Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
Nemzeti
kisebbségek. Identitás, másság, együttélés,
multikulturáltság és integráció
A nemzeti kisebbségek kérdéskörének szentelt, s évente megrendezett nemzetközi szemináriumnak immár kialakult tapasztalata és gyakorlata van. A tudományos rendezvény célja: elősegíteni a kölcsönös megismerést és toleranciát, elismerni a másság kultúráját. Az itt elhangzott, változatosnál változatosabb értelmezések rendeltetésük szerint azt kellett, hogy tudatosítsák hallgatóikban, mennyire ellentétes az előítélet, mindenfajta türelmetlenség a józan ésszel. Tehát szükség volt – és van – arra, hogy pontosan meghatározzák, sőt kidomborítsák azt az ellentétet, amely manapság is megvan, talán még élesebben, mint ennek előtte, nemcsak Romániában, hanem kontinensünk szomszédos, délkeleti országaiban is, az államalkotó nemzet és a másság mindenfajta népi, felekezeti, stb. képviselője között, de nem csupán és nem is elsősorban egyéni, hanem közösségi szinten. A pillanatnyilag kettős, erkölcsi és történelmi síkon végzett elemzés, mondhatni rétegtani kutatás ezúttal leginkább a Bánság, Erdély és Dobrudzsa területére vonatkozik. E vidékek ugyanis egész Románia vonatkozásában jelentőségteljesek: 1992-ben itt 18 etnikum élt, számszerűen körülbelül két és fél millió, ami a lakosság 10,5 százalékát teszi ki. A mennyiségileg és minőségileg változatos megközelítés célja: meghatározni, jó-e avagy sem a belföld stabilitásának, illetve regionális biztonságának az említett ellentétek által meghatározott modell. Tehát, mennyire helytálló a nem románok iránt tanúsított magatartás, milyen mértékben beszélhetünk kölcsönös megértésről és együttműködésről, ez meghatározza-e, s ha igen, milyen mértékben, a közös haladást, léteznek-e a megértés és együttműködés olyannyira szükséges módozatai, szilárdulnak-e ezen módozatok a mindennapi együttélésben, jó irányba hatnak-e a kölcsönhatások, a kulturális és szellemi átvételek megállíthatatlan sora. Mindhárom itt tárgyalt tanulmánysorozat azt tükrözi, hogy kölcsönös az érdeklődés egymás etnikai, műveltségi, nyelvi, vallási identitása és ennek jellegzetességei iránt. Mindkét részt érdekli az, hogy – különösen ma – minél inkább kiterjessze befogadóképességét, növelje az etnikumok párbeszédét.
Az 1999-ben megjelent első kötet olyan
kölcsönös érdeklődést kiváltó témákat tartalmaz, mint a
kisebbségi lét ténye és sajátossága, ezek részletezése,
valamint a „másik félről”, a kívülünk létező
vidékekről, értékeikről és hagyományaikról alkotott
képünk. Az etnikailag változatos hozzájárulások tárgyai: a
magyarországi románság, ezen belül egyes faluközösségek (a
bedői/Bedeu-i és méhkeréki/Micherechi közösségek)
néprajza és folklórja, a magyarországi délkelet-alföldi
szlovák lakosságának népi kultúrája és kétnyelvűsége,
az erdélyi, romániai bánsági és máramarosi szláv
kisebbség életét tárgyaló kutatás (ide iktatható két
„esettanulmány” témája, amely a Nádlac/nagylaki
fazekasokról és más mesteremberekről, illetve a délbánsági
„krassóiak” „lakható kettősségéről” értekezik), a
cigányság normális életmodelljéről és területi alapon
létező identitásáról szóló dolgozat, a Dobrudzsában élő
olasz közösség „kettős perspektívájára” vonatkozó
írás, a bánsági helyneveket érintő sváb hatást bemutató
cikk, az 1790 és 1848 közötti erdélyi népesség
statisztikáját elemző munka, a XIX–XX. századi Arad
városképének ismertetése, valamint a szórványban élő
zsidóság kiemelkedő képviselőit felelevenítő
próbálkozás.
A sorozat második, 2000-ben megjelent
kötete azért oly jótékony hatású és hasznos, mert a leírt
kilenc megyei és városi aradi népközösség
hozzájárulását is belefoglalja a megye és a város
eredményeinek elemzésébe, mindez része a terület egészére
vonatkozó kutatásnak. Eltérően a totalitárius rendszertől
átörökölt közhelyektől, ezúttal gazdasági, földrajzi,
történelmi és társadalmi, sőt felfogásbeli és módszertani
megközelítésben is tárgyalják az „együttélés”
fogalmát. E kötetben 18 értekezés jelent meg. Ezek etnikailag
egyformán, illetve egymáshoz nagyon hasonlóan közelítenek
általános avagy sajátlagos tárgyukhoz. Szó esik a
történelmi távlatban felfogott etnikai kölcsönhatás és
népességhullámzás kérdéseiről, s ezzel kapcsolatban
erdélyi falvak népi együttélésének példáit hozzák fel.
Az élet különféle modelljeinek és a családtörténet
szemléltetésének példájáként vázolják az arománok (a
macedorománok) „együttlakásának” témáját. Van olyan
tanulmány, amely a bánsági, naptárhoz kötődő szokások
anyagi megalapozásával és alaki kérdéseivel foglalkozik.
Tárgyalják a XIX. század kulturális kezdeményezéseit és
összefüggéseit, így a Die Karphaten (1907–1914)
és a Klingsor (1924–1937) című folyóiratokban
megjelent cikkek kimutatta etnikumközi kölcsönösség a két
világháború közti időszak jó alapokra felépített
értelmiségi programja. Külön figyelmet szenteltek a második
világháború után Romániából eltávozott szlovákoknak, s a
szlovákok románsággal való együttélésének, különös
tekintettel a földművelésre. A német azonosság válságait
az Aradon és Grăniceri/Ottlakán élő lakosságról szóló
„esettanulmányok” mutatják be. Együttélés és
asszimiláció ellentétét szemlélteti néhány magyarországi
román közösség (Sarkadkeresztúr/Crâstor és Vekerd/Vecherd)
példája. A romániai ukránok etnikumközi kapcsolataival és
nemzeti jellegével külön foglalkozik egy tanulmány. Fontosnak
véljük a XIX. századi Erdély népességstatisztikájáról
írt közleményt is. Egy másik esettanulmányt olvashatunk a
Krassó-Szörény megyei Ciclova Montană/Csiklovabánya
„aranyműveseiről”. Végül két dolgozat elemzi az aradi
zsidóság XVIII–XIX. századi és az erdélyi zsidóság
1848-tól 1918-ig terjedő fejlődését, az elszigetelődéstől
az integrációig. Ezekben megmagyarázzák a cionista
ideológia terjedését, és megértetik az olvasóval az
Izraelbe való kivándorlás jelenségét.
Ugyanennek a belföldi és külföldi
(jugoszláv, szlovák, magyarországi) történészekből,
néprajz- és folklórkutatókból, nyelvészekből, demográfiai
szakemberekből, társadalomkutatókból álló tudományközi
csoportnak a tagjai hozták össze az egyelőre utolsó, 2001-ben
megjelent kötetnek az anyagát. Ebben is a szakmai vita
etnikailag lényeges kérdéseire találtak választ, illetve
készítettek tanulmányokat. Elemzik az 1859-es kérdőívben
megjelenő délbánsági románságképet, az 1863 és 1895
között Arad vármegyében kötött vegyes házasságokat, a
Székelyföldön élő „többségi” kisebbség
hozzáállását és a mássághoz való viszonyát, ismertetik a
vajdasági Coştei-ban élő románok kulturális
tevékenységét, véleményeket közölnek a jugoszláviai
románság „nihilistaként” való bemutatásáról, elénk
vetítik a magyarországi Magyarcsanád/Cenadu Unguresc román
kisközösségének életét, megvilágítják a magyarországi
románság kulturális etnikumközi kapcsolatainak és etnikumon
belüli viszonyának hatását. Külön dolgozat foglalkozik az
1761 és 1842 között élt Száva Tekelja művészetpártoló
tevékenységével; egy másik pedig feltérképezi azt a
fogolytábor-jelenséget, amely 1914 és 1918 között létezett
Arad várában. A XVIII. századtól a XIX. század közepéig
taglalják a helyi szerb értelmiség olvasmányanyagát. Más
munkában elénk tárulnak a magyarországi eleki/Aletea és az
Arad megyei Fântânele/Kisfalud/Engelsbrunn falvában élő
szlovákok átalakulásának kérdései és sokoldalú
kultúrvonásai. Egy másik írás a krassó-szörényi
Oraviţa/Oravica/orawitzai németség életével foglalkozik.
Külön elemzésben ismertetik az 1849 és 1918 között élt
erdélyi helyi zsidóság közösségeit, valamint
esettanulmányt közölnek a XIX. és XX. században
tevénykenykedő Goldschmidt családról. Az erdélyi cigányság
társadalmi életéről szóló cikk, valamint a dobrudzsai
törökök etnikai kapcsolatait és nemzeti vonásait tárgyaló
utalások zárják e könyvet.
Ismertetésünk végén ki kell, hogy
emeljük azt, milyen jó benyomást kelt éppen most ezeknek az
értelmezéseknek az azonnali közlése. Mert ezekben, sokaságuk
miatt, bőven találunk mind pozitív, mind pedig negatív
hatású eszméket és ötleteket. Telve vannak egyáltalán nem
„kényelmes” ténybeli megállapításokkal a mai
Romániában s a szomszédos államokban divatozó etnikumközi
kapcsolatokról. Ezen eszmék és ötletek érzékennyé
tehetik a jugoszláv, román, szlovák, magyar többségieket
arra, hogy országuk társadalma mennyire tarka etnikai,
kulturális, szellemi szempontból. Így aztán ez az
etnikumközi, felekezeti, kulturális nézőpont az
általánosítás erejével hathat a többségiekre: valóssá
teszi minden egyes ország társadalmának sokszínű,
változatos voltát, minden téren kiemeli azt, hogy mennyire
szükségesek az etnikai kapcsolatok s így igyekszik legyőzni a
ma, sajnos, még létező számos sztereotíp, elkoptatott
közhelyet.
Minorităţile între identitate şi integrare (A kisebbségek, identitás és integráció között), Arad, 1999. 188 p.; Modele de convieţuire în Europa Centrală şi de Est (Együttélési modellek Közép- és Kelet-Európában), Arad, 2000. 328 p.; Identitate, alteritate, multiculturalitate (Identitás, másság, multikulturáltság), Arad, 2001. 350 p.
Stelian Mândruţ