Korompay H. János
Horváth János és Margitta *
Idén ünnepeltük Horváth János születésének
120. évfordulóját. Ez alkalomból június
24-én a Magyar Tudományos Akadémia Irodalomtudományi
Intézete megkoszorúzta azt az emléktáblát,
amely Budapesten, a Bocskai út 27. szám alatti ház falán
található: a kezdetben az Eötvös-Collegiumban, majd
egy negyedszázadon át a Pázmány Péter
Tudományegyetemen tanító Horváth János
itt töltötte életének utolsó évtizedeit.
1961. március 9-én halt meg és a Farkasréti temetõben
nyugszik, egykori tanítványa, majd haláláig barátja,
Kodály Zoltán szomszédságában. Nem teljesült
az, ami egyik fiatalkori, kéziratban és ismeretlenségben
maradt versében olvasható: «Temessetek otthon.»
Ez a két szó hallatlan egyszerûséggel és
tömörséggel nevezi meg életének egyik legfõbb
energiaforrását és vonzerejét, s köti össze
a kezdõ- és zárópontot, a margittai templom falán
és a Bocskai úti házon lévõ emléktáblát.
Jelképes az is, hogy a templom kertjében azoknak szobra veszi
körül, akikrõl könyvet írt: Petõfinek
egész költészetérõl, Adynak pedig pályakezdésérõl.
A Petõfi-monográfia egy része Margittán született,
Ady személyesen is járt itt. S az irodalomtörténész-tanítvány
Orosz Lászlót idézve folytathatjuk, aki az idei évfordulóra
emlékezve Kecskemét, Kodály szülõvárosa
könyvtárában mutatta be õt, a következõképpen:
«Jelképesnek tarthatjuk, hogy századunk legnagyobb magyar
irodalomtörténésze egy évvel volt fiatalabb Adynál,
egy évvel idõsebb Móricznál. Adynak földije
is volt: szülõhelye, a Bihar megyei Margitta mintegy 35 kilométerre
esik a szilágysági Érmindszenttõl. […] Földije
volt annak a magyar költõnek, akinek mûvét, eszményeit,
ízlését, nyelvét legközelebb érezte
magához: a szintén bihari, nagyszalontai Arany Jánosnak.»
Ahhoz, hogy megkíséreljük
értelmezni Horváth János idézett verssorát,
mindenekelõtt észre kell vennünk a paradoxont: a «Temessetek
otthon» látszólag másokhoz fordul, valójában
azonban írásakor magának, ma pedig nekünk tett
vallomás. Akkor, amikor 1961-ben Budapesten búcsúztatták,
Margittán is szólt a harang. Ma az õ szülõhelyén
szeretném azt megvilágítani, hogy milyen volt a kapcsolat
a város és szülötte között; mi mindent
köszönhetett Horváth János Margittának?
Az otthon legelõször
is nagy családot jelentett számára, konkrét és
átvitt értelemben egyaránt. Édesapja, Horváth
József Sarkadon született 1822-ben, s második volt az
ottani szûcsmester hét gyermeke között. Fiának
visszaemlékezése szerint «1835 tavaszától
1840 nyaráig a szalontai algimnáziumban tanult. Ez idõre
esik megismerkedése Arany Jánossal, ki rövid színészi
pályafutása után hazatérvén, 1836 õszétõl
fogva harmadfél éven át korrektorként mûködött
ugyanott, azután tudvalevõleg jegyzõírnok lett,
1840 tavaszán pedig másodjegyzõ. […] ismeretségük
ebbõl az idõbõl származott.» Horváth
József 1840-tõl a debreceni gimnáziumban tanult tovább,
ahol Szilágyi Istvánnal, Arany volt osztálytársával
is megismerkedett. Iskolái után Margittán kezdett el
tanítani, majd rövid érbogyoszlói jegyzõség
után került vissza Margittára, ahol csaknem 50 évig
töltötte be ugyanezt a tisztséget. 1861-ben újra
életre hívta a reformkorban megalapított, de a szabadságharc
után sokáig nem mûködõ olvasó egyletet,
s a könyvtár számára ezek már Horváth
József szavai Arany Jánost, «mint ifjúkori
ismerõsét bizalmasan felkérte kiszemelésére
annak, hogy mely könyvek kitõl lennének vásárlandók?
Erre Arany János saját kezûleg írott könyvjegyzéket
küldött azon ajánlattal, hogy a könyvek Pfeifer Nándor
pesti könyvárusnál 10% leengedéssel és részletes
törlesztés mellett vásárolhatók, aminthogy
azután több éveken át onnan történt
a vásárlás. Így jött kapcsolatba Arany János
halhatatlan neve a margittai egyleti könyvtár alapításával.»
Eddig az idézet az 1897-ben meghalt margittai jegyzõ emlékezésébõl,
amelyet fia tett közzé Horváth Józsefnek
öt gyermeke volt, amikor fiatalon meghalt feleségének
húgával, Galgóczi Juliannával kötötte
második házasságát, s ebbõl újabb
kilenc gyermeke született. Közülük János a hetedik
volt. Két bátyja, Lajos, majd Péter követte apját
a jegyzõségben; Margit húga pedig, akit még ismerhettünk,
szóban és hosszú, részletes, páratlan
memóriáról és beleérzõ képességrõl
tanúskodó leveleiben elevenítette fel a régi
emlékeket, a családról és a szokásokról,
az iskoláról és a tanárokról (általa
tudjuk a hajdani margittai rektorok, Dobó Gyula, majd Kántor
Péter nevét), a gyermekkori betlehemezésrõl (amelynek
szövegét is leírta), a szokásokról és
az ismerõsökrõl, a játékokról és
a vendégekrõl. Péter egyik fia volt ifjabb Horváth
János, aki református lelkészként szolgált
elõbb Nagykakucson, majd Érbogyoszlóban, nagyapja elsõ
jegyzõsége színhelyén, s aki két évvel
ezelõtt halt meg.
Horváth János,
amikor élete végén Keresztury Dezsõ életrajzi
adatokat kért tõle a Magyar Irodalomi Lexikon számára,
ezzel kezdte levelét: «Margittán a ref. elemi iskolában
a tanítónk szinte túlzásig nyelvtanozott; elemeztünk
rogyásig. Még a szakvizsgámon is abból éltem.
Szenczi Molnár zsoltáraiból sokat megtanultunk könyv
nélkül, s minden reggel, elébb templomba menve, énekeltük.
Temetéseken is végig kántáltuk a várost
a gyászháztól a temetõig. Egész versritmikai
tudományomban az adta meg a tapasztalati, élményi alapot.»
Elemi iskola és egyetem,
zsoltár és verstan így kapcsolódott össze
az öregkori visszatekintésben. Sõt, amikor az 1950-es
évek elején Voinovich Géza megjelentette Arany János
verseinek akkor legkorszerûbb kiadását, Horváth
János hozzá írt levele
De mi haszna! mindhiába!
Nincs orvosság patikába,
Széles mezõn, drága
kertben,
Vagy más helyen,
Ami neki szõrt neveljen.
Arany vette észre
Horváth János «e sorokban a következõ
református halottas ének frazeológiáját
kevergeti:
Nincs orvosság halál ellen,
Patikában, vagy más
helyen,
Széles mezõn, drága
kertben
Oly fû nincsen,
Haláltól, amely
megmentsen.
Iskolás koromban
folytatódik a levél temetésekkor magam is fújtam
ezt Margitta ut- A reáliskola elsõ
és négy felsõ osztályát Horváth
János Körmöcbányán végezte el, a közbülsõ
hármat Debrecenben. A körmöcbányai lakosság
sokat segített Bogyoszlónak egy pusztító tûzvész
után: ez magyarázza a kapcsolatot. A debreceni tanulmányokat
hegedûtanulás és a Kántus énekóráin
való részvétel egészítette ki: «sok
szép éneket (fõkép a Vitéz Mihályéit)
ott hallottam és jegyeztem meg» hangzik errõl
az emlékezés. A tanévek végén jutalmul
kapott körmöci aranyakat édesapja õrizte meg, s küldte
el fiának, mikor õ Arany összes mûveit vásárolta
meg, ezzel a megjegyzéssel: «Küldöm az aranyakat Aranyra.»
A margittai születés,
a család, az iskola, a zsoltár egy tudós tanár
személyiségének alapjait teremtette meg, és egész
életében, életmûvében irányadóként
és változatlan erõvel hatott. Maga az itt tanult nyelv,
ez a «csodálatos hangjelenség» ilyen szavakra ihlette:
«Por és hamu mind, kik egykoron beszélték: õ
él s tud a halottakról; idõben, térben millióknak
volt alkalmi, rész-tulajdona: s idõben-térben, változva,
osztva, egy és ugyanaz maradt; kiszolgált minden egyéni
gondolatot, érzést és szándékot, de a
maga rejtett törvényeivel folyvást lelki közösség
megteremtésén munkált s jelképe lett annak.»
Horváth János arra biztatta egyetemi hallgatóit, hogy
õrizzék meg szülõföldjük nyelvjárásának
érdekességét és kiejtésének szépségét.
Maga is ízesen beszélt, s ez, tanítványi visszaemlékezés
szerint, «utánozhatatlan egyéni varázst adott
elõadásainak». Eötvös-kollégiumbeli
tanítványával, késõbb közeli barátjával,
a Zalából jött nyelvtudós Pais Dezsõvel
arról évõdött, hogy Bihar vagy Zala adott-e több
nagy embert a magyarságnak, s arról, hogy valóban eperfa
szerepel-e a Világszemlélete,
erkölcsi ideálja az otthon látottak, hallottak és
olvasottak szilárd alapjain nyugszik. Szekfû Gyulának,
a frissen kinevezett egyetemi tanárnak ezt írta levelében:
«Egy kötelességünk azonban eltagadhatatlan: tovább
adni azt, amit szerencsésebb helyheztetésünkben másoktól
kaptunk; az nem a mi személyes tulajdonunk. És hiába
érzi az ember, hogy õ méltatlan letéteményese
ilyen vagy olyan feladatnak: a rendeltetés felismerése adjon
hozzá erkölcsi erõt. Egyik kezével minden jóravaló
ember valaki másét fogja a múltban, s érzi benne
a biztatást; a másik kezét pedig kinyújtja, s
várja, hogy általa a lánc tovább folytatódjék.
Belefogózni a múltba, de zsebre dugni a másik kezünket:
azt jelentené, hogy cserben hagytuk elõdeinket, megcsaltuk
a holtak reménységeit. Nekem ez régi érzésem,
s talán nem is csináltam volna soha semmit, ha a néhaiakra
nem gondolnék.»
Ez a néhaiakra gondolás
nemcsak abban az irodalomtörténetben nyilatkozott meg, amellyel
foglalkozott, hanem abban is, ahogyan mûvelte azt. Az otthonhoz való
ragaszkodás jeleként választotta írói
álnévül a Elsõ fennmaradt levele
az a József-napi köszöntés, amelyet édesapjának
írt. Budapestrõl, Párizsból, ahová egyetemista
korában ösztöndíjas útra mehetett, a harctérrõl
és mindenhonnan, rendszeresen levelezett a család tagjaival,
még akkor is, amikor 1920 és 1922 között nem volt
postai összeköttetés Budapest és Margitta között:
ekkor Bécsen és Németországon át találták
meg egymást. Volt iskolatársával, a margittai Török
Vincével, aki 50 éven át lelkész volt Karcagon,
haláláig megmaradt a levélbeli kapcsolat. Doktori értekezését
édesanyjának dedikálta; Margit húgának
pedig az õ válogatásában megjelent nagyszabású
szöveggyûjteményt, a A szünidõben és
szüretkor gyakran utazott haza, olykor barátaival is: Szabó
Miklóssal, aki késõbb az Eötvös-Collegium
igazgatója lett, Szilágyi Sándorral, Koczogh Andrással,
egyetemi diáktársával és tanárkollégájával,
s 1911 nyarán Adyval. Hogyan jött létre ez a kapcsolat,
mi volt az elõzménye ennek a barátságnak?
Horváth János Elõször Párizsból
üdvözölte, 1910 februárjában, «Kedves,
jó barátom»-nak szólítva Horváth
Jánost, és betegségérõl panaszkodott.
Hosszú választ kapott, ilyen részletekkel: «Jólesett,
hogy jóbarátodnak szólítottál, mert én
csakugyan annak éreztem magamat a legelsõ pillanattól
kezdve, mikor költészeted eredetiségét s benne
egész életedet, egyéniségedet megértettem
[…] Én hiszem, remélem, követelem, hogy légy jókedvû,
egészséges, életerõs. Tudj nagyokat aludni, este
10-tõl reggel 10-ig. Micsoda boldogság volna az nekem s barátaimnak,
ha egyszer azt hallanám, hogy jól érzed magad!»
«Kedves, jó Barátom
válaszolta még ugyanabban a hónapban Ady ,
leveled nagyon jó idõben jött. Használt az én
majdnem reménytelen állapotomnak. Ezek, az ilyen szép
gesztusok, tartják még bennem a lelket.» Horváth
János legközelebb (1910 áprilisában) már
hazahívta a költõt: «Földobott kõ, hullj
vissza közénk mennél elõbb!»
Kettejük barátságának
emléke az az arckép is, amelyet Ady adott, a következõ
szöveggel: «Az én irodalom-történetíró
kedves, jó Horváth Jánosomnak, Bpest, 1910. nov. 4.
Ady». Ez a kép a dolgozószoba falára került,
Deák Ferenc és Gyulai Pál, valamint Horváth József
mellé, akik mellett még Nagyvárad képe látható.
Hasonló baráti gesztus volt az is, hogy Ady az 1910-ben megjelent
Horváth János hagyatékában
fennmaradt egy 1911. augusztus 19-én, «Horváth János
professzor, Margitta» címzéssel feladott távirat.
Szövege a következõ: «Egy órakor Zilahról
érkezem Ady.» Néhány napot töltöttek
itt együtt, s innen való
cáin végig. Onnan emlékszem rá.» Ez az
énekszöveg az «Én Istenem, benned bízom…»
kezdetû, 406. (itt 325.) számú dícséret
egyik versszaka, amely jól példázza azt, hogy a gyermekkori
emlék hogyan függ össze Arany János költészetének
kutatásával, egyszersmind ez utóbbinak egyik jelentõs
forrását közvetítve.
Nincs szebb az Õsz kiszimatánál,
Õszi éneknél
nincs szebb ének,
Altató nótája
a vérnek,
S az istennek nincs jobb dalosa,
Mint az ifjú és
õszi féreg,
Mely szól: «hihu,
megyünk, megyünk.» […]
Hihu, hihu, jaj már a
Nyárnak,
hihu, megyünk, megyünk,
Oltsátok el a nagy lángokat,
Szeressetek még egy utolsót,
Még szól a mi víg
énekünk:
Hihu, hihu,
Az Élet oly hiú,
Megyünk, megyünk, megyünk.
Ady így emlékezett
meg látogatásáról, amelynek során megtapasztalhatta
mindazt, amelyet a vendéglátó otthon nyújthatott
neki: «Bár maradtam volna Margittán, ahol olyan kedves,
jó volt minden. […] Add át kézcsókjaimat, meleg,
hálás üdvözleteimet. Töltök én még
egy hetet Margittán. Szeretõ Adyd.» Horváth János
nem sokkal késõbb viszonozta a látogatást: õ
is fölkereste Adyékat Érmindszenten, Ady viszont már
nem jött többet Margittára.
Nem tudjuk pontosan, hogyan ért
véget ez a barátság: kölcsönösen nagyrabecsülték
egymást, de útjaik mégis különváltak.
Különbözõ egyéniségük, életmódjuk,
erkölcsi és világnézeti felfogásuk önmagában
nem magyarázza ezt; félreértések is hozzájárulhattak
az eltávolodáshoz, s a világháború, amelyben
Horváth János három év frontszolgálatra
ment, végleg elsodorta õket egymástól. Ady már
nem élt akkor, amikor Horváth János a Kommün után,
1919 õszétõl 1920 májusáig ismét
Margittán volt, s amikor visszafelé már õrizték
az új országhatárt. Családjával együtt
szöknie kellett, hazulról haza. Késõbb, 1922-tõl,
mikor már megint lehetett, minden nyáron meglátogatta
Margittát, utoljára 1937-ben. Közben, 1933-ban, az egyetemen
már Adyról tartott elõadást.
A két egykori barát,
a költõ és irodalomtörténetírója
annak a margittai templomnak kertjében találkoztak ismét,
most már elválaszthatatlanul, ahol Horváth János
az 1910-edik esztendõt, Adynak írt levele szerint, a következõ
énekkel fejezte be: «Ismét egyik esztendeje, Istentõl
kimért ideje Telék el a mulandóságnak»;
«Elmúlt vége, mint kezdete, Már van csak emlékezete.»
Mindehhez csak azt tehetjük
hozzá: nagyon fontos, hogy ez az emlékezet megmaradjon. Irodalomtörténet,
1999, 160165.