Klió 2003/2.
12. évfolyam
Középkor
Hősök
és szentek. A férfiasság megítélése a korai és virágzó
középkorban
A késő antikvitás és a középkor teológusai szerint a nemek közötti különbségek meghatározásában, illetve a nemek sajátosságainak meghatározásában a férfi jelenti a mértéket, a nőt csak ehhez viszonyítva lehet megítélni, csak a férfihoz mérten lehet a világban elhelyezni. Az egyházatyák, s különösen Sevillai Isidorus nyomán az a kép vált általánossá, hogy a férfi alapvető tulajdonsága, vele született adottsága az, hogy erős (fizikai értelemben, akaratát és jellemét tekintve egyaránt), a nő pedig gyenge. Isidorus érvelése szerint a nemek latin megnevezése etimológiailag is ezt bizonyítja. A férfit azért nevezik virnek, mert ez a hozzá kapcsolódó erőből (vis) származik, ahogyan tettereje, képességei (virtus) is. A nőt ezzel szemben muliernek nevezik, a mollitia szóból, amely a nő gyengeségére utal. Fizikai erejük, s állhatatosságuk, jellemszilárdságuk különbözősége mellett, eltérő tulajdonságaikhoz igazodva a két nem külső megjelenésében is jól láthatóan különbözik egymástól. Mindez összefügg az Úr akaratával, a bibliai teremtéstörténettel, hiszen Isten a maga képmására (de az isteni tökéletesség nélkül) csak Ádámot teremtette, a nőt viszont Ádám oldalbordájából már Ádámhoz viszonyítottan, a férfihoz mérten még kevésbé tökéletesre teremtette. A keresztény felfogásban hosszú évszázadokra döntően ez a bibliai érv jelölte ki a nők alárendelt helyzetét. Ugyanakkor a nemek közötti differenciálás ilyen alapon mégsem volt teljes, hiszen az antikvitás, de a középkor kollektív tudatában egyaránt voltak „férfi módra élő nők”, „férfiúi erővel rendelkező nők”, ami alatt lényegében mindkét korban az amazonokról szóló legendákat értették. Ettől eltekintve azonban a középkor nemekről vallott gondolkodása egymással szembeállítható, markánsan különböző jellemzőkkel, tulajdonságokkal volt leírható. Ez a férfit az erő és a szellem/akarat, a nőt pedig a gyengeség és testiség/érzékiség/érzelmesség kategóriákkal írta le.
A férfiúi ideáltípus a középkorban,
ahogyan az az európai irodalomból is kirajzolódik, a „harcos
hős” és a „szent” volt. Mindkettő a szolgálat, az
önfeláldozás, a különböző javakról, értékekről,
egyéni érdekről való lemondást jelképezte. A „harcos
hős” és a „szent” egyaránt számos megpróbáltatást
kénytelenek elviselni, nincsenek birtokaik, földi javaik,
melyek egy adott helyhez láncolnák őket, nincs családjuk,
gyermekük, testi és lelki gyötrelmeket kell átélniük stb.
Mindezeken túlmenően azonban a szent Istentől származó
bölcsességgel és erővel is rendelkezik, melynek révén
képes megsegíteni az embereket, és a jókat, az istenfélőket
az üdvösségre vezetni. A késői antikvitás teológiai
álláspontja szerint csak a legkiválóbb, legállhatatosabb
(azaz nem fizikai, hanem lelki értelemben a legerősebb)
férfiak képesek lemondani az élet örömeiről, a családról,
a szexualitásról, tehát az, aki a lemondásokkal teli életet
választotta Krisztus követésére, a legnagyobb hősöknél is
nagyobb cselekedetet hajt végre. A IV. századtól a szentté
váláshoz az egyház álláspontja szerint elengedhetetlenné
váló elvárásként jelent meg az önmegtartóztató, szűzies
élet, s ez továbböröklődött a korai középkorra is. Az
egyházi felfogás szerinti „hős”, azaz a „szent”
alakjával párhuzamosan azonban kialakult a keresztény
tartalmú „férfias nő” („mulier virilis”) képe
is, aki ugyancsak önmegtartóztató, szűzi élettel igyekszik
elnyerni az üdvösséget. A szent életű nők akaraterejük,
lelki állhatatosságuk révén váltak a férfiakhoz
hasonlatossá, s nem pedig az ókorból ismert toposz szerint,
azaz életvitelük révén, mint amit az amazonok képviseltek. A
női szentség tehát ugyanolyan kritérium alapján volt
mérhető, mint a férfiak esetében, ily módon ezen a szinten
már megszűnt a nemek közötti alapvető különbség. A
tanulmány szerzője idézi a legkorábbi ilyen témájú
fennmaradt művet, az apokrifek között számon tartott Acta
Pauli et Theclae című legendát. Ezen apokrif szerint az
ifjú és szép hajadon, Thecla, aki fogékony volt Krisztus
igéire, a családja által erőszakolt gazdag házasság elől
menekülve levágta a haját, sőt még férfiruhát is öltött,
hogy vándorútja során követni tudja Pál apostolt. Ez a II.
században keletkezett történet tehát egy olyan hősnőről
szól, aki családjával, a társadalmi elvárásokkal egyaránt
dacol hitéért. A hősiességnek ez a formája – nemi
hovatartozástól függetlenül – egyre nagyobb mértékben
kezdett tért hódítani a keresztények körében.
Az antikvitás felfogása szerint barátság
csak azonos „minőségű” emberek között, azaz csak
férfiak között lehetséges. A szüzességgel,
önmegtartóztató élettel „férfiúi” erényeket
megjelenítő nőkkel azonban a kereszténység változást
hozott ebbe a szemléletbe, s elmosta az ilyen életet élők
között a nemi különbségeket. Az amicitia ilyen spirituális
tartalma jelent meg Venantius Fortunatusnál, a Merovingok udvari
költőjénél is, aki Szent Radegunde apátnővel ápolt
lelki-vallási barátságot. Ugyanakkor ez a példa már egy
újabb fejleményre is rávilágít, nevezetesen, hogy az
üdvösséget egyénileg kereső, „férfi módra” élő nők
késő antik toposza helyett tért hódított a társadalmi
elvárásokhoz jobban igazodó, kolostori közösségben
együttesen gyakorolt, regula által szabályozott, világról
lemondó élet.
A keresztény értékrendben a férfiasság
legmagasabb s legnemesebb szintjét jelentő „szent” élet
mellett (amely azonban elmosta a határokat a két nem között),
a korai középkorban a társadalmi tudatban a férfiasság
ideálja még a pogány germán múltban gyökerező értékekkel
kapcsolódott össze. Ennek legfontosabb összetevői a
katonai-harci erények, valamint ehhez szorosan kapcsolódva az
igazságosság, illetve jog, s az annak azonnal érvényt szerző
bosszú (önbíráskodás) volt. Ez utóbbi különösen a
királyok, vagy a királyukért illetve törzsükért/népükért
cselekvő hősök sajátja volt. Tagadhatatlan, hogy a korai
középkorban a germán értékrend és a keresztény szerzők,
valamint az egyház által propagált kép arról, hogyan kellene
Krisztust követni, hogyan kellene keresztényi életet élni,
szinte köszönő viszonyban sem állt egymással. A szerző, Birgit
Studt ennek érzékeltetésére idézi azt a
Pseudo-Fredegarnak tulajdonított anekdotát, amely Chlodwig
frank király megkeresztelkedéséhez kapcsolódik. A
fennmaradt szöveg szerint, amikor Szent Remigius húsvét
éjszakáján az evangéliumokat magyarázta a frank királynak,
hogyan s miképp történt Krisztus keresztre feszítése,
Chlodwig ezt mondta: „lettem volna én az ő (ti. Jézus)
helyében ott frankjaimmal, a vele elkövetett jogtalanságot
azonnal megbosszultam volna”. Arról, hogy a korai
középkorban mit tekintettek a férfiasság legfontosabb
ismérvének, lényegében a pogány kori hősi epika, illetve
hősi énekek adnak információt, melyek a királyok
cselekedeteit és az elődök, az ősök harcait örökítették
meg. Mindezek a népnyelvi, szóbeli hagyományok a Karolingok
korában a latin nyelvű írott kultúrába is bekerültek,
ahogyan arról Einhard mesternek a Nagy Károlyról írott
életrajza is tanúskodik. De a korszak egyéb írott
forrásaiban is a katonai-harcos életforma értéke
tükröződik. A szerző idézi a IX. század utolsó harmadában
élt Dadogó Notker Szent Gallen-i szerzetes gestáját, amelyben
Nagy Károly haditettei során külön megemlékezik egy öreg
harcosról, Adalbertről, aki még Nagy K-ároly idején Gerold
gróffal együtt harcolt a szászok, szlávok és avarok ellen.
Notker magát Nagy Károlyt is olyan férfiként ábrázolta, aki
nemcsak a háborúkban, de békeidőben is gyakran
tanúbizonyságát adta a vadászatok alkalmával erejének,
bátorságának, vakmerőségének. Dadogó Notker művében
azonban a germán harcos ideál mellett Német Lajos
gyermekkorának leírásakor a férfiassághoz kapcsolódó
keresztény értékrend is megjelenik, amikor Lajos
tanultságát, tudását, okosságát magasztalta. A gentilis
identitás és értékrenden kívül tehát a késő
Karoling-korra a társadalom felső, nemesi családjai számára
is elfogadottá vált, hogy utódaik nemcsak katonai erényeik
révén emelkedhetnek fel, vagy tehetnek szert társadalmi
megbecsülésre, hanem az egyházi élet, a papi hivatás
választásával is. Egy IX. század közepéről származó
legenda szerint egy előkelő frank úrnő, Manuela, 16 éves
fának azt tanította, hogy ne a hősi énekek szereplői,
vitézei legyenek példaképei, hanem inkább a bibliai hősök,
különösen azok, akik okosságuk, bölcsességük révén
értek el sikereket. A legenda fő mondanivalóját arra élezi
ki, hogy okosságukkal és mértékletességükkel,
tisztaságukkal a bibliai szereplők sokkal többet tudtak
elérni az életben is, mint a legnagyobb harcosok, s példaként
József esetét idézi, aki Egyiptomban a fáraó kegyéből a
legfelsőbb kormányzati, hatalmi pozícióba került. A
Manueláról szóló kora középkori legenda férfiideálja
tehát már más volt, mint a kor harcos eszménye.
A X–XI. század folyamán a vakmerő
katonai képességekkel rendelkező harcosok (lovagok) és a
tanult klerikusok a fejedelmi udvarokban már egy olyan közös
csoportot, udvari elitet (vir curialis) alkottak, amely a
korai középkorban kialakult férfiasság modell két
típusát, a harcost és a klerikust egyidejűleg, s egy helyen
jelenítette meg. A hűbéri viszonyok általánosabbá válása
már önmagában módosította s árnyaltabbá tette a katonai
erények értékét: immár nem mindenkinek adatott meg, hogy
ereje és bátorsága folytán, mint sikeres harcos emelkedjék
fel a társadalmi ranglétrán. Ugyanakkor a hűbéri
kapcsolatokba és a lovagi értékekbe számos egyházi elem
épült be, s ez az erősebb egyházi hatás némileg
átformálta a hadakozás önmagában való értékét, mert
bizonyos korlátokat szabott (Treuga Dei, özvegyek, árvák,
nők védelme stb.). A hűbériség elterjedésével és az
erősebb egyházi befolyással együtt sajátos udvari-lovagi
kultúra bontakozott ki, amely tartalmát tekintve, sok
vonatkozásban, az ekkoriban szinte gyökeres megújuláson,
belső reformokon átmenő egyház elvárásaival újra
összeütközésbe került. A kereszténység érdekében a pápa
felhívására hadakozó lovagok elvárásával szemben az
udvari-lovagi kultúra által középpontba emelt udvarias,
kedves, a kényelmet szerető, divatot követő, verselni,
énekelni is tudó lovag képe már kevésbé volt beilleszthető
a gregoriánus reform nyomán kialakuló „harcoló egyház”
szemléletébe. A XI–XII. század során létrejött
lovagi-udvari kultúra férfi ideáljával szemben a világi
hatalomra is törekvő pápaság számára a századokkal
korábbi harcos férfi jelentette a követendő mintát,
természetesen immár szigorú egyházi irányítás és
korlátozás alatt. A gregoriánus egyházreform a miles
christianust, azaz az egyház érdekeiért bármikor hadba
szólítható harcost tekintette a férfiasság világi
ismérveinek legfontosabbjának. Az egyházi megújulás hívei
úgy látták, hogy az udvari kultúra által preferált
férfikép a nőkhöz teszi hasonlatossá a férfiakat, s ez nem
csak az egyház és a társadalom érdekeinek mond ellen, hanem a
bibliai-teológiai alapvetéseknek is. Az elpuhult, nőiessé
váló férfiak pedig már nem képesek megvédelmezni a
kereszténységet. A tanulmány erre Tyrosi Vilmos krónikáját
hozza fel példának, mely szerint 1177-ben a halálosan beteg
jeruzsálemi király arra kérte rokonát, Fülöp flandriai
grófot, hogy segítse meg fegyvereseivel a Szentföldet, ám a
gróf ezt a kérést arra hivatkozva utasította vissza, hogy az
ő csapatai eddig még csak a Flandriához közeli területeken
harcoltak, s nem bírnák ki a Palesztinába vezető hosszú út
fáradalmait. De Krisztus ellenségeivel szemben Flandriához
közelebb eső térségekben szívesen felveszi a harcot.
A világiakra vonatkozó, inkább a régi
korok hősénekeiben szereplő harcosokhoz rokonítható egyházi
álláspont mellett ugyanakkor az értékhierarchia csúcsára
mégis azok a férfiak kerültek, akik önmegtartóztató,
Istennek tetsző életet éltek. Mivel a gregoriánus reform a
klérus egészére a korábban csak szerzetesekre kötelező
aszketikus szabályokat (például cölibátus) léptetett
életbe, a virágzó középkor folyamán az egész életében
harcoló hős és a tiszta életet élő, önnön magát
szigorúan fegyelmezni képes férfi ideálja gyakorlatilag a
szerzetes lovagrendek intézményében öltött testet, illetve
ezt a két, immár századok óta egymás mellett létező
modellt a szerzetes lovagok formájában sikerült egyesíteni.
Birgit Studt: Helden und Heilige. Männlichkeitsentwürfe imfrühen und hohen Mittelalter (Hősök és szentek. A férfiasság megítélése a korai és virágzó középkorban). In: Historische Zeitschrift, Band 276, Heft 1. 2003. 1–36. o.
Pósán László