HORVÁTH JÁNOS: TANULMÁNYOK
E több mint 600 lapos könyv az utolsó évtizednek
egyik legjelentõsebb irodalomtörténeti kiadványa.
A benne foglalt tanulmányok és egyetemi elõadások
a kezdetektõl Adyig rajzolják ki irodalmunk fejlõdéstörténetét,
a teljesség örömét szerezve meg más értelemben
is: az elvi alapvetés nagy
elméleti tanulmányától
a mindennapi gyakorlatot
szolgáló,
a kritika jogairól és korlátairól, meg az egyetemi
irodalomtörténeti dolgozatokról szóló tanulmányokig
szélesülõ körében, elmélet és
gyakorlat szilárd egységében. Nem hogy itthon, külföldön
sem volna könnyû irodalomtörténészt találni,
akinek gyûjteményes kötete elé jó 30 évvel
ezelõtt írt elméleti tanulmányát lehetne
odatenni elvi bevezetõként, úgy is, mint ami 30 év
után sem veszítette el aktualitását, és
úgy is, mint amit nagy mûvek egész sora hitelesített
a jelenkorig. Horváth Jánosban ilyen irodalomtörténészt
tisztelünk.
Csak alkotó munkájával,
mûveivel és elõadásaival, tudományával
nevelt. Személyiségét is általuk engedte hatni
diákjaira, észrevétlenül, hogy Kölcsey leglelkébõl,
Petõfi szívébõl, Kemény és Arany
ragyogó elméjébõl vélték szavát
hallani, amikor elfogódottságukat lelkes tapsban oldották
fel. Egy ilyen, forró légkörben lefolyt elõadássorozat
volt a Kölcseyrõl szóló is, mely elõször
most, ebben a kötetben jelent meg a nagy nyilvánosság
elõtt. Ez, valamint a XIX. század fejlõdéstörténeti
elõzményeit (vázlatosan) tartalmazó elõadássorozat
és Közzétételükkel
világossá válik az olvasó elõtt Horváth
irodalomtörténeti koncepciójának teljes történetisége
és rendszeres fejlõdésrajzának hézagtalansága.
Ha a mondott tanulmányokhoz hozzáfûzzük az ugyanerre
a korszakra esõ egyéb, külön kiadott dolgozatait
(a Bárócziról, Csokonairól, Katonáról,
a két Kisfaludyról szólókat!), elõttünk
áll az 1770 és 1848 közötti magyar irodalmi fejlõdésnek
eddigi legteljesebb, legszebb, részletes kifejtését
tekintve legterjedelmesebb, sok száz lapra rúgó monográfiája.
Bár e tanulmányok nincsenek egy egységbe szerkesztve,
egy mû foglalatába, rendjébe illesztve, a tárgyukká
tett irodalmi fejlõdés legkülönbözõbb
mozzanataiban is szinte mindenkor egy teljesen átgondolt korszak-monográfia
következetes elvszerûsége s tárgyalásának
rendszeressége érvényesül. A tanulmányok
elvi egysége korszak és egyén, élmény
és mû változatos tárgyalásában minduntalan
újjászületik és biztosítójává
válik a rendszeres elõadásnak, amelyben minden tételt,
elvi megállapodást vagy részletelemzést a bennük
visszhangzó egyébütt már bizonyított
elvi eredményének hitelesítenek, az összefüggéseknek
szinte a megfogalmazásból is kiérzõdõ
feszültségével.
A tanulmányokon és
elõadássorozatokon végighúzódó,
alkotó és formáló elvszerûség azonban
az idõben tárgyuknál fogva egymás
mellé rendelt irodalomtörténeti témáktól
hátrább is, messzebbre is vezet vissza az elméleti
tanulmányokig. Éppen ez adja Horváth János fölényét
minden más magyar irodalomtörténész fölött:
tanulmányainak önmagukban is és egymás közt
is teljes, fejlõdéstörténetileg következetesen
elvszerû egysége az irodalomtörténeti rendszerezés
A Hogy így történt,
nem szükséges részletesen bizonyítani. Elég
utalni a középkori tárgyú monográfiák
társadalmi képének hitelességére, a korszakok
és írók világnézeti állásfoglalásának
kiemelésére és jelentõségük szerinti
tárgyalására, valamint arra a megkapóan szép
mozdulatra, amellyel Horváth éppen A definíció életképességét,
igazát éppen megújulása, megbõvülése
bizonyítja, ahhoz pedig éppen az eredeti definícióval
elindult rendszerezés nagy munkája vezethetett. E nagy munkának
még fõ tanulságait sem lehet itt teljesen áttekinteni.
Most csak annyit hangsúlyoznánk, éppen e kötet
egyik fõ tanulságaként, hogy a köztudattal némileg
ellentétben, mely Horváthban fõleg a régi magyar
irodalom, valamint Petõfi és Ady nagy monográfusát
látja, Horváth mûvének súlypontja elvileg
és az irodalmi ízlés fejlõdésének
történetét tekintve, inkább az 1770 és 1849
közötti korszakra vonatkozó tanulmányaiban, monográfiáiban
keresendõ, s nem annyira a más korszakokról szóló
tanulmányokban. A szépirodalom önállóságának,
irodalomtörténetünk e talán legfontosabb mozzanatának
a fejlõdés ízületei szerinti beható elemzése
csak ennek a korszaknak az anyagában lehetséges, és
azok az elvi tételek, melyek Horváthnak e korszakra vonatkozó
nagyszámú tanulmányát végig áthatják,
a még megteremtendõ, nagy tudományos szintézisnek
is alapelemei lesznek.
A kötet több tanulmánya
az Adyt elõkészítõ modernekre és Adyra
magára vonatkozik, valamint gyakorlati útmutatókat tartalmaz
(nagyon is megszívlelendõket írók, kritikusok,
egyetemisták számára), s csak elenyészõ
részben foglalkozik a régi magyar irodalommal (ebbõl
a Mû és formák
õnála szabályosan vezetõdnek le abból
az egyéniségbõl, mely a maga részérõl
is egy nagyobb körnek, a korszak irodalmi életének, majd
szélesebben, a kor társadalmának tagja. Ha e legvégsõ
viszonyulás pontos meghatározásával Horváth
János néhol adósunk marad is, sohasem mellõzi
el a mû és az alkotó egyéniség egyén
és irodalmi élet pontos összefüggéseinek elemzését,
sõt elemzéseinek gerince éppen ez. A mûvet mindenkor
az élet megnyilvánulásainak teljességében
feltárt, alkotó és ennek az irodalmi élethez
való viszonya közötti helyzetében ragadja meg, és
különös gondot fordít a mûalkotás Ezzel a példával
serkentsük irodalomtörténeti és kritikusi alkotó
munkánkat: Horváth János mûvének nagysága
is csak akkor fog igazán az illetékesek szemébe tûnni,
amikor a marxista irodalomtörténet-írás gyakorlatilag
is meghaladni készül az õ nagy eredményeit. Nem
kétséges, kitüntetés megújult irodalomtörténet-írásunk
számára, hogy e nagy feladatra Horváth János
mûve is buzdítja és ingerli a fiatalabbakat.
Irodalmi Újság,
1956. szeptember 15.