"Úgy látom, nem tudod, hogy aki Sókratés szavainak közelébe jut,
mintegy a vele társalgók családjába, az
S bármiről kezdtek is beszélgetni,
és az nem hagyhatja abba a beszélgetést,
hogy számot ad önmagáról: arról, hogy hogyan él most és
hogyan élt azelőtt."
(Platón: Lakhés
"Sokrates der Ortlose, Sokrates, der merkwürdige Mann,
der Fremde, der Befremdliche, der Sonderling, Sokrates,
der Auffällige, der Störenfried, der Asoziale, Sokrates,
die
Atopos ist sein Epitheton - das heißt:
der Ortlose."
(Gernot Böhme: Der Typ Sokrates
1. HERMENEUTIKAI ALAPELVEK
Hamann londoni tartózkodása idején mélyült el a Sókratés-irodalomban. Ez
sajátos módon nem Platón és Xenophón, mint inkább a korabeli Sókratés-kultusz közvetítésével
történt, mely Baumgarten, Wieland, Moses Mendelssohn, Lessing és mások nyomán irodalmi
művek és értekezések egész sorozatában nyilvánult meg.3
Így jutott hozzá Hamann többek
között Charpentier és Cooper Sókratés-életrajzához,4
hogy azután e néhány forrás
alapján5
valami gyökeresen mást hozzon létre, mint ami forrásaiból meríthető volt: egy másik
Sókratés-figurát, mindannak ellentétét, aminek a kortárs köztudat ismerni vélte a görög bölcset.
Mint vérbeli gondolkodó, a maga ugyancsak non-konformis, provokatív és paradox
személyiségével Hamann is könnyen azonosult egy sajátos, maga-ihlette sókratikus szereppel, a
filozófusnak ama kihívó archetipikus alakjával, akivé a rá való emlékezések formálták, s amely -
Xenophón nyomán akár - Apomnémeumatá
A pszeudo-életrajz azonban igen sokfajta értelmezést elvisel, s éppen ebben a szándékolt - mint
majd mindjárt kifejtem, a hamanni hermeneutika révén intencionált - sokértelműségében rejlik az
egyik fő vonzereje.7
A magam értelmezését előrebocsátva, Hamann Sókratése olyan
szobrásznak bizonyul, aki örökölt atyai mestersége s ezzel mintegy a görögség szépségelvű, vizuális
kultúrája ellen fordul, s vésőjével nemcsak a filozófia bálványszobrát "faragja el", hanem a benne
megnyilvánuló prófetikus tehetség révén egyszersmind egy új, isteni, ihletett bölcseletetet testesít
meg. Ez a Sókratés paroxizmusból filozofál, mintegy "dekonstruálja", alapjaiig kérdésessé teszi a
filozófia rendszeralkotó, univerzalisztikus törekvését, s szinte már Pál apostoli hevületével ront
neki kora züllött, üres kíváncsiságon és fecsegésen alapuló "szofista felvilágodásának".
Munkájához Hamann a következő hermeneutikai elveket szögezi le:
1. Egy szöveg értelezése során nem elegendő a korabeli kontextus vizsgálata. Bármely szöveg
értelmét ugyanis mindenekelőtt a jövője
Sókratés éppúgy nem tudta, hogy voltaképpen mit is mond ki, mint ahogyan nem tudta Péter,
Kajafás, Saul vagy Bálám. A nagy pogány bölcs éppúgy eszközévé válhatott Isten
kinyilatkoztatásának, ahogyan akarata ellenére azzá vált az ókori világot rettegésben tartó nagy
király, Nabukodonozor. A múlt kutatása tehát sosem lehet öncélú, a történeti tények önmagukban
nem léteznek, nincs önmagukban értelmük. Hiszen aki a saját jelenét nem érti, hogyan érthetné a
múltat? És kinek lehet helyes fogalma a jelenről anélkül, hogy ismerné a jövőt, mert a jövő
határozza meg a jelent és a múltat egyaránt?99
Hamann ezzel egyszersmind első
megfogalmazójává válik a megértés későbbi, heideggeri, gadameri felfogásának, mely szerint
megérteni valamit annyit jelent, hogy a megértendő dolgot saját jövőbeli lehetőségeire
vonatkoztatjuk, annak mintegy a "tervébe" helyezzük bele.10
A történelem mezejét Hamann
Ezékiel látomása alapján (Ez. 37, 1-4) csontok temetőjéhez hasonlítja, melyeknek az értelmező
által meg kell elevenedniük.11
Az azonban, hogy újra húst és vért öltsenek magukra, csak
prófetikus exegézissel lehetséges, mivelhogy a múltat és a jövőt egyaránt csak kinyilatkoztatás által
lehet megismerni. "A jelen pillanat csak fej és láb híján való élettelen törzs. Mindig azon marad,
amire ráhelyezik"- írja. A megértéséhez tehát "a múlt és a jövő egyaránt ki kell, hogy
nyilatkoztatva legyen számunkra".12
Ez a hermeneutikai elv Sókratés tanaira is érvényes:
ezeket is a jövője felől kell értelmezni, s olyan csontoknak kell kezelni, melyre egy későbbi eleven
igazság húsa és vére fog rárakódni? Vagyis rámutatunk Sókratés gondolkodásában egy olyan
mélyebb üzenetre, amivel ő maga voltaképpen nem gondolt, de termékeny üzenetként benne
foglaltatott abban, amit mondott és cselekedett.
2. A második alapelvet Hamann a természettudománytól kölcsönzi: ahogyan a természet
tanulmányozója önkényes módon kapcsolatba hoz valamely testet egy másikkal, ugyanígy járhat el a
szövegek értelmezője is, amikor különböző szövegeket hoz egymással összefüggésbe. "Ein
sorgfältiger Ausleger muß die Naturforscher nachahmen. Wie diese einen Körper in allerhand
willkürliche Verbindungen mit andern Körpern versetzen und künstliche Erfahrungen erfinden,
seine Eigenschaften auszuholen; so macht es jener mit seinem Texte."13
Ez az elv rokona
annak, amit ma intertextualitásnak szokás nevezni. Ezt követve kapcsol össze Hamann antik
történeteket 18. századi anekdotákkal és bibliai szövegekkel, kever az ókori bölcsről
hagyományozott történetekhez más és más kommentárokat. Mindeközben egy olyan kombinatorikus
költői módszerrel él, mely alapjaiban újítja meg az analogikus történet-elbeszélés lehetőségeit. A
lényeg ugyanis mindig a kísérlet,
3. A harmadik elv pragmatikusnak is nevezhető, s szorosabban kapcsolódik a korabeli
hermeneutikához, sőt bizonyos mértékig megelőlegezi Schleiermacher hermeneutikájának egyik fő
gondolatát is. Ez az elv leszögezi, hogy minden egyes kijelentés értelmezésénél figyelembe kell
venni, 1) hogy ki mondja azt, 2) hogy milyen helyzetben mondja, 3) végül pedig hogy "milyen
szellemből" mondja azt, amit mond. Vajon az állítás litterális értelmében-e, vagy pedig
éppenséggel vele ellentétes "szellemben"?14
Általában ezen alapelv figyelembevételével
lehetséges csak az alkotói szándékkal egyezően értelmezni egy szöveget, írja Hamann,
vonatkoztatva ezt az eljárást mindenekelőtt a könyvek könyvére, a Bibliára.15
Ámde mi a
teendő egy olyan személy esetében, aki maga mítosszá, irodalmi alakká vált,16
aki nemcsak
hogy egy sort sem hagyott az utókorra, hanem a róla szóló történetek is szüntelenül ellentmondanak
egymásnak? Vajon mit jelent Sókratést - az alkotói szándékkal egyezően - "olvasni"? Vajon nem
vezet-e ez az olvasat szükségképpen a róla megformálódott hagyomány lebontásához, s egy olyan új
Sókratés-arcképhez, ahogyan az Alkotója látta őt, s ahogy csak a vele rokon szellemiségű zseni
értheti meg?
4. Végül a negyedik elvre egy történet vezet rá bennünket, mely az előbbit fűzi tovább. Egy
anekdota szerint Richelieu bíboros szobrát egy nagy művész faragta ki vésőjével. Az ő viszonya a
szoborhoz ebben az alkotó tevékenységben állt. A második értelmező a nagy király (XIV. Lajos)
maga volt, aki megrendelte és kifizette a műremeket. A harmadik értelmező pedig "egy szkíta
utazó" (Péter cár), aki odarohant a szoborhoz, átölelte, és fele királyságát kínálta fel a néma kőnek,
ha az cserében megtanítja őt birodalma másik felének a kormányzására.17
Az értelmező e
harmadik, Pygmaliónt utánzó típusához hasonlítja Hamann a maga hermeneutikáját. Péter cár
komikus, mint Hamann írja, "babonás", "csodaváró", s egyszersmind "szerelmes" pygmalióni
magatartásának a lényege ugyanis a múlt megelevenítése, kihívó aktualizálása, illetve a jövőbe
mutató megfejtése, mely egyszersmind előreutal a Sókratés-életrajz egyik alapgondolatára, a
megismerés aktusának erotikus természetére.
2. A FILOZÓFIA SÓKRATÉSI ALAPKÉRDÉSE
Noha Hamann eddig nem filozofált, sőt még csak nem is tanult igazán filozófiát
a königsbergi egyetemen, most kénytelen filozofálni. Ezt az írását ugyanis (Behrens mellett)
mindenekelőtt Kantnak szánja, következésképp semmiképpen sem kerülheti el, hogy diskurzusba
elegyedjen a filozófiával. Állást kell foglalnia, hogy miért, mi célból éppen egy filozófus életrajzát
írja újra, vagyis hogyan viszonyul ő maga a filozófia ama kezdetéhez, amelyet Sókratés alakja
jelképez?
A görög filozófia születésének bemutatása során Wolfgang Schadewaldt a filozofálást alapvető
emberi szükségletnek nevezi, mely válaszként születik meg a léthez való természetes viszonyulás
elégtelenségére. Felismerjük ugyanis, hogy a hétköznapi ismeret nem vezet el minket az igazság
ismeretéhez, s ezért a vallásban, a költészetben és a gondolkodásban egyaránt azokat a
lehetőségeket kutatjuk, melyek révén egy mélyebb, valóságosabb viszonyba remélünk jutni magával
a létezéssel.18
Az ifjú Hamann meghatározó élménye is a hétköznapi világtapasztalat
semmissége volt, illetve ama szakadék felismerése, mely a természetes értelem által való
megismerés és az igazság (Hamann-nál az Írás) között tátong. Londoni istenélményét egyszersmind
a léthez való eredendő, romlatlan viszonyulás visszanyeréseként is értelmezte, melyet egyébként ő
maga is - mint ahogy később Wolfgang Schadewaldt is fogalmazott - a szabadsággal azonosított. A
londoni feljegyzések teljesen ezt az új exisztenciális tapasztalatot dokumentálják, s először csak a
Sókratés-írásban kísérli meg Hamann a keresztény léttapasztalatot a filozófiai gondolkodás
archéjával szembesíteni.
Miért éppen Sókratést választja? A görög bölcs korabeli népszerűsége ugyan hozzájárulhatott
ahhoz, hogy Hamann is felfedezze Sókratésben a filozófus archetípusát, azt a gondolkodót, akinek
filozófiai magatartása a leginkább alakalmas arra, hogy a filozofálás lényegét és határait
bemutathassa. Ezenkívül Hamann hivatkozik Aristotelésnek arra a megjegyzésére, mely szerint a
filozófia a csodálkozásból ered. A csodálkozásunkkal tesszük ugyanis kérdésessé a megszokottat, s
lépünk ki a megszokottból. A kérdező, az athéni polgárokat különc kérdéseivel szüntelenül zaklató
Sókratés mintaszerűen példázhatja ezt a gondolkodói alap-beállítottságot, ugyanakkor azonban a
hagyomány szerint Sókratés az egyetlen olyan görög gondolkodó, aki mégsem elsősorban
kíváncsiságból, hanem egy benső hang hívására (isteni elhivatottságból) filozofált. Ez utóbbi
mozzana ragadja meg a leginkább Hamannt. Az isteni elhívásra történő filozofálás ugyanis
véleménye szerint lényegesen többet rejtett magában, mint amit megfogalmazója megértett abból:
prófetikus bölcselet volt, melynek értelmét a jövője határozza meg, hivatkozik Hamann említett
hermeneutikai elvére. Ezért a sókratési filozofálás a gondolkodás történetében először a teljes
emberi egzisztencián alapul, több mint fizika, több mint etika, több mint pusztán racionális
világmagyarázat: elsősorban szenvedélyes önértelmezés. Végezetül pedig Hamann Sókratésben a
maga sajátos szellemi elődjére, lelki rokonára ismert, egy olyan filozófusra, akinek gondolkodása
szüntelenül botránykővé vált a kortársak szemében, s akit ezért nemcsak különcnek és bolondnak
tartottak, de végezetül még halálra is ítéltek.
3. SÓKRATÉS, A KŐFARAGÓ
Sókratés az apjától, Sóphroniskostól örökölt "vésővel filozofált", állítja
Hamann porovokatívan. Ezzel a szerszámmal karcsúsította meg a filozófia bálványszobrát,
lefaragva róla mindazt, amit feleslegesnek tekintett. Az apokrif történet szerint kortársai be is
vádolták ezért, hogy tudniillik erdeik legszebb tölgyeit kivágja csak azért, hogy a fatuskókat
elfuserálja, s addig faragja őket, míg puszta forgács marad belőlük.19
Ezt az életrajzi
mozzanatot Hamann Diogenés Laertiosnál is olvashatta, hogy ti. a filozófus apja kőfaragó volt, s a
fia örökölte tőle ezt a mesterséget.20
De vajon mi ragadta meg Hamannt ebben a mozzanatban
annyira, hogy szellemi portréjának egyik meghatározó elemévé tette?
Egyes kutatók mélylélektani okokra vezetik vissza ezt a jelenséget, s előszeretettel mutatják be a
mágus szinte rajongó szeretetét apja iránt, akinek fürdőmesterségét szellemi szinten ő maga is
folytatni vélte, amennyiben az apai fürdőkádban saját korának bepiszkolódott "lábait" kívánta
megmosni. Ezzel szemben anyjához fűződő viszonya mindvégig kétértelmű maradt, akárcsak az
elképzelt attikai filozófusé.21
Ám akárhogyan is álljon a helyzet Hamann mélyebb lelki
indítékaival, a szobrász-allegória előnyben részesítése a maieutikával szemben határozott filozófiai
programot is jelent. A hamanni pseudo-életrajz ugyanis legalább három vonatkozásban hasznosítja
ezt a gondolatfigurát.
Először is Sókratésnek a plasztika iránti hajlama mint atyai örökség nyilvánvalóan utal a görögség
plasztikus szellemiségére, amelyet Hamann korában Winckelmann közvetített szerte Európában. Ezt
az atyai örökséget követve lett ő maga is szobrász, véli Hamann, csakhogy voltaképpen ő már nem
válhatott e görög szellemiség folytatójává: éppen az ő alakja reprezentálja azt a váltást, azt a
fordulatot a görög gondolkodásban, amelyet Cicero nyomán úgy szoktak megfogalmazni, hogy a
korábbi természetfilozófia helyére a lélek vizsgálata lépett. Ezt a váltást azonban Hamann sokkal
radikálisabbnak tekinti, mint korábban bárki más: a sókratési fordulatban felismeri a görög
kultúrára mért halálos csapást. Ezzel a meglátásával mintegy megelőlegezi Nietzsche hasonló
tartalmú ítéletét, azzal a lényeges különbséggel, hogy Hamann igenli ezt destrukciót.
Az apai örökséggel tehát Sókratésnek nem volt igazán szerencséje. Hol efuserálta a legszebb
farönköket, addig faragva őket, míg csak forgács maradt belőlük, hol pedig olyan újításokat vezetett
be az ábrázolás területén, amelyre korának egyetlen ép elméjű művésze sem vállalkozott volna:
például, hogy a Charisokat felöltözve jelenítse meg. Hogy persze eközben Sókratés mély
felfedezéseket tett az isteni területén, s a Charis több évszázaddal későbbi, evangéliumi értelmét
sejtette meg eközben, az kortársait korántsem hozta izgalomba. Faragóművészetének másik
aspektusa nyilvánvalóbban mutatkozik meg, ha szembeállítjuk azt az anyai bábasággal. A sókratési
bábaságot ugyanis úgy szokás értelmezni, mint igazságok világra segítését, mint segédkezést mások
szellemi "szülésénél". A bába ebben az értelemben a pedagógussal azonos. Csakhogy Hamann
szerint Sókratés nem azért zaklatja polgártásait az örökös kérdéseivel, hogy a beszélgetés során
fény derüljön bizonyos alapvető filozófiai igazságokra, hanem hogy lerombolja kortásai
vélekedéseit, hogy bebizonyosodjon, hogy semmi sem igaz belőlük, s hogy végül ne maradjon más
hátra, mint tudatlanságunk beismerése. Ez a Platón korai dialógusaira némiképpen illő negatív
sókratési magatartás Hamann szerint ugyanis egyszersmind a lehető legpozivabb is: önismeretünk
kezdete. Harmadszor pedig mindezek a plasztika területén végzett művészi kísérletek voltaképpen
egy olyan Sókratésre utalnak, aki olyan szobrászi feladatot vett a fejébe, amire egyetlen ép elméjű
művész sem vállalkozott volna: hogy tudniillik a benső embert, a lelket formázza meg, azt, ami
köztudottan láthatatlan az emberben. E különc vállalkozása eredményeképpen egyetlen igazi
szoborremeket alkotott csak: saját magát, illetve a saját benső emberét.
"Wie der Mensch nach der Gleichheit Gottes erschaffen worden, so scheint der Leib eine Figur
oder Bild der Seelen zu seyn.
A szobrász-allegória tehát egyfelől érzékelteti a sókratési gondolkodás prófetikus jellegét,
amennyiben a Charisok felöltöztetetett szobra előreutalt a kegyelem ( görögül: "charis") rejtett
isteni lényegére,24
másrészt utal e filozófia egyetlen pozitív tartalmára, az önismeretre, ami
lényegében ugyancsak egy prófetikus felismerést rejt magában. Sókratésról, a plasztikus
gondolkodóról mondta ugyanis Alkibiadés a következőket.25
"Alcibiades aber verglich seine
Parabeln gewissen heiligen Bildern der Götter und Göttinnen, die man nach damaliger Mode in
einem kleinen Gehäuse trug, auf denen nichts als die Gestalt eines ziegenfüßigen Satyrs zu sehen
war."26
Hamann itt nyilvánvalóan nem érti Platónt, illetve, mint a filológusok feltételezik,
ekkor még nem is olvasta a Symposion
Sókratés önvallomásának a páli passzussal való összekapcsolása egyszersmind Hamann egyik
alapvető történetfilozófiai meglátását is szemlélteti: hogy tudniillik felfogása szerint a zsidóság és a
görögség egyaránt a törvény alá rekesztett, a "józan ész" törvényeinek megfelelő létállapotot
jelképezi, noha az egyik számára a törvény külső, kinyilatkoztatott, a másik számára belső, implicit.
"A zsidóé a szó és a jel. A pogányé az ész és annak bölcsessége."31
Mindkettőben közös a
meghasonlás, mely az isteniről való tudásuk leplezettségéből, elrejtettségéből következik. A
filozófia hivatása ezért Hamann szerint azonos a test szerinti Mózesével: Das Amt der Philosophie
ist der leibhafte Moses -
Hogy Sókratés ismerte azt a benső meghasonlást, mely az erkölcsi törvény következménye, arra
Hamann a Zopyros-anekdotából következtetett. Hamann ezzel az utalással a Cicerónak a Sorsról
A szobrász-allegória nyomán Hamann tehát arra a következtetésre jut, hogy az egyetlen igazi
szoborremek, amit Sókratés a gondolkodó megfaragott, az saját maga volt:35
addig faragta
magát, míg csak a semmit-sem-tudó "együgyű" bölcs maradt meg belőle. Egy olyan szoborremekké
vált, amelyik voltaképpen nem látható,
4. ÖNISMERET
Sókratésnek ezt a benső képmását a hagyomány szerint először csak az
istenség, vagyis Apollón vette észre messzire hatoló, éles pillantásával, ahogy ezt a jóslatok és
messzire találó nyílvesszők istenségétől el is várhattuk. Legalábbis így értelmezte Hamann
azt a legendát, mely szerint Apollónt egyszer megkérdezték, hogy ki a legbölcsebb ember a világon,
és ő éppen Sókratést, a tudatlant, az "együgyűt" nevezte meg. Ezt a két - a korábbi hagyományban
diszparát - történetet Hamann együtt kezeli, illetve vegyíti, fentebb említett hermeneutikai alapelvét
követve, miszerint a különböző szövegek között éppúgy számos különböző kapcsolódás lehetséges,
mint ahogy az egyes kémiai anyagok is különféle vegyületeket alkothatnak.
Eszerint a sókratizmusban rejlő sajátos felforgató energia mindenekelőtt azzal
magyarázható, hogy folytonosan szembeszegült a megszokottal, az elvárttal, a bevettel. Azzal, amit
az athéniek nap mint nap mint valami természeteset, magától értetődőt éltek meg. Mindenekelőtt
szembeszegült az athéniek mentalitását meghatározó "kíváncsisággal". Egyszerűen gúnyt űzött
belőle. Sókratés semmit-sem-tudása ugyanis nem valamilyen ismeret vagy gondolkodói készség
hiányából eredt, folytatja Hamann mintegy a saját apológiájaként is, vagyis ebben az értelemben
nem puszta negativitás volt, hanem olyan sajátos erőforrásként működött, amely egy egész
értékrendet, hagyományozott gondolkodást, sőt személyes életeket forgatott fel. Akárhol jelent meg
Sókratés, az a hely iskolává vált: "Der Markt, das Feld, ein Gastmal, das Gefängnis waren seine
Schulen."36
Amint a Lakhés
Londoni feljegyzéseiben idézi Hamann Pál apostolnak az Apostolok cselekedetei
A sókratési semmit-sem-tudás tehát először is hadat üzent a görög mentalitásnak, a racionalisták
kíváncsiságának, akik ugyanakkor mindig azt találják magától értetődőnek, amin el kellene
csodálkozniuk. Másodszor szembefordult az instrumentalizált racionalitással mint metafizikai
univerzalizmussal, kimutatván, hogy az ész kínálta megismerés nemcsak véges, azaz vannak határai,
hanem egyszersmind történeti és hagyományhoz kötött is. "Die Vernunft ist heilig, recht und gut;
durch sie kommt aber nichts als Erkenntnis der überaus sündigen Unwissenheit, die, wenn sie
epidemisch wird, in die Rechte der Weltweisheit tritt"43
-
A Pálra egyszersmind előreutaló athéni bölcs magatartása tehát olyan kétélű kardként hatott, amely
nemcsak kifelé, de befelé is sebezett. Nemcsak a mások gőgje, intellektuális hiúsága ellenében
bizonyult éles fegyvernek, hanem a saját önteltségét is kioperálta. Az athéni ifjak kiváltképp
jeleskedtek ebben a hiúságban, s velük tette egyenrangúvá magát Sókratés, amikor a semmit-sem-
tudás deklarálásával saját gőgje ellenszerére, a gondolkodói szerénység gyakorlására ismert rá. Így
válhatott egyszersmind valódi tanítómesterükké, olyan tanítómesterré, aki megelégszik azzal, hogy a
másikat pusztán arra késztesse, hogy önmaga legyen, s ne kívánja őt egyszersmind valamely tannak
vagy önmaga képviselte igazságnak megnyerni.
Sókratés, "der größte Idiot in seiner Theorie und der größte Sophist in seiner Praxi" - írja
Lindnernek.45
A kihívás szándéka félreérthetetlen. Hamann ezzel a megállapításával élesen
szembeszáll kora Sókratés-kultuszával, például munkájának egyik fő forrásával, Charpentier-vel,
akinek Sókratése egy jámbor honpolgár, kispolgári erénycsősz.46
Vagy gondoljunk csak
Kantnak, illetve később Schleiermachernek Sókratés-képére, mely szerint a sókratési filozofálás
lényege a módszeres gondolkodás szabályainak kifejtésében áll, s ezért a fogalom-magyarázó,
okság elvű tudományos igazságkeresés egyik első képviselője.47
Vagy pedig hivatkozhatunk
Moses Mendelssohn felvilágosodott deista Sókratésére, a nemes erkölcs és a fennkölt erény
filozófusára, amilyennek saját Phaidón
A sókratési ignorantiában rejlő energiát, a görög világ értékrendjével való radikális
szembefordulást Hamann élesen elválasztja mindenfajta újabb kori szkepticizmustól és
ismeretelméleti agnoszticizmustól: Sókratés ugyanis ezzel nem valamilyen nézetet, tantételt,
axiómát hirdetett, hanem egy alap-beállítottságának adott hangot. Sókratés tudatlansága
exisztenciális magatartásforma - mint írja -, "Empfindung" volt, ami jelen esetben a "hit", illetve
az intuitív istenfélelem kifejezésére szolgál. "So jemand sich dünken läßt, er wisse etwas, der
weiß noch nichts, wie er wissen soll. So aber jemand Gott liebt, der wird von ihm erkannt -
Vagyis: nem tudjuk, hogy kik vagyunk. Ahhoz, hogy megtudjuk, kik vagyunk, meg kell kérdeznünk az
istenséget, mert egyedül ő képes minket felvilágosítani arról, kik is vagyunk voltaképpen. Hamann
ezzel két történetet kapcsol össze: azt, mely szerint Apollón volt az, aki Sókratést a legbölcsebbnek
nevezte, illetve azt a másik hagyományt is, mely szerint Sókratés Delphoiba ment.
Gnóthi seautón - ismerd meg önmagadat!
Hamann azonban úgy nyúl Sókratés életrajzának végkifejletéhez, hogy inkább az önismeret részben
szerény, részben pedig komikus, sőt sokkoló aspektusára helyezi a hangsúlyt. Az a szerénység,
amiről Hamann beszél, nem azonos képességeink, lehetőségeink korlátainak, azaz általában az
emberi végesség tapasztalatának felismerésével. Sőt nem azonos saját képességeink reflektálásával
sem, ahogyan a korábbi filozófia, például Walch, az önismeretet értelmezte. Hamanntól távol áll
továbbá a pietista önvizsgálat rigorózusan morális felfogása is. Az önismeret önmagában nem
felemelő élmény, nem a humanista fecsegések esztétikuma szerint van koreografálva, állítja. Az
anekdotákból tudjuk - mondja Hamann -, hogy Apollón mutatott rá Sókratés igazi identitására.
Ahhoz azonban, hogy az Isten kimondhassa, ki is Sókratés, előbb magának Sókratésnek is tükörbe
kellett pillantania.
Ám ha az önismeret csak ennyiben maradt volna, vagyis megrekedt volna a "természettörténetnél",
tragikusnak is lehetne minősíteni. Ezzel szemben azonban egészen mást mond az önismeret
"filozófiai" aspektusa. A filozófiai önvizsgálat ugyanis a bensőre, a láthatatlan lényegre irányul, s
ezért felfedezi a rút szilénarc mögött a rejtett istenképmást, az emberi szellemet, a benső embert. S
hogy a külső és a benső eme ellentmondása feloldódjon, s a meghasonlás helyébe az ellentétek
harmóniája léphessen, ezért van szükség az önismeret poézisére is, mely az előbbi kettő között
közvetít. Ez a költői mozanat megfelelel a történet zenei elemének, vagyis Alkibiadés ama
kijelentésének, miszerint Sókratés, ez a kívülről szilén, belülről istenképmás egyszersmind egy
muzsikáló szatírhoz is hasonlatos, aki Pán-sípján szirén-éneket játszik.
Ez a tragikumon túljutó, a peripeteiát metanoiaként megélő önismeret egyúttal egy igazi
önszeretet forrása is, melyet Hamann nemcsak igenel, de a lélek egészsége, illetve épsége
szempontjából rendkívül fontosnak is tart: "Die Wahrheit kann uns allein frei machen; das ist die
Lehre der himmlischen Weisheit, die deshalb in die Welt kam, uns Selbsterkenntnis und Selbstliebe
zu lehren."57
Az önismeret szabaddá tesz, állítja Hamann, s ezáltal elvégzi bennünk, hogy el
tudjuk fogadni, igenelni tudjuk önmagunkat. Az önismeret célja a helyes önszeretet, önmagunk olyan
mértékű elfogadása, amennyire feltétel nélkül Isten is elfogad minket, miután megbékéltünk Vele
Jézus Krisztus kereszthalála által. Ez az önszeretet nemcsak lelki békénkhez szükséges, de
voltaképpen a mértéke is annak, ahogyan a másikat szeretni tudjuk. "Selbsterkenntnis und
Selbstliebe ist das wahre Maß unserer Menschenkenntniß und Menschenliebe."58
Vagyis:
Ezekkel a gondolataival Hamann ismételten előremutat Kierkegaard irányába, aki a hamanni
értelemben vett sókratikus filozofálás talán egyetlen igazi folytatójává vált. A Filozófiai
Ám ha Kierkegaard-t több vonatkozásban a hamanni sókratikus filozofálás továbbgondolójának
tekintjük is, jelen keretek között szükséges rámutatni egy alapvető különbségre is: Hamann, a
gunyoros, a kalapáccsal filozofáló, a megbotránkoztató mindig empirikus gondolkodó marad,
marad empirikus, aki számára a bennünk lakozó menny és pokol mindig kibékül a kegyelem minden
ellentétet egyesítő és harmonizáló közvetítésében, s mindig az egy és felbonthatatlan, nemes és
egyszerű életszeretet proklamációjává válik. "Nur nicht über das Cogito das edle Sum
vergessen!"61
Ezzel Hamann nencsak az élet elsőségét porklamája a tudással és az alkotással
mint objektivációval szemben, hanem ismételten Sókratést veszi mintául, aki megelégedett azzal,
hogy élte a filozófiáját. "Kein Genuß ergrübelt sich… - írja Jacobinak 1784. november 14-én -
durch den Baum der Erkenntnis wird uns der Baum des Lebens entzogen."62
5. ZSENIALITÁS ÉS MÁNIA
A Sokratische Denkwürdigkeiten
Hamann
A Phaidros
Erre a platóni - illetve mint mindjárt bemutatom, aristotelési - hagyományra hivatkozva beszél
Hamann a zsenialitás abnormálisnak mutatkozó sajátságairól a Sókratés-életrajz szatirikus
utójátékában, az Aristophanés nyomán Wolken
Még ez utóbbi sem meggyőző. Hamann példáiban ugyanis a legkülönfélébb indulatok, szenvedélyek
mind egyetlen közös gyűjtőfogalom alá sorakoznak fel, melyet "paroxizmus"-nak nevez. A
paroxizmus
A paroxizmus mint szenvedélyes indulat a zsenialitás velejárója. A paroxizmusnak e féltő, gyakorta
haragvó, szerető és indulatos érzés éppúgy származik a fekete epe nedvéből, mint a borból - idézi
Hamann Aristotelést - egyaránt hasonlatos az őrjöngés magán-kivüliségéhez és a bortól való
részegséghez vagy a Szent lélek által való megittasultsághoz. A külső szemlélő számára legalábbis
nagyon gyakran részegségnek, mámornak, epés rohamnak vagy tébolynak tűnik. Holott valójában ez
a felfokozott létállapot: a zsenialitás
A pogányok mániákusságában, szenvedélyes megszállottságában rá lehet tehát ismerni ama
"bolondság" előzményére, aminek Pál a kereszt botrányában rejlő bölcsességét nevezi, amelyre
mintegy prófetikusan előreutal Sókratés semmit-sem-tudásában manifesztálódó zsenialitása. Hiszen
a hit bolondságának, a Krisztus iránti szenvedélyes szeretetnek a kifejezése is indulat, mania, s nem
valamely új tannak, gondolatrendszernek a hirdetése. A testté lett Ige, írta londoni feljegyzéseiben,
a hívő számára ugyanolyan elementárisan vonzó, teljességében kívánatos, olyan szenvedélyre
lobbantja lelket, mint amilyet Ádám érzett, amikor megpillantotta Évát, s így kiáltott: hús a
húsomból, csont a csontomból! E szenvedély izzítja Hamann-nak ezt az első, s ezért talán nagyon is
személyes vitairatát, a Wolken
Hamann tehát amellett kardoskodik, hogy a zsenialitás nem pusztán isteni eredetű adottság, tehetség,
hanem az epe és a bor ajándéka is. Őrültség, mely a kereszt botrányával és a pünkösdi nyelveken
szólással egyaránt kapcsolatban van. Az ész minden igazságnak és minden tévedésnek a forrása.
Ezért éppoly kevéssé van igazuk azoknak, akik bálványozzák, mint azoknak, akik szidalmazzák. Hit
és értelem egymásra van utalva, s az előbbi gondoskodik arról, hogy a vallás ne válhasson prózai
gondolatrendszerré, tanok elvont építményévé. A hit ugyanis egy olyan belső szerv, mely nem
pusztán szellemi, hanem a test nedveivel a legszorosabb csereviszonyban van. A szenvedélyek
azonban általában nem makulátlanok, még az isteni megismerésére sarkalló transzcendens vágy sem
az - amint Sókratés daimonionjában is munkáltak az általa annyira gyűlölt erotikus hajlamok.
Bármennyire is meghökkentően hatott a saját korában az ihletett zsenialitásnak a szerelmi
szenvedéllyel való kapcsolatára történő utalás, ezzel Hamann mégsem állított lényegében mást,
mint hogy Istent ismerni a legnagyobb, s a legreálisabb boldogság.77