HORVÁTH JÁNOS
Tanítványai Horváth
János születésének hetvenedik, egyetemi tanárságának
huszonötödik fordulóját ünneplik. Tudományos
életünk története bizonyára nem ismer sok
ennyire csöndes, ennyire minden föltûnéstõl
mentes jubileumot; de így is illik ez ehhez a pályához,
s ehhez a tudós egyéniséghez, ehhez a magatartáshoz,
mely soha nem kereste a tetszetõset, látványosat, sikert
vagy bravúrt, hanem mindig a munkát, munkában is a nehezét,
s ezt kívánta a tanítványaitól
is. Egyetlen külsõ jelként ezért méltó
e jubileumhoz a munka dokumentuma: az a terjedelmes kötet, mely volt
növendékeinek irodalmi mûveltségünk különbözõ
kérdéseivel foglalkozó tanulmányait gyûjti
egybe: három nemzedéket képviselõ huszonegy tudós
dolgozatát, záradékul Kozocsa Sándor Horváth-bibliográfiájával. Akik résztvettek valaha
az egyetemen úgynevezett szemináriumi óráin,
jól emlékezhetnek rá, milyen bizalmatlanul fogadott
egy-egy olyan fiatalos buzgalmú dolgozatot, melynek szerzõje
szinte tüntetett külföldi tudományos szakismereteivel,
a magyar probléma ismertetéséhez, értelmezéséhez,
megoldásához fölvonultatta a jól-rosszul megemésztett
külföldi szakirodalmat s a magyar jelenséget lendületesen
belégyömöszölte abba a skatulyába, amelyet e
külföldi szintézisek alapján készített
számára. Ezek a hallgatók rendszerint jobban ismerték
a szóbanlévõ hazai téma külföldi valóságos,
vagy vélt párhuzamainak tudományos szakirodalmát,
mint valóságos egykorú hazai környezetét;
legfõbb törekvésük volt például kimutatni
egy tizenhatodik, tizenhetedik századi íróról,
hogy «barokk», idézve Ermatingertól Strichen át
Cysarzig mindenkit, akihez hozzáférhettek, ahelyett, hogy azt
mutatták volna meg, milyen is volt maga az író, s mit
jelentett nem ugyan a szellemtörténet nagy s oly bizonytalan
távlataiban, hanem a maga természetes talaján
és környezetében. Horváth János ilyenkor
többnyire tett egy-két kérdést, megjegyzést,
mely az elszállni készülõ szellemtörténeti
léggömböt vissza-visszarántotta a földre. Mit
ér a legszebb elmélet, legzsúfoltabb tudás is,
ha önmagában tetszeleg s céljának nem a történelmi
valóság hiteles fölidézését és
értelmezését vallja? A történelmi .valóságot
hitelesen fölidézni pedig másból, mint az anyagból
nem lehet. Ezért volt Horváth János «iskolájában»
az elsõ és legfontosabb követelmény az anyag becsületes
és alapos elolvasása. Elõször az anyagé,
azután az anyaggal foglalkozó magyar tudományos irodalomé,
és csak harmadsorban és kellõ kritikával az általánosabb
jellegû külföldié.
Az anyagot azonban sokféleképen
lehet olvasni; helyesen azonban csak akkor olvassuk, ha nem feledkezünk
meg arról, hogy ez az anyag legföljebb csak számunkra
«dokumentum» és «tárgy», a maga korában
azonban élõ élet volt. Hogy megértsük, bele
kell élnünk magunkat korának életébe, sajátos
viszonyaiba, természetébe. Nem egy kiragadott, eleve fölvett
szempontot kell érvényesítenünk benne, hanem élõ
teljességében kell megragadnunk. Ebben az élõ
teljességben pedig benne van a mû, benne van az írója,
benne van az, akinek írták: a közönsége, benne
van föltételeivel, törekvéseivel, sajátosságaival
a kor, s mert egyetlen kor sem áll önmagában, az egész
fejlõdés szervezetébõl kioperáltan, benne
van a korban élõ hagyomány is, mint ahogyan benne van
a rajta túlmutató fejlõdés elõzménye
is. Ezért kerül Horváth János szemléletének
középpontjába maga az irodalmi élet, az «irodalmi
alapviszony», az író és közönség,
irodalom és közönség viszonya. Ezért lesz
az irodalom történetének tengelye az irodalom reális
életének, ennek a viszonynak a története, fejlõdése,
alakulása. Ezért kerüli el õ a szellemtörténet
filozófiai elõföltevésekbõl származó
merevségeit és erõszakosságait, önkényességeit
és lírizmusát. Az õ irodalomtudománya
ezért nem szellemtörténet, hanem fejlõdéstörténet.
Belülrõl, saját természetébõl érti
meg s értelmezi az irodalmat…
Horváth János egyik
kimagasló tette, hogy visszaszerezte régibb irodalmunk megbecsülését:
ez az õ pedagógiai tevékenységének egyik
legszebb eredménye. A másik nagy eredmény az az ösztönzés,
melyet tanítványainak adott, s aminek következménye
a magyar irodalomtudomány megújhodása lett, megújhodás,
melynek, megint csak elsõsorban az õ érdemeként,
sikerült egyes kivételektõl eltekintve, elkerülnie
a szellemtörténet túlzásait, légüres
terekbe kifutó «szintéziseit». Kezdeményezése
ezeken a tereken döntõ hatásaiban munkálkodik tovább.
S hogy elveit és eszméit hogyan lehet és hogyan kell
megvalósítani, arra a tulajdon mûveiben adott példát,
melyek remekei nemcsak a magyar irodalomtörténet-írásnak,
hanem általában az irodalomtörténet-írásnak.
Vigilia, 1948, 630633. Részletek.