Klió 2003/2.
12. évfolyam
Ókor
A
római jog helye az egyetemes kultúrtörténetben
Amikor elsőéves joghallgatóként életem első római jog előadásán nagyra becsült professzorom, Molnár Imre a római jog zsenialitásáról, és a kultúrtörténetben elfoglalt helyéről beszélt, még nem is sejtettem, hogy a jogtudomány ezen ága nemsokára engem is rabul ejt, hiszen mindaddig – annak ellenére, hogy mindig is fölöttébb érdekelt a római történelem – majdhogynem csak annyit hallottam a római jogról, hogy nem lesz könnyű belőle levizsgázni, ha egyszer egyetemista leszek.
Úgy gondolom, hogy ez korántsem tekinthető
egyedi tapasztalatnak, hiszen a római jog tanulmányozásának
lehetősége többnyire csak annak adatik meg, aki valamelyik
jogi kar hallgatójaként első éven kötelező tantárgyként
találkozik a diszciplinával. Annak, aki – bármilyen szinten
– érdeklődik a történelem, ezen belül is az
ókortörténet iránt, magyar nyelven nincs igazán lehetősége
arra, hogy a római joggal legalábbis az alapok szintjén
megismerkedjen. E megállapítás elsődlegesen a római
magánjog területére érvényes, hiszen az állam
berendezkedése és működése, azaz a közjog territóriuma
bizonyos mértékben már a gimnáziumi történelem tananyagnak
is része. Hangsúlyozandó, hogy a római magánjog
tanulmányozása és megismerése egy történész számára sem
tekinthető öncélú „hóbortnak”, hiszen mindez
tulajdonképpen a római mindennapok tanulmányozását jelenti.
A ránk maradt korabeli forrásokban foglalt jogesetekből
hihetetlenül plasztikus életképek tárulnak elénk a rómaiak
életéből, és az akkori emberek között felvetődött
konfliktusokról. Nagyon leegyszerűsítve ezen konfliktusok
megoldását, illetve elkerülését szolgálták a római
magánjog szabályai, amely szabályokból messzemenő
következtetéseket vonhatunk le a rómaiak pragmatikus
gondolkodására vonatkozóan is.
A fentiek miatt őszinte érdeklődéssel
vettem kézbe David Johnston Roman Law in Context című
könyvét. A mű a Cambridge University Press P. A. Cartledge
és P. D. A. Garnsey által szerkesztett, Key Themes of
Ancient History című ókortörténeti sorozat egyik legújabb
darabja.
A szerkesztőknek a Key Themes in Ancient
History című sorozattal, a címnek megfelelően, az elsődleges
céljuk, hogy egy-egy könyvben bemutassák az ókortörténet
bizonyos lényeges témaköreit, méghozzá lehetőleg
olvasmányos és informatív stílusban. A sorozat darabjait –
ahogy a kötet elején fogalmaznak – az ókori történelmet
tanulóknak és az azt tanítóknak egyaránt ajánlják. A
sorozat korábban megjelent kötetei olyan érdekes témákat
járnak körül, mint például a rabszolgaság Rómában, az
ókori görögök vallási élete vagy a sport jelentősége a
görög társadalomban.
Az általam bemutatásra szánt könyv
szerzője David Johnston a cambridge-i egyetem professzora,
emellett praktizáló ügyvéd, a skót Bar tagja. Könyvével
nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy – elsődlegesen nem
jogászok számára – bemutassa a római magánjog
legalapvetőbb sajátosságait, több helyen kiterjeszkedve a
konkrét szabályokra is, méghozzá úgy, hogy lehetőség
szerint a mindennapok jogéletének társadalmi és gazdasági
összefüggéseire fektesse a hangsúlyt. Johnston könyve
előszavában előre bocsátja, hogy tudja, műve számos
kritikai megjegyzésre számíthat a történészek részéről
azért, mert nézőpontja elsődlegesen jogászi, a római
jogászok részéről pedig azért, mert a római jogról írott
könyvek általában tankönyvek, amelyekben a magánjogi
jogintézmények taglalása mellett általában nem jut hely a
kapcsolódó társadalmi és gazdasági aspektusok
bemutatására, és az ilyen jellegű – ha úgy tetszik
ismeretterjesztő – művek szinte teljesen hiányoznak a római
jogi irodalomból.
A fenti kritikák, mintegy előzetes
kivédéseként, a könyv bevezetőjének első része –
megítélésem szerint rendkívül szellemesen – a What is not
in this book, azaz Ami a könyvben nincs benne címet viseli.
Johnston e helyütt hangsúlyozza, hogy művében távolról sem
a római jognak a teljesség igényével való bemutatására
törekszik. Nem esik szó a könyvben a római közjogról és
büntetőjogról, sőt a magánjog terén is csak a klasszikus
kori római jog lényeges jogintézményeivel foglalkozik a
szerző. Ami azonban a könyvben „benne van”, a következők
szerint foglalható össze:
Az első fejezet a bevezetés címet viseli.
Néhány alapvető római jogi fogalom tisztázása után a XII
táblás törvény, a consuetudo, azaz a szokásjog, a praetori
edictum, valamint a császári rendeletek jogforrási
jelentőségéről olvashatunk. Ezt követően szó esik Róma
és a provinciák közigazgatási viszonyáról, bemutatva a
romanizálódás folyamatát a provinciák jogéletében.
A második fejezet kifejezetten a
jogforrásokról szól, egyenként számba véve a római jogi
szabályok feltalálási helyeit. E körben Johnston a
jogtudósok írásairól, a kódexekről ír, és említést tesz
a Pompeji és Herculaneum környékén talált töredékekről.
Részletesen bemutatja a jusztiniánuszi kodifikáció
folyamatát, különös tekintettel a Digesta és a Codex
összeállítására. Az olvasó megismerkedhet az
interpoláció problematikájával, valamint az ahhoz
kapcsolódó fő kutatási irányzatokkal.
A harmadik fejezet a római családra,
valamint az öröklésre vonatkozó rendelkezésekről szól. A
családdal kapcsolatban bemutatja a patria potestas, és
ezzel összefüggésben a hatalom alatt állók személyi vagyoni
viszonyaira vonatkozó római jogi szabályok lényegét.
Ugyanígy – bár dióhéjban – szó esik a házasság, az
örökbefogadás, a válás, a gyámság (ezen belül
részletesen a nők gyámsága) terén alkotott római jogi
normákról, majd ezt követően a rabszolgaságról, illetve a
rabszolgák jogi státusáról. A megszokott tankönyvi
szerkezettől eltérően ugyanezen fejezetben kapott helyet az
római öröklési jogról szóló rész, amelyen belül
elkülönülnek a törvényes, valamint a végintézkedésen
alapuló öröklés szabályai, külön kiterjeszkedve a
végrendelet értelmezésével, az érvénytelenséggel, valamint
az öröklési jogi vitákkal kapcsolatos kérdésekre.
A negyedik fejezetben a dologi jog szabályai
tárulnak az olvasó elé. Elsőként szó esik a tulajdonjog
fogalmáról, majd a tulajdonszerzés módjairól és a
tulajdonvédelemről. Ezt követően Johnston elhatárolja a
tulajdon és a birtok fogalmát, majd a birtok, az elbirtoklás,
valamint a birtokvédelemre vonatkozó rendelkezésekről ír.
Részletesen olvashatunk továbbá az idegen dologbeli jogokról,
és a szomszédjogi szabályokról.
Az ötödik fejezet a Commerce, azaz
kereskedelem címet kapta. E címszó alatt a kötelmi jog
körébe tartozó jogi normákat találjuk. Az olvasó
megismerkedhet a kötelem fogalmával, a legfontosabb kötelmet
keletkeztető tényállásokkal, majd a szerződéstan néhány
sarkalatos tételével. Az egyes szerződések bemutatása
körében a szerző kiemelten részletezi az adásvétel, és
ezen belül a jog-, illetve kellékszavatosság kérdéseit.
Ezután a római bankárokról, a korabeli hitelviszonyokról,
és a biztosítékok rendszeréről (személyi és dologi
biztosítékok) olvashatunk. Szó esik még a tengeri
kölcsönökről, a modern biztosítás előzményeiről,
valamint a vállalkozás jellegű szerződésekről.
A hatodik, perjogról szóló fejezetben
olvashatunk a római peres eljárás fejlődéséről. A szerző
részletesen ír a formula rendes és rendkívüli
alkatrészeiről, a praetor és az esküdtbíró eljárásbeli
szerepéről, valamint a per lefolyásáról.
A könyv tartalmaz egy függeléket, ahol
néhány, alfabetikus sorrendbe szedett alapvető jogi fogalom
frappáns definícióját adja a szerző. Ezt követően egy, a
fejezetek címei szerint rendezett bibliográfiai jegyzéket
találunk, amely a legfontosabb művek terén nyújt
eligazítást a könyvben szereplő egyes témakörök iránt
érdeklődők számára.
Az utószóban a szerző Reinhard
Zimmermann regensburgi római jog professzor téziseit
ismertetve maga is hitet tesz a római jog további kutatásának
létjogosultsága mellett, utalva arra, hogy a római jog,
illetve a ius commune hagyománya a közös európai
tradíció egyik legfontosabb építőköve.
Úgy gondolom, hogy a bemutatott könyvvel a
szerzőnek messzemenőkig sikerült az általa az előszóban
megfogalmazott célt elérnie. Johnston jogász professzor
létére nem törekszik a római magánjog rendszerének teljes
bemutatására, műve tehát semmi esetre sem tekinthető
római jogi tankönyvnek. Azt hiszem, a helyes minősítés az
lehet, hogy a Roman Law in Context nem más, mint egy római jogi
kézikönyv, ami kiváló segédeszköz lehet bárki számára,
aki a téma iránt érdeklődik. A jogintézményeknek – a
társadalmi és gazdasági háttérrel együtt való –
bemutatása valóban olvasmányos formában történik, és
meglátásom szerint ez a fajta közelítésmód a római jog
„népszerűsítésének” eszköze lehet, hangozzék is ez
bármilyen furcsán. A könyvet tehát mindenkinek ajánlom, aki
teljesebb képet szeretne kapni az ókori Róma gazdaságáról,
társadalmáról, és arról – az emberek mindennapjait
meghatározó – normarendszerről, amit római jognak
hívunk.
David Johnston: Roman Law in Context (A római jog kutúrtörténeti összefüggésekben). Cambridge University Press, Cambridge 2000.
Orosz P. Gábor