Klió 2003/2.
12. évfolyam
XX. század
A
német kisebbség helyzete Szlovákiában 1945 tavaszán és
nyarán, az evakuálásból való visszatérése után
A szlovákiai németek és magyarok második világháború utáni kálváriájának 1989 óta a szlovák történettudomány is komoly figyelmet szentel. E nagy, meglehetősen szerteágazó témakör egyik fontos eleme volt a közeledő front elől elmenekülő, majd 1945 tavaszán-nyarán egykori lakóhelyükre visszatérő németek sorsa, akik a világégés után is Szlovákiában szerették volna tovább folytatni életüket, amit végül az őket sújtó intézkedések lehetetlenné tettek.
A szlovákiai német kisebbség a második
világháború idején három régióban (Pozsony és környéke,
Felső-Nyitra, illetve a Szepesség) összpontosult. A front
közeledése miatt az őket politikailag képviselő Deutsche
Partei vezetése előbb a németek részleges, majd a teljes
evakuálása mellett döntött. 1944. szeptembere és 1945
januárja között, több lépcsőben, mintegy 100–120 ezer
ember hagyta el otthonát egy-egy, mindössze 30 kilogrammos
csomaggal, ugyanakkor a menekülők a különféle
intézmények anyagát (pl. a muzeális értékeket képviselő
műtárgyakat, a készpénzt, levéltári fondokat stb.) is
magukkal vitték.
A Vörös Hadsereg szokásához híven szabad
prédának tekintette az elhagyott német ingóságokat, ezért
egy külön szovjet–csehszlovák szerződésre volt szükség,
hogy megállítsák az állami tulajdonnak tekintett javak
széthordását. Az egyezmény értelmében nem lehetett
hadizsákmánynak tekinteni azok ingóságait, akik már 1938-ban
is csehszlovák állampolgárok voltak, bár ezt a tilalmat sem a
szovjet katonák, sem pedig a sokszor módszeresen fosztogató
helyi lakosság gyakran nem vette figyelembe.
A Szlovák Nemzeti Tanács részéről az
első német kisebbséget sújtó rendeletek már a szlovák
nemzeti felkelés alatt, 1944. szeptemberében megszülettek
(pl. a német politikai pártok és szervezetek feloszlatása, az
1938. október 6. előtt is már működő népiskolák
kivételével, a teljes kisebbségi oktatás felszámolása, az
istentiszteletek korlátozása, a vállalatok és ipari üzemek
lefoglalása és új vezetők kinevezése, a német, illetve
magyar nemzetiségűek számára a helyi nemzeti bizottságokban
való részvétel megtiltása, stb.), de ezeknek akkor még nem
volt túl nagy gyakorlati jelentőségük. A felkelés viszonylag
rövid ideig tartott, és csak az ország középső részére
terjedt ki, így a katonai helyzetnek köszönhetően, ezen
intézkedéseknek akkor még nem lehetett érvényt szerezni. A
helyzet a német csapatok kiűzésével párhuzamosan kezdett
megváltozni, amikor ezek a rendelkezések fokozatosan életbe
léptek, majd sorra megszülettek a nemzetiségi probléma
„rendezését” szolgáló hasonló tartalmú jogszabályok
is. A Szlovák Nemzeti Tanács, 1945. február 4-én kelt
manifesztumában a háború utáni rendezés alapelveinek
meghatározása mellett (pl. a nácizmus maradványainak
eltávolítása, a demokrácia megújítása, stb.) már a német
és magyar kisebbséggel kapcsolatos irányelveket is leszögezte
(pl. a háborús bűnösök felelősségre vonása és vagyonuk
konfiskálása, a németek esetében a földtulajdon teljes
elkobzása, a magyarok esetében csak 50 hold feletti
birtoknagyság esetén, stb.). A 1945. február 27-én kelt
rendelet, az antifasiszta ellenállók kivételével, már minden
magyart és németet hazaárulónak és a szlovák nép
ellenségének nevezett, az elkobzott földeket pedig a Szlovák
Nemzeti Földalap igazgatásába utalta át. A Mezőgazdasággal
és Földreformmal Foglalkozó Megbízotti Hivatal 1945. március
10-én kelt végrehajtási rendelete pontosan meghatározta az
intézkedések hatálya alá esőket (pl. elsődleges szempontnak
számított, hogy milyen nyelvet használt otthon a család,
illetve milyen nemzetiségűnek vallotta magát a legutolsó
népszámlálás alkalmával), valamint az elvett földekkel és
a telepítéssel kapcsolatos teendőket is megfogalmazta (pl.
helyi szinten földműves biztosságok alakítása,
vagyonleltárak készítése az elkobzott földeken, stb.). Az
Ipari és Kereskedelmi Megbízotti Hivatal 1945. április 26-án
kiadott rendelete pedig az államosított vállalatokkal
kapcsolatos intézkedéseket rögzítette, és az ötven főnél
kevesebbet foglalkoztató üzemeket a nemzeti bizottságok, az
ennél többet pedig a Hivatal hatáskörébe utalta.
A felszabadított területeken már 1945
januárjában földfoglaló mozgalmak kezdődtek, amit sok helyen
a kommunisták és a spontán megalakult helyi földműves
bizottságok is ösztönöztek. Ezzel párhuzamosan ugyancsak
elindult egy telepítési hullám, és az elnéptelenedett német
falvakba Szlovákia szegényebb, északi részeiről (pl. Árva,
Liptó, Magura) hozattak embereket. Ezt a folyamatot maga az
államhatalom is támogatta, mivel az volt a cél, hogy a
közeledő tavaszi munkák idejére ne maradjon parlagon a föld.
A nyitott kérdések tisztázására a Szlovák Nemzeti Tanács
Mezőgazdasággal és Földreformmal Foglalkozó Megbízotti
Hivatala 1945. március 17-re Iglóra tanácskozást hívott
össze, ahol ismertette a földosztással kapcsolatos
elképzeléseit. Ennek értelmében az új tulajdonos nem
szerzett az adott területre automatikusan tulajdonjogot, csak
előjogot a későbbiekre nézve, a telepeseket pedig a
leginkább túlnépesedett, szegény területekről kellett
hozatni. A kiválasztásnál a fronton vagy az ellenállásban
szerzett érdemek, illetve a rossz szociális helyzet fontos,
elsődleges tényezőnek számított, de az is a kitűzött
célok között szerepelt, hogy az újonnan érkezettek
lehetőleg közel azonos klímaviszonyok közé kerüljenek. A
megindult népvándorlás azonban mindezek ellenére is komoly
feszültségekkel járt, mivel a mezőgazdasági munka a
korábbiaktól eltérő földrajzi, klíma- és termelési
viszonyok mellett sok telepesnek nagyon nagy gondot okozott.
Ráadásul az újonnan érkezettek nem egyszer törvénysértő
módon, házról-házra vándoroltak, miközben az ingó vagyont
felélték vagy kiárusították, ami tovább fokozta az
ellentétet az áttelepültek és a már régebben ott lakó
szlovákok között. A telepesek elleni rengeteg panasz miatt a
Szlovák Nemzeti Tanács több rendeletet is hozott (pl. 1945.
szeptember 4., október 9., 1946. június 7.), de az ingóságok
széthordásának csak a helyi nemzeti bizottságok vagyoni és
büntetőjogi felelősségének megállapításával tudott
gátat vetni. A helyzet azonban így is csak 1947-re
stabilizálódott, az újonnan érkezettek beilleszkedése pedig
továbbra is gondot okozott.
Az evakuálás után mindössze húszezer
német maradt Szlovákiában, de 1945 áprilisának végétől
kezdve a politikailag nem frekventált menekültek kezdtek
visszatérni egykori lakóhelyükre, amivel ügyük újabb
fordulatot vett. A hazatérőket kifosztott vagy elfoglalt házak
fogadták, a telepesek részéről pedig gyakran érték őket
inzultusok. Az üldöztetés és az éhínség hatására sokan a
hegyekbe menekültek, az öregek pedig gyakran követtek el
öngyilkosságot. A németellenes hisztéria a csúcspontját a
přerovi állomáson, 1945. június 18-án elkövetett
tömegvérengzés jelentette, amikor az I. csehszlovák hadsereg
katonái nemzetiségük miatt 265 hazatérő németet, döntően
asszonyokat és gyerekeket gyilkoltak meg.
A német kérdés újabb fejleményei a
szlovák államhatalmat is gyors cselekvésre késztette, hogy
elejét vegye a visszatelepülésnek, de központi utasítás
híján minderre helyi szinten kellett megoldást találni. A
problémát sok helyen elkülönítő táborok
felállításával, és a visszatérők oda bezárásával
oldották meg, a Nemzetbiztonsági Hivatal 1945. június 9-én
kiadott rendelete szintén ezt a megoldást javasolta. A Hivatal
részéről az 1945. június 14-én Poprádon tartott
tanácskozáson ismertették a helyi vezetőkkel a rendezés
irányelveit, mely szerint a németeket, az ellenállók
kivételével kitelepítik a Szepességből, addig pedig
táborokba zárva el kell őket különíteni a lakosság többi
részétől. A felnőtt, munkaképes férfiak és asszonyok,
illetve a 14 éven aluli gyerekek, valamint a 60 év feletti
öregek számára külön lágereket kell felállítani, és
megszégyenítésül nemcsak kopaszra kell nyírni őket, hanem
megkülönböztető jelzést is kell viselniük. A végleges
irányelveket végül a Szlovák Nemzeti Tanács Elnöksége
határozta meg június folyamán, ami ugyan több intézkedést
elutasított (pl. a családok szétválasztása,
megkülönböztető jelzés viselése, kopaszra nyírás), de
céljait és eszközeit tekintve (pl.: a cél az ország
megtisztítása a németektől, kiűzésükig pedig korra és
nemre való tekintet nélkül munkatáborba kell zárni őket,
stb.) nem tért el az elnöki dekrétumokban és korábban
született rendelkezésekben foglaltaktól.
Az intézkedések 1945 novemberében mintegy
56 ezer, Szlovákia területén tartózkodó németet érintett,
akik közül hozzávetőlegesen 18 ezer ember volt
koncentrációs táborban, a többiek pedig rejtőzködtek vagy
rokonaiknál húzódtak meg. A szerző értékelése szerint ezek
a rendeletek valójában törvényi felhatalmazás nélkül
születtek, és elsősorban a magát demokratikusnak valló
államapparátus helyi szerveinek voltak köszönhetők.
Soňa Gabzdilová: Situácia nemeckej menšiny na Slovensku pri návrate z evakuácie na jar a v lete 1945. (A német kisebbség helyzete Szlovákiában 1945 tavaszán és nyarán az evakuálásból való visszatérése után) Historický časopis, 2001. 3. 453–476. o.
Vesztróczy Zsolt