ben megfogalmazza kétségeit: "Az igazság! Egy isten rajongó
őrültsége (…) egy érzéketlen démon talán semmi mást nem mondana ezeken a szavakon kívül
mindarról, amit mi fennhéjazó metaforával »világtörténelemnek« és »igazságnak« és »hírnévnek«
nevezünk."
20 A metafizika igazságfogalma minden látszat ellenére a legkevésbé racionális,
sokkal inkább érzelmi, morális jelenség. Nietzsche olvasatában az élet elviselhetővé tételére tett
kísérletek legigazságtalanabb - és egyben legmegtévesztőbb - esete az a "hazugság", amit talán
csak szeszélyből az igazság kifejezésével illettek. Nietzsche gondolkodásának ebben a korszakában
meghatározó motívum az igazság fogalmának új jelentéstartalommal való feltöltése.
Az igazság kifejezés implicit jelentéstartalma egy felszólító értelmű kérdésben összegezhető. Az
igazság kimondása, a bejelentés aktusa nem egy gondolat, a gondolkodás záróakkordja, hanem
sokkal inkább kezdete az erőfeszítésnek, amely az értelmet éppen annak a megválaszolására kell,
hogy ösztönözze; hogy mi is itt az "igazság". Az igazság iránti igény, és az igazság
igazságtartalmára vonatkozó kérdés bevezetése az emberben rejlő természetes bizonytalanság jele.
Az egyéniségnek ekkor szembesülnie kell a belátással, "...hogy az emberiségnek egészében véve
nincs célja".
21 Léte nem valami végső igazság manifesztációja. Az igazság fogalmában eredeti
formában bennerejlő kérdő hangsúly a bölcselet számára a modernitáshoz közelítve egyre kevésbé
fontos szempont. A belátáshoz természetesen tartozik hozzá, hogy az igazság fogalma plurális alak,
még akkor is, ha ez nyelvileg nem érzékelhető. Az "igazság" csak mint "igazságok" létezhet, ahol az
egyéniséghez rendelhető "különféle világszemléletek, szokások és kultúrák" egyszerre és együtt
átélhetők.
22 Az igazság sokfélesége hozzájárul annak a belátásához, hogy igazság nélkül nem
lehet élni. Az igazság az egyéniség számára belső elkötelezettség, amely a perspektíva állítását
önmaga számára megfogalmazó személyiség egzisztenciális belátása. Nietzsche felfogásában az
igazság értelmezésében bekövetkező fordulat egyszerre eredményezheti a fogalom
jelentéstartalmának tágulását és differenciáltabb értelmezését. Az igazság akkor perspektivikus, ha
az élet szolgálatában áll, ezért törekedni kell rá. Az igazság elsajátításának szándékát maga
elé célként tűző akarat egyben annak elismerését jelenti, hogy még nem vagyunk "az igazság"
birtokában. Nietzsche véleménye szerint soha nem is birtokolhatjuk abszolút értelemben, hisz az
igazságra törekvés mint a perspektivizmus attribútuma soha le nem zárható interpretáció. Ennek az
az oka, hogy a nietzschei "igazság" lehetőségfeltételeinek teljesítése, az igazság pluralitásának
tényét tudatosító állásfoglalás, és az önmagunkkal való azonosságunk igényének, a saját "igazság"
iránti vágynak a megfogalmazása, valamint az ezt lehetővé tevő kritikai pozíció, az
"igazságtalanság" gyakorlása abszolút értelemben nem lehetséges.
B. A MORÁL
Nietzsche a logikai igazságfogalom, a tudás, és az ismeret bizonyosságának
lehetőségét elvető kritikájában világossá tette, hogy a metafizikai hagyománnyal szemben való
gondolkodás hatékonnyá tételéhez szükség van az embernek a természetben adott
"logikátlanságára" és "igazságtalanságára". Csakhogy ez a radikális gondolati lépés "a morált,
amennyiben az erkölcsi kötelesség volt, [...] éppúgy megsemmisítette, mint a vallást."
23
Nietzsche ezen a ponton az igazságfogalom logikai tartalmát kiterjeszti, és értékfogalommá
minősíti. A probléma tehát ebből a szempontból az igazság igazságosságának morális aspektusát
érintő kérdéssé válik.
A moralitásra vonatkozó fejtegetések Nietzsche egész életművét átszövik, bár a témával
kapcsolatos legfontosabb elképzelései főleg a késői írásokban láttak napvilágot.
24 Jelen
vizsgálat szempontjából szükségtelen Nietzsche morálfilozófiája egészének áttekintése.
25
Ráadásul az 1870-es évek második felében a morál problematikája elsősorban éppen egy
lehetséges perspektivizmus szempontjából válik elemzéseinek alkotórészévé, vagyis ekkor a
moralitás még nem önmagában, nem mint a nyugati kultúra történetének sajátos
megnyilvánulása érdekli. Ugyanakkor igaz, hogy az Emberi - túlságosan is emberi elemzései
megelőlegezik, bevezetik a késői művek morálfilozófiai aspektusait.
A moralitás kérdésének elemzése Nietzsche olvasatában új, a konvencionális értelmezéstől eltérő
hangsúlyokat kap. A pszichológia tudományának zűrzavaros állapotaira hivatkozva jut arra a
következtetésre, hogy "szükséges lett a morális megfigyelés feltámasztása."
26 Ha a
leghétköznapibb formában kívánjuk megfogalmazni, a morál a jó és a rossz fogalmának története.
Nietzsche szerint a morális jó mindig a viszonosság élményében konstituált "közösségi érzés", míg
a morális rossz éppen a különbség, az elkülönülés megnyilvánulása.
27 A morális jó és rossz
jelentéstartalma Nietzsche szerint nincs kapcsolatban a hasznosság, és az érdek fenoménjével. A
morális ítélet iránti érdeklődés inkább egzisztenciális megalapozottságú. A jó az, ami tiszteletre
méltó, példázatszerű, a rossz pedig, ami megvetendő, elutasításra szoruló szubsztancialitás.
Olvasatában a jó és a rossz olyan prekoncepcionális értékítéletek, amelyek a hagyomány
akkumuláló erejének köszönhetően abszolút jelentésre tettek szert. Az Emberi - túlságosan is
emberi című könyv második kiadásához 1886-ban írt előszóban az itt felmerült problémát már
a minden érték átértékelésének gondolatköréhez sorolta. "Lehet, hogy a rossz jó? Isten pedig csupán
az ördög ötletdús találmánya? Végső soron talán minden hamis."
28 Vagyis feltehető, hogy az
ember mint morálisan jó társadalmi lény erénye nem az, amikor a másikkal való azonosság
közösségét mint elvárást (morális törvény) fogja fel, hanem akkor jó, amikor a másik egyéniség
számára mint "jóság" tűnik fel. Ez lehetőség arra, hogy a moralitás nevelő jellege - konvencionális
értelmével ellenkezően - saját belátásként és ne külső kényszerként nyilvánuljon meg. A moralitás
nem maximák és kategóriák hierarchiális rendje, hanem az életben újra és újra tettekkel
megerősítésre szoruló cselekvés. Ezért mondhatja Nietzsche, hogy "metafizikai értelemben
nincsenek bűnök, ám ugyanebben az értelemben erények sincsenek."
29 Nietzsche olvasatában
ahhoz, hogy a kijelentés korszakos jelentőségét megérthessük, először önmagunkhoz való
viszonyunkat kell tisztáznunk. Az embernek önmagára mint egyéniségre van szüksége, ahol a
megismerés mélysége szerinte megköveteli az "immoralitást".
A "morál" kifejezése ebben a korszakában egy rosszul felfogott és tévesen értelmezett hit. De
honnan ered a tévedés? Egyrészt hamis elvárás az emberiségnek az a meggyőződése, hogy a
története során felhalmozott tapasztalattömeg, a korábbi évszázadok kultúrái által hagyományozott
bölcsesség és tudás "erkölcsi ereje" minden egyéniséggel szemben követelményként
megfogalmazható kánongyűjteménnyé transzformálható. Azokat, akik az univerzalizált
elváráshorizont maximáit vagy nem akarják, vagy nem képesek betartani, minden korszak saját
ízlése szerint büntette meg. A megtorlás igazságának hitét az táplálja, hogy a "jó közösség" önmaga
számára jogosan tartja fenn - ha kell, erővel - azokat a körülményeket, amelyek szerint "jó" lehet.
A morális jó társadalma nem egyéniségek, hanem a közösség élményének közössége, és mint ilyen,
nem tart igényt individuumokra. Nietzsche számára ez a következtetés elfogadhatatlan.
Másrészt a tévedés forrása a konvencionális morál legmagasabb rendű megnyilvánulása, a morális
igazság, amely a logikai igazság fogalmából származtatható ítélet. Nietzsche egy helyütt a
problémát egy példával világítja meg. "Az egyik legelterjedtebb téves következtetés az alábbi: ha
valaki nyílt és őszinte hozzánk, akkor ő az igazságot mondja."
30 Ez kauzális következtetés. A
nyíltságnak és az őszinteségnek szükségszerű velejárója az igazság, mintha nem lehetne "őszintén"
tévedni, vagy akár hazudni is. A morál annak a hitnek az explicit feltárulkozása, amely azt a
meggyőződést, hogy az őszinteség és az igazságosság egyűvé tartozók, önmagában tartja értéknek.
Ennek a képességnek az akceptálása és maximává emelése a morális igazság hite, az igazságosság.
Csakhogy Nietzschétől már tudjuk, ahogy örök igazság, úgy "örök igazságosság" sem
létezik.
31
Nietzsche morálértelmezése az egyéniséget önmaga teljes megismerésére ösztönzi. Ehhez
hozzátartozik, hogy az ember kendőzetlenül szembenéz ösztöneivel és megpróbálja megérteni a
lelkében rejtőző szenvedélyeket. "A bennünk lakó bestia azt akarja, hogy hazudjunk neki; a morál
kényszerhazugság azért, hogy ne tépjen szét bennünket."
32 Nietzsche a morált az ember saját
önámítására, igazi énjének elleplezésére megalkotott hatékony eszközként értelmezi. Az egyéniség
perspektivikus létének érdekében, a cél felé tartó hosszú "vándorlásban" rákényszerül, hogy a
morál nyomasztó súlyától megszabaduljon. Ebben az összefüggésben "az egoizmus nem
gonoszság", hisz a perspektivizmusra törekvő egyéniség csak felismeréséből következő
magányosságát kompenzálja.
33 Küldetésének sikere azonban az emberi nem minden tagja
számára példázatot jelenthet, amellyel a perspektivikus egyéniség a legnagyobb hasznot hajtja az
emberiségnek. Így a perspektivizmus eszméje nyíltan a közösség eszményének elkötelezettje, még
akkor is, ha a látszat éppen az ellenkezőjét sugallja. A moralitás maszkja mögött ellenben sokszor
joggal sejthetünk álságos szándékot.
C. AZ ESZTÉTIKA
Hasonlóan az igazság és a morál fenoménjéhez az esztétika (a művészet)
fogalmának jelentéstartalma is alaposan megváltozik az 1870-es évek végére. A kérdést fejtegető
legtöbb aforizma az Emberi - túlságosan is emberi első kötetének negyedik fejezetében
található, amely A művész és az író lelkéből címmel jelent meg. E részben annak az elképzelésnek
a teljesebb kibontásáról van szó, hogy milyen módón válhat a művészet a filozófiai
perspektivizmus részévé. A kérdés jelentőségét fokozza, hogy Nietzsche a perspektivikus művészet
problémáját a moralitás felől közelíti meg.
A moralitás szempontjából különbséget tesz a művész és a gondolkodó között. Az "Igazságok
felismerése szempontjából a művészre gyöngébb moralitás jellemző, mint a gondolkodóra" -
állítja.
34 A művész igazsága művészete lényegeként mutatkozik meg. A művészet műveléséhez
szükséges körülmények speciálisak. Ezek fenntartása érdekében a művész védekezik a kategorikus,
a definitív, a korlátozó hatásokkal szemben. Az alkotó szabadság a művészi alkotás alapfeltétele.
Ez a művészből előtörő természetes reflex pedig nem kedvez az igazságról alkotott metafizikus
elképzeléseknek, ahogy annak a hitnek sem, amely egy jelenséget egy külső erő vagy törvény
hatására önmagával való azonosságként mint objektivációt jelenít meg.
35 A művész számára
soha nem a műalkotás befejezettségének bizonyossága adja meg a mű értékét, hanem az alkotás
folyamata, melynek egyedül önmaga a mértéke. A művészekben működő "becsvágy mindenekelőtt
azt követelte, hogy művük mindenekelőtt saját szemükben a legtökéletesebbnek lássék".
36 A
művész igazság iránti érzéke nem tehető egy univerzalizált elváráshorizont tárgyává, éppen ezért
akár amorálisként is megnyilvánulhat, és ez nincs összefüggésben művészi teljesítményével.
37
A művészet alkalmas arra, hogy a művész igazságérzékének amorális karakterét érzékelhetővé és
érthetővé tegye. "Ahogy a képzőművészetekben, éppúgy megvan a zenében és a költészetben is a rút
lélek művészete; és a leghatalmasabb művészi hatásokat, úgy mint a lélek megtöretése, a kövek
megtáncoltatása és az állatok emberré változtatása, talán éppen ez a művészet érte el."
38
Nietzsche olvasatában a művészet lényegéhez tartozó eredeti ambivalencia jelentése tovább
finomítható, vagyis az, hogy a "klasszikus" esztétika értelmezésében a műalkotás a magasabb rendű
igazság megnyilvánulása, és ezzel szemben a művész tevékenysége, az alkotás folyamata, a mű
témájához való viszonya éppen ennek a meggyőződésnek a határozott cáfolata.
A művészet interpretatív létmód. Nietzsche felfogásában ennek különösen nagy jelentősége van. "A
művészet elviselhetővé teszi az élet látványát, mégpedig oly módon, hogy a tisztátalan gondolkodás
fátylát teríti rá."
39 A művészet mint "vigasztalás",
már A tragédia születése
korszakából ismert gondolat, itt azonban új értelemben jelenik meg. A műalkotásban megmutatkozó
világ illúziója nem önmagában jelent az élet számára menedéket. A művészet két egymással
ellentétes hatású olvasat eredője. Egyfelől: lehetőséget, alkalmat teremt az egyéniségnek önmaga
továbbgondolására azzal, hogy új, ismeretlen kapuit nyitja meg az élet olyan szféráinak, melyek a
gondolkodás számára egyébként elérhetetlenek. A művészet megszépíti a látványt, egyszerűen
trükkjeivel megteremti annak lehetőségét, hogy a világot olyannak láthassuk, amilyennek
szeretnénk. A valóság és a képzelet kontúrjai elmosódnak, s a "képek" egymásba olvadó foltok
kavalkádjává torzulnak, a fantázia újra teret nyer. A művészet a perspektivikus megvilágosodás, az
emberi szellem felszabadításának eszköze; ugyanakkor "a »homályosság« is szükséges az
értelmezéshez".
40
E gondolatban a modern hermeneutika egyik alaptételére ismerhetünk; az
értelmezés számára csak ott nyílik feladat, ahol az idegenségnek egy bizonyos foka jelen
van.
41
A művészet teremtette "homályosság" a jól elrendezett, átlátható kauzálisnak hitt világ
biztonságát az otthontalanság, az alteráló világok lehetőségének sejtetésével teszi bizonytalanná. A
"homályosság" az esztétikai vigasztalástörténet szükséges kelléke, amely úgy alakítja elviselhetővé
az életet, hogy a valóság "kristályképét" felfüggeszti. A művészet segítségével teremtett világ nem
állapot vagy cél, hanem feladat, amelyben az egyéniség új lehetőségre tesz szert.
A művészet, az esztétika szerepe láthatóan megváltozik az 1870-es évek elején megjelent írások
gondolatvilágához képest. Őrzi ugyan az egyéniség önmegalkotásának képzetét és még világosabbá
teszi az ember számára önmagát mint feladatot. A teremtés motívuma azonban nem egyszerűen
esztétikai kompozíció. A művészet már nem garanciája egy magasabbrendű "igazság" világra
segítésének, vagyis az esztétikai önmagában nem "perspektivikus". A művészet mint létforma a
perspektivizmus szempontjából nem cél, ahogy ez A tragédia születésében és a Korszerűtlen
elmélkedések időszakában még érvényes volt, hanem a perspektivikus gondolkodás eszköze.
Nietzsche véleményét gonoszkodó túlzásokba öntve fogalmazza meg: "Önmagában a művész
visszamaradó lény, mert megreked a játéknál, ami az ifjúság és a gyermekkor sajátja; ráadásul
műveltsége majdnem kizárólag régi korok ismeretére terjed ki."
42 A művészet veszélyeire
figyelmeztető aforizma nyilvánvaló kapcsolatban van a Wagner által megtestesített művészideállal
szemben fokozatosan kialakuló személyes ellenszenvvel. A művészet "klasszikus" képzete nem
fejezi ki az egyéniség minden pillanatban megújuló, más és más alakban megmutatkozó
eredetiségét, ezért magának a művészetnek az alkotás gyakorlatában kell megújulnia. A
perspektivikus gondolkodás szolgálatába állított művészet mint eszköz a kifejezés reinterpretációját
követeli, hisz "a művészet alkonypírja" legalább annyira jelenti az esztétika végét, mint
kezdetét.
43
D. AZ EMBER EGYEDÜL ÖNMAGÁVAL
"Az Emberi - túlságosan is emberi egy válság emlékműve", Nietzsche
gondolkodásának történetében kulcsmozzanat.
44 A válság kifejezéssel jelölt időszak "tünete"
a gondolkodását átható "expanzív erózió". Ha a szabad szellemeknek szóló könyv aforizmáinak és
fejezeteinek címét elolvassuk, szembetűnő, a későbbi írásokra sokkal kevésbé jellemző
szisztematizmust figyelhetünk meg. Nietzsche jól strukturált, áttekinthető formában csoportosította
az emberiség szellemi megnyilvánulásainak fontosabb témáit elemző gondolatait. Az igazság, a
morál, az állam, az esztétika, a szubjektum - mind az ember tudáshorizontját felölelő
kulcsfogalmak, amelyeket az értelmezés számára feladattá tesz. Az olvasó egyben Nietzsche
önmagához intézett kihívásának is szemtanúja lehet. Grandiózus vállalkozása három egymást
kiegészítő cél összegzése.
Először: a könyv célja végső koncepciója szerint az, hogy minden korábbi, hasonló,
szellemtörténeti alapkutatás mélységét és alaposságát felülmúlja. Másodszor: természetesen az
emberi értelem legáltalánosabb kérdéseinek vizsgálata alkalom a problémáknak új szempontból
történő bemutatására. A metodológiai fordulat nem öncélú szellemi attrakció, hanem a mű
születésének harmadik szempontjaként feltüntetett filozófiai perspektivizmust mint az
önmegvalósítás egyetlen adekvát formáját és minden ember számára világos
példázatát mutatja be.
Nietzsche következtetései sokszor igazságtalannak, felületesnek, tévesnek tűnnek, és ez nem minden
alapot nélkülöző olvasat, ha az aforizmák, vagy a kötet fejezeteinek értelmezését egymástól
függetlenül kíséreljük meg. A töredékesség, az aforisztikus írásmód eredeti szándékainak ellenére
sok esetben az egyes szövegrészek az olvasó számára önmagukban hozzáférhetetlenek.
45 A
szövegek jelentéstartalmának majd minden részlete kontextuális és csak az Emberi - túlságosan is
emberi szövegegészét a maga komplexitásában megvilágító értelmezés számára töltik be a
szerző szándékai szerinti szerepet.
46
Az "expanzív erózió" Nietzsche gondolkodásának ezt a korszakát összetett formában jellemzi.
Arról az általános destrukcióról van szó, amellyel már a korábbi művekben is felbukkant témákat
egy általános metafizika- és kultúrkritika tárgyaként kezeli. Szinte minden és mindenki áldozatul
esik a "Tradíció" és a "saját tradíció" ellen indított hadjáratnak. Schopenhauer, a perspektivikus
élet korábbi példaképe fokozatosan Nietzsche metafizika-kritikájának céltáblájává válik.
47 A
"nagy filozófussal" történő szembefordulás lassan érlelődő, (a töredékekben) jól nyomon követhető
folyamat, akárcsak még az 1870-es évek közepén is rajongásig tisztelt Wagnertől való eltávolodás,
amely hatásait tekintve drámaibb következményekkel járt.
48
Nyilvánvaló, hogy kapcsolatuk fokozatos megromlása nem kizárólag elvi gyökerekre, hanem egy
rendkívül komplex viszonyrendszer egyensúlyának megbomlására vezethető vissza. Az 1870-es
évek végére a "wagnerianizmus" címkével jelölt, a hiteles német szellemiségként aposztrofált
gondolkodásmód, magatartásforma Nietzsche olvasatában a kereszténység befolyása alá
került.
49 Wagner, aki személyével testesítette meg a német identitást, kiszolgáltatott volt
életművének, amely a különböző értelmezések igényeinek megfelelően önálló életre kelt. Az
öregedő zeneszerző megbékélés iránti vágya teljesül be, mikor életének utolsó szakaszában
meggyőződéssel foglalja el azt a helyet a német kultúrtörténetben, amit a kortársak jelöltek ki
számára.
50
Nietzsche számára Wagner választása árulás, de valós súlyán túl legalább ennyire
apropó is.
51
Wagner irigyelt szellemi integritása, nyilvános megbecsültsége, hírneve az akkor
még alig ismert Nietzsche számára irritáló jelenség és egyben kihívás is.
Pedig csak néhány esztendő telt el azóta, hogy 1873 elején nekikezdett a Wagner Bayreuthban
című könyv megírásához. A Wagner-laudáció mélyen személyes. Nietzsche az ismeretségnek,
Cosima Wagnernek, Triebschennek, a muzsika élményének, az atyáskodó mentor szuggesszív
életerejének köszönhetően a "Wagner jelenséget" a legmélyebben átélte. Wagner nem egyszerűen
ürügy, hogy Nietzsche önmagáról írjon. Hihető, hogy a mű születésének pillanatában valóban azt a
Wagnert mutatta be, akit ismert; a nagy művészt, az "igaz" németet, aki megértette és önmaga
lényegeként tudatosan képviselte értékeit. Bayreuth egész valósága ennek a portrénak az igazolása.
Nietzsche szemében Wagner az a művész, aki művészetének eszközeivel éri el önmaga
kiteljesítését, és válik egy korszak élő szimbólumává és felszólító hangnemű példázatává: "Wagner
nagy azért, hogy mi mind naggyá legyünk"- írta egy, a Negyedik Korszerűtlen időszakában
keletkezett töredékben.
52
A Wagner-könyv több szempontból is korszakos jelentőségű. Ez az első Wagnernak szentelt írás,
amely először mutatta be a nagy zeneszerző jelentőségét olyan kultúrtörténeti összefüggések
keretében, amelyek egyúttal kijelölik a későbbi hatástörténeti vizsgálatok irányát is. Ugyanakkor
Wagner Nietzsche bölcseletének összes eddigi konklúzióját megtestesítő személyiségnek látszik,
hisz egyszerre művész, filozófus, a hagyományként megélt jelen kérlelhetetlen kritikusa, akinek
élete túlmutat önmagán, vagyis perspektivikus, hisz: "Olyan valami Ő, ami a mi számunkra nem
adatik meg, mégpedig nem a jövő látnoka, aminek pedig látszani szeretne, hanem a múlt
értelmezője és megdicsőítője."
53
Ráadásul Wagner a kereszténységgel sem szimpatizált, ami -
akár Schopenhauerhez képest is - Nietzsche felfogásában pozitív jelentőségű. Ebből a szempontból
a Wagner-könyv Nietzsche első kísérlete ifjúkori bölcselete eredményeinek összefoglalására.
Az univerzális kritika a tudás térképét fokozatosan végigtapogató szisztematikus destrukció, és -
ahogy láttuk - radikálisan átértékeli olyan principiális kategóriák státuszát, mint az igazság, a morál
vagy a művészet.
54
Ennek jelentősége Nietzsche szempontjából az, hogy egyszerre lép túl saját
korábbi nézetein és a klasszikus filozófiai tradíció álláspontján.
Az 1886-os második kiadáshoz írt előszóban az Emberi - túlságosan is emberi újdonságát az
ember önmagának feltett bátor kérdéseiben jelölte meg. "... miért különültem ennyire el? Miért
vagyok ilyen egyedül? Miért mondok le mindenről, amit tiszteltem? Miért mondok le magáról a
tiszteletről is? Miért gyanakszom ennyire erényeimre, miért gyűlölöm őket? [...] Minden
értékbecslésben meg kell ragadnod a perspektivikus elemeket - az eltolódást, a torzulást, a horizont
látszólagos teleológiáját és minden egyebet, ami a perspektívához tartozik..."
55 A
perspektivizmus ekkor válik tudatosan felismert, vállalt és megkomponált önmaga számára írt
vigasztalástörténetté, melynek egy fontos, önmaga felé tett lépése a szabad szellemeknek dedikált
írás.
A Wagner-könyv és az Emberi - túlságosan is emberi megjelenése között eltelt két esztendő
annak az erodáló, destruáló "módszertannak" a kidolgozásával telt, amely a korábbi, az esztétizáló
időszak önképében büszkén vállalt teljesítményt konzumálja. A "tabula rasa" élményével
bekövetkezik, hogy Nietzsche minden külső mértéket, mint értékelvárást felfüggeszt és egyedül
önmagát, saját világát tartja bölcselete számára releváns témának. Vagyis az a meggyőződés munkál
benne, hogy az így feltárt összefüggések általános érvényű válaszokként is értelmezhetők. A
kultúrtörténet paradigmatikus fogalmait továbbra is előszeretettel használja problémái, kérdései
megfogalmazására. Az ebben az időszakban használt frazeológia a metafizika fogalomkészletének
és a poétikus nyelvhasználatnak sajátos keveréke, amely még nem érte el a kifejező- erőnek azt a
színvonalát, ami a Zarathustrát jellemzi. Az Emberi - túlságosan is emberi első
kötetének utolsó fejezetéhez (Az ember egyedül önmagával) tartozó aforizmákat lapozgatva a
magányosság, a kiszolgáltatottság, az önértelmezésre törekvő akarat különböző
megnyilvánulásaival találkozhat az olvasó.
56
A szövegek közötti tematikus kapcsolatot az
jelenti, hogy minden szövegrész rendelkezik egy önreflexív olvasattal, melynek tárgya Friedrich
Nietzsche, a gondolkodó és "egészséges" ember lehetősége.
57 Az önépítést, a perspektíva
kutatását ebben az időszakban egyszerre éli meg tudatosan mint a saját sors kényszerét és mint a
filozófia eredeti teljesítményének lehetőségét. A perspektivizmus tervszerűvé tétele és az
egzisztenciális adottságból módszeresen elgondolt filozófiai programmá minősítése egyszerre
jelenti céljából következően gondolkodásának szisztematikus továbbvitelét, valamint életében
azoknak az egzisztenciális feltételeknek a megteremtését, amelyek kellő függetlenséget biztosítanak
számára. A kényszer és a lehetőség egy célban, az önmagát létlehetőségeinek maximumaként az
emberiség üdvére realizáló egyéniség eszményében összegződik.
Nietzsche a metafizikaiként felfogott valóság értékvilágának szinte teljes horizontján végigfutva, a
tradíció egészének értékrendjét, sőt az érték fogalmának létjogosultságát magát kérdőjelezi meg. A
gondolkodását jellemző "univerzális erózió" expanzív, fokozatosan kiterjedő olvasat, melyben
megkérdőjeleződik olyan klasszikus fogalmak "értéke", mint a "morál" vagy az "igazság", státuszuk
alapvetően megváltozik. Ezeknek a principiális kategóriáknak az "értéknélkülivé" tételével
Nietzsche azt állítja, hogy gondolkodásunkban a köréjük szerveződő és ellehetetlenülő emberi
világ csak úgy juthat kellő, a perspektívizmus számára nélkülözhetetlen cselekvési szabadsághoz,
ha ontológiai státuszukat is felfüggeszti. Nietzsche az Emberi - túlságosan is emberiben egy
értéknélküli világot hoz létre, amelynek egyetlen értéke az egyéniség, aki képes ennek a világnak az
elgondolására és e hiposztazált világ elvárásai szerinti életre. A minden elvárás nélküli életben
"az ember egyedül önmagában" kivételes esélyt kap, hogy új értéket állítson, hisz a metafizika
értékvilágának kritikája önmagában nem érték, csak az értékteremtéshez szükséges kellő cselekvési
szabadság. Ezért állítható az hogy, ebben a korszakban Nietzsche felfogásában a perspektíva latens
jelenség, egyfajta "punktuális" perspektivizmus.
Az átértékelés doktrínája egyéb problémákat is felvet. A minden érték átértékelésének programja
ekkor még nem található meg kidolgozott formában, a koncepció alkalmazása viszont tetten érhető.
Az átértékelés igénye nem a nihilizmusban gyökerezik, vagyis valamit átértékelni nem jelent
leértékelést. Az átértékelés programjának univerzális igénye könnyen alakíthat ki bennünk
ambivalens érzéseket, hisz módszerességét tekintve hasonlít a karteziánus kétely megalapozásához,
és ez félreértésekre adhat okot. Nietzsche olvasatában az értékállítás mechanizmusának kategorikus
imperatívusza megőrzi eredeti értelmét, vagyis nem értékelődik át. Ez a megállapítás az átértékelés
aktusának csupán egy jelentésrétegére mutat rá, hisz a folyamat radikalizmusát univerzális jellege
csak részben magyarázza, vagyis nem teszi világossá azt a tényt, hogy az átértékelés egy új, a
potencialitást hangsúlyozó értékfogalom keretei között megy végbe. Az érték elveszíti
konvencionalitását, konszenzushoz kötöttségét. Az érték "kontingenciája" azonban - mint láttuk -
nem azonos az értéknélküliséggel, bár ennek ellenére Nietzsche szakítását a homogén
értékfogalommal sokan elviselhetetlennek tartották, és ez a recepciótörténetben is jól nyomon
követhető.
58
A korszak antimetafizikus sajátosságait kitűnően szemlélteti Az élet óramutatójáról című
aforizma. Nietzsche szerint "Az élet csekély számú, roppant jelentős pillanatból, valamint
megszámlálhatatlanul sok intervallumból áll [...] A szerelem, a tavasz, minden szép dallam, a hegy,
a hold, a tenger legalább egyetlenegyszer az ember szívéhez szól - ha a szív hagyja szóhoz
jutni."
59
A pillanat szépségéről szóló kissé szentimentális hitvallás a perspektívaállítás
kísérletét jellemző időszemlélet alapvető átalakulásáról árulkodik - a perspektíva csak egy örökké
előálló pillanatként érthető meg. Nietzsche a metafizikai tradíció időfelfogásának szukcesszív
jellegét értelmezhetetlennek tartja. A perspektivikus élet szempontjából a múlt és a jövő
inkonzisztenciát teremt, hisz az élet lényege, hogy perspektivizmusát mint létlehetőségeinek
kimeríthetetlen tárházát minden pillanatban a maga totalitásában képes megélni. A perspektivizmus
a pillanat végtelenségének élményét realitásként megélő intellektuális akarat.
HIVATKOZOTT IRODALOM
Kritische Gesamtausgabe von Nietzsches Werken (KGW). Herausgegeben
von Giorgio Colli und Mazzino Montinari, Berlin-New York, 1971, Walter de Gruyter.
Kritische Gesamtausgabe von Nietzsches Briefwechsel (KGB).
Herausgegeben von Giorgio Colli und Mazzino Montinari, Berlin-New York, 1971, Walter de
Gruyter.
Kritische Studienausgabe in 15 Bänden (KSA). Berlin-New York, 1988,
Deutscher Taschenbuch Verlag Gmbh.
Ecce Homo (EH), fordította: Horváth Géza, Budapest, Göncöl Kiadó,
Emberi - túlságosan is emberi (ETE), in A vándor és árnyéka,
fordította: Török Gábor, Budapest, 1990, Göncöl Kiadó.
Althaus, Horst: Friedrich Nietzsche (Das Leben Eines Genies im 19.
Jahrhundert). Berlin, 1993, Ullstein.
Bataille, Georges: Nietzsche és a tilalmak áthágása. In Atheneum I/3.
Budapest, 1992, T-Twins Kiadó.
Gadamer, Hans-Georg: Igazság és módszer. Budapest, 1984, Gondolat.
Györkösy A. - Kapitánffy I. - Tegyei I.: Ógörög nagyszótár. Budapest,
1990, Akadémia Kiadó.
Maugham, W. Somerset: Az ördög sarkantyúja. Bukarest, 1968, Irodalmi
Könyvkiadó.
Reyburn, H. A.: Nietzsche: The Story of a Human Philosopher. London,
1948, Macmillan.
Schacht, Richard: Nietzsche. London-New York, 1992, Routledge.
Vissza a tartalomjegyzékhez