A
középkori cseh nemességről
Az ismertetendő kötet egy kiváló cseh történész, Josef Macek azon tanulmányait tartalmazza, amelyek a középkori cseh nemességhez kapcsolódó alapfogalmakat elemzik. Macek az 1960-as, 1970-es és 1980-as évek cseh történetírásának egyik (politikailag és szellemileg) meghatározó alakja volt, aki több évtizedes munkásság és útkeresés során jutott el a történeti szemantika módszeréhez. E módszert alkalmazta az 1960-as évek második felétől megírt munkáiban. E kötetben körbejárja a nemesség, úr, lovag, vladyka, vár és kastély, valamint a lovagi torna fogalmait. A kötet utolsó része a szerző tudományos és politikai életpályájának áttekintését adja.
A történeti szemantika segítségével dolgozva
megvizsgálja a fogalmakat, és ezeknek a középkori évszázadok során végbement
változásait, majd ennek alapján kísérletet tesz arra, hogy az adott
fogalomkörben mentalitástörténetet is felvázoljon. Tehát a szavak és fogalmak
jelentésének kutatásáról van szó, mely magában foglalja a kulturális és
mentalitásbeli változásokat is. A kötetben található írásokban a régi cseh nyelvű
emlékek, iratok, krónikák, jogi kódexek forrásként szerepelnek.
A nemességről (lechta) szóló tanulmányában elmondja, hogy a cseh nyelvű
források kb. 1300-tól adnak megbízható adatokat, mely dátum a cseh nemesség
konstituálódásának végét is jelenti, tehát azt, hogy addigra a cseh nemesség
alkotmányos jogok alapján megszerveződött. A nemesség megjelölésére szolgáló
fogalom nem cseh, hanem német eredetű. Ebben és a kötet más tanulmányaiban is
többször hangsúlyozza, hogy több kulcsfontosságú (a társadalmi rendek
rétegződésére vonatkozó) cseh fogalom
kialakulásában a közép-felnémet fogalmak voltak mérvadóak. A nemesség
egészére alkalmazott fogalom (lechta) megtalálható a lengyel és a szlovák
nyelvben is.
Macek szerint a középkori öröklési szokás és jog a
törzsről-nemzetségről a családra lassan ment át, és a családi örökletes
tulajdon kb. a XII. századtól érvényesül. A nemesség fogalom a nyelvi
emlékekben a XIV. századtól érhető tetten, és összefügg a származással és
meghatározott rendkívüli, örökletes tulajdonságokkal. Az öröklés egyúttal e
rendkívüli tulajdonságok örökletességét és kontinuitását is biztosítja. Így a
nemesség fogalma azon rendkívüli tulajdonságok és képességek összességét fejezi
ki, amelyek apáról fiúra szállnak, és amelyek a harmadik nemzedékig vezethetők
vissza.
A szerző a tárgyalt fogalom több jelentését is
megadja, és ezek alakulását, változását, formálódását is nyomon követi. A
nemesség esetében az első jelentés ezen rendkívüli és öröklött tulajdonságok és
képességek összessége, amelyek összefüggenek a lovagi kultúrával és a
keresztény erkölccsel. Az első jelentés a vonások, a jellemzők absztrakt
összefoglalása, a többi vizsgált jelentés konkrétabb helyzetekben keletkezett.
Pl. az egyik jelentés e fölérendelt csoport kollektív elnevezése, tehát e
tulajdonságok hordozóira vonatkozik, arra a társadalmi csoportra, amely saját
privilegizált helyzetét a származásra, hatalomra, vagyonra és az öröklött
rendkívüli tulajdonságokra alapozza. A fogalom jelentésének szétterjedését követi
nyomon a szerző a cseh források segítségével. Mivel az ócseh jogi
terminológiában már rendelkezésre álltak más fogalmak is a nemesség
rétegződésére, ezért a lechta fogalma a középkorban csak a legfőbb, a
legmagasabban fölérendelt nemesek szűk csoportjára vonatkozott.
Az úr (pán) fogalom
jelentéstani struktúrája alapján az egyik legrégibb ócseh elnevezés, amelyet a
nemességre alkalmaztak. Ebből számos olyan jelentés fejlődött ki, amelyek a
középkori cseh nemesség rétegződését tükrözték (pl. az uralkodó, az uraság és
más, magyar megfelelővel nem rendelkező fogalmak). Amikor ezeket a jelentéstani
különbségeket magyarázza, akkor Macek nagyon gyakran a dominus és a baro
latin fogalmakat hívja segítségül. E szó etimológiájának taglalásában
elveti azt, hogy a pán az ispánból eredne, és inkább az óindiai hpán, gopan,
gpan szavakat fogadja el. A fogalom öt jelentését vázolja fel, amelyek az
1300 és 1350 közötti cseh nyelvi forrásokból vezethetők le. Ezek között
található: az a férfi, aki személyében szabad, és katonai-politikai hatalma,
származása és vagyona (amely nem mindig földtulajdon) által a lakosság többi
részének fölérendeltje, nemes; az a férfi, aki földtulajdonnal rendelkezik és
jobbágyai vannak; a világi és egyházi feudális felsőbbség; hatalmon levők megszólítása,
titulusa; a szolgálóknak fölérendelt férfi, a gazda; az Isten, a föld és a
menny ura. Ezek taglalásánál igénybe veszi a szláv eredetű zeman (földesúr)
és hospodin (Isten, gazda) fogalmakat. Ezekkel is igazolja, hogy a
cseheknél a XII. és XIV. század között ment végbe a nemesség differenciálódása,
és a differenciálódással együtt a legfelsőbb rétegek be is záródtak, mert a pán
után új fogalmak jöttek létre azon nemesség megnevezésére, amely a többi nemes
fölött állt (pl. barones, domini, proceres, magnates).
A nemesség rétegződése és hierarchiája megjelenik a
különféle jogi és más természetű forrásokban. A szerző e fogalmak
tisztázásához, és jelentésváltozásaik bizonyításához gyakran veszi igénybe a
jogi emlékeket (pl. a nemesi rendi jogot lefektető jogi normákat) és nemesi
tükröket. Ezekben ugyanis nyomon követhető a hierarchia és ennek szigorodása,
különösen akkor, amikor felsorolják a társadalom rendjeinek, csoportjainak
sorrendjét.
Cseh sajátosság az, hogy 1410 után, tehát a
huszitizmus térhódításától kezdve, a polgárság is a feudális felsőbbséghez
soroltatik, mert a városok is igazgatnak falvakat és jobbágyokat. Pl. Husz
János a polgárokat is a világi urak közé sorolja. A huszitizmus nyomán a
polgárok a második rend tagjaivá válnak, amit a pán fogalom mellé tett
jelzőkkel érzékeltetnek. (Például földes úr, prágai úr.)
Az úr fogalmának magyarázatánál tér ki arra, hogyan
került sor a nemesség kettéosztására, azaz a felsőbb és az alsóbb nemesség
létrejöttére. Ennek igazolásában kitér az urak katonai és politikai, valamint
gazdasági hatalmára, ezek jelentőségére, és e jelentőségek módosulására is. Az
arisztokrácia mellett létrejön a közép- és kisnemesség is, amelyek fő fogalmait
a későbbiekben boncolgatja a szerző. A XV. századból vett forrásokban megjelenik
pl. az a kategória-fogalom, hogy: az urak és a lovagok rendje. A hierarchia
kialakulásához hozzájárult az is, hogy a nemesség mely rétegei vehettek részt a
nemesi bíráskodásban. A huszita forradalomnak köszönhetően 1485 után e
bíráskodásban a főnemesség mellett helyet kapott a közép- és kisnemesség is.
A lovag (rytíř)
fogalma a cseh nyelvbe a közép-felnémetből került be, és egyrészt lovon harcoló
harcost, másrészt az uralkodónak szolgáló, az uralkodói házhoz tartozó nagyurat
jelent, aki kiemelkedik a környezetéből. A fogalom minden nyugati szláv
nyelvben megtalálható. A lovagi kultúra hatásával köthető össze, amely a
cseheknél a XIII. század közepén terjedt el. Jelzői a rátermett, jó és bátor.
Éppen e jelentése miatt használták arra is, hogy a főuraknak vagy más
nemeseknek az erkölcsi és emberi értékeire alkalmazzák. Az idő előrehaladtával
a lovag fogalmát egyre gyakrabban használták az egyszerű, a közép- és kisnemes
harcoló fegyveresek megjelölésére, sőt a nem nemes harcosok megjelölésére is.
Macek a lovag esetében is több jelentést határoz meg.
Bemutatja, hogyan került a nemesi rendben a hierarchiának majdnem a végére.
Külön jelentésben taglalja a lovaggá ütés során lovaggá vált személyeket (akik
eredetileg nem feltétlenül voltak nemesek, sőt ilyen úton lehetett nemességhez
jutni). Foglalkozik azzal a jelentéssel is, amely a sakkban a magyarul lónak
mondott figurát lovagnak nevezi. A huszitizmus idején már kifejlett jelentéssel
bírt az isten lovagjai, és a lelki értékekért, a vallási értékekért küzdő harcos
mint lovag. Ebben a jelentésben alakult ki, hogy megkülönböztettek égi és földi
lovagot. A fogalom jelentésmódosulásai és a nemességgel való összefüggései arra
szolgálnak, hogy ebben az esetben is bemutassák a nemesség differenciálódásának
folyamatát. A lovagnak a cseh nyelvben több átvitt értelme is született.
A szerző szerint a lovag fogalma a cseh közép- és
kisnemesség vizsgálatához elengedhetetlenül szükséges fogalom, és erről a
rétegről mond sokat. Míg az úr a politikai hatalmat, a nemesség pedig az
öröklött nemzetségi tulajdonságokat helyezi előtérbe, addig a lovag a
harcokban, a csatákban való részvételt hangsúlyozza. A XIV. század végétől a
lovag már az alacsonyabb nemesség tagját jelöli, míg a felsőbb nemesség tagjai
az urak.
A vladyka olyan
régi, szláv fogalom, amely a cseh középkorban, jelentésváltozások után, a cseh
kis- és kurtanemeseket jelölte. Ez olyan fogalom volt, amely a családfőt (a
nagy családét, és nemzetség fejét) jelentette kezdetben, tehát a
nemzetségfőket, a törzsi vezéreket hívták így eredetileg. A fogalom a zeman,
zeměnín (földdel rendelkező úr) mellett a legrégebbi, ószláv és ócseh
eredetű fogalom. Szláv eredetét jelzi, hogy a latin szövegekben is ez a formula
szerepel, mert nem tudják lefordítani latinra. A fogalom részese volt az új
típusú cseh nemesség XII. és XIV. század közti formálódásának, és e két
évszázad alatt jutott el oda, hogy a kisnemesekre legyen értelmezhető.
Kezdeti jelentése összefüggött a nemzetségi,
nagycsaládi szervezettel és az ehhez kapcsolódó hatalmi jogkörökkel. Olyan
szabad embert jelölt, aki nem volt tagja a királyi vagy a hercegi családnak, és
nem is volt sem vele, sem másokkal szolgálati viszonyban. Viszont jelentésében
benne van az uralkodás, uralom. Voltak jobbágyai, harcolt is, de hatalmilag nem
érte el azt a szintet, amit az urak, a főnemesség. Jelentésének gyökere tehát a
régi szláv druinában (nemzetségi szervezetben) található. A feudális
nemesség kialakulásával a vladykák az urak után kerültek be a sorba, tehát
átkerültek az alacsonyabb nemesi csoportokba, és a XV. században már a kis- és
kurtanemesek közé tartoztak. Állandó jellemzőjük az, hogy jogaikban mindig
szabad emberek maradtak. Ezt már a nemesség hierarchiáját tükröző, XIVXV.
századi írott jogi és egyéb forrásokból következteti ki a szerző. Megállapítja,
hogy a XIV. század elején még nem volt alacsonyabb nemesség, s a
differenciálódás később ment végbe, amely a vladykákra alapvetően érvényes
volt. A fogalom jelentései között található, hogy az egyházi földtulajdonnal
szemben a világi földtulajdon meghatározására is használták. Volt, amikor a
kisnemesség egészére e fogalmat használták. A nemességnek urakra és vladykákra
való osztása összefüggött a vagyoni állapotok alapvető módosulásával. A
középkori szociális piramis alja a paraszt, majd jön a polgár, fölötte a
vladyka, majd a nemes úr. A paraszt és polgár, illetve a vladyka közötti
alapvető különbség, hogy ott húzódik közöttük az a fal, amely a rendiség fala.
Tehát a vladyka is a nemesi rendbe tartozik, de nem olyan gazdag és hatalmas,
mint a fölötte levők. Ez érzékelhető a szerző által idézett azon jogi
forrásokban is, amelyek a használható fegyverek és alkalmazható büntetések
hierarchiáját közvetítik.
A vladykák esetében a szerző hangsúlyozza, hogy a
rendiségben alapvetően nem a vagyon volt az az elv, amely beosztotta az
egyéneket, hanem a származás, a születés. Ez volt tehát a rendiség alapja
Csehországban (is) a XV. század elejétől. E fogalom cseh jellegét hangoztatja
Macek akkor, amikor arról ír, hogy a morva területeken e fogalmat nem
alkalmazták az alacsonyabb nemesség megjelölésére, csak később vették át a cseh
területek jogi fogalomhasználatát.
A várakról
és kastélyokról mint a cseh középkori nemesség életének meghatározó
fogalmairól a szerző úgy tárgyal, hogy az építmények minden oldalú céljait
veszi vizsgálat alá. Hivatkozik régi cseh kutatásokra, amelyek szerinte nem
járták körül a problémát minden oldalról. Arra törekszik, hogy a vár és a
kastély különbségei mellett ezek szoros funkcionális összefüggéseit is
bemutassa.
A csehországi várak és kastélyok a nyugatiakhoz képest
egy fázissal később épültek, és inkább csak a XIV. századtól kezdtek kiépülni.
Macek, a többi cseh kutatótól eltérően, nagyon fontosnak tartja a várak és
kastélyok építésében szerepet játszó katonai technikai fejlődés hangoztatását.
A szavak jelentését és származását a külföldi hatások erősségével vagy
gyengeségével is magyarázza. Vannak olyan változások is, amelyek okát, saját
bevallása szerint, nem tudja megfejteni. Pl. azt, hogy miért volt az építésbeli
fáziskésés, és hogy a német hatás miért eredményezte azt, hogy mind a vár, mind
a kastély szláv eredetű szó. Az írott forrásokon végig kíséri a két fogalom
változásait, egymással való keveredését, és megállapítja, hogy leggyakrabban
együtt szerepelnek. Ennek okai között találja azt, hogy a középkori vár, amely
erődítmény, a funkcionális változások eredményeképpen átalakul olyan nemesi
központtá, amely már nem csak és nem is elsősorban katonai központ, hanem
közigazgatási és elsősorban a nemes családjának gazdasági és társadalmi
központjává válik.
A középkori Csehország lovagi torna
fogalmának értelmezéséből képet kaphatunk arról is, hogy Arany János Toldijában
miért cseh vitézzel kell megvívnia Toldinak. Macek ugyanis olyan képet tár
elénk, amely szerint a lovagi torna, a lovagi párviadal a cseheknél (legalábbis
a főnemesség között) nemzeti sportnak számított. A XIII. század első felében,
német hatásra vezették be a Přemyslida-királyok, és már a következő században
egy krónikás (Dalimil) mint idegen elemet, élesen elítélte. Az első századokban
e tornák a királyhoz, a főnemesekhez és lovagokhoz kötődtek, de a XVI. század
elején már a polgárok is rendeztek lovagi tornákat a városokban, főleg Prágában
(pl. a Károly-hídon).
Macek itt is követi a történeti jelentéstan módszerét,
és megvizsgálja, hogy a lovagi torna fogalma (turnaj) mennyiben idegen
(német) eredetű, és a hozzá kapcsolódó fogalmak mennyiben cseh származásúak. A
lovagi játékot importálták, de meghonosodását jelzik a vele kapcsolatos cseh
szavak, kifejezések. A szerző hosszan elmeséli a nagy, híres lovagi tornákat,
és arról is beszél, hogy mely cseh királyok mennyire voltak hívei vagy mennyire
ellenezték ezeket a tornákat. A leghíresebb pártfogó János király volt
(13101346), aki lovagként maga is részt vett ilyen játékokban és többször meg
is sebesült. Fia, IV. Károly azonban nem volt ilyen harcos alkat, és másra
fordította a pénzt és az energiákat.
A cseh főnemesség mentalitásában azonban már mélyen
gyökeret vert ez a játék, ezért cseh lovagok szerte Európában részt vettek
ilyen játékokban és kihívásokban, és komoly mészárlásokat is véghezvittek. A
reformáció és a huszitizmus mélyen elutasította a lovagi tornákat, és ebben az
időszakban, amikor e viadalokat ördögi dolognak kiáltották ki, inkább csak a
lovaggá ütések hagyománya maradt meg. A XV. század második felétől a Habsburg
uralkodók vezették be újra ezt a szokást, és a lovagi tornák egyre gyakrabban a
husziták és a katolikusok közötti ellentétek színterévé váltak. A játékoknak
sok híve volt még a XVI. században is, amikor a polgárok is csatlakoztak e
kedvteléshez. A kötet utolsó írása már nem a középkori cseh nemesség életének
jellemzőiről szól, hanem Josef Macek szerző tudományos életéről és arról, hogy
milyen utat járt be, amíg eljutott a történeti jelentéstanig. Ebből
megtudhatjuk, hogy az ötvenes években és a hatvanas évek elején nemcsak
szakmai, hanem politikai szempontból is a cseh történetírás első számú embere
volt. 1952-ben, harmincévesen a cseh akadémia történettudományi intézetének
igazgatója lett. Kommunistaként a társadalomtudományok marxista orientációjának
kérlelhetetlen képviselője volt. Neki köszönhető a cseh huszitizmus marxista
értelmezése, mely szerint ez hatalmas feudalizmusellenes osztályharc volt,
melynek hagyományaihoz éppen a kommunisták csatlakozhatnak a leghitelesebben.
Macek huszitizmus-értelmezése vált a kötelező irányzattá, és ez határozta meg e
témában az iskolai tankönyveket is.
A nyugati történelemkutatási irányzatok és az Annales
iskola megismerésével lassan és fokozatosan jutott el oda, hogy elhagyja a
marxizmust. Előbb azonban még a KSČ KB tagja, parlamenti képviselő és
akadémikus is lett. 1967-ben Pogyebrád Györgyről írt monográfiájából már
eltűnik a marxista frazeológia, és arra törekszik, hogy objektivizálja ismereteit.
Ráébred, hogy a történésznek arra kell törekednie, hogy az adott korszak emberi
gondolkodásmódját és világlátását, világértelmezését adja vissza, fejtse meg,
sajátítsa el. Ekkor kerül előtérbe a mentalitáskutatás, és ennek segítségével
jut el a szintetikus módszerig, a történeti jelentéstan mint módszer
elfogadásáig. Nemcsak hogy elfogadja a történeti szemantikát mint módszert,
hanem saját maga fogalmazza meg ennek jellemzőit és fontosságát.
1968-ban minden politikai minőségében a megszálló
csapatok ellen szólalt fel, sőt parlamenti képviselőként ez ellen szavazott,
így a teljes eltávolítás lett az ő sorsa is. Az 1970-es években a történeti
cseh szótár munkálataihoz került, és történészként nem publikálhatott. A
szótári munkálatok során közel került a cseh történeti forrásokhoz, ezek nyelvi
és jelentéstani elemzéséhez, ami megerősítette benne a történeti szemantika
alkalmazásának helyességét.
A szavak és fogalmak történeti jelentésének kutatása
során elkészült és álnéven vagy külföldi folyóiratokban és idegen nyelveken
megjelent munkáiból készült az a válogatás is, amelyet fent ismertettünk.
Ezekben Macek megragadta a cseh civilizációs változás folyamatának elemeit, és
módszerével valamint megállapításaival jelentős mértékben járult hozzá a cseh
történetírás fejlődéséhez. 1991 decemberében halt meg.
Josef Macek: Česká středověká lechta (A középkori cseh nemesség). Argo, Praha, 1997. 156 o.
Hamberger Judit