ÖSSZEFOGLALÁSOK
Afrika
új történelme
„Afrika történelmét újra kell írni... Rekonstruálni kell az igazi forgatókönyvet. Ideje változtatni a diskurzuson!” – jelenti ki a neves (volt) felső-voltai (1984 óta Burkina Faso-i) Afrika-kutató és történész, J. Ki-Zerbo a nyolc kötetes, az UNESCO által támogatott Afika-történelem I. kötetének Általános bevezetőjében. Ki-Zerbo felhívásának okai és előzményei az előző évtizedek, de még a kortársi afrikai történetírás felfogásában, irányultságában is keresendők. Ugyancsak az I. kötet előszavában az UNESCO akkori főigazgatója, A. M. M’Bow elemzi a világnak Afrikához, az afrikai történetíráshoz fűződő viszonyát, s felsorolja e viszony tartalmi jellemzőit, pontosan megjelölve a Ki-Zerbo által kifogásoltakat: a kutatók tagadják az afrikai orális hagyományok szerepét, az afrikaiak alkotó kezdeményezését; Afrika történetének tanulmányozásakor és feldolgozásakor Afrikán kívüli forrásokra hivatkoznak, magát az afrikai földrészt sem hajlandók „történeti entitásként” elfogadni és kezelni, a néger rabszolga-kereskedelem és a gyarmatosítás megjelenésével pedig elterjedtek a rasszista elméletek, s Afrikát, az afrikaiakat a megvetés és értetlenség burka vette körül. Mindezeket kiküszöbölendő határoztatott el ennek az új, Afrika általános történelmét bemutató műnek a megírása, amely mű igyekszik Afrikát a maga történeti-történelmi egységében, valamint a más kontinensekkel (Európa, Ázsia, Amerika) kialakított kapcsolatrendszerében tárgyalni, oly módon, hogy Afrikának a többi földrész számára nyújtott hozzájárulását is kidomborítja. Afrika történelmét belülről szemlélve kívánja föltárni, majd kitér egyes régiók, területek történelmi kapcsolataira is, követi az afrikai eszmék, intézmények fejlődését. A lehető legteljesebb objektivitás elérése érdekében Nemzetközi Tudományos Bizottságot hoztak létre (1970) az UNESCO-n belül, amelynek 30 tagja van: kétharmaduk afrikai, egyharmaduk Afrikán kívüli. A kész tanulmányokat, cikkeket többen átolvasták, a lektorok kritikai észrevételeiket tudatták e bizottsággal, amely ezek után adott – vagy nem adott! – zöld utat a kérdéses fejezet megjelentetésének. Minden egyes kötet irányítását egy igazgató látta el, aki minden esetben afrikai, csupán a III. kötetnek van egy cseh származású társigazgatója.
Afrika
mintegy három millió éves történelmét öleli át ez a nyolc kötet. E három millió
év kutatását olyan modern tudományok segítették, mint pl. a földtudományok,
paleobotanika, egyiptológia, összehasonlító és történeti nyelvészet, az afrikai
szájhagyományok stb. – mindezek ötvözése, több irányú egyeztetése még több
biztosíték lehet arra, hogy Afrika esetében megbízható eredményekre
számíthatunk.
E
mű bemutatását most két irányban kívánjuk elvégezni. Magától értetődik, hogy
mindkét irányban csak nagyon nagy vonalakban mozoghatunk, hiszen óriási az
áttekintendő anyag; ebből az is következik, hogy az alábbiakban érintett témákat,
eseményeket önkényesen választottuk ki. Először is az afrikai belső
eseményeket, problémákat, majd Afrika és a külvilág – elsősorban Európa –
kapcsolatait emeljük ki. Szeretnénk ragaszkodni a műben foglaltakhoz, ezért itt
és most vele kapcsolatban kritikai megjegyzéseket nem kívánunk tenni.
A
szerzők egyikének kiinduló megállapítása: minden okunk megvan azt föltételezni,
hogy legelőször az afrikai kontinensen jelentek meg hominidák, és itt ment
végbe a homo erectus kifejlődése. Az afrikai őskorról a korabeli művészetek is
adnak felvilágosítást: közismertek a sziklafestmények. E művészetekkel
kapcsolatban kerülni kell azt az elterjedt nézetet, mely szerint külső
referenciák alapján kell és lehet azokat magyarázni: mindenekelőtt a helyi,
autochton szemléletű megközelítés adhat róluk autentikus magyarázatot. A
szerzők másutt is felhívják figyelmünket annak a széles körben meggyökeresedett
nézetnek (diffuzionizmus) a veszélyére, amely azt állítja, hogy az afrikai
kultúrák szinte teljes egészében külső hatások eredményei lennének, és ennek
megfelelően kellene azokat vizsgálni, értékelni. Mindezek mellett természetesen
ma már tudjuk, hogy Afrika mindig is nyitott volt a külső hatások előtt. Az
afrikaiak társadalmakká történő szerveződésében is jelentős volt az őskor: az
akkori eredeti közösségek alapjaikban véve egészen a XX. század közepéig
fennmaradtak. Annak pedig, hogy az őskor utáni fejlődés során Afrika, az
afrikai társadalmak egyre inkább a perifériára sodródtak, az is oka volt, hogy
a kontinens módszeres „megcsapolása” nem járt együtt azonos mértékű és minőségű
ellentételezésekkel: tőke- és technikabehozatallal. Érdekes vonása ennek a
fejlődésnek, hogy pl. nem alakult ki a föld magán- vagy állami tulajdona, s
összességében Fekete-Afrikában nem létezett sem rabszolgatartó, sem feudális
társadalom; ez is magyarázhatja azt a tényt, hogy kb. fél évezrede az afrikai
termelőerők stagnálnak, s „az afrikai ember több ezernyi évezreddel ezelőtt
megindult kialakulása, önteremtő folyamata még ma is napirenden van. Másképpen
mondva, bizonyos értelemben Afrika őskori története még nem ért véget.”
Mindenesetre Leaky kutatásai
azt látszanak bizonyítani – állítja Ch. A. Diop –, hogy a többi
kontinens benépesítése Afrikából indult ki, mégpedig a Szaharán és a Nílus
völgyén keresztül. De jelentősek voltak a kontinensen belüli kapcsolatok is
Egyiptom és a mediterrán világ, illetve Egyiptom és Fekete-Afrika között; e
kapcsolatok ápolásában, fenntartásában nagy szerepet játszott Núbia, melynek
lakói feketék voltak. A Maghreb a föníciaiak megjelenésével lépett be a
történelembe, míg a Szahara keleti vidéke a vasnak a fekete-afrikai területeken
történő elterjedésében játszott szerepet az ókorban. Igazi gyarmatosítókként
léptek fel – még mindig az afrikai ókorban – a bantuk. Madagaszkár
történelmében sok titok övezi az ott letelepedett népek származását; biztosnak
látszik, hogy alkotóelemeik között afrikaiak, malájok és polinéziaiak is
megtalálhatók. A VII–XI. század az iszlám afrikai elterjedésének virágzó
szakasza, aminek – csak részben – köszönhetően Afrika sok vidéke kapcsolatba
kerülhetett más régiókkal, civilizációkkal, illetve ettől kezdve az Afrikában
is megforduló muzulmán arab utazók, kereskedők értékes írott forrásanyagokkal
szolgálnak a meglátogatott területekről. Ugyancsak az iszlám–arab kereskedelem
segítette elő új, bennszülött afrikai vállalkozói réteg kialakulását. A XVI.
század–XVII. század eleje Nyugat-Afrikában két tekintetben is fontos dátum:
egyrészt lezárta a legnagyobb államok létrejöttének folyamatát, másrészt a
régió tanúja volt a hagyományos afrikai vallások és az iszlám ütközésének.
Mit jelentett a muzulmán
vallás megjelenése Afrika számára? „Társadalomválasztást”, azaz nem kevesebbet,
mint a saját kultúra felcserélését egy idegen kultúrára, a másság elfogadását.
Az i. u. VII. és XII. század között Afrika mediterrán vidéke befogadta az
iszlámot, többi részében azonban az új vallás nem találta meg annak módját,
hogyan integrálja magában a néger társadalmakat, kultúrákat, viszont fontos
szerepet játszott az európaiak XV. századi megjelenéséig a kereskedelem
fellendítésében, az interregionális kapcsolatok kiépítésében. A VII–XI. századi
társadalmi differenciálódás, a munkamegosztás kialakulásának, az osztályharc
megjelenésének is a kora volt. Autentikus afrikai művészetek virágzottak fel a
X–XIV. században Beninben, Nokban, a XII–XV. században olyan jelentős államok
kialakulásának lehetünk tanúi, mint Mali vagy Szudán, s olyan nagy afrikai
államfőket ismerhettünk meg, mint Szungyata Keita és Manza Mussza Maliban, olyan
városok vonzották magukhoz a távoli vidékek-országok tudósait, mint Dzsenné,
Tombuktu, Gao; olyan népek hoztak létre fejlett civilizációkat, mint a
szongájok, a hauszák, az akánok, a jorubák.
Mostoha módon alakult a
múltban Dél-Afrika történelmének tanulmányozása: a helyi politikai erők nem
támogatták a történeti kutatásokat, nem voltak hajlandók tudomásul venni a
létező dokumentumokat, ha ugyan tudatosan meg nem semmisítették azokat! Más
jellegű téves ítéletek a Szahara igazi történelmét is semmibe vették: az
európai történészek századunk közepéig nemigen fogadták el, hogy e vidék
sohasem jelentett legyőzhetetlen akadályt a technikai felődés afrikai
elterjedése előtt, hiszen nem volt teljesen lakatlan: az itt élő nomád népek
szoros kapcsolatokat tartottak fenn az északi és déli letelepedett lakossággal.
A XVI–XVIII. században az atlanti néger rabszolga-kereskedelem pedig Afrikát
már Európával és Amerikával is összekötötte. Szudán jelentős népvándorlások
színtere volt, míg a Maghreb ottománok általi meghódítása e vidéknek relatív
rendet, biztonságot, szervezett adminisztrációt adott. Ugyanerre a periódusra
tehető a mai afrikai népek társadalmi-politikai formációinak csírákban való
megjelenése is. A kereszténység hanyatlik, az iszlám teret hódít, bár maguk az
afrikaiak mindkét vallásról szinkretikus képet alakítottak ki maguknak. A XIX.
századi Afrikában fontos változások mentek végbe: megindult a néger
rabszolga-kereskedelem elleni harc, az új kereskedelem a rabszolgák helyett más
árucikkek felkutatását igényelte, egyre
aktívabbá vált a hittérítők tevékenysége. Mindez az „európai jelenlét
megerősödését” hozta: Afrika belépett a kapitalista világkereskedelem
vérkeringésébe. A kereskedelemért folytatott küzdelemben azonban az afrikaiak
és az európaiak közül ez utóbbiak bizonyultak erősebbnek.
Az 1880–1935 közötti időszak
az európai hódítás kiteljesedését, megszilárdulását hozta, amellyel szemben az
afrikaiak igyekeztek minden módon és eszközzel szembeszállni, ugyanis most már
nem csupán a szabadságuk, de kulturális értékeik elvesztése is tét lett;
leghevesebben a szomáliak, az egyiptomiak és a szudániak védelmezték ezen
értékeiket. A két világháború mind gazdasági, mind társadalmi téren éreztette
hatását: az afrikaiak tanúi lehettek európai kizsákmányolóik, gyarmatosítóik
sebezhetőségének. Megerősödtek Afrika és Amerika kapcsolatai, amelyek két
irányban igyekeztek kiteljesedni: az afrikai és amerikai négerek vallási
erőinek egyesítésével újjáépíteni Afrikát oly módon, hogy amerikai (USA-beli)
és karibi néger technikusokat vezényelnek Afrikába, illetve Amerikából
afrikaiakat telepítenek haza Afrikába, és kiaknázzák az afrikai erőforrásokat.
Miután az afrikaiak belátták,
hogy a gyarmatosítás ellen nem sokat tehetnek, igyekeztek egyfajta modus
vivendit keresni, és saját hasznukat – is – megtalálni. Az afrikai elit
létrehozta – európai (portugál, francia, angol) nyelveken – irodalmát, ezeket
az európai nyelveket és a keresztény eszméket is felhasználta
nacionalista-antikolonialista harcában, míg végül az 1960-as években elérkezett
a függetlenség ideje, ami súlyos felelősséget és válságokat hozott az afrikai
népek – és vezetőik – mindennapi életébe, hiszen az elmaradottság és modernség
együtt „szakadt” rájuk. A XX. századi afrikai valóságra általában jellemző,
hogy abban „tovább él a középkor, egymás mellett található a Nyugat és a Kelet,
kartézianizmus és animizmus, az ifjú ‘modern’ vezetők közvetlenül a külföldről
örökölt modellekkel, mentalitásokkal és jogrendekkel irányítanak olyan népeket
és realitásokat, amelyek teljesen más törvényeken és mentalitásokon
nyugosznak”. A függetlenné válás után két évtizeddel az afrikai vezetők még nem
látták be, hogy hasznos és szükséges lenne a világ többi részében
megjelent-megjelenő gazdasági-politikai egységekhez hasonló közösségeket
létrehozni Afrikában is, hiszen csak ez tenné lehetővé a modern technikák
alkalmazását az egyébként hatalmas mennyiségű, világszerte keresett és értékelt
afrikai természeti kincsek kiaknázásában. És az elmaradottság a kilencvenes
évek elején is tovább súlyosbodott, a lakosság döntő többsége nyomorban él, a
kommunista világrendszer összeomlása után Afrika gyakorlatilag megszűnt „stratégiai
terület” lenni: „az afrikai kontinens valóságos nemzetközi deklasszálódásának
lehetünk tanúi”. A nemzetközi pénzintézetek által a földrészre kényszerített
megszorító intézkedések a gazdaság szétzilálódásához, a tömegek
elszegényedéséhez, marginálódásához vezettek. Az „afropesszimizmus” után némi
fény csak az 1994 óta megfigyelhető fellendüléssel csillant fel.
Afrika történelmében
évszázadokon át jelentős szerepet játszott Európa; elég jelentős volt és a ma
is jelentős ez a szerep ahhoz, hogy a két kontinens közötti kapcsolatokat
kicsit részletesebben áttekintsük az alapján, ahogyan a mű szerzői látják és
ábrázolják azokat. De fontos azért is, mert eleddig Afrika történelmét
elsősorban az európai kutatások szemszögéből ismerhettük meg.
A két földrész kapcsolata az
ókortól indult, amikor az egyiptomi és a görög civilizáció az Alexandriai
Könyvtár révén találkozott egymással. A görög majd a római hódítókat a vandálok
és a bizánciak követték, mind Núbiában, mind Észak-Afrikában terjedt a
kereszténység. Portugália volt az az európai ország, amely Ceuta 1415-ös
elfoglalásával megindította Európa gyarmatosító politikáját nemcsak Afrikában,
de – a történészek szerint – világméretekben. Az akkoriban fejlődésnek indult
kereskedelemben az arany játszotta a vezetőszerepet, amit az európai kereskedők
egyre intenzívebben építettek be kereskedelmi tevékenységükbe. A portugálok
lassanként diplomáciai kapcsolatokat kezdtek kiépíteni a helyi, afrikai
uralkodókkal, ami addig kimondottan agresszív Afrika-politikájuk szemmel
látható változásáról tanúskodott. Rajtuk kívül más európai hatalmak nemigen
mutattak nagy érdeklődést Afrika iránt. A XVI. századtól az afrikai arany utáni
vadászat másra terelődött, a néger rabszolga-kereskedelemre, ami hamarosan már
nem csak Afrika és Európa, de Amerika gazdasági-társadalmi életét is
befolyásolta. A portugáloknak e kereskedelemben hamarosan veszélyes vetélytársaik
akadtak: 1520-tól a franciák, 1550-től az angolok, a XVI. század végétől a
hollandok. Valamennyi felsorolt európai hatalom a kereskedelmi tevékenység
mellett a hittérítői tevékenységet is támogatta. Az idő előrehaladtával
élesedtek az ellentétek a gyarmatosítók között, akik egymást ütötték ki a
nyeregből Afrikában, miközben mindegyikük igyekezett megerősíteni saját
pozícióit a földrész különböző vidékein. Különösen kegyetlen módon próbálták a
hollandok és az angolok a XVII. században Dél-Afrikát megszerezni maguknak.
Az 1750–1850 közötti
évtizedekben az európaiak bevonták az afrikaiakat is a kapitalista
világgazdaságba, ami a bennszülött társadalmak radikális átalakulását vonta
maga után. Nagyjából ezzel egyidőben mind a nyugat-európai gyarmatosító, mind
az észak-amerikai társadalom egyes köreiben megjelentek az abolicionista
eszmék, majd az ezen eszméket terjesztő társaságok is. Tevékenységük
eredményeképpen a XIX. század második felére – legalábbis jogilag – eltörölték
a néger rabszolga-kereskedelmet. Ez azonban nem akadályozta az európai
gyarmatosító hatalmakat abban, hogy Afrikában megerősítsék – tovább erősítsék!
– saját pozíciójukat, s ebben még most is támaszkodhattak a keresztény missziók
tevékenységére is, amely tevékenység három irányban hatott: a nyugati típusú és
tartalmú oktatás elterjesztésével olyan új, helyi elitet hozott létre, amelynek
sok tagja a későbbiekben Nyugat-Európa és Észak-Amerika közép- és felsőfokú
intézményeiben folytatta tanulmányait, és akik szülőhazájukba hazatérve a
felsőbb üzleti körökben bukkantak föl; végül az abilicionisták a keresztény
eszmét is felhasználták a rabszolga-kereskedelem felszámolásának ideológiai
alátámasztása érdekében. Az európai gyarmati rendszer igazából az 1890–1910-es
években bontakozott ki és erősödött meg véglegesen; a gyarmatosító országok
most már Afrika teljes és közvetlen politikai irányítására jogot formáltak
maguknak.
Az 1884–1885-ös berlini
Nyugat-Afrika Konferencia a világtörténelemben példátlan helyzetet legalizált
és hozott létre: egy egész kontinenst – Afrikát – osztott fel néhány
nyugat-európai állam között! Az így kialakult status quo-hoz idővel
alkalmazkodni kívánó – és kényszerülő – afrikaiak azután súlyos identitászavar
áldozataivá váltak. Az afrikaiak számára nagy megpróbáltatást jelentett a két
világháború, amelyekben több tízezren haltak meg európai hadszíntereken. Igaz,
sok afrikai számára új perspektívák is nyíltak azáltal, hogy hosszabb időt
töltöttek Európában: mozgatórugóivá váltak az egyre erősödő afrikai nacionalista
mozgalmaknak. A II. világháború gazdasági fellendülést hozott Afrikában, e
fellendülés azonban a béke helyreálltával megállt, és Afrika visszasűllyedt
előző elmaradott gazdasági állapotába. Az 1944. január–februárban megtartott
brazzaville-i Francia Afrikai Konferencia még megpróbálta a gyarmati rendszert
stabilizálni oly módon, hogy megóvja a külső, elsősorban amerikai behatásoktól;
az itt elfogadott elvek később azonban csak akadályt jelentettek a
függetlenségi mozgalmak idején a franciák számára, akik nehezen értették meg:
az afrikai államok függetlenségének elismerése és megadása olyan történelmi
szükségszerűséggé vált, amelyben ezek az elvek már idejét múltnak számítanak.
Milyen kapcsolatok alakultak
ki – a XX. században – Afrika és az európai szocialista országok között? Az
aktív antimilitarista propagandát kifejtő Francia Kommunista Párt igyekezett
afrikai tömegeket bevonni az antiimperialista harcba, a Szovjetunió és
szövetségesei a politikai-ideológiai káderképzésben tevékenykedtek, a
függetlenségek kivívása után sok új afrikai állam vezetője igyekezett szoros
együttműködést kialakítani a szocialista-kommunista országokkal, hogy így
próbálja a Nyugat neokolonialista törekvéseit kivédeni. Lengyelország,
Csehszlovákia, Magyarország az afrikai egyetemisták ösztöndíjas képzésében
vállalt szerepet. A Varsói Szerződés, illetve a NATO a saját érdekszférájába
tartozó, egymással harcban álló afrikai országokat látta el modern
fegyverekkel. A kommunizmus csaknem világméretű összeomlása az afrikai
szocializmus összeomlását is eredményezte.
A szerzők megvonják a
gyarmatosítás mérlegét, melynek serpenyői a következőképpen mozdulnak ki:
mindenképpen úgy néz ki, hogy a pozitív eredményeket megsemmisítik a negatívak.
Pozitívum, hogy megszilárdult Afrika belső stabilitása, a nyugat-európai
fogalmaknak megfelelő, modern államok jöttek létre. Negatívum, hogy ezek az új,
„modern” államok mesterséges teremtmények mesterséges határokkal. Az afrikaiak
elvesztítették azt a jogukat, hogy saját maguk irányíthassák sorsukat. Gazdasági
téren pozitívum az, hogy fejlett infrastruktúra épült ki (vasút, utak, távíró,
telefon...). Negatívum, hogy ez az infrastruktúra nem a kontinens kifelé
nyitását szolgálta, hanem az itt kitermelt nyersanyagok elszállítását volt
hivatott biztosítani. Pozitívum, hogy a
természeti kincseket, nyersanyagokat kiaknázták, negatívum, hogy a
nyersanyagokkal nem bíró területek fejlesztését a gyarmatosítók elhanyagolták.
Általában azt kell mondani, hogy az afrikaiak indokolatlanul magas árat
fizettek a gazdasági átalakulásért, és hogy azok a súlyos gazdasági problémák,
amelyekkel e földrész lakóinak ma szembe kell nézniük, a gyarmatosítás
korszakába nyúlnak vissza. Társadalmi téren a gyarmatosítás eredményeképpen
fejlődésnek indultak a városok, viszont nőttek a városok és a falvak közötti
ellentétek. A kereszténység elterjedésével megjelent a nyugati típusú oktatás
(erről fentebb szóltunk), amely viszont erősen kötődött a nyugat-európai
gyarmatosító országok oktatási programjaihoz. Romlott az afrikai nők társadalomban
elfoglalt helyzete, a helyi nyelveket az európai (angol, francia, portugál)
nyelvekkel szemben elhanyagolták. Negatív hatása volt a gyarmatosításnak a
kultúra terén: évszázadokon át azt sulykolták az afrikaiakba, hogy nincs
kultúrájuk, ami pedig van, az sok tekintetben külső hatás eredménye. Viszont az
is igaz, hogy európai nyelveken született meg századunkban az afrikai
értelmiségiek Európával szembeni szellemi-ideológiai ellenállásának és
lázadásának irodalmi vetülete, ezen belül az elsősorban a francia nyelvre épült
négritude.
A kötetek időrendi-területi
metszésben tárgyalják Afrika történelmét. Az általuk érintett témákon kívül
vagy éppenséggel azokat kibővítve, természetesen rengeteg más kérdést és
problémát is kezelnek. Hogy csak néhányat említsünk: a szájhagyományok
természete, az afro-ázsiai nyelvek és Afrika, talajviszonyok, társadalmi
formációk, kultúra, politikai struktúrák, kereskedelem, a népesség összetétele
és eredete, az iszlám általános bemutatása és hódításai, mezőgazdaság,
állattenyésztés, államformák, jelentősebb birodalmak és civilizációk, migrációs
folyamatok, az afrikai diaszpórák, pánafrikanizmus, a bennszülött és az
európaiak által bevezetett közigazgatási rendszerek, gazdasági formációk,
demográfiai fejlődés, afrikai ellenállási mozgalmak, kiemelkedő afrikai
uralkodók és hadvezérek, hittérítés és vallási mozgalmak, vallási vezetők
tevékenysége, az afrikai művészetek és azok hatása az Afrikán kívüli
kultúrákra, Afrika felosztása a gyarmatosító hatalmak között és által, gyarmati
gazdaságpolitika, Afrika és az Újvilág kapcsolatai, Afrika és a kapitalista
országok, Afrika és a szocialista országok, Afrika és az ENSZ... Befejezésül
áttekintő táblázatokat találunk az 1990-es évek eseményeiről. A köteteket
részletes és bőséges bibliográfiák, név- és tárgymutatók, térképek, ábrák,
táblázatok és fényképek egészítik ki.
Kik voltak e széles körű
nemzetközi együttműködésben készült mű szerzői? Beszéltünk cikkünk elején a
Nemzetközi Tudományos Bizottságról, amely felügyelte a szerkesztést és a tanulmányok
megírását. Ennek a bizottságnak a tagjai – többek között – a következők: D.
Birmingham (Anglia), P. D. Curtis (USA), Ch. A. Diop
(Szenegál), M. El Fasi (Marokkó). I. S. El-Hareir (Líbia), I.
Hrbek (Csehszlovákia), A. Letnyev (SZU), Y. A. Talib (Szingapúr),
J. Ki-Zerbo (Burkina Faso), M. Boubou Hama (Niger), J. Devisse
(Franciaország)... A szerzők közül: J. Suret-Canale (Franciaország), E.
M’Bokolo (Kongói Demokratikus Köztársaság), A. H. Bă (Mali), R.
Leaky (Anglia), D. A. Olderogge (SZU), G. Mokhtar (Egyiptom),
J. Vansina (Belgium), H. Djait (Tunézia)...
Ismertetésünk a következő, francia nyelvű kiadás kötetei alapján készült: Histoire générale de l’Afrique (Afrika története): I. kötet: Méthodologie et préhistoire africaine (Metodológia és Afrika őstörténete), Jeune Afrique – Stock – Unesco, 1980; II. kötet: Afrique ancienne (Az ókori Afrika), Jeune Afrique – Stock – Unesco, 1980; III. kötet: L’Afrique du VIIe au XIe siècle (Afrika a VII–XI. században), Unesco – Nouvelles Éditions Africanes, 1990; IV. kötet: L’Afrique du XIIe au XVIe siècle (Afrika a XII–XVI. században), Unesco – Nouvelles Éditions Africaines, 1985; V. kötet: L’Afrique du XVIe au XVIIIe siècle (Afrika a XVI–XVIII. században), Présence Africaine – Edicef – Unesco, 1998; VI. kötet: L’Afrique au XIXe siècle jusque vers les années 1880 (Afrika a XIX. század elejétől az 1880-as évekig), Présence Africaine – Edicef – Unesco, 1997; VII. kötet: L’Afrique sous domination coloniale, 1880–1935 (Afrika a gyarmati uralom korában, 1880–1935), Unesco – Nouvelles Édition Africaines, 1987; VIII. kötet: L’Afrique depuis 1935 (Afrika 1935-től), Présence Africaine – Edicef – Unesco, 1998.
Kun Tibor