A szlovén történelem új tükörben
A szlovén önállóság kivívása óta eltelt közel egy évtizedben a szlovén történészek újra és újra nekiveselkednek, hogy a korábbinál újabb megközelíté
sekkel értelmezzék a szlovén történelem többé-kevésbé ismertnek tekinthető tényeit. Az egyik legújabb, a szlovén parlament által támogatott, ilyen tematikájú gyűjteményes kötetben 31 történész vizsgálja meg az 1848 és 1998 közötti időszak eseményeit és folyamatait. Írásaik közül most három tanulmányt mutatok be.A szlovén történetírás egyik legjelentősebb élő alakja,
Vasilij Melik akadémikus, az Egyesült Szlovénia 1848-ban markánsan megfogalmazott igényének máig ható továbbélését elemzi. Először arra a kevésé ismert tényre hívja fel a figyelmet, hogy a – több osztrák örökös tartományban és két magyar megyében élő – szlovénok egy közigazgatási egységbe egyesítésének igényét tükröző szintagma már a XVIII–XIX. század fordulóján működő Valentin Vodnik szlovén költőnél is megtalálható, közismertté pedig egy másik költő, Koseski 1844-ben megjelent verse által lett. A gondolatot politikai programként az 1848-as forradalom idején aktívvá váló kisszámú szlovén értelmiségi csoport fogalmazta meg. Tekintettel arra, hogy a szlovénok csak Krajna tartományban voltak egyértelműen többségben, Stájerországban, Karintiában és a Tenger-melléken pedig, tartományonként csupán a lakosság kb. egyharmadát tették ki, kezdetben volt is némi bizonytalanság, hogy pontosan mit is követeljenek maguknak; Karintiát egyesek kihagyták volna, Stájerország esetében pedig felmerült, hogy a nemzetiségi határok mentén kellene felosztani. Ez utóbbi megoldást valamennyi nemzetiségileg kevert történelmi tartományra kiterjesztette volna az 1865-ben megfogalmazott maribori program.1866-ban a már 1848-ban is aktív Matija Majar, majd 1898-ban Etbin Kristan, a nemzet személyi autonómián alapuló gondolatát vetette föl. Eszerint a (szlovén) nemzet nem a területi elv alapján jön létre, hanem az egyéni állásfoglalása alapján, függetlenül attól, hogy az egyének hol élnek. “A lakosság tehát kétszeresen lenne megszervezve: egyszer a gazdaság és a területi igazgatás szerint, másodszor pedig kulturálisan és nemzetiségileg, nemzetiségi hovatartozás alapján.”
Az Egyesü
lt Szlovénia elképzelését, Melik szerint, a szlovénok gyengesége, a szövetségesek hiánya, valamint az erősebbek részéről tapasztalható meg nem értés miatt nem sikerült megvalósítani. A külső támogatást ezért a szlovénok a szlávság, majd egyre inkább a délszlávok körében kezdték keresni. Ez utóbbi irányzat már 1848-ban felbukkant, és 1908 után egyre erőteljesebbé vált. Az első világháború után megtörtént az, amitől sokan már korábban féltek, a szlovénok lakta területeket felosztották. A Jugoszláviához tartozó területen kívül rekedtek az Ausztriához kerülő Karintia, illetve az Olaszországnak jutó Tenger-mellék szlovén lakosai. A Jugoszláviában élő szlovénok kezdettől fogva folyamatos küzdelmet vívtak a szerbiai centralizáló törekvések ellen, az autonóm szlovén politika megvalósítása érdekében. Ennek megvalósulásához hosszú idő után, az 1974-ben kidolgozott jugoszláv alkotmány alapján jutottak el, ez a megoldás azonban Szerbiának nem felelt meg. A Szlovénia és Szerbia közötti feloldhatatlan ellentétek miatt Szlovénia az önállóság útjára lépett. Melik szerint ezzel megvalósult az említett Majar legfőbb törekvése: saját tartományában mindenki úgy érezhesse magát otthon, ahogy neki tetszik, a szlovénok szlovén módon.Peter Vodopivec
a szlovén nemzeti emancipáció szemszögéből vizsgálja a szlovén értelmiségiek, mindenekelőtt a liberálisok szerepét. Hangsúlyozza, hogy az értelmiség modern fogalmát a Dreyfus-per idején alkotta meg Bernard Lazard, s ettől kezdve azon szellemileg és politikailag “független” írókat és filozófusokat tekintették értelmiséginek (entellektüelnek), akik különleges felelősséget éreznek azzal a csoporttal kapcsolatban, amelyben élnek, s nyilvános szerepléseikben “az igazság és a jog” szószólóiként lépnek fel. Amikor azonban a szlovén történetírásban értelmiséginek nevezik az 1848-ban és a későbbiekben politikai szerepet vállaló iskolázott réteget, akkor ezen azokat értik, akik politikai hovatartozásuktól, személyes motivációiktól és nézeteiktől függetlenül, aktívan bekapcsolódtak a szlovén politikai, társadalmi, kulturális és nemzeti életbe, s meghatározták annak irányát. Vodopivec kiemeli, hogy a sajátos szlovén fejlődés következtében, a szlovén gazdaság szerkezete az 1850-es, 1860-as években erőteljesebben mezőgazdasági jellegű volt, mint az évszázad elején. Ebből a paraszti társadalomból nőtt ki az az erős művelt polgári réteg, amelyet a németek a Bildungsbürgertum fogalmával jelölnek, s amely a szlovén nemzeti tudat és politika dinamikus tényezője lett.Vodopivec ezen az alapon vitatkozik a kommunista ideológus, Kardelj ide vonatkozó nézetével. Szerinte nem állja meg a helyét Kardelj állítása, hogy a szlovén nemzeti mozgalom a burzsoázia azon tevékenységének eredménye lett volna, amellyel ez a szlovén nyelv érvényre juttatásának követelését felhasználva egységesíteni akarta a szlovén területet, annak érdekében, hogy minél egységesebb piacot biztosítson magának. Vodopivec ezzel szemben, Melik írásaira hivatkozva úgy véli, hogy miközben Szlovéniában kialakult a nemzeti polgárság már említett értelmisé
gi része, aközben éppenséggel a szlovén gazdasági – vállalkozói és kereskedő – polgárság (németül Wirtschaftsbürgertum) hiányzott, s ennek már a kortársak is tudatában voltak. Ezen nem változat az a tény sem, hogy a XIX. század legvégén létrejött a szlovén gazdasági polgárság vékony rétege, amely a XX. század elején úgy-ahogy bekapcsolódott a szlovén nemzetpolitikai életbe. Igaz ugyan, hogy egyesek túlhangsúlyozták az írók, a nyelv és az irodalom szerepét a szlovén nemzettudat formálódásában, ugyanakkor az is tény, hogy a katolikus, a liberális és a szociáldemokrata politikai táborok vezetői nem gazdasági erejük, hanem műveltségük alapján kerültek pozíciójukba.A szerző fontosnak tartja, hogy az 1848-as forradalom elvei között, a jól ismert nemzeti vonatkozások mellett, a szlovén közvéleményben kevésbé emlegetett liberális-demokratikus követeléseket is hangsúlyozza. Ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a XIX. század második felében a konzervatívok és a liberálisok között elsősorban nem a programok
tartartalmát illetően volt eltérés, hanem inkább abban, hogy az előbbiek óvatosabbak, az utóbbiak pedig radikálisabbak voltak a nemzeti programot, valamint az egyházat illető kérdésekben. Tekintettel arra, hogy mindkét tábor fontosnak tartotta a nemzeti kérdés megoldását, a XIX. század második felében másfél évtizedig tartó csendes béke volt közöttük. E béke másik alapját az adta, hogy a szlovén polgárság és a politika élet még kevéssé volt differenciált, nem rendelkezett éles profillal. A katolikus politikai elitnek azonban a társadalmi és politikai kérdésekben ezzel együtt is határozottabb és erőteljesebben képviselt nézetei voltak, mint a liberálisoknak.Vodopivec szerint nem volt teljesen megalapozatlan az a múlt század fordulóján kialakult vélekedés, hog
y a szlovénság szociális alapját a szlovén paraszt jelenti, míg a polgárság és az iparosodás előretörésével megnövekedett az elnémetesedés veszélye. Annál is inkább, mert a már említett értelmiségi jellegű polgárság zöme arra törekedett, hogy lojális (osztrák-német) állami hivatalnok legyen. Érdekes jelensége a szlovén politikai életnek, hogy amíg a katolikus párt vezetését a századfordulón sikerült belülről demokratizálni, addig a demokratikusabb irányultságú szabadelvű értelmiségiek már az első világháború előtt szakítottak a liberális párttal és más irányzatokhoz csatlakoztak. A szerző szerint az, hogy a szlovénok érett nemzetként léphettek be 1918-ban a Szerb-Horvát-Szlovén Királyságba, kétségkívül a szlovén értelmiségiek tevékenységének köszönhető. Ugyanakkor azonban elhanyagolták az erőteljesebb demokratikus tradíciók kiépítését. Sőt, a szlovén pártok a következő két évtizedben sem igazán váltak nyitottabbá, demokratikusabbá, modernebbé. Ezzel is magyarázható, hogy az értelmiség egy része, még az egyébként individuális irányultságúak némelyike is, a demokratizálódást ígérő kommunisták felé fordult. Az igazi demokratizálódás ígéretét azonban csak az írók által 1988-ban összeállított alkotmánytervezet nyújtotta, amely megnyitotta az utat egy új arculatú szlovén társadalom előtt.Metka Fujs
muraszombati történész a muravidéki szlovénok nemzeti öntudatának alakulását vizsgálja. A szerző először a magyar Tótság és Vendvidék kifejezést magyarázza el a szlovén olvasónak, ismertetve azt is, hogy az utóbbi kifejezést szlovén alakban (Slovenska okroglina) 1780 óta használják a helyi szlovén szerzők. A Mura-vidéki szlovénok között ez, valamint az 1845 után feltűnő Slovenska kraijna (Szlovén-vidék) – etnikai megjelölést tartalmazó kifejezés – egészen a második világháború végéig élő maradt, ezután szlovén földrajzi kifejezést kezdtek használni. A terület etnikai jellegére utaló elnevezés azonban nem oldja meg az itt, azaz a magyar fennhatóság alatt élő, valamint az osztrák örökös tartományokban élő szlovénok egymáshoz való viszonyát. Az itteniek nyelve ugyanis nagyjából egyforma távolságra állt a szomszédos szlovén és horvát, sőt a távolabbi szlovák nyelvtől is. Olyannyira, hogy az osztrák területen kialakult szlovén irodalmi nyelv termékét le kellett fordítani, hogy a magyarországiak is értsék.Ez volt az alapja az úgynevezett vend elméletnek, azaz annak, hogy Magyarország ezen részén egy önálló vandál, vagy kelta eredetű lakosság él, amely elszlávosodott ugyan, de kulturálisan a magyarokhoz kötődik. Az itteni szlovénok sajátosságai sokak számára elfogadhatóvá tette ezt az elképzelést. Amíg azonban a tudományos kutatók számára egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a magyarországi szlovénok és az osztrák fennhatóság alatt élők egyazon nemzet tagjai, addig a magyar politikai é
letben, történetírásban és a néprajzban az említett sajátosságokat arra igyekeztek felhasználni, hogy a magyarországi szlovénok különállását hangsúlyozva, őket a magyar nemzet elszakíthatatlan részévé nyilvánítsák. Mindezt bonyolította, hogy ezt az elképzelést egyes magyarországi szlovén értelmiségiek is támogatták. Ennek megértéséhez tudni kell, hogy a nemzettudat alakításában fontos szerepe volt a papságnak, illetve, hogy a magyarországi szlovénok körében komoly választóvonalat jelentett, hogy egyesek katolikusok, mások pedig protestánsok voltak. Míg a katolikus papság egyre inkább a Murán túli szlovénokkal kereste a kapcsolatot, akik mind katolikusok voltak, addig a protestáns papság, amely az ottaniak között nem találhatta meg hátországát, egyre inkább bezárkózott saját, archaikus vonásokban gazdag nyelvjárásába, és elfogadta a vendséget mint nemzeti meghatározást. “Az önálló nemzet teóriája ugyan a nemzeti identitás bizonyos formájának megőrzését jelentette, de azokban az években, amikor a Magyarországon élő népeknek mind a nagy, egységes magyar nemzet részeivé kellett volna válniuk, terméketlen volt. A ‘vendek’ és a magyarok ezeréves kulturális kapcsolata melletti kiállás csak kiegészítette az asszimiláció hivatalos programját...”A magyarországi szlovéno
k iránti érdeklődés a “Szlovénia” területén élő szlovén tudósok között a XVIII. század óta érzékelhető. A Monarchia két részén élő szlovénok közötti eltávolodást mutatta azonban az a tény, hogy a XIX. század második felében szervezett szlovéniai nemzeti mozgalomban a magyarországiak egy kivételtől eltekintve nem vettek részt. “A Monarchia két részén élő szlovénokat politikailag nem lehetett összekapcsolni.” A kulturális kapcsolatok azonban megmaradtak. A gazdaságilag elmaradott területről a múlt század végén tömeges volt a kivándorlás, de a paraszti lakosság döntő többségében továbbra is szlovén maradt. Szlovén nemzettudatuk megőrzéséről az Ivanóczy körül csoportosuló helyi katolikus papok gondoskodtak. Az Ivanóczyt követő Klekl plébános jó kapcsolatban volt a XX. század kiemelkedő szlovén politikusával, a néppárti Anton Korošeccel. A Mura-vidéki szlovénok 1919-ben először Magyarországon belül, majd Jugoszláviában szerették volna kialakítani sajátosságaikat tükröző autonómiájukat. Ez utóbbi törekvés ugyan teljes ideológiai összhangban volt a katolikus Szlovén Néppárt azon törekvésével, hogy a szlovénoknak Jugoszlávián belül autonómiát biztosítson, az autonómia megvalósulásának hiánya miatt azonban a Jugoszláviához került Mura-vidéki szlovénok nemegyszer szemrehányást tettek Kleklnek, amiért őket az új hazába juttatta. Bár az 1941-es Mura-vidéki magyar bevonulást a magyarokon és a németeken kívül a magyar iskolázottsággal bíró evangélikus lelkészek egy része is jóindulattal fogadta, az autochton szlovén lakosságot nem tudták maguk mellé állítani.Stane Granda–Barbara Šatej (szerk.): Slovenija 1848–1998: Iskanje lastne poti (Szlovénia 1848–1998: a saját út kutatása), Maribor, Narodni dom – pokrajinski muzej, 1998. 15–20., 77–85. és 124–136. p.
Szilágyi Imre