XII.
Pius pápa
Az 1999-ben napvilágot látott mű szerzője, John Cornwell a cambridgei Jesus College tudományos munkatársa, díjnyertes újságíró. I. János Pál pápa haláláról írott könyve (A Thief in the Night: The Death of Pope John Paul I) bestseller volt. Katolikus egyházi témájú tanulmányait, cikkeit rendszeresen közli az Independent, az Observer és a Tablet. II. János Pálról rövid életrajzi írásai jelentek meg a Sunday Timesban és a Vanity Fairben.
Új könyvében Eugenio Pacelli –
azaz XII. Pius – életéről ír. A pápa gyermekkorának, egyházi és politikusi
pályája alakulásának alapos bemutatásán keresztül jut el Pacelli pápaságához és
pápai hatalmának a jellemzéséhez. Ő a pápa első olyan életrajzírója, aki
antiszemitizmusának hátterét is részletesen igyekszik feltárni.
Kutatását nehezítette a
Vatikáni Levéltár XII. Piusszal kapcsolatos dokumentumainak 75 éves
titkosítása. Amennyire tudni lehet, Pacelli nem vezetett naplót, és kiterjedt
magánlevelezést sem folytatott.
XII. Piust 1963-tól egyre több
támadás érte a háború alatti magatartása miatt. Alakját fokozatosan körbefonta
egy „fekete legenda”: a háború alatt – politikai számításból vagy kishitűségből
– tétlenül, némán szemlélte az emberiség elleni bűntetteket, amelyeket pedig
közbelépésével talán meg tudott volna akadályozni. A vádaskodást Rolf Hochhuth
színdarabjának (Der Stellvertreter – A helytartó) berlini bemutatása indította
el. A dráma könyörtelen cinikusként ábrázolta XII. Piust, akit jobban
érdekeltek a Vatikán részvényei, mint a zsidók élete.
Ez a kihívás sokakat
válaszlépésre sarkallt. A történészek hiteles iratok felkutatására törekedtek.
Az egyház pedig, a vádak eloszlatása végett, megkezdte a Szentszék háborúval
kapcsolatos dokumentumainak szelektív közzétételét. VI. Pál a munkát három
jezsuita atyára bízta: Angelico Martinire, a Civiltá Cattolica szerkesztőjére,
aki már korábban bejuthatott a Vatikán zárt levéltárába; valamint a pápai
Gergely Egyetem két egyháztörténész profesz-szorára, Burkhart Schneiderre és
Pierre Blet-re.
A vatikáni államtitkárság
levéltárában találhatók XII. Pius üzenetei és beszédei, világi és egyházi
méltóságokkal folytatott levelezése, valamint az államtitkárság jelentései,
feljegyzései. Ezeket tisztviselők készítették feletteseik tájékoztatása vagy
javaslattétel céljából. Magánjellegű feljegyzések is vannak, elsősorban Tardini
bíboroséi, akinek a történészek örömére szokása volt, hogy tollal a kezében
gondolkozzék. Itt őrzik az államtitkárság levelezését a Szentszék külföldi
képviselőivel, nunciusaival, internunciusaival és apostoli delegátusaival,
valamint az államtitkárság és a Vatikánban akkreditált nagykövetek vagy követek
diplomáciai jegyzékváltásait. A dokumentumok nagy részét az államtitkár vagy az
államtitkárság I. szekciójának titkára nevében és aláírásával küldték el, de
kétségkívül a pápa szándékait tükrözik. Ezek alapján született 1981-ben az Actes
et Documents du Saint-Siège relatifs á la Seconde Guerre Mondiale
című, 11 kötetes forráskiadvány-sorozat. A gyűjtemény válogatási elvei
megkérdőjelezhetők: nem ellenőrizhető a közzétett anyag teljessége és
hitelessége – így nem zárható ki, hogy terhelő bizonyítékokat elhallgattak.
A kutatók is munkához láttak.
Életrajzok születtek,1 továbbá tanulmányok a pápa háború alatti
tevékenységérőI.2
Cornwell úgy gondolta, hogy
XII. Pius tetteinek (esetleges mulasztásainak) előítéletektől mentes bemutatása
egész életét felölelő krónika megírását követeli. Az általa használt
feldolgozások közül néhányat kiemelve szeretném felhívni a figyelmet a témával
foglalkozók eltérő álláspontjaira.
Saul Friedländer, a náci időkben élt történész munkáját (Pius XII
and the Third Reich: A Documentation. London, 1966.} a vatikáni német
nagykövetek jelentései alapján állította össze.3
Megállapítja, hogy a pápa pozitív részrehajlással viseltetett a németek iránt.
Ezen a náci rendszer természetének ismeretében sem változtatott.
Guenter Lewy (The Catholic Church and Nazi Germany. New
York, 1964) szerint a keresztény teológusok már régóta vitatkoznak azon, hol
van a választóvonal a keresztényi óvatosság (körültekintés) és a
keresztényietlen gyávaság között. Ezt a vonalat gyakran nehéz meghúzni. Léteznek
helyzetek, amikor az ember bűnt von magára, ha (akár a rosszabb elkerülése
végett is) a bűncselekményeket elhallgatja. A hallgatásnak vannak határai –
véli a szerző.
Carlo Falconi is a pápa „hallgatásáról” írt könyvében (The
Silence of Pius XII. London, 1970; olaszul 1965.), és azt a reményét fejezi
ki, hogy valaki majd folytatja az általa megkezdett kutatást, jobb eredményeket
érve el.
Robert
Katz 1969-ben a római zsidók
deportálásáról írva (Black Sabbath: A Journey Through a Crime Against
Humanity. London, 1969.) új megvilágításba helyezte a pápát. Eszerint
tudott a náci megtorlásról, és nem érzett együtt az áldozatokkal. Pacelli,
mondja, összejátszott a náci rezsimmel, s az – hallgatásáért cserébe –
megjutalmazta a Vatikán területen kívüliségének (látszólagos) tiszteletben
tartásával. Katz nyíltan elítélte, hogy XII. Pius a katolikus egyház védelmében
zsidók életét áldozta fel. Ezért Olaszországban Katzot rágalmazásért perbe
fogták.
Pinchas
Lapide (The Last Three Popes and
the Jews. London, 1967.) szerint a Szentszék minden más nyugati
szervezetnél – a Vöröskeresztet is beleértve – többet tett a zsidók
megsegítéséért. Kiszámította például, hogy XII. Pius közvetve vagy közvetlenül
860 ezer zsidó életét mentette meg. Kétséges azonban, hogy a zsidó történész
véleményét bármiféle ellentétes bizonyíték megingathatta volna. Célja ugyanis a
II. vatikáni zsinat merész „zsidó szkémá”-ja előtti főhajtás volt (mellyel
elismerték a zsidó vallás egyenlő jogait és a kereszténységhez fűződő
eloldhatatlan kötelékeit).
Owen
Chadwick könyve (Britain and the
Vatican during the Second World War. Cambridge, 1986) a legátfogóbb portré
a háborús idők Pacellijéről. A pápát félénk, érzékeny, szent emberként
jellemzi, aki dilemmába került. Egyáltalán nem biztos, hogy hibázott, hiszen ha
beszél, még rosszabb helyzetbe sodorhatja mind a zsidókat, mind a
keresztényeket. Jonathan Steinberg viszont kritizálja Chadwicket, mert
úgy véli, bizonyos tényekről ugyanúgy hallgat, ahogy a pápa tette korábban.
Az
idézett példákból látható, hogy a kutatók – különböző érdekektől vagy
felfogásoktól vezéreltetve – eltérően vélekednek a pápa magatartásáról.
A
katolikus egyház sem maradhatott szótlan. A Borgo Santo Spiritóban is
megkezdődött a nyomozás egy különleges Pacelli-életrajz megírása végett, amely
boldoggá és a szentté avatásának alapjául szolgált. Az ilyen eljárás vége az
avatás, a csalatkozhatatlan pápai nyilatkozat arról, hogy egy személy hősies,
erkölcsileg tiszta életet élt, és a mennyben lakozik. Az előzményeket tekintve
nem kétséges a procedúra politikai jelentősége.
Az
1950-es szent évben sokmillió katolikus zarándokolt Rómába, hogy kimutassa a
pápaság és XII. Pius iránti hűségét. Már megjelenése, a vele való személyes
érintkezés is csodálatot váltott ki az emberekből. A hívőknek XII. Pius a pápai
ideált testesítette meg: sérthetetlenség, tisztaság, Isten által felszentelt
felsőbb autoritás, csalatkozhatatlanság (tévedhetetlenség) a hitről és az
erkölcsről tett kijelentéseiben. A pápa hatalmának ilyen fokú kiterjesztése, a
pápai primátus megteremtése a XIX–XX. század fordulójának a kezdeményezése
volt. Az egy személy kezében összpontosuló óriási hatalom árnyoldalait találóan
fogalmazza meg a XIX. században élt John Henry Newman: „Ez
rendellenesség, ami nem jár jó eredménnyel. [A pápa]... istenné válik, nincs
senki, aki ellentmondjon neki, nem ismeri a tényeket, és kegyetlen dolgokat
művel, anélkül hogy tudna róla.”
A
monolitikus, győzedelmes egyház egyedül van közösségben Istennel, de nem alkot
közösséget a világgal. Minél emelkedettebb a pápa, annál jelentéktelenebb a
hívő. A katolikus autoritás piramidális modellje – amelyben az egyházat
egyetlen ember irányítja fehér palástban, nagyon egyenlőtlen hatalmi
rendszerben – korábban nem létezett. Pacelli viszont már a pápává választását
megelőző évtizedekben, tudatosan úgy politizált, hogy Krisztus földi
helytartójának tisztét ilyen magasságokba emelje.
Cornwell
három sarkalatos kérdés köré szerkeszti munkáját: Pacelli viszonya a
németekkel; viszonya a zsidókkal; s e két szál összekapcsolódása a háborúban. A
pápát magánemberként, politikusként és egyházfőként ebben a viszonyrendszerben
mutatja be. (Ezek természetesen nem választhatók el egymástól, inkább az az
érdekes, miképpen befolyásolja egyik a másikát, és melyik motiválja erősebben a
pápa cselekedeteit.)
Hitler
korán felismerte az egyházban a nemzetiszocializmus lehetséges ellenségét. A
katolicizmust politikai és szellemi értelemben is megsemmisítendőnek
tekintette. Cornwell elmarasztalja az egyházat, amiért nem ítélte el (már az 1930-as
évek elején!) egyértelmű és nyíltan vállalt nyilatkozatban a
nemzetiszocializmust (bár felhívta a hívők figyelmét a politikai extrémizmus
veszélyességére és a rasszizmus gonoszságára). Csak helyi kezdeményezések
voltak, szélsőséges megoldásokkal próbálkoztak, például a náci párt tagjait
kitagadták az egyházból, megfosztva őket a szentségek felvételétől. Ezzel
tulajdonképpen Hitler nézetével összecsengő véleményt fejeztek ki: vagy
katolikus valaki, vagy német.
Pacelli
konkordátum-politikájával kiszolgáltatta a német katolikus egyházat Hitlernek.
A nácik nyílt kommunistaellenessége ösztönzi a Vatikánt a konkordátum
elfogadására. Már a Lateráni Szerződés (1929. február 11.) is – a politikai és
szociális katolicizmus elnyomására irányuló pontjaival együtt – tartalmazta az
elveket, amelyeket Pacelli meg kívánt valósítani a Németországgal kötött
konkordátumban. XII. Piusnak az olasz fasizmussal való megbékélése Hitlernek
azt mutatta, hogy az egyház jobban bízik az új, dinamikus politikai erőkben,
mint a liberális demokráciában, amellyel a Szentszék nem tudott megegyezni. A
nácik a rájuk jellemző sarkítással ezt így fogalmazták: a fasiszta eszmék
közelebb állnak a kereszténységhez, mint a liberális vagy az ateista, marxista
gondolatok.4 Cornwell itt a Hitler és Pacelli közti objektív
érdekközösségre mutat rá, amennyiben a szerződés aláírását mindketten üdvözlik,
majdani megegyezésük mintájának tekintik – és mindketten a maguk előnyére
akarják felhasználni.
Pacelli különös eszközöket
választott célja elérésére. A konkordátumról folyó tárgyalásokból kizárta a
berlini nunciust (a német egyház képviselőjét), és a katolikus Centrumpárt
vezetőjét bevonva próbálta a Vatikán számára a legelőnyösebb feltételeket
kialkudni. Ragaszkodott az egész birodalomra kiterjedő konkordátum
megkötéséhez. A centrumpárti Brüning kancellárt szinte utasította, hogy olyan
adminisztrációt alakítson ki, amellyel ez megvalósítható – akár a nácik
kormányba való bevonása árán is. Brüning Pacelliről adott legtalálóbb
jellemzése nem került bele közzétett visszaemlékezéseibe;5
Cornwell kéziratban találta meg: „Minden siker [gondolta Pacelli] csak a pápai
diplomácia révén érhető el – írta a politikus. – A konkordátumok rendszere
vezette arra Pacellit és a Vatikánt, hogy megvessék a demokráciát és a
parlamentarizmust... Hajthatatlan kormányok, merev centralizáció és szigorú
szerződések által feltételezték bevezetni az állandó rend, a béke és a csend
korszakát.”6
Pacelli figyelmen kívül hagyta
az egyes német államok már meglévő szerződéseit is az egyházzal. Scholder7
politizálását elemezve Cornwell megjegyzi: a katolikusok vallási jogainak
megőrzéséért cserébe engedte a Centrum feloszlatását, ellehetetlenítette a
köznépi katolikus ellenállást – vagyis a német egyház depolitizálásával
kiszolgáltatta azt a náciknak. Cornwell szerint Pacellié az elsődleges
felelősség az utolsó, még működő német demokratikus párt önfeloszlatásos
megszűnéséért. Ezzel a döntésével XII. Pius hozzájárult a nemzetiszocialista
hatalom kiteljesedéséhez (a nácik a politikai katolicizmus felszámolásával
keletkezett vákuumot azonnal kitöltötték).
Hitler hatalomra kerülése után
már áprilisban megkezdődtek a zsidók – eleinte csak a kereskedők – elleni
rajtaütések. Ezek gyakran halállal végződtek. E kezdeti akciókkal Hitler
tulajdonképpen a katolikus egyház reakcióját mérte fel. Nem kellett csalódnia,
a Vatikán – ugyan nem nyíltan – arra az álláspontra helyezkedett, hogy a zsidók
bizonyára meg tudják védeni magukat. Így hát fontosabb kérdésekkel, például
katolikus társaságok és iskolák szervezésével kell foglalkozni.
A konkordátum megkötésével a
náci rezsim elnyerte a katolikus egyház jóváhagyását; ettől kezdve az nem
szólhatott bele az állam ügyeibe. A zsidók üldözése és gyilkolása közben
Németországban hivatalos politika lett. Cornwell a Szentszék bűnrészességéről
beszél, azon az alapon, hogy a papok részt vettek a hitelesítési eljárásokban,
keresztelési és házassági dokumentumok adatait adva ki a vér szerinti
tisztaságról; nem használták fel a kánonjogot az ellenszegülésre.8
Goldhagen és Lewy szerint is a bűnrészesség folytatódott
a náci rezsim alatt. A katolikus és az evangélikus egyház végül is kapcsolatba
hozható a haláltáborok megvalósításával.9 „Az
egyház együttműködése folytatódott a háború évei alatt is, amikor zsidónak
lenni már nemcsak egy kormányzati állás vagy a megélhetés elvesztését
jelentette, hanem a deportálást és a leplezetlen fizikai megsemmisítést.”10 Az 1939-es, ún. elveszett enciklika (Humani generis unitas,
Az emberi faj egysége)11 is a tradicionális katolikus antiszemitizmust
példázza. Elfogadhatatlannak tartja ugyan a rasszizmust, de a judaizmusra tett
megjegyzései az ismert véleményt ismétlik, miszerint a zsidók felelősek a saját
sorsukért. Isten ugyan kiválasztotta őket, hogy utat nyissanak a Krisztus
általi megváltáshoz, de a zsidók megtagadták ezt, és megölték őt. Így most, „elvakulva
világi szerzeményeiktől és anyagi javaiktól”, megérdemlik fizikai és szellemi
romlásukat.12
Cornwell megemlíti XI. Pius
rosszalló véleményét az antiszemitizmusról, majd élesen szembeállítja ezzel és
elítéli Pacelli cselekedeteit. XI. Pius belga zarándokok előtt a következőket
fejtette ki: „Lehetetlen a keresztényeknek részt venni az antiszemitizmusban.
Elismerjük mindenki jogát az önvédelemre és arra, hogy a megfelelő eszközöket
válassza legitim érdekeinek megóvásához. De az antiszemitizmus nem fogadható
el. Spirituálisan mi mind szemiták vagyunk.”13 Ezt
követően Cornwell kategorikusan kijelenti: nincs bizonyíték arra, hogy XI. Pius
látta az enciklika szövegtervezetét vagy beleszólt volna a megfogalmazásába.
(Tény, hogy a pápa már súlyos beteg volt; aligha valószínű azonban, hogy
teljesen magukra hagyta volna az enciklika szövegezőit. – G. I.) Arra viszont
talált bizonyítékot, hogy Pacelli a XI. Pius halála és a konklávé összeülése közti
időben megsemmisítette a szöveget.
Pacelli antiszemitizmusa
személyes élményekből táplálkozott. Már gyermekként hatott rá IX. Pius korának
a zsidókkal szemben előítéletes légköre. Müncheni nunciusként szerzett
tapasztalatai alapján a zsidókat azonosította a keresztény Európát leromboló
1923-as „bolsevik puccs” előkészítőivel. Pacelli idegenkedését a
nemzetiszocializmus által nyíltan kifejezett rasszizmussal szemben a 30-as
években háttérbe szorította „a kommunizmus vörös háromszögétől”
(Szovjet-Oroszország, Mexikó, Spanyolország) érzett félelme. Hitte, hogy a
zsidók érdekében történő beavatkozás az egyházat olyan erők szövetségébe
taszítaná, amelyek végső célja az intézményes egyház végső lerombolása (főleg a
Szovjetunió részéről). E meggyőződés által vezérelt politizálása a háború alatt
bontakozik ki igazán, majd a hidegháború időszakában éri el a csúcspontját.14
1943. október 16-án a németek
megkezdték a római zsidók deportálását. A pápa számára viszont fontos volt a
náci megszálló erők jelenléte Rómában; a fenyegető hatalmi űrben ez háríthatta
el a kommunista hatalomátvétel veszélyét. Döntéseit ennek az elkerülése
irányította.
A háború után, változtatva
taktikáján, a kommunisták ellen védekezve összefogott a politikai
katolicizmussal, az újjáalakuló kereszténydemokráciával – amelyet korábban,
amikor érdekei úgy kívánták, a nácik lába elé vetett. Katolikus ember a pápa
álláspontja szerint nem lehetett tagja vagy szavazója a kommunista pártnak. Az
1948-as választást a „keresztény civilizációért” folyó küzdelem jegyében vívta.
Halálos bűn elkövetésében marasztalta el azokat is, akik nem mennek el
szavazni. Választási hadjáratának mottója: Krisztusért vagy Krisztus ellen!
Mintha visszacsengene az 1930-as évekből a német katolikus egyház próbálkozása,
hogy megküzdjön a fennmaradásáért a diktatúrában. Akkor is, most is a pápa
döntött (a német katolicizmus sorsáról, Rómában!). Kelet-Európa hívőitől
elvárta, hogy semmiképp ne működjenek együtt a szovjet vágású kommunizmussal;
az 1930-as évek diktatúráival szemben viszont megalkuvásra ösztönözte őket a
túlélés érdekében. Vajon tudatában volt annak, hogy ez kiszolgáltatásukat
jelenti?
A háború előestéjén azon
munkálkodott, hogy Lengyelország engedjen egy, a Vatikán által kezdeményezendő
nemzetközi konferencia nyomásának, és hozzon áldozatot Németország
megbékítéséért.
1942 tavaszán már tudott a „végső
megoldásról”, de megfelelő alkalomra várt, hogy felszólaljon. A világ
közvéleményének nagy része a karácsonyi szentbeszédtől remélte – legalább az
antiszemitizmus nyílt elítélését. A pápa azonban csak ennyit mondott: „...
százezrek saját hibájukon kívül, néha csak a nemzetiségük vagy a fajuk okán
halálra vagy fokozatos megsemmisítésre vannak ítélve.”15 Myron Taylornak, Roosevelt vatikáni képviselőjének, és Osborne-nak,
a vatikáni angol követnek a véleménye jól tükrözi a csalódottságot. A pápa –
írják – csak általában beszél a pusztítás áldozatairól. Nem emel nyíltan szót a
zsidók üldözése ellen, meg sem említi a nácikat. Osborne megkérdőjelezi a pápai
semlegességet, mivel az egyházfő kizárólag azzal törődik, hogy megakadályozza
Róma bombázását, és a zsidókat újfent kiszolgáltatja az öldöklésnek, a Vatikán
területen kívüliségének elismertetése érdekében.16
Hitler tervei között felmerült
a Vatikán elfoglalása és XII. Pius fogságba ejtése is. Cornwell hangsúlyozza:
ezt azért vetette el, mert megbizonyosodott arról, hogy Olaszországban a
legerősebb politikai és társadalmi hatalom a katolikus egyház. Vagyis
Pacellinek lettek volna eszközei a cselekvésre. Minden a magánember Pacelli
érzésein, meggyőződése vezérelte egyszemélyes döntésein múlott.
Imponáló az őszinteség,
amellyel Cornwell feltárja az olvasó előtt a könyv befejeztekor érzett morális
megrendülését. Kiderült, hogy nem felmentést írt, hanem a korábbiaknál
részletesebb és megalapozottabb vádiratot. A szerző alapvető dilemmája a
felelősség kérdése. Vajon a pápa személyesen tehető felelőssé a történtekért
(és a meg nem történtekért)? Vagy a pápaság mint intézmény kényszerítette
korlátok közé a tisztség viselőjét? Úgy érzem, Cornwell ebben fölmenti a pápát,
amennyiben nem személyesen teszi felelőssé. Azt mondja, nehéz volt feldolgoznia
a tömeggyilkosságok tényét, és óriási kihívást jelentett számára a megfelelő
válaszadás. Ám pápaként egyedülálló kötelezettségeket is hordozott a vállán: a
katolikus világ tőle várta a megnyilatkozást. A világháború horrora azonban
olyan megmérettetés elé állította őt és a pápaságot is, amilyennel történelme
során még nem találkozott.
A könyv elolvasása után úgy
tetszik: a döntéshozatalt XII. Pius diktatórikus hajlama is befolyásolta. A „diktatórikus
egyház” kiépítése (politikai, állami és szellemi hatalom egyben) jutott a
feladatául, amivel – személyiségéből adódóan – könnyen tudott azonosulni.
Kaas (a német Centrumpárt
vezetője) korabeli vélekedése a Lateráni Szerződésről éles fényt vet az akkor
még államtitkár Pacelli politikai meggyőződésére. Kaas érvekkel támasztotta
alá, hogy a Mussolinivel kötött szerződés ideális megegyezés volt a modern
tekintélyuralmi állam és a modern egyház között. A központi kérdés az volt,
hogy az állam elfogadja-e a Kánonjogi Törvénykönyvet a katolikus
állampolgárokra nézve. „Az autoritárius egyháznak jobban meg kell értenie az
‘autoritárius’ államot, mint másoknak... Senki nem értheti meg jobban az igényt
egy olyan, minden részletre kiterjedő jogra, amit az egyház kíván, mint a
diktátor, aki a saját szférájában bevezetett egy radikális, nem vitatható és
megváltoztathatatlan, hierarchikus fasiszta építményt.”17 Cornwell szerint a pápai primátus eszméjét sohasem hasonlították
ennél nyíltabban a fasiszta Führerprinziphez. S aligha hihető, hogy Kaas cikke
megjelenhetett a Pacellivel való előzetes konzultáció nélkül.
Pacelli szellemisége, amely a
Lateráni Szerződés minden sorát áthatja, egységes gondolati rendszer:
külpolitikája a birodalmi konkordátum ráerőszakolása a német egyházra; a
politikai katolicizmus felszámolásában való tevékeny részvétel; a
kommunizmustól való félelem okán a zsidók kiszolgáltatása a náciknak;
békekonferencia kezdeményezése, a demokrácia és diktatúra közötti közvetítő, és
az egyszemélyes ítélethozó szerepének vállalása; „haszonleső semlegesség”; az
állam tiszteletének az isten tisztelete elé helyezése.
Egyházpolitikája a pápai
primátus megteremtése: egyszemélyes döntéshozatal; nem volt tanácsadója,
bizalmasa, a püspökök véleményét soha nem kérte ki; a kollegialitás
kiküszöbölése; tévedhetetlenség; a monolitikus, triumfalista, hierarchikus
egyház kiépítése; centralizáció: teljesen alárendelte a nemzeti egyházakat
Rómának; elnyomta az Új Teológia nevű francia katolikus mozgalmat; az egyházi
állam igazgatásához hasonlatossá akarta tenni a katolikus államok
berendezkedését; ellenőrizte a vatikáni sajtót; propagandafilm készült róla
(Pastor Angelicus).
XII. Pius nyilvánvalóan nem
volt „szörnyeteg”, egysíkúan rossz ember. Sokkal összetettebb, tragikusabb a
jelleme. Alapszemélyiségét magasztos lelki elvágyódás, és a szárnyaló, mindent
ellenőrizni akaró hatalmi ambíció kettőssége formálta. Végzetes konfliktusa ez
az autoritásnak és a keresztényi szeretetnek. Tragédiája – elsősorban pedig a
pápaságé – az, hogy az egyház megreformálásának szükségességét felismerte
ugyan, de a megoldást a pápai hatalom további erősítésében, és ezzel egyidejű
elszigetelésében látta, nem a katolikus tömegek felé fordulásban. Másrészről a
történelem súlyos kihívásának a katolikus egyház fejeként nem tudott
megfelelni. Hallgatása, mivel sokkal inkább a zsidóktól való megrögzött
félelméből, mint diplomáciai stratégiából vagy a pártatlanság kötelezettségéből
következett, nem menthető.
Az őszinteség elmulasztása
révén lett, bizonyára nem elsődleges politikai értelemben, akaratlanul ideális
partner Hitler kimondatlan tervéhez. Ennyiben Hitler biztosítéka, „Hitler
pápája” volt, mondja Cornwell.
John Cornwell: Hitler’s Pope. The Secret History of Pius XII (Hitler pápája. XII. Pius titkos története). Viking Penguin, London–New York, 1999. 430 p.
Garai Ildikó
1. Igino Giordani: Pio XII: Un grande papa. Turin, 1961.; Alden Hatch–Seamus Walshe: Crown on Glory: The Life of Pope Pius XII. London, 1957.; Nazareno Padellaro: Portrait of Pius XII. London, 1956.; J. Smit: Pope Pius XII. London, 1961.; D. Tardini: Pio Xll. Vatican City, 1959.
2. Di Nolfo: Discorsi e radiomessaggi di Sua Santitá Pio XII., 20 vols. Vatican City, 1955–59.; Saul Friedländer: Pius Xll and the Third Reich: A Documentation. London, 1966.; Robert Katz: Black Sabbath: A Journey Through a Crime Against Humanity. London, 1969.; Pinchas Lapide: The Last Three Popes and the Jews. London, 1967.
3. Német forrása a Der Nationalsozialismus: Dokumente 1933–1945. Frankfurt am Main, 1957.
4. Völkischer Beobachter, 1929. február 22. Idézi Cornwell, 115. o.
5. Heinrich Brüning: Memoiren, 1918–1934. Stuttgart, 1970.
6. Brüning manuscript, memoirs, 351–52. Harvard University Archive FP 93.4, quoted in W. Patch: Heinrich Brüning and the Dissolution of Weimar Republic. Cambridge, 1998. 295-96. Idézi Cornwell, 125. o.
7. Klaus Scholder: The Churches and the Third Reich. Vol. 2. London, 1987., 1988. Idézi Cornwell, 143. o.
8. Cornwell, 154. o.
9. Daniel Goldhagen: Hitler’s Willing Executioners: Ordinary Germans and the Holocaust. London, 1996. Idézi Cornwell, 154. o.
10. Guenter Lewy: The Catholic Church and Nazi Germany. New York, 1964. 282. o. Idézi Cornwell, 154. o.
11. Passelecq-Suchecky: L’encyclique cachée de Pie XI: Une occasion manquée de l’Eglise face á l’ántisemitisme. Paris, 1995.; Hill: „The Lost Encyclical”. In The Tablet, 1997. nov. 8.; Saul Friedländer: Nazi Germany and the Jews. London, 1997.
12. Cornwell, 191. o.
13. Cornwell, 190. o.
14. Robert A. Graham: The Vatican and Communism in World War II: What Really Happened? San Francisco, 1996.; H. Daniel-Rops: A Fight for God. London, 1963.
15. Acta Apostolicae Sedis, Vol. 35, 1943., 9 skk.
16. Cornwell, 292. o.
17. Cornwell, 128. o.