Tóth Dezsõ

HORVÁTH ZSENIALITÁSA – ÉS A «KETTÕS KÖNYVELÉS»

A mi generációnk már nem volt, nem lehetett a szó szoros értelmében tanítványa. Egy esztendeig hallgattam csak, Petõfirõl adott elõ; gólya voltam, láttam a nagy érdeklõdést, a neve a levegõben röpködött; hamar megtanultam, hogy jó elõre helyet kell foglalnom a VI-osban, ha nem akarok állni. Késõbb jöttem rá tulajdonképpen, hogy könyvébõl mond el fejezeteket. Közvetlen, kitûnõ elõadó volt – ezután mégis praktikus meggondolásokból csak ritkán mentem el óráira. A könyvét viszont faltam. Önmagában volt szép és érdekes. Nem is annyira a tartalmára, hanem stílusára figyeltem, a módszere ejtett meg – meglehetõsen tájékozatlan voltam, meglepõdtem: így is lehet irodalomtörténetet írni, s valahogyan megrögzõdött bennem: így is kell, így is kellene.

Õ nyugdíjba ment, másodéves lettem, jött az egyetemi reform, a MEFESZ, a tankörök, az oktatásba betört a marxizmus – a lelkes sodrás elragadott, a magyar irodalom történetét kommunista professzorok oktatták, az õ tanítványuk lettem, maradtam. S ezzel együtt – hogy a munka során szükségképpen végigolvastam mûvét – szép csendesen kialakult bennem egy bizony nem nagyon elvszerû kettõs könyvvitel, meggyõzõdtem arról, hogy úgy nem lehet, ahogyan õ: elmélete, módszere, megközelítése végsõ soron elégtelen, a marxizmus az övénél kisebb tehetségek kezében is nagyobb erejû fegyvernek bizonyult, mint az õ, jobb szó híján, irodalomtörténeti realizmusa. Másfelõl: ha vizsgákra, szemináriumokra, szakdolgozatra – késõbb elõadásokra – készültem, egy kicsit reflexszé vált rögtön annak utánagondolni, mit is írt errõl Horváth János, elõvenni, megolvasni, megemészteni. A keretek talpra állításával, olykor végkonzekvenciái elhagyásával úgy éreztem mindig: kincshez jutok, felhasználható és felhasználandó eleven igazságokhoz, amelyekre – ha tanáraimnak mondtam tovább –-, ismerõsen bólintottak rá, s ha tájékozatlan hallgatóknak, felfigyeltek. S ugyanakkor azt is éreztem – talán ez is ejtett meg leginkább –, hogy módszerében volt olyan elem is, ami akkor fiatal marxista irodalomtörténet-írásunkból hiányzott vagy fogyatékosan volt jelen: a szöveg-, az irodalom-közelség, az esztétikai értékek színes, olvasás-közeli visszaadása.

A negyvenes évek végén a marxizmus uralomra jutásáért folyt a harc, ez szinte szükségszerû volt, az ideológiai megmerevedés ezt azonban néhány évre fölöslegesen meghosszabbította, s ezzel párhuzamosan teret hódított Lukács György nyomán az irodalom esztétikai hatásszféráját figyelmen kívül hagyó, merõben spekulatív «iskola» is. Ez a légkör elmélyítette – s tudom, nemcsak bennem – ezt a kettõs könyvelést. Horváth Jánosról kevés szó esett. Ahelyett, hogy egyes nézeteivel, módszerének elvi alapjaival vitába szállva, felszabadítottuk volna mûvének nagy hatóerejét, hallgattunk; amolyan tiszteletteljes diszkrécióval, alkalomra, személyes ítélõképességre bíztuk azt, amivel nyíltan és elvileg kellett volna szembenéznünk. Hamis helyzet volt: tudományágunk legnagyobb polgári képviselõjének mûvét felemásan, félszegen vettük csak tudomásul, s rossz helyzet is, mert nemcsak olyanok voltak, akik mûvének értékeit a marxista irodalomtörténet-írás elemévé szerették volna átlényegíteni, hanem olyanok is, akikben zsenialitása a marxizmus alapvetõ módszereivel szemben támasztott szkepszist, s olyanok is, akik aktív ellenséges ideológiai beállítottságukat menekítették egyes nézetei mögé. […]

Tanulmánykötete, Berzsenyije kapcsán magam is írtam «ellene», s ilyenkor a végsõ búcsú óráiban megkétszerezõdik a felelõsségérzet, magától támad fel a lelkiismeretfurdalás, indul meg az emberben az önvizsgálat: tettem-e rosszat, vezetett-e «harag és indulat», tiszteletlen és igaztalan voltam-e, visszaéltem-e azzal az atmoszférikus helyzettel, mely nagyjából az én mondanivalómat támogatja, s magam felé: mondtam-e akár az elismerés, akár a polémia szavai között olyasmit, amit nem mondanék ma is: az én személyes viszonyom személyéhez és mûvéhez tiszta és zavartalan maradhat-e? Az ilyen kérdésekre objektív választ az idõ hozza meg. De annyit bizonyosan tudok, hogy iránta érzett határtalan tiszteletem, mûve legmesszebbmenõ elismerését az adott körülmények között csak éppen ezzel a megközelítéssel tudtam és tudnám legõszintébben kifejezni. Azóta szûnt meg a következetlen «kettõs könyvelés», azóta tudom tiszta világnézeti lelkiismerettel, felszabadultan élvezni alkotásait, használni tudományos és módszerbeli eredményeit, alkalomadtán érvényesíteni és hirdetni mûve nagy és maradandó értékeit. Ami elválasztott tõle, annak kimondásával kerültem igazán a közelébe, lehettem tudtán kívül igaz, õszinte, hû tanítványa. […]

Élet és Irodalom, 1961. március 17. Részletek. Az eredeti cím: Örökség és feladat.