Az
orosz államtanács reformja
A. P. Borogyin a XIX–XX. század eleji orosz állami intézményrendszer egyik lényeges elemének sorsát vizsgálja levéltári és más források, valamint szaktudományos munkák alapján. Az államtanács vitatott megalakulási dátumával kapcsolatban úgy foglal állást, hogy az már 1801-ben létrejött, míg 1810-ben szűkítették az intézmény jogkörét. A politikai döntések előkészítésében az erőskezű uralkodók (pl. I. Miklós) igyekeztek az államtanácsot megkerülni, viszont liberálisabb kormányzat esetében bővültek cselekvési lehetőségei. Krízishelyzetben a vezető bürokraták (a szerző P. A. Valujevtől P. D. Szvjatopolk-Mirszkijig és D. F. Trepovig, azaz 1904–1905-ig terjedő névsort említ) eleve engedményeket tanácsoltak a cároknak. Az 1906. február 20-ai államtanácsi reformot Borogyin ezzel szemben, a korabeli források alapján, az 1905 decemberét követő politikai visszarendeződés részének, azaz egyfajta ellenreformnak tartja. Ezt mutatja szerinte, hogy a kormányellenes erők nem az intézmény átalakítását, hanem megszüntetését akarták (a reform szerzői úgy látták, hogy „csak a dumát várták”), és a fenti aktusban semmi nem utalt engedményekre. A választott tagok bevonásával növelték volna az államtanács társadalmi súlyát, kvázi-felsőházként pedig hatékonyabban védelmezhette volna az autokráciát a duma támadásaival szemben. A kortársak előtt világos volt az államtanácsi reform dumaellenes éle, amit pl. Sz. Ju. Witte és P. N. Miljukov írásai is jól mutatnak. Más dolog, hogy az 1906. február 20-ai aktus a duma helyzetét is erősítette, amit az egyeduralom hívei „az alkotmányos rend felé tett lépésként értelmezve” keményen bíráltak.
Az államtanácsnak a duma ellensúlyává való
átalakításának gondolata 1905 júniusában merült fel, amikor a Buligin
belügyminiszter vezette tanácskozáson elvetették ugyan a választott tagok
bevonását az államtanácsba, viszont lehetővé tették egy tanácskozói jogú duma
kialakítását. Az utóbbi már népképviseleti parlamentként is értelmezhető, s
mert így a hatalomgyakorlás körülményei megváltoznának, persze a cárnak és az
egyeduralom híveinek fel kellett készülniük. 1905. július 4-én II. Miklós
utasította D. M. Szolszkijt, az államtanács M. T. Lorisz-Melikovhoz és Szvjatopolk-Mirszkijhez
közelálló államtitkárát, hogy tegyen lépéseket az államtanács
megreformálására, illetve a duma törvényhozói tevékenységével való
egyeztetésre. Az 1905. augusztus 6-ai rendeletek 1. és 48. cikkelye alapján az
államtanács ténylegesen is „felsőházi funkciókat” gyakorolt, majd a Szolszkij
lakásán tartott főhivatalnoki összejövetelt követően összeállították a reform
alapelveinek tervezetét. Az államtanács tagjainak felét a cár jelölné ki, míg a
másik felét cenzusos alapon a megfelelő választási fórumokon tíz évre négy
kategória vezető rétegéből (a földbirtokosok, a felső szintű értelmiség, az
agrárágazaton kívüli gazdaság és a szinódus képviselőiből) választanák. Az
államtanácsba csak a 35 év felettiek és a legalább középfokú iskolát végzettek kerülhettek
be. A tervezetben szabályozták a jogszabályok törvényerőre emelkedésének
folyamatát.
Sz. Je. Krizsanovszkij 1905. október 9-ei, az
államtanács reformjához beadott memorandumában azt hangsúlyozta, hogy a duma
sokáig fogékony lesz az ún. progresszivista szélsőségességre, így az
államtanácsnak kell ezt mérsékelnie „az ország konzervatív erőinek”
egyesítésével. Csak megfelelő személyi összetétellel és társadalmi súllyal
rendelkezve léphet fel, ha szükséges az Állami dumával szemben. Borogyin bemutatja,
hogy Krizsanovszkij igyekezett mentesíteni a cári főhatalmat a mindennapi
politikai érdekösszeütközésektől, és az államtanácsban jelenlévő
„közvéleménnyel” a háta mögött, valamint a kormánynak a szociális mobilitást
„megfelelő keretek között tartó” manőverezése révén az egyeduralom –
dumaellenes kicsengésű javaslatai nyomán – stabilabbá válhatott. A konzervatív
összetételű államtanács Krizsanovszkij indítványa alapján olyan erőket
tömörítene, amelyek a fennálló politikai rendszer és a tulajdoni viszonyok
megőrzésében érdekeltek. Az ilyen összetételű államtanács megkönnyítené a
mérsékeltebb álláspontok kialakítását a dumában, lehetővé válna a két
törvényhozó szerv közötti megegyezés, és érvényesülhetne a birodalom területi
integritását elősegítő nemzeti politika. Az alapelvek és Krizsanovszkij
javaslatainak megvitatására október 11-én került sor. A Szolszkij lakásán
tartott tanácskozáson (bizonyos választási arányok és procedurák
módosításával), ezeket a javaslatokat beépítették az államtanács reformjának tervezetébe,
mint arra már A. D. Sztyepanszkij 1965-ös írásában utalt. Az államtanács
törvényeket kezdeményezhetett, felelősségre vonhatta a minisztereket, és elnöke
a nyílt ülések mellett zártakat is elrendelhetett. Miközben a reformmunkálatok
folytak, a cár újabb engedményekre kényszerült. 1905. október 17-ei
kiáltványában immáron törvényhozói jogkörű, választott dumát ígért népének.
A már működő államtanács tevékenységének
„módosítására” október 28-án különbizottság jött létre, amely egészen 1906.
január 19-éig ülésezett. Éles viták alakultak ki a duma és az államtanács közti
jogi kompetenciákról. Witte miniszterelnök az első összejöveteleken megpróbált
a társadalom mérsékelt erőire támaszkodó politikát kiformálni, ami a jobboldal
heves bírálatát váltotta ki. Végül azonban ő is a duma és az államtanács
jogegyenlősége mellett foglalt állást. Borogyin szerint Wittét nem a
jobboldalnak tett engedmény, hanem az motiválta, hogy ekkor kezdte belátni,
hogy politikáját a liberálisok nem támogatják. N. N. Kutler attól tartott, hogy
a duma által elfogadott törvénytervezeteket az államtanács elveti, és így
megszakad a törvényalkotási folyamat, ezért a jogi huzavona elkerülése
érdekében szigorította volna az előbbi intézmény törvényvisszautasítási
kompetenciáit. Végül a bizottság az államtanácsot „a dumával egyenlő szintre
emelte”. A törvénytervek dumai megvitatásának meg kellett előznie az
államtanácsit, ami az utóbbi felsőházzá válását jelentette.
A tanácskozás a cári útmutatás szerint 40 évre emelte
az államtanácsba beválaszthatók alsó korhatárát, meghagyta a középfokú
iskolázottsági cenzust, és a korábban említett rétegek közül egyes esetekben
kétlépcsős szavazást írt elő. Az államtanácsi törvénytervezetet kidolgozó
bürokratákat az egyeduralom érdekei vezérelték, ami a nemesség és a burzsoázia
felső köreiben nyugtalanságot váltott ki. Az első tervvázlatokban még nem
merült fel a külön nemesi képviselet igénye, ez először Krizsanovszkijnál
jelentkezett, majd 1905. november 10-én a pétervári és a moszkvai nemesség kormányzósági
vezetői emlékeztettek e réteg történelmi érdemeire, és kezdetben 20–25 helyet
igényeltek az államtanácsban. Durnovo belügyminiszter 12 körzetre bontotta fel
az országot, a nemesek azonban úgy vélték, hogy mint „külön kulturális
egységnek” joguk van ahhoz, hogy testületi felhatalmazottjaik az összbirodalmi
gyűlésükön válasszák meg 18 államtanácsi delegáltjukat. Ezt a számarányt
azonban még sokáig kevesellték. Az orosz nagypolgárság képviselői 1905
novembere és 1906 februárja között 67 kérvényt adtak be a hazai ipar és
kereskedelem szerintük elégtelen államtanácsi képviselete miatt. A
burzsoáziának a nemességgel szembeni egységes fellépése ellenére, pl. Wittének
a minisztertanácsban és az 1906. februári Carszkoje Szeloban tartott tanácskozáson
kifejtett támogatása mellett se sikerült államtanácsi tagjaik számát növelni.
Borogyin felhívja a figyelmet, hogy az államtanácsról szóló törvénytervezet 9.
cikkelye szerint a kinevezett tagok „névsorának évenkénti felülvizsgálata” a
cártól függött, és itt nem számított intézménybeli státuszuk. A fentebb
említett 1906. februári tanácskozás lényegében változatlanul hagyta a II.
Miklósnak benyújtott előterjesztést. A jobboldallal szemben a többség (a cárral
együtt) figyelembe vette, hogy a forradalmi események közepette az
„elfogadottan féken tartott dumára támaszkodhat”, és ehhez elengedhetetlen az
államtanács reformja.
Megjegyzendő, hogy a törvényelőkészítés során a
jobboldaliak féltek attól, hogy az államtanácsba beválasztottak a dumai
ellenzéket fogják támogatni. Velük szemben Witte a felsőházban a konzervatív
államrend biztosítékát látta. A jobboldalt sokáig foglalkoztatta a duma által
elfogadott, de az államtanács részéről elvetett javaslatok további sorsa. Witte
megpróbált enyhíteni az ilyen tervek „cárhoz történő felterjesztése teljes
elutasításának” formuláján. A jobboldal azonban úgy vélte, hogy minden ilyen
esetben fennáll „az elvetett tervezetek törvényként való megjelenésének
lehetősége”, ami aláássa az államtanács tekintélyét, sőt destabilizálja magát a
rendszert. Witte a cár és a nép jobb kapcsolatainak elősegítése jelszavával se
tudta meggyőzni társait.
Borogyin rámutat, hogy a dumai demokráciától és
radikalizmustól való félelmek miatt a Carszkoje Szeló-i tanácskozás tervezete
egyértelműen dumaellenes, míg az államtanács átalakításának terve kifejezetten
ellenreform jellegű lett. Az 1906. február 20-ai manifesztum alapján az utóbbi
intézmény a dumával egyenértékű törvénykezdeményezési jogokat kapott, és a
törvényhozási gyakorlat során felsőházzá vált. Törvényjavaslatból törvény csak
az államtanács és az állami duma jóváhagyásával lehetett. Ha a két szerv nem
ülésezett, csak korlátozott körben születhettek törvények, de az új
duma-ülésszak kezdetén azokat is napirendre kellett tűzni, különben érvényüket vesztették.
Borogyin megnevezi azokat a társadalmi csoportokat, illetve szervezeteiket,
amelyek titkos szavazással delegálhattak az államtanácsba a cár által
kinevezett személyekkel azonos számú tagot. A zemsztvók és a nemesség
képviselőinek kivételével a többiek mandátuma 9 évre szólt, és háromévenként
harmadukat „cserélték”. (A rövidebb időre választott fenti delegáltak
problémákat okoztak a törvényhozási munkában, a megbízatás meghosszabbítása
viszont közjogi és politikai dilemmákkal járt.) Az államtanácsba
megválasztottaknak nem kellett beszámolni választóiknak, a cár rendeletileg
megszüntethette mandátumukat és új választásokat írhatott ki. Az államtanács
reformja 1906 márciusa és áprilisa folyamán is folytatódott, azonban a
Szolszkij vezette tanácskozás elvetette Wittének a felsőház kompetenciája
bővítésére (pl. a békekötés, a hadüzenet és más fontos politikai kérdésekben
történő tanácsadásra) vonatkozó javaslatait. Az elutasítást főleg „a dumával
kapcsolatos jogi egyenrangúság megsértése miatti aggodalmak” motiválták. Így az
államtanács átalakításáról szóló törvény, amit a cár 1906. április 24-én
szentesített, február óta nem változott és ellenreformként értékelhető.
A. P. Borogyin: Reforma Goszudarsztvennovo szoveta 1906 goda (Az államtanács 1906. évi reformja). Voproszi Isztorii. 1999/4–5. 82–96. p.
Kurunczi Jenő