Geopolitika
A geopolitika történetének és egyben rendszerező áttekintésének több összetett és egymással nagymértékben áttételes célja, célrendszere van. Első a térbeliség fontosságának a kiemelése, és ennek a térnek a megtöltése szervezéssel, intézményrendszerrel, ami relevánsan kapcsolódik a nagyhatalmiság elemzéséhez, a kolonizáció értékeléséhez, a bipoláris világmodell megszűnésének megértéséhez és a jelenlegi helyzet megvilágításához. Tehát történelem, földrajz, jelenkor és – tegyük hozzá – jövő, mert a geopolitika mai fogalmi rendszere szorosan magában foglalja a közeljövő tudományos „megjósolását”.
Ó Thuathail szerint a „kritikai vagy posztmodern geopolitika” új
konstelláció. A „geopolitika” megjelölés kitaláció, sokatmondó megnevezés a
földrajz és a politika változó kapcsolódásaira, de egyben alkalmatlan fogalom
is, túl sok jelentéssel bíró jel, amelyet terhel a különféle jelentés, amely
nem a lényeget nevezi meg, hanem a geopolitikai problematikák különböző
alfajait. Meg kell tanulnunk a „köztes” hézagokban gondolkodni és cselekedni, a
hézagokban, amelyeket az erőltetett összehangolások és a radikális
szétáramlások hoznak létre. A posztmodernitás viszonylagossága jelenik meg az
új konstrukciókban, nem a régi, tévedhetetlen német vagy hidegháborús
geopolitika ez már, hanem valami más, a jelenkor tükröződése: bizonytalanság és
többjelentőjűség.
Az itt összegyűjtött írásoknak
különböző kiindulási pontjai és felvilágosító céljai vannak. Váltakozó kutatási
pályákat és sokféle teoretikus próbálkozásokat követnek nyomon. Mégis, bár
különféle módon, de mindegyik igyekszik kritikus szemszögből tárgyalni a
‘geopolitikát’, szem előtt tartva a földrajzi, történelmi tudást, ismereteket
és a különféle erőszak-rendszereket. Maga a térbeliség átalakulóban van, Harvey
„tér- és időzsugorodásának” és Virilio „kronopolitikájának”
megfelelően, ez a „már másképp van” jelentkezik a posztmodern (kritikai)
geopolitika jeles képviselőinél (Dalby, Ashley, Campbell). Fontos a
hatalom (Foucault-i értelemben), a geopolitika (a Lacoste-féle külső és belső
vagy makro és mikro geopolitika), a gazdaság, a globalizáció (Mc Luhen,
Luttwak) viszonyrendszerén való elgondolkodtatás, hiszen világunkat,
világainkat láttatni kell (Ó Tuathail média-geopolitika). A nyugati akadémiai
geopolitikusok elérkezetnek látták az időt e problémákat és a huszadik századot
egy kötetben összefogni.
A kötetben olvasható
harminckilenc tanulmány kronológiai sorrendben a letűnt évszázadot fogja át
sajátos, a válogatás címében is jelenvaló geopolitikai szempontból. Külön
érdeme a válogatásnak, hogy az öt nagyobb egység (kezdetek, hidegháborús
geopolitika, posztmodern vagy kritikai geopolitika, környezet-geopolitika,
antigeopolitika) elé a szerkesztők nagyon jól felépített bevezetőket írtak,
melyek még magukat az egybefogott tanulmányokat is felülmúlják. A változatos
esszék átfogják a kezdeteket: Ratzeltől, Mackinder híres The
Geographical Pivot of History című írásától Haushoferig, de nem
hiányzik Theodore Roosevelt és Adolf Hitler sem. Viszont kimaradt
Rudolf Kjellén, aki 1899-ben Svédország határait taglaló írásában
először használta a geopolitika fogalmát. Csakúgy, mint az utolsó prenukleáris
geopolitikusnak kikiáltott Spykman, aki megalkotta a Truman-korszak
„dominó-elvét” rimland-elméletként (Bowman hatalomföldrajzosnak hívta).
Haushofer és Hitler írásából
nyilvánvalóvá válik, hogy mind a „Lebensraum”-ot (élettér), mind az
„Entfernung”-ot (a zsidók eltávolítása a német élettérből) együtt kell
vizsgálni, mivel a fizikai tér valójában egyenértékű volt a semmivel, hacsak
nem hozták összhangba a kognitív, morális és esztétikai kódok egy nagyon
különleges konfigurációjával. Sajnos az államok és vezetőik még a mai
világunkban is erőszakkal próbálják elrendezni a teret (szociális, kognitív és
esztétikai próbálkozások, amelyek mind egybefonódnak a területivel), hogy az
beleilleszkedjen a tökéletes világrendről alkotott nacionalista, rasszista
elképzeléseikbe.
A második problémakör részletesen
koncentrál a hidegháború geopolitikájára, a könnyen modellezhető bipoláris
világra. „Kettős kettőség”: ideológiai síkon keleti–nyugati, fejlettségi síkon
északi–déli megkülönböztetés – ennek megfelelően könnyen elhelyezhette magát
minden ország. Ez tükröződik Truman és Zsdanov fejtegetéseiben,
mely érveléseik meglepően távolinak tűnnek, pedig történelmi léptékkel itt
vannak közvetlenül mögöttünk.
Nem hiányozhat a bevezetőben Robert
Strausz-Hupé sem, aki emigráns államvezetői értelmiségi volt, disszidens
geopolitikus. A disszidens geopolitikusok, Spykman, Bowman, Strausz-Hupé,
Kissinger, Brzezinski, az európai politikai gondolkodásmódot és térbeli
leképezést vitték be az amerikai politikai közgondolkodásba. Nem véletlenül
voltak a legfelső körök tanácsadói. Strausz-Hupé karrierje (akárcsak Kennané)
átfogja az elmúlt fél évszázad világpolitikáját, azokat az életutakat,
amelyeken az értelmiségiek, az intézmények és az ideológiák összeolvadtak,
annak érdekében, hogy létrehozzák a globális politikai tér vízióját. Ezzel
létrejött a tudatos amerikai világhatalom. Strausz-Hupé esetében a globális tér
víziói manicheusok voltak, amelyek elsimították a mindennapi világpolitika
rendetlen, nyüzsgő összetettségét. Strausz-Hupé világméretű terének megalkotása
nagy hatással volt az amerikai hidegháborús állami bürokráciára, melyhez
1969-ben ő is csatlakozott, s annak önmagáról és a világról, az USA által
elfoglalt helyről alkotott elképzeléseit nagyban befolyásolta.
Más problémakörök is végig
követhetők az írásokban, ilyen pl. az állam, mint termelő, adminisztrátor és
téruraló szerv problémaköre. A modern állam és a geopolitika fejlődése egybe
tartozik; „az állam, mint körülhatárolt terület meghatározása maga arra utal,
hogy további `politikai’ kapcsolatcsoportok léteznek az államok között – azaz
‘geopolitika’. A politika és a geopolitika egybefonódnak; egyiket sem
tanulmányozhatjuk a másik nélkül” (Kaplan kontra Dalby).
A modern államrendszer
fejlődése volt a geopolitikai képzelet kezdete, mivel a geopolitika nem más,
mint államként szervezett világtér. Úgy érvel, hogy az államrendszer, mint az
államszuverenitás körül létrejött horizontális térszervezet azonos bizonyos
„morális földrajzzal, történelemmel, csendes etikai igények érvényesítésének
bizonyos halmazával, amely előre elrendezi az etno-politikai diskurzust”. Dalby
véleményében a diskurzusban bújik meg a „jelenvaló lényeg”. A politikai
párbeszédek viszont geopolitikai kódokból állnak; ahhoz, hogy a valódi
érdekeket megértsük, geopolitikai dekóderként meg kell fejtenünk azokat.
A területiség és az államiság
újra megfogalmazódik a hidegháborút követő világban, amiko Foucault nézetére
hivatkoznak, miszerint az államiság szorosan kapcsolódik a szuverenitáshoz és a
területiséghez. Az államok összeroppannak és a globális „cyberspace” a
gazdaságot pénzügyi áramlásokká és virtuális tőkévé alakítja. Mindez arra utal,
hogy léteznek olyan, államiság ellenes zónák, ahol a szuverén hatalom iránti
tradicionális igény már csak ábránd.
A harmadik fejezet átvezet a
kritikus geopolitikába, amely remélhetőleg folytatni fogja a kritikus
teoretikus vállalkozást a hatalom új, XXI. századi világában. A ‘kritikus’
megnevezés a geopolitikával kapcsolatban feltételezi a politikai egységek
állandónak hitt elnevezéseinek megváltoztatását. Szükségszerűen felveti a
kérdést, hogyan fogják kezelni a geopolitikai párbeszédekben a „Más”
felelősségének kérdését.
Ó Thuathail a kommunikáció, a
média és az identitás politikájának egybefonódásával foglalkozik, amely a
földrajzi ismeretek és a nemzet létrehozásában játszik szerepet. A populáris
kultúra bűnrészes a hegemónia fenntartásában, nemcsak a geopolitikai terek
ábrázolása révén, hanem a gyakorlati úton létrehozott szubjektivitásokkal,
amelyeket politikailag mozgósítani lehet a ‘mi’ terünk védelmére az ‘ő’ terük
létéből származó fenyegetettség ellen. Simon Dalby írása a médiát és az identitás problémakörét a
környezet kérdéseinek geopolitikáját érintő kérdésekkel kapcsolja össze.
A gazdasági nacionalizmus
jelszavai ma mind sűrűbben hallhatók a világban. Az 1992-es elnökválasztási
kampányban a republikánusok, demokraták, függetlenek, mindannyian ezzel
érveltek. Bush elnök Japánban tett látogatása eredetileg csak az USA és Japán
geopolitikai partnerségének megerősítése lett volna, azonban kemény
kereskedelmi vitává fajult. A 80-as évtizedben az USA gazdasága erősen függővé
vált a világgazdaságtól, olyannyira, hogy szinte irányíthatatlanná vált. A
tőkeerős nemzetközi vállalatok benyomultak a piacra. Még olyan tipikusan
amerikai cégek, mint a hollywoodi moziipar is nemzetközivé váltak a Columbia
Pictures 1989-es eladásával, amelyet a Sony vett meg, illetve az MCA/Universal
eladásával, amelyet 1990-ben Matsushita vett meg. A nemzetközi menedzserel,
globális bürokraták, világi vezetők szerint a nemzetközi liberalizmus, a szabad
és nyitott piac, a háromoldalú szövetség az USA, az EU és Japán között vezethet
csak sikerre. A gazdasági protekcionizmus felvetése veszélyes, mivel ez a
demagógia megerősödésének melegágya lehet.
Luttwak ezeket a vitákat, a geoökonómia és a nemzetközi
liberalizmus közötti feszültségeket (az ideológia és a valóságos gazdasági
gyakorlat közötti paradoxont) vizsgálja. A geoökonómia ugyanúgy, mint a
geopolitika összetett fogalom. Luttwak az állam szükséges uralkodó kényszerének
nevezi, ami a hidegháború geopolitikájából eredeztethető. Megfogalmazása
szerint a „konfliktusok megoldásának beleépítése a kereskedelmi módszerekbe”.
Az állam szerinte „relatív előnyök megszerzése érdekében befolyásolja a
valóságot”. A „szerepmegőrzés és a szerepnövekedés bürokratikus ösztönzése
állami eszközökkel és gazdasági érdekcsoportokkal” lényege: megelőzni mindenki
mást a világ gazdaságában. A XXI. században nem a politika és a tér kapcsolata
lesz az elsődleges, hanem a gazdaság lép minden elé, a gazdaságosság, a
nyereség – csupa közgazdaságtani fogalom – lesz mindenható („új vallás van
születőben”).
Természetszerűleg nem
hiányozhat Samuel P. Huntington nagy tudományos vihart kavaró
tanulmánya, The Clash of Civilization? sem, amely tulajdonképpen nem
más, mint kulturális, vallási, történelmi ellentmondásokon alapuló, új globális
trendként értelmezhető konfliktusok sora. Érdekessége abban áll, hogy ezek a
tézisek nem mások, mint egy régi, a Nyugat által meghatározott világkép
felelevenítése, „régi bor új hordóban”. A huntingtoni tézis kiindulópontja,
hogy a hidegháború vége nem a liberalizmus mindent elsöprő győzelmét jelenti. A
lényeg, hogy a nyugati civilizáció elvesztette a nemzetközi politika felett
élvezett hegemóniáját. Ennek következtében a jövőben a civilizációk közötti
feszültségek lesznek a legmeghatározóbb tényezők a nemzetközi politikában.
A kötet két utolsó fejezete (a
negyedik és az ötödik) napjaink aktuális problémáiba nyújt betekintést. Olyan
globális környezeti problémák politikai aspektusaival foglalkozik, mint az
esőerdők pusztulása, az ózonlyuk, a globális felmelegedés és a
környezetszennyezés. A globális veszélyről szóló véleményeket – nem meglepő
módon – a legkülönfélébb módon ismerik a Délen élő szegények. Ők könnyen bebizonyíthatják,
hogy a veszélyek geopolitikai következményei csak a probléma egy részét
jelentik, mert a sok szenvedést és háborút okozó igazságtalanságok a gazdag és
szegény felek között a világgazdaságban könnyen kiújulhatnak. A fenntartható
fejlődés önigazolása fontosabb a helyi és a globális környezeti problémáknál.
Az a feltételezés, hogy a Föld csak „eszköz”, tehát adminisztrálható (Visvanathan),
a fenntartható fejlődés, veszélyes formulájává válhat, ami megengedi az
igazságtalanságot és a környezet degradációját. A fejlődés az utolsó fél
évszázadban az emberiség és a természet szétválasztásáról szólt. Ahogy
Visvanathan rámutat, a természetet mesterkélt tudással és tanulmányok végtelen
sorával „környezetté” transzformálták, ami feljogosítja használóit, hogy
megossza és ellenőrizze a természetet a „fejlesztés” és a modernizáció nevében.
A környezet „eszközként” használva kereskedelmi értéket ad a nemzetgazdaságnak
és megnöveli a nemzeti jólétet és a gazdasági mérőszámokat.
Az utolsó fejezet teret enged
a geopolitikával szemben fellépő áramlatoknak, azokból válogat, találóan
„anti-geopolitika” cím alatt. A kötet egyetlen magyar szerzője, Konrád
György tollából is itt olvashatunk Antipolitic: a moral force címmel,
Vaclav Havel írásának szomszédságában. Paul Routledge és Marcos
parancsnok különleges ellenállási helyszínekről ír Nepálban és Chiapas-ban
(mexikói tartomány, a zapata gerillák központja). Azzal érvelnek, hogy a
politikai ellenállás helyfüggő a különböző vetélkedésekben. A kritikai
geopolitika tehát azért működik, hogy megkérdőjelezze a különféle ellenállási
területek fontosságát, jelentőségét, hiszen a hatalom nemcsak egyszerűen
elit-kontroll vagy állam-kontroll, hanem a küzdelemben résztvevő területeké is,
ahol a társadalmi mozgalmak ellenállnak az uralomnak (ellenállási helyek). Az
uralom és az ellenállás mozgalmas terei részei a hegemóniaellenes harcnak, és
csak úgy érthetők meg, ha a küzdelem szempontjait a megfelelő kontextusban
vizsgáljuk. Olvashatunk a geopolitikai és a nemeket érintő kérdések összefüggéseiről
is. Egy egyféle folyamatosság, csak a szereplők változnak, Farmanfarmaian a
nemzeti identitás megteremtésével és annak fontosságával foglalkozik, azzal,
hogy a nemzeti tér kérdéseiben és az állampolgárság alapszabályainak megalkotásában
komolyan kell venni a nemeket, véleményében van feminista geopolitika.
Összefoglalva: Az új évezredben az államok térképe – a globalizáció
idejében (paradoxon!) – valószinűleg jelentősen megváltozik. A jelenlegi
világpolitikai térkép nagyon is a XIX. századi afrikai, amerikai, ázsiai
kolonizáció és a világháborúkat lezáró békeegyezmények produktuma. A jelen
tendenciáknak ezek a formák nem felelnek meg (pl. H. Arendt „törzsi
nacionalizmusa”). A könyv fejezeteit olvasva, kedvünkre tovább gondolhatjuk a
folytatást, mennyire másképp látjuk és ítéljük meg a máig fontos kérdésekre
adott válaszokat és az azokat létrehozó körülményeket. Az átalakuló világban
átalakulnak az azt leképező egységek is: miként kapcsolódik majd Európa, ez a
változások alatt álló „kontinens” a világ többi részéhez, a regionalizmushoz, a
migrációhoz, a szubszidiaritás elvéhez? Hol lehet ebben a helye Magyarországnak?
Kis bolygónkon szembe kell nézni a növekvő vagyoni különbségekkel, a szüntelen
fegyverkezéssel és erőszakkal, ebből következően a mai szuverenitások mai
formájukban egyre kevésbé jelentenek megoldást a politikai nehézségekre. A XXI.
század elején különösen fontos a számadás készítése, a legfontosabb XX. századi
tanulmányok, írások összefűzése. Erre vállalkoztak a kötet szerkesztői, akik
kitűnően oldották meg a feladatot. Minden érdeklődőnek ajánljuk ezt a nagyszerű
olvasmányt, csak még egy jól ekészített fordítás hiányzik hozzá..
G. Ó Tuathail – S. Dalby – P. Routledge: The Geopolitics Reader (Geopolitikai olvasókönyv). London, Routledge. 1998. 327 p.
Mező Ferenc