Pénzes Balduin
HORVÁTH JÁNOS HAGYATÉKA
Március 9-én, életének 83. évében
meghalt Horváth János, aki tudományos munkásságával
örökre beírta nevét kultúránk történetébe.
Elsõ jelentõs mûve
Ady s a legújabb magyar lyra
volt (1910). Lelkileg ugyan sokkal közelebb állt a csúcspontnak
tartott nemzeti klasszicizmus finom és halkszavú folytatójához,
Vargha Gyulához, mégis Horváth János volt az,
aki a konzervatív kritika részérõl hátat
fordítva az eleve dicsõítés vagy elítélés
harci stallumának csupán irodalmi mérõeszközökkel
lemérte Ady költészetének nyelvi, stiláris,
tartalmi újdonságát, kijelölte korszakos jelentõségét,
megállapítva, hogy éppúgy, mint Petõfi
lírája a KölcseyBajza utánzók negédes
ürességével szemben, Ady mûködése a
PetõfiArany követõinek szokvány-lírájával
szemben új korszakot nyitott.
Petõfirõl rengeteg
anyagot hordott össze eddig az irodalomtörténet. Õ
Petõfi Sándor
(1922) címû könyvében mindezt megrostálta,
saját kutatásaival maga is jócskán gazdagította.
Méltán nyûgözi le az olvasót anyagának
kimeríthetetlen gazdagságával. S ebbõl a gazdag
anyagból kibontakozik egy óriási költõi
fejlõdés, amelyre eddig kevés gondot fordítottak
részben az üstökösi mithosz, részben rövid
élete következtében. E mûbõl kiviláglik,
hogy a zseni sem kész emberként születik, õ is
alá van vetve a fejlõdés törvényeinek, ha
ezt az utat a rövid élet iramában teszi is meg. Mivel
a fejlõdés, az ember és költõ kibontakozása,
lelki síkon történik, a költészet csak ennek
kivetítése, az alkotó lélek legmélyére
irányítja a fényt. De a léleknek nemcsak koronkénti
változását, okait, lefolyását és
eredményeit figyeli, figyeli a költemény keletkezését
is, az ihlet elömlésétõl a koncepcióba és
képbe öltözésen keresztül a strófákba
szabásig és a soronkénti fogalmazásig és
ha tisztán irodalmi szempontjai miatt adós is marad a forradalmár
Petõfi ilyetén való rajzával és értékelésével,
lelkéhez és költészetéhez oly közelbe
visz, mint egyetlen más ilyen tárgyú mû sem. Csak
mellékesen jegyzem meg: nem láttam még embert ennyi
Petõfi-verssel a fejében, s egy-egy sor, egy-egy vers elmondása
évtizedek távolságából is a fülembe
cseng. […]
Nagy irodalomtörténeti
koncepciójának elsõ kötetei:
A magyar irodalmi mûveltség kezdetei és megoszlása
(1931, 1935). E kettõ egy könyv anyagául gyûlt
össze, és csak a munka közben megduzzadó anyag kényszere
hozta a két kötetbe való tagolódást. Kidolgozva
is oly szervesen összetartozik e kettõ, hogy nehézség
nélkül elemezhetjük egy kalap alatt. […]
Harmadik nagy kor-monográfiája,
A reformáció
jegyében (1953),
az elõzõ kettõ folytatása. S ha az elõbbiekben
szinte ismeretlen területeket hódít meg a magyar irodalomismeret
számára, itt avatott kalauzunk lesz egy olyan világban,
amelyben eddig nemigen találtunk ösvényt, az adatok sûrûségébõl
nem láttuk az egészet. Az óriási anyagot, amelynek
összehordásában a szerzõ maga is hatalmas munkát
végzett, magától kínálkozó szilárd
keretbe foglalja össze. Így ismerteti kötete elsõ
részében a Perényiek köré csoportosult írókat,
János király írói környezetét, Nádasdy
csoportját, valamint azokat az írókat, akik az Enyingi
Török családdal voltak kapcsolatban; kötete második
részében a reformáció további során
fellépõ felekezeti megoszlás az osztályozási
szempont.
E keretek közt érthetõvé
lesznek a célok és irányzatok, világossá
a magyar irodalom jelen szakasza, amely a középkori hagyatékra
épült, azt kivirágoztatta és új szellemben
tovább fejlesztette, «a vallás fõuralmát
fenntartva, a tudós deáknyelvet korántsem számûzve,
hatalmas lépést tett az irodalom nemzeti és világias
jellegének kibontása felé». És élõvé
elevenednek a legporosabb írói arcképek, mikor föléjük
hajol. Minket, valamikori hallgatóit, valósággal feltüzesített
egy-egy elõadása, szólott legyen Tinódi Sebestyénrõl
vagy a
Psalmus Hungaricus
írójáról, Vég-Kecskeméti Mihályról,
mert tárgyias, sõt «szakszerû» elõadását
átfûtötte alázatos és szinte áhítatos
meghatódottsága minden iránt, ami a vizsgált
korban a magyar szellemnek bármennyire is együgyû hagyatéka.
Mindezt azok is megérzik, akik, megbirkózva az adatok halmazával,
könyvén át szellemének útját végigjárják.
[…]
Azok, akik nemcsak hírbõl
és nemcsak mûveibõl ismerték, hanem akiknek szerencséjük
volt tanítványaként személyes kapcsolatba kerülni
vele, ifjúságuk legszebb emlékei között õrzik
a Horváth-órák emlékét. Úgy járt-kelt
az irodalom templomában, mint valamely vallás papja az õ
szentélyében, s az õ áhítata átragadt
mindazokra, akik hallgatták. És bizonyos lelki rokonság
köteléke szövõdött közte és tanítványai
közt, amely nem szûnt meg az egyetem padjainak elhagyásával.
Akkor, amikor nem egy órán kongtak az ürességtõl
az elõadói termek, õt mindig sokan hallgatták,
még nem szakosok is. És bár sohasem pózolt, nem
kereste a népszerûséget, minden szónoki sallangot
nélkülözõ, millió apró adatot közlõ,
majdnem szárazon objektív hangja csupán a belsõ
izzás líraiságával úgy átfûtötte
az elõadóterem levegõjét, hogy nem tudott tapsban
ki nem robbanni. Nem lett tudós mindenki az õ tanítványai
közül sem, bár szinte mindazok, akik ma az irodalommal tudományosan
foglalkoznak, valamilyen módon mind az õ tanítványai.
[…]
Vigilia, 1961, 296299.
Részletek.