Arcképek. Horváth János
I, 1. Biharból való, a csendes forradalmárok hazájából.
Érdekes országrész ez, csupa olyan konzervatív
lakja, akiknek a hagyománytisztelete tisztogatóbb erejû
vihar más országrészek haladó, modern, konstruktív
formájú országháborításánál.
Idevaló Pázmány
Péter, aki egyéb hagyománytisztelõ forradalmai
mellett új magyar irodalmi nyelvet teremtett pusztán azáltal,
hogy hangsúlyozta, használta, mélyebben kiaknázta
a régit. Itt nyugszik Bessenyei György, a bihari remete voltaire-iánus
és elfogult magyar nemes úr, aufklérista és örök
pataki diák, konvertita katholikus és dühös kálvinista,
utópiákat álmodó reformer és kézcsókoló
híve Mária Teréziának. Idevaló Kazinczy
Ferenc, idevaló Kölcsey is. Forradalmuk természetrajza
köztudomású. Idevaló Arany János, minden
idáig való idõk legnagyobb konzervatív és
legnagyobb forradalmár magyarja egyidejûleg. Idevaló
Tisza Kálmán, a szegreakasztott elvek, a bihari pontok embere
és idevaló Tisza István gróf is, az õszirózsás
október 31-ike mártírja […] Idevaló Ady Endre
is. Nemcsak azért, mert Nagyvárad virágoztatta ki és
mert a Holnap címû verskötet is idevaló. Hanem idevaló
azért, mert Biharországhoz nem tartozik oda Dobrest vagy Belényes,
hiába mond egyebet a térkép, viszont feltétlenül
beletartozik: az Érmellék, sõt egy kis Szatmár,
Szabolcs és Hajdú is. Idevalók Szabó Mária
és Gulácsy Irén, akik pedig sokkal konzervatívabbak
nõi mivoltuk õszinte odaadásában Kaffka Margitnál,
Erdõs Renénél, és mégis forradalmat jelent
kendõzetlen nõi mivoltuk. Idevaló Nadányi Zoltán
csöndes stílusforradalma. Idevaló Bocskay István,
akit valósággal ki kellett piszkálni a kereki várból
a forradalomra s aki mégis a bécsi békét adta
nekünk: vallásszabadságot a XVII. század legelején.
2. Ha végigsimogatja tekintetünk
e drága csapat minden egyes tagját, nemcsak a forradalmiság
és hagyománytisztelet lesznek azok a lelki jellemvonások,
mely rokonjelenségekké teszi õket.
Feltûnõ egyezés
például valamennyiõjükben, hogy forradalmuk mindig
formai, stílusforradalom. Az irodalomban mindig nyelvi, a történelemben
mindig jogi. Pázmány, Kazinczy, Arany, Ady elsõsorban
formaújítók s Arany Jánosnak éppen olyan
elsõrangúan a mondanivalójának a módja
új és nagyszerû, mint ahogy Bocskay nem koronáztatta
meg magát s Tisza István híres volt a puritánságáról.
Talán azért van
ez, mert annak, amit hoztak, a tartalmi eleme idõtlen képzet:
a magyarság maga. Ez teszi õket konzervatívokká,
mint ahogy konzervatívok a lépései annak, aki üvegtálat
visz a kezében, vagy kisgyereket ölbefogva. Összehúzott
szemû, kritikus elme mind. A hitszónok Pázmány
hûvös józansága és észhezszólása
éppúgy idetartozik, mint Arany János maga- 3. Milyen könnyû volna
a mostan divatozó kollektív erdélyi lélek mellé
kikövetkeztetnünk egy kollektív bihari lelket is, melynek
vonásait az imént felvázoltuk. De mi éppen az
ellenkezõjét akarjuk s arra kérjük az «erdélyi
lelket» adataink birtokában: lássa be, hogy ezek az adatok
csak az osztatlan magyar élek szivárványszínei.
Különben holnap a jász, a nagy- és kiskun, a palóc
s a többi territoriális lélek is megszületik.
II, 1. Horváth János
forradalmár, mert forradalmat mindig azok okoznak, akik az emberi
élet agyonmechanizált bonyodalmas életviszonyai között
visszaeszmélnek az õsformákra. Az a gyermek a forradalmár,
aki az álmélkodó, hajlongó mesebeli udvaroncok
között el meri kiáltani magát, hogy a király
mezítelen. Horváth János irodalomtudományos forradalma
abban állott, hogy tisztázta hosszú idõre számunkra
az Horváth János forradalma
ott kezdõdik, mikor az irodalmat a tényekbõl definiálja
s egészen a földön járó józansággal
azt mondta róla, hogy irodalom minden, amit az író megír
és a közönség elolvas.
Ez a forradalmi gondolat a maga
forradalmi voltát pozitív és negatív irányban
egyaránt mutatja Horváth János eddigi munkássága
tükrében. Negatíve ott mutatkozik […], hogy a le nem írt
irodalommal, a népköltészettel szemben túlságosan
szigorú megfosztván azt teljesen irodalom jellegétõl.
Pozitíve három
ajándékot láttat máris e a forradalom. Elõször
és legelsõsorban: irodalomról szólván,
magát az irodalmat érti alatta és semmi egyebet. Horváth
az elsõ olyan irodalomtudósunk, akit irodalmi tényekkel
szemben kizárólag irodalmi tényezõk érdekelnek.
[…]
Ebben a fejtegetésben
az a forradalmi tény, hogy a tudóst elejétõl
végig: versek és novellák, regények és
színdarabok érdeklik. Daltípusok, versmondattan, idõtolás,
lírai gondolatmenet, naiv élményszerûség,
ritmus-szerkezet és ehhez hasonlók a mûszavai. Nem azt
jelenti ez, hogy õ talán nem vesz tudomást a költõ
életének azon körülményeirõl, melyekbõl
valamelyik mûve megszületett, vagy korát mozgató
azon eszmékrõl, melyek reá okvetlenül hatással
voltak. Nem. Azt jelenti, hogy az õ végcélja nem bizonyos
nagy eszmék kikövetkeztetése, melyekhez többek között
valamely irodalmi mû vagy írói pálya is illusztráció,
hanem mindenkor az irodalom ténye: a mû, melyet az író
megírt, az olvasó elolvasott.
Másik pozitív ajándéka
e forradalmi lépésnek, hogy az irodalmi alapviszony a tényleges
állapot minden tényezõjével egyformán
számol. Horváth János tanulmányaiban állandóan
szerepel valaki, akirõl eddig alig esett szó: a Harmadik nagy ajándéka
a megtett egyetlen forradalmi lépésnek, hogy az irodalmi alapviszonynak
nemcsak alanyát, állítmányát és
tárgyát határozza meg, (író, mû,
közönség, vagy egy mondatban kifejezve: én, az író
szóval tartalak téged, közönség), hanem a
bõvítményeit is. Szerinte az irodalmi mûveknek
egy ok és egy célhatározó elõzménye
és következménye van. Az íróban élõ
irodalmi ízlés és a közönséget mozgató
irodalmi tudat ezek, ez utóbbi közkeletû szóval:
a kritika […]
2. És mégsem kapható
ez a minden gondolatában forradalmi lélek semminémû
kalandra. Maga magát konzervatívnak nevezi s nem minden ok
nélkül. Konzervatív vonás benne legelsõsorban
nagy és hûséges Horváth János ott
árulja el a konzervatív gondolkozását, mikor
az irodalomtudomány állandó elvi postulatuma mellett
nagy valóságtisztelettel hangsúlyozza annak változó
elemeit is. Az irodalom mindig ugyanabból az alapviszonyból
születik, de minden korban mást tartanak annak. […]
De legnagyobb tudományos
szolgálatát azáltal végzi konzervativizmusa,
hogy mindenféle irodalmi ízléssel szemben éber
és minden meglévõ lanyhaságnak, ócska
lim-lomokat érték gyanánt zsibárulónak,
elmaradottnak szeretik tudni a konzervativizmust. Horváth a Petõfi-Arany
epigonok líráját aranymérlegen mérve találja
könnyûnek, kritikáját ugyanilyen érzékeny
súlyok segítségével marasztalja el élénk
cáfolatául a konzervatív felfogás felõl
táplált eme balhiedelemnek. Ellenben nem könyvel el semmi
újat a nemzeti vagyon leltárában addig, míg nem
asszimilálódott, s míg nem szerves folytatása
annak, ami a történelem folyamán már értéknek
bizonyult. Egy nagy finomságjelzõ eljárás az
õ elemzõ mûvészete, amely mindig azt keresi, s
azt igyekszik megállapítani, hogy viszonylik ez vagy amaz a
magyar szellemi érték a legnagyobb örök
magyar értékekhez.
3. Hogy ez így, amint
eddig láttuk, nagy formakészségnek a következménye,
fölösleges külön kimutatni. Csak megállapítom
tehát, hogy mûvészi készsége láttatja
tisztán vele az irodalomban mindig, hol kezdõdik és
hol ér véget az, ami egyedül lehet irodalmi probléma;
a mondanivaló formális, stílusbeli mivolta. Maga is
Õ sem hirtelen támadt
és nem is egyedül álló jelenség. Olvasottsága
nyugateurópai mérték alatt is helytálló.
A magyar tudósok azon csoportjához tartozik, akiket szellemtörténészek
gyûjtõnév alatt szoktak emlegetni. Azt jelenti ez, hogy
alapos francia és német iskolázáson ment keresztül,
de jelenthetné azt is, hogy különösen a Dilthey iskolájának
hatása látszik rajta erõsebben. Ez utóbbit azonban
nem jelenti.
Ídrói egyéniségén
meglátszik ugyan a külföldi tanulmányok hatása,
de csak indításoké és megtermékenyítéseké.
Sohasem utánoz és minden problémával szemben
egyéniség. Egész kultúrájára büszkén
elmondhatná, amit a Petõfi-irodalomról mond: «magam
számára feldolgoztam azt, szemmel is tartom, de az olvasó
figyelmét nem terhelem vele».
Protestáns Szemle, 1928,
408504. Részletek.
magán észrevett s azóta közmondásossá
is lett vaskos realitása. Valamennyi tudatos inkább, mint spontán
s valamennyi valóságtisztelõ. Ady Endrére kárörvendve
szokás ráolvasni, hogy verejtékezve szülte verseit,
szimbolisztikája pedig oly következetes, hogy egyes méltatói
utolsó köteteit ezen az alapon száraznak és az
értelem számára szólónak tartják.
Bocskay István hosszas habozása, Tisza Kálmán
választásai, Tisza István önkéntes számkivetésbe
visszavonulása hasonló jelenségek egy másik csatamezõn.
[…]
untalan és igen tanulságosan utal rá: mennyire érthetetlen
volna számunkra e költõi pálya fejlõdésgörbéje,
ha nem ismernénk azt az olvasótábort, amelyet Petõfi
minduntalan maga körül érzett alkotás közben.
Nemcsak a lírai szerepjátszás kora lenne motiválatlan,
mond-
juk, a pápai önképzõkör nélkül,
de a Felhõk
és Az apostol
pesszimizmusa is, ha nem ismernõk a márciusi napok, a királyokhoz
címzett röpirat és a képviselõválasztási
kudarc histó-
riáját. […]