A
napóleoni Illír Tartományok államjogi berendezkedése
1809. október 14-én Napóleon Schönbrunnban békét kötött az osztrák császársággal, s ennek értelmében az osztrák császárnak jelentős, néhány hónapja már amúgy is francia katonai megszállás alatt álló, déli és délkeleti területekről kellett lemondania. Napóleon ezeket a területeket: Karintia délnyugati részét, a görzi grófságot, Triesztet és környékét, Krajnát, Horvátországnak a Szávától nyugatra eső területét, Isztriát, Dalmáciát, Dubrovnikot és Boka Kotorskát még ugyanazon a napon külön rendelettel az úgynevezett Illír Tartományokba (más néven Illíria) egyesítette. Mivel a Tartományok északnyugati része a szlovénok túlnyomó többségét egyesítette, s központjává Ljubljanát (Laibachot) jelölték ki, az 1813-ig fennálló Illíriának fontos szerepe van a szlovénok történelmében.
Napóleon ezt a területet, mint
Franciaország császára és Itália királya kapta meg. Bár bizonyos, hogy
mindenekelőtt katonai jellegű összeköttetés volt Illíria és Itália között, a
Tartományok nem voltak alárendelve az itáliai alkirálynak, tőle függetlenek
voltak. Ezt bizonyítja az itáliai alkirály és a francia császár több olyan
rendelete is, amelyek Illíria és az itáliai királyság viszonyát rendezik.
Bonyolultabb az államjogi viszony Illíria és Franciaország között. A korábbi
szakirodalmat áttekintve, a szerző megállapítja, hogy a történészek (legyenek
akár szlovénok, akár más nemzetiségűek) zavarban voltak, amikor az államjogi
viszonyt meg kellett határozniuk. Általában egyfajta különös, félkoloniális
helyzetről, a birodalom csatolt részéről írnak. Janez umrada arra
törekedett, hogy Illíria belső igazgatási rendjének fejlődését összehasonlítsa
a napóleoni birodalom azon más részeinek igazgatási rendjével, amelyeket
közvetlenül Franciaország alá rendeltek. Nem vonta be a vizsgálódás körébe az
olyan, formálisan független, valójában azonban szatellit-államnak tekinthető
egységeket, mint a Nápolyi Királyság vagy Spanyolország.
A szerző először is a
megszállás és a francia katonai igazgatás bevezetésének idejét tekintette át.
Ebben az időszakban az elfoglalt területet még az osztrák császárság részének
tekintették, olyannyira, hogy érvényben maradtak az osztrák törvények, tovább
működtek a bíróságok, s az osztrák hivatalnokokat arra szólították fel, hogy
folytassák tovább munkájukat. Elsődleges feladatuk az volt, hogy működjenek
együtt a francia katonai szervekkel, mindenekelőtt az intendánsokkal. Korábban
volt olyan történész, aki úgy vélte, hogy az intendánsok a
pénzügyminisztériumnak alárendelt, ideiglenesen működő polgári igazgatási
hivatalnokok voltak. umrada azonban azt állítja, hogy azt eddig senki nem írta
le, hogy az intendánsok a francia hadsereg részét képezték, az intendánsság
intézménye a francia hadi szervezet jellegzetessége volt. A hadseregben ugyanis
a katonai parancsnok mellett létezett egy tőle elvileg független, saját stábbal
rendelkező polgári hivatalnok, akinek a feladata a hadsereg igazgatásának
(szállítás, egészségügy, katonai rendőrség stb) ellátása, és ezzel
összefüggésben a beszerzés területén lehetséges visszaélések megakadályozása
volt. 1802 után, amikor létrehozták a katonai igazgatás polgári minisztériumát,
azt az elöljárót, aki egy hadseregcsoport valamennyi igazgatási szolgálatának
vezetője volt, főintendánsnak nevezték. Neki voltak alárendelve a
hadseregcsoport különböző egységeiben a pénztárnokok és a katonai komissszárok.
Ugyanilyen kettős igazgatással
működött a hadsereg az elfoglalt területeken is. Katonailag Illíria területét
is olyan tábornoki rangú katonai kormányzó irányította, aki közvetlenül egy
császári vezérőrnagynak volt alárendelve. A terület igazgatása és a katonai hozzájárulás
begyűjtése azonban az operatív hadseregcsoport főintendásának feladata volt.
Alárendeltjei intendánsnak nevezett polgári hivatalnokok voltak, akik az új
társadalmi elit fiatal képzett tagjai közül kerültek ki. Az intendánsok pontos
feladatkörét Napóleon 1806. október 30-án kiadott rendelete határozta meg.
A már említett schönbrunni
béke aláírásával új állami és igazgatási rend lépett életbe: Napóleon az
itáliai alkirálynak még aznap feladatául rótta ki, hogy formálisan is vegye át
az osztrákoktól a de facto már megszerzett területet és vezesse be a francia
igazgatási rendet. Az ideiglenes megbízás amely a megbízottat hangsúlyozottan
mint az itáliai hadsereg tábornok-parancsnokát és nem mint itáliai alkirályt
hatalmazza fel az igazgatás és a pénzügyek ellenőrzését jelölte meg
feladatul. Ugyanakkor császári rendelettel az Illír Tartományok főindtendánsává
Hue-Jacques-Edouard Dauchy gróf államtanácsost nevezte ki, aki 1809. november
4-én érkezett Ljubljanába. Az első főkormányzó, a dubrovniki herceg, Marmont
marsall pedig 14 nappal később.
Az intendánsok ettől kezdve a
lassanként megszerveződő polgári igazgatásnak, tehát a főintendánsnak, illetve
a főkormányzónak voltak alárendelve. Egy részüket leváltották, és helyükre
részben néhány hazai tisztviselőt neveztek ki. Az illíriai kormány
megszervezéséről szóló, 1809. december 25-én kiadott rendelet meglehetősen
széleskörű felhatalmazást adott Marmontnak. A gyakorlatban pedig a franciák
által elfoglalt többi terület igazgatásával összehasonlítva, umrada szerint,
meglepően nagy mértékben szabad kezet adott neki, olyannyira, hogy szinte
önállóan uralkodott. Az is meglepő, hogy a területet ugyan annektálták, mégis
meghagyták az intendánsságnak az átmeneti időszakra jellemző rendszerét, és nem
kezdték meg azonnal a francia igazgatási rendszer szisztematikus bevezetését,
ahogy ezt máshol megtették, s ahogy ezt egy titkos császári rendelet is
előírta.
A szerző megítélése szerint ez
a sajátos átmeneti állapot és a kettős rendelet kettős napóleoni megfontolásnak
volt köszönhető. Napóleon ugyanis azt érzékeltette, hogy hajlandó lemondani
Illíriáról, erről az Ausztria számára fontos területről, de ezt részben a Mária
Lujza főhercegnővel kötendő házasságához, részben a terület Galíciával történő
cseréjéhez kötött. Napóleon ugyanakkor tisztában volt Illíria geostratégiai
jelentőségével és igazából nem akarta visszaadni. Ezt igazolja, hogy a terület
hovatartozásának kérdését a Mária Lujzával 1810-ben megkötött házassága után is
lebegtette. A helyzet azonban a házasság után mégiscsak megváltozott.
Megkezdődtek ugyanis az előkészületek Illíria igazgatásának átszervezésére.
1810 legvégén terjesztették az Államtanács pénzügyi, belügyi és katonai
szekciója elé az Illír Tartományok polgári, egyházi és bírósági szervezetéről szóló
rendeletet, amit az illír adminisztráció készített elő. Ezek az előkészületek
azt is előrevetítették, hogy érvényüket veszítik bizonyos Marmont által
bevezetett, s a szlovénok története szempontjából nagyjelentőségű intézkedések.
Ide tartozott az elemi iskolákról, illetve a feudális szolgáltatásokról szóló
1810 júliusában kiadott rendelet. Az előbbi már a következő év áprilisában
érvénytelenné vált, az utóbbi azonban a gyakorlatban a francia uralom végéig
megmaradt.
Az említett változások 1811.
április 15-én léptek életbe, s ezzel megkezdődött a terület fokozatos
integrálása a francia császárságba. A főkormányzó elvesztette korábbi nagyfokú
függetlenségét, s a főintendánsokkal együtt a párizsi minisztériumoknak lett
alárendelve. A következő fontos lépést az az 1812. január 1-jén kiadott
rendelet jelentette, amely szerint Illíriában a francia törvények érvényesek, s
ezeket le kell fordítani az ott használatos nyelvekre. A rendelet alapján
azután széles körű átszervezés kezdődött az élet számos területén. Ezeket az
iskolák és a bíróságok esetében meglehetős következetességgel végre is
hajtották, míg a gazdaság és az igazgatás területén a siker nem volt ilyen
átfogó. Bár a cél a terület minél teljesebb integrálása volt, egy 1811
novemberében keltezett titkos ügynöki jelentés szerint Illíria nem képezte sem
Franciaország, sem a nagy francia császárság alkotó elemét. Az államjogi státus
eme bizonytalanságával a hatóságok is tisztában voltak.
Ezt a kissé szokatlan
helyzetet umrada a napóleoni alkotmány azon elemeiből eredezteti, amelyek
lényegében már az 1791-es alkotmányban is fellelhetőek, s amelyek értelmében a
területet formálisan a francia szenátusnak kellett volna a császársághoz
csatolnia. Ez nem történt meg, s ennek eredményeképpen sajátos helyzet alakult
ki. A napóleoni Európában voltak annektált és inkorporált területek, amelyek a
Nagy Császárság integráns részét képezték. Ezenkívül voltak protektorátusok és
formáljogilag nézve független, valójában azonban szatellit, illetve vazallus
államok. Illíria (és rajta kívül még Katalónia) kilógott ebből a rendszerből.
Mindkettő sajátos helyzete a hasonló megszállási és katonai-igazgatási
rendszerből ered. Illíria teljes integrációjának szükségességét 1810-ben és
1811-ben is felvetették az Államtanácsban folyó vitákon.
Bár a szerző szerint nem
tudjuk pontosan megállapítani, hogy miért nem vált lllíria formáljogilag is a
Francia Császárság integráns része, mégis ad egyfajta magyarázatot. A francia
államtanácsban ugyanis épp abban az időben az a vélemény, hogy Illíriában a
császársághoz csatolás után is meg kellene őrizni az intendánsság rendszerét,
tekintettel arra, hogy a Franciaországban érvényes közigazgatási berendezkedés
valójában alkotmányellenes. Ráadásul az illír intendáns véleménye szerint, ha
bevezetnék a francia prefektúrákat, akkor azoknak igen nagy kiterjedésűeknek
kellene lenniük, hogy ugyanannyi lakost számláljanak, mint a legutolsó
osztályhoz tartozó francia mintáik. Ez pedig rendkívül megnehezítené a
prefektus munkáját, s a hatékonyság javítása igen költséges lenne. umrada
szerint az olcsóbb megoldás lehetősége fontos szerepet játszott abban, hogy
Illíriában fennmaradt a polgári intendánsok rendszere. Másfelől úgy véli, hogy
ehhez legalább részben hozzájárulhatott az a tény is, hogy Illíriát Itália elválasztotta
Franciaországtól. Márpedig Európában (a gyarmatoktól eltérően) csak azokat a
területek csatolták teljes mértékben a francia császársághoz, amelyek
területileg is érintkeztek vele.
Janez umrada: Dravnopravni status Ilirskih provinc s kratkim pregledom upravne ureditve (Az Illír Tartományok államjogi státusa, rövid áttekintéssel az igazgatási berendezkedésről). in: Vincenc Rajp-Ernst Bruckmüller (szerk.): Vilfanov zbornik, Zaloba ZRC, Ljubljana, 1999. 375390. p.
Szilágyi Imre