Tóth Veremund
HORVÁTH JÁNOS 18781961
Ez évben lépett a magyar Pantheon halhatatlanjai közé az utolsó tanári generációk körülrajongott, felejthetetlen János bácsija. A serdülõ magyar fiatalság talán már nem is sejti, hogy egy-egy lebilincselõ magyar órának, lélegzetvisszafojtva hallgatott Petõfi-vers magyarázatának, sárguló lapokból életet varázsló kódex-olvasmánynak élményét közvetve a mi közös mesterünknek, Horváth Jánosnak köszönhetik. […]
Az irodalomtörténész megismeréséhez mi sem
fontosabb, mint fölfedezni a módszerét: azt a varázskulcsot,
mellyel megnyitja porlepte korok és mûveikbe rejtett írók
lelkét, szellemét. […]
Horváth János tudós
tapasztaltsággal maga elmondja nekünk, miben áll a õ
módszere. Elõször tehát
ismerni kell az írót és a mûvet, s lehetõleg
magában a mûvön fölismerni az írót,
majd fölismerni benne a kor gyermekét, mondanivalójában
megmutatni a kor eszméit, ízlését, hogy végül
kimondhassa róla a végsõ szót. Igazi filológusnak
vérében van a nyelvi tényeknek egy már szakrális
tisztelete. Az irodalomtörténészben ugyanígy él,
a tárgyának való fenntartás nélküli
önátadás eredményeként a szellem bárminémû
objektiválódásának pontos tudomásulvétele.
Ez a tudós lelkiismeretesség, mely egyaránt jellemzi
az élõ és élettelen anyagok sajátságait
vizsgáló biológust, kémikust vagy fizikust is,
iskolát teremtõ példaadással van meg Horváth
Jánosban. Horváth Jánossal szûnt meg irodalmunkban
katolikus-protestáns irodalomtörténet rövidlátó,
nem egyszer célzatos szembeállítása. Erre a tárgyilagosságra
csak az juthat el, aki vele együtt megtanulja a becsületes szembenézést
az irodalom tényeivel.
S a tények ismerete után
jöjjön a szellem feldolgozása. De ez a szellemi feldolgozás
ne Mondanunk sem kell ezek után,
hogy a marxista irodalomtörténészek értetlenkedõ
zavarral néznek Horváth János mûvére. Módszerének
tárgyilagossága és önelvûsége eleve
szembeállítja Horváth János mûvét
a marxista irodalomtörténettel, amely fõcéljául
az írók osztályharcban betöltött szerepének
fejlõdésrajzát tekinti. A hivatalos marxista irodalomtörténész
nem restelli bevallani 1959-ben, hogy bármennyire is próbálták
elhallgatni, semmibevenni egyre inkább tudatosul egy régóta
lappangó probléma, amit nyíltan «Horváth
János-kérdés»nek nevez (Irodalomtörténeti
Közlemények, 1959, Tóth Dezsõ: A cikkíró Horváth
Jánosnak «szüntelen érvényesülõ
hatásáról» beszél. Ez a hatás
ugyancsak a cikkíró szavaival kétségbevonhatatlan
azért, «mert a mûbõl végsõ soron
sugárzó A marxista irodalmár aggodalmai
nekünk biztosíték arra, hogy Horváth János
mûve nem csupán a múltnak szép emléke,
hanem a jövõnek is értékes építõköve.
Legnagyobb mûvének ünnepélyes zárószavai
mindig is serkentõi lesznek az igaz nemzeti irodalomnak és
jóra intõ tüskéi az írói lelkiismeretnek:
a priori-kategóriák elõráncigálása
legyen. Miben áll a Horváth János által hangoztatott
önelvûség? «Nem szabad kölcsönkérnünk
mástól semmiféle sablont, sõt még csak
általános filozófiai rendszert sem a magunk szintéziséhez
[…] Csak irodalmunk saját történeti anyagának a
vallomására kell bíznunk magunkat». Ezzel válik
a irodalomtörténet igazán magyarrá és nemzetivé
[…]
idealista szemléletet, módszert nélkülözhetetlen
tudományos eredmények kísérik, mert a stílus
lebilincselõ, s mert a sorokból mindenütt nagy tehetség
és példaadó erkölcsi személyiség
respektust kényszerítõ jelenléte érzik».
Kimondja tehát aggodalmát, hogy az egyetem irodalom szakos
hallgatói Horváth János «világnézeti
fogyatékosságokkal terhelt mûve egészének
kerülnek hatása alá».
«Az irodalmak […] kiszakadtak a vallás talajából, de nem szakadhatnak ki a végsõ felbomlás veszedelme nélkül az erkölcsi komolyság és felelõsség kötelékeibõl. Rég kísérti õket a »szörny«, melynek pikkelyein Arany János még rettenve olvasá e hat betût: »frivol«. A kísértõ »hívságos leckéivel« szemben kétségkívül szívós ellenálló erõ rejlik magukban világi irodalmunk klasszikus hagyományaiban. De ez ellenállás mindenkor alkalmas támogatóra találhat régi és legrégibb: középkori irodalmunkban is, melynek eszménye hit, lelki tisztaság és fegyelem s mely, mint a maga idejében a vallásos, úgy ma a világi irodalom javára is képes volna gerjeszteni és táplálni »a szívnek áhitatját«.»
Katolikus Szemle (Róma)
1961, 232234. Részletek.