Függetlenségi
háború és iszlám fundamentalizmus Algériában
Több mint százharminc év francia gyarmatosítás után, közel nyolc esztendei függetlenségi harc eredményeképpen Algéria független és szabad lett – legalábbis a franciáktól! A szabadság mámoros ünneplését azonban szinte azonnal súlyos belső válságok zavarták meg: mind az új vezetőknek, mind a népnek szembe kellett néznie a gyengén fejlett gazdasággal, a külső függőséggel, a kultúra kétarcúságával (francia és arab), az elit francia akkulturáltságával, az arab civilizáció és az iszlám értékrendjének feltámadásával, és gyógyítani kellett a véres háború okozta sebeket. A külvilággal kialakítandó kapcsolatokban pedig figyelembe kellett venni a létező új politikai viszonyokat, egyensúlyokat.
A szerző – a Páviai Egyetemen
Afrika és Ázsia történelmének professzora – Algéria 1830 előtti történelmének
elemzése után logikus reakciónak tartja az algériai nép „forradalmát”, aminek
alapvető célja volt, hogy „megtalálja saját identitását”, mindezt
százharminckét esztendeig tartó francia gyarmatosítás után, ami a kulturális és
politikai asszimiláció „szélsőséges formáját” jelentette. A franciák által
követett asszimiláció két tételen alapult: a gyarmatosított népeknek nincs
önálló kulturális és történelmi arculata, valamint, hogy a francia civilizáció
univerzális érvényű. Mindez nem fedhette el azt a tényt, hogy Franciaország nem
volt felkészülve Algéria meghódítására, gyarmatosítására, ami bizonytalan, a
perc követelményeinek, az egyes kormányzók ízlésének megfelelő, nem koherens
intézkedésekben nyilvánult meg. A francia gyarmatosító terjeszkedéssel szállt
szembe Abdelkader, aki belátta, hogy annak megállítása érdekében a sok
törzset egyetlen állami struktúrába
kell egyesíteni; múlhatatlan érdemeket az eladdig ismeretlen egység
megteremtésében szerzett, de „nem volt az algériai nemzet alapító hőse”. Az
1847–48-as években a francia gyarmatosítás üteme fölgyorsult, két esztendő
alatt kb. 20 ezer francia telepedett át Algériába, hogy ott legjobb földjeitől
fossza meg a helyi lakosságot, amely számára a termőföldnek különleges
szimbólumértéke volt. 1871-ben már mintegy 130 ezer francia („pied-noir”)
élvezett olyan jogokat és kiváltságokat, amelyekkel még a francia kormány sem
mert szembeszállni.
1926 márciusában Párizsban
megalakult az Étoile nord-africaine (Észak-afrikai Csillag) nevű párt, amely
kiindulópontját képezte az Algériában az 1930-as években kibontakozott, az
algériai elitet a nemzeti egységbe bevonó, széles körű mozgalomnak. 1927 szeptemberében
alakult meg a Kiválasztottak Szövetsége, melynek tagjai a Franciaország
képviselte hatalom és saját népük érdekeinek képviselete között ingadoztak.
1931 májusában pedig az Ulemák Egyesülete, mely a művelt reformista polgárokat
tömörítette. Gyakorlatilag ehhez a társasághoz kapcsolható az igazi nemzeti
eszme létrejötte, amely kimondta: az iszlám „az algériai nép specifikusságának
alapvető eleme”, és ezzel „bevezette az algériaiak tudatába a (nemzeti)
közösségi érzést” a francia hegemonikus civilizátori és politikai törekvésekkel
szemben. Az algériaiak harca, az algériai forradalom nem külföldről szervezett
mozgalom volt, hanem a belső elit és a belső tömegek védekezése saját
személyiségük megsemmisítése ellen, saját nemzeti eredetiségük védelmében.
Sajnos, ebben a háborúban nem tudták a népükön belüli különbségeket elfogadni,
így azután pl. a „berberizmust” feláldozták az „arabság” oltárán.
Az algériai elit nacionalista
gondolkodásának egyik kifejeződése volt 1943 februárjában a Manifeste du
peuple algerien (Az algériai nép kiáltványa), amelyben valamennyi algériai
számára teljes jogegyenlőséget, agrárreformot, az arab nyelv hivatalossá
tételét, sajtó- és gyülekezési szabadságot, az állam és az egyház szétválását
követelték. Az algériaiak 1945. májusi „spontán, ellenőrizhetetlenné vált
felkelés”-ét a franciák kegyetlenül elfojtották és megtorolták. Később
amnesztiát hirdettek, több algériai ellenzéki kiszabadult, új pártok is
létrejöttek. A francia nagyhatalmi törekvések azonban nem enyhültek, és a helyzet
egyre súlyosabbá vált mind az algériaiak, mind a franciák számára. 1954
augusztusában a Mouvement pour le triomphe des libertés démocratiques
(Mozgalom az algériai demokratikus szabadságjogok győzelméért) Központi
Bizottsága kizárta soraiból Messali Hadj-ot, az algériai nacionalizmus
„alapító atyját”; ettől az eseménytől és dátumtól számítják a nemzeti
felszabadító harc kezdetét, ami a „fiatalok, a fiúk által az ősök, az öregek
ellen viselt háborút” is jelentette. Az algériaiaknak e harc megindításához
bátorságot adott a franciák Dien Bien Phunál elszenvedett veresége is.
Az algériai
függetlenségi-felszabadítási harc két szerve a politikai irányító Front de
libéretion nationale (FLN) (Nemzeti Felszabadítási Front) és ennek katonai
megfelelője, az Armée de liberation nationale (ALN) (Nemzeti
Felszabadítási Hadsereg) volt. Az FLN a nemzeti függetlenséget forradalmi úton,
az algériai állam szuverenitásának iszlám elveken történő visszaállításával
kívánta kivívni, a francia hatóságokkal pedig a következőket szándékozott
elfogadtatni mint a megbékélés előfeltételeit: az algériai nemzetiség
elismerését, tárgyalások megkezdését az algériai szuverenitás elismerése
céljából, a bizalom légkörének megteremtését, a politikai foglyok
kiszabadítását, a szükségállapot megszüntetését – cserébe vállalta volna a
franciák által „tisztességesen szerzett” kulturális és gazdasági érdekek
megóvását, az Algériában maradó franciák védelmét, s végül olyan egyezmény
megalkotását, amely a teljes egyenlőség alapján rendezné Franciaország és
Algéria kapcsolatait. Az 1955. februárban az Algéria-ügyekkel megbízott J.
Soustelle, de később Mendés-France is továbbra is Algéria francia területkénti
kezelése mellett állt ki, ami a feszültségek fennmaradását eredményezte.
Algérián belül pedig az FLN tartotta magát ahhoz a hibás álláspontjához, hogy
az algériai társadalmat egységesnek tekintse, figyelmen kívül hagyva a
nyilvánvaló különbségeket egyes alkotóelemei között. A függetlenségi mozgalom
társadalmi alapját alapvetően a falusi tömegek, míg vezető gárdáját a városiak
alkották, az előbbiek a túlélésért, a gazdasági helyzet javításáért harcoltak,
az FLN és bizonyos vallási vezetők pedig ennek a harcnak politikai-ideológiai
töltést és célt adtak. A francia kormány pedig, ahelyett, hogy az algériaiak
önrendelkezési jogának előmozdításán dolgozott volna, az Algériában élő
franciák privilégiumait erősítette, illetve 1956-ban belefogott „őrült szuezi
kalandjába, hogy ezzel külföldre helyezze át vereségének és bajainak okát”.
1958-ban De Gaulle-t visszahívták
a hatalomba; Franciaország Algéria-politikájában hamarosan gyökeres változások
álltak be. A „pied-noir”-okkal, a „frusztrált” katonákkal és a gyarmatosokkal
ellentétben ő a gyarmatbirodalmat nem valamiféle önmagában létező dolognak
tekintette, amelyet esetleg Franciaország távlati, stratégiai érdekeinek
feláldozásával minden áron védelmezni kellett volna. A tábornok stratégiai
elképzeléseiben az olaj, a katonai támaszpontok és a majdani algériai kormány
jóindulatú együttműködésének elnyerése megelőzte a terület minden áron történő
megtartásának elvét. De Gaulle politikai megoldást keresett az algériai
konfliktusra, „békét és megbékélést” akart, ami – legalábbis elvekben – Algéria
1962-ben kikiáltott függetlenségével meg is született. Sajnos, az új állam új
intézményeit a tömegek általános érdektelensége közepette próbálták
felállítani; a nép ugyanis meglehetősen
elkeseredetten, kiábrándultan érzékelte, és követte az elit belső emberi és
politikai harcait. 1962 szeptembere és 1963 szeptembere között az elsőként
felállt kormány – Ben Bella elnökletével – igyekezett irányt szabni az
országnak, de az államirányítási doktrína kijelölésében nemigen jeleskedett, az
igazi hatalom pedig a hadsereg kezében maradt. Súlyosbította a
gazdasági-társadalmi helyzetet az, hogy a franciák néhány hónap alatt tömegével
vonultak ki az országból, amely így szakemberek, tanárok nélkül maradt, míg a
gyarmatosítókkal korábban lepaktált, volt nagypolgárság az új politikai
helyzetben „nem mert napvilágra kerülni”. A mezőgazdaságban újonnan bevezetett
önálló gazdálkodási rendszer a súlyos ellentmondások mellett és ellenére az
algériai szocializmus egyik érdekes és tanulságos megnyilvánulása lett és
maradt, az iparpolitika egyfajta kompromisszumos megoldást jelentett az algériai
burzsoáziával és a nemzetközi tőkével, míg a valódi politikai hatalom egyetlen
személyben összpontosult, tehát sem demokratikusnak, sem átláthatónak nem volt
nevezhető, ami pedig a tömegeket illeti, ők továbbra is szegénységben éltek.
Ben Bella hatalmának az 1965.
június 19-ei katonai államcsíny vetett véget, ami Bumedien elnökségét
hozta el. Bumedien a szocializmus eszmeiségét a lerobbant gazdaság talpra
állításával, a termelékenység emelésével helyettesítette, miközben a hadsereg
– amelynek ő maga is tagja volt – mint az állam az államban szervezte meg
önmagát. Mindezek mellett Algériát továbbra is „nacionalisták kormányozták”, az
állam pedig saját magának tartotta fenn a jogot, hogy az országot – többek
között – a mezőgazdaság modernizálása révén alapvetően átalakítsa,
„felhasználja a tudományt és a csúcstechnológiát, megszüntesse a
munkanélküliséget, javítsa a nép életfeltételeit”. Az akkori „harmadik világon”
belül Algéria Bumediennek köszönhette vezető szerepét. Az 1970-es évek végén
azonban aggasztó jelek mutatkoztak: óriási mértékben nőtt az import, az állam
eladósodottsága csillagászati méreteket öltött, a társadalmi feszültségek egyre
élesebbé váltak, az iszlamista gondolkodás radikalizálódott.
Bumedien 1978. decemberi
halála után a hatalom Sadli Bendzsedid kezébe került, aki szintén katona
volt; ő „nem rendelkezett Bumedien sem politikai sem intellektuális
adottságaival”. Az új irányító gárdának új stratégiája volt társadalmi és
gazdasági téren: megszüntetni az egyenlősdiséget, a populizmus ideológiáját,
lehetővé tenni új felhalmozási és elosztási formák bevezetését, azaz az állam
megszűnt a javak egyedüli forrása lenni, mindenkinek magának kellett sorsát
kezébe vennie. 1980 márciusától véres események kezdték megrázni az országot és
vele a politikai rendszert, sőt, magát az államot. Az ún. „berber tavasz”-on a
hatóságok nem engedélyezték a berber származású algériai írónak, M. Mammerinek,
hogy előadást tartson a kabil költészetről. Az intézkedés ellen szervezett
tüntetéseket a rendőrség brutális fellépése követte, sorozatossá váltak a
tiltakozó megmozdulások. A demográfiai robbanás hatásait és követelményeit sem
az ipar, sem a mezőgazdaság nem volt képes kielégíteni, majd berobbantak az
olajár-válságok, az árak emelkedtek, megjelentek az újgazdagok, a nomenklatúra
stb.
Az egyre súlyosbodó belső
válság megoldatlansága az iszlám integrista mozgalom kibontakozását,
megerősödését eredményezte, ennek hívei az iszlámban látták az orvosságot a
helyzet javítására, jobbítására, a társadalom bajainak gyógyítására. 1988
októberében a társadalmi feszültségek robbanáshoz vezettek, a rend
helyreállítására a hadsereget is bevetették, a halálos áldozatok száma, a
becsléstől függően, több száz, esetleg ezer volt! Mindezen események előidézőit
a hatalom az iszlamistákban látta, akik a Front islamique du salut (FIS)
(Iszlám üdvözülés front)-ban tömörültek, gyülekezési helyeik a mecsetek lettek,
fő erejüket a városok munkanélküli fiataljai alkották, sikerüket az állam által
institucionalizált kirekesztés és erőszakos modernizálás elleni harc
jelentette, mindezt vallási – iszlám – lepelbe burkolva, ami nem tette
lehetővé, hogy megfelelő gazdasági-társadalmi elméletet dolgozzanak ki,
tevékenységük ezért is korlátozódott főleg a kultúra és az oktatás-nevelés
területére. Az igazi sokkot azonban az 1990-es helyhatósági, majd az 1991-es
parlamenti választásokon elért győzelmük jelentette nemcsak az algériaiak, de
az egész világ számára is.
Az 1991. decemberi választási
folyamatot a katonai hatalom – a demokratikusan gondolkodó világ meghökkenésére
– leállította, a FIS-t törvényen kívül helyezte, és megindította ellene a
nyílt, fegyveres harcot. A FIS-en belül ekkor létrejöttek a fegyveres iszlám
csoportosulások, amelyek – a moderáltabb FIS-tagokkal szemben – a civil
lakosságot sem kímélték, kímélik. Az ország minden tekintetben a „szakadék
szélére” sodródott, az erőszak eszkalálódott a hétköznapi élet minden
területére. Az újabb választások Zerual tábornok győzelmét hozták; ő
folytatta a harcot a FIS ellen, ami azt is jelentette, hogy a hadsereg
megőrizte egységét. 1997-ben szabadon bocsátották A. Madanit, az iszlámisták
egyik tekintélyes vezetőjét, ami a remények szerint kedvező légkört
teremthetett volna a politikai kiegyezésre és békére. A remények maradtak, az
erőszak tovább folytatódott és folytatódik. Úgy tűnik, a harcot ma már
köztörvényes bűnözők, a titkosszolgálatok, az egymással szemben álló családok
és csoportok szítják, sőt 1997–98 fordulóján „racionális motivációk is
közbeléptek”: tömeges gyilkosságokkal valakik „a földeket akarták lakóiktól
megszabadítani’, s az így felszabadított földeket a telek- és
lakásspekulánsoknak átadni, illetve az agrárreform idején kiosztott művelésre
alkalmas földeket széles körű privatizációba bevonni.
Alapvetően elmondható, hogy ma
Algériában „két totalitarizmus vetélkedik a teljhatalomért, az egyik az állam
eszközeit használja fel önkényesen, a másik felhatalmazva érzi magát arra, hogy
a feltételezett isteni jog és utópia nevében mindenféle erőszakot kövessen el”.
Az integristák által gyakorolt erőszak „ma már archaikus, öncélú, semmilyen
békét nem tud elképzelni”. A könyv szerzője sem lát semmilyen kiútat az
algériai helyzetből mindaddig, amíg a rendszer által eddig el nem ismert vagy
elhanyagolt egyediségeket nem engedik kibontakozni, amíg meg nem valósul
véglegesen az algériai nemzet „pluralitása”. Így aztán bukásra ítéltetnének
azok az esetleges kívülről jövő erőfeszítések is, amelyek mészárlások
megfékezésére irányulnának, hiszen hasonló vállalkozások másutt, máskor is
csődöt mondtak, de kétes értékű lenne a nemzetközi segítség azért is, mert az
„sok-sok nép vagy az azokat kormányzó társadalmi blokkok nemzeti egoizmusainak
summázata lenne”.
Giampaolo Calchi Novati a tárgyalt időszak és téma szinte minden aspektusát
érintő, részletes művet ad az érdeklődők – egyetemi hallgatók, oktatók,
történészek, újságírók – kezébe. Rengeteg apróbb-nagyobb megjegyzéséből,
utalásából kitűnik, mélyen ismeri a kort, Algériát, a történelmi szereplőket (politikusokat, vallási vezetőket stb.)
Algériában és Franciaországban, a vonatkozó dokumentumokat, az események
előzményeit és hatásait. Hideg objektivitás jellemző rá, elfogultsággal sem a
franciák, sem az arabok, sem a szélsőséges iszlamisták irányában – kárukra vagy
előnyükre – a legkisebb mértékben sem vádolható. Könyvét bőséges
lábjegyzet-anyag, 1954-től 1998-ig terjedő kronologikus összefoglaló egészíti
ki, bibliográfia, név- és tárgymutató zárja.
Giampaolo Calchi Novati: Storia dell’Algeria indipendente dalla guerra di liberazione al fondamentalismo islamico (A független Algéria történelme a felszabadító háborútól az iszlám fundamentalizmusig). Bompiani, Milano, 1998. 353 p.
Kun Tibor