A névtelen alkoholisták tizenkét lépése
1. Beismertük, hogy tehetetlenek vagyunk az alkohollal szemben,
hogy életünk irányíthatatlanná vált.2. Arra a meggyõzõdésre jutottunk, hogy egy nálunk hatalmasabb Erõ
helyreállíthatja lelki egészségünket.3. Elhatároztuk, hogy akaratunkat és életünket a saját felfogásunk
szerinti Isten gondviselésére bízzuk.4. Mélyreható és bátor erkölcsi leltárt készítettünk magunkról.
5. Beismertük Istennek, magunknak és egy embertársunknak hibáink
valódi természetét.6. Teljességgel készen álltunk arra, hogy Isten megszabadítson bennünket
jellembeli hiányosságainktól.7. Alázatosan kértük Õt fogyatékosságaink felszámolására.
8. Számba vettük mindazokat, akiknek valaha kárára voltunk, és készek
voltunk mindnyájuknak jóvátételt nyújtani.9. Közvetlen jóvátételt nyújtottunk mindazoknak, akiknek tudtunk, kivéve,
ha ez nekik vagy másoknak sérelmes lett volna.10. Folytattuk az önvizsgálatot, és amikor hibásnak találtuk magunkat,
haladéktalanul beismertük.11. Igyekeztünk ima és elmélkedés révén tudatos kapcsolatunkat a saját
felfogásunk szerinti Istennel fejleszteni, csupán azt kérve, hogy velünk
kapcsolatos akaratát felismerhessük, és erõt, hogy azt kivitelezhessük.12. E lépések eredményeként lelki ébredést tapasztaltunk, igyekeztünk ezt
az üzenetet más alkoholistáknak továbbadni, és ezeket az elveket
életünk minden megnyilvánulásában gyakorolni.
Beköszöntõ
Szikrázóan hideg decemberi éjszaka
volt és a szokottnál élesebb szél kavarta a
havat. Egy óra körül lehetett az idõ, amikor egy
kemény, erõs hangra ijedtem fel. Szálljon már
le, ez nem szálloda! Menjen váróterembe aludni!"
Persze morogtam csendben , onnan zavartak el és erõsen
magamhoz szorítva a reklámszatyrot, lemásztam a meleg
buszról.
Rohadt egy hideg, rohadt egy világ gondoltam,
miközben nagyot kortyoltam a savanykás lõrébõl.
Egy deci lehet, néztem a flakon alján
kotyogó maradékot. Ez nem fogja kibírni reggelig
gondoltam összeszoruló gyomorral. Ettõl aztán
teljesen felébredtem.
Hova mehetek most, kitõl kérhetek
ilyenkor kölcsön? Ki hívna meg éjszaka egy fröccsre
azokban a flancos bárokban?
A félelem összeszorította
a torkomat, nagyon magányosnak és nagyon szerencsétlennek
éreztem magam. Egyáltalán, mit keresek én ezen
a világon?
1648 napja nem ittam alkoholt. Boldog vagyok.
Reggelente nem fáj a fejem, nem fáj a gyomrom.
Emlékszem, hogy kinek és mit mondtam
tegnap, hogyan és mikor feküdtem le az ágyamba. Örülök,
hogy élek. Nemrégiben a kisebbik fiammal egy rockkoncerten
voltunk. Õ a zenekar elõtt ugrált, miközben én
hátul, a nézõk között, mosolyogva dúdoltam
a zenére: Öregszem, de azért én törekszem,
én vagyok az öreg Szem..." Három csodálatos gyermekem
volt most újból vannak. Emelt fejjel járok az utcán,
nem félek. Visszakaptam az önbecsülésemet. Igen,
ember vagyok. Nem vagyok magányos. Emberek fogják a kezemet,
akik figyelnek rám és meghallgatnak, akik nem adnak tanácsot,
de megmutatják, hogy õk hogyan jutottak túl a nehéz
helyzeteken, elfogadnak olyannak, amilyen vagyok, és nem akarják,
hogy olyan legyek, mint õk.
De azt is hallom: Én húsz éve
nem ittam alkoholt, gyere, próbáld meg ezt az utat."
Három évvel ezelõtt, ha
valaki nekem azt mondja a Batyin, hogy én írom a beköszöntõt
egy olyan újságban, amit alkoholisták írnak
piásokról alkoholfüggõknek: ami eljut az ország
legtávolabbi zugába is, mert várják, meg majd
Amerikába, Brazíliába hát igen lököttnek
néztem volna az illetõt.
És megtörtént.
Életem során egyetlen dolog volt,
amit profi módon csináltam az ivás.
Nem szakmám az újságszerkesztés,
de õszinte szívvel és szeretettel dolgoztam azért,
hogy most megjelenjen a lap, amely szándéka szerint ugyanazt
szeretné elmondani, mint az üzenetünk: van remény
a felépülésre. Mert beszélni a kocsmában
is tudtam, de a cselekvés a józan gondolkodásra jellemzõ.
Szeretnénk, ha ez az újság egy hely lenne, ahol hírt
adhatunk magunkról, ahol beszélhetünk az Útról,
egy hely, ahol együtt lehetünk gondolatban, bárhol is
élsz az országban.
Írjatok nekünk mindenrõl,
érzéseitekrõl, életetekrõl, gyõzelmeitekrõl
és kudarcaitokról.
És ne felejtsétek el: nem vagytok
egyedül!
anonymus bp.
Köszönjük
Neked!
Köszönet mindazoknak, akik segítettek,
hogy megjelenhessen az újság. Szándékunk szerint
a további megjelenést az érdeklõdõ megrendelõkre
bízzuk. Támogatásukat és adományaikat
a kiadó alapítványi bankszámlájára
juttathatják el.
az én történetem
Béla vagyok, alkoholista. Csak így
egyszerûen. Ma már ilyen könynyû ezt leírni,
vagy kimondani. Van, akinek ez semmit sem jelent, másokat viszont
elgondolkodtat.
A történet igen hosszú, s
az út igen rögös volt. Nem tudom, mikor, s hogyan kezdõdött,
kitõl származott, de ma már ez nem is fontos.
A vidéken eltöltött boldog gyermekévek
alatt a családban nem volt jelen a mételyt jelentõ
szesz, bár a nagypapa bõbeszédû, hangos viselkedését
nem igazán tartották minden esetben helyénvalónak.
De hát ez engem nem befolyásolt az értékítéletemben,
hiszen áldott jó ember" volt, csak kicsit sokat ivott. Még
a katonaság ideje alatt sem éreztem veszélyét
a néha-néha felhörpintett pikoló világosnak.
Az albérleti cselédszobában
eltöltött legénykor hangulatához már hozzátartozott
az ágy mögé hátratett még nem eldugott
hétdekás", vagy az esetenként olcsó forrásból
beszerzett, igen elegáns italkészlet (10-20 flaska), amely
a váratlan vendégek fogadására szolgált
a komód mély fiókjában.
De a munkahelyen már szívesen vettem,
ha valaki éppen velem osztotta meg örömét-bánatát,
vagy csak italát. Estéimet értelmes, színvonalas
baráti társaságban, elegáns belvárosi
vendéglátóipari egységek látogatása
töltötte ki. Itt éltünk forrongó, vitatkozó
fiatalságunk idejét, általában egy-két
korsó sör ártatlannak tûnõ kortyolgatása
közben. De elõtte és késõbb utána
nekem mindig keresnem kellett valami gyorsítót", és
a világ színesebb lett, én pedig oldottabb. Aztán
az otthonteremtõ házépítés kalákában
már kifejezetten feljogosított nagyobb menynyiségû
ital beszerzésére a munkások italigényére
hivatkozva, amikoris ennek már igen komoly önzõ háttere
volt. A hajó ugyan nem futott még zátonyra és
nem kapott léket, de a deszkákról már lekopott
a csónaklakk, kezdett rohadni, és a keletkezett réseken
megindult a szivárgás. A kisebb-nagyobb egészségügyi
panaszok már jelentkeznek, a széllökések rossz
irányba lökdösik a csónakot és a kormánykerék
idõnként átpördül. De nincs semmi baj. Nekem
aztán senki ne merjen szólni, hiszen van munkahelyem méghozzá
olyan, ahol gátlástalanul ihatok , lakásom méghozzá
akkora, amelyben mindenhol el lehet dugni a piát, különben
is én gondoskodom az idõs, beteg õsökrõl,
meg nem is járok kocsmába (ha nem látják meg),
és egyébként is hagyjanak békén.
Igen ám, de nem lehet tartósan,
titokban hányni, a szõnyegen aludni, etilszagúnak
lenni, tele megmagyarázhatatlan sérülésekkel,
s mindezt szégyenérzet és belsõ családi
viszály nélkül. A barátok szép sorban
elmaradtak, és én sajnáltam õket, hogy a családjuk
miatt nem ihatnak szabad akarátuk szerint. S hogy nekem miért
nincs családom?!
Megszületett viszont a döntés
nem pusztán az enyém , jöhet a kórház.
Lelki megaláztatás, gyógyszerek, korlátok,
amelyeket mások állítottak s bennem a remény,
hogy megmutatják, hogyan ihatok tovább. Kialakul egy új
életforma, megszokni az egészségügyi intézetek
hangulatát, és letargikus befelé fordulás,
lelki depresszió teljes nihil.
Sorozatos kudarcok a mérsékelt
ivászatban, és a reggeli vergõdéseket fohász
kíséri az elfelejtett, mellõzött Istenhez, hogy
legyen már vége. De nincs meghallgatás. Az ötödik
bevonulás néhány napos absztinencia miatt kísérõjelensége
egy súlyos, epileptikus roham, amely összeroppantja a gerincet
és a lelki vízióban elõrevetíti a várhatóan
nyomorék Béla külsõ megjelenési formáját.
Néha felvillan egy-egy reménysugár.
Csodagyógyszer jelenik meg, amely megszünteti az ízek
utáni vágyat. A hatás frenetikus. Az ízek továbbra
sem érdekelnek, s mindentõl undorodva iszom tovább.
Az intézetbõl ellátogattunk
egy clubba", amelynek a neve Ametiszt. Valami belül megmozdul, de
az igazi vágy még hiányzik. Eltelik újabb három
év, és nincs igazi változás. Körülöttem
nincs senki, akivel õszintén beszélhetnék az
igazi problémámról, pedig õk is ugyanúgy
vergõdnek.
Egy este névtelen nõk és
férfiak jönnek látogatóba a kórházba
és beszélgetünk. Vajon mit akarnak tõlünk
önzetlenül? Megváltozott életükrõl
mesélnek, például a lélek megtisztulásáról,
a szexuális élet helyrebillenésérõl...
Igen érdekes, kiengednek és elfelejtem õket. Lassan
elkezdõdik a nyolcadik mentálhigiéniai kezelés,
amelyet a megszokott fásultság, közöny és
reménytelenség kísér.
Orvosi kontrollra érkezik egykori sorstársam,
aki arról mesél, hogy attól érzi jól
magát, hogy 47 napja nem iszik. Nem tûnik hazugságnak.
Megígéri, ha kedvem van, elvisz egy közösségbe,
amit én még nem próbáltam, de neki jól
mûködik. Az orvos véleménye nagyon pozitív,
bár látszik rajta, hogy nem tartja igazán reménykeltõnek.
Másnap délután meglátogat egy nõ, aki
egy kék" könyvet hoz ajándékba, sok érdekes
dolog van benne, többsége rólam szól, de sok
minden mentesít engem a sikertelenség és kudarc miatt.
Csak gyere, csak gyere mondja , és érezni fogod. Nem sokat
értek tele van a fejem. Késõbb valamelyikük
úgy fogalmaz: hozd el a tested, s a lélek követni fogja.
Egyre több bölcsességet hallok, és igyekszem minél
többször elmenni a gyûlésekre. Különösen
kedvelem a szlogeneket.
Számolom a napokat, s ezt ma is teszem.
Hiszem: csak a mai nap programja tartja egyensúlyban a lelkemet.
...Nagy gond, hogy munkanélküli lettem
és a szabad délelõttök kitöltetlenül
haszontalanok. Igen erõsnek érzem magam, egy pohár
sör délelõtt nem árthat meg. Másnap már
azért iszom, hogy elfelejtsem a tegnapi sört. Szépen,
alattomosan újra támad az ellenség. Tudom, hogy nagy
bajban vagyok, de már nem vagyok elkeseredve, mert tudom a megoldást.
Nem járok a gyûlésekre és várom, hogy
legyen üres kórházi ágy. Leteszem a poharat és
bevonulok. Néhány napos unatkozás után elengednek
és kezdem visszanyerni a lelki derûmet. Nekidurálom
magamat és újra elmegyek a gyûlésre. Senki sem
bánt, biztatnak és örömmel segítenek. S
ettõl kezdve szépülnek az órák, a percek.
Nagy lendületet kap a józanodásom. Kezdek magamra találni,
úgy érzem, sokan kedvelnek, nõ a népszerûségem.
Észre sem veszem, el sem hiszem: egyéves
józan vagyok. Nagy csodák nem jöttek, de minden nap
megtalálom a magam kis apró örömét. Benne
lenni a programban, gyakorolni a lépéseket és a hagyományoknak
megfelelõen élni. Ez jelenti számomra a fennmaradást
és a túlélést. Nagy öröm számomra
eljutni más helyszínekre, meghallgatni a sorstársak
sikereit: megosztani egymással örömeinket és a
bánatunkat. Felszabadulni a megalázottságból
és gyakorolni az alázatot. Élvezem a többi más"
meeting hangulatát Gödöllõn, Szigetvárott,
a svédeknél és San Diegóban egyaránt.
Ekképpen gondolkodni jelenrõl, jövõrõl
és örökké a valóságról. Várni
az ötödik születésnapot, amely az öregek" szerint
már igen szép kezdet.
Ez a néhány soros élettörténet
nem sikersztori, semmirõl sem nyújt teljes képet,
de talán biztatást ad mások számára,
hogy igenis van remény, és megéri a harc, hiszen mûködik
a mûködtetett.
a kórházból
üzenjük
Félúton...
Háromszor három decit ötször,
hogy ne kelljen többször... Hányszor hallottam nyálas
pultok felett, ahol az áporodott test- és füstszag keveredett
a kiloccsant sör savanyú szagával púdert izzadó
élemedett hölgyek sokat ígérõ mosolya
csapott az arcomba, hátba csapkodtak a barátok, s a nevetés
már inkább volt nyerítés, a durvaság
napi passzióvá vált, és sziszegett a penge,
és letört söröskriglik nyomán sörhabra
fröccsent a vér, és, és, és...
És most nem mondhatom tovább, mert
ez csak egy beköszöntõ, egy helló, néhány
pillanatfelvétel, látlelet arról, hogy az elsõ
korty és az elsõ epilepsziás roham közt nem volt
más, csak az életem, csak néhány év,
s a rohamok és a halál közt ismét csak ennyi
van.
És én vagyok.
Éppen félúton.
Félúton, ha felébredsz éjjel
egy ismeretlen vonaton, amikor a kalauz az arcodba süti a zseblámpa
ezerágú, mégis ökölbe szorított fénynyalábját,
s a gitárod minden fékezésnél végigcsúszik
a kupé mocskos linóleumpadlóján, s nem tudod,
honnan hová tart az utazás, s az elsõ állomásnál
leszállítanak a Nagy Magyar Alföld egy nagyon kicsi
pontján, a Nagy Magyar Éjszakában, a rosszulléttel
küzdve kapsz két tömény kortyot egy szabadságos
bakától, s a kihalt peronon vársz egy ellenvonatra
kérlek, gondolj rám. Rám és a többiekre,
akik oda és vissza zötykölõdtek a síneken,
s értelmetlen, kábult utazásaik rabjaként végül
is kiszállva ott lebegnek Komárom és Fényeslitke
között valamelyik rendezõ pályaudvar holtvágánya
felett, emlékük felett ott csattog a vascsalogány, egy
elhasznált váltó gondolj, kérlek, a beválthatatlanokra,
a váltó által eltakartakra, az elmaradtakra.
Andaxin, a merev bohóc a függönyöket
behúzva tartja. Ajtó, ablak a legforróbb nyárban
is kulcsra zárva nála, kirekesztené a zajokat, a világot,
önmagába merevült görbe rémület õ
már. Kérdez és felel, de nincsenek válaszok,
izzad, s közben fázósan rázza a remegés,
hangok veszik körül, amiket csak õ hall, amik tán
nincsenek is, éppen csak bogarak nem kúsznak elõ a
falból, de a konnektorból dübörög a delírium,
ötperces ájulásai-elalvásai nem hoznak pihenést,
leállt a veséje, erõlteti a vizelést, ha-ha-ha,
enni nem tud napokon át és így tovább, és
így tovább...
Hol van most Andaxin, az út végére
ért? Nem tudom.
Csak reménykedem, hogy félúton...
A kora esti homályban, félig lelógva
a padról, saját piszkába dõlve, habos nyálat
fújva hortyog egy ember, vagy csak az árnya. Felakadt szeme
a holdra néz. Két fürge fiú táskát
kap ki a hóna alól, röhögve futnak a téren
át. A kutyák merev lábakkal szimatolnak a pocsolyában
ázó kontúrtalan alak felé, néhány
sétáló megáll, majd legyint, a rendõrjárõr
lábbal fordítja át, mint a rongybabát, majd
mindenki elmegy, csend veszi körül, s nem tudom, megcsillan-e
még egyszer a neon fénye az ájult szemén, vagy
mást jelent ez a furcsa, opálos ragyogás...
Andaxin kutatásokat végzett a családfája
fertályán, a szúette ágak közt, íme
néhány nemrég feltárt lelet: a nagymama meghalt
alkoholistaként, Andaxin testvére alkohollal és gyógyszerrel
követett el sikeres, befejezett öngyilkosságot. Anyja
ugyanezt az utat választotta, õ sem állt meg félúton,
apja megkísérelte, neki nem sikerült. Agytumorban halt
meg ötvenévesen. Andaxin szintén viseli csuklóján
a nyomot, õ is megpróbálta, Andaxin újabban
nem kutakodik már, fél az újabb ásatásoktól.
Mi lesz Andaxinnal, nem tudom.
Egyedül áll félúton.
Egyébként mindenkit üdvözöl
Andaxin...
itthon történt
Szervezõdõben a Névtelen Alkoholisták
Magyarországon elsõ ízben
tart konferenciát a mára világmozgalommá terebélyesedett
Anonim Alkoholisták (Anonymous Alkoholics) New York-i központja.
A Közép-Európa városait sorra járó
két amerikai aktivista vasárnapig a Mercure Buda Hotelben
szakemberek, érdeklõdõk, valamint a sajtó
munkatársai elõtt ismerteti az önszervezõdés
céljait és módszereit.
Az Egyesült Államok Akron városából
1935 júniusában indult kezdeményezés jelenleg
141 országban kétmillió tagot számlál.
A résztvevõk nem kötelezik el magukat különbözõ
orvosi módszerek, egyházak vagy intézmények
megváltó terápiáihoz, bár szívesen
együttmûködnek bármely tudományág
és felekezet képviselõivel. A közösségi
erõre építve teljes anonimitással segítenek
egyéneket és széthullott családokat a gyógyulásban.
Belsõ statisztikájuk szerint a hozzájuk forduló,
leszokni próbálkozók fele kigyógyul, míg
egynegyedük néhány visszaesés után lép
a kijózanodás útjára. Hazánkban 1990-tõl
létezik és terjed az A.A. hálózata, szervezõi
jelenleg 25 településen úgynevezett A.A.-meetingeken
próbálják felkarolni az alkohol rabjait. A világ
más részeihez hasonlóan a csoportok autonómok,
a belépéshez elegendõ az alkoholfüggõség
beismerése. Tagdíjat nem szednek, külsõ anyagi
támogatást nem fogadnak el: mûködésüket
olyan adományokból fedezik, amelyeket volt vagy jelenlegi
tagjaik juttatnak el hozzájuk. Magyarország elõkelõ
helye a világ országainak fogyasztói listáján
az utóbbi években sem változott. Mivel a lakosság
mintegy 10 százaléka tekinthetõ érintettnek
a kérdésben, a hazai szakemberek különösen
fontosnak tartják az anonim kezdeményezések megjelenését.
Ugyan a szervezõdés életét kizárólag
a betegek alakítják, s benne a szakemberek nem jutnak szerephez,
mégis sok orvos kifejezetten javasolja pácienseinek, hogy
a kezeléssel párhuzamosan járjanak A.A.-találkozókra.
A betegek könynyebb tájékozódását
már kilenc kiadvány segíti. A megjelentek közül
többen érdeklõdtek, hogy a drog vagy a játék
rabjai miképpen csatlakozhatnak az A.A.-hoz. A válaszokból
kiderült: a tengeren túlról érkezõ mozgalom
nyitott mindenki felé, de otthoni tapasztalataik azt mutatják,
hogy a különbözõ szenvedélyek áldozatainak
érdemes külön szervezõdniük, és így
keresni a gyógyuláshoz vezetõ utat.
Magyar Hírlap, 1995. május 20.
Ebben a rovatban szeretnénk közölni
azoknak a társainknak az élményeit, akik külföldön
vettek részt A.A.-gyûléseken, konferenciákon,
találkozókon. Várjuk beszámolóitokat.
Találós kérdés:
Elõttem 5000 km, hátam mögött
5000 km. Mi az? Válasz: repülök Rióba.
Hogy hogyan kerültem a repülõ
fedélzetére?
Ez nagy szám!
Ezer kérdés van bennem.
Milyen lesz az elsõ találkozásom
Rióval?
Milyenek a riói nõk?
Milyenek a brazil alkoholisták?
A következõ számban megpróbálok
válaszolni rá.
a szeretet szolgálata
A szeretet bizonyítéka a szolgálat.
Szolgálat. Nem divatos szó manapság. Csúnyán
meghajolt gerinc, alávetettség, alázatoskodó
kutyatekintet, szolgaság, szolgalelkûség jut róla
eszembe. Nem jó mástól függeni, nem jó
más kénye-kedve szerint élni. Nem errõl szól
ma a világ. Az önkifejezés, az önmegvalósítás
korában nem hordozhat pozitív tartalmat egy ilyen szó.
Szolgálat. Egy alaposan félreértett
szó manapság. Nem jelent meghajlott gerincet, alávetettséget,
alázatoskodó kutyatekintetet, szolgaságot, szolgalelkûséget.
Ezek jutnak róla eszembe, hogy megnyugtathassam lelkiismeretemet,
hogy elfelejthessem, mi is a valódi jelentése. A Magyar értelmezõ
kéziszótár hat meghatározását
adja ennek a szónak. Az elsõ két jelentése
valóban a munkaviszonnyal kapcsolatos. A harmadik jelentés
a kereszténységhez kapcsolódik, a protestáns
egyházakban az istentiszteletekhez kötõdõ tevékenységet
hívják így. A hatodik jelentés egy kicsit elvontabb
tartalmat jelöl, mely tartalom egyes kifejezésekhez kötõdik,
például: szolgálati szabályzat, egy készülék
felmondja a szolgálatot stb. Negyedik és ötödik
jelentése azonban elgondolkodtató: A közösség
szükségleteit szolgáló tevékenység,
ill. ennek szervezete." Valamely ügy érdekében végzett
tevékenység."
Szolgálni, ezek szerint, elsõsorban
egy közösségbõl kiindulva lehet. A közösség
pedig attól közösség, hogy van bennünk valami
közös, s ezt a közös valamit tudatosan vállaljuk,
sõt éppen ez köt össze bennünket. Jelenti
azt is, hogy nem tartom magam többnek, jobbnak közösségbeli
társaimnál, annak ellenére, hogy egyéniségemet
sem tekintem fölösleges sallangnak, eldobni való szégyenoknak,
hogy belesimulhassak az egyformaság tükörsima szürkeségébe.
A közösséghez tartozás nemcsak a lét egyik
alternatívája, hanem maga az élet. Közösség
nélkül kihal biológiai életünkbõl
az élet.
Szolgálni lehet elveket, rendszereket,
ideológiákat is. A valódi szolgálat nem zárja
ki ezeket, de belsõ tartalmát az egyénhez való
viszonyában lehet lemérni. Az elvek, rendszerek, ideológiák
vonzásában a szolgálat szellemi háttere hajlamos
rugalmasan viszonyulni az új helyzetekhez, az egyénhez kapcsolódóan
azonban hamar kiderül, hogy csak dogmákból építkezõ
papírformáról van szó, vagy van mögötte
szeretet is. Elvekkel, tanrendszerekkel, ideológiákkal manapság
Dunát lehet rekeszteni, szeretni tudó szívek iránt
azonban óriási a kereslet.
A szeretet nagyon félreértett,
nagyon kiüresített szó. Szeretem manapság a kókuszfagylaltot,
az új farmernadrágomat, az autómat, a töltött
káposztát, kedvenc íróm könyveit, ahogy
szeretem a feleségemet, a gyermekeimet és a közösségbeli
társaimat. Ugyanaz a szó, de zongorázhatatlan a különbség.
A tárgyak felé irányuló vonzódás
az én érdekeimet, érzékeimet mutatja meg, az
emberek felé irányuló igazi szeretet pedig másokat
tart szem elõtt. Az egyik belõlem indulva hozzám tér
vissza, a másik belõlem indul, de másban éri
el célját. Ha nem ér el máshoz, akkor baj van.
A szeretet, az igazi szolgálat egyet jelent az adni tudással.
Ha nem adok (vagyis nem szeretek), akkor vagy nincsen mit adnom, vagy nem
akarom továbbadni azt, amim van. Ha van valamim, de nem adom tovább,
akkor nincs bennem adni tudás, tehát önzõ vagyok
még mindig. Ez a Biblia álláspontja is a szeretetrõl,
a szolgálatról: Úgy szerette Isten a világot,
hogy az õ egyszülött fiát adta, hogy valaki hisz
õbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen...
az embernek fia nem azért jött, hogy néki szolgáljanak,
hanem hogy õ szolgáljon és az õ életét
váltságul adja sokakért."
Zoltán vagyok, nem alkoholista. Csak szimpatizáns,
az A.A. szimpatizánsa, immár két éve. Tagja
vagyok egy keresztény közösségnek, s barátomat
is egy keresztény összejövetelen ismertem meg, rajta keresztül
pedig az A.A.-t. Az õ kérésére most cikket
írok. Címet is kaptam hozzá: A szeretet bizonyítéka
a szolgálat." Szívesen teszem, mert látom, hogy az
A.A. szolgáló közösség. Mások felé
forduló, mások speciális problémájára
koncentráló, hatékonyan segíteni tudó
közösség. Nem A.A.-himnuszt zengek. Pusztán megtaláltam
magamnak azt, ami közös hitemben és az A.A. tevékenységében.
Alkalom és idõ mindig van a szolgálatra A.A.-tagként
is, keresztényként is. A szolgálat gyakorlati szeretetet
jelent A.A.-tagként is, keresztényként is. Keresztényként
bûnnek hívom, A.A.-sként alkoholnak hívnám
a legyõzendõt. Keresztényként evangéliumot
kell továbbadnom (ami jó hírt jelent), A.A.-sként
a józanság reális lehetõségét
mondhatnám el. Keresztényként is, A.A.-sként
is Istent hívjuk segítségül, ha némileg
másképpen gondolkodunk is Róla. Ennek hátterén
merem csak leírni: mindegy, hogy keresztényként, vagy
A.A.-sként, de ha nem hirdetem tettekkel is az általam ismert
jó hírt, akkor még nem tanultam meg adni, tehát
önzõ vagyok, tehát nincs bennem szeretet, tehát
képtelen vagyok a szolgálatra. Isten, a Felsõbb Erõ
pedig éppen ezért emel ki onnan, ahonnan magunk nem tudnánk
szabadulni.
moha
ahogy a szakember
látja
Ma még egyáltalán nem egyértelmû a megítélése a professzionális gyógyító eljárások mellett helyet keresõ önsegítõ csoportok munkájának. Minden új tapasztalat közreadása és minden új módszer megismertetése hozzásegíthethet a helyzet reális megítéléséhez.
Az USA orvosainak véleménye egyértelmû:
elismerik az A.A.-t, nem tekintik riválisnak, s a betegeket az A.A.-hoz
irányítják. Mi a helyzet Magyarországon?
Az A.A. nagyon okosan nyúl az alkoholizmushoz
válaszol dr. Szentesi Péter. Klinikai szemlélet
szerint van csak értelme az alkoholizmus típusait taglalni.
Gyakorlatban, praktikus megközelítésben a következmények
felõl kell nézni a betegséget. Alkoholizmus minden
olyan alkohollal való visszaélés, amely beleszól
az illetõ életébe. Testileg, lelkileg, egzisztenciálisan.
Az alkohol következményeivel számolni kell, s itt nem
számít a mennyiség. Valakinek napi két üveg
sör is iszonyúan beleszólhat az életébe,
ha emiatt megy tönkre a házassága. Valakivel egyetlenegy
ivászat során is történhet olyan dolog, amibõl
le kell vonnia a következtetéseket. Ez a szemlélet nagyon
hasonlít az A.A. alkoholizmusképéhez. Az A.A. nem
ragozza azt, hogy ki mennyit iszik. Az a lényeg, hogy ne igyon.
Szóba sem jön a szociális ivóvá, alkalmi
ivóvá válás lehetõsége. Ebben
a kérdésben az A.A. nagyon okosan a minden, vagy semmi"
módján jár el. Azt mondják, hogy ha valakinek
már okozott problémát az alkohol akár csak
egyetlen alkalommal , vonja le a következtetéseket, fogalmazza
meg alkoholizmusát, és ne igyon. Egy cseppet sem.
Az én tapasztalataim szerint az A.A.-nak
igaza van az elsõ pohárral kapcsolatban. Volt olyan betegem,
aki húsz alkalommal került vissza az osztályomra elvonó
kezelésre. Mind a tizenkilenc visszaesése egy pohár
itallal kezdõdött. De mások visszaesése is egy
korttyal kezdõdik. Ennek a menete a következõ: azt gondolja,
egy pohár nem fog megártani, majd utána leáll.
Valóban le is áll, majd következik egy önmegnyugtatási
szakasz, amely arról szól, hogy Na ugye, nincs is nekem
semmi bajom! Legalábbis olyan nagy bajom nincs, amilyenrõl
az orvos beszélt a legutóbbi elvonókúrán!
Itt a bizonyíték, hogy meg tudtam állni egy pohár
után." S tényleg meg is állta, akár hónapokig
is. Majd megint következik egy alkalom, amikor bizonyít önmagának.
Az illetõ személyisége, egzisztenciális helyzete,
kapcsolatai beszabályozzák a visszaesési folyamatot.
Lehet, hogy két évig nem esik vissza, de ezek a bizonyítási
alkalmak már jelzik, hogy arrafelé halad. Biztosra lehet
venni, hogy egyszer vissza fog esni! Ezért helyes az A.A. minden,
vagy semmi" megközelítése.
Van még egy tényezõ, amely
az absztinencia mellett szól. A rendszeres alkoholfogyasztás
valamennyi szesz mindennapos fogyasztása a strukturált
önkép kifejlõdését akadályozza.
Az önkép kialakításához ugyanis valóságvizsgálat
szükséges. Aki naponta iszik, az mindennap letöri a valóságérzékét,
megfosztja önmagát a valóságvizsgálattól,
olyan mértékben, amilyen mértékben alkoholt
fogyaszt. Mindennap feltesz egy torzító szemüveget,
s az ital mennyisége csak a dioptriát határozza meg,
a szemüveg mindenképpen ott van. A valósághoz
képest másképp látja magát és
helyzetét a világban. Megáll benne az önkép
kialakításának folyamata.
Az A.A. bölcs, mert azt mondja, hogy van
a kijózanodás és van a józan gondolkodás.
Kell a szeszmentesség, de nem elég.
Ahogyan valaki a szeszmentes állapotban
a Lépéseket követi, elérheti a józan gondolkodást.
Éppen ebben a pontban hozza be az alkoholista az önképbéli
lemaradását, és a valóságérzékelése
helyreáll. Ezt nevezi az A.A. második kijózanodásnak.
Az A.A. arra az idõtartamra koncentrál,
amit az alkoholista be tud látni, még a kezében tud
tartani: a mai napra. A kéznek különös jelentõsége
van, hiszen a pohár a kézben van. Az alkoholista csak a kézben
tartható dolgokra tud igazán figyelni. A pohárhoz
viszont a száj is kapcsolódik. Az A.A.-sok fantasztikus mennyiséget
beszélnek, de jól teszik, mert csak így oldható
meg a problémájuk. Ha egy alkoholista nagyon hallgatni kezd,
akkor a keze fog mozdulni, s abban már ott lehet a pohár.
Az A.A. módszert talált arra, hogyan
kell a misztikumot kezelni a tagok életében. Azt mondja:
válaszd ki a te Felsõbb Hatalmadat! Ez lehet akármi,
akár egy székláb is, de válaszd ki! Lásd
be, hogy vannak olyan hatalmak az életedben, amelyeknek ki voltál
szolgáltatva. Ez a kérdés nem kerülhetõ
meg, mert ha letagadod, az már a visszaesés eleje. Ennél
eredményesebb misztikumkezelõ eljárást nem
ismerek alkoholisták számára.
Sokszor éri az a vád az A.A.-t,
hogy lényegében nem tesz mást, mint az egyik függõség
helyére egy másik függõséget léptet.
Az alkohol felcserélése a gyûléssel. Nem tudok
egyetérteni ezzel a váddal. Az A.A.-tag nem függõségi
viszonyban van a gyûléssel, csak egyszerûen igénye
van rá. Van olyan ember, akinek az az igénye, hogy hetente
egyszer templomba menjen, vagy kártyázzon a barátaival.
Az A.A. tag igényének megfelelõ sûrûséggel
gyûlésre jár. Létezik normális dependencia,
elemi függõség. Mindannyian függünk a víztõl,
az ételtõl, hiszen ha abbahagyjuk a fogyasztásukat,
elpusztulunk. De függünk a civilizációtól,
az ellátóhálózattól is. Ezek nem patológiás
függõségek. Ha az A.A.-tag gyûléssel kapcsolatos
igényét mindenképpen a függõségek
közé akarom sorolni, akkor csakis a normális függõségek
csoportjába kell tenni. A gyûléssel kapcsolatos igény
egy olyan viszony a beteg és az A.A. között, ami adja,
segíti a lélek és az életvezetés dinamikáját,
nem pedig gátolja, mint az alkohol.
Az A.A. logikája, módszerei sajnos
nem mentek át a szakmai-klinikai gondolkodásba. A hagyományos
pszichiátriai osztályon dolgozók akik kapcsolatba
kerültek alkoholos kórképben szenvedõkkel ,
bár tudnak az A.A.-ról, mégsem küldik betegeiket
oda.
S ami még nagyobb baj: ma még nincsenek
A.A.-stílusú gondolkodáson alapuló intézmények
sem.
korszellem
Amióta az emberiség belépett
a konferenciák és pártnapok tarka érájába,
azóta a haladást szeretõ Belzebub is legalább
négyhetenként egyszer tanácskozást tartott.
Ezeken az alkalmakon elsõsorban arról folyt a szó,
hogy milyen módon lehetne az emberi lelkek tömegeit még
hathatósabb módszerekkel csapdába ejteni, továbbá
miként lehetne azt, ami fekete, fehérre, s ami fehér,
feketére változtatni, valamint mi lenne a leghatékonyabb
eszköz, amivel a viszálykodó keresztényeket végképp
el lehetne egymástól szakítani.
Ezek a sátánkonferenciák
mindeddig igen célravezetõ és harmonikus lefolyásúak
voltak. Most is, amikor már mindnyájan együtt voltak,
meg lehetett nyitni az ülést.
Ezúttal kezdte Belzebub munkánkban
minden téren hanyatlásról számolhatunk be.
Valami olyan határozott lépést kellene tennünk,
amellyel az egész emberiség egy csapásra a kezünkbe
kerülhet. Hozzátok elõ a varázsüstömet
és mágikus házipatikámat!
Újra nagy zajongás támadt
e szavak hallatán, miközben néhány szolgálatkész
démon a konferenciaközpont közepére, az emelvény
elé hurcolt egy hatalmas üstöt, amelyben tüzes kénkõ
bugyogott. A kívánt házipatika is megjelent: hatalmas
tálcán rengeteg üvegcse állt egymás mellett,
amiken furcsa feliratok voltak.
A felületes tudás és látszólagos
képzettség keveréke
A gondolatszegénység és
szószátyárság keveréke
A vallási fanatizmus és közönyösség
keveréke
A szociális ideák és
a pénz büszkeségének keveréke
A nagyzási hóbort és
butaság keveréke
A babona és felvilágosodottság
keveréke
A humanitás és kegyetlenség
keveréke
A divat és erkölcstelenség
keveréke
A világbéke és militarizmus
keveréke
A haladás és eldurvulás
keveréke
A dõzsölés és eksztázis
keveréke
A spiritizmus és buddhizmus keveréke
Ez volt Belzebub házipatikájának"
tartalma. Az üvegcsékbõl a nagy varázsló
egymás után jókora adagokat öntött az elõkészített
üstbe. A démonok tánca és fékevesztett
üdvrivalgása közepette kékes, lilás füstfelhõ
szállt az ég felé, hatalmas, tûzijátékszerû
szikrák kíséretében. A vezér lassan
magasba emelte kezét, mire csend lett a hatalmas teremben. Belzebub
ekkor elõszólított egy jellegtelen démont,
aki igyekezett a többiek háta mögé bújva
észrevétlen maradni. Õ volt a Jellegtelenség
Démona. A hívásra félénken, alázatos
képpel, lassú léptekkel ment parancsnokához,
aki egy díszesre faragott kupát puszta kézzel merített
meg a fortyogó, szikrázó üstben, majd odanyújtotta
a megszeppent lénynek: Idd fenékig!
Ahogy a Jellegtelenség Démona ajkához
emelte a kupát, különös változások
mentek végbe rajta. Minden korttyal egyre nyilvánvalóbbá
vált, hogy a varázsital félelmetes átalakulást
idéz elõ a szervezetében. Ábrázata torz
görcsökbe rándult, miközben kékes villódzás
ölelte körül szellemtestét. Megnevezhetetlen tagok
nõttek ki hol itt, hol ott belõle, hogy a legkülönbözõbb
állati szervekké formálódjanak. A démon
elvette szájától a kupát. Fejét az ég
felé vetette, és félelmetes, dübörgõ
üvöltést eresztett a mennyezet felé. Testének
iszonytató változásai síri csendet parancsoltak
a teremben. Hirtelen elborították a lángok, és
a döbbenettõl kiszáradt torkú démonok
ekkor figyeltek fel a legkülönösebb változásra,
amely társukon végbement. Mihelyt kialudt a testét
elborító tûz, egy csodálatos alak állt
a Jellegtelenség Démona helyén. Arcán ott volt
minden új tulajdonsága: egyszerre volt szelíd és
gúnyos, kedves és ravasz, mosolygós és alattomos,
jámbor és kegyetlen. A látvány összbenyomása
mégis kellemes volt a szemnek. Valahogy mindenki számára
egyértelmû volt, hogy itt egy olyan egyetemes zseni áll
elõttük, aki mindannyiuknál tökéletesebben
tudja végrehajtani a Sötét Mester terveit. Az újjávarázsolt
démon ekkor karjait szélesre tárva, mélyen
meghajolt Belzebub elõtt.
Parancsolj velem, Sötétség
Fejedelme!
Belzebub elégedetten, büszkén
nézte mûvét, miközben gonosz félmosolya
egy pillanatra sem hagyta el ajkát.
Szívem vágyának szülötte
vagy, kedves fiam! Legfõbb erényed tevékenységed
gyakorlásakor jellemnélküliséged lesz. Változandóságod
és alkalmazkodóképességed hihetetlen eredményeket
hoz majd mûvem tökéletessé tételében.
Minden lépésed után nõ a sötétség
hatalma. Most, hogy ne légy névtelen, elnevezlek téged.
A neved ezentúl, fiam, KORSZELLEM legyen! Te légy ennek a
földi kornak a szelleme! Menj, és kezdd el mûködésedet!
Keverj össze mindent. Keverj, keverj, ahogy te magad is kevert vagy!
Keverd össze a világosságot a sötétséggel,
a zsenialitást a közömbösséggel, a vallást
a pénzéhséggel, a mûvészetet a perverzitással.
Keverd, keverd, édes fiam! Hurcolt be az egyházat a színházba,
és a színházat az egyházba, vidd a családot
a vásárra, és a vásárt a családba!
Ihlesd a sajtót, hogy a jó, a rossz, a szép és
az utálatos szétválaszthatatlan elegyét nyújtsák
az embereknek! Öltöztesd a bûnt az erény hófehér
ruhájába! Bódítsd el a gyenge fejeket éretlen,
rothadt szabadság- és szépségideákkal!
Kereszteld át, kedves fiam, a régi, elhasznált neveket:
nevezd a lopást kleptomániának, a mázolást
mûvészetnek, a vérszomjat örökölt terheltségnek,
a hivalkodó szemérmetlenséget esztétikai nevelésnek!
Látom rajtad, hogy meg fogod oldani feladatodat! Ezért hát
utadra bocsátalak, kedves Korszellem, és végy magad
mellé annyi segítséget, amennyire csak szükséged
van.
S Belzebub kezét a tömeg fölé
tárta, és a sötétség nevében bezárta
a konferenciát. Korszellem azóta itt van a Földön.
Eljutott mindenhová, beférkõzött minden kulcslyukon,
minden kis résbe bepasszírozta gondolkodásának
csíráit... egyszóval híven teljesíti
közöttünk feladatát.
Ernst Schreiner nyomán
közben
Személyes meggyõzõdésem,
hogy minden emberi lény alapvetõ szükséglete
a bölcsõtõl a sírig , hogy találjon
legalább egy másik emberi lényt, aki elõtt
a maga meztelen valóságában mutatkozhat, mindenféle
színlelés és védekezés nélkül:
akiben megbízhat, hogy nem fog ártani neki, mert a másik
is teljesen lemeztelenítette magát elõtte.
Ennek az egész életen át
tartó szükségletnek a kielégítését
jelenti az elsõ A.A.-találkozás. Az A.A. egyik korai
felismerése hogy az alkoholizmus betegség ma már
nem vitatható. Míg a vitának hogy mi ennek a betegségnek
a lényege, és mi rá a gyógyír talán
sohasem lesz vége, nincs olyan értelmes ember, aki a betegség
tényét kétségbe vonná. Ennek ellenére
óriási a hatása, ha egy alkoholista egy másik
alkoholistától hallja ezt. Rájöttem, hogy beteg
vagyok és megtaláltam a módját, hogy úrrá
legyek a betegségemen." Ezek a szavak reménykedéssel
töltik el a magát bûnösnek érzõ, szégyenkezõ
alkoholistát. Ez a gondolat azonnali feloldozást jelent néhány
alkoholista számára, a többiek elõtt pedig legalább
felcsillan a remény, hogy egyszer majd feloldozást nyernek.
Úgy látom, hogy az alkoholista,
amikor elõször találkozik az A.A.-val, rájön,
meghívást kap arra, hogy megossza felépülésének
tapasztalatait másokkal. A lényeges szó itt a megosztás.
Nem fontos, hogy azonnal elfogadja-e ezt a meghívást, vagy
csak késõbb. Az a fontos, hogy a meghívás megtörtént,
és fenn is áll: a meghívás pedig az egyenrangú
partnernek, nem pedig a koldusnak szól. Bármi legyen is elsõ
reakciója, még a legbetegebb alkoholistának is nehéz
visszautasítani a megértést, az egyenlõ bánásmódot
és a már kipróbált kiutat, amelyet felkínálnak
neki. Azt is éreztetik vele, hogy erre joga van, sõt kiérdemelte
egyszerûen azzal, hogy alkoholista.
*
Uraim és Hölgyeim, ki merészelne
elemezni egy jelenséget, lerajzolni vagy részekre bontani
egy csodát? Csak balga ember. Remélem, ma nem voltam ilyen
balga ember.
Csak azt próbáltam Önöknek
elmondani, hol jártam az elmúlt 16 esztendõben és
milyen hitre jutottam zarándoklásom során. Jövõ
vasárnap sok templomban fogják felolvasni Máté
evangéliumából azt a szakaszt, amely leírja,
hogyan szenvedett Keresztelõ János Heródes börtönében
és hallván rokonától Jézus tetteirõl,
elküldte két tanítványát a kérdéssel.
Te vagy-é az, aki eljövendõ, vagy mást várjunk?"
Jézus pedig szokása szerint hagyta, hogy János maga
döntse el a kérdést, és ezt válaszolta
a tanítványoknak.: Menjetek el és jelentsétek
Jánosnak, amiket hallotok és láttok. A vakok látnak,
a sánták járnak, a poklosok megtisztulnak és
a siketek hallanak, a halottak feltámadnak, és a szegényeknek
evangélium hirdettetik."
Gyermekkoromban, amikor hittanra jártam,
azt tanultam, hogy a szegények" itt nemcsak a fizikai értelemben
vett szegényeket jelenti, hanem a lelki szegényeket, és
akiket belsõ éhség és szomjúság
gyötör. Azt is megtanultam, hogy az evangélium" szó
szerint jó hírt" jelent.
Több mint 16 évvel ezelõtt
négy ember: a fõnököm, az orvosom, a plébánosom
és az egyetlen megmaradt barátom olykor egyedül, olykor
együtt fáradozva az A.A.-ba manõvereztek engem. Ha
õk megkérdeznék tõlem, hogy mit találtam
ott, azt válaszolnám, amit Önöknek is mondok:
Csak azt mondhatom el, amit láttam és
hallottam: úgy tûnik nekem, hogy a vakok bizony látnak,
a bénák igenis járnak, a leprások megtisztulnak,
a süketek hallanak, a halottak feltámadnak, s újra meg
újra, a leghosszabb nap, a legsötétebb éjszaka
közepén is a lelki szegényeknek hirdetik a jó
hírt...
Adja Isten, hogy mindig így legyen.
nyitott oldal
Dermedten ültem és hallgattam a férfit:
Elhagytam a családomat, tönkretettem a feleségemet,
és nem tudtam többé a gyerekeim szemébe nézni...
A munkahelyemen persze felmondtak, s már nem maradt más meg
velem, csak az ital. Az mindig rám talált. A fogcsikorgató
ígéretek és erõtlen fogadkozások mögött
mindig ott vigyorgott és üres hazugságként
kongott minden szavam. Nem tudtam többé szabadulni pedig
akkor már akartam magam is."
Hogy szerettem volna, ha az az elsõ meeting
sohasem ér véget! Azt kívántam, többé
ne kelljen visszazökkenni a harsány és céltalan
hétköznapok szürkeségébe, ahol tapogatózva
keressük egymást, de nincs hallásunk az emberi szóra,
s vakon araszolva ellépünk egymás mellett... Itt a bizakodó
derû felhangjával az egyik ember a másik után
tárja fel élete retteneteit...
Itt lehet, mert az ugyanolyanok közt mindenki
egyformán érti a szót. Nem a bizonytalan jövõbe
a mának szól minden szavuk. Csak ennek a napnak a tennivalóit
veszik számba, amelyeket el kell végezniük ahhoz, hogy
ma is józanok maradhassanak, és azon az úton, amelyen
járni kezdtek, megmaradhassanak.
Fontolgatás nélkül törnek
fel a megrendítõ, fájóan igaz önvallomások
az elveszett évekrõl, a sivár kitaszítottság
élményérõl, a csontig hatoló hiányokról...
És minden megosztás zárszava egybecseng: csak a mai
napon kell számba venned, mit értél el és mit
kell még megtenned. Nem hallottam arról, hogy ha ma nem,
holnap majd biztosan, de holnapután egészen bizonyosan elkészülnek
az éppen most épülõ légvár égig
érõ falai. De legalábbis elkezdjük. Hacsak addigra
nem pukkannak szét az ideaszépítgetõ légbuborékok...
Milyen józanná teszi a lelki útvesztõkbõl
kitalálót a felismerés: én már mindent
elveszítettem, amit egyáltalán egy ember elveszíthet.
Most, hogy már nincs semmim, ideje õszintén szembenézni
a múlttal, önmagammal.
Olyan egyszerû leírni, kimondani,
sõt még megígérni is. De én mégis
képtelen voltam azon az elsõ meetingen érteni. Nem
értettem, honnan az erõ, a bátorság, a bizalom.
És nem értettem a mindannyiunkat körülölelõ,
újjáteremtõ szeretetet sem, amely összekötött
az eddig ismeretlen emberekkel. Nem tudtam róluk akkor még
többet, mint hogy nekik már sikerült harmincegy, hatvanöt,
ezeregyszáznegyven napja, öt éve józannak maradni.
Ahogy egymás után beszélték ki" a mások
által oly féltve õrzött, szégyellnivaló
bukásaikat, minden szavukkal erõsítve a valóst
és az ígéretet, hogy még így is, még
most is, még innen is van fölfelé ívelõ
út. Ki lehet igazítani, talán még jóvátenni
ha nem is egészen mindent.
Mi az az azonosság, mi az a lelket gyógyító
erõ, amely egybebevon bennünket? A görög nyelv a
mi fülünknek is gyönyörûen hangzó szóval
jelöli: AGAPÉ. Feltétel nélküli szeretet.
Szeretlek mert szeretlek. Elfogadlak olyannak, amilyen vagy. Nem értékelõen,
de mégis értékelve a MÁSikat.
Az elsõ meeting óta már
jó néhányon részt vettem. S minden alkalommal
ugyanolyan hálás várakozással ülök
le, mint az elsõn. Ma mit kapok Tõletek? Mit vihetek magammal
az életnek nevezett életveszélyes ringbe?
Amit eddig megtanulhattam, nem kevesebb, mint
hogy hogyan lehet a MÁSikat elfogadni, befogadni és szeretni.
Ági
Hétfõ
11.00 XII., Kékgolyó u. 29.
(az udvarban hátul)
17.00 VII., Hársfa u. 40. fsz. 5.
18.00 X., Elõd u. 1., KÖSZI
Kedd
11.00 VII., Hársfa u. 40. fsz. 5.
18.00 VII., Dohány u. 20.
(idõsek klubja)
18.00 VII., Kertész u. 28. (English)
(családsegítõ központ)
20.00 VII., Hársfa u. 40. fsz. 5.
Szerda
11.00 VII., Hársfa u. 40. fsz. 5.
11.00 II., Pasaréti út 137.
templom, hittanterem
16.30. VII., Hársfa u. 40.
18.00 VII., Kertész u. 28.
(családsegítõ központ)
18.00 VII., Dohány u. 20.
(idõsek klubja)
Csütörtök
11.00 VII., Hársfa u. 40. fsz. 5.
16.30 VII., Hársfa u. 40. fsz. 5.
18.00 XII., Kékgolyó u. 19.
(az udvarban hátul)
18.00 VII., Kertész u. 28.
Péntek
11.00 VII., Hársfa u. 40.
17.00 X., Elõd u. 1., KÖSZI
17.00 XIII., Visegrádi u. 96/B
18.00 VII., Kertész u. 28. (English)
18.00 XVIII., Kondor Béla sétány
13.
18.30. VII., Rózsa u. 3.
(családsegítõ központ)
18.30. VII., Hársfa u. 40.
Szombat
11.00 VII., Hársfa u. 40.
14.30 II., Pasaréti út 137.
templom, hittanterem
16.00 VII., Hársfa u. 40.
18.00 VII., Hársfa u. 40.
Vasárnap
18.00 VII., Kertész u. 28. (English)
18.30 VII., Hársfa u. 40.
Minden hónap elsõ keddjén
18.00:
VII., Dohány u. 20.
Minden hónap elsõ csütörtökén
18.00:
XII., Kékgolyó u. 19.
Minden hónap második péntekén
17.00:
XIII., Visegrádi u. 96/B
Minden hónap utolsó péntekén
18.30:
VII., Rózsa u. 3.
Minden pénteken 18.00:
XVIII., Kondor Béla sétány
13.
Minden szombaton 14.30:
II., Pasaréti út 137., templom
BAJA, Pokorni u. 9. (víztoronynál)
Kedd 17.00
BÉKÉSCSABA, Ifjúsági
Ház
Péntek 17.00
DUNAÚJVÁROS, Vasmû út
4. (322. szoba)
Hétfõ 17.30
EGER, Kolozsvári út 49. (Rév)
Szerda 18.00
GÖDÖLLÕ, Szabadság út
23.
Családsegítõ központ
Vasárnap 16.30
HÓDMEZÕVÁSÁRHELY,
Zrínyi u. 9. (belsõ ép.)
Kedd 18.00
JÁSZÁROKSZÁLLÁS,
Móczár tér 5.
A fogorvosi rendelõ felett
Hétfõ 18.00
KALOCSA, kórházporta, hátsó
faház
Hétfõ 17.30
KAPOSVÁR, Füredi út 65.
Szerda 17.30
KECSKEMÉT, Egressy u. 5., családsegítõ
közp.
Szerda, péntek 17.00, vasárnap
16.00
Megyei Mûvelõdési Központ,
I. em. 84
Kedd 17.00
KOMLÓ, Templom tér, Mûvelõdési
Ház
Szombat 16.00
MOHÁCS, Jókai u. 28.
Szombat 15.00
NAGYKANIZSA, Olaj Mûvelõdési
Ház (Ifj. Klub)
Szerda 19.00
PÁPA, Szent Anna tér 9., plébánia
Hétfõ 18.30
PÉCS, Dischka Gy. u. 4.
Kedd 17.00
NYITOTT GYÛLÉS:
Minden hónap elsõ kedden
Székesegyház, plébánia
Péntek 18.30
NYITOTT GYÛLÉS:
Minden hónap harmadik péntekén
Szabadság út 35., református
templom
Vasárnap 17.00
NYITOTT GYÛLÉS:
Minden hónap elsõ vasárnapján
PÉCSVÁRAD, Kossuth u. 4. (Gyógyped.
Int.)
Szombat 17.30
SIKLÓS, Kossuth tér 4.
Szerda 16.30
SIMONTORNYA, Iskola u. 6.
Téli idõszámítás
szerint: kedd 17.00
Nyári idõszámítás
szerint: kedd 19.00
SIÓFOK, Batthyány u. 46.
Csütörtök 17.00
NYITOTT GYÛLÉS:
Minden hónap elsõ csütörtökén
SOMLÓSZÕLLÕS, Kossuth u.
65.
Szerda 17.15
SOPRON, Gyõri út 5.
Kórház, szociális
foglalkoztató
Szerda 17.30
GYÁÉV pályaudvar,
Mátyás étterem
Hétfõ 17.00
SZEGED, Torontál tér 6. (Rk. templ.
alagsor)
Csütörtök 17.30
SZÉKESFEHÉRVÁR, Sütõ
u. 12.
Családsegítõ központ
Kedd 18.30
SZENTLÕRINC, Templom tér 2., plébániahiv.
Szerda 17.30
SZIGETHALOM, Mû-út 131/c
Hétfõ 18.00
SZIGETVÁR, Széchenyi u. 25., ref.
templom
Kedd 16.30
Széchenyi u. 105., védett
szállás
Szombat 16.00
NYITOTT GYÛLÉS:
Minden hó utolsó szombatján
SZOLNOK, Helyõrségi Mûvelõdési
Otthon,
Táncsics M. u. 59.
Szerda 17.30
SZOMBATHELY, 11-es Huszár út 138.
Kedd 17.45 (érdeklõdni a
portán)
Bem J. u. 9. Humán Egészségház
Péntek 17.0019.00
VESZPRÉM, Mûvelõdési
Ház, 116-os terem
Minden második hétfõn
17.30
ZALAEGERSZEG, Kiss út 8. (Családs.
közp.)
Szerda 16.00
A névtelen alkoholisták tizenkét hagyománya
1. Közös boldogulásunk mindennél elõbbre való: egyéni felépülésünk
az A.A. egységétõl függ.2. Csoportjaink számára csak egy abszolút tekintély létezik, a szeretõ Isten,
amiként Õ megnyilatkozhat csoportjaink lelkiismeretén keresztül.
Megbízott vezetõink szolgálnak bennünket, nem uralkodnak rajtunk.3. Az A.A.-tagság egyetlen feltétele az ivás abbahagyásának vágya.
4. Legyen minden csoport önálló, kivéve azokat az ügyeket, amelyek más
csoportokat vagy az A.A. egészét érintik.5. Minden csoportnak elsõdleges célja az, hogy eljuttassa üzenetét a még
szenvedõ alkoholistához.6. A.A.-csoport soha nem támogathat, finanszírozhat semmilyen kapcsolódó
intézményt vagy külsõ vállalkozást, és nem engedheti az A.A. nevet
ilyenek használatára, nehogy pénz, vagyon, vagy a presztízs eltérítsen
bennünket elsõdleges célunktól.7. Minden A.A.-csoport legyen önfenntartó, hárítsa el a külsõ adakozást.
8. Az A.A. maradjon mindig nemhivatásos, bár szolgálati központjaink
alkalmazhatnak szakdolgozókat.9. Az A.A. mint olyan, soha ne szervezõdjék, bár alakíthatunk szolgálati
választmányokat vagy bizottságokat. Ezek közvetlenül felelnek azoknak,
akiket szolgálnak.10. Az A.A. nem formál véleményt kívülálló ügyekben, ezért az A.A. név
sohasem vonható be nyilvános vitába.11. A nagy nyilvánossággal való kapcsolatunk nem a hírverésen, hanem a
vonzerõn alapul. Személyes névtelenségünket a sajtó, a rádió és a film
szférájában egyaránt meg kell õriznünk.12. Minden hagyományunk lelki alapja a névtelenség, amely folytonosan
emlékeztet bennünket arra, hogy az elvek elõbbrevalók, mint az egyes
személyek.