VISSZHANG
Németh
G. Béla
Szép
magyar kiállítás Münchenben
Márai Sándorról
Az egyetemiek
Münchenbõl meghívtak, tartanék Márairól
egyórás elõadást egy hatvan-hetven érdeklõdõt
befogadó teremben. Jól számoltak, a terem megtelt, s
alig rekedt valaki kívül. Kérdések követték
az elõadást, mert sokan már olvasták a
Zendülõk német
fordításban most megjelent kötetét
(Die jungen Rebellen) ,
s láthatólag tetszéssel fogadták. Errõl
azonban itt nem érdemes hosszan szólni: Márait a jelentõs
európai írók közé számítják
immár ott is.
A föltett kérdések annál érdekesebbek,
például az, hogy mit jelentett Márai számára
a sokszor emlegetett emberi autonómia.
Ámde nem errõl az összejövetelrõl,
hanem az elõtte megnyitott kiállításról
volna különösen hasznos beszámolni. Három szempontból
is. Az elsõ az, hogy a város mûvelõdési
vezetése minden hónapra-hétre kis füzetet ad ki
a következõ hétre-hónapra az akkor látható
kiállításokról, elõadásokról,
s ezt ingyen terjesztik.
Az egyik legelõkelõbb s legnagyobb szállodában,
az érseki dóm mellett, egy harminc méteres folyosón
mutatták be képekkel Márai Sándort és
mûveit. A kiállítás mind formájában,
mind tartalmában szolidan elegáns és kitûnõen
tájékozott. Sajátos módszerrel az egyes
egymástól mintegy négy-öt centiméterre elhelyezett
lapokat láthatatlanul erõsítették a falra.
Minden képnek mintegy három-négy centiméteres
fehér keretet hagytak. Az indító lap tömören
elmondja az író életútját. A gyerekkor,
a család röviden, az írói indulás, alkotásaira
támaszkodva, egy-másfél mondatos jól fogalmazott
találó jellemzéssel.
Életútjának állomásai
Német- s Franciaországban, majd idehaza. Viszonylag kevés
a társas kép, de azok jól megválogatottak. S
kevés a tõle vett hosszabb szöveg is, ám az nem
kis értésrõl tanúskodó. A demokratikus
polgár, a maga autonómiáját megtartó,
megvédõ ember szövegei.
Az értésnek a készítõk
részérõl tán legfrappánsabb példája
az egyik utolsó, s tán a legnagyobbra kinagyított kép.
Illyés biztató mosollyal szorongat kezet a kórházban
Máraival. Nyilván nem a gyógyulás reményének
szól ez, hanem amirõl a látogatás óráján
beszélgettek. Márai arca inkább fáradtan megadó,
mint bizakodó. A háború után egy-másfél
esztendõvel vagyunk. Illyés a Válaszban be is számolt
látogatásáról, de beszélgetésük
tárgyáról és hangulatáról nem.
Úgy látszik, Illyés erõsebb volt, õ
volt a nagy kiváró , Márai viszont nehezen viselte
az elviselhetetlent.
(Mindenesetre jó tudni, hogy hasonló típusú
kiállítás nálunk is egyre többször
látható, amely nem a kiállítás készítõjét
hivatott dicsérni, bemutatni, hanem azt, akit igyekszik a feledéstõl
megóvni, az érdeklõdés körébe állítani,
vagy éppen abba visszahozni.
*
Másnap
egy Kosztolányi-szemináriumon vettem részt: a
Kulcs címû
novellát elemezték.
A tíz-tizenkét hallgató mellett a városból
is jött néhány fiatal. Mint mondták, szeretnek
Magyarországra jönni nyáron, s igyekszenek a nyelvbõl
is, a mûvelõdésbõl és a szokásokból
is minél többet megismerni, megérteni.