Kissné
Kovács Adrienne
Alkotók,
mûvek, korszakok közelhozása
Hogyan
tanítsuk a régi magyar irodalmat? Most e kérdéskörbõl
mindössze egyet, a közelhozást, ennek lehetõségeit,
útjait vizsgálom. Ma a középiskolás diák
nem feltétlenül tudja, hogy szüksége van az irodalomra.
Hát még a régi korok irodalmára! Annál
inkább érdemes foglalkoznunk vele!
Megdöbbentõ élményben volt
részem a Magyartanárok Egyesületének március
9-i rendezvényén (OSZK). Az egyik elõadó saját
drámai kérdésfeltevésére «Lehet-e
még irodalmat tanítani?» hosszasan taglalta, miért
lehetetlen; és legjobb, amit tehetünk, ha lassítjuk az
irodalomtanítás «kihalásának» folyamatát…
Lehet-e irodalmat tanítani? Én máshogyan válaszolok
a kérdésre. Lehet modern irodalmat, lehet régi irodalmat.
Az, hogy a gyerek nem tudja tanulmányai elején, mivégre
is az irodalom, nem baj; de ha mi sem tudjunk, mit kezdjünk vele, akkor
tényleg aktuálisak a fenti tartalmú elõadások.
A régi magyar irodalom világát sok
minden elválasztja diákjainktól. Hogyan lehetséges
ablakot nyitni, hogyan lehet valóban kinyitni számukra? Csakis
közös tanár-diák elmélyüléssel,
közelhozással, «közelléttel.» Ez minden
korszak irodalmára vonatkozhat, de különösen fontosnak
tartom a régi magyar irodalom tanításában. Sok
lehetõség létezik, most sorra veszem azokat, amelyek
a tanítási gyakorlatomban az évek során eredményesnek
bizonyultak. Döntõ, hogy találjunk egy szálat,
amely a diákot éppen ahhoz az alkotáshoz közelíti.
Az életmûvekbõl, mûvekbõl mintegy belülrõl
következik az, hogyan próbálhatunk élõ kapcsolatot
létrehozni pl. egy Balassi-vers és 1519 éves tanítványaink
között.
Diákjaink számára elsõ pillantásra
a régi magyar irodalom tanulmányozása nem tûnik
másnak, mint birkózásnak a szöveggel. Jó,
ha ezt tudjuk. Ha érdekessé tesszük, tudatosítjuk
azt, hogy egy-egy régi vers megismerésével egy korszak
nyelvével is találkozhatunk, a mû lenyomatként
õriz valami egészet a múltból ez is fogékonnyá
teheti õket. Mindjárt érdekesebb nekik Balassi verse,
ha idejekorán megtudják, mit jelentett a XVI. századi
nyelvben a «mezõn széllel járnak,» «arcul
reá térvén» és sok más kifejezés.
Az már igazán rajtunk múlik, hogy száraz-felsorolásszerûen
vagy máshogyan adjuk elõ.
A gyerekek szeretik, ha van valami feltárható
«rejtély» az alkotásban. Szívesen megkeresik
ugyanitt a Minél távolabbi a korszak, annál
közelebb kell hozni a gyerekekhez. A kép mindig segít.
Nincs emlékezetesebb, mint amikor valaki értõ módon
bevezet minket egy kép világába. Próbáljuk
ezt tudásunk-tehetségünk legjavával megadni tanítványainknak.
A közelkerülés után jöhet a szöveg mélyebb
vizsgálata! A Balassi-arcképet együtt szoktuk megnézni
a legapróbb részletekig. Amit csak lehet, szemléltetek.
Az építészeti iskolások (a budapesti Schulek
Frigyes Szakközépiskolában tanítok) nagyon szeretik
nézegetni a Corvina-lapokat, a kinagyított hasonmásokon
még épületrészeket, díszítményeket
is felfedeznek. Ha a mai gyereket elsõsorban a kép érdekli,
akkor ezen át kell közelíteni. Mutassuk meg, amit csak
lehet.
Engem még sohasem hagyott cserben a kéziratok-hasonmások
közeli megmutatásának hatása. Az írásra
figyelnek. Hadd betûzzék a kéziratokat! Gyûjtöm
a hasonmásokat, szinte minden órán lenne mit megmutatni
(nincs mindig idõ). A régieknél különösen
fontos, hogy éljünk azzal a hatással, amit én a
kézírás erejének nevezek. (Sosem tudhatjuk, épp
mi fogja meg a diákokat. Az Az egyéniség, az életfordulatok,
az alkotók fiatalkori élményei általában
érdekesek lehetnek a tanítványoknak.
Számomra is tanulsággal szolgált,
hogy egy-egy korszakot ismételve, érettségire készülve
a 1819 éves tanítványoknak mi mindent lehet még
elmondani, ha más szinten, máshogyan, más megközelítéssel
gondoljuk át a számukra 15 évesen megismerteket. (Kikeresték
az összes javasolt Balassi-motívumot. Nem gondoltam volna, örültem.)
Ha az ismétlés más szintû és szempontú,
már nem volt hiábavaló az órát megtartani.
Az «ablaknyitogatásnak» nagy-nagy
szerepe van. Balassi és Zrínyi a középiskolai anyag?
Kit lehet/lehetne még becsempészni vagy legalább felhívni
rá a figyelmet? Bornemisza és Pázmány magától
adódik. De én még Lépes Bálint említésének
lehetõségét is megkeresem a tanításban.
(Stilisztikai példatáramban gyakran idézek kevéssé
ismert szerzõket. Legalább hallják a nevüket és
mûveik egy-egy részletét.)
Azt tapasztaltam, hogy nagyszabású mûveknél
az volt a legeredményesebb, ha egy pici részlettel kezdtem,
vagy arra irányítottam már a kezdet kezdetén
a figyelmüket. Egy-egy kifejezésre ha nem túlzás:
mikroszkopikus közelséggel tekintve még képesek
rácsodálkozni a gyerekek. Sok példám van a
Látom, igazán szolgáltam istenemet,
Hogy ma megláthatom én
jobbik lelkemet,
Meggyõzetett gyõzte
gyõzödelmeseket
Azért én elõdben
viszem rab fejemet.
Ha épp ezekkel a sorokkal
sikerül a diákot közel hozni, akkor jöhetnek a nagyobb
kérdések. Jöhet maga az eposz.
A tanítványaim jó
rajzosok és értenek az építészettörténethez.
Vétek volna készen adni nekik, amibõl szívesen
felkészülnek, aminek szívesen utánanéznek.
Minden korszakbevezetõ órán az övék a fõszerep,
mert idõben elõkészítem, megbeszélem velük,
ki mirõl, melyik építészeti, képzõmûvészeti
alkotásról szeretne beszélni. A reneszánsz és
a barokk kort is így vezetjük be. Mivel szívesen rajzolnak
a gyerekek, sok rajzot, szépirodalmi illusztrációt,
címlaptervet õrzök. A végvári életrõl
különösen szép munkáik is vannak.
Janus Pannonius búcsúversének
több fordítását is el szoktuk olvasni. Minden visszapillantásban
van valami költõi egyszer ezt találtam mondani,
és a tanítványok megjegyezték.
A búcsúteli visszanézés más, mint az
egyszerû körbetekintés. Ha ezt megéreztetjük
velük, már nem volt hiábavaló az óránk.
Hogyan lehet a szûkös
tananyagot tágítani, többet elolvastatni? Ennek is sok
útja van. Egy közülük: korábban megkapott lista
alapján több Balassi-verset elolvasnak/elolvashatnak a gyerekek.
Órán késõbb idézek belõlük;
akkor kitalálhatják, felismerhetik.
Szoktam az elsõsöknek
a corvinák azonosításáról, visszavásárlásról,
a visszakerülés kalandjairól mesélni (pl. egyik
corvinánk azonosítása a visegrádi tájkép
alapján egy iniciálén). Érdekli a gyerekeket,
hány hiteles corvina van a világon, Magyarországon.
Mivel korszakokon ível
át, amit tanítunk, nem baj, ha késõbbi alkotókat
is segítségül hívunk. Ki kitõl tanult? Ki
kit tart szellemi elõdjének? Késõbbi klasszikusaink
közül ki kit szeretett a régiekbõl? Ady Csokonai-szeretete,
Babits Zrínyi-verse, Juhász Gyula, Áprily Lajos régi
költõket megidézõ versei mind-mind segítõtársaink
lehetnek.
Egy-egy «közelhozó»
megoldásunk beválhat késõbbi évszázadok
irodalmának tanításában is. Pl. Csokonai költészete
kapcsán a korabeli diákköltészetrõl érdemes
beszélnünk és néhány fénymásolt
lapot kézbe adnunk Bán Imre Julow Viktor Múlt és jelen. Még
azt is elmondhatjuk minden évben, hogy kik kapták a Balassi-emlékkardot,
a díj mit jelképez, és felolvashatunk a díjazott
mûveibõl egy kis részletet.
Amit itt felsoroltam, összeszedtem,
része napi munkámnak; mindannyian megküzdünk azért,
ami végül eredményessé válik. Ha lehet,
sokféleképpen, mindig egy kicsit máshogyan
amíg bírjuk energiával.