Antifasiszta
és köztársasági eszme Olaszországban
Leonardo Paggi a Modenai Egyetem jelenkori történelmének professzora, Európa-szakértő, több könyv szerzője, szerkesztője, így pl. Gramsci intellektuális és politikai életpályáját dolgozta fel, szerkesztője a La memoria del nazismo nell’Europa di oggi és a Le memorie della Repubblica című könyveknek. Ez utóbbiban jelent meg az alábbi cikke, s ő írta a tanulmánykötet bevezetését is.
Miért van Franciaországban és
miért nincs Olaszországban köztársasági tudat? A kérdés akkor merült föl a
szerzőben, amikor látta, hogy a párizsi metró egyik forgalmas állomásán
fényképek tömege emlékeztet a francia ellenállásra („nagyon merész lenne ehhez
hasonlót akár csak elképzelni is a római metróban”), amikor tudomására jutott,
hogy ugyancsak Párizsban, az 1997. esztendő egyik legsikeresebh filmje egy
olyan házaspárról szól, amelynek sorsa szorosan kapcsolódott az ugyancsak a
francia ellenállás legendás mártírjának, Jean Moulinnek sorsához, illetve még
amikor 1996-ban André Malraux testét – nem az író, nem a gondolkodó Malraux-ét,
hanem az antifasiszta Malraux-ét – a Panteonhan elhelyezték. S a kérdés, amit
ezek után feltett magának: „Hogyan értsük meg, hogy Olaszországban a
köztársasági élet oly hamar elhomályosult és kitörlődött a pedig tagadhatatlan
antifasiszta eredetéből?” Kétségtelen, hogy az olaszoknak nem volt De
Gaulle-juk, aki a franciához hasonló republikánus eszmét megtestesítette volna!
Olaszországban a hetvenes évek
végétől kezd vonzásából, mítoszából veszíteni az antifasiszta politika, ezzel
egyidejűleg pedig magát a fasizmust kezdik újraértékelni; olyan elméleteket
gyártanak, amelyek az olasz fasizmusnak a német nácizmusétól teljesen eltérő
jellegét hangsúlyozzák, s igyekeznek csökkenteni a fasizmus „ördögi” voltát.
Pedig – emeli ki a szerző – az antifasizmus Európa-szerte a negyvenes évek
második felétől megindult modernizációs folyamat egyik elindítója volt, ezzel
szemben Olaszországban a modernizáció a szociális mozgalmak, vagyis a
kommunista baloldal ellenében zajlik; az antikommunizmus olaszországi célja a
gazdasági fejlődés stabilizálása és a baloldal politikai befolyásának
visszaszorítása volt. Az ötvenes évek „liberáldemokrata” kormányzása két
tényezőben tért el az akkor általános „európai standard”-tól: egyrészt a
„délvidék” (a mezzogiorno) problematikájában, másrészt abban a tényben, hogy a
munkásmozgalmat nem vonták be a politikai életébe. Az antifasiszta vonulatban
három szakaszt lehet megkülönböztetni: 1. 1955 és 1963 között az „antifasiszta
kultúra” még a politikai viták középpontjában állt; 2. 1964 és 1972 között már
fölmerültek a társadalmi és politikai átmenet problémái; 3. 1973 és 1978 között
az antifasiszta téma végérvényesen válságba került.
Az 1950-es években az
antifasizmus eszméje egyfajta „kritikai öntudat-formát” öltött: rámutatott arra
az egyre mélyülő szakadékra, amely az „egyenlőtlen”, a „torz” fejlődés és a
„társadalmi igazságosság és egyenlőség elvárása” között tátongott. Az 1960-as évek
elején az antifasizmus és az antikommunizmus már együtt jelent meg. Míg a
kommunista irányultságú-tartalmú „kultúra” ezekben az években az ország
elmaradottságát hangsúlyozta inkább, az „akcionisták” és a szocialisták a
„neokapitalizmus” erejében bíztak: a téma és a vita nem újkeletű!
1963-tól kezdve, amikor már
látszanok az antifasizmus vereségének kezdeti tünetei, az észak-olasz
nagyvárosokba a délvidékről érkeztek munkások, akik nem ismerték meg annak
idején az antifasiszta harcot. A 60-as évek végétől kezdve pedig az
antifasiszta ellenállásnak csak „technikai–katonai” arculata létezett, amit a
külföldi felszabadító mozgalmak hasznosítottak a fejlett kapitalista
nagyvárosokban. Ezek az évek azt mutatták, hogy a gazdasági fejlődés nem mint
integráló, hanem mint destabilizáló tényező jelenik meg az egész nyugati
kapitalizmusban. 1969-től a munkások harca a felbukkanó „fekete
terrorizmus”-sal kívánt szembeszállni, amely terrorizmus egy olyan
társadalomban jöhetett létre, amely „képtelen a megújulásra és az új, bonyolult
helyzet átalakítására”.
Az 1973-as első „olajsokk”
Olaszországot már teljes társadalmi felfordulásban és feszültségben érte. Akkor
indult útjára a – többek között – E. Berlinguer által kezdeményezett
„történelmi kiegyezés” korszaka, amely szorosan kapcsolódott az antifasizmus
eszméjéhez: ő a három legnagyobb – közöttük természetesen a kommunista – párt
kormányzási együttműködése mellett állt ki. Az eredmény: „minél inkább
belemerült a többségben lévő párttal folytatott párbeszédbe, annál inkább
fölerősödtek az ellenállási követelések, amelyek már az intézmények ellen
fordultak, és ez az egyre inkább vörössé váló ellenállás néha már a terrorizmus
határait súrolta”. Hamarosan a „történelmi kompromisszum” eszméje és politikája
is megbukott, és átadta helyét az antikommunizmusnak. Még A. Moro próbálkozott
a hetvenes években az olasz demokrácia megmentésével: az volt a szándéka, hogy
az államnak szilárdabb, a népen nyugvó alapokat adjon; a nemzetközi
erőviszonyok azonban az ő kísérleteit is zátonyra futtatták. Halála szimbolikus
abban az értelemben, hogy élesen rávilágított az olasz állam és politikai
berendezkedésének azon tehetetlenségére, hogy irányt szabjon a fejlődésnek.
A Moro utáni korszakban – a
szerző a „80-as évek második hidegháborús légköré”-ről beszél – az
antifasizmust egyre erősebben és gyakrabban azonosították a kommunizmussal.
Tanulságos és szomorúan lehangoló Paggi végkövetkeztetése: „Olaszország
továbbra is úgy tekint magára, mint egy panteon nélküli köztársaságra, melyből
hiányzik a nemzeti identitástudat... Talán mondjuk úgy, hogy az új panteont,
amelynek szükségét ma érezzük, nem a nagy emberek számára kellene emelni, hanem
a közembereknek, elsősorban azon olaszok emlékének, akik áldozatai lettek a
demokráciánk fejlődése elé szakadatlanul akadályokat gördítő erőknek...” A
lehangoltság azonban nem egyenlő a reményvesztettséggel, hiszen a felsorolt,
1947 és 1992 között történt legsúlyosabb tömegmészárlások és nyílt
terrorcselekmények ellenére Olaszországban a demokrácia mégis tovább haladt és
halad előre!...
Leonardo Paggi: Una repubblica senza Pantheon. La politica e la memoria dell’antifascismo (1945–1978). [Egy Panteon nélküli köztársaság. Az antifasizmus politikája és emlékezete (1945–1978)]. In: Leonardo Paggi (szerk.): Le memorie della Repubblica. La Nuova Italia Editrice, Scandicci, 1999. XLII – 424 o., 247--268. o.
Kun Tibor