Vitae
necisque potestas
A római szerzők műveiben – történeti, irodalmi és jogi munkákban egyaránt – gyakran találkozhatunk a címbeli kifejezéssel, amely magyarul élet és halál feletti hatalmat jelent. Raymond Westbrook nemrégiben megjelent tanulmányában rámutat, hogy e kifejezés a forrásokban három különböző relációban fordul elő, ilyen hatalommal rendelkezett egyrészt a rabszolgatartó a rabszolgái felett, másrészt a zsarnok az alattvalói felett, s végül a családapa a gyermekei felett.
Gaius, a Kr. u. II. században
élt kiváló jogtudós Institutióiban kijelenti, hogy az urak hatalommal bírnak
szolgáik élete és halála felett (Gai. 1,52). Vedius Pollio esete jó példa arra,
hogy a rabszolgatartók mennyire önkényesen gyakorolhatták e hatalmukat. Seneca
számol be (Sen. ira 3,40; clem. 1,18) arról, hogy amikor egy alkalommal
Augustus Vedius Polliónál vacsorázott, az egyik szolga eltört egy
kristálypoharat; a házigazda erre megparancsolta, hogy vessék a szolgát az
angolnái közé, amelyekkel tele volt a halastava. (A szolgát végül a császár
mentette meg a biztos haláltól.)
A források a vizsgált
kifejezést az uralkodókkal kapcsolatosan általában negatív értelemben
használják, a zsarnoki uralom jelölésére, s szembeállítják az imperium fogalmával,
ami törvényes – a római alkotmányon alapuló – állami főhatalmat jelentett.
Cicero szerint mindazok, akik a nép felett élet és halál urai, zsarnokok, akik
azonban szívesebben veszik, ha királynak nevezik őket (Cic. rep. 3,13 ).
A vitae necisque potestas
az ősi Rómában az apai hatalomnak (patria potestas) is részét képezte.1
Dionüsziosz Halikarnasszosz azt írja, hogy Romulus az apának fiai felett teljes
hatalmat adott, beleértve a fiúk megölésének jogát is (Dion. 2,26,27). Gellius
tudósítása szerint a népgyűlés (comitia curiata) előtt történő
örökbefogadás (arrogatio) során az elnöklő főpap (pontifex maximus) így
szólt a gyűlés tagjaihoz: „Egyezzetek bele és rendeljétek el, hogy L. Valerius
oly jogosan és törvényesen legyen L. Titius fia, mintha ... édes fia volna, s
hogy annak (ti. Titiusnak) e fiú (vagyis Valerius) élete és halála felett olyan
hatalma legyen, mint amilyen az apának van saját fia felett” (Gell. 5,19,9).
Három híres történelmi példa tanúskodik arról, hogy a családapáknak jogukban
állott halállal büntetni gyermeküket, Spurius Cassiust2
consuli megbízatásának lejárta után saját apja ítélte el, s végezte ki
azért, mert kísérletet tett a királyság visszaállítására (Liv. 2,41); a
Catilina-féle összeesküvéshez csatlakozó Aulus Fulviust szintén saját apja ölte
meg hazaárulása miatt (Sall. Cat. 39,5); s végül Quintus Fabius Maximus is maga
sújtotta halállal a különböző szexuális bűntetteket elkövető fiát (Val. Max.
6,1,5). A leányok vonatkozásában a szerző arra a megállapításra jut, hogy a
családapák általában súlyosan erkölcstelen viselkedés (pl. rabszolgával való
nemi viszony folytatása) esetén alkalmaztak halálbüntetést (vö. Val. Max.
6,1,3). A családfők hatalmát a későbbi római jog fokozatosan korlátok közé
szorította. Constantinus császár egyik rendelete például a gyermek megölését
már súlyos bűncselekménynek, rokongyilkosságnak (parricidium)
nyilvánította (Cod. Theod. 9,15,1).
A szerző mindezek után
felhívja a figyelmet arra, hogy a vitae necisque potestas kifejezést
drámai feszültség hatja át, ami az élet és a halál dualizmusából fakad. E két
ellentétes pólus azonban nem áll egymással egyensúlyban; az élet és halál
feletti hatalom csupán egyirányú cselekvésre ad lehetőséget, a hatalom
gyakorlójának jogában áll megölni egy élő embert, az viszont nem áll módjában,
hogy életre keltsen egy halottat. Felmerül ezért a kérdés, hogy a rómaiak a
pleonazmusnak tűnő vitae necisque potestas kifejezés helyett miért nem
inkább az egyszerűbb és pontosabb necis potestas (hatalom, lehetőség,
jog valaki megölésére) kifejezést használták?
A baltimore-i John Hopkins
Egyetem professzorának véleménye szerint e kérdés megválaszolásához az ókori
Kelet forrásanyagát kell megvizsgálnunk. A keleti gondolkodásmód szerint a
bűnös már kivégzése előtt halottnak számított. Amennyiben azonban a gonosztevő
kegyelemben részesült, a halálból ismét életre támadt. A kegyelem tehát életre
keltette a „halottat”. A keleti uralkodók ezért az életnek és a halálnak
valóban egyaránt urai voltak, nemcsak az állt módjukban, hogy a halálba küldjék
a bűnösöket, hanem az is, hogy – kegyelmi aktus révén – életre keltsék a „halottakat”.
A szerző rámutat, hogy több
keleti törvénykönyvben is találkozhatunk egy érdekes szófordulattal, amely első
látásra – a vitae necisque potestas kifejezéshez hasonlóan – puszta
szószaporításnak tűnik. A törvények kimondják, hogy bizonyos bűnök elkövetői
halállal büntetendők, és – látszólag teljesen feleslegesen – hozzáteszik ehhez,
hogy az ilyen bűnösök nem élhetnek tovább (vö. Esnunna-kódex 12–13; 28).
Westbrook szerint ez nem pleonazmus, e rendelkezések azt jelentik, hogy a
bűnösöknek mindenképpen halállal kell lakolniuk, vagyis esetükben a kegyelem
lehetősége kizárt.
Keleten az uralkodók élet és
halál feletti hatalmának nem volt negatív csengése. Ennek az a magyarázata,
hogy a király hatalmát itt Istentől eredeztették. A szerző szerint Rómában az
etruszk királyok hatalmuk megszilárdítása, elméleti alátámasztása céljából
különböző elemeket vettek át a keleti világból, valószínűleg e Keletről
származó elemek közé tartozik a vitae necisque potestas kifejezés is.
Westbrook álláspontja alátámasztása céljából felsorol néhány
olyan római jogi rendelkezést, amely minden bizonnyal keleti eredetű.3
A XII táblás törvény például jogosnak tekintette az éjjel tetten ért tolvaj
megölését (Tab. 8,12). Ugyanez a szabály megtalálható Mózes (Kiv. 22,1) és
Szolón (Dem. Timoc. 113) törvényeiben, valamint az Esnunna-kódexben (12–13.
szakasz) is. Az ősi római jog szerint a férj büntetlenül megölhette
házasságtörésen kapott feleségét (Gell. 10,23,5). A hettita és az asszír
törvénykönyv is így rendelkezett.4 E hasonlóság
bizonyára nem a véletlen műve, a rómaiak valóban átvehettek bizonyos elemeket
az ókori Kelet jogrendszereiből.
Végül a szerző rámutat, hogy a
családapa élet és halál feletti hatalmának nyomait is megtalálhatjuk a keleti
forrásokban. Az Ószövetség egyik rendelkezése értelmében például a szülők
kötelesek voltak keresztül szúrni jövendőmondással foglalkozó gyermeküket (Zak.
13,3). Érdekes viszont, hogy a keleti rabszolgatartók általában nem
rendelkeztek olyan hatalommal szolgáik felett, mint a római gazdák. Mózes
törvényei például büntetéssel sújtották azt, aki a szolgáját megölte (Kiv
21,20). Westbrook álláspontja szerint Keleten a rabszolgákkal azért bántak
enyhébben, mert e térségben a szolgák zömét az adósságaik miatt szolgasorba
süllyedt lakosok képezték, ellentétben Rómával, ahol a rabszolgák nagy része
hadifogoly volt, akiket az állam nem részesített védelemben.5
A szerző álláspontja szerint
tehát a római jogra már fejlődésének kezdeti szakaszában meghatározó hatást
gyakoroltak a keleti törvénykönyvek. Vitathatatlan, hogy sok hasonlóság
kimutatható az egyes ókori jogrendszerek szabályai között. Éppen ezért az ősi
római jogi fogalmak elemzésekor vizsgálatainkat mindenképpen ki kell
terjesztenünk más államok törvényeire is, e nélkül nem tudunk kielégítő választ
találni számos kérdésre. Jó példa erre a vitae necisque potestas kifejezés
értelmezésének problémája.
Raymond Westbrook: Vitae necisque potestas (Élet és halál feletti hatalom), in: Historia (Franz Steiner Verlag Stuttgart), 48 (1999) 203–223. p.
Sáry Pál
1. A római családfők élet és halál feletti hatalmáról magyar nyelven l. Pólay Elemér: Az atyai hatalom intézményének alapvonalai a római jogban, Miskolc, 1940. 21–23.; Nótári Tamás: De iure vitae necisque et exponendi, in: Jogtudományi Közlöny 1998/11. 422–428.
2. Westbrook azt írja, hogy Sp. Cassius néptribunus volt; ez az állítás azonban téves (vö. Val, Max. 5,8; Liv. 2,41).
3. Westbrook egyébként egy korábbi tanulmányában arra a megállapításra jutott, hogy a XII táblás törvény szabályai visszavezethetők Hammurabi törvénykönyvére. Nature and origine of the XII tables, in: Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte, Romanistische Abteilung 105 (1988.) 74–121. p. Vö. Zlinszky János: Állam és jog az ősi Rómában, Budapest, 1996. 79–82. p.
4. Vö. Westbrook: Adultery in Ancient Near Eastern Law, in: Revue Biblique 97 (1990) 551–554.; Merényi Kálmán: A család (házasság) büntetőjogi védelmének kezdeti kialakulása a különböző jogrendszerekben, in: Jogtudományi Közlöny 1990/6. 197–203. p.
5. Florentinus, a klasszikus római jogtudomány egyik jeles képviselője szerint Rómában a rabszolgát azért nevezik „servus”-nak, mert a katonai parancsnokok a hadifoglyokat eladás céljából meg szokták őrizni (servare: megőrizni), ahelyett, hogy megölnék őket (Dig. 1,5,4,2).