XIX.
SZÁZAD
A
szlovák politikai gondolkodás a XIX. században
A szlovák nemzeti mozgalomnak a XIX. század első felének Magyarországán rendkívüli nehézségekkel kellett szembenéznie a kezdetekben. Se közjogi, se egyházi autonómiával sem rendelkeztek, mint a szerb és román határőr-kerületek vagy egyház, ráadásul az egységes irodalmi nyelv sem létezett még, csak 3 nagyobb nyelvjárás és az írásban használt ócseh bibliai nyelv. Társadalmi struktúrája csonka volt, mivel a szlovák nemesség a magyar nemzeti mozgalom célkitűzéseivel azonosult, polgárságuk pedig még közép-európai viszonylatban is gyengének számított, így mozgalmuk vezetését az egyházi értelmiség, főként a német területeken tanult evangélikus lelkészek vállalták fel. Ennek a mozgalomnak négy neves, de különböző megoldást nyújtó képviselőjének, Ján Kollárnak, L’udevit Štúrnak, Ján Paláriknak és Jonáš Záborskýnak az elképzeléseivel ismerkedhetünk meg e könyv hasábjain a formálódó szlovák nemzet helyének meghatározásáról és a nemzetté válás stratégiájáról.
Ján
Kollár (1793–1852) a szlovákok helyét
a kulturális alapon álló szláv kölcsönösségben vélte megtalálni. A két évig
Jénában tanuló evangélikus lelkész itt ismerkedett meg a herderi jóslattal a
szlávok szerepéről, és német mintára, kultúrnemzeti alapon állva, a nemzetet
olyan közösségnek fogta fel, amelyet a közös nyelv, egyforma erkölcsök és
kulturális szokások fognak össze. Ennek a felfogásnak az alapján a szlávokat
egyetlen nagy, egységes nemzetként fogta fel, amit 4 törzsre, az oroszra, a
lengyelre, a csehszlovákra és az illirre osztott fel. Kollár, érdekes módon,
nem fogalmazott meg politikai programot, csak a közöttük lévő kulturális
kölcsönhatásról és együttműködésről beszélt, noha hitt a szlávok európai
küldetésében. Ennek az elgondolásnak a jegyében lépett fel a szlávság további
elaprózódása, így a csehszlovák nyelvi és kulturális egység megbontása ellen,
ami a formálódó szlovák nemzeti mozgalom és az önálló irodalmi nyelv
létrehozásának elutasítását jelentette. Bár a dualizmus idején a csehek valóban
jelenlős segítséget nyújtottak a náluk gyengébb szlovákoknak, majd a
csehszlovák állam megalakulása is látszólag Kollár nézeteit igazolta, a
gyakorlatban hamar kiderült, hogy a közös csehszlovák nemzet is csak olyan, a
szlovákok által elutasított politikai fikció, mint az egy politikai nemzet elve
volt.
Ľudevit Štúr (1815–1856), a
szintén német területen tanult evangélikus lelkésszel, Kollárral ellentétben az
önálló szlovák irodalmi nyelv és nemzet ténye mellett foglalt állást.
Tevékenysége komoly ellenfelekre talált, elsősorban az evangélikus egyház
részéről, ahol a szlovák egyesületek tevékenysége mögött pánszláv összeesküvést
sejtettek. Kulturális téren Štúr tevékenységének legjelentősebb fejezete a
közép-szlovák nyelvjáráson alapuló szlovák nyelvtankönyv kiadása volt 1846-ban,
ami később az irodalmi nyelv alapjává vált. A nemzeti kérdés megoldására 1848
tavaszán tett kísérletet társaival a liptószentmiklósi program
megfogalmazásával, és ettől kezdve a forradalom vívmányait teljesen figyelmen
kívül hagyva, mindent az önálló szlovák tartomány felállításának rendeltek alá.
A magyar kormány azonban ezt a túlzó és végrehajthatatlan programot az egy
politikai nemzet koncepciójának jegyében, tárgyalás nélkül elutasította, így a
szlovák nemzeti mozgalom vezetői, lényegében tömegtámogatás nélkül, császári
oldalra álltak, ami tragikus kényszerpályát jelentett a számukra. A
szabadságharc leverését követően a neoabszolutizmus az egységes, centralizált
monarchia szellemében elvetette az önálló szlovák koronatartomány
felállításának gondolatát, mindössze néhány iskolával és hivatallal jutalmazva
a szabadságharc alatti szlovák, katonai szempontból valójában jelentéktelen
erőfeszítéseket. A felkelés egykori résztvevői „joggal” érezhették úgy, hogy a „nagy
cél” érdekében hozott áldozataik hiábavalóak voltak, ami sokakat a végső
kétségbeesésbe taszított, így Štúrt is. Ő, több kortársával ellentétben, visszautasította
a felkínált hivatalt, és inkább önkéntes száműzetésbe volt Modor városába, ahol
új szövetségest próbált keresni. Ezt a kor egyetlen független szláv országában,
a cári Oroszországban vélte megtalálni, ezért Ieszámolt a nyugati, demokratikus
eszmékkel és a latin kereszténységgel, helyette a pravoszlávia felvételét, az
orosz irodalmi nyelv használatát és a cári Oroszországhoz való csatlakozást
javasolta, aminek az 1850-es évek nemzetközi viszonyait tekintve, megint nem
volt reálpolitikai alapja.
Jan Palárik (1822–1870), a katolikus pap, már egy későbbi
nemzedékhez tartozott, mely a szabadságharc leverése után, az 1850-es években
lépett a politika színpadra. Ő, Štúrékkal ellentétben, okult 1848–49
kudarcából, amikor a szlovák nemzeti mozgalom vezetői megfelelő társadalmi
háttér nélkül, egy csapásra, felülről akarták megvalósítani a szlovák
koronatartományt, de a passzív és politikailag éretlen szlovák tömegek nem
követték őket. Palárik alulról, városi és megyei szinten akarta elkezdeni a
szlovák nemzetépítést, amihez a paraszti tömegeket és az asszimilációnak
leginkább kitett városi középrétegeket akarta megnyerni, de a magyar
liberálisok mérsékelt szárnyával is együtt kívánt működni. A liberális Palárik
tevékenysége számára a kiegyezés után létrejövő alkotmányos Magyarország
megfelelő keretet nyújtott, és a nemzeti mozgalom központjává nem a szlovák
régió valamelyik elmaradott kisvárosát akarta tenni, hanem a prosperáló Pestet,
ahol nagy létszámú szlovák lakosság élt. Bár a kiegyezés környékén még úgy
tűnt, hogy elképzeléseinek van realitása, a később eldurvuló magyar nemzetiségi
politika ezt a várakozást mégsem igazolta.
Jonáš Záborský (1812–1876) szintén német területen szerzett
tapasztalatai hatására a romantikus, forradalmi utat elutasítva, a hosszú távú
szociális felemelkedést tűzte ki célul. Záborský a liptószentmiklósi petíciót,
mint a „szlovák politikai éretlenség gyümölcsét” és a Bécs oldalán folytatott
fegyveres harcot elutasítva, német mintára, a hosszú távú felvilágosító
munkára, a szociális felemelkedésre helyezte a hangsúlyt, hogy a gyenge anyagi
alapokkal rendelkező szlovák tömegek valóban élni tudjanak a liberális állam
nyújtotta lehetőségekkel. A stúristákkal ellentétben nem tett különbséget a
szociális és nemzeti problémák között, így programjával teljesen magára
maradva, a szlovák politikai élet marginális tényezőjévé vált, noha
elképzeléseinek a polgárosodó Magyarországon és a korabeli Európában jóval több
realitása volt, mint a romantikus, forradalmi kaIandoknak vagy a cári Oroszországgal
való „szövetkezésnek”.
Bár mind a négy elképzelést
kipróbálták a hosszú XIX. század különböző időszakaiban, számottevő eredményt a
szlovákoknak mégsem sikerült elérniük. Nemzeti mozgalmuk számára az áttörést a
csehszlovák állam megalakítása jelentette, de a magyarosítást felváltó
csehszlovakizálás rövidesen ismét több régi problémát vetett fel, így e négy
politikai gondolkodó elképzelései több tekintetben változatlanul aktuális
maradtak.
Tibor Pichler: Národovci a občania. O slovenskom politickom myslení v 19. storočí (Hazafiak és polgárok. A szlovák politikai gondolkodásról a XIX. században). VEDA, Bratislava, 1998. 131. p.
Vesztróczy Zsolt