HORVÁTH JÁNOS ÉS A z EÖTVÖS KOLLÉGIUM
Nemrégiben […]felhívtam a figyelmet arra, hogy a kollégium elsõ magyar tanára Péterfy Jenõ volt (†1899. nov.), és hogy Horváth János korabeli jegyzeteiben s indexében Heinrich Gusztávnál sokkal nagyobb helyet kap […] a komparatistának is kitûnõ Alexander Bernát, akit ma inkább filozófusként tartunk számon, és a ritkán emlegetett Becker Fülöp Ágost romanista. Bár az Eötvös Kollégiumba való felvételkor Horváthot Gyulai, Beöthy, Becker is valóban elismerõ szavakkal ajánlotta, 1917-ben, amikor B. G. úr [Bartoniek Géza] a VKM államtitkárának ír Horváth János immár hároméves, derekas frontszolgálat utáni felmentése tárgyában, mégis Péterfyt idézi: «Tehetségére jó Péterfy Jenõ figyelmeztetett. Azt mondta: erre vigyázni kell, ez valaki. Tréfásan kis Gyulai Pálnak szerette nevezni.»
De térjünk vissza az Eötvös Kollégium sajátos determináló hatásaihoz. Ezek között az alapvetõ faktor az, hogy a XIX. század végének, a XX. század elejének erõsen germanista orientálódásával szemben az Eötvös Kollégium kezdettõl fogva francia orientációjú volt, francia tanára kezdettõl volt a kollégiumnak. Külön is érdemes megemlíteni a legkiválóbbat […] a magyarul tökéletesen megtanult, a magyarságnak sok jó szolgálatot tett […] Aurélien Sauvageot-t kollégiumi nyelven: Sóvágót. Kollégiumi tanársága idején különben Horváth János a magyar mellett francia irodalmat is tanított egy ideig. A francia irodalomban való jártasság hozzátartozott a szellemi eleganciához, a magyar és finnugor nyelvész Gombocz Zoltánnak például a kisujjában volt a francia irodalom, a magyarfrancia szak volt kb. 192830-ig a par excellence Eötvös-kollégista szak. De […] ez a francia orientáció nem egyszerûen Habsburg-, németellenes divat volt, hanem társadalmi: demokratikus tartalmú politikai ellenzékiség is. […]
Ez a franciásan demokratikus, szabad és egyenlõségi légkör fõbb vonásaiban már Horváth János kollégistává «kinevezése» elõtt (így mondták akkor: kinevezés) kialakult. Feltehetõleg az elsõ kurátor, báró Eötvös Loránd (Eötvös József fia), Bartoniek Géza igazgató és a Nyugatot járt, az École Normale Supérieure-t megismert tanárok sugallatára. A kollégisták bizonyos önkormányzattal rendelkeztek: az önigazgatási szerv élén állt a családapák-családanyák által titkos szavazással választott elnök, aki azonban nem elnöki rendszerben kormányzott, csak a családapagyûlés egyetértésével járhatott el, bármikor elmozdítható volt. Õ képviselte a kollégiumi tagságot a vezetõséggel szemben, õ közölte a tagsággal a vezetõség utasítását, de forradalmi lépésre például a vacsora egyetemes visszautasítására csak a családapákkal való tanácskozás után szánhatta el magát. Ennek az önkormányzatnak keretében azonban mindenki egyenjogú volt, még az inkább hagyományból hangoskodó diskriminációk ellenére például, hogy: «A gólya nem ember» a gólyák is. A családon belül közfelkiáltással akár a családapát is le lehetett húzni. (Ismerik még, hogy mi az a ,,lehúzás»?) A családapagyûlés által gyakorolt törvényhozó és végrehajtó hatalom természetesen nem korlátozta az egyéni kedvteléseket, õrültségeket, kiruccanásokat, kalandokat, utcai csínytevéseket stb. mindezeknek becsületbeli feltétele volt azonban (különösen régebben), hogy reggel, ha papucsban, ha hálóingben, ha katzenjammerrel, ha kimerülten, de nyolc óráig a reggelinél meg kellett jelenni.
Horváth János, aki egy kissé idõsen, csak másodévesen pályázta meg a felvételt (1899. július 3-án «nevezték ki») így kezdettõl már a «tanár urak» rendjéhez tartozott , nem tûnt ugyan ki a szabadosságokkal úgy, mint például Szabó Dezsõ, Laczkó Géza, Balázs Béla stb. , de nem is vonta ki magát a közösségi rituális mókákból, mulatságokból. 1901-ben azonban két évre Párizsba ment ösztöndíjjal, s mikor hazajött, 1903 júliusától mint említettem kollégiumi tanár lett.
Horváthnak drága kincsként megmaradt egyik noteszában ott van a hozzá magyarra vagy franciára beosztott tizenkét negyedéves kollégista névsora (nyilván 1903-ban), köztük Gombocz (nem Zoltán, a «dögész» Endre), Kodály, Szekfû, Zemplén (Géza, késõbb híres mûegyetemi professzor)... Nos, ezek 1900-ban lettek kollégistákká, Horváth János negyedéves tanár úr volt, amikor õk gólyák kollégiumi etika szerint teljesen egyenjogúak. És mégis, bár Kodály négy, Szekfû három, Szabó Dezsõ pedig (1879-es születésû) mindössze egy évvel fiatalabb Horváthnál, sehol semmi nyoma, hogy ne fogadták volna el Horváthot teljes értékû tudományos vezetõjüknek. […] Ebben a szellemben jellemzi úgy «B. G. úr» 1917-ben Horváth Jánost: «Növendékeinek mindig a legkedvesebb tanár. Sõt barátja.»
A kollégiumi «órákat» azonban ne képzeljük valami «professzor, elõadó kollégista, hallgató» szituációnak. Szerencsére ez a szituáció szinte a Kollégium utolsó óráiig az École Normale-ban látott, az önálló gondolkozásra, a teremtõ-alkotó képességre építõ «szeminárium», helyesebben beszélgetés, vita, beszámoló volt. Nagyon fontos ezeknek a beszélgetéseknek szûk köre: öt-hat embernél ritkán vett rajta részt több; inkább kevesebb, hiszen a kollégium egy-egy évfolyama egészen az utolsó idõkig nem igen haladta meg a 1215 fõt, ebbõl egy-egy szakra 34-nél ritkán jutott több. Legfontosabb jellemzõje ezen «óráknak» a teljes, korlátlan, gyakran a provokációig fokozott véleményszabadság: «mindig távol tartotta magát attól, hogy tekintélyi alapon próbálja ráerõszakolni a felfogását» tanítványaira mondja Pais Dezsõ. Amikor 1921-ben megalakult az Eötvös Kollégium volt tagjainak Szövetsége, a februári elõkészítõ tanácskozáson Horváth elõadást tart ezen a címen: Mi a kollégium ma? ebben elsõsorban a szellemi önállóságot és a «kritikai tudatosságot» hangsúlyozza, mint mondja, «a tankönyvre esküvés nélkül». […]
Nekem természetesen Horváth János nem volt kollégiumi
tanárom, hiszen az 1923. szeptemberi egyetemi tanári kinevezéssel
Horváth úr lemondott a kollégiumi tanárságról
de kezdettõl fogva tanárom volt az egyetemen, s legemlékezetesebb
gesztusa számomra máig az, hogy a vizsgákon (tehát
a második és negyedik év végén) messze
elkerülte saját elõadásainak anyagát, mintha
bántotta volna saját szavainak, gondolatainak visszakérõdzését
hallani. Inkább olyan kérdéseket tett fel, amelyekre
a tényszerû felelet a «nagy Pintérben» vagy
valamelyik kollegájának elõadásában, könyvében
volt s ezt kellett a vizsgázónak önállóan
feldolgozni, és az elolvasott szépirodalomról önálló
véleményt mondania. Erre nagyon kényes volt: hogy egy
irodalmi mûrõl ne kivonatok, hanem olvasmányélménye
alapján beszéljen a hallgató! Bár irodalomtörténésznek
is a legnagyobb volt, az irodalmat legelsõsorban mégis olvasmányként
fogta fel. Elképesztõ agyafúrtsággal fogta rajta
hallgatóját a füllentésen, ha az erõsködött,
hogy olvasta a kérdezett mûvet. A legegyszerûbb csapda
az volt: hol van a szóban forgó könyv a könyvtárban
[…], milyen a formátuma, kötése, a kötés színe
stb. Az idegen véleményeket magabiztosan betáplált
delikvens elkerülhetetlenül lebukott.
Kortárs, 1979, 9193.
Részletek.