Klaniczay Tibor
Meghalt Horváth János akadémikus
Horváth János, a Magyar Tudományos Akadémia rendes
tagja, Kossuth-díjas irodalomtörténész, nyugalmazott
egyetemi tanár, életének 83. évében, március
9-én elhunyt.
A kiváló tudóst
a Magyar Tudományos Akadémia és a Budapesti Eötvös
Loránd Tudományegyetem saját halottjának tekinti.
Temetése március
14-én, kedd délután 3 órakor lesz a Farkasréti
temetõben. (MTI)
Horváth János halálával
a magyar irodalomtudomány egyik legnagyobb alakja távozott
el tudományos életünkbõl: Hat évtizedet
felölelõ tanári és tudós munkássága
a magyar irodalomtörténet-írás történetének
egyik kimagasló, maradandó fejezete. Közvetlen folytatója
és betetõzõje volt azoknak a tudományos törekvéseknek,
melyeknek a nemzeti szempontú irodalomtörténet-írás
megalapítójától, Toldy Ferenctõl kezdve
Gyulai Pálon és a századforduló olyan neves tudósain,
mint Riedl Frigyesen vagy Négyesy Lászlón át
annyi értékes munkása volt. Horváth János
a mérhetetlenül megnõtt ismeretanyag új, de egyben
minõségileg is, elméletileg is messze magasabb rendû
szintézisére törekedett, s a magyar irodalom egész
fejlõdésérõl, minden korszakáról
átgondolt, eredeti tudományos koncepciót századunkban
eddig egyedül õ alkotott.
A magyar irodalomtörténet rendszeres tárgyalásában ugyan csak a XVI. század második feléig jutott el három kitûnõ kötettel (A magyar irodalmi mûveltség kezdetei, 1931; A magyar irodalmi mûveltség megoszlása, 1935; A reformáció jegyében, 1953), nagyszámú többi könyvében és tanulmányában azonban irodalmunk további korszakairól és nagy alkotóiról is kirajzolódnak rendszerezésének körvonalai, alaptételei. Az olyan kimagasló mûvek, mint A magyar irodalmi népiesség Faluditól Petõfiig (1927), vagy Petõfi Sándor ról szóló hatalmas monográfiája (1922), valamint legjelentõsebb tanulmányainak monumentális összefoglaló kötete (Tanulmányok, 1956), szinte hézagmentesen elénk tárják azt a fejlõdésrajzot, melyet a magyar irodalom egészérõl elvi alapon állva és következetes módszert megvalósítva kialakított.
Horváth János félbemaradtan is a teljességet sejtetõ és elõrevetítõ szintézisében a magyar irodalomra vonatkozó ismereteink páratlan gyûjteménye áll elõttünk. A magyar irodalom nemzeti sajátságainak, nyilvánvaló és rejtett szépségeinek nem volt még nálánál fogékonyabb kutatója. Igaz, tudományos érdeklõdése a kortársaira már kevésbe terjed ki, s bár Ady Endrének nemcsak barátja, hanem költõi újításainak megértõje és egyik elsõ méltánylója volt, irodalmunknak a XX. század elején kibontakozó új nagy fellendülése, történetének egyik fénykora már kívül marad rendszerezésének keretein. Õ mindvégig a Petõfiben és Aranyban tetõzõdõ úgynevezett nemzeti klasszicizmusban látta Gyulai Pált követve a magyar irodalmi fejlõdés legnagyobb eredményét, s minden addigi értékes irodalmi törekvés összegezését. Ezen a felfogásán, mely meghatározta egész irodalomszemléletét, Ady, Móricz, József Attila és a többiek munkássága után már túlhaladt az idõ; a magyar irodalomról alkotott mai képünk már nem épülhet csak a Horváth János elõtti irodalom jelenségeire, épp olyan szerves a hozzánk a legközelebb álló része annak az az irodalom, mely Horváth János munkásságával egy idõben született, virágzott s jutott el új magaslatra. Horváth János munkáit ezért úgy tekintjük, mint a magyar irodalom régebbi klasszikus korszakának, jórészt ama korszak szemléletén alapuló, de az újabb tudományos módszereket is messzemenõen értékesítõ összegezését. Egy nagy korszak utolsó képviselõje õ, aki a legigényesebb tudományos színvonalon nyújtja át az utána következõnek mindazt, amit a saját kora és elõdei irodalmáról mondani tudott.
Horváth János életmûve azonban nemcsak kiemelkedõ monumentuma, hanem korunk tudománya, a marxistaleninista irodalomtörténet-írás számára is a biztos ítéletek, igaz megállapítások, ösztönzõ gondolatok gazdag forrása. Mûvei nemcsak eddig neveltek nemzedékeket a magyar irodalom szeretetére és vizsgálatára, hanem ezután is tanítani fognak eredményeikkel, módszerük maradandó értékeivel. Tanultak és a jövõben is tanulni fognak tõle a magyar irodalom marxista szellemben dolgozó kutatói; nagy többségükben amúgy is tanítványai, illetõleg e tanítványok tanítványai közül kerültek ki. A tanulás azonban nem utánzás, ezt a felismerést Horváth János példája, saját mestereihez való viszonya is igazolja. Mik&e