Finnország,
1917–1999
Henrik Meinander, a helsinki egyetem finn és skandináv történelemmel foglalkozó docense nagy feladatra vállalkozott a Tasavallan tiellä című könyve megírásával: a függetlenség kikiáltását (1917. december 6.) követő polgárháborútól elindulva egészen a közelmúltig terjedő időszakról próbál átfogó képet nyújtani Finnország történelméről, amely a kül- és belpolitikai irányvonalak felvázolása mellett, a gazdaságpolitikai lépések tárgyalásán túl a hétköznapi élet részletes bemutatásáig ível.
A könyv első két fejezetében a
frissen kivívott függetlenséget próbára, mondhatni kockára tevő forradalom és
polgárháború eseményeit, külföldi kapcsolatait, a különböző társadalmi
rétegekre gyakorolt hatását, a törvényhozásban jelentkező következményeit
helyezi nagyító alá a szerző.
Az oroszországi októberi
forradalom láncreakciójaként indult vértelen vörösgárdista forradalom kegyetlen
polgárháborúba torkollott, amelynek a súlyos (Meinander által számadatokkal is
alátámasztott) emberveszteségek mellett az volt a legnagyobb tragikuma, hogy
hosszú időre megosztotta az országot társadalmilag és területileg egyaránt.
Mint az állam történetében nem először, ismét nagyhatalmi érdekek avatkoztak az
események menetébe: a vörösgárdistákat az ideológiai támasz mellett
fegyverszállítmányokkal is támogatták Oroszországból, míg a polgári nemzetőr
csapatokat Németország segítette. Nem véletlen, hogy ennek a két államnak a
neve került előtérbe, hiszen a „belső háború” (sisällissota) alatt az említett
országok közötti első világháborús frontvonal 1918 télutóján egyre keletebbre
tolódott. A legtöbb hadtörténész arra az álláspontra helyezkedik, hogy az 1918.
április eleji német partraszállás Dél-Finnországban nemcsak meggyorsította,
hanem el is döntötte a polgárháború sorsát, hiszen május 5-én a Kymi folyó
partján az utolsó nyolcszáz vörösgárdista is megadta magát.
A konkrét hadieseményeket
tárgyaló alfejezetek után a szerző arra keresi a választ, hogy a katonai
segítség ellentételeként Finnország Németország „vazallusállama” lesz-e. A
monarchisták táborában ugyanis úgy tartották, hogy Finnország függetlensége
végeredményben a Németországhoz fűződő jó viszony fenntartásától és
megerősítésétől függ. Így október kilencedikén Frigyes Károly hesseni herceget
hívták meg uralkodónak. Az időközben bekövetkezett nagyhatalmi változások
eredményeként azonban a szenátus megszakította kapcsolatait Németországgal, és
a polgári pártok beleegyezésével a parlament 1918. december 12-én C. G. E.
Mannerheim tábornokot választotta meg államfőnek.
A következőkben a szerző
rámutat a hazai politikai palettán bekövetkezett események fontosságára: az
1919. márciusi parlamenti választások után a szokásostól eltérő formában
lezajlott köztársasági elnökválasztás (hiszen a háromszáz elektor helyett a
parlament választott) K. J. Stĺhlberg győzelmét hozta. 1920. október 14-én Tartuban a
határviták rendezése után megkötötték a külpolitikában mérföldkőnek számító
békeszerződést az oroszokkal. Sor került a polgárőrség helyzetének és az ország
területén élő svéd anyanyelvűek jogainak a rendezésére is. Meinander szavaival
élve az ország függetlenségének első időszaka a külpolitikai határkövek
kijelölésével, valamint egy sor sürgős kormányzati újítás bevezetésével telt;
és amikor az 1920-as évek közepére nagyjából megvalósult a belpolitikai
összhang és az ország gazdaságilag újjáéledt, a kormányzat napirendre tűzte azt
a két sarkalatos problémát, amelyek a nemzeti lét, és annak biztonsága
szempontjából a legfontosabbak voltak: a védelmi kérdést és a kommunista
agitáció megfékezését.
A következő alfejezetekben a
szerző részletes képet nyújt a kommunistaellenes Lapua-mozgalom
megalakulásának körülményeiről, céljairól, a kormányzathoz való viszonyáról, a
politikai életre (1930. november 11-én a parlament jóváhagyta a
kommunista-ellenes törvényt) és a társadalomra (a mozgalom csúcsát jelentő
1932. február 27-i mäntsäläi lázadás) gyakorolt befolyásáról és végül a
betiltásáról.
Meinander érezhetően törekszik
arra, hogy teljesebb képet adjon a múlt századi Finnország két világháború
közötti intervallumáról, ezért a következő fejezetet a mindennapi élet
bemutatásának szenteli: részletesen ismerteti a Lapua-mozgalom, valamint az
1929-es világválság gazdasági hatását, grafikonokkal és számadatokkal
érzékelteti az ipar és a mezőgazdaság fejlődési irányát, az ezzel szoros
összefüggésben levő társadalmi változásokat. Példák sorával támasztja alá az
életszínvonal alakulását, ismerteti a társadalmi szervezetek kialakulásának
hátterét, áttekinti a kulturális élet főbb állomásait, beleértve a médiát, a
film és az élsport világát is.
A bőséges háttérinformációk
után Meinander egy kérdéssel tér vissza a politikatörténet ismertetéséhez:
mikor és hogyan fordultak az események a második világháború kirobbanásának
irányába? Először a nemzetközi politikai helyzet felvázolása következik
(Locarno, Kellogg-Briand paktuma) a mandzsúriai háborúval párhuzamosan
ismerteti a Népszövetség tekintélyének erőteljes csökkenését, a nácik hatalomra
jutását Németországban), majd ebbe a keretbe próbálja meg beilleszteni
Finnország külpolitikai irányvonalát. A Népszövetség helyzetének
megváltozásával Finnország vezető politikai körei egyre inkább Svédország,
tágabb értelemben a skandináv államok felé tekintgettek, amiben közrejátszottak
gazdasági érdekek is, hiszen A. Hackzell külügyminiszternek és J .K.
Paasikivinek is voltak érdekeltségei a faiparban, ami miatt elengedhetetlen
volt mind az Angliával való jó viszony fenntartása, mind a Skandinávia felé
való nyitás. A védelmi kérdés megoldását tehát egyre inkább a Nyugat felé való
közeledésben látták, amivel elkerülhetőnek ítélték, hogy ütközőterületté váljon
az ország Németország és a Szovjetunió háborúskodásában. Ez a külpolitika maga
után vonta a svéd–finn nyelvkérdés végleges megoldásának és Ahvenanmaa közös
megerősítésének problematikáját. A háttérben azonban bonyolította a helyzetet,
hogy az egymással rivalizáló pártok külpolitikai beállítottsága más és más
nagyhatalom felé irányult.
A szerző igyekszik árnyalt
képet adni a bel- és külpolitikai események összefonódásáról a második
vilagháború küszöbén. Bemutatja a politikai felfogás ellenére a finn polgárság
tudatában mélyen meggyökeresedett németbarátságot, a finn és német vezérkar
közötti együttműködést, ideértve a közös tengeralattjáró-tervezést. Ugyanakkor
kiemeli a másik oldalt is: már 1935 nyarán figyelmeztette a Szovjetunió
helsinki nagykövete, Erik Assmus T. M. Kivimäki miniszterelnököt, hogy Moszkva
kénytelen lesz megszállni Finnországot, amennyiben Németország háborút kezd
Közép-Európában, különben utóbbi támaszpontként használhatná Finnország
területét egy esetleges hazája ellenes támadásakor. Közben a nagyhatalmak már a
fegyveres harcra készültek, katonai tanácskozásokon vettek részt. 1939.
augusztus 23-ra virradóra a Szovjetunió és Németország megkötötte a
Molotov–Ribbentrop-paktumot, melynek titkos záradékában Finnországot, a
Baltikumot, Kelet-Lengyelországot és Besszarábiát a Szovjetunió;
Nyugat-Lengyelországot pedig Németország érdekterületévé nyilvánították.
1939. október 5-én Moszkva
távirati úton tárgyalásra hívta a finn külügyminisztert vagy meghatalmazottját
„konkrét politikai kérdések” tisztázása érdekében. Semmi kétség nem férhetett
ezen „konkrét kérdések” tartalmához, hiszen korábban Észtország is hasonló
„meghívás” után írta alá a felkínált védelmi szerződést, bizonyos területeiről
való lemondás fejében. A tárgyalás október 12-én kezdődött a Kremlben, és
háromszori sikertelen próbálkozás után, 1939. november 9-én fejeződött be
eredménytelenül. November 26-án szovjet ágyúk lövéseket adtak le közvetlenül a
finn határ mögött fekvő Manila falura, és az esetet finn provokációnak
állították be. Másnap reggel negyed tízkor szovjet repülőgépek indítottak
bombatámadást Helsinki ellen, ami a téli háború kezdetét jelentette. A szerző
nyomon követi a „diplomaták téli háborújának” sikertelen tárgyalási
kísérleteit, az erőviszonyokat, a frontvonal háborús eseményeit, a veszteségek
hatására bekövetkező belpolitikai változásokat, az 1940. március 13-ra virradó
éjjel megkötött fegyverszünet létrejöttének körülményeit. Néhány oldalon
keresztül mérleget von az elszenvedett veszteségekről, áttekinti a megkötött
békeszerződésnek a közép-európai politikai életre gyakorolt hatását, a
résztvevő államok (leginkább Németország, Szovjetunió és Finnország) gazdasági
és politikai érdekeinek összefonódását, a titkos finn–német közeledést (a
Barbarossa tervben Németország elképzelése szerint Románia és Finnország
támaszpontként szolgálna az északi és keleti szovjet területek ellen indított
támadásoknál, cserébe a finnek fegyvereket kapnának Németországtól), melynek
eredményeként 1941 júniusában közös támadást indítottak a Szovjetunió ellen. A
finn kormány többször kijelentette, hogy célja a téli háborúban elvesztett
területeinek visszaszerzése és Kelet-Karjala Finnországhoz csatolása. Meinander
nyomatékosan hangsúlyozza, hogy a kormányzat ugyanakkor igyekezett elkerülni a
németekkel kötendő politikai szerződést (ugyanis ez arra kötelezné őket, hogy
Leningrád ellen támadjanak, ami viszont igazolná a szovjetek azon állítását,
hogy a független Finnország veszélyt jelent fővárosuk számára). Álláspontjuk
szerint külön, önálló háborút folytatnak a Szovjetunióval. Jogilag ez a tézis a
későbbiekben nagyban elősegítette a vesztésre álló Németországtól való
eltávolodást. A konkrét hadiesemények bemutatása után a szerző rátér a
kulisszák mögött zajló tárgyalásokra, a szövetségesek hadüzenetére, a többszöri
finn–szovjet béketárgyalási kísérletre, a német reakcióra (fegyver- és
élelmiszerszállítmányok megvonása, a politikai szerződéskötés kikényszerítési
szándéka), Risto Ryti miniszterelnök ígéretére (az általa kinevezett kormány
nem kezd béketárgyalásokat a szovjetekkel). Innen pedig már csak egy kis idő
kérdése a befejezés: Mannerheimet a parlament kivételes törvénye alapján
köztársasági elnökké választották; a Németországgal kötött szerződést érvénytelenítették,
és végül az új kormányzat sikeresen befejezte a Szovjetunióval a
béketárgyalásokat (1944. szeptember 9-ei ideiglenes békeszerződés). A súlyos
békefeltételek között a háborús jóvátétel, a területi veszteségek és a háborús
bűnösök törvény elé állítása mellett az a kikötés is szerepelt, hogy az
országból haladéktalanul el kell űzni a német csapatokat (lapp háború).
A hadiesemények végeztével
elkezdődött az ország újjáépítése az élet minden területén, amit a győztes
államok küldötteiből álló ellenőrző bizottság felügyelt. A szovjetek célja az
volt, hogy Finnországot – békés eszközökkel – minél szorosabban az érdekkörükbe
vonják. Ennek elengedhetetlen feltétele, a Kreml befolyásos személyiségei
szerint az volt, hogy olyan finn politikusok kerüljenek vezető pozíciókba, akik
nyílt és következetes együttműködésre készek a szovjet vezetéssel (Paasikivi,
U. K. Kekkonen).
A hetvennégy éves Paasikivi
fogalmazta meg az ország életben maradásának új törvényét, amelyet később a
történészek Paasikivi–Kekkonen vonalnak neveztek el: egy Finnország kaliberű
kis állam belpolitikáját mindig a külpolitikája alá kell rendelni. Így történt
ez már a háború idején is, amikor Dél-Finnország megszállásának elkerülése
érdekében Németországgal szövetkeztek. Paasikivi stratégiájában az újdonságot
az jelentette, hogy Németország helyére a Szovjetunió került. Mivel szerinte a
szomszédos nagyhatalmat elsősorban katonai-stratégiai szempontok vezérlik, az
ország belpolitikai életébe való beavatkozásuk ügyes diplomáciával
mérsékelhető. Jól érzékelteti az előbbieket Paasikivi személyes sürgönye,
amelyet a szövetségesek ellenőrző bizottságának hazamenetele (1947. szeptember
24.) alkalmából küldött Sztálinnak, s melyben erős meggyőződését fejezte ki,
hogy Finnország mostani és elkövetkezendő generációi függetlenségükkel a
„Finnország és nagy keleti szomszédja közötti tartós, kétoldalú barátság szem
előtt tartásával fognak élni”.
A következőkben a szerző a
világpolitikai események nyomon követésével mutatja be Finnország különleges
helyzetét: a második világháború után, a hatalmi érdekszférák felosztásának
idején, a nagyhatalmak közötti egyensúlyozással próbálta saját érdekeit
képviselni. Geopolitikai okok miatt kénytelen volt megkötni a Barátsági,
Együttműködési és Kölcsönös Segítségnyújtási Szerződést 1948. április 6-án a
Szovjetunióval, melyet háromszor is megújítottak (1955, 1970, 1983), és
érvényben maradt egészen az utóbbi felbomlásáig (1991–92). A szerződés
cikkelyei meghatározták a két ország közötti viszony, és Finnország „önálló”
külpolitikájának alapját; szinte az alkotmány mellékleteként működtek, és
befolyásolták a belpolitikát is.
Az eseménytörténet után ismét
egy hosszabb részt szentelt Meinander az ország gazdasági, társadalmi és
kulturális újjáépülésének. A háborús jóvátétel visszafizetése, a földbirtoklási
törvény meghozatalának körülményei, a társadalom szociális rétegződése mellett
fgyelemmel kíséri az új korszak visszhangját az irodalomban, a filmművészetben
és a médiában.
A következőkben a kronológiai
rendet követve vázolja fel azt a kül- és belpolitikai eseménytörténetet, melyen
belül kibontakozik előttünk a jóléti állam képe. Meinander igyekszik objektíven
bemutatni azt az egyensúlyozó taktikát, amit – függetlensége és semlegessége
érdekében – Finnország folytatott egyik oldalon a kényszerítő erő (szovjet
politikai nyomás, gazdasági keretszerződések), másik oldalon a vonzerő (nyugati
orientáció, kedvező kereskedelmi kapcsolatok) között. A szerző a Iegnagyobb
hangsúlyt a köztársasági elnöki posztért folyó nyílt és burkolt hatalmi harcra
helyezi, melynek főszereplője a megfontolt, abszolút diplomatikus akkori
miniszterelnök mellett a hatalomvágyó, nyíltan szovjetbarát Kekkonen volt. A
szerző aprólékos részletességgel kíséri végig a kezdetektől a politikai
csatározások során folyamatosan formálódó egyéniséget, az elnökségért folyó
küzdelem alkalmával tudatosan előtérbe állított belpolitikai kérdéseket
(Porkkala visszacsatolása, külügyminiszterként ötéves kereskedelmi szerződés
megkötése a Szovjetunióval) egészen az 1956 februárjában lezajlott
elnökválasztási győzelemig.
Bár elnökségének ideje rögtön
bel- (sztrájk, kormányválságok sorozata) és külpolitikai (a Szovjetunió
elégedetlensége a belpolitikai vezetéssel, yöpakkaskriisi) nehézségekkel
indult, mégis rendkívül tehetséges és tapasztalt politikusnak bizonyult
Kekkonen, hiszen a világon egyedülálló módon, huszonhat évig töltötte be a
köztársasági elnöki posztot (megjegyzendő azonban, hogy 1973. január 18-án
elnöki periódusát parlamenti törvénymódosítással – poikkeuslaki –, demokratikus
választások nélkül hosszabbították
meg). Természetesen ebben közrejátszott az is, hogy a szomszédos
nagyhatalom az ő személyében látta a békés egymás mellett élés és a „helyes
külpolitikai orientáció” biztosítékát. Mi sem bizonyítja ezt fényesebben, mint
első újraválasztásának körülményei: a Szovjetunió szándékosan külpolitikai
krízist gerjesztett, hogy Kekkonennek alkalma legyen a parlament feloszlatására
és saját személyi nélkülözhetetlenségének bizonyítására a keleti viszonyokat
illetően.
Az újabb siker belpolitikai
szempontból is megerősítette a köztársasági elnök helyzetét, mert közeledni
kezdtek hozzá eddigi politikai ellenlábasai. Meinander a folyamatot az egyes
pártok helyzetének átalakulásán keresztül mutatja be. Így képet alkothatunk a
szociáldemokraták újraegyesülésük utáni megerősödéséről, a kommunisták
frakcióiról, az agrárpárt kormányzati vezető pozíciójáról és a népfrontkormány
létrehozásának (1966) körülményeiről.
A nagy nyilvánosságot kapott
belpolitikai harcok és megegyezések hátterében az 1960–70-es évek
Finnországában európai mértékkel mérve is páratlanul gyors gazdasági és
társadalmi szerkezetváltozás zajlott le. A szerző különös hangsúlyt fektet a
japán csoda analógiájára akár finn csodának is nevezhető gazdasági fejlődés
bemutatására. Grafikonok és példák segítségével illusztrálja a könnyűipar és a
harmadik szektor térhódítását, az ezzel szoros összefüggésben álló
foglalkoztatási kérdést, az életszínvonal fokozatos emelkedésével) együtt járó
nagyvárosi életformát. A társadalmi átalakulás ismertetése során kiemeli a
szociális háló megerősödésének körülményeit, az iskolázottság szerepének és a
különböző szintű oktatási intézmények számának növekedését; és nem utolsó
sorban a felsoroltaknak a kulturális életben és a médiában jelentkező
visszhangját.
Kekkonen köztársasági
elnökként ekkorra már nemcsak a bel- és külpolitika szálait tartotta tudatosan
a kezében (amiért sorozatos bírálat érte ellenlábasai részéről), hanem
társadalmi szempontból is meghatározó közvéleményformáló szerepet töltött be.
Ezidőtájt érte el legnagyobb külpolitikai sikereit: Skandinávia
atomfegyvermentes övezetté való nyilvánításának kezdeményezése mellett ide
sorolandó az 1975-ös helsinki Európai Biztonsági és Együttműködési Konferencia
lebonyolítása is. 1981-ben azonban betegsége miatt kénytelen volt lemondani az
elnöki tisztségéről. M. Koivisto foglalta el a helyét, akit 1982 januárjában
választottak meg Finnország kilencedik köztársasági elnökévé.
Meinander azzal a kérdéssel
indítja Koivisto elnöki periódusának elemzését: milyen változást hozott magával
az elnökcsere? A szerző szerint a válasz nagyon egyszerű: Finnország
külpolitikáját vagy akár a gazdasági fejlődését alapul véve kevés változás
történt. Ellenben a politikai légkör enyhülés jeleit mutatta. Ez érezhető volt
a belpolitikában éppúgy, mint külpolitikai viszonylatban. Koivisto kivételesen
kedvező helyzetben kezdhette meg működését: a vezető pártok készek voltak a
vele való együttműködésre (amit nagyban elősegített az a tény, hogy az új elnök
meg kívánta erősíteni a parlament helyzetét, és elődjétől eltérően kevésbé
akart a kormányalakítás folymatába beavatkozni); az ország gazdaságilag kedvező
pozícióban volt; és a szomszédos nagyhatalom egyre kevésbé szólt bele a
politikai vezetésbe (ami természetesen az ottani vezetőcserének – M. Gorbacsov
– is köszönhető).
1991–1992-ben a Szovjetunió
mint egységes nagyhatalom megszűnt létezni, és ezzel párhuzamosan Finnország
életében is változások következtek be. Gazdasági szempontból jelentős károkat
szenvedett az ország, hiszen elveszítette eddigi legnagyobb felvevőpiacát. Ez
munkanélküliség-növekedést gerjesztett, amihez nagyban hozzájárult az is, hogy
a fejlett technológia sok foglalkozási ágat feleslegessé tett. Előtérbe került
a védelmi kérdés, hiszen automatikusan érvényét veszítette a Barátsági,
Együttműködési és Kölcsönös Segítségnyújtási Szerződés, ezért Finnország
felvételét kérte az Európai Közösségbe. Hosszas belpolitikai egyeztetések és a
pozitív népszavazási eredmény után 1995-ben a Finn Köztársaság az Európai Unió
tagjává vállt. A hivatalos csatlakozási jegyzőkönyvet már M. Ahtisaari, soros
köztársasági elnök ellenjegyezte.
A könyv utolsó, rövid
fejezetében a szerző az uniós tagsággal együtt járó új helyzet néhány
sarkalatos kérdését helyezi előtérbe, úgymint a NATO- és az EMU-tagságot, az
1919 óta gyakorlatilag változatlan alkotmány módosítási javaslatait, az ország
egyre szélesedő külpolitikai szerepvállalását. Henrik Meinander könyve az első
tudományos, széles látókörű összefoglalás Finnország történetéről, 1917-től
kiindulva, egészen az ezredforduló küszöbén bekövetkezett európai uniós
csatlakozásig. A szerző külön érdeme a mű végén a témakörökhöz összeválogatott
gazdag bibliográfia. A kötetet a térképek és grafikonok mellett fekete-fehér és
színes képanyag gazdagítja.
Henrik Meinander: Tasavallan tiellä (A köztársaság útján). Helsinki, Schildts, 1999. 526 p.
Erdélyi Pálma