XX. SZÁZAD
A XX. századi Olaszország
Olasz identitás – ambiciózus címadás, de nem lehetetlen közkiadói vállalkozás. Hálás és sokoldalúan megközelíthető, megírható, publikálható és olvasmányos tematika, amint ezt a Mulino kiadó fenti elnevezésű, 1998-ban elindított könyvsorozatával igazolja. A szerkesztők többféleképpen, sok olvasói élményt adva fordultak olvasóikhoz. A címadó történelemfilozófiai bevezetés – Ernesto Galli della Loggia műve – után egy-egy kötet Giordano Brunóval, a loretói Szent-ház legendás zarándoklati kegyhelyével, a „laikus” legendának számító kerékpárversenyzők, Coppi és Bartali szurkolókat lázba hozó bravúros győzelmeivel, a női szíveket rabul ejtő filmszínész, Amadeo Nazzarival, a televíziós reklám sikereivel, a haza oltárának nevezett, Viktor Emanuelnek és az olasz egységnek szentelt, vitatott architekturájú római emlékművel és a nemzeti eledelként elkönyvelt pizzával és tésztával foglalkozik. E kiadványok mindegyike jellegzetes támpontot választó hozzájárulás az olasz valóság és azonosságtudat elemzéséhez, azonban a XX. század olasz történelmének ismerete szempontjából a sorozat két további könyve dolgoz fel meghatározó jelentőségű témákat, amelyek egyébként egymáshoz tartoznak, egymással összefüggnek. Giuseppe Bertáé a FIAT-művek gyáregységéről, a Mirafioriról, míg a másik Aldino Monti szerzőségében a földmunkás napszámosokról (braccianti) szól. Az egyik – úgy is mondhatjuk – az olasz munkásság ipari fellegvárát, a másik az olasz mezőgazdasági munkások, nincstelen agrárproletárok szociológiai-történeti helyzetét és sorsát tárja fel.
Az 1899-ben Giovanni Agnelli
által alapított első FIAT-gyár Torinóban rohamosan fejlődött. Az 1923-ban
felavatott Lingotto üzem, majd az 1939-től termelő Mirafiori feladata lett az
amerikai technológiákkal való lépéstartás, az Olaszországban igazán csak az
1950-es évektől kibontakozó tömegigényeket kielégítő sorozatgyártás. A
Mirafiori a modern olasz autógyártás zászlóshajója tehát, és egyben korunk
olasz munkásának első számú munkahelye, amely ugyanakkor nem tagadta meg a
maga, jelesül torinói munkásmozgalmi hagyományait sem. Ismeretes, hogy 1919-ben
a gyárfoglalások idején a szovjet mintára létrejövő munkástanácsok – amelyek kiindulási
alapul szolgáltak többek között a pártalapító Gramsci teoretikusi modelljeihez
– a torinói FIAT-gyárakban szerveződtek meg. Ettől fogva, annak ellenére, hogy
a későbbiekben is fel-fellángoló munkásharcok után rendre eltávolították a
vezetőket és a mozgalmak aktivistáinak jórészét, a munkások osztályszervezetei
mindig regenerálódtak és élen jártak az olasz politikai küzdelmekben általában.
Ebben a történelmi keretben különösen érdekes annak vizsgálata, hogy az 1950-es
évek gazdasági fellendülésének folyamatában hogyan, milyen társadalmi-politikai
feltételek között érkezik el fejlődésének csúcsára a torinói gyárkomplexum
vezető egysége, a Mirafiori, amikor a sorozatgyártás a Ford példáját követve
nem évi 170 autót jelentett (1901) hanem az 50-es és 60-as években meghaladja a
többszázezres tételeket, és nem is csak egyetlen típusból, miközben a különféle
variánsok motorikus teljesítménye, esztétikus formatervezettségük, egész
küllemük, karosszériájuk és belső berendezésük forradalmi változásokon ment keresztül
(természetesen nem egyedül Olaszországban). Magában Itáliában bizonyos
közszereplők, politikai erők hajlamosak megfeledkezni arról – s Giuseppe
Berta könyve erre mutat rá –, hogy az olasz gazdasági fellendülés a
Dél-Olaszországból északra vándorolt szabad, lekötetlen munkaerő torinói
foglalkoztatása nélkül nem valósulhatott volna meg.
Torinó lakossága 1954 és 1964
között 787 000-ről 1 116 681-re nőtt, és a bevándorlók mind a Nápolytól délre eső
területekről költöztek föl, nagyrészük úgyszólván a paraszti létből, a nulláról
indulva vált képzett autógyári szakmunkássá, ami áldozatokat, nagyfokú
alkalmazkodást, fizikai-szellemi befektetéseket igényelt tőlük.
Az észak-olasz lakosságban még
mindig – évtizedekkel a folyamat lezajlása után – találhatók olyan csoportok,
amelyek ezt a korszakos átalakulást érzéketlenül, értetlenül követték-követik,
és a délieket a fajgyűlöleletet súrolóan megvetik, kinézik maguk közül, illetve
nem ismerik el a déliek szerepét az ország gazdasági fejlődésében. (Lásd
Umberto Bossi és Lega Nordjának politikai tevékenységét!) A FIAT vezetői, az
Agnelliek is – akinek nevéhez, dinasztiájukhoz a FIAT izgalmas és sikerekben
gazdag történetének minden mozzanata társul – csak mintegy harminc évi késéssel
látták be, hogy a Dél munkaerejének foglalkoztatására közvetlenül a déli
területeken is szükséges ipari létesítményeket telepíteni; csak 1980 táján
döntöttek a dél-olasz Melfi és Termoli városokban eszközlendő beruházásokról,
méghozzá a legújabb automatizált gépsorokkal felszerelt gyárak fölépítéséről.
Az olasz identitás sokféle
arculatában az autógyártás fejlődése és ezen belül a FIAT üzemeinek termelési
kultúrája, társadalmi összetevői egyike a legérdekesebb, legjellemzőbb aspektusoknak,
hiszen az autóipar, a motorizáció fejlődésével a leglaikusabb „szakértők” is
tudják, mit fednek a Lancia, Alfa Romeo, Innocenti, Ferrari, Maserati,
Lamborghini márkanevek, ezek variánsai, a FIAT variánsai: az ötszázas, a
hatszázas, a nyolcötvenes, a 128-as, 124-es és pontosan az ez utóbbiakból
származó Zsiguli és Zasztava stb. Nemcsak az olasz autógyártásban, hanem az
egész olasz gazdaságban a FIAT jelentősége egyedülálló és annak történetében a
Mirafiori a fontos fejezet.
Hasonlóan lényeges – az olasz
identitásra nézve meghatározó – problematika a bracciantik történelmi szerepe,
sorsuk alakulása, az olasz valóságban betöltött helyük történelmi értékelése. A
szó (bracciante) történelmi jelentését tekintve azt mondhatjuk, hogy ma már
Itáliában nem létezik ez a szociológiai kategória, nincsenek kétkezi
agrárproletárok, mint osztály, ez teljességgel megszűnt. Ez nem zárja ki azt,
hogy ne lennének napszámosok, esetleg akár nyomorúságos körülmények között is,
vagy éppen külföldről származó nyomorú bérért napszámba szegődő
„vendégmunkások”. Valaha azonban, az olasz egység létrejötte utáni
évtizedekben, a fasizmus korszakában, sőt, az 1945 utáni „gazdasági csoda”
éveiben is még a modernizáció kiterjedése előtt óriási tömeget képeztek. A FIAT
például, de egész Észak-Olaszország ipara, szolgáltatási rendszere belőlük
integrálta szép számban munkaerő-utánpótlását. Ők azok, akik az olasz egységgel
rájuk köszöntő nélkülözésre és számkivetettségre utonálló banditizmussal,
lázongásokkal válaszoltak; akik erőszakos földfoglalásokkal jelezték
olthatatlan vágyukat sorsuk jobbra fordítására. Később anarchisták,
szocialisták, szakszervezeti harcosok, kommunisták lettek, mert nem nyugodtak
bele nincstelenségükbe. Zömükben déliek, Szicília, Puglia, Campania, Calabria,
Basilicata vidékein, Olaszország demográfiai tenyészeteiben sűrűsödtek
tömegeik, ezekről a vidékekről vándoroltak északra és az amerikai kontinensre,
Franciaországba és Belgiumba, Angliába és kisebb kontingensekben még Boszniába,
az Osztrák–Magyar Monarchia területeire is. Mint fagylaltárusok, szövő-fonó
munkások, vagy az ősi kubikos szakma folytatásával szereztek megbecsülést
maguknak. A klasszikus déli napszámosok mellett ismertek azonban a közép-olasz
területeknek, valamint a Pó völgye régióinak Veneto és Lombardia agráriumának
proletárjai, akik déli társaikkal együtt csatlakoztak az olasz munkás-,
földmunkás- és paraszti mozgalmak leghatározottabb és legharcosabb
szervezeteihez a XIX. század végétől egészen korunkig nyúló modern időkig, mi
több: belőlük fejlődtek ezek a szervezetek, ők adták a tömegerőt, sok esetben a
vezetők legjobbjait. A pugliai Cerignolából származott például Giuseppe Di
Vittorio (1892–1957), a szakszervezeti mozgalom kiemelkedő vezetője.
Nem érdektelen emlékeztetni
arra, hogy 1968 decemberében a szicíliai Avola városában esett áldozatul
utoljára bracciante a rendőrséggel való összecsapásban, a rendőrség sortüzének
következtében. 1968 emberemlékezet szerint régen volt, történelmi léptékben
távolodóban ugyan, de még elég közelállóan közelmúltunkhoz. Az esemény az olasz
agrárproletár életének az iparosodásba, a modernizációba átvezető
fordulópontját tragédiával jelezte. Aldino Monti a bracciantik történelmi
mozgalmainak és szociológiai kategóriájuknak állít méltó emléket.
Giuseppe Berta, Mirafioro, Il Mulino, Bologna, 1998. 124 p.; Aldino Monti, I braccianti (Az agrárproletárok). Il Mulino, Bologna, 1998. 161 p.
Pankovits József