Ausztria
elitjei 1848–1970 között
Az inkább politológiai (esetleg jelenkor-történeti), mint történeti műveket közreadó sorozat az osztrák nemzettudat kialakulását valamint a jozefinista és franciskánus kor hivatalnokságát bemutató művek után az Ausztria elitjeit hosszmetszetben bemutató terjedelmes (1140 oldalas) művet jelentetett meg 1997-ben. Szerzője jogász, szociológus és politológus, a bécsi egyetem tanára.
Az ausztriai, illetve osztrák
– a különbségtételnek az adott összefüggésben jelentősége van – elitek
történetével átfogóan, bár nem egy, a most ismertetett könyvhöz hasonló méretű
mű, hanem mintegy húsz közlemény formájában Nikolaus von Preradovich
foglalkozott, konzervatív vagy még inkább tradicionalista szemléletben.
Preradovich kutatásai „Ó-Ausztria” 1526–1918 közötti életét fogták át, bár
cikkeinek többsége a XIX. századra vonatkozott.
Preradovich a birodalom működésének
sajátosságaihoz igazodván az elit tagjait illetően különbséget tett aközött,
hogy egy adott személy Ó-Ausztriában alkotott-, illetve hatott-e, vagy, hogy az
illető osztrák (österreichisch) származású volt-e. Mivel az elmúlt években a
történeti antropológia új megvilágításba helyezte a nemzeti azonosság kérdését,
érdekes lehet feleleveníteni Preradovichnak azt a példáját, amelyet az előbb
említett megkülönböztetés jogosultságának igazolására felhoz. A Saeculumban
1971-ben közölt tanulmányában1 egy 1952-ben
megjelent esettanulmánya alapján a következő példát hozza: „Lehetett bár a
néger Ábrahám Petrovics Hannibál kétségen kívül cári tábornok, akár érezhette
is magát orosznak, fehérré ezen okokból mégsem változott”.2
A most ismertetendő mű több
szempontból is ellenpontja a Preradovich-féle elitkutatásoknak. Politológiai
indíttatású történeti-szociológiai munkáról van szó, komolyan kidolgozott
elméleti háttérrel, statisztikai felvételekkel (bár ezeket többnyire csak
egyszerű kétdimenziós táblák formájában összegzi). A munka, mint szerzője
megjegyzi, nem tartozik az elitkutatásnak a szocio-strukturális
reprezentativitást, illetve érdekmegjelenítést kvantifikáló, az elit tagjainak
interaktivitási mintázatai iránt érdeklődő főáramába.
A mű célja, hogy tapasztalatilag
hasonlítsa össze különböző, a Habsburg-birodalom neoabszolutizmusától és
alkotmányos monarchiájától az Első Köztársaság parlamentáris demokráciáján és
hivatásrendi államán át a Második Köztársaság nagykoalíciós párt- és
társadalmiszervezet-rendszeréig terjedő politikai szisztémák elitjeinek
vonatkoztatási csoportjait és létrejöttük szerkezetét; az összehasonlítás célja
pedig az, hogy különböző elittípusok létrejöttét és fejlődését a maguk
történetiségében ragadhassa meg, illetve hogy a vizsgált politikai rendszerek
vezető csoportjainak szocio-strukturális átalakulását mennyiségileg jellemezze,
és a politikai és társadalmi változásokkal megmagyarázható összefüggésbe hozza.
Az összehasonlítás érdekében megfogalmaz egy elvi elithármasságot [szerephordozás
(funkcionalitás), értékmegtestesítés (-elkötelezettség) illetve képviselet],
ezt megfelelteti az intézetekben (Anstalt), illetve szövetségekben (Bund)
felnevelkedő-kiemelkedő tagokból összeálló elit történetileg megragadható két
képletének, s e képleteket veti egybe az egyes vizsgálati időszakok politikai
vezetési szerkezetével. Eljárását a következő módon alapozza meg.
E. Goffman alapján3 intézeteknek
avagy totális intézményeknek tekinti azokat a társadalmi létesítményeket,
melyekben a létesítmény szabályozottsága és zártsága, egyforma
(gleichgeschaltete) közössége, valamint a fegyelmezés és jutalmazás
tekintélyelvűsége következtében a létesítménybe (önként vagy sorozás útján)
belépő egyének elveszítik azonosságukat és a létesítmény céljainak megfelelően
idomítva is hagyják el azt. Az intézet végzettjeinek társadalmi sorsában
megkülönböztetést érdemel két típus: az egyik a szétszóratás és az intézeti
életszakasz emlékének elfojtása, a másik az élethosszig tartó, adott célokat
követő közösségek megalapítása. E második típus indokolja a szövetség alapú
elitek elkülönítését.
A szövetség alapú elit
meghatározása a barátság szociológiájának F. K. Tenbruck által 1964-ben
közzétett elméletére,4 illetve H. Schmalenbach 1922-es szociológiai
szövetség-fogalmára5 épít. Tenbruck szerint a német területeken az 1750-et
követő száz évben a barátság átalakult. A rendies-barokk társadalomból a
polgáriba való átmenet során az emberi viszonyok személyiségközpontúvá váltak,
a barátság csakúgy, mint a (romantikus szerelmen alapuló) házasság. A
személyiség-központúság az érzelmi alapú csoportazonosulásra utal, s így az
antik eredetű „rituális barátság”, illetve vértestvériség ellentettje.
Schmalenbach hozzájárulása a vizsgálat elméleti megalapozásához, hogy Tönniesnek
(a természetadta) közösség és az (egyének közötti szerződésen alapuló)
társadalom kétosztatúságával szemben harmadik kulcskategóriaként a szövetséget
(Bund) állítja be, amely az emberi egyesülésnek fontos köztes, labilis,
Istenre, mesterre vagy valamely eszményre irányuló érzelmek megélésén alapuló
formája.
Ezzel az elméleti eszköztárral
mérhetővé válik a feudális, hálán alapuló (askriptív) vezetés korszerű
elituralommá alakulása. Stimmer föltevése, hogy az előbb említett elvek
kombinációinak megmérésével kvantitatív választ tud adni arra, vajon milyen
mértékben volt „modern”, „racionális” a Monarchia, illetve az Első Köztársaság
politikai rendszere. A könyv történeti része a közjogi periódusok szerint három
részre tagolódik, a Császárság, az Első, illetve a Második Köztársaság korára.
A Monarchiáról szóló főfejezet
történeti alapkérdését Leo Thun gr. 1863-ban megfogalmazott
alkotmányossági dilemmája adja. Ez az okfejtés az osztrák birodalom alkotmányos
átalakításának két lehetséges útját mérlegeli, az első a német kisállamok
hivatalnoki alkotmányossága, a másik a brit képviseleti rendszer. E két útnak
két elit-kiválasztási rend felel meg, az egyik a dinasztiát szolgáló elité, a
másik a polgári elité.
A szerző előbb a birodalom
elitjének szerkezetét, kiválasztódásának jellegzetességeit (bürokratizálódás,
önrekrutáció, arisztokratizálódás, militarizálódás), illetve kiképzésének
intézeteit (katonaiakat illetve polgáriakat) tekinti át. Első részfejezetének
összefoglalása megállapítja, hogy minden intézetben mindvégig az érzelmi hűség
(dinasztiahűség, nemzettelen hazafiság stb.) volt a képzés elsődleges célja.
Ezzel párhuzamosan, képesítési kritériumként, általánosan érvényre jutott a
teljesítményelv (formalizált tudás, szabványosított felsőfokúval egyenértékű
képzés); ami ugyanakkor a kívánatos „nemzeti erényeket” kikovácsoló nevelési
célokkal társult, e nemzeti erények a vallásosság, s ezen belül is különösen a
katolicizmus.
A következő rész a szövetség
kategóriájának előbb említett explikációját kihasználva, fölméri az úgynevezett
elleneliteket. E rész a diákok egyesüléseivel, a klubokkal, a testületekkel és
egyletekkel, olvasókörökkel, valamint a bécsi egyetem nem-német hallgatóságának
szervezeteivel foglalkozik. Az osztrák egyetem 1848-ig, minden jozefinista
beavatkozás ellenére, katolikus testület maradt, melynek hallgatói natioi, bár
kényszerű szervezetekként, biztosították a diákság helyét a tanári és a doktori
collegiumok mellett az universitasban. Az 1849-es provizórium a hallgatói
nemzeteket kizárta az egyetem alkotmányából (így azok 1881-re felszámolódtak),
a doktori kollégiumokat viszont (Bécsben és Prágában 1872-ig) megtartotta. A
hallgatóság rendi és érdekképviselői a liberális elképzeléseknek megfelelően, a
humboldti egyetem sémájába (kutatás és oktatás egységén alapuló állami intézet)
illő diákszövetségek lettek. Ettől kezdve az egyetem testületéről leválasztott
diákszervezetek a nagypolitika ütközési pontjai által meghatározott közéleti
frontokat kezdték el leképezni.
A harmadik részfejezet az
elitcsoportok kollektív arcélét mutatja be társadalmi eredet (rendi eredet,
hivatásbeli önrekrutáció), vallási, nemzetiségi és képzettségi szerkezet
szerint.
Mindezek a fejezetek tkp.
előkészítésként szolgáltak a Monarchia politikai elitjének pozicionális
vizsgálatához. Ezen az eliten belül két nagyobb csoport különíthető el, az
igazgatási és a szűkebb értelemben vett politikai elit. Az előbbihez tartozik a
miniszteriális bürokrácia (az osztályvezetőtől az osztálytanácsosig terjedő
hivatalnoki réteg), a koronatartományok központi kormányzata (helytartó,
tartományi elnök és helyettese, udvari tanácsosok, helytartósági és tartományi
kormánytanácsosok), a tartományi önkormányzatok (a tartomány marsallja,
kapitánya, a tartományi gyűlés elnöke, helyetteseik), a legfelsőbb bíróságok, a
semmítőszék; a közigazgatási bíróság, birodalmi bíróság (bírák, elnökök,
alelnökök, tanácselnökök, udvari tanácsosok). A másodikba soroltattak a
kormányok (miniszterek, reszortfőnökök, helyettes államtitkárok), a birodalmi
tanács (képviselők, főrendiházi tagok), illetve a pártok (pártvezetés,
parlamenti klubok). Mindemellett teljes terjedelmében az elithez tartozónak
minősítették a bírákat, a diplomáciai és konzuli kar hivatalnokait illetve a
gimnáziumok és reálgimnáziumok tanári karát.
Az elvégzett statisztikai
adatgyűjtések alapján a szerző a következő téziseket fogalmazza meg:
1) A Monarchia elitje nem egységes kiválasztási
kritériumok alapján toborzódott, inkább részelitek koalíciójának tekinthető.
2) Az elit mindkét nagy csoportja (a monarchista illetve
a politikai-nemzeti) magukat a teljesítményelv alapján kiválasztottnak
tekintették, de emellett alapvetően értékelkötelezettek voltak.
3) A Monarchia elitje egy (luhmanni kritériumok
alapján) nem kellően differenciálódott társadalom tükörképe volt.
A második főfejezet tárgya az
Első Köztársaság parlamentáris, illetve a hivatásrendi államának
elitszerkezete. A helyzet a Monarchiához képest lényegesen módosult, amennyiben
az uralkodó elit egyik kulcselemét alkotó felsőhivatalnoki réteg kiesett a rendszerből.
Ehelyett rendszerfenntartóvá léptek elő a politikai pártok, amelyek igazgatási
elitként megalapozták magukat. A képviseleti elitet továbbra is a
szövetségalapúság illetve az intézetspecifikusság jellemezte. Az
elit-kiválasztódás kritériumai módosultak, a teljesítmény elve mellett
fölerősödött az érzület jelentősége, ami a nepotizmus és patronázs
gyakorlatában mutatkozott meg. Ez a változás összefüggésben volt azzal, hogy a
Monarchia idején mind a klérus mind a jozefinista érzelmű hivatalnokság által
marginalizált, rendszerhű katolikus tömb hirtelen és váratlanul kapott
lehetőséget arra, hogy államfenntartó elitet kínáljon a Köztársaság számára. Az
elit társadalmi toborzási köre a Köztársaság idején alkotmányjogilag
bővülhetett volna, de valójában szűkült. A tendenciák változására utal az is,
hogy míg a Monarchia idején az intézetek elpolgáriasodása volt megfigyelhető,
addig az első világháború után az eliten belül dzsentrifikáció
(Neoaristokratisierung) ment végbe.
A mű a Második Köztársaság
korát csak részlegesen (1970-ig) tekinti át. Erre az időszakra vonatkozóan
megállapítható, hogy a társadalmi táborok pártjainak újra felépülése a
világháború előtti, de főként 1934–1945 között szocializált politikai elit
töretlen dominanciájára vezetett, legalábbis 1966-ig, bár a hatvanas években
megmutatkoztak a technokratikus elit kialakulásának a jelei is.
A mű összefoglaló részében
Stimmer rámutat arra, hogy az ausztriai elitek hosszútávú áttekintése
alátámasztja a kortárs elitkutatások bizonyos megfigyeléseit is. Ezek egyike a
politikai elitek „elhivatalnokosodása”, ami tehát nemcsak Németországban és
1945 után,6 hanem már a Habsburg Monarchiában is megfigyelhető
volt. A másik az intézeti, illetve a szövetségeken belüli szocializáció
folyamatossága. A harmadik, a kortárs elitkutatást nem támogató, hanem inkább
intő tézis a funkcionális és értékelitek szembeállításával foglalkozik. Bár a
közvéleménykutatások szerint a hallgatói korporációk (Bundok) iránti érdeklődés
a hatvanas évektől jelentősen csökkent, az értékközpontú zárt csoportosulások
más formái továbbra is vonzóak maradtak. Stimmer szerint tehát, ha a kortárs
kutatók is figyelemre méltatnák Schmalenbachnak a szövetségszerű társulásra
vonatkozó, már említett felfogását, akkor nem lepődnének meg a társadalmi
tömböket képviselt politikai pártok hanyatlásán, s a „posztmodern” politikai
élet sajátos jelenségein. A történelem nem oktatója, hanem tanítómestere az
életnek, e mű megállapításainak fényében Ausztria pártpolitikai életének a
sajtóban vihart kavaró fordulatai távlatukban értelmezhetők.
Gernot Stimmer: Eliten in Österreich. 1848–1970 (Ausztria elitjei 1848–1970 között). 1–2. Böhlau Verlag, Wien–Köln–Graz, 1997. = Studien zu Politik und Verwaltung. Ch. Brünner–W. Mantl–M. Welan (szerk). 57/1–2.
Halmos Károly
1. N. von Preradovich: Die politisch-militarische Elite in „Österreich” 1526–1918. Saeculum 22, 1971. 393–420.
2. N. von Preradovich: A. P. Hannibal: Der Mohr des Zaren und seine berühmteren Nachkommen. Deutsches Adelsarchiv. Marburg/Lahn, 1952.
3. E. Goffman: Asylums. Anchor Books 1961.
4. F. K. Tenbruck: Freundschaft. Ein Beitrag zu einer Sozilologie der persönlichen Beziehungen. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie. 16:3, 1964. 431–456.
5. H. Schmalenbach: Die soziologische Kategorie des Bundes. In: Die Dioskuren. Jahrbuch für Geisteswissensschaft. Strich, W. (szerk) 1. München 1922.
6. Vö. H. Klatt: Die Verbeamtung der Parlamente. Aus Politik und Zeitgeschichte. Beilage z. „Das Parlament”. B44/80.