Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
Sikerek
és gondok a XX. századi szlovén fejlődésben
A szlovén értelmiségiek egy 2001 decemberében megtartott szimpóziumukon széles körképet vázoltak fel a XX. századi szlovén történelem, politika, gazdaság, képző- és építőművészet, irodalom, zene, és filozófia eredményeiről, valamint gondjairól. Az alábbiakban csak a történelmi és a gazdasági kérdésekkel foglalkozó tanulmányokat ismertetem.
Peter Vodopivec bevezető írását
azzal kezdi, hogy a szlovén pártok gondolkodását a XIX.
század vége óta meghatározta a németektől való félelem, s
ezért a délszlávok körében kerestek szövetségest. Már az
ő írásában is megjelenik az a különös kettősség, amely a
többi szerzőnél szintén gyakran fellelhető: bár a
szlovének lakta területek a fejletlen osztrák tartományok
közé tartoztak, a szlovénok ekkor már rendelkeztek az érett
nemzetre jellemző kiformált irodalmi nyelvvel, kultúrával és
politikai intézményekkel. Olyannyira, hogy a szlovén
polgárság körében a művelt értelmiségiek túlsúlyban
voltak a szlovén nemzeti életbe amúgy se beágyazódott
csekély létszámú burzsoáziával szemben. A pártok között
az ideológiai ellentét dominált, s a szlovén politikai
viszonyok fejletlensége miatt nem a különböző társadalmi
csoportok érdekeinek képviselői voltak. Vodopivec ezt az
egész huszadik századi fejlődésre jellemzőnek tartja,
hozzátéve, hogy a nemzeti érdekeket illetően a pártok csak
két alkalommal voltak képesek konszenzusra jutni. 1918-ban,
amikor Jugoszlávia mellett döntöttek, majd 1991-ben, amikor
az abból való kilépést választották.
Az 1918-ban létrejött délszláv állam –
amelyet a szlovénok kezdetben a nemzetállam
megvalósulásaként fogtak föl – 1921-ben elfogadott
alkotmányát kétarcúnak tartja: egyfelől kétségkívül
liberális jellegű volt, gazdasági és társadalmi tekintetben
a weimári mintát követte, biztosította az állampolgári
szabadságjogokat, a bíróság autonómiáját, s elválasztotta
az államot az egyháztól. Ugyanakkor azonban jelentős jogokat
biztosított az uralkodónak, s az ország soknemzetiségű
jellegét figyelmen kívül hagyva a francia államnemzet
mintájára a délszláv nemzeti egység elvét
törvényesítette. A szlovén politika központi kérdése
ezért a centralizmus és a föderalizmus, valamint az
úgynevezett „szlovén kérdés” volt, amelynek hátterét az
Olaszországhoz és Ausztriához került jelentős szlovénok
lakta területek adták.
A legerősebb politikai erő a katolikus
néppárt volt, amely annak ellenére, hogy 1924-ben
kormánypárt volt, illetve, hogy legjelentősebb politikusa,
Anton Korošec 1918 és 1940 között 12 alkalommal volt
miniszter a jugoszláv kormányban, az ország
föderalizálásáért szállt síkra. Ez utóbbit viszont
legjelentősebb szlovén ellenfeleik, a liberálisok, két okból
ellenezték. Egyrészt féltek attól, hogy a föderalizálás
eredményeképpen az ország szétesik, másrészt attól
tartottak, hogy a nagyobb autonómiával bíró szlovén
területen csak tovább erősödik a katolikusok klerikális
politikája. A legnagyobb probléma az volt, hogy a két nagy
párt politikája nem járult hozzá a demokratikus szlovén
állampolgári tudat kialakulásához. Vodopivec úgy véli, hogy
a második világháború idején kialakult, rövidlátó
szemléletből fakadó politikai ellentétek a háború után is
fennmaradtak. A szerző, aki elítéli a kommunisták által a
háború után elkövetett igen nagyszámú politikai
gyilkosságot, arra törekszik, hogy árnyalt képet adjon a
kommunizmus időszakáról is. Fontosnak tartja: a kommunisták
között sokan őszintén hittek abban, hogy igazságosabb
világot építenek, illetve, hogy ezen időszak vezető
politikusai hajtották végre a modernizációt. Ezzel
kapcsolatban arra is felhívja a figyelmet, hogy mindaz, ami a
titói Jugoszláviában történt, nem csupán „megtörtént”
a szlovénokkal, de ők maguk is aktív alakítói voltak az
eseményeknek. A szlovén Kardelj által kialakított
önigazgatói szocializmus a hetvenes évek elejére elérte
fejlődési lehetőségeinek határát, a kommunista vezetők
azonban még a nyolcvanas évek elején sem voltak hajlandók
belátni, hogy a probléma nem az „önigazgatói viszonyok”
fejletlenségében, hanem az alkotmányban és a rendszerben van.
A nyolcvanas években formálódó ellenzéki csoportok
Jugoszlávia-szerte megpróbáltak egymással megállapodásra
jutni, ez azonban itt nem részletezett okokból nem sikerült. A
szlovén önállósodási mozgalom csak a gazdasági válság
felszínre kerülése, a szerb nacionalisták megerősödése, a
szerb kommunisták reformképtelensége mellett, mindenekelőtt
éppen az ellenzéki összefogás lehetetlenségének
felismerése után (1987–1988-ban) kezdődött, és így
viszonylag rövid ideig, két-három évig tartott. Vodopivec
fontosnak tekinti a sorrendet: az önállósodás csak akkor
kezdődött meg, amikor kiderült, hogy Jugoszláviát nem
sikerül demokratizálni, ezt a célt az önálló Szlovéniában
kell megvalósítani. Éppen ezért a szerző elítélően szól
az önállósodást a szlovén nacionalizmus miatt szkepszissel
fogadó baloldali és újbaloldali szlovén politikusokról.
Szerinte ugyanis a szlovén önállóság sokkal inkább a szerb
nacionalizmussal szembeni ellenállás terméke, mint a szlovén
nacionalizmusé.
Vodpivec azonban az egész 1918 utáni
szlovén politikai elittel szemben is kritikus, mondván a
gazdasági, a szociális és a kulturális életben viszonylag
gyors modernizáció zajlott, de a politikai elit
modernizációja ehhez képest túl lassú volt. Úgy látja,
hogy a pártok és a politikai vezetők túlságosan is nagy
hatalma, a politikai kultúra hiánya továbbra is a sikeres
átalakulás gátját jelentik.
Éppen a gyors modernizáció, az iparosodás
jellege a témája a kötet két tanulmányának. žarko
Lazarević – bár árnyaltan szól – inkább e folyamat
pozitív vonásait emeli ki. Arról ír, hogy a mai Szlovénia
még a huszadik század első évtizedeiben is elmaradott
agrárterület volt, ahol egy szerző 1924-ben arra hívta fel a
figyelmet, hogy, vagy növelni kell a mezőgazdaság
termelékenységét, vagy a felére kell csökkenteni az
agrárlakosságot. Az állami keretek három nagy változását
(1918, 1945, 1991) a gazdaság jelentős változása kísérte.
A két világháború között megduplázták a szlovén ipari
termelést, a titói Jugoszláviában pedig ezt ismét a
kétszeresére növelték. Kiemeli, hogy ennek a folyamatnak
fontos előfeltételét jelentette, hogy a szlovén lakosság 90
százaléka már az első világháború előtt írástudó volt,
hogy viszonylag fejlett volt a gazdasági infrastruktúra, hogy
képzett volt a munkaerő. Szlovénia azonban a két
világháború közötti időszak jelentős iparosodását
követően csak a titói Jugoszláviában vált ipari országgá.
Az ekkor alakulóban lévő fejlődési lehetőségeket azonban a
hetvenes évek reformellenessége megakasztotta, s a nyolcvanas
évekre a stagnálás és a dezindusztralizáció volt a
jellemző. Különös kettősséget mutat, hogy Szlovénia,
Jugoszlávia legfejlettebb és legsikeresebb köztársasága,
egyre inkább elmaradt Ausztriától és Olaszországtól.
Az új állami keret ismét jelentős
gazdasági változást eredményezett: a szlovén gazdaság az
önállósodás idején a nagy gazdasági válságához
hasonlítható nehézségekkel került szembe. Ugyanakkor a
jugoszláv kereteken belüli viszonylagos fejlettség
erőteljesen növelte a szlovén öntudatot, s ez hozzájárult
ahhoz, hogy merték vállalni az önállóságot. A szlovénok a
három nagy váltással végül is szerencsések voltak: mindig
sikerült elhagyniuk a válsággal küzdő állami egységet, s
az új keretek között érvényesíteni tudták gazdasági,
szociális és kulturális érdekeiket. Most, az Európai Unió
küszöbén az a kérdés, hogy képesek lesznek-e semlegesíteni
azokat a gazdasági törvényszerűségeket, amelyek gyakran
ellentétesek a szlovén nemzeti közösség érdekeivel.
Marko Kos még élesebben beszél a
már Lazarević által is említett előnyökről és
problémákról. Kimondatlanul is vitába száll Vodpiveccel,
amikor azt állítja, hogy az 1895 utáni Ljubljana nagyarányú
fejlődése elképzelhetetlen lett volna a szlovén kézben
lévő, jelentős vállalkozások és bankok nélkül. A szlovén
kulturális és nemzeti rendezvényeket a szlovén tőkések
támogatták. Szerinte ennek köszönhető, hogy a korábban
német jellegű Ljubljana, a XX. század első évtizedében az
iskolákban, a hivatalokban, az üzleteken feltüntetett
feliratokon is látható módon, egyre inkább szlovén
jellegűvé vált. Kranjban a textilipar fejlődését
nagymértékben segítették a bankok, amelyek közül sokat cseh
és lengyel zsidók alapítottak. Szerinte annak alapját, hogy
Szlovénia ma az egyik legfejlettebb EU-s tagjelölt, a XX.
század első három évtizedének szlovén tőkései
teremtették meg. Ugyanakkor, bár elismeri a két világháború
közötti fejlődés jelentőségét, Lazarević állításával
szemben azt emeli ki, hogy amíg az első világháború előtt a
szlovénok lakta területen 453 említésre méltó gyár jött
létre (nem derül ki, hogy pontosan hány év alatt), addig az
1918 és 1938 közötti időszakban csupán 403. Ráadásul az
említett időszakban a délszláv állam más területein több
gyárat hoztak létre, mint az Osztrák–Magyar Monarchia
idején. A fejlődés ennek ellenére is jelentős volt, hiszen
Kos szerit az 1930-as évek végén az egy főre jutó szlovén
GDP a németországinak mintegy 70–80 százalékára rúgott.
A következő időszak elhibázott gazdaságpolitikájának
következményeképpen 1999-ben a szlovénok az egy főre jutó
németországi teljesítménynek már csupán a 40 százalékára
voltak képesek. Még élesebb fényben mutatja a fejlődés
ellentmondásait az a tény, hogy bár a szlovén GDP 1986-ban
volt a legmagasabb, az ipari fejlődés ekkor érte el a
csúcsát, Ausztriával összehasonlítva, Szlovénia 1976-tól
kezdve egyre nagyobb mértékben lemaradt. Amíg kb. 1974-ig az
egy főre jutó szlovén és az osztrák GDP nagyjából azonos
volt, a kilencvenes évek vége felé a kettő közötti
különbség a két és félszeresére nőtt. Annak ellenére,
hogy Szlovéniában komoly beruházásokkal igyekeztek
fejleszteni a gazdaságot. Csakhogy a beruházások szerkezete
nem felelt meg a modern gazdaság technológiai fejlődésének,
s mindezt tetézték a gazdaságirányítás politikai okokból
elkövetett hibái. Az önálló Szlovéniának azonban nem
csupán ezzel a terhes örökséggel kellett megküzdenie, de
azzal is, hogy a délszláv háború következtében elvesztette
itteni piacait. Mindez persze serkentette a gazdaság
átalakítását és az új, nyugati piacok felkutatását. Kos
úgy véli, hogy a következő időszakban a legnagyobb figyelmet
a korábban meggyengült társadalmi tőke, az emberek közti
bizalom és tisztesség, a becsületesség helyreállítására
kell fordítani, mert ezek nélkül szerinte nem lehetséges az
együttműködés, a vállalkozás és az innováció.
A sok szempontból talán hiperkritikus és
önirónikus szemléletű Igor Grdina záró
tanulmányában a töredezett szlovén önkép huszadik századi
változásairól szól. A huszadik század elejét szerinte is az
Adriai-tenger felé törekvő németek miatt a fenyegetettség
érzése jellemezte. Emiatt a szlovén értelmiségi elit
éppúgy abban bízott, hogy az eljövendő Jugoszlávia megoldja
problémáikat, mint ahogy manapság bíznak az egyesült
Európában. A huszadik század elején a szlovén értelmiség
egy része arisztokrácia nélküli proletárnemzetnek látta
saját népét, amelyet anyagi nehézségei szolgamentalitásba
taszítottak. Mindaz, amit Vodopivec az 1920-as évek elejére
vonatkozóan jellemzőnek tartott, Grdina szerint a szlovének
körében a vezetők iránti csalódottságot eredményezett, s
egy ideig úgy tűnt, hogy a radikálisok kaphatnak
lehetőséget. Hamar kiderült azonban ezek üressége is, s az
embereken apátia lett úrrá. A nemzeti öntudat a szlovén
kultúra tiszteletében nyilvánult meg. A belgrádi politika
hamar észrevette ezt, s a jugoszláv egységesítés jegyében
kitépette a szlovén tankönyvekből a nemzeti szempontból
elkötelezett szlovén szerzők írásait, s ugyanakkor azt az
ideológiát terjesztette, hogy a romlatlan és harcos
„balkáni ember” felette áll az elkényelmesedett és
megzavarodott közép-európainak. Ezen elképzelés legismertebb
terjesztője, Vladimir ćorović szerb történész volt. A
határon túl rekedt rokonok sanyarú sorsa miatt azonban a
szlovénok még ilyen körülmények között sem érezték
magukat elnyomott közösségnek. Sőt, az, hogy a gazdasági és
a kulturális élet mindezek ellenére is fejlődhetett, a
szlovénokban bizonyos optimizmust ébresztett azt illetően,
hogy idővel javíthatnak Jugoszlávián belüli helyzetükön.
Ez volt az oka annak is, hogy ebben az időben fejlődött ki
bennük az állampolgári öntudat, s Jugoszláviára nem csupán
az ott élő, de a határon túli szlovénok is, mint
védelmezőjükre tekintettek. Mindez nem változtatott azon,
hogy elégedetlenek voltak a belső viszonyokkal. Úgy vélték,
hogy a szerbek egyszerűen nem akarnak adót fizetni, a horvátok
mindenféle kifogásokat találnak, s csupán a szlovénok a
szorgos adófizetők: a jugoszláv tehén Szlovéniában legel,
és Belgrádban fejik meg.
A „kultur(ált) nemzetről” szóló
elképzelést csak kevesen haladták meg. Ezek közé tartozott
az egyik legfőbb szlovén kommunista ideológus Kardelj
is, aki híres könyvének (A szlovén nemzeti kérdés
fejlődése) eredeti (1939-es) a háború utáni kiadásoktól
sok tekintetben eltérő kiadásában a jugoszláv keretek
átmeneti jellegét hangsúlyozta. A. L. Ehrlich katolikus
gondolkodó és hívei katolikus közép-európai kontextusban
keresték a megoldást, de arra, hogy a szlovénok saját
erejükből függetlenné válhassanak, senki sem gondolt. A
szlovén önképet némileg módosították a második
világháború partizánharcai. Ennek következtében ugyanis
azon század elején hangoztatott elképzelés helyébe, hogy a
szlovénok a szolgák népe, az a jelszó lépett, hogy a
szlovénok a hősök népe. Ez ismét nagymértékben növelte a
szlovénok öntudatát. Grdina szerint a szlovénok a huszadik
század első felében saját, a világban elfoglalt helyzetük
megítélésében nem voltak elég realisták. Az első
világháború végén, gyermeki módon hittek a wilsoni elvek
megvalósulásában, a második világháború végén pedig
ugyancsak helytelenül számítottak arra, hogy a győztesek
megoldják a számukra oly fontos határkérdést, ami a szerző
szerint az elemzőkészség hiányára utal. A szlovén ideál
nem a világ megértése, hanem a saját igazság volt. Mindezek
miatt a két világháborút megélő szlovénok a történelem
áldozatainak, tragikus nemzetnek érezték magukat, akik
állandóan újabb akadályokba ütköznek.
Grdina szerint 1945 az egyik legnagyobb
cezúra a szlovén történelemben: az új hatalomnak sikerült
magához ragadnia a kezdeményezést, nagyszámú
„tulajdonságok nélküli” embert mobilizált, míg a régi
elit képviselői nem értették meg a politika tempóját, az
emberek változások iránti igényét, s csupán csak
reagáltak. A titói föderatív Jugoszlávia így nagy
reményeket ébresztett, a szlovénoknak azonban abban ismét
csak csalódniuk kellett, hogy az új hatalom megoldja a
határkérdést: a kommunisták, bár a hadsereg egységei
bevonultak Triesztbe, Goríziába és Klagenfurtba, a
tárgyalóasztalnál nem voltak olyan sikeresek, mint a belföldi
leszámolásoknál és hatalomátvételnél. A szlovénok
hangulata egy csapásra depresszióba váltott át: a hatalommal
az említett okok miatt nem voltak képesek azonosulni.
Figyelemreméltó, hogy az átlagemberrel ellentétben, a
hatalom birtokosai túlságosan is magabiztossá váltak. A
második világháború eredményeit túldimenzionálva úgy
vélték, számukra semmi sem lehetetlen. Amikor Molotov a
háború végén arra figyelmeztette Kardeljt, hogy a
kommunisták nem tehetnek meg bármit, amit csak akarnak, hiszen
az amerikaiak atomfegyverrel rendelkeznek. azt a választ kapta,
hogy Jugoszlávia „partizánbombájával” sikeresen
ellenállhat az „imperialistáknak”. A hivatalos propaganda
pedig mélyen együtt érzett a Nyugaton élő emberekkel, akik
még nem részesülhetnek a szocializmus áldásaiból.
Grdina igen fontosnak tartja, hogy 1950 után
a hatalom már nem kísérletezett nadrágszíj megszorító
politikával. A gazdaság a Nyugat el nem hanyagolható anyagi
segítsége eredményeképpen is fejlődött, az emberek
gyarapodtak. Még az emigrációban élő szlovénok egy része
is elismeréssel szólt Titó rendszeréről. Titóban a
szlovénok apafigurát láttak, a többi kommunista vezető
sokkal kisebb elismerésnek örvendett. Kardelj önigazgatói
szocializmusa csak a „reális szocializmussal”, a szovjet
rendszerrel összehasonlítva tűnt nagyszerűnek. Ugyanakkor
azonban a szlovén gazdaság ereje a szocializmus idején
sajátos kettősséget eredményezett: érezték erejüket, de
tudatában voltak annak, hogy nem urai saját maguknak.
Kiszolgálták az erősebb hatalmat, s megelégedtek azzal az
autonómiával, amely lehetővé tette, hogy apróbb ügyekben
jól járjanak. Mivel a rendszer az ötvenes évek elejétől
lazított a művészet feletti ellenőrzésen, a „kultur(ált)
nemzettel” kapcsolatos elképzelés továbbra is megmaradt. Ez
persze azt eredményezte, hogy a szlovénok kevésbé érezték
magukat megrövidítettnek, mint azok a népek, amelyek más
típusú hagyományokat – állami, vallási stb. – ápoltak.
Ugyanakkor, mind a politikai vezetők, mind a
lakosság körében sokáig élt az a meggyőződés, hogy a
problémákért a régi jugoszláv időket túlélő belgrádi
centralizmus a felelős. Csak a nyolcvanas években kezdték
kritizálni a rendszert, majd magát az államot. Sajátos
helyzet alakult ki: Jugoszlávián belül a szlovénokat egyre
élesebb kritikák érték, ők pedig egyre erősebbnek érezték
magukat, s a „kultur(ált) nemzet” elve felől egyre inkább
az önálló nemzet paradigmája felé mozdultak el. Ez a
folyamat azonban egy szempontból nagyon is hasonlított a két
korábbi nagy váltáshoz. Mindenekelőtt a korábbival szembeni
tagadást fogalmazták meg. Grdina itt Vodopivechez hasonlóan
fogalmaz: amiképpen az első Jugoszláviában történő
egyesülés a Habsburg Monarchiában tapasztalható német-magyar
túlhatalommal szembeni elégedetlenségből jött létre,
amiképpen a titói föderatív állam a hitleri „új”
renddel, illetve a monarchikus „régi” renddel való
szembenállásból jött létre, azonképpen az önálló
Szlovénia iránti vágy is a centralista Jugoszláviáról
alkotott szerb elképzeléssel szemben formálódott.
Az a büszkeség azonban, amely az
önállóság kivívása idején volt jellemző, hamar elszállt,
s a szlovénoknak szembe kellett nézniük az átalakulásból
fakadó nehézségekkel. Ha voltak is olyanok, akik az új
államot mintegy isteni ajándéknak tekintették, vagy az
ezeréves álom megvalósulásának, sokan nagyon is kritikussá
váltak új államukkal szemben. Grdina pedig azokkal szemben
kritikus, akik az új államot nem az állampolgárok
emancipációs törekvéseiből fakadó eredménynek tekintik,
hanem úgy vélik, hogy az csupán az Európai Unióba vezető
átmeneti állapot kifejeződése, akik úgy gondolják, hogy az
államnak csupán korlátolt felelősségű társaságként kell
viselkednie, amelynek pusztán a politikusok promóciós
tereként és a hivatalnokok munkaadójaként kell működnie.
Különösen kritikus azokkal szemben, akik cinikus hangon úgy
vélik, hogy nem kell már ápolni a kultúrával kapcsolatos
nemzeti hagyományokat, a könyveket pedig egyszerűen ugyanolyan
árunak kell tekinteni, mint például a cipőt.
Drago Jančar–Peter Vodopivec (szerk.): Slovenci v XX. stoletju (A szlovénok a huszadik században), Ljubljana, Slovenska matica, 2001. 215. o.
Szilágyi Imre