A
család az erdélyi falvakban a XIX. század végén
Ha egy korszak gondolkodásának formáit, egy társadalom szerkezetét meg akarjuk érteni, megvizsgálhatjuk azt is, hogyan tükröződnek ezek a mindennapi életben. Sőt, azt mondhatjuk, hogy a történelem tisztábban nyilatkozik meg a megszokott dolgok felfogásának és kifejezésének módjában, mint a katonai vagy politikai eseményekben. (Lucien Febvre is hangsúlyozza, hogy a történelemnek csakis az emberekkel kell foglalkoznia.) A történészek érdeklődéssel fordulnak – a történeti demográfia eszközeit is felhasználva – a mindennapi életben megnyilvánuló emberi érzékenység és gondolkodásmód kutatása felé. A történetírás kevésbé járt útjai, a történelemből eddig „kimaradt” névtelen emberek életét vannak hivatva történelemmé emelni.
A XIX–XX. századi erdélyi
falvakat jellemző etnikai, nyelvi, vallási és kulturális sokszínűség igazi
kihivást jelent a történeti kutatás számára. Ezt ismerte fel például Mikó Imre,
amikor a falvak tanulmányozásán keresztül közelítette meg a nemzetiségi
kérdést.1 Az erdélyi
falu demográfiai vizsgálata, a népszaporulat elemzése, a generációkra jellemző
fejlődés értelmezése, vagy a falusi közösségek és családok életében történő
változások nyomon követése nélkülözhetetlen, ha e régió történelmi
sajátosságait akarjuk megismerni. Erdély agrárterületein a falu történetén és
helyzetrajzán keresztül ismerhetjük meg az együttélő népek valódi kibontakozási
lehetőségeit és erőviszonyait. Ez különösen érvényes az erdélyi románokra, akik
sajátos történeti helyzetüknél fogva nem rendelkeztek „nemesi történelemmel”.2
Sorina Paula Bolovan az 1848-as forradalom és az első világháború közötti
időszak erdélyi3 parasztcsaládjainak szentelt könyve a történeti
demográfia termékenységének példája. A kolozsvári történész változatos, állandó
mozgásban lévő világot tár elénk. A levéltári anyagok türelmes feldolgozása
segítségével a román történetírásban eddig ismeretlen szempontból mutatja be az
erdélyi falut. A családot helyezi a vizsgálódás középpontjába, nem hallgatva el
a legintimebb részleteket sem (így a házasság sikerességét, a családtervezést,
az esetleges hűtlenséget vagy a rokonházasság tényét).
S. P. Bolovan elemzése három
Kolozs megyei községet vesz kiindulópontul: Erdőfalvát (Ardeova), Kisesküllőt
(Aschileul Mic) és Körösfőt (Izvorul Crisului), amelyek együtt gazdasági-társadalmi
egységet alkottak. A községcsoport sokoldalúságánál és tipikus helyzeténél
fogva lehetőséget nyújt az itt nyert eredmények általánosítására. Lakosságuk
nemzetiségi és vallási megoszlása közel állt az Erdélyre jellemző arányokhoz.
Erdőfalvát és Kisesküllőt görög katolikus románok, míg a legnagyobb lélekszámú
települést, Körösfőt református magyarok lakták. Ezeket az adatokat figyelembe
véve a könyv cimében használt „román” jelző szűknek bizonyul, használata
fölösleges. De mielőtt rásütnénk a részlettanulmány bélyegét Sorina Paula
Bolovan könyvére, fontos megjegyezni, hogy az Erdély más pontjain
tapasztaltakkal összevetve, általános következtetéseket is levon, és a felvett
községcsoportok inkább illusztrációként szerepelnek.
Az ismert francia
demográfusok, Luis Henry és Michael Fleury módszerét alkalmazva
az egyházi anyakönyvek, a polgári és egyházi hatóságok adatainak rendszeres
feldolgozásán keresztül a szerző viselkedése szempontjából tár fel egy
átalakulásban lévő társadalmat, ahol a modernizáció és a városi mentalitás már
befolyásolja a falusi emberek életmódját és erkölcseit. (Példa erre a
törvénytelen gyermekek számának növekedése, ami a falura korábban nem nagyon
jellemző.)
A század végére az állam
átveszi az egyháztól a családi élet szabályozását (1894-es törvények), az
egyház által kiállított anyakönyvi iratoknak és okmányoknak ezentúl nincs
hivatalos jellege, de az egyház továbbra is jelen van a családok és a
faluközösség életében. Az Osztrák–Magyar Monarchia, ha érdeke úgy kívánta, beavatkozhatott
lakosai családi kapcsolataiba. A szigorú katonai törvények nem engedélyezték a
katonai idő letelte előtt a 18–22 éves legények nősülését. Ennek hatására
szaporodtak el a titkos és vadházasságok.
Azokat a tényezőket, amelyek
minden közösség életében meghatározó szerepet játszanak – születés, házasság,
halál – a lehető legközvetlenebb módon tárja elénk a kutatónő, minden
megnyilvánulási forma és jellegzetesség figyelembe vételével. A három vizsgált
településen a házasságkötések időpontja nagyrészt február és március hónapra
esett, ez az egyházi böjti időszakból és a mezőgazdasági munkák rendjéből
adódott. A házasságoknak gazdasági jellege volt, az egybekeléseket anyagi okok
dominálták (szerelmi házasságra kevés példa akad). A házasulandók átlagéletkora
– első házasságkötés esetén – a három faluban alacsony: nőknél 19,8 év,
férfiaknál 24,8. A második házasságkötés tette ki a házasságok csaknem 25
százalékát. A férfiak új családalapítását tolerálta a falu, míg nők esetében
fenntarásokkal fogadta.
Azt, hogy a házasságkötésnél
említett korlátozások (böjtök, mezőgazdasági munkák) nem vagy csak elvben
hatottak a házaséletre, mutatja, hogy minden évben nagyjából egyenlően oszlik
meg a születések száma (csak augusztusban és januárban magasabb kissé). Az újszülöttek
nemek szerinti megoszlása a falvakban hasonló Erdély egészéhez: valamivel több
fiú születik, mint lány.
Az elhalálozások összesítő
táblázata látványosan szemlélteti, hogy a téli, koratavaszi hónapokban és
augusztusban megnőtt a halálozási ráta. Míg télen a vitaminhiány és a különböző
tüdőbetegségek, addig augusztusban az éretlen, mosatlan gyümölcsök és zöldségek
túlzott fogyasztása, valamint a fárasztó nyári munkák okolhatók. A férfiak
elhalálozási aránya mindössze 3 százalékkal nagyobb mint a nőké: az életmódból
adódó fizikai-pszichikai kimerülés mindkét nemet sújtotta. Az elhalálozások
több mint felét a csecsemő- és gyermekhalál tette ki, az újszülöttek 15
százaléka az egyhónapos kort sem érte meg. 1880 után az egészségügyi ellátás
javulása és a gazdasági fejlődés hatására a halálozások száma érezhetően
csökken. (Körösfőn 1871 és 1880 között 341 ember hunyt el, 1881 és 1890 között
már csak 230.)4
A száraz adatok, a születések,
a házasságkötések és az elhalálozások leírása nem adhat magyarázatot a népesség
bonyolult fejlődésére, amelyet a gazdasági-társadalmi valóságon és a
gondolkodásmódon keresztül tudunk pontosan nyomonkövetni.
A szerző külön fejezetben
mutatja be a család belső viszonyait, amelyben a faluközösség normái és az
egyén mentalitása leginkább megnyilvánul. A család keretein belül mindkét
házastársnak lehetősége volt az érvényesülésre, egyéniségétől függően. A
fennmaradt források többsége azonban arra vonatkozik, amikor a családi
intézmény feszültségek és nézeteltérések gócpontjává válik. A sikertelen
házasságot végső esetben válással lehetett felbontani, ez gyakorlat volt az
erdélyi falvakban is. A válást közel egyenlő arányban kérték a házas felek,
ellentétben Franciaországgal, ahol ez kifejezetten a nők kezdeményezésére
történt. A válás okai különbözőek voltak; szerepelt köztük házasságtörés,
italozás, verekedés, gyűlölet, erőszak, undor, távolmaradás a családtól stb. A
faluközösség ismerte a váláshoz vezető körülményeket, mégsem tolerálta a „válás
szégyenét”; már ez sokakat elrettentett a válás kezdeményezésétől, nem is
szólva a hosszú bírósági eljárásról, amellyel egy ilyen ügy járt.
A család nemcsak törvényes
úton születhetett meg, hanem vadházasság formájában is, amely együttélési módot
egyaránt ellenezték az egyházi és világi törvények. Vadházassághoz vezethetett
a szegénység éppúgy, mint a katonai törvények vagy a szembefordulás a szülői
döntéssel, az érdekházassággal. Ezek a családok gyakran arra törekedtek, hogy
megerősítve anyagi helyzetüket – ami legtöbbször hosszú időbe telt –,
törvényesítsék a házasságot. A válások és a vadházasságok minden negatív
következményük ellenére hozzájárultak a családi viszonyok újjászervezéséhez
olyan elgondolások és elvek alapján, amelyek a család tagjainak leginkább
megfeleltek. Az egyén énjéből fakadó döntések körét, valamint a törvényekre és
szokásokra való reagálások területét tartja kiemelkedően fontosnak a szerző a
családi élet elemzésénél.Mindezek mellett az élettani és társadalmi folyamatok,
az erőforrások és emberek, a családi egység és faluközösség közötti
kölcsönhatás vizsgálata teszi mindenki számára érdekessé a művet.
Sorina Paula Bolovan az
1850-19I4 közötti korszak erdélyi falujának új arcát mutatja be úttörő művében,
amely természetesen nem lehet teljesen átfogó és végleges. Nagy segítséget
nyújthat a társadalomtörténet iránt érdeklődő román kutatóknak, újságíróknak,
diákoknak egyaránt. Legfontosabb célját, hogy új, kiaknázatlan területekre
terelje a történelmi kutatásokat, mindenképpen elérte, hogy mekkora munka árán,
mi, olvasói tanúsíthatjuk.
Sorina Paula Bolovan: Fanilia în satul românesc din Transilvania (A család az erdélyi román faluban). Fundaţia culturală română. Cluj-Napoca, 1999.
Kocsis Lajos
1. Mikó Imre: Az erdélyi falu és a nemzetiségi kérdés. Kolozsvár, 1932.
2. A XIX. század második felétől az első világháború kirobbanásáig a román társadalom rurális jellegű maradt. 1900-ban 87,4 százaléka, 1910-ben 85,9 százaléka a monarchiabeli románoknak mezőgazdaságból szerezte jövedelmét. Keith Hitchins: România 1866–1947. Bucuresti, 1998. 222.
3. Bolovan az Erdély fogalmat a Bánságra, a Partiumra és Máramarosra kiterjesztve használja.
4. A szerző a természetes szaporulat és reális népességnövekedés egymáshoz való viszonyát és változásait grafikonokon szemlélteti. A könyv kimondottan gazdag melléklet-anyaga (106 db) jól példázza a mondanivalót, s egyben a további kutatások ösztönzője is lehet.