Az
USA és Latin-Amerika a XX. században
Mark Gilderhus a texasi Texas Christian University történelmi tanszékének Lyndon Baines Johnson professzora. Korábban három kötete jelent meg, kettő az Egyesült Államok és Latin-Amerika viszonyát vizsgálta a Wilson-kormány idején, a harmadik pedig, mely immár három kiadást ért meg, az amerikai történetírás történetével foglalkozik. Negyedik, most ismertetendő könyve e két irányvonalat ötvözi: egyszerre mutatja be az Egyesült Államok és Latin-Amerika viharos kapcsolatait a huszadik században és ad rendkívül alapos és meggyőző historiográfiai áttekintést. Ez egyébként korántsem véletlen, a Scholarly Resources egyik legfontosabb célkitűzése éppen az, hogy egyszerre nyújtson a kutató, a hallgató és az érdeklődő laikus olvasó számára könnyen kezelhető, ugyanakkor rendkívül alapos szakirodalmat. Gilderhus kiváló és érdekes könyve mindezen céloknak megfelel.
Gilderhus a kötetet a bevett szokásokkal ellentétben
nem az 1898. évi spanyol–amerikai háborúval, hanem az első pánamerikai
konferenciával kezdi. Ez egyben jelzi is a szerző alapvető célkitűzését:
egyaránt ír az amerikai és a latin-amerikai oldalról. A kötet alapvetően
revizionista (újbalos) szemléletű, ám visszafogott hangvételével és mindkét
oldal álláspontjainak bemutatásával túl is megy a hagyományos revizionista
kereteken.
Gilderhus könyve hat fejezetből áll, és a felhasznált
irodalom azt mutatja, hogy a szerző a kéziratot valamikor 1999 első felében
zárhatta le, ez leginkább a kubai rakétaválság elemzésekor tűnik ki. Az első
fejezet az 1889 és 1913 közti időszakot mutatja be, a második a
Wilson-korszakot és a húszas éveket, a harmadik pedig a második világháború
végéig tárgyalja az eseményeket. A kötet nagyobbik felét a három 1945 utáni
fejezet teszi ki: ezek az 1945 és 1959, az 1959 és 1979 közti időszakokat
mutatják be, valamint az 1979 óta történteket. A kötet fentebb ismertetett
tagolása érdekes, hiszen elválasztja egymástól például Theodore Roosevelt és
Woodrow Wilson korát, ám egyszerre tárgyalja a Reagan-korszakot és a
hidegháború utáni eseményeket. Ugyanakkor hangsúlyozni kell azt, hogy a szerző
az általa használt periodizálást meggyőzően vezeti elő.
A hat fejezetet megelőzi egy rövid – hat oldal
terjedelmű – bevezetés, melyben a szerző kijelöli a kötet legfontosabb
szempontjait: (1) egyszerre kívánja bemutatni az amerikai külpolitika céljait
és megvalósítását, valamint az ezekre adott latin-amerikai válaszokat; (2) a
történetet két, világosan körülírható preferenciákkal bíró régió
kölcsönhatásaként mutatja be; (3) s szemben a Samuel Flagg Bemis által
képviselt állásponttal (mely szerint az Egyesült Államokat erős ideológiai és
politikai hagyományok kötik Latin-Amerikához) úgy érvel, hogy a történet az
északi kolosszus hegemóniai törekvéseiről, valamint a politikai és a gazdasági
hatalom egyenlőtlen elosztásáról szól. Ezt az érvrendszert következetesen végig
is viszi a köteten, és bemutatja a gazdasági segélyek és a politikai
beavatkozások azon különös kombinációit, amelyek ezt az újvilági
kapcsolatrendszert alapvetően meghatározták.
Az első fejezetben (Terjeszkedés, birodalom, és
katonai beavatkozás, 1889–1913) a századfordulón kialakult „új diplomácia”
kapcsán paradigmaváltásról beszél, s ennek legfőbb okait az Egyesült
Államokban a századforduló során létrejött pszichés és gazdasági
válsághelyzetben, valamint az európai gyarmatbirodalmak kiépülésében látja. Az
új diplomácia a gazdasági célok minimális politikai elkötelezettséggel való
realizálása, melyet eleinte (pl. a második Cleveland-kormány idején) még
„improvizatívnak”, egyes esetekben egyenesen „következetlennek” tart. Ezt
követően világosan és érthetően, a különböző történetírói vélemények
ütköztetésével bemutatja a korszak klasszikus válsághelyzeteit az 1891. évi
chilei konfliktustól a venezuelai aranybányák ügyén át a spanyol–amerikai
háborúig, majd elemzi Kuba további sorsát, a Panama-csatorna megépítésének
diplomáciai hátterét, valamint azt, ahogyan Teddy Roosevelt átértékelte a
Monroe-doktrínát (Roosevelt corollary, 1903). Szerinte Roosevelt célja nem az
amerikai hegemónia kiépítése, hanem az európai érdekek kizárása volt: nem volt
ínyére például az, hogy egyes európai államok katonai erővel próbálták meg
behajtani (egyébként jogos) pénzügyi követeléseiket. A fejezetet, számomra
furcsa módon nem Wilson, hanem Taft értékelése zárja, pedig előbbi több esetben
is roosevelti módszerekkel élt a tízes évek során.
Gilderhus a második fejezetben (Forradalom, háború
és terjeszkedés, 1913–1929) tárgyalja Wilsont, érvelése a következő: ebben
az időszakban a világot számos forradalom rázta meg (Mexikó, Kína,
Oroszország), s Wilson ezekre válaszként új amerikai külpolitikát dolgozott ki,
melynek az volt a lényege, hogy egyfelől a nagyhatalmaknak együtt kell
működniük a nemzetközi béke és biztonság védelmében (kollektív biztonság),
másfelől pedig ebben az Egyesült Államoknak a korábbinál nagyobb szerepet kell
játszania. A wilsoni liberális kapitalista világrendet azonban az amerikai
kongresszus elutasította, s így jött létre az a különös helyzet, hogy az
Egyesült Államok kimaradt a Népszövetségből. Gilderhus Wilson latin-amerikai
kalandjait a háború kontextusában elemzi; majd rámutat arra, hogy a nyugati
félteke szolidaritása első komolyabb megnyilvánulásának időszaka nem a második,
hanem az első világháború kora. Ez az első, általam olvasott amerikai
diplomáciatörténeti munka, amely felsorolja, hogy melyik latin-amerikai állam
milyen álláspontot képviselt a háború idején. A békekonferencia kapcsán pedig
rámutat arra a paradox helyzetre, amely a második világháború után is
felmerült: hogyan lehet a globális és a regionális integrációt összeegyeztetni?
Erre a választ először a Népszövetség alkotmányának 21. cikkelye adta meg, ezt
azonban a katonai intervencióktól tartó latin-amerikai politikusok nem
támogatták. Ezután Gilderhus elmondja, hogy a háborút követően az Egyesült Államok
átvette az európai hatalmak szerepét a térségben, s 1929-re a legnagyobb
tőkebefektetővé vált. Ez az Egyesült Államok számára előnyösnek bizonyult,
ugyanakkor új problémákkal szembesítette a latin-amerikai térség országait,
hiszen a kölcsönöket gyakran, kimondva-kimondatlanul politikai feltételekhez is
kötötték, ráadásul több esetben is amerikai „pénzügyi tanácsadók” vették át az
egyes államok gazdaságirányítását. (Magyar viszonylatban talán nem ismeretlen
Jeremiah Smith neve, aki amerikai pénzügyi szakértőként, de a Népszövetség
képviseletében dolgozott Magyarországon a húszas évek elején.) Emellett elemzi
még a Dominikai Köztársaságban, Mexikóban és Nicaraguában lefolytatott amerikai
katonai akciókat is. A fejezet zárásaként felidézi, hogy a rendszeresen
összehívott pánamerikai konferenciákon az egyes latin-amerikai országok egyre
hangosabban követelték a be nem avatkozás elvének kodifikálását. Ez azonban már
a jószomszédi viszony kérdésköréhez tartozik.
A harmadik fejezetet (Válság, háború és a jószomszédi
viszony, 1929–1945) a szerző azzal az érdekes és megalapozott érveléssel
indítja, hogy a jószomszédi politika (Good Neighbor policy) nem Franklin
Roosevelt, hanem már elődje, Herbert Hoover elnöksége idején elkezdődött. Az
amerikai kormány, különféle megfontolásoktól vezetve elkerülte a nyílt katonai
beavatkozást, s inkább a pánamerikai vonalat erősítette, még akut válsághelyzetekben
is. Gilderhus a legfőbb motivációnak a náci-fasiszta érdekek kiszorítását
tekinti, ugyanakkor felhívja a figyelmet arra a mai napig tartó vitára, hogy
vajon a jószomszédi politika célja valóban a nyugati félteke szolidaritásának
kiépítése volt-e, vagy pedig az amerikai birodalom kevésbé látványos és
drasztikus továbbépítése. Hooverrel kapcsolatban elmondja, hogy a jószomszédi
politika kifejezés az elnök egyik hondurasi beszédéből származik (1928.
november 26.), s hogy Hoover beiktatását követően is elzárkózott a katonai
intervenciós tervek elől. Ezután bemutatja Latin-Amerika világgazdasági
helyzetéből adódó gazdasági, majd az ezt követő politikai válságát
(destabilizáció, a konzervatív, jobboldali erők előretörése, a német- és
japán-orientáció egyes dél-amerikai országokban, stb.),Ezután a szerző elemzi a
jószomszédi politikát, s ezt az elemzést két vezérfonalra fűzi fel: a katonai
beavatkozások elkerülésére akár súlyos kompromisszumok árán is (pl. Mexikó),
valamint a gazdasági diplomáciára. Ez utóbbit a Magyarországon alig ismert
Sumner Welles külügyminiszter-helyettes képviselte a pánamerikai
konferenciákon, valamint a kétoldalú kereskedelmi szerződések preferálása (pl.
Bolívia, Venezuela, és az 1938. évi karácsonyi limai nyilatkozat). A második
világháború kapcsán kiválóan foglalja össze azt, hogy mit is értünk a nyugati
félteke szolidaritásán; bemutatja az északi kolosszus által kijelölt
diplomáciai irányvonal elfogadását, az európai gyarmatok más európai államok
kezére játszásának megakadályozását (no-transfer resolution), valamint a
latin-amerikai államok katonai részvételét a háborúban mind az európai, mind
pedig a távol-keleti frontokon. Rámutat továbbá arra, (1) hogy a háború
következtében egyszer és mindenkorra átalakult az egyes latin-amerikai országok
gazdaságának szerkezete, és (2) hogy az Egyesült Államok nem hagyhatta ki azt a
rendkívül kedvező helyzetet, hogy a világ legnagyobb, egyetlen nagyhatalom
által sem ellenőrzött nyersanyagpiacát befolyása alá vonhatja. Ez meg is
történt, s ezzel a megállapítással Gilderhus tulajdonképpen meg is adja saját
álláspontját az „egyenlőség vagy a birodalom továbbépítése” vitában.
A negyedik fejezetben (Hidegháború, függőség és
változások, 1945–1959) Gilderhus
megkezdi a hidegháború korának tárgyalását. Úgy érvel, hogy a Truman–Eisenhower
korszakban a jószomszédi politika fokozatosan átalakult. Ebben két tényező
játszott fontos szerepet: a globális hidegháború kialakulása és a State
Departmenten belüli személyi változások. Az előbbit aligha kell magyarázni, az
utóbbiról pedig csak annyit, hogy a jószomszédi politika két kiépítője – a
korábban már említett Sumner Welles és Cordell Hull külügyminiszter – helyett
FDR utódai más orientációjú politikusokat vontak be az amerikai külügyek
irányításába. Az Egyesült Államok saját latin-amerikai szomszédait természetes
szövetségesének tekintette, és a térséget csak egy regionális kollektív biztonsági
szerződés (OAS) keretein belül tartotta biztosíthatónak. Ezen túlmenően
Latin-Amerika az amerikai külpolitika perifériájára szorult. Ennek
következményeként a térség nem kapott a Marshall-tervhez hasonló segélyt, s ez
újabb problémákat eredményezett. Az északi kolosszus déli szövetségesei joggal
várhattak volna támogatást a háború által eltorzított gazdaságaik problémáinak
megoldásához, ez a segítség azonban 1961-ig nem érkezett meg. Ezzel
párhuzamosan az ENSZ alapokmánya ismét felvetette a regionális és a globális
integráció problémáját, s ehhez társult még az is, hogy a latin-amerikai
országok féltek az amerikai intervenciós hagyományok esetleges feléledésétől. A
háborút követő demokratizálódási folyamatoknak az egyre mélyülő gazdasági
válság szabott gátat. Ebben pedig nagy szerepe volt az amerikai
tőkeérdekeltségeknek is. George F. Kennan, a feltartóztatási politika
atyja egy 1950-es latin-amerikai útja után egyenesen azt tanácsolta a
külügynek, hogy az antikommunizmus szellemében még a katonai diktatúrákat is
támogassa. Ezt nevezték el Kennan corollary-nek, a Monroe-doktrína újabb
kiegészítésének. Így tért vissza az a huszadik század elejére jellemző amerikai
álláspont, hogy a forradalmak – természetesen másféle forradalmak – veszélyének
elhárítására a konzervatív jobboldali erőket kell felhasználni. Ez
értelemszerűen az amerikai–latin-amerikai viszony megromlásához (pl. koreai
háború) és újabb beavatkozásokhoz vezetett. Ezek közül Gilderhus részletesen és
tárgyilagosan elemzi a guatemalai eseményeket, s így el is jut a jószomszédi
viszony teljes széthullásához: ekkor még csak a CIA, Kubában azonban már
amerikai katonák is belekeveredtek egy a roosevelti–wilsoni időket idéző
kalandba.
A kötet értelemszerűen leghosszabb fejezete az ötödik,
amelynek címe: Castro, Kuba és a feltartóztatás politikája, 1959–1979.
Ez a korszak jelenti a visszatérést a hegemóniát akár fegyveres erővel is
biztosítani kívánó amerikai külpolitikához. A szerző részletesen bemutatja
Castro útját a hatalomhoz, valamint az Egyesült Államokhoz való viszonyát. A
Disznó-öbölbeli amerikai kudarc és a rakétaválság elemzése mellett Gilderhus
rámutat arra is, hogy a második világháború utáni amerikai elnökök közül
elsőként John F. Kennedy mutatott hajlandóságot arra, hogy átfogó gazdasági
segélyprogramot ajánljon fel a déli szomszédoknak. Az Alliance for Progress
azonban sokkal inkább volt válasz a kubai forradalom által felszínre hozott
problémákra, mint hihető kísérlet a jószomszédi viszony felélesztésére. A
Kubával szembeni szankciók és a rakétaválság, ezt követően pedig (Johnson
elnöksége alatt) intervenciók Panamában és a Dominikai Köztársaságban, majd
(Nixon idején) Chilében az erőszakos birodalomépítés politikáját képviselték, s
a paritáson alapuló regionális kooperációt az illúziók sorába száműzték.
Gilderhus csak Jimmy Carter elnöksége idején lát változást, ám ezt az időszakot
is csak részsikerként írja le. Egyértelműen sikerként kezeli a Panama-csatorna
ügyének rendezését, ám problémásnak tartja az emberi jogok sorozatos megsértésének
eltűrését az Egyesült Államok által támogatott katonai diktatúrákban, a
nicaraguai helyzet megromlását pedig a Carter-kormány egyértelmű kudarcának
tekinti. A fejezetek tagolása ismét megér egy megjegyzést: véleményem szerint a
hidegháború idején csak és kizárólag Jimmy Carter kormánya tett őszinte
kísérletet arra, hogy paritásos alapon, az emberi jogok védelmét is
megkövetelve alakítsa az Egyesült Államok és Latin-Amerika viszonyát. Ezért nem
tartottam volna túlzásnak még azt sem, ha a szerző ezt az időszakot egy rövid,
különálló fejezetben tárgyalja, hiszen ő maga mutat rá a kontrasztra mind a
Nixon–Ford, mind pedig a Reagan–Bush korszak viszonylatában.
A kötet utolsó fejezete az 1979 óta: a hegemónia
korlátai? címet viseli. Ebben Gilderhus részletesen taglalja Carter
nicaraguai kudarcát, majd a Reagan-kormány közismert katonai akcióit és az
Irán-Kontra botrányt. Bush kapcsán megemlíti, hogy a nyolcvanas évek új
kihívásainak megfelelően Noriega megbuktatásának hivatalos legitimációja a
kábítószerkereskedelem megfékezése volt – a latin-amerikai katonai intervenciók
története során először. Ez egyben felveti az egyik utolsó problémakört,
amelyet a szerző részletesen tárgyal: hogyan befolyásolta a hidegháború vége az
amerikai-latin-amerikai kapcsolatok alakulását? A latin-amerikai államok
szempontjából nézve három érdekes dilemmát is felvet: (1) a szuperhatalmi
konfliktus vége a szovjet-amerikai versengés végét is jelentette a nyugati
féltekén, ez azonban magában hordozta annak a veszélyét is, hogy felerősödnek
az amerikai hegemóniás törekvések; (2) ugyanakkor ez a változás egyben az
intervenciók jogalapját kérdőjelezte meg (a Szovjetunió összeomlása után a
salvadori gerillák nem jelenthettek, s nem is jelentettek igazán komoly
nemzetbiztonsági problémát Washington számára); s végül (3) a hidegháború vége
mind a radikális és populista, mind pedig a jobboldali és militarista csoportok
alól kihúzta a szőnyeget. Ezt a helyzetet jellemezte Peter H. Smith amerikai
történész az új bizonytalanság koraként. A politikai események tárgyalásának
zárásaként Gilderhus rámutat Bush azon kísérletére, hogy felélessze az Alliance
for Progress szellemét (Free Enterprise Initiative for the Americas,
1990) és a Clinton elnöksége idején hatályba lépett NAFTA-egyezményre is.
A kötet zárásaként elemzi a hegemónia-elméleteket és
felvázolja a térség újabb problémáit is. Cáfolja azt az állítást, hogy az
Egyesült Államok hegemóniatörekvése a nyugati féltekén a gyengeség eredménye és
beismerése, és, Smith érvelését követve, rámutat arra, hogy a hullámzás
ellenére az Egyesült Államok végig megőrizte vezető szerepét a térségben. Az
újabb problémák között megemlíti a regionális együttműködés kérdéskörét
(NAFTA), a környezetvédelmet, a kábítószer-kereskedelmet, és az illegális
bevándorlás problémáját. Érdekes módon a kötet gyakorlatilag nem tárgyalja
Clinton elnökségét.
A kötettel kapcsolatos fenntartásaimat a fejezetek
tagolása kapcsán már felvetettem. Ezen túlmenően túlzottan romantizálónak érzem
a latin-amerikai demokratikus hagyományokra tett utalásokat, véleményem szerint
ezek csak sokadrangú szerepet játszottak a történetben, s rendszeres
hangsúlyozásukat a mai amerikai történetírás túlzottan is önkritikus elemének
tartom. Továbbá úgy érzem, hogy az elmúlt másfél év során napvilágot látott
levéltári források és másodlagos feldolgozások tükrében a kötet következő
kiadásában szükség lesz a kubai rakétaválságról szóló rész átdolgozására is.
Mark Gilderhus könyve ugyanakkor több szempontból is
figyelemre méltó munka. Ez az általam ismert első olyan munka amerikai
történész tollából, amely következetesen ismerteti a latin-amerikai országok
érdekeit és reakcióit az amerikai külpolitikára. Emellett rendkívül imponáló a
kötet stílusa, olvashatósága, valamint historiográfiai háttere. Ezt a kötetet fontossága
és terjedelme egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy magyarra lefordítva
egyszerre legyen referencia a kutatók és tankönyv a posztgraduális hallgatók
számára. A kötet amerikai fogadtatására jellemző, hogy a hátsó borítón
megszokott dicsérő sorok szerzői közül hárman is – egyébként Gilderhushoz
hasonlóan – a Society for Historians of American Foreign Relations korábbi
elnökei.
Mark T. Gilderhus: The Second Century: U.S.–Latin American Relations Since 1889. (Az amerikai–latin-amerikai kapcsolatok második évszázada) Wilmington, Delaware: Scholarly Resources, 2000. XVI és 284 o.
Glant Tibor